⭕️سوء ظن
🔹از حضرت آیت الله بهجت (قدس سره) سوال شد که برای رفع #سوءظن چه کنیم؟ ایشان فرمودند سوء ظن به اعدی الاعداء (دشمن ترین دشمنان) که دشمن داخلی و #نفس است، مانع از سوءظن به غیر است.
📕به سوی محبوب، ص ۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️وضعیّت زنان در دوره پهلوی
💠امام خمینی (رحمة الله عليه):
🔹خوب، در زمان این رژیم که فریاد میکردند که «آزادزنان و آزادمردان»، چه فعالیتی #زنها داشتند؟ فعالیتی که ما از #زنها می دیدیم این بود که چند تایشان جمع بشوند، با آن وضع فضیح، بروند سر قبر رضاخان، آنجا تشکر کنند از اینکه ما را #آزاد کردید! چه جور آزاد کرد؟ چه کرد؟ فکر این نیستند که چه آزادی اینها به آنها اعطا کردند، و تا چه اندازه اینها می خواستند #زنها یا #مردها آزاد باشند. بله، آنها یک آزادی را می خواستند - حالا هم این اشخاصی که قلم دستشان است و بر ضد اسلام و بر ضد روحانیت چیز مینویسند همین آزادی را میخواهند - و آن #آزادی است که دیکته شده است از #غرب برای به فساد کشیدن #جوان های ما. زن و مردشان را اینها میخواهند که آزاد باشند! زنها برای اینکه در مجالس آن طوری که تشکیل می دادند و داشتند بروند آنجا و با آن وضع در حضور چشم های ناپاک مردها آن وضع را درست کنند.
🔹این نحو #آزادی می خواهند که هم خواهرهای ما را به فساد و تباهی بکشند؛ و هم #جوانهای ما، #مردهای ما را به تباهی بکشند. اینها می خواهند که همه فحشا آزاد باشد. آزادی زمان ایشان، که آزاد زن و آزاد [مرد، کی] توانست راجع به مسائل روز یک کلمه بگوید؟ و کدام مرد توانست که راجع به گرفتاری هایی که ملت ما از دست اجانب و از دست داخلی ها داشتند یک کلمه بنویسد؟ کدام مطبوعات ما آزاد بودند؟ کجا رادیو - تلویزیون آزاد بود؟ و مردم، جوانها، دانشگاهی ها، و طُلّاب علوم دینی، کجا آزاد بودند؟ در این پنجاه سال، که من شاهد قضایا بودم، آزادی واقعیِ مفید برای جامعه مسلوب بود. هیچ نداشتیم؛ یعنی #زنها آزاد نبودند که راجع به مسائل جامعه فعالیت بکنند، یا حرف بزنند راجع به گرفتاری های ملت. راجع به گرفتاری های ملت به دست شرق و غرب هیچ آزادی نبود. راجع به گرفتاری این ملت از دست دولت های دست نشانده یک کلمه #آزاد نبودند که صحبت کنند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۷/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #زن #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش دوم)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠دومین اثر گناه؛ قساوت دل
🔹یکی از آثار گناهان، سخت دلی است، که در فرهنگ قرآن کریم از آن به #قساوت_قلب تعبیر شده است. در سه جای قرآن از فعل «قست قلوبهم» استفاده شده است؛ آیه اول: «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ [انعام، ۴۳] چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دل های آنها قساوت پیدا کرد و شیطان، هر کاری را که میکردند، در نظرشان زینت داد!». در این آیه ریشه عدم تضرع در مقابل خداوند، زینت اعمال انسان توسط شیطان است. وقتی انسان اعمالش را زیبا ببیند و گناهش را نیز بزک کند، دیگر تضرع و درخواست از خداوند را فراموش می کند؛ چون دلش سخت شده است.
🔹آیه دوم: «أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّـهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۱۶] آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلب هایشان قساوت پیدا کرد؛ و بسیاری از آنها گنهکارند!». در آیه مذکور، #قساوت_قلب مقدمه فسق است.
🔹آیه سوم: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّـهِ وَ مَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون؛َ [بقره، ۷۴] سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سختتر! چرا که پارهای از سنگها میشکافد، و از آن نهرها جاری میشود؛ و پارهای از آنها شکاف برمیدارد، و آب از آن تراوش میکند؛ و پارهای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر میافتد؛ (اما دلهای شما، نه از خوف خدا میتپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!) و خداوند از اعمال شما غافل نیست». از آیه مذکور می فهمیم که قساوت و سنگدلى، مرض روحى سختى است که به جهت لجاجت هاى پىدرپى، براى انسان پیدا مىشود. [۱] پس دومین اثر گناه #قساوت و سختی دل است که در آیات بالا بیان شد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نور (محسن قرائتی)، ذیل آیه، ج۱، ص۱۴۱
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت #قساوت_قلب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛
🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد.
📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان
🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است».
🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان میدانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱]
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت انوار طاها
#انسان #سعی #کوشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حکومتهای باطل همه کارهایشان دروغ است!
🔹#حکومتهای_باطل همهکارهایشان #دروغ و فقط برای این است که در حکومتهای اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمیخواهند، لکن فهمیدهایم که همه چیز را می خواهند؛ حتی نمی خواهند مملکتی را که با اینها دوست است، #دین داشته باشد؛
🔹خودشان هم که #دینی ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر اینها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمیشد، ولی آنها دوست دارند که در [جنگها] به یک طرف یا هر دو طرف #اسلحه بفروشند؛ میگویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر میشود!
📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١
منبع: وبسایت مرکزتنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد