✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره اعتدال و میانه روی در طلب روزی چه سفارشی كرده است؟
🔹 #امام_على (ع) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه - که به امام حسن (ع) نوشته شده - به عنوان مقدمه مى فرمايد: «وَ اعْلَمْ يَقِيناً أَنَّكَ لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ، وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ؛ و بدان به يقين هرگز به همه آرزوهايت دست نخواهى يافت و [نيز بدان] هرگز از اجلت تجاوز نخواهى كرد [و بيش از آنچه مقرر شده عمر نمى كنى] و تو در همان مسيرى هستى كه پيشينيان تو بودند [آنها رفتند و تو هم خواهى رفت]». آنگاه چنين نتيجه مى گيرد: «فَخَفِّضْ [۱] فِی الطَّلَبِ وَ أَجْمِلْ [۲] فِی الْمُكْتَسَبِ؛ حال كه چنين است در به دست آوردن #دنيا #زياده_روی مكن و در كسب و كار ميانهرو باش». جمله «لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ» بيان واقعيّتى روشن است كه هيچ انسانى در اين جهان به تمام آرزوهاى خود نخواهد رسيد، بنابراين چرا در طلب روزى #حريص باشد؟ جمله «وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ» اشاره به اين است كه عمر انسان به هر حال محدود است، و هيچ كس نمى تواند بيش از وقت مقرر در اين جهان بماند.
🔹حال كه چنين است چرا براى به دست آوردن مال، بيش از حد دست و پا بزند؟ تعبير به «خَفِّضْ»؛ (آرام باش و فرو نِه) و «أَجْمِلْ»؛ (راه اعتدال پيش بگير) هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن ترك حرص براى جلب روزى بيشتر است. البته اين تعبير هرگز تلاش و سعى براى به دست آوردن روزى حلال را نفى نمى كند. امام (ع) در ادامه اين سخن به استدلال پرمعنايى توسل مى جويد و مى فرمايد: «فَإِنَّهُ رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إِلَى حَرَبٍ [۳] فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ بِمَرْزُوقٍ، وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ بِمَحْرُومٍ؛ زيرا بسيار شده كه تلاش فراوان [در راه دنيا] منجر به نابودى [اموال] گرديده [اضافه بر اين] نه هر تلاشگرى به روزى رسيده و نه هر شخص ميانه رويی محروم گشته است». شبيه اين مضمون در حديثى از پيامبر اكرم (ص) آمده است، حضرت مى فرمايد: «اَجْمِلُوا فِی طَلَبِ الدُّنْيا فَإنَّ كُلَّا مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؛ در #طلب_دنيا #ميانه_رو باشيد؛ چرا كه به هركس آنچه مقدر شده است داده مى شود». [۴]
🔹جمله «رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إلَى حَرَبٍ؛ چه بسيار تلاش فراوانى كه منجر به نابودى شده»، به گفته بعضى از نويسندگان، ضرب المثلى در لسان العرب است كه مضمون آن را در فارسى، سعدى در ضمن دو بيت آورده است: "شد غلامى كه آب جوى آورد ، آب جوى آمد و غلام ببرد ؛ دام، هر بار ماهى آوردى ، ماهى اين بار رفت و دام ببرد". دو جمله «فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ ... وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ ...» در واقع به منزله دليل است براى آنچه در جمله هاى قبل درباره رعايت #اعتدال و ميانه روى در طلب رزق آمده است و اشاره به اين حقيقت است كه دست و پاى زياد زدن، هميشه درآمد بيشتر، و رعايت اعتدال و ميانه روى هميشه درآمد كمتر را در پى ندارد؛ بلكه لطف الهى بر اين قرار گرفته آنها كه بر او توكّل كنند و #حرص و آز و #طمع را كنار بگذارند، و به صورت #معتدل براى روزى تلاش نمايند، زندگى بهتر و توأم با آرامش بيشتر داشته باشند و در ضمن، ديگران نيز اجازه پيدا كنند كه از تلاش خود براى روزى بهره گيرند و حريصان جاى را بر آنها تنگ نكنند.
پینوشتها؛
[۱] «خفّض» از ريشه «خفض» به معناى پايين آوردن، در مقابل رفع به معناى بالا بردن است و در اينجا به معناى كم كردن و دست از زياده روی برداشتن است.
[۲] «اجمل» از ريشه «اجمال» به معناى اعتدال در كار و عدم افراط است.
[۳] «حَرَب» به معناى غارت كردن است و در اينجا معناى فعل مجهول دارد؛ يعنى غارت شدن.
[۴] سنن ابن ماجه، أبو عبدالله القزوينی، ج ۲، ص ۷۲۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۶۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#رزق #روزی #حرص #طمع
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امید است که حکومت بزرگ همگانی امام زمان (عج) بزودی برقرار شود
🔹امیدوارم که ان شاء الله با عنایات خاصه ولی عصر - ارواحنا له الفداء - این کشتی متلاطم انسانیت به ساحل نجات برسد و مستضعفان جهان بر مستکبران ظالم پیروز شوند. و امید است که حکومت بزرگ همگانی حضرت - سلام الله علیه - بزودی برقرار شود و چشم همه ما را و همه مسلمین جهان را به نور مبارکش روشن فرماید.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۳/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_زمان #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عوامل غفلت از حضور امام زمان (بخش چهارم و پایانی)
🔸معصومين عليهم السلام انسان های کاملی هستند که خداوند آنان را خليفه و نماينده خود در زمين قرار داده، و اراده کرده است که با آنان شناخته شود و از مسير اطاعت آن ها، اطاعت شود و ثواب و عقاب را نيز بر مدار اعتقاد و اطاعت آنان قرار داده است. وقتی از امام حسين (ع) درباره معرفت خدا و چگونگی آن سوال شد، حضرت فرمود: «عبارت است از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است». بنابراين معرفت و آگاهی به #امام_زمان (عج) لازم است، و غفلت از آن حضرت نيز موجب خروج از جاده صحيح زندگی، و نرسيدن به سعادتی است که توسط خداوند برای انسان رقم زده میشود؛ و نیز باعث گمراهی و شقاوت میگردد. در ادامه به بیان برخی از آثار اجتماعی غفلت از حضور امام زمان (عج) میپردازیم:
💠 «فساد جامعه»
🔹هنگامی که فساد فراگير ميشود و اکثريت يا جمع کثيری را به آلودگی میکشاند، گاهی افراد پاک، در بن بست سخت روانی قرار میگیرند، بن بستی که از يأس در اصلاحات سرچشمه میگیرد و منجر به گسترش فساد و تباهی بيشتر میگردد. تنها چيزی که میتواند در آنها روح اميد بدمد و به مقاومت و خويشتنداری دعوت کند و نگذارد در محيط فاسد حل شوند، اميد به اصلاح نهايی و #مصلح_جهانی است.
💠 «همکاری با ستمگران و ظالمان»
🔹يکی از آثار سوء غفلت از #امام_زمان (عج) و برنامه های نجاتبخش آن بزرگوار، گرفتار شدن در دام طاغوت و ستمگران زمان میباشد؛ همان گونه که شناخت و اعتقاد به امام زمان (عج)، مانع از همکاری شخص معتقد با ستمگران و ظالمان ميشود، و در برابر حکومت های فاسد تا حد توان پايداری میکند؛ چون او منتظر امامی است که هرگز با ظلم و ستم سازش نکرده، بلکه برای عدالت گستری قيام خواهد کرد.
💠 «دوری از مدينه فاضله»
🔹يکی از تبعات آشکار غفلت و بيگانگی از #امام_زمان (عج) و آرمان های جهانشمول و عدالت گستر آن حضرت، محروميت جهانيان از برکات مدينه فاضله مهدوی و گرفتار شدن مردم به شعارهای دو مکتب ليبرال دموکراسی غرب و کمونيسم شرق میباشد، که ساليان متمادی بر افکار و انديشه سياسی جوامع بشری تأثير گذاشته بودند، ولی به مرور زمان، يکی پس از ديگری ناکارآمدی خود را نشان دادند، و نه تنها بشر را نجات ندادند، بلکه او را در گردابی از بحران های معرفتی و اخلاقی، روانی و تکنولوژی و غيره گرفتار کرده است. بشر امروزه با تجربه گذشته عطش يک طرح و نگاه جديد به جهان هستی دارد و چيزی نمیتواند او را سيراب کند، مگر طرح «مدينه فاضله مهدوی». #نظريه_مهدويت يک نظريه جهانی است و اين انديشه نوين برای جهان و اداره آن برنامه و طرح بنيادين و کارساز دارد.
🔹و سخن پايانی اينکه غفلت از وجود مقدس #حضرت_وليعصر (عج) و حاکم الهی، نتيجه و اثری ندارد جز: ۱) مردن روح جهاد و شهادت در جامعه؛ ۲) افول غيرت دينی؛ ۳) حاکميت مستکبرين؛ ۴) عدم امنيت و صلح جهانی؛ ۵) سرکوب انقلاب ها؛ ۶) قبول اسلام آمريکایی؛ ۷) سرنگونی حکومت صالحان در جهان؛ ۸) ظلم به مستضعفين.
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️دیگر نیازمند نشدم
💠حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹شخصی از اهل علم میگفت: در کربلا یا نجف که بودیم، گاهی در #مضیقه قرار میگرفتیم، به حدی که #آب و #نان نداشتیم. خانواده میگفت: فلان آقا مرجع است، برو از او بخواه. من میگفتم: این کار را نمیکنم و اگر اصرار بکنید، میگذارم و از خانه بیرون میروم. اینجاست که #انسانهای_موجه موظفند که به #مستحقین و #افراد_باحیا و عزت نَفْس که نه تنها اظهار فقر و احتیاج نمیکنند، بلکه چه بسا اظهار غنا و دارایی مینمایند، (ینْفِقُ نَفَقَةَ الْفُقَرآءِ وَ یتَظاهَرُ کالاْءَغْنیاءِ؛ مانند افراد نیازمند خرج میکند و مانند اغنیا تظاهر به دارایی میکند) کمک کنند و افرادی را جهت فحص و تجسس از حال آنها قرار دهند. در هر حال، آن شخص میگفت: شب خواب دیدم کسی در می زند. #امام_زمان (عج) بود. دستش را بوسیدم. وارد خانه شدند و مقداری نشستند و هنگام تشریف بردن دیدم چیزی زیر تشک گذاشتند.
🔹پس از تشریف بردنشان در عالم خواب نگاه کردم ببینم چه گذاشتهاند، دیدم یک فلس عراقی را گذاشتهاند، که کوچکترین واحد پول عراق و أَقَل ما یباعُ وَ یشْتَری بِهِ (کمترین مبلغی که میتوان با آن چیزی را خرید و یا فروخت) است که شاید فقرا هم آن را قبول نکنند. از خواب بیدار شدم و بعد از آن خواب دیگر به فقر گرفتار نشدم. از اصفهان حواله صد یا هشتاد تومان رسید و وضع ما رو به بهبودی رفت. ما که چنین ملاذ و ملجئی (تکیهگاه و پناهگاهی) داریم، چه احتیاجی به دیگران داریم؟! محال است کسی راه #قناعت را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. برعکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او میرسد، هرچند زیاد باشد. از سخنان #امام_صادق (ع) است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لا یفْتَقِرَ؛ من برای کسی که #میانه_روی پیشه کند، ضمانت میکنم که #نیازمند_دیگران نگردد». [۱]
پی نوشت؛
[۱] کافی، ج۴، ص۵۲
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاجری که امام زمان (ع) از او تجلیل کرد
🔹از کاسبی یاد می کنیم که در اثر مواظبت و #رعایت_حدود_الهی و پرداخت حقوق واجب خدا، در تهیه #لقمه_حلال چنان بود که مورد توجه و عنایت #حضرت_مهدی - علیه السلام - قرار گرفت. حاج علی بغدادی کاسبی بود که کارخانه پارچه بافی داشت. او در پرداخت به موقع دستمزد کارگران نهایت تلاش و دقت را به عمل می آورد. وی در عصرهای پنجشنبه که حقوق کارگرانش را در آن وقت می پرداخت، از کارهای مهم و حتی زیارت قبور ائمه اطهار - علیهم السلام - نیز دست برمیداشت، و هیچ کاری را بر اعطای حقوق کارگرانش در روز موعود مقدم نمی کرد.
🔹روزی عالم بزرگوار شیخ محمد حسن کاظمینی (ره) از او درخواست کرد که عصر پنجشنبه در کاظمین بماند، اما حاج علی بغدادی با اصرار تمام گفت: نه، من باید بروم و مزد کارگران کارخانه ام را بپردازم! چنین کاسبی که بر رعایت حقوق الهی و اعطای حقوق کارگرانش اصرار دارد، شایسته تکریم #امام_زمان (ع) نیز هست؛ لذا وقتی حضرت حجت (ع) را (بدون اینکه بشناسد) در راه کاظمین ملاقات می کند، حضرت به او سلام کرده، دست های مبارک را می گشاید و او را در آغوش گرفته، کمال تقدیر و تجلیل را از این کاسب با ایمان به عمل می آورد و سپس با او به گفتگویی صمیمانه می پردازد.
پی نوشت:
[۱] تفصیل این ملاقات روح نواز را محدث نوری (ره) در کتاب ارجمند نجم الثاقب ص ۴۸۶ نقل کرده است.
📕لقمه پاک و تاثیر ان در زندگی، ص۹۰
منبع: حوزه نت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عدالت، برجستهترین شعار مهدویت
🔹«برجسته ترین شعار مهدویت» عبارت است از #عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله ای که ذکر می کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان»؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمان های گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛
🔹این اولین درخواست منتظران #مهدی_موعود (عج) از ظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می کنید، یکی از برجسته ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما و جورا». انتظار، این است که او همهی عالم - نه یک نقطه - را سرشار از #عدالت کند و #قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که دربارهی آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود (عج)، در درجهی اول، انتظار استقرار عدالت است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«وَلْيَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فينا، لا يَقُولُ ذلِكَ سِوانا إلاّ كَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا يَدَّعيهِ غَيْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى».
🔹بايد بدانيد كه #حق در ميان ما و با ماست، كسى غير از ما چنين چيزى نمى گويد، مگر دروغ گوى افتراء زننده، و كسى جز ما چنين ادعايى نمى كند مگر گمراه، گمراه شده.
📕كمال الدين و تمام النعمة، ص ۵۱۰، ح ۴۲
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد