eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️دعا برای فرج در آخرالزمان 🔹روایت دارد که در همه هلاک می‌شوند، به‌ جز کسی که برای دعا می‌کند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست؛ همین، مرتبه‌ای از فرج است. 📕گوهرهای حکیمانه، ص١١٥ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش اول) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠اولین اثر گناه؛ زنگار دل 🔹 آن است که به تعبیر امام باقر (ع)، خالی است سیاه بر جای سفید، که در صورت ، پاک شده و در صورت عدم توبه و بازگشت از آن و گناه بیشتر، سیاهی بیشتری بر آن افزوده میگردد؛ امام باقر (ع) میفرمایند: «مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِی الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى یُغَطِّیَ الْبَیَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَیَاضَ لَمْ یَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ - کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون [۱]؛ [۲] هر بنده‏ اى در دلش نقطه سفیدی است که چون کند، خال سیاهى در آن پیدا شود، سپس اگر کند آن سیاهى برود، و اگر از گناه دنبال‏گیرى کند، آن سیاهى بیفزاید تا روى سفیدى را بپوشاند، و چون سفیدى پوشیده شد، دیگر صاحب آن دل، هرگز بخیر نگراید و همین است، گفتار خداى عز و جل: «نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب شدند بر دلشان زنگارى بست». 🔹یعنی گناه بر گناه باعث میشود بر دل انسان  زنگاری بنشیند که دیگر صاحب آن دل هرگز به خیر و سعادت راه پیدا نکند. واژه ی «ران» از «رین» به معناى است که بر اجناس قیمتى مى‌نشیند. [۳] از این آیه فهمیده می‌شود که فطرت اولیه آدمی، پاک است، اما به وسیله به مرور زمان زنگار بر دل می نشیند و سیاه میشود، پس گناه تیرگی می آورد و سیاهی بدنبال دارد. ... پی نوشت: [۱] سوره مطففین، آیه ۱۴ [۲] الکافی،‏ ج۲، ص ۲۷۳ [۳] تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️نقش زنان در عصر انقلاب‌ و قبل از آن 🔹کسی که تاریخ این صدساله را مطالعه کرده است می‌داند که در جنبش‌ هایی که در ایران بوده است، جنبش های اصیلی که در ایران بوده است قبل از این دوره رژیم پهلوی، جنبش تنباکو، جنبش مشروطیت، همدوش با مردها فعالیت می‌ کردند. در جامعه بودند و با مردها راجع به امور سیاسی و امور اجتماعی و گرفتاری های مملکت خودشان فعالیت می‌ کردند. همان طوری که مردها آن وقت قیام می‌کردند و قیام کردند برای اینکه قضیه تنباکو را - که همه چیز ما را به باد داده بود - جلوگیری از آن قرارداد بکنند. هم در آن وقت شریک بودند، و در جنبش مشروطیت هم همان طور که مردها فعالیت می‌کردند، زنها هم فعالیت می‌کردند، این مال قبل از رژیم. 🔹بعد از سقوط این و در حال سقوط و در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همه‌تان ملاحظه کردید که پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ برای اینکه همین که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دو چندان کرد. وقتی مردها ببینند که آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام می‌کنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند. و در طول این نهضت تا حالا، که در غیاب رژیم سابق است، می‌بینیم که خانمها در همه مسائل شرکت دارند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۷/۰۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
⭕️سیاست های استکبار 🔹سیاست های شبکه‌ صهیونیستی عالم که آماج اولش برای دشمنی، به دلائل روشن، است، نمی‌توانند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند؛ نه فقط نمی‌ توانند از پا در بیاورند، نمی‌ توانند کند کنند. ما می‌ توانیم با سرعت حرکت خودمان را پیش ببریم. البته منتظر توطئه‌ هستیم. این توطئه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، تا یک مقطعی؛ آن مقطع عبارت است از اقتدار همه‌جانبه‌ کشور که این، کارِ شما دانشجوها، کارِ شما نسل جوان است. 🔹آن وقتی که توانستید کشور را به اقتدار علمی و به اقتدار اقتصادی برسانید و آن وقتی که توانستید عزت علمی را برای کشور فراهم کنید، آن روز البته توطئه‌ها کم خواهد شد؛ مأیوس خواهند شد. تا وقتی به آن نقطه نرسیده‌ایم، منتظر توطئه‌ ها باید بود و آماده‌ مقابله‌ با این توطئه‌ها باید بود؛ و ان شاءالله هر روزی که بگذرد، شما قوی‌تر خواهید بود، شما ضعیف‌تر خواهد شد و آن روزی که پیروزی نهایی نصیب ملت بشود، ان‌شاءالله روز دوری نخواهد بود. بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اصول تربیت اخلاقی 🔹ارتباط شیوه و هدف، ارتباطی دوسویه و طرفینی است؛ همان طور که هدف، تعیین کننده شیوه است، از طرف دیگر، شیوه نیز تعیین کننده هدف است. محوری ترین هدف بعثت انبياء را انسانها معرفی کرده است. وظیفه اصلی پیامبران، «تزکیه بشر» برای ترقی و تکامل معنوی و روحی، و رسیدن به هدف نهایی خلقت انسان، یعنی نزدیکی و قرب به خدای متعال است. از این رو، اگر چه وظیفه انبیاء هدایت بشر بوده است، اما از آنجا که نمی توان بین هدایت و تربیت خط قرمزی کشید و برای هر کدام متولی خاصی معین کرد، می توان پیامبران را نیز یکی از عوامل مؤثر در تربیت معرفی کرد. از سویی دیگر، آیاتی از قرآن کریم نقش اصلی در تربیت را به خود «متربی» نسبت می دهد؛ مثلا خداوند متعال می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ [شمس، ۹] هرکس نفس خود را پاک و کرد، رستگار شد». 🔹خداوند در این آیه، «تزکیه» را به خود انسان نسبت داده است. بر اساس این آیه، سعادت و شقاوت انسان در سایه عمل و تلاش خود او حاصل می شود. از جمع بندی این دسته از آیات، چند نکته به دست می آید؛ نخست آنکه «قرآن کریم» به نقش عوامل گوناگون مؤثر در فرایند تربیت و یکسان نبودن تأثیر این عوامل، توجه داشته است. دوم اینکه کسی که به امر تزکیه انسانها مبادرت می ورزد، باید زمینه ای فراهم آورد که «متربیان» با اراده و اختیار خود، در جهت نیل به کمالات انسانی تلاش کنند. اگرچه اراده، فعل خود انسان است و کسی نمی تواند آن را در انسان ایجاد کند، «مربی» می تواند مقدماتی را فراهم کند که به وسیله آن مقدمات، توجه متربی را به خوبی ها و کمالات معطوف گرداند و انگیزه او را تقویت کند. 🔹مجموعه‌ای از عوامل مختلف در امر تربیت اخلاقی تأثیرگذارند. قرآن کریم، عوامل دخیل در تربیت اخلاقی را در یک چینش طولی قرار می دهد و نقش واقعی و نهایی را برای خداوند متعال قائل است. سوماً، در آیاتی که عمل «تزکیه» را به پیامبر یا خود انسان نسبت می دهد، در واقع، فاعل مستقل خود خداوند است و فاعلیت پیامبر و انسان، به اذن خداوند متعال و در طول فاعلیت اوست. چهارماً، این سلسله مراتب تربیتی که از خداوند تا انبیاء و اولیاء، و از اولیاء تا بندگان الهی وجود دارد، فقط در فرهنگ تعلیم و تربیت اسلامی معنا پیدا می کند. امیرالمؤمنین امام علی (ع) در توصیه خود به کمیل بن زیاد می فرماید: «ای کمیل، به درستی که پیامبر خدا را، خداوند، خود، تربیت فرمود و آن بزرگوار مرا ادب آموخت و من نیز مؤمنان را تربیت می کنم و برای آنان آداب ارزشمند را به میراث می گذارم». 📕برنامه درسی و تربیت اخلاقی، حمیدرضا کاظمی، چ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️امام رضا عليه السلام: 🔸أَجمِل مُعاشَرَتَكَ مَعَ الصَّغير و الكَبيرِ. 🔹نشست و برخاست خود را با كوچك و بزرگ، نيكو گردان. 📕مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش اول) 🔹یکی از سوالات مهم و کاربردی که در عرصه  و  ذهن پژوهشگران و محققان علوم اجتماعی و اسلامی را به خود جلب کرده؛ چرایی و علت این پدیده اجتماعی یا ناهنجاری اجتماعی است؟ به راستی چه علت و یا عواملی موجب می شود افرادی در جامعه به مبانی و اصول ارزشی و دینی و اجتماعی خود پشت پا بزنند و با لجاجت و پافشاری سعی در ادامه دادن به رفتار خود در جامعه داشته باشند. برای دستیابی به این پرسش سعی داریم ریشه ها و عوامل تأثیرگذار در این امر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 💠ریشه و علت پیدایش بی حجابی در جامعه 🔹گاهی برخی افراد با دیدن صحنه هایی از در جامعه بدون بررسی مؤلفه های روانشناسانه و جامعه شناسی تمام علت و منشأ این رفتار غیر دینی را  برنامه های استکباری و استعماری می دانند، و چشم خود را بر روی سایر عوامل تأثیرگذار در شیوع بی حجابی در جامعه می بندند. این در حالی است که بسیاری از دست‌خوش یک سلسله علل تربیتی فرهنگی، سیاسی، علمی است، که باید هر یک از عوامل را در محیط های مختلف زندگی از جمله خانواده، محیط کار و آموزش مورد بررسی و تأمل قرار گیرد.   💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه 1⃣عدم پایبندی و عملکرد منفی والدین 🔹بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد است، از این رو اگر گرامی در خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی، و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ؛ [۱] همه با فطرت پاک متولد می شوند، این و اویند که او را یهودی، مسیحی می کنند». 🔹در مسأله نیز به همین منوال است، در واقع وقتی ، فرزندان خود را از ابتدای طفولیت و کودکی با و غربی عجین می کنند و این چنین به او وانمود می شود که تو با بدن برهنه و عریان زیباتر به نظر می رسی، این چنین کودکی را به عنوان یک نازیبایی تصور می کنند، از این رو از آن گریزان می شود. در واقع این رفتار والدین به طور عینی مصداق بارز رفتار و عملکرد شیطان است که نازیبایی ها را زیبا و زیبایی ها را زشت جلوه می دهد. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛ [انفال، ۴۸] و [یاد کن‏] هنگامى را که اعمال آنان را برایشان بیاراست‏»‌. حضور در مجالس مختلط و بدون ضابطه‌ی خانوادگی و همچنین شرکت در مجالس لهو و لعبی که فرهنگ برهنگی را با خود به همراه دارند، همه و همه در محیط خانوادگی می تواند موجب تغییر رویکرد فرزندان در سبک زندگی و پوشش دینی آنان شود. ... پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج۳، ص۲۸۱، ح۲۲ نویسنده؛ علی بیرانوند منبع؛ راسخون @tabyinchannel
⭕️سوء ظن 🔹از حضرت آیت‌ الله بهجت (قدس‌ سره) سوال شد که برای رفع چه کنیم؟ ایشان فرمودند سوء ظن به اعدی‌ الاعداء (دشمن‌ ترین دشمنان) که دشمن داخلی و است، مانع از سوءظن به غیر است. 📕به سوی محبوب، ص ۶۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از نعمت داده شدگان، مغضوبین و ضالین در سوره حمد چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ 🔸قرآن کریم در این سوره، مردم را به سه دسته تقسیم مى‏ کند: ۱) کسانى که مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند؛ ۲) غضب شدگان؛ ۳) گمراهان. 🔹الف. قرآن در تشریح و شناساندن این گروه ها، مصادیقی را ذکر کرده است، ما نیز با توسل به آیات این گروه ها را تشریح می کنیم. در آیه ۶۵ سوره نساء مصادیقی برای گروه «نعمت داده شدگان» بیان شده است چنین است: «کسانى که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار مى‏دهد که خود ساخته، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح، و اینان رفیقان خوبى هستند». این آیه افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مى‏کند: پیامبران، صدیقان، شهیدان، و صالحان. اینان ویژگی های مشخص و آشکاری دارند که از جمله مهم‌ترین آنها که مشترک بین آنها است، و است. 🔹ب. اما در تشریح مفاهیم و مصادیق گروه دوم و سوم که نزدیکی بسیاری به یکدیگر دارند - راه حق را به کناری زده اند و رانده شده از درگاه الهی هستند - اختلاف اندکی وجود دارد و محققان سه احتمال را بر حسب روایات مطرح کرده اند: ۱) از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى‏شود که مرحله‏اى سخت‏تر و بدتر از است، و به تعبیر دیگر «ضالین» گمراهان عادى هستند، ولی «مغضوب علیهم»، گمراهان لجوج و یا منافق اند؛ و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده است. [۱] ۲) جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ضالین، منحرفان مسیحی و منظور از مغضوب علیهم، منحرفان یهودی هستند. 🔹این برداشت به دلیل موضع‏گیری­ هاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام است؛ زیرا همان گونه که قرآن هم صریحاً در آیات مختلف بازگو مى‏کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى‏دادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که در جای خود بیان شده - از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان -  سرسخت ترین دشمن اسلام شدند، و از هر گونه کارشکنى در پیشرفت اسلام و مسلمانان فروگذار نکردند. اما منحرفان مسیحی که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آیین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به «ضالین» شده است. [۲] 🔹با این حال تعبیر از آنها به «مغضوب علیهم» بسیار صحیح به نظر مى‏رسد، ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است؛ یعنی اینها از جمله مصادیق بارز این مفهوم هستند و افراد مغضوب و ضالین افراد و گروه های بیشتری را شامل می شود. ۳) این احتمال نیز وجود دارد که به گمراهانى اشاره مى‏کند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند، در حالى که کسانى هستند که هم گمراه اند و هم گمراه‌گر، و با تمام قوا مى‏کوشند دیگران را همرنگ خود سازند! [۳] 🔹 ، خود در آیاتی مصادیق مختلفی را برای گمراهان و غضب شدگان ذکر می کند که براى نمونه به موارد زیر اشاره مى‏شود: «مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که بر خدا بدگمانند عذاب کند. بر گردشان بدى حلقه زند و خدا بر آنها خشم گرفت». [فتح، ۶] «آن کس که کفر را به جاى ایمان برگزیند، چون کسى است که راه راست را گم کرده باشد». [بقره، ۱۰۸] «آنان که درِ دل را به روى کفر مى‏گشایند، مورد خشم خدایند و عذابى بزرگ برایشان مهیاست».[نحل، ۱۰۶] قرآن این گروه را جزو و نام می‌برد که وجه مشترک در تمام آنها کردن از خداوند است، و هر یک به نوعی مخالفت خود را با خداوند به انجام رسانیده اند و در نهایت، جزو و یا قرار می گیرند. پی نوشت‌ها؛ [۱] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۴، دار الکتب الإسلامیة، چ اول [۲] همان، ج ۱، ص ۵۵ [۳] همان، ج ۱، ص ۵۶ منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel
⭕️وضعیّت زنان در دوره پهلوی‌ 💠امام خمینی (رحمة الله عليه): 🔹خوب، در زمان این رژیم که فریاد می‌کردند که «آزادزنان و آزادمردان»، چه فعالیتی داشتند؟ فعالیتی که ما از می‌ دیدیم این بود که چند تایشان جمع بشوند، با آن وضع فضیح، بروند سر قبر رضاخان، آنجا تشکر کنند از اینکه ما را کردید! چه جور آزاد کرد؟ چه کرد؟ فکر این نیستند که چه آزادی اینها به آنها اعطا کردند، و تا چه اندازه اینها می‌ خواستند یا آزاد باشند. بله، آنها یک آزادی را می‌ خواستند - حالا هم این اشخاصی که قلم دستشان است و بر ضد اسلام و بر ضد روحانیت چیز می‌نویسند همین آزادی را می‌خواهند - و آن است که دیکته شده است از برای به فساد کشیدن های ما. زن و مردشان را اینها می‌خواهند که آزاد باشند! زنها برای اینکه در مجالس آن طوری که تشکیل می‌ دادند و داشتند بروند آنجا و با آن وضع در حضور چشم های ناپاک مردها آن وضع را درست کنند. 🔹این نحو می‌ خواهند که هم خواهرهای ما را به فساد و تباهی بکشند؛ و هم ما، ما را به تباهی بکشند. اینها می‌ خواهند که همه فحشا آزاد باشد. آزادی زمان ایشان، که آزاد زن و آزاد [مرد، کی‌] توانست راجع به مسائل روز یک کلمه بگوید؟ و کدام مرد توانست که راجع‌ به گرفتاری هایی که ملت ما از دست اجانب و از دست داخلی ها داشتند یک کلمه بنویسد؟ کدام مطبوعات ما آزاد بودند؟ کجا رادیو - تلویزیون آزاد بود؟ و مردم، جوانها، دانشگاهی ها، و طُلّاب علوم دینی، کجا آزاد بودند؟ در این پنجاه سال، که من شاهد قضایا بودم، آزادی واقعیِ مفید برای جامعه مسلوب بود. هیچ نداشتیم؛ یعنی آزاد نبودند که راجع به مسائل جامعه فعالیت بکنند، یا حرف بزنند راجع به گرفتاری های ملت. راجع به گرفتاری های ملت به دست شرق و غرب هیچ آزادی نبود. راجع به گرفتاری این ملت از دست دولت های دست نشانده یک کلمه نبودند که صحبت کنند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۷/۰۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش دوم) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠دومین اثر گناه؛ قساوت دل 🔹یکی از آثار گناهان، سخت دلی است، که در فرهنگ قرآن کریم از آن به تعبیر شده است. در سه جای قرآن از فعل «قست قلوبهم» استفاده شده است؛ آیه اول: «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ [انعام، ۴۳] چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دل های آنها قساوت پیدا کرد و شیطان، هر کاری را که می‌کردند، در نظرشان زینت داد!». در این آیه ریشه عدم تضرع در مقابل خداوند، زینت اعمال انسان توسط شیطان است. وقتی انسان اعمالش را زیبا ببیند و گناهش را نیز بزک کند، دیگر تضرع و درخواست از خداوند را فراموش می کند؛ چون دلش سخت شده است. 🔹آیه دوم: «أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّـهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۱۶] آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلب هایشان قساوت پیدا کرد؛ و بسیاری از آنها گنهکارند!». در آیه مذکور، مقدمه فسق است. 🔹آیه سوم: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّـهِ وَ مَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون؛َ [بقره، ۷۴] سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سخت‌تر! چرا که پاره‌ای از سنگ‌ها می‌شکافد، و از آن نهرها جاری می‌شود؛ و پاره‌ای از آنها شکاف برمی‌دارد، و آب از آن تراوش می‌کند؛ و پاره‌ای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر می‌افتد؛ (اما دل‌های شما، نه از خوف خدا می‌تپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!) و خداوند از اعمال شما غافل نیست». از آیه مذکور می فهمیم که قساوت و سنگ‌دلى، مرض روحى سختى است که به جهت لجاجت‌ هاى پى‌درپى، براى انسان پیدا مى‌شود. [۱] پس دومین اثر گناه و سختی دل است که در آیات بالا بیان شد. ... پی نوشت‌؛ [۱] تفسیر نور (محسن قرائتی)، ذیل آیه، ج۱، ص۱۴۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛  🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد. 📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان 🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است». 🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان می‌دانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱] پی نوشت؛ [۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⭕️حکومت‌های باطل همه کارهایشان دروغ است! 🔹 همه‌کارهایشان و فقط برای این است که در حکومت‌های اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمی‌خواهند، لکن فهمیده‌ایم که همه چیز را می‌ خواهند؛ حتی نمی‌ خواهند مملکتی را که با اینها دوست است، داشته باشد؛ 🔹خودشان هم که ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر این‌ها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمیشد، ولی آنها دوست دارند که در [جنگ‌ها] به یک طرف یا هر دو طرف بفروشند؛ می‌گویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر می‌شود! 📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١ منبع: وبسایت‌ مرکزتنظیم‌ و نشر آثار ‌آیت‌الله‌ العظمی‌ بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش دوم) 🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد است، از این رو اگر گرامی در خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. 💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه 2⃣فقدان معرفت و جهل والدین 🔹گاهی اوقات گرامی مسأله ای به نام را می پسندند، اتفاقاً رعایت آن از جمله ضروریات زندگی خود می دانند، ولی راهکار مناسب تربیتی و آموزشی برای فرزندان خود ندارند، به طوری که با سوء رفتار و عملکرد خود موجب می شوند در محیطی مذهبی، فرزندانی بی حجاب تربیت کنند؛ علت و ریشه این مسأله چیزی جز فقدان معرفت و آگاهی و دانش نیست، موضوع مهمی که اهمیت و ضرورت آن در هر حرکت دینی و آموزشی این چنین مورد تذکر قرار گرفته است. در منابع روایی نقل شده است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به جناب کمیل فرمودند: «یا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ الْخَبَرَ؛ [۱] ای کمیل، هیچ حرکتی نیست، جز آنکه تو در آن نیازمند معرفت هستی». هم یکی از این موارد است که نیاز به ، آشنایی و توجه دارد. 🔹در واقع می بایست با برنامه ده ساله‌ی متقنی از ابتدای تولد کودک برای ، بخصوص در مقوله و عفاف داشته باشند، تا اینکه کودک زمانی که به سن بلوغ و رشد فکری و عقلی رسید در مواجهه با چالشی به نام چهارشنبه های سفید، مقهور و مغلوب انسان های خود فروخته ای همچون «مسیح علی نژاد» نشوند، البته این آموزش و تربیت باید با کمال متانت، صبر و بردباری و خوش اخلاقی همراه باشد، چرا که هرگونه تندی و شدت و خشکی در امر تربیت چه بسا عکس العمل منفی بر فرزندان بر جای بگذارد؛ کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم می فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ [آل عمران، ۱۵۹] [ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند». ... پی نوشت؛ [۱] تحف العقول، النص، ص۱۷۱ نویسنده؛ علی بیرانوند منبع؛ راسخون @tabyinchannel
⭕️نقش تکرار در تربیت و آموزش‌ 🔹شما می‌دانید که کتاب معجزه است؛ در عین حال در قرآن راجع به مسائلْ تکرار زیاد است. البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم آمده است و برای ، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمی‌شود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند. باید هِی بخوانند؛ توی گوشش مکرر کنند، است. تلقین با یک دفعه درست نمی‌شود. باید اگر بخواهید یک بچه‌ای را شما بکنید، باید یک مساله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۶/۲۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel