✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش چهارم و پایانی)
🔸بعد از بیان و ذکر پاره ای از مبانی تربیتی در فرهنگ عاشورایی، به چند مورد از اصول و شاخص های اصلی تربیتی در اندیشه #امام_سجاد (ع) اشاره خواهیم داشت. #جامعه_انسانی به هر اندازه در تقویت این اصول موفق عمل نماید، در بحران های حساس و آزمون های بزرگ الهی موفقتر عمل خواهد نمود.
2⃣ تقویت زهد
🔹از جمله مهمترین و با ارزش ترین اصول و ارکان تربیت عاشورایی، #زهدپروری در زندگی است. دوری از مظاهر دنیا یکی از اصول مسلم اخلاقی و تعلیم و تربیت شناخته شده است. در واقع #زهد نوعی عدم وابستگی به لذات مادی و دنیوی است. نوعی عدم دلبستگی به خواهش های نفسانی و مادی. یک انسان #زاهد هر چند میتواند صاحب مال و منال مادی باشد، ولی به آن وابسته نیست؛
🔹از این رو رفتار و عملکردش به گونه ای است که مورد رضایت و خشنودی باری تعالی باشد، نه رفتاری برخواسته از خواهش نفسانی و کشش شیطانی. باری به هر جهت نقطه شروع و آغاز تمام مشکلات در تربیت اخلاقی حب دنیا است؛ از طرفی اصل تربیتی #زهد که در اندیشه فکری و تربیتی #امام_سجاد (ع) زیاد از آن یاد شده است، به معنای دوری از دلبستگی های مادی و آزادی از هر چیزی است که بخواهد در انسان نوعی دلبستگی ایجاد نماید و او را از یاد خدا و آخرت و وظایف دینی و اخلاقی باز دارد.
🔹«وَ ارْزُقْنِی الرَّغْبَةَ فِی الْعَمَلِ لَک لِآخِرَتِی حَتَّی أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِک مِنْ قَلْبِی، وَ حَتَّی یکونَ الْغَالِبُ عَلَی الزُّهْدَ فِی دُنْیای، وَ حَتَّی أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّیئَاتِ؛ [۱] و رغبت و میلی روزی من کن، که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدانگونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم، و بیرغبتی نسبت به دنیای زودگذر بر دلم چیره شود، آنسان که از سر شوق به حسنات برخیزم، و به سبب بیم و خوف از سیئات در امان مانم».
پینوشت؛
[۱] نیایش ۲۲ صحیفه سجادیه
منبع: وبسایت راسخون
#امام_سجاد #تربیت #زهد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نماز را برای ذکر خدا محفوظ بدارید
🔷 ...توجّه بکنیم به «وَ اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری»؛ این یکی از دستورات کاربردی است. #نماز برای #ذکر است، برای یاد است؛ #نماز را برای #ذکر_خدا محفوظ بدارید. امروز ما اگر چنانچه این را در مورد خودمان عمل بکنیم که این را همهی ما میتوانیم عمل بکنیم؛ #نماز را #باتوجّه بخوانیم، و در نماز دلمان را به جای دیگری نسپریم و #نماز را برای ذکر خدای متعال بخوانیم، این یقیناً #تأثیرات_فراوانی در اعتلای روحی ما خواهد داشت...
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۲/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#نماز #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش اول)
🔸 #جنگ_نرم، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده از ابزارهای غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیک های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، اثرگذاری تخریبیآن به مراتب بیش از معرکه نظامی است.
🔹در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلولهها جان خود را از دست میدهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل میشود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون میغلطند، روحشان سعادتمند میشود، حالآنکه در #جنگ_نرم، جسمها و بدنها سالم میمانند، اما #روح_افراد، به تسخیر مهاجمین درآمده و اسیر عقوبت های اخروی میشود. نکته اینجاست که پس از ناکامی دشمنان در جنگهای نظامی و فتنههای سالهای اخیر، موضوع جنگ نرم اکنون بهصورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری اسلامی ایران هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرار گرفته است. در اینباره گفتنی است؛
1⃣ خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه مایه دردسر و فلاکت برای #نظام_سلطه شده، عبارت است از انگیزه های دینی. به همین دلیل، اعتقادات مردم با انواع شیوهها هدف قرار گرفته شده است. ظهور عرفانهای کاذب، تشکیک سازماندهیشده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداریها و ایجاد تردید در حقانیت آنها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمانها، و تلاش برای بیتفاوت کردن مردم نسبت به ارزشها و... نمونه هایی از #جنگ_نرم برای خشکاندن ریشه ایمان، ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است.
2⃣یکی از مهمترين مؤلفههای #جنگ_نرم تغییر محاسبات طرف مقابل است، و برای دستیابی به این هدف، پروژه #مأیوس_سازی، با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. از جمله اقدامات دشمن، فشارهای سنگین و تحریم ها است که برای به ثمر نشاندن این هدف صورت میپذیرد؛ بهویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی، برای ناامید کردن مردم از اصل نظام، با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سمپاشی شبکههای ماهوارهای، در حال انجام است. #ادامه_دارد...
نویسنده: حسین کنعانی مقدم
منبع: خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه حمایت
#جنگ_نرم #عملیات_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن عسكرى عليه السلام:
🔸إتَّقُوا اللهَ و كُونوا لَنا زَينا و لا تَكوُنوا عَلَينا شَينا.
🔹 #تقواى_الهى پيشه كنيد و مايه #زينت ما باشيد، نه مايه #سرشكستگى ما.
📕بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۲
#امام_حسن_عسكرى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #اسلام در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه #والدين به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکلگيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور میکنیم.
💠چشم پوشی و بخشش، راهکار مقابله با خطاهای احتمالی نوجوانان
🔹همچنين بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که #نوجوانان به خاطر ارتکاب خطا در اموری که - به تَبَعِ آشنايی کمشان با معارف دينى - اطلاعات کمی در موردشان دارند، مؤاخذه و عقاب نمی شوند. در حديثى امام علی (ع) میفرماید: «جهلُ الشَبابِ معذورٌ، علمُهُ مَحُقُور؛ ناآگاهی نوجوانان پذيرفته و آگاهی و دانش آنان ناچيز است». [۱] اين روايت بيان می کند که عذر نادانی نوجوان مقبول است؛ زيرا علم او در نوجوانی محدود و نارساست. به همين خاطر خداوند متعال توبه جوانان را راحت تر می پذيرد. در حديثى از پيامبر اکرم (ص) می خوانيم: «ما مِن شی أحَبُّ إلَی اللهِ من شابٍ تائِبٍ؛ چيزى محبوبتر از توبه کننده در نزد خداوند نيست». [۲]
🔹درباره برخورد والدين با خطاهای نوجوانان در تعليم و تربيت اسلامی، مفهوم و ترجيعبند #تغافل بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. يعنی والدين چنين وانمود کنند که اشتباهات و خطاهای فرزندان نوجوانشان را نديده اند. با بکارگيری اين روش، ديگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی در پی جريحه دار نمیشود و لجاجت و ستيزه جويی در او زمينهی رشد نمی يابد. امام علی (ع) نيز آن را از برترين کمالات انسان های بزرگوار میشمارد و میفرمايد؛ «أشرَفُ أخلاقِ الکَريم تَغافُلُهُ عَمَّا يعلَم؛ از برترين اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خويش است». [۳] با رعايت اين نکات و ديگر نکاتی که در کتاب های اخلاق و تربيت اسلامی تفصيلا بيان شده اند، والدين می توانند زمينهیِ گذارِ سالمِ نوجوانانشان را از اين دوران حساس و پرالتهاب فراهم کنند.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تیمی آمدی، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۳۳۹
[۲] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحديد، مکتبة آیه الله المرعشی النجفی، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۸۱
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، همان، ص ۲۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #تربیت_فرزند #فرزند #نوجوان #والدین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حماسه قیام شیعه عامل بقای اسلام
🔹#قیامهای_پیدرپی تا عصرهای اخیر، باز #شیعیان_علی - علیه السلام - بودند که مقابل #جباران ایستادند و #قیام کردند. در عصر ما هم شما #شیعیان بزرگ اسلام تنها طایفهای هستید که در مقابل #دیکتاتورها و در مقابل #ابرقدرت ها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشرده خود بر #تانکها و #توپها غلبه کردید. #اسلام به واسطه طایفه #شیعه زنده است. قیام های پی در پی #شیعه_علی - علیه السلام - #اسلام را زنده کرده است.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چاپلوسی
🔹خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ [آل عمران، ۱۸۸] گمان مبر آنها که از اعمال (زشت) خود خوشحال میشوند، و دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب (الهی) برکنارند! (بلکه) برای آنها، عذاب دردناکی است!» تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام میفرماید: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ؛ [۱] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمت هایش شایسته می دانند».
🔹این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و #تملّق نام گیرد. امام علی علیه السلام میفرماید: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ...؛ [از کتاب غررالحکم] اگر مدح کردی، مختصر کن...». کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. امیرالمؤمنین در ادامه حدیث قبل میفرماید: «...اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ؛ اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را کوتاه کن». احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول، برای کسی خلق اسلامی شمرده نمی شود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد از کسی مدح می کند و یا او را مذمت می نماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث دیگری میفرماید: «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ؛ [همان] بزرگترين حماقت، اغراق در ستايش و نكوهش است». چنین کسی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز می خورند» و گاهی با عمرو، و گاهی با زید می جوشند؛ کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت می دهد، و گاه به تملق و مداحی وادار می کند. نزد آنان هدف، وسیله را توجیه می کند، و آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی علیه السلام در روایت دیگری میفرماید: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ؛ [همان] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است».
🔹بنابراین مدح و ستایشی که اولّا لله صورت پذیرد، و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمی شود. بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمی شود. امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی دیگر میفرماید: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ؛ [همان] از #تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست». و نیز می فرماید: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ؛ [همان] #چاپلوسی از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است».
💠یک استثناء
🔹قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ؛ [۲] #تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست، الّا در مورد #طلب_علم».
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، (صبحی صالح) خطبه ۲۱۶
[۲] مستدرك الوسايل، ج ۹، ص ۱۸۱ و كنز العمال، ۲۹۳۶۴
📕غضنفری، علی؛ اخلاق در قرآن و سنت حاوی یکصد مبحث اخلاقی، ج ۱، ص ۲۹۳
منبع؛ حوزه نت
#تملق #چاپلوسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹#امام_باقر علیه السلام فرمود: #مؤمن کسی است که وقتی #خوشنود شد، خوشنودیاش او را در #گناه و #باطل داخل نکند، و اگر به #خشم آمد خشمش او را از گفتن #حق بیرون نبرد و در زمانی که #قدرت دارد، قدرتش او را به #تجاوز به چیزی که حقی در آن ندارد، نکشاند.
📕وسائلالشیعه، ج١۵، ص١٩٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد