eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش دوم) 🔸 آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». 3⃣برطرف شدن بلاها و گرفتاريها 🔹امورى كه نام آن را بلا و گرفتارى می‌ناميم، عوامل مختلف و گوناگونى دارد؛ از مهم‌ترين آنها جمع ثروت است. ، خود عاملى براى و حوادث است. اختلالات روانى، تشتتات ذهنى و افكار درهم ريخته كه از ازدياد مال بروز مى كند، عواملى براى خودكشى ها، تصادفات، نزاع ها، كشمكش ها و تخاصمات است. اكثر اين پيشامدها را بايد در كانال توجه بيش از حدّ به ثروت، و نسبت به جستجو كرد، بى عنايتى به كسانى كه همچون بازوهاى كارسازى مى توانند در هر لحظه و برهه زمانى يار و ياور و مددكارى مفيد باشند. 🔹چرا ايجادِ حوادث، معلول طبيعى و منطقى جمع ثروت نباشد؟ در حالى كه هر چه اموال بر هم انباشته گردد، به همان نسبت فكر انسان در زندان محاسبات محبوس و زندانى مى گردد؛ حتى در خواب هم فكر آزادى ندارد، و دائماً مشغول محاسبه در مورد ثروت و راه هاى ازدياد و حفظ آن است. انسان خود، اين حوادث و بلاها را آفريننده است؛ و مسلّماً خداوندى كه عالم به همه مكنونات است، وقتى مشاهده كند كه بنده‌اى در راستاى اطاعت از فرامين او، به بيچاره‌اى رسيدگى كرد، چرا در وقت بيچارگى و گرفتارى، حوادثى را كه از ناحيه غير او به او متوجه مى شود، دفع نكند؟ مگر مى شود چنين نكند كه پيامبرش فرمود: «اَلخَلقُ كُلُّهُم عِيَالُ اللهِ وَ اَحَبَّهُم اِلَيهِ اَنْفَعُهُم لَهُم؛ خلق، همه به منزله خاندان خدايند، محبوب‌ترين مردم در نزد خداوند، سودمندترين مردم به خلق او مى باشند». [۱] ... پی نوشت [۱] وسائل الشيعة، موسسه آل البيت، چ اول، ج ‏۱۶، ص ۳۴۵، باب ۲۲ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️برگزیده ای از روایات جهاد با نفس 🔹 علیه‌ السلام فرمود: شش صفت در نباشد: ۱) (تندخویی)؛ ٢) تیره‌ روزی و ؛ ٣) و سرسختی؛ ٤ ) ؛ ۵) ؛ ٦) . 📕وسائل‌ الشیعه، ج ١۵، ص ۳۴۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش چهارم و پایانی) 🔸بعد از بیان و ذکر پاره ای از مبانی تربیتی در فرهنگ عاشورایی، به چند مورد از اصول و شاخص های اصلی تربیتی در اندیشه (ع) اشاره خواهیم داشت. به هر اندازه در تقویت این اصول موفق عمل نماید، در بحران های حساس و آزمون های بزرگ الهی موفق‌تر عمل خواهد نمود. 2⃣ تقویت زهد   🔹از جمله مهم‌ترین و با ارزش ترین اصول و ارکان تربیت عاشورایی، در زندگی است. دوری‌ از مظاهر دنیا یکی از اصول مسلم اخلاقی و تعلیم و تربیت شناخته شده است. در واقع نوعی عدم‌ وابستگی به لذات مادی و دنیوی است. نوعی عدم دلبستگی به خواهش های نفسانی و مادی. یک انسان هر چند می‌تواند صاحب مال و منال مادی باشد، ولی به آن وابسته نیست؛ 🔹از این رو رفتار و عملکردش به گونه ای است که مورد رضایت و خشنودی باری تعالی باشد، نه رفتاری برخواسته از خواهش نفسانی و کشش شیطانی. باری به هر جهت نقطه شروع و آغاز تمام‌ مشکلات در تربیت اخلاقی حب‌ دنیا است؛ از طرفی اصل تربیتی  که در اندیشه فکری و تربیتی (ع) زیاد از آن یاد شده است، به معنای دوری از دلبستگی های مادی و آزادی از هر چیزی است که بخواهد در انسان نوعی دلبستگی ایجاد نماید و او را از یاد خدا و آخرت و وظایف دینی و اخلاقی باز دارد. 🔹«وَ ارْزُقْنِی الرَّغْبَةَ فِی الْعَمَلِ لَک لِآخِرَتِی حَتَّی أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِک مِنْ قَلْبِی، وَ حَتَّی یکونَ الْغَالِبُ عَلَی الزُّهْدَ فِی دُنْیای، وَ حَتَّی أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّیئَاتِ؛ [۱] و رغبت و میلی روزی من کن، که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدان‌گونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم، و بی‌رغبتی نسبت به دنیای زودگذر بر دلم چیره شود، آن‌سان که از سر شوق به حسنات برخیزم، و به سبب بیم و خوف از سیئات در امان مانم».   پی‌نوشت؛ [۱] نیایش ۲۲ صحیفه سجادیه منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️نماز را برای ذکر خدا محفوظ بدارید 🔷 ...توجّه بکنیم به «وَ اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری»؛ این یکی از دستورات کاربردی است. برای است، برای یاد است؛ را برای محفوظ بدارید. امروز ما اگر چنانچه این را در مورد خودمان عمل بکنیم که این را همه‌‌ی ما می‌توانیم عمل بکنیم؛ را بخوانیم، و در نماز دلمان را به جای دیگری نسپریم و را برای ذکر خدای متعال بخوانیم، این یقیناً در اعتلای روحی ما خواهد داشت... بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۲/۰۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش اول)   🔸 ، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده‌ از ابزارهای‌ غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته می‌شود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی‌ از تاکتیک‌ های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم می‌خورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرش‌ها و دیدگاه‌ها، اثرگذاری‌ تخریبی‌آن به‌ مراتب بیش از معرکه نظامی است. 🔹در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلوله‌ها جان خود را از دست می‌دهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل می‌شود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون می‌غلطند، روحشان سعادتمند می‌شود، حال‌آنکه در ، جسم‌ها و بدن‌ها سالم می‌مانند، اما ، به تسخیر مهاجمین درآمده و اسیر عقوبت‌ های اخروی می‌شود. نکته اینجاست که پس‌ از ناکامی‌ دشمنان در جنگ‌های نظامی و فتنه‌های سال‌های اخیر، موضوع‌ جنگ‌ نرم اکنون به‌صورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری‌ اسلامی ایران هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرار گرفته است. در این‌باره گفتنی است؛ 1⃣ خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه‌ مایه‌ دردسر و فلاکت برای‌ شده، عبارت است از انگیزه‌ های‌ دینی. به همین دلیل، اعتقادات‌ مردم با انواع شیوه‌ها هدف‌ قرار گرفته شده است. ظهور عرفان‌های کاذب، تشکیک سازماندهی‌شده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداری‌ها و ایجاد تردید در حقانیت آن‌ها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمان‌ها، و تلاش برای بی‌تفاوت کردن مردم نسبت به ارزش‌ها و... نمونه‌ هایی‌ از برای خشکاندن ریشه ایمان، ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است. 2⃣یکی از مهم‌ترين‌ مؤلفه‌های‌ تغییر محاسبات‌ طرف‌ مقابل است، و برای دستیابی به این هدف، پروژه‌ ، با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. از جمله اقدامات دشمن، فشارهای سنگین و تحریم ها است که برای به ثمر نشاندن این هدف صورت می‌پذیرد؛ به‌ویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی، برای‌ ناامید کردن‌ مردم از اصل نظام، با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سم‌پاشی شبکه‌های ماهواره‌ای، در حال انجام است. ... نویسنده: حسین کنعانی مقدم منبع: خبرگزاری‌ تسنیم به‌ نقل‌ از روزنامه‌ حمایت @tabyinchannel
⭕️امام حسن عسكرى عليه السلام:  🔸إتَّقُوا اللهَ و كُونوا لَنا زَينا و لا تَكوُنوا عَلَينا شَينا. 🔹 پيشه كنيد و مايه ما باشيد، نه مايه ما. 📕بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش چهارم و پایانی) 🔸 در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکل‌گيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور می‌کنیم. 💠چشم پوشی و بخشش، راهکار مقابله با خطاهای احتمالی نوجوانان 🔹همچنين بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که به خاطر ارتکاب خطا در اموری که - به تَبَعِ آشنايی کم‌شان با معارف دينى - اطلاعات کمی در موردشان دارند، مؤاخذه و عقاب نمی شوند. در حديثى امام علی (ع) می‌فرماید: «جهلُ الشَبابِ معذورٌ، علمُهُ مَحُقُور؛ ناآگاهی نوجوانان پذيرفته و آگاهی و دانش آنان ناچيز است». [۱] اين روايت بيان می کند که عذر نادانی نوجوان مقبول است؛ زيرا علم او در نوجوانی محدود و نارساست. به همين خاطر خداوند متعال توبه جوانان را راحت تر می پذيرد. در حديثى از پيامبر اکرم (ص) می خوانيم: «ما مِن شی أحَبُّ إلَی اللهِ من شابٍ تائِبٍ؛ چيزى محبوبتر از توبه کننده در نزد خداوند نيست». [۲] 🔹درباره برخورد والدين با خطاهای نوجوانان در تعليم و تربيت اسلامی، مفهوم و ترجيع‌بند بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. يعنی والدين چنين وانمود کنند که اشتباهات و خطاهای فرزندان نوجوانشان را نديده اند. با بکارگيری اين روش، ديگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی در پی جريحه دار نمی‌شود و لجاجت و ستيزه جويی در او زمينه‌ی رشد نمی يابد. امام علی (ع) نيز آن را از برترين کمالات انسان های بزرگوار میشمارد و می‌فرمايد؛ «أشرَفُ أخلاقِ الکَريم تَغافُلُهُ عَمَّا يعلَم؛ از برترين اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خويش است»‌. [۳] با رعايت اين نکات و ديگر نکاتی که در کتاب های اخلاق و تربيت اسلامی تفصيلا بيان شده اند، والدين می توانند زمينه‌یِ گذارِ سالمِ نوجوانانشان را از اين دوران حساس و پرالتهاب فراهم کنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تیمی آمدی، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۳۳۹ [۲] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحديد، مکتبة آیه الله المرعشی النجفی، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۸۱ [۳] غرر الحكم و درر الكلم‏، همان، ص ۲۰۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️حماسه قیام شیعه عامل بقای اسلام 🔹 تا عصرهای اخیر، باز - علیه السلام - بودند که مقابل ایستادند و کردند. در عصر ما هم شما بزرگ اسلام تنها طایفه‌ای هستید که در مقابل و در مقابل ها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشرده خود بر و غلبه کردید. به واسطه طایفه زنده است. قیام های پی در پی - علیه السلام - را زنده کرده است. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۷/۱۲/۱۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا