⭕️اعتقاد به مهدویت منشأ امید
🔹چند خصوصیت در این عقیدهی #مهدویت هست، که این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکی، #امید است. گاهی اوقات دست های قلدر و قدرتمند، ملت های ضعیف را به جایی می رسانند که امیدشان را از دست می دهند. وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی کنند، می گویند چه فایده ای دارد؟ ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمی توانیم! اعتقاد به #مهدویت، به وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، #امید را در دل ها زنده می کند. هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یک پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می کند که خودش را به آن برساند.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاثیر وراثت در تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔹از آن وقتی که #ازدواج حاصل نشده بین پدر و مادر، #اسلام برای ساختن انسان دستور دارد چه زنی را انتخاب کند، چه مردی را آن زن انتخاب کند، وضع اخلاقیاش چه جور باشد، وضع دیانتش چه جور باشد. یک نفر زارع وقتی میخواهد یک زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمینی کشت بکند، این زمین را باید ملاحظه بکند، آن چیزهایی که موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند، این چیزهایی که وقتی ظهور پیدا کرد، باید آنها را ملاحظه کند که چه چیز مفید با این است، چه چیزهایی مخالف با این است، از آن رد بکند؛ باید همین طور مواظبت کند تا وقتی که رشد کرد و به ثمر رسید. #اسلام همین معامله را با افراد #انسان کرده است. یعنی معامله یک نفر زارع که میخواهد یک کِشتی بکند و میخواهد از آن استفاده بکند. از قبل از اینکه کشت بشود دستور دارد #پدر و #مادر چه جور باید باشند، یعنی #ازدواج چه جور باید باشد.
🔹این برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده است که اگر [یکی از] پدر و مادر مثلًا اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیر انسانی باشد، این بچههایی که پیدا میشود به واسطه وراثتی که هست در کار اینها هم در او تاثیر دارد؛ و لهذا مثل یک کشتکار بسیار دقیق، بسیار دلسوز، اسلام به نوع انسان مراعات کرده است. و از آن اول تا زمانی که ازدواج میشود؛ ازدواج که شد، چه تربیتی در ازدواج است. بعد در قضیه لقاح چه جور آداب؛ آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان حمل آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمانِ - عرض میکنم - رضاع آداب بسیاری در آنجا هست. بعد در دامن مادر آدابی هست. بعد در ظل پدر آدابی هست. بعد در مدرسه آدابی هست. بعد در اجتماع آدابی هست. این بچه را از آن وقتی که باز به دنیا نیامده مراعات کرده تا برسد به مرتبه عالی، و برای همهی اینها دستور دارد.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۱/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #ازدواج #فرزند #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدف از خلقت، عبودیت است برای همۀ بشر
🔹باید همۀ ما متوجه و ملتفت باشیم که هدف از خلقت، #عبودیت است برای همۀ بشر. باید بدانیم که این یک کلمه «إِلّا لِیَعْبُدُونِ» [ذاریات، ۵۶]، معنایش این است که هرچه هست و نیست، در همین عبودیت خداست. هرچه هست و نیست، در تحصیل رضای خداست؛ در اعتقادات و در عملیات. باید بدانیم که حقِّ میل به یمین و یسار [تمایل به راست و چپ] نداریم [بلکه] باید در #صراط_مستقیم [حرکت کنیم.] «أَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُستَقِیمٌ». [یس، ۶۱]
🔹باید بدانیم که تمام نتیجه و تمام سعادت در این است که ما موفق باشیم که عزم ثابتِ مستمر بر #ترک_معصیت، در اعتقادیات و در عملیات داشته باشیم. باید همین را هم از خدا و از مقربین خدا و از انبیا و اوصیا و وصیّ وقت [امام زمان علیهالسلام] بخواهیم [که] از خدا بخواهند که ما موفق باشیم به اینکه در هر آن، هرجا باشیم، فقط و فقط #رضای_خدا را در نظر داشته باشیم. بخواهد، برویم؛ بخواهد، بایستیم. بخواهد، حرکت کنیم؛ بخواهد، ساکن باشیم.
بیانات حضرت آیتالله بهجت ۸۰/۱۲/۱۲
منبع: وبسایتمرکزتنظیمونشرآثارمعظمله
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا برای ايجاد انضباط در كودكان ميتوان از اهرم فشار استفاده كرد؟
🔹 #انضباط بايد #نرم و #ملايم و به آرامی ايجاد شود. ايجاد انضباط با زور و اهرم فشار، سبب احساس ناامنی، ترس، تسليم پذيری، طغيان، دروغگويی، چاپلوسی و وسواس خواهد شد. #كودكانی كه با فشار والدين به انضباط وادار میشوند، به طور معمول، سركش و مسأله آفرين خواهند بود و در برابر بزرگسالان مقاومت ميكنند و به جهت فشارهای دوران كودكی، از آنان انتقام ميگيرند.
🔹از ديدگاه روانشناسی امروز، #انضباط_زوری، پاسخ «موقت» ميدهد، ولى در آينده، مشكلات جدی را پديد خواهد آورد. اينگونه كودكان در غياب والدين قوانين را میشكنند؛ پس محدوديتها را بايد به نرمی و با مهربانی و عطوفت به كودكان بياموزيد تا با ايمان و از روی اعتقاد، بدانها عمل كنند.
🔹در صورتی كه عامل واداشتن كودك به پذيرش محدوديتها و تن دادن به قانون، اقتدار والدين يا اقتدار گروه، مربی و اجتماع باشد، به طور معمول زير بار نمیرود، و اگر هم به جهت اهرم فشار به آن تن دهد، با برداشته شدن فشار، قانون را نقض خواهد كرد؛ اما اگر محدوديت برای كودك، مطلوبيت فردی داشته باشد، حتی در غياب والدين و بدون اهرم فشار نيز به آن عمل خواهد كرد.
📕نسيم مهر، ج ۱، حجة الاسلام دهنوی
منبع: وبسایت انوار طاها
#تربیت #فرزند #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قضا و قدر الهی چه نقشی در زندگی ما مسلمانان دارد؟
🔹اعتقاد به #قضا و #قدر از آن اندیشه هایی است که در طول تاریخ به نوعی با ساختارهای قدرت مرتبط بوده است. پادشاهان مستبد دوست داشتند که مردم #جبرگرا باشند، به خاطر اینکه هر بلایی سر مردم بیاورند، مردم بگویند که قسمت و تقدیر ما این بوده است. یکی از پیامدهای اجتماعی جبرگرایی این است که فرد برای تغییر شرایط موجود تلاش نمیکند. اگر شما احتمال بدهی که در کنکور قبول میشوی، سعی میکنی که در کنکور قبول بشوی، ولی اگر فکر کنی که دست من نیست و قبلا مقدر شده است، اگر قرار است که قبول بشوم، میشوم و اگر قرار باشد که قبول نشوم، نمیشوم و درس خواندن من هیچ فایده ای ندارد. شما وقتی تلاش میکنی، که فکر کنی قبول شدن شما دست خودت است. حکام جور همواره تلاش میکردند که مردم جبرگرا بشوند و نخواهند که حق شان را از حاکمان بگیرند و بگویند که قسمت ما همین بوده است. «گلیم کسی را که بافتند سیاه - با آب زمزم و کوثر، سفید نتوان کرد». این نگاه دو کس است: یکی نگاه انسان تنبل که میخواهد توجیهی برای تنبلی اش داشته باشد. یکی حاکمان و مستبدانی که نفعشان در تنبلی مردم است.
🔹علامه اقبال لاهوری میگوید: بعد از هر شکست بزرگ، ملتهای شکست خورده نگاه جبرگرانه پیدا میکنند. مثلا مغول، مردم کشورهای اسلامی را شکست داده و اذیت کرده و بعد اشعار جبرگرانه در آن دوره در میان مردم زیاد است. زیرا این جبرگرایی نوعی واکنش مردم است برای اینکه شکست خودشان را توجیه کنند و خودشان را آرام کنند، فرافکنی بکنند و بگویند که خدا این کار را خواست و تقدیر الهی بوده است و بگویند که کاری از دست ما برنمیآید. وقتی اسرای کربلا را به دارالعمارهی کوفه می آورند، ابن زیاد ملعون به امام سجاد (ع) نگاه میکند و میگوید که این کیست؟ میگویند که ایشان علی پسر امام حسین (ع) هستند. ابن زیاد با بی ادبی میگوید که مگر علی بن حسین (اشاره به حضرت علی اکبر ع) را خدا نکشت؟ امام سجاد (ع) میفرمایند: آن علی بن حسینی که کشته شده برادر بزرگ من بود و او را خدا نکشت، بلکه مردم کشتند. ابن زیاد میخواست از خودش رفع اتهام بکند و بگوید که حضرت علی اکبر (ع) را خدا کشت.
🔹 #جبرگرایی نوعی #فرافکنی است. جامعهای که دنبال #جبر_مطلق است فرسوده میشود و خالی از شوق و ذوق عمل میشود. در جوامعی که به #اختیار_مطلق معتقد هستند، در یک جاهایی خسته میشوند و به درهای بسته میخورند؛ آن جوری که میخواهند نتیجه نمیگیرند و ناامید میشوند. به نظر میرسد #اعتقاد_میانه جبر و اختیار که #تفکر_شیعه_امامیه است از این جهت به ما کمک میکند که ما نوعی بالانس معنوی و فکری هم پیدا میکنیم. یعنی ضمن اینکه موظف هستیم که تلاش کنیم، از آن طرف میدانیم که همواره یک منبع مطمئن حمایت کننده در کنار ما هم وجود دارد. من تلاش خودم را میکنم و از او هم کمک میگیرم، پس حتما برای من اتفاق خوبی خواهد افتاد. ما میگوییم: مال حلال را دزد نمی بَرَد، ولی اگر مالِ حلال را هم مواظبش نباشید دزد می برد.
🔹مردم در راهی با پیامبر (ص) میرفتند، برای خوردن غذا در وسط راه، همراهان از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که پای شترها را ببندیم یا توکل بکنیم؟ مثل این که بگوییم خودرومان را قفل کنیم و به دزدگیر مجهز نماییم، یا بدون این اقدامات، به خدا بسپاریم؟ پیامبر (ص) فرمودند: شترها را ببندید و توکل کنید. شاعر که میگوید: با توکل زانوی اشتر ببند، اشاره به این حدیث است. پس خودروتان را قفل کنید و توکل هم بکنید. خودروتان را قفل کنید، زیرا اگر اینکار را نکنید آن را میدزدند؛ و هنگام قفل کردن توکل هم بکنید، زیرا خیلی از خودروها را هم قفل کردند، ولی باز دزد آن را برد. پس مال حلال را هم دزد میبرد. کسانی که در ازدواج هایشان انتخاب های موفق میکنند، میگویند که ما حواسمان را جمع کردیم، ولی در ازدواجهایی که به شکست ختم میشود، میگویند که بخت ما یا قسمت ما این بود. کسی که اشتباه کرده، برای اینکه وجدان خودش را آرام کند میگوید که قسمت ما این بود. یا اینکه بقیه برای اینکه او را آرام کنند میگویند که قسمت تو بود و خدا را هم بدهکار میکنند. حقیقت این است که خداوند تعهد نکرده است که کوتاهیهای ما را جبران بکند.
منبع: راسخون
#قضا #قدر #تقدیر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در مسئلهی زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است
🔹در مسئلهی #زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سالها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضیّه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم؛ من هجومی دارم. در قضیّهی #زن این جوری است؛ دنیا مقصّر است. «دنیا» که میگویم یعنی همین #دنیای_غرب و #فلسفه_غربی و #فرهنگ_غربی_موجود؛ البتّه غرب متجدّد و به قول خودشان مدرنیته؛
🔹من غرب تاریخی را کاری ندارم، آن بحث دیگری است. غرب متجدّد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همهی شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده؛ ما در قبال اینها مطالبه کنندهایم، اینها نسبت به مسئلهی #زن جدّاً گناهکارند، مقصّرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند. بنابراین صحبت هایی که ما میکنیم جنبهی دفاع ندارد، جنبهی بیان نظر و عقیدهی اسلامی و موضع اسلامی است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش اول)
💠چرا باید غرب را شناخت؟ مفهوم و رویکردهای جاری در غربشناسی کدامند؟
🔹 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. در باب شناخت غرب، الگوهای مختلفی از غرب شناسی را می توان سراغ داشت. یکی از این الگوها این است که به تبیین و تحلیل مفهومی و محتوایی نظام ها و ایسم های فکری، فرهنگی و سیاسی حاکم بر جهان غرب بپردازیم و ویژگی های هر کدام را همراه با سیر تحولات جاری آن نظام ها بیان کنیم.
🔹الگوی دیگر این است که با حفظ یک جهت گیری تاریخی، به تألیف تاریخی از تحولات غرب دست یابیم. الگوی سومی را میتوان نام برد که براساس آن تحولات جاری مغرب زمین، با توجه به موضوعات، مسائل و معیارهای ویژه ای در بخش های گوناگونی رده بندی میشود و هر بخش، ساحت خاصی از میان ساحت های اخلاقی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و نظایر آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. در مطالعات غرب شناسانه، رویکردهای مطالعاتی را میتوان بر حسب محور قرار گرفتن جنبه های خاصی مانند جنبه های تاریخی، اقتصادی، فلسفی، ایدئولوژیک، سیاسی و فرهنگی به طبقات گوناگونی طبقه بندی کرد. [۱]
🔹بدیهی است که بر اساس هر رویکرد، مباحث مطرح شده متفاوت خواهد بود، ولی اگر با رویکردی تاریخی، فلسفی و تحلیلی به مباحث غرب شناسی بپردازیم، سیر مطالعات ما شامل دو بخش خواهد بود؛ ۱) سیر تاریخی غرب، که برهه های مختلف غرب را در بر میگیرد که شامل این مباحث خواهد بود؛ غرب باستان، قرون وسطا، رنسانس و عصر دگرگونی های ژرف در اندیشه ها و روش های غرب و پیامدها و آثار آن، مدرنیسم و عصر تحولات نوین علمی - صنعتی، پست مدرنیسم و تحولات و پیامدهای ناشی از آن تا به امروز. ۲) مبانی و اصول فکری حاکم بر تمدن غرب و تحلیل و واکاوی جریان های اصلی اندیشه غربی؛ این بخش شامل تبیین مهمترین مبانی فکری حاکم بر غرب، همچون علم گرایی افراطی، عقل گرایی افراطی، اومانیسم، سکولاریسم و... و جریانهایی همچون مارکسیسم، لیبرالیسم و محافظه کاری و نحله های مختلف آن و... میباشد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] غرب شناسی، سیداحمد رهنمایی، ص۱۳-۱۵
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام محمد باقر عليهالسلام:
🔸إنَّ ذِكرَنا مِن ذِكرِ اللهِ، و ذِكرَ عَدُوِّنا مِن ذِكرِ الشَّيطانِ.
🔹همانا ياد كردن از ما، ياد كردن از خداست و ياد كردن از دشمن ما، ياد كردن از شيطان است.
📕الكافی، ۲/۴۹۶/۲ عن أبی بصير عن الإمام الصادق عليه السلام
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش اول)
🔹خداوند در آیه ۴۳ سوره انعام سخن از گروهى از اقوام پيشين ميفرمايد كه پيامبرانى به سراغ آنها آمدند، ولى آنها از تسليم شدن در برابر حق سرباز زدند، خداوند آنها را براى بيدارى و آگاهى با مشكلات و حوادث سخت، با فقر و بيمارى و خشكسالى و قحطى و درد و رنج هايى رو به رو ساخت، امّا آنها به جاى بيدارى و توبه و بازگشت به راه حق، همچنان به راه انحرافى خود ادامه دادند. خداوند می فرماید: «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ چرا هنگامى که سختى [و عذاب] ما به آنان رسید، [تضرع نکردند و] تسلیم نشدند؟! بلکه دلهاى آنها قساوت پیدا کرد؛ و #شیطان، آنچه را انجام مى دادند، در نظرشان زینت داد».
🔹قرآن کریم در اين آيه مى فرمايد: چرا هنگامى كه سختى و عذاب ما به آنان رسيد، تضرّع نكردند و تسليم نشدند؟ بعد عامل آن را دو چيز مى شمرد: نخست اين كه دلهاى آنها تيره و سخت و انعطاف ناپذير شده بود؛ «وَ لَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ». ديگر اين كه #شيطان اعمالشان را در نظرشان #زينت داد، به گونه اى كه كارهاى خلاف را صواب و زشتیها را زيبا مى پنداشتند، و اين نفوذ شيطان از طريق استفاده از روح هواپرستى كه حاكم بر آنها بود، صورت گرفت؛ «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ». به تعبير ديگر، نه مواعظ لفظى پيامبران در آنها مؤثّر افتاد، و نه اندرزهاى عملى و تكوينى پروردگار؛ و عامل آن از يك سو قساوت و سنگدلى، و از سوى ديگر #تزيينات_شيطانى بود كه روح تضرّع و خضوع را از آنها سلب كرد.
🔹در اينكه منظور از تزيين شيطان در اينجا چيست؟ در ميان مفسّران گفتگو است. گاه گفته اند: منظور همان وسوسه هاى شيطان است كه زشت را در نظر، زيبا مى كند و يا با استفاده از عوامل مختلف خارجى، اعمال زشت را زينت مى دهد، همان گونه كه گاهى مواد كشنده را در پوشش هايى از شيرينى قرار مى دهند و انحرافات بزرگ را در لفافه هايى از قبيل عنوان تمدّن و روشنفكرى و آزاد انديشى و امثال آن مى پوشانند. #ادامه_دارد...
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️منزلت شهادت و شهید نزد خداوند
🔹«وَ لا تَحْسَبَنَّ الّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ امْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون»؛ اگر نبود برای #شهدا در راه خداوند مگر این آیه کریمه، در معرفی مقام بلند پایه شهدا، کافی بود که عزیزانی در راه حفظ اسلام و کشور اسلامی بزرگترین سرمایه خود را از دست دادهاند. شهدایی که در حفظ شرف اسلام و دفاع از جمهوری اسلامی همه چیز خود را در طبق اخلاص، تقدیم خداوند متعال کردند. در این آیه کریمه بحث در زندگی پس از حیات دنیا نیست که در آن عالم همه مخلوقات دارای نفس انسانی به اختلاف مراتب از زندگی حیوانی و مادون حیوانی تا زندگی انسانی و مافوق آن زنده هستند، بلکه شرف بزرگِ شهدای در راه حق، «حیات عندالرّب» و ورود در «ضیافة الله» است. این حیات و این ضیافت را با قلمهای شکستهای مثل قلم من نمیتوان توصیف و تحلیل کرد؛
🔹این حیات و این روزی غیر از زندگی در بهشت و روزی در آن است. این لقاء الله و ضیافة الله میباشد. آیا این همان نیست که برای صاحبان نفس مطمئنه وارد است «فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» که فرد بارز آن سید شهیدان - سلام الله علیه - است. اگر آن است چه مژدهای برای شهیدان در راه مرام حسین - علیه السلام الله - که همان سبیل الله است، از این بالاتر که در جنتی که آن بزرگوار شهید فی سبیل الله وارد میشود و در ضیافتی که آن حضرت حاضرند، به این #شهیدان اجازه دخول دهند که آن غیر از ضیافت های بهشتی است و آنچه در وهم من و تو و شما نیاید، آن بُوَد. بحمدالله #شهیدان ما که پیرو شهید عظیم الشأن اسلام - علیه السلام - هستند جمهوری اسلامی را بیمه کردند و پیروزی بر دشمنان اسلام و ایران و ملت بزرگوار ایران و سایر ملتهای مسلمان بلکه مستضعفان جهان را تحفه آوردند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۱۲/۱۹
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹
✨
⭕️در قیامت، نحوه انتشار محتوای نامه اعمال چگونه است؟
🔹يكی از موضوعاتی كه درباره #نامه_اعمال مطرح است، نحوه انتشار محتوای آن است. در آياتی از سوره «تکویر» به تعبيرى در زمينه نامه اعمال برخورد مى كنيم كه بسيار گوياست، مى فرمايد: «وَ اِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ...* عَلِمَتْ نَفْسٌ ما اَحْضَرَتْ؛ در آن هنگام كه #نامههاى_اعمال گشوده شود...، در آن موقع هر كس مى داند چه چيزى را آماده كرده است؟!». «نُشِرَتْ» از ماده «نشر» به معناى گستردن و باز كردن است.
🔹اين تعبير در مورد نامه عمل يا به خاطر آن است كه به #هنگام_مرگ پيچيده مى شود و در #قيامت به #هنگام_حساب گشوده خواهد شد، مانند پرونده هايى كه با ختم بازپرسى بسته مى شود و سپس در دادگاه باز مى شود و يا به خاطر آن است كه همه آنها نزد خداوند جمع است و در قيامت در ميان صاحبانش منتشر و تقسيم مى شود. هر يك از مفسّران يكى از اين معانى را برگزيده و بعضى دو احتمال را با هم ذكر كرده اند؛ اما تفسير اوّل مناسب تر به نظر مى رسد.
🔹به هر حال نامه هاى اعمال چنان گسترده خواهد شد كه نه تنها صاحبان آنها از آن آگاهى مى يابند و اعمال فراموش شده را به خاطر مى آورند؛ بلكه اهل محشر نيز از آن مطلع و آگاه مى شوند و اين، خود يكى از اسباب شادى و آرامش نيكوكاران و ناراحتى و عذاب بدكاران است. آيه ۱۳ سوره «اسراء» كه مى فرمايد: «وَ نُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقيامَةِ كِتاباً يَلْقيهُ مَنْشُوراً؛ روز قيامت براى او نامهاى بيرون مى آوريم كه آن را گسترده مى يابد»، نيز گواه اين معناست.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۷۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قيامت #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️این انقلاب، انقلابی بود برای خدا
🔹این #انقلاب، انقلابی بود برای خدا؛ آن روزی که این انقلاب آغاز شد، این نهضت به وجود آمد، مثل نهضت احزاب نبود، مثل حرکت سیاسی حزب های دنیا نبود که به قصد کسب قدرت باشد؛ حرکتی بود در عین مظلومیت، برای اجرای #احکام_الهی، برای #ایجاد_جامعه_اسلامی، برای استقرار عدالت در جامعه.
🔹آن کسانی که مجاهدت کردند تا انقلاب به پیروزی رسید، و آن کسانی که پای این انقلاب ایستادند و مجاهدت کردند تا این ثبات و دوام را پیدا کرد، نیت های خالصشان بود... آن کسانی که برای خدا کار کردند، برای خدا تلاش کردند، خداوند هم به کارشان برکت داد. چیزی که #دشمن انقلاب آن را نمیتواند درک کند، همین نکته است.
🔹چیزی که دستگاه های استکبار و صهیونیسم نمیتوانند بفهمند، همین مسئله است. نمیتوانند بفهمند که استحکام این بنا به خاطر این است که برای خداست، بر پایهی اخلاص بنا شده است و با مجاهدت پیش رفته است. لذا انقلاب و نظام اسلامی دلها را تسخیر میکند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۱۱/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش دوم)
🔹 #امنیت وسیله و زمینه برای اهداف متعالی انسانی و وصول به درجات قرب و کمال و استفاده مطلوب از فرصت هاست. اینک به چند نمونه قرآنی اشاره می کنیم. خداوند در سوره قريش می فرماید: «لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ ﴿٣﴾ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾ ؛ [خدا فیل سواران را هلاک کرد] تا قریش را [با یکدیگر و با مردم و با حرم امن] الفت دهد؛ [۱] [و نیز] به سفرهای [تجارتی] زمستانی و [سفرهای تجارتی] تابستانی پیوند و انس دهد [تا در آرامش و امنیت، امر معاششان را تأمین کنند.] [۲] پس باید پروردگارِ این خانه را بپرستند؛ [۳] پروردگاری که آنان را از گرسنگی نجات داد، و از بیمی [که از دشمن داشتند] #ایمنی شان بخشید. [۴]
🔹از این بیان نورانی قرآن به خوبی استفاده می شود مفهوم #امنیت برآیند و محصول عوامل گوناگون و اوضاع مختلف اجتماعی و نتیجه رابطه متقابل این عوامل است، و این نظیر مفهوم توسعه است. نتیجه توسعه همه جانبه و متوازن و پایدار، به طور طبیعی #امنیت خواهد بود، که در تحقق آن عوامل گوناگون نقش دارد و هدف نهایی از آن، ایجاد زمینه برای قرب به خدا و بندگی حضرت حق است. باید از این نعمت الهی و تأمین معاش و آباد کردن بلاد و برقراری امنیت برای عباد، راه را برای عبودیت هموار کرد، و بر عزت بندگی و ربوبیت خداوند تأکید نمود. در حقیقت این اهداف طولی، و هر یک مقدمه دیگری است و هدف عالی قرب الی الله و عشق به حق است و این اصل ارزشمند حفظ اسلام و ارزشهای اسلامی و پاسداری از نظام اسلامی و ایمان و تقواست که روح همه تعالیم اسلامی و رمز موفقیت جامعه اسلامی و عنصری تأثیرگذار و غایی برای برقراری #امنیت است.
🔹آنجا که قرآن کریم شرایط جامعه ایده آل اسلامی و آینده تاریخ بشر را بیان می کند، بر این اصول تأکید نموده و مؤلفه ها و شاخصه های جامعه پیشرفته و متعالی و در حال پویایی و ارتقای مادی و معنوی اسلامی را چنین ارائه می دهد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِی لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». [نور، ۵۵] اینکه بعد از ترس و خوف #امنیت حاصل شود، و مؤمنان در #امن و آرامش باشند و بیم و ترس به امن بدل شود و حاکمیت شرک به حاکمیت ایمان و توحید، و اضطراب و پریشانی مؤمنان، به استقرار آیین خدا و حاکمیت اولیای الهی مبذول گردد، جزء وعده های الهی و قرآنی و آرمانهای امت اسلامی و از اهداف مقدس بعثت نبی اکرم و امت است.
🔹ِدر آیات دیگر نیز بحث قرینه «مطمئنه» و «آمنه» یا آمادگی برای مقابله با دشمنان و استکبار و جهاد در راه خدا و عدم ترس از ملامتگران آمده است: « ...يُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ...؛ ...همواره در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند...». [مائده، ۵۴] قرآن عدم تولّی کفار و نترسیدن از حوادثی که توسط دشمنان طراحی می شود. [۱] هوشیاری در برابر بیماردلان و منافقان و خطرات و وسوسه های آنان، و احیاناً ارتباط آشکار و پنهان ایادی و نفوذی های دشمنان در جامعه اسلامی، و خطر آنها برای امنیت، اقتدار، عزت و سربلندی جامعه اسلامی، و تهدید کسانی که دست دوستی و رابطه به آنان بدهند و از دین خدا منحرف شوند و پشت به دوستان و رو به دشمنان کنند، تذکر داده و هشدار می دهد و نسبت به این قبیل رابطه ها و دوستی و ارتباط فریبنده که موجب سلطه کفار و منافقان می شود، امت اسلامی را بر حذر می دارد.
🔹ملاحظه این قبیل آیات، نکات بسیار ظریفی را در زمینه #امنیت_ملی و پیوند عوامل نفاق و استکبار بیان می نماید و خطر این قبیل ارتباطات ناسالم و بیمارگونه و تخریبی را هشدار می دهد و ولایت و ایمان را تنها رمز و راز و ستون فقرات و محور حیات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی امت اسلامی می داند و یادآور می شود در راه عزت و اعتلای جامعه اسلامی از تبلیغات دشمنان و فتنه گری و سرزنش ملامتگران و جوسازی معاندان نباید هراسید و تسلیم فشار و هوچی گری و تهدیدات آنان نباید شد، و مؤمنان هراسی به خود راه نمی دهند و اسیر جوّ نمی شوند. توجه به آیات ۴۸ تا ۵۷ سوره مبارکه مائده بسیار آموزنده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مراجعه شود به آیه ۵۲ سوره مائده
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عنایات امام رضا علیهالسلام به زائران خود
🔹دیده و شنیده شده است که اشخاصی در مشاهد مشرفه به امامی که صاحب ضریح است، سلام کرده و جواب سلام را شنیدهاند. شخصی گفته است: هر وقت برای زیارت حضرت امام رضا علیهالسلام به مشهد مشرف میشوم ـ شاید در هر سال یک زیارت بیشتر نمیکرده است ـ در هر بار در زیارت اول، با وجود ازدحام جمعیت، تا ضریح راه برایم باز میشود، به ضریح نزدیک میشوم و زیارت میکنم و حضرت رضا علیهالسلام خرجی راه و حتی مقداری پول برای خرید سوغات را نیز به من میدهند. در خانهای که ما [۱] در مشهد بودیم نیز علویهای بود که میگفت: هر وقت که برای زیارت به حرم میروم، برای من هم راه به سوی استلام (بوسیدن ضریح و دستکشیدن بر آن) ضریح باز میشود.
پی نوشت؛
[۱] حضرت آیتالله العظمی بهجت
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش دوم)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠آشنایی و آگاهی از تحولات جهان پیرامون
🔹شاید بتوان گفت اهمیت و ضرورت مطالعات غرب شناسی به اهمیت و ضرورت آگاهی از جهان سیاسی و فرهنگی روز باز میگردد. گسترش روزافزون حجم اطلاعات و سرعت شگفت انگیز ارسال و انتقال پیام های فرهنگی، سیاسی و بازرگانی، همچنین تأثیر شگرف شگردهای اطلاعاتی - تبلیغاتی رسانه های عمومی #غرب در عصر ارتباطات و اطلاعات، بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است به هر اندازه که دنیای ما گسترده تر میگردد، ارتباط میان آحاد و جوامع بشری وسیع تر میشود و به موازات ارتباطی که روز به روز با عمق بیشتری صورت میپذیرد، لازم است سطح آگاهی ما از خط مشی ها، شیوه ها و جهات ارتباطی با دیگران ارتقا یابد.
🔹در این راستا هرچه بر میزان آگاهی و شناخت خود از اوضاع جاری زمان بیفزاییم، در برخورد با حوادث مختلف فرهنگی، سیاسی و... آسیب ناپذیرتر خواهیم ماند. همانگونه که امام صادق (ع) فرمودند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس؛ [۱] کسی که به اوضاع زمان خویش آگاه باشد، اشتباهات بر او هجوم نمیبرند». چنین شیوه و برخوردی میتواند راهگشای برخورد ما با مسائل مختلف در برهه های مختلف باشد، و براستی اگر به این دستور نورانی عمل کنیم و نسبت به اوضاع و احوال زمانه خویش شناخت لازم را پیدا کنیم، در حوادث و رویدادهای مختلف در نخواهیم ماند و مسیر خویش را به خوبی پیدا خواهیم نمود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] اصول کافی، ج ۱، ص ۳۱
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد