✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار صله رحم (بخش دوم)
🔸 #صله_رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به #خويشاوندان، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند».
3⃣برطرف شدن بلاها و گرفتاريها
🔹امورى كه نام آن را بلا و گرفتارى میناميم، عوامل مختلف و گوناگونى دارد؛ از مهمترين آنها جمع ثروت است. #جمع_مال، خود عاملى براى #بلاها و حوادث است. اختلالات روانى، تشتتات ذهنى و افكار درهم ريخته كه از ازدياد مال بروز مى كند، عواملى براى خودكشى ها، تصادفات، نزاع ها، كشمكش ها و تخاصمات است. اكثر اين پيشامدها را بايد در كانال توجه بيش از حدّ به ثروت، و #انقطاع_عاطفى نسبت به #خويشاوندان جستجو كرد، بى عنايتى به كسانى كه همچون بازوهاى كارسازى مى توانند در هر لحظه و برهه زمانى يار و ياور و مددكارى مفيد باشند.
🔹چرا ايجادِ حوادث، معلول طبيعى و منطقى جمع ثروت نباشد؟ در حالى كه هر چه اموال بر هم انباشته گردد، به همان نسبت فكر انسان در زندان محاسبات محبوس و زندانى مى گردد؛ حتى در خواب هم فكر آزادى ندارد، و دائماً مشغول محاسبه در مورد ثروت و راه هاى ازدياد و حفظ آن است. انسان خود، اين حوادث و بلاها را آفريننده است؛ و مسلّماً خداوندى كه عالم به همه مكنونات است، وقتى مشاهده كند كه بندهاى در راستاى اطاعت از فرامين او، به بيچارهاى رسيدگى كرد، چرا در وقت بيچارگى و گرفتارى، حوادثى را كه از ناحيه غير او به او متوجه مى شود، دفع نكند؟ مگر مى شود چنين نكند كه پيامبرش فرمود: «اَلخَلقُ كُلُّهُم عِيَالُ اللهِ وَ اَحَبَّهُم اِلَيهِ اَنْفَعُهُم لَهُم؛ خلق، همه به منزله خاندان خدايند، محبوبترين مردم در نزد خداوند، سودمندترين مردم به خلق او مى باشند». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت
[۱] وسائل الشيعة، موسسه آل البيت، چ اول، ج ۱۶، ص ۳۴۵، باب ۲۲
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برگزیده ای از روایات جهاد با نفس
🔹#امام_صادق علیه السلام فرمود: شش صفت در #مؤمن نباشد: ۱) #سختی (تندخویی)؛ ٢) تیره روزی و #کم_خیری؛ ٣) #لجاجت و سرسختی؛ ٤ ) #دروغگویی؛ ۵) #حسد_ورزی؛ ٦) #ستمگری.
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۳۴۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش چهارم و پایانی)
🔸بعد از بیان و ذکر پاره ای از مبانی تربیتی در فرهنگ عاشورایی، به چند مورد از اصول و شاخص های اصلی تربیتی در اندیشه #امام_سجاد (ع) اشاره خواهیم داشت. #جامعه_انسانی به هر اندازه در تقویت این اصول موفق عمل نماید، در بحران های حساس و آزمون های بزرگ الهی موفقتر عمل خواهد نمود.
2⃣ تقویت زهد
🔹از جمله مهمترین و با ارزش ترین اصول و ارکان تربیت عاشورایی، #زهدپروری در زندگی است. دوری از مظاهر دنیا یکی از اصول مسلم اخلاقی و تعلیم و تربیت شناخته شده است. در واقع #زهد نوعی عدم وابستگی به لذات مادی و دنیوی است. نوعی عدم دلبستگی به خواهش های نفسانی و مادی. یک انسان #زاهد هر چند میتواند صاحب مال و منال مادی باشد، ولی به آن وابسته نیست؛
🔹از این رو رفتار و عملکردش به گونه ای است که مورد رضایت و خشنودی باری تعالی باشد، نه رفتاری برخواسته از خواهش نفسانی و کشش شیطانی. باری به هر جهت نقطه شروع و آغاز تمام مشکلات در تربیت اخلاقی حب دنیا است؛ از طرفی اصل تربیتی #زهد که در اندیشه فکری و تربیتی #امام_سجاد (ع) زیاد از آن یاد شده است، به معنای دوری از دلبستگی های مادی و آزادی از هر چیزی است که بخواهد در انسان نوعی دلبستگی ایجاد نماید و او را از یاد خدا و آخرت و وظایف دینی و اخلاقی باز دارد.
🔹«وَ ارْزُقْنِی الرَّغْبَةَ فِی الْعَمَلِ لَک لِآخِرَتِی حَتَّی أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِک مِنْ قَلْبِی، وَ حَتَّی یکونَ الْغَالِبُ عَلَی الزُّهْدَ فِی دُنْیای، وَ حَتَّی أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّیئَاتِ؛ [۱] و رغبت و میلی روزی من کن، که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدانگونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم، و بیرغبتی نسبت به دنیای زودگذر بر دلم چیره شود، آنسان که از سر شوق به حسنات برخیزم، و به سبب بیم و خوف از سیئات در امان مانم».
پینوشت؛
[۱] نیایش ۲۲ صحیفه سجادیه
منبع: وبسایت راسخون
#امام_سجاد #تربیت #زهد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نماز را برای ذکر خدا محفوظ بدارید
🔷 ...توجّه بکنیم به «وَ اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری»؛ این یکی از دستورات کاربردی است. #نماز برای #ذکر است، برای یاد است؛ #نماز را برای #ذکر_خدا محفوظ بدارید. امروز ما اگر چنانچه این را در مورد خودمان عمل بکنیم که این را همهی ما میتوانیم عمل بکنیم؛ #نماز را #باتوجّه بخوانیم، و در نماز دلمان را به جای دیگری نسپریم و #نماز را برای ذکر خدای متعال بخوانیم، این یقیناً #تأثیرات_فراوانی در اعتلای روحی ما خواهد داشت...
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۲/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#نماز #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش اول)
🔸 #جنگ_نرم، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده از ابزارهای غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیک های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، اثرگذاری تخریبیآن به مراتب بیش از معرکه نظامی است.
🔹در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلولهها جان خود را از دست میدهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل میشود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون میغلطند، روحشان سعادتمند میشود، حالآنکه در #جنگ_نرم، جسمها و بدنها سالم میمانند، اما #روح_افراد، به تسخیر مهاجمین درآمده و اسیر عقوبت های اخروی میشود. نکته اینجاست که پس از ناکامی دشمنان در جنگهای نظامی و فتنههای سالهای اخیر، موضوع جنگ نرم اکنون بهصورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری اسلامی ایران هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرار گرفته است. در اینباره گفتنی است؛
1⃣ خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه مایه دردسر و فلاکت برای #نظام_سلطه شده، عبارت است از انگیزه های دینی. به همین دلیل، اعتقادات مردم با انواع شیوهها هدف قرار گرفته شده است. ظهور عرفانهای کاذب، تشکیک سازماندهیشده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداریها و ایجاد تردید در حقانیت آنها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمانها، و تلاش برای بیتفاوت کردن مردم نسبت به ارزشها و... نمونه هایی از #جنگ_نرم برای خشکاندن ریشه ایمان، ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است.
2⃣یکی از مهمترين مؤلفههای #جنگ_نرم تغییر محاسبات طرف مقابل است، و برای دستیابی به این هدف، پروژه #مأیوس_سازی، با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. از جمله اقدامات دشمن، فشارهای سنگین و تحریم ها است که برای به ثمر نشاندن این هدف صورت میپذیرد؛ بهویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی، برای ناامید کردن مردم از اصل نظام، با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سمپاشی شبکههای ماهوارهای، در حال انجام است. #ادامه_دارد...
نویسنده: حسین کنعانی مقدم
منبع: خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه حمایت
#جنگ_نرم #عملیات_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن عسكرى عليه السلام:
🔸إتَّقُوا اللهَ و كُونوا لَنا زَينا و لا تَكوُنوا عَلَينا شَينا.
🔹 #تقواى_الهى پيشه كنيد و مايه #زينت ما باشيد، نه مايه #سرشكستگى ما.
📕بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۲
#امام_حسن_عسكرى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #اسلام در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه #والدين به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکلگيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور میکنیم.
💠چشم پوشی و بخشش، راهکار مقابله با خطاهای احتمالی نوجوانان
🔹همچنين بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که #نوجوانان به خاطر ارتکاب خطا در اموری که - به تَبَعِ آشنايی کمشان با معارف دينى - اطلاعات کمی در موردشان دارند، مؤاخذه و عقاب نمی شوند. در حديثى امام علی (ع) میفرماید: «جهلُ الشَبابِ معذورٌ، علمُهُ مَحُقُور؛ ناآگاهی نوجوانان پذيرفته و آگاهی و دانش آنان ناچيز است». [۱] اين روايت بيان می کند که عذر نادانی نوجوان مقبول است؛ زيرا علم او در نوجوانی محدود و نارساست. به همين خاطر خداوند متعال توبه جوانان را راحت تر می پذيرد. در حديثى از پيامبر اکرم (ص) می خوانيم: «ما مِن شی أحَبُّ إلَی اللهِ من شابٍ تائِبٍ؛ چيزى محبوبتر از توبه کننده در نزد خداوند نيست». [۲]
🔹درباره برخورد والدين با خطاهای نوجوانان در تعليم و تربيت اسلامی، مفهوم و ترجيعبند #تغافل بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. يعنی والدين چنين وانمود کنند که اشتباهات و خطاهای فرزندان نوجوانشان را نديده اند. با بکارگيری اين روش، ديگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی در پی جريحه دار نمیشود و لجاجت و ستيزه جويی در او زمينهی رشد نمی يابد. امام علی (ع) نيز آن را از برترين کمالات انسان های بزرگوار میشمارد و میفرمايد؛ «أشرَفُ أخلاقِ الکَريم تَغافُلُهُ عَمَّا يعلَم؛ از برترين اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خويش است». [۳] با رعايت اين نکات و ديگر نکاتی که در کتاب های اخلاق و تربيت اسلامی تفصيلا بيان شده اند، والدين می توانند زمينهیِ گذارِ سالمِ نوجوانانشان را از اين دوران حساس و پرالتهاب فراهم کنند.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تیمی آمدی، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۳۳۹
[۲] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحديد، مکتبة آیه الله المرعشی النجفی، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۸۱
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، همان، ص ۲۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #تربیت_فرزند #فرزند #نوجوان #والدین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حماسه قیام شیعه عامل بقای اسلام
🔹#قیامهای_پیدرپی تا عصرهای اخیر، باز #شیعیان_علی - علیه السلام - بودند که مقابل #جباران ایستادند و #قیام کردند. در عصر ما هم شما #شیعیان بزرگ اسلام تنها طایفهای هستید که در مقابل #دیکتاتورها و در مقابل #ابرقدرت ها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشرده خود بر #تانکها و #توپها غلبه کردید. #اسلام به واسطه طایفه #شیعه زنده است. قیام های پی در پی #شیعه_علی - علیه السلام - #اسلام را زنده کرده است.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد