⭕️مواظبت بر حلال و حرام و کیفیت در عبادات
🔹چیزهای عجیب و غریب از #علما نقل شده که چه اندازه #مواظب #حلال و #حرام بودهاند، بلکه مواظبت آنها بر #مستحبات نیز بیش از ما بوده و #صاحب_کرامت بودهاند. آقایی که خود او و نیز پدرش از اهل کرامت بودند، نقل کرد که پدرش با آن کرامات و مقامات، در حال رکوع و سجود تنها سه مرتبه «سُبْحانَ الله» میگفت.
🔹آنها #کیفیت را در #عبادات ملاحظه میکردند، نه کمیّت را. همین جریاناتی را که در آن قرار داریم و میبینیم، همان #علما که #فقه و #اصول اشتغال داشتند از پیش میدیدند و خبر میدادند، بدون اینکه اظهار کنند که ما اهل کرامت و علم غیب هستیم.
🔹آقایی میگفت: جماعتی بودیم، آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشریف آوردند و #امامت کردند، ولی حمد و سوره را حسابی ساده قرائت فرمودند. خدا میداند همین #عبادتهای_ساده و مختصر اگر از #اهلش صادر شود چه اثرها دارد، ولی مفصّل آن از غیر اهلش بیاثر است. مطلب اجلّ از آن است که با گفتوشنود، تفهیم و تفهّم شود. از خدا میخواهیم که لیاقت دهد تا به ما الهام شود!
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۰۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش هفتم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
💠تکنیک های جنگ نرم
2⃣تکنیک مرغ
🔹این تکنیک از قدیمی ترین روش های #جنگ_نرم در طول تاریخ به شمار میآید. باید اصل این تکنیک را بر #ایجاد_ترس در طرف مقابل بنا کرد. #رجزخوانی در میدان های مبارزه، نمونه بارزی از بکارگیری این روش است که امروزه در علم جنگ نرم #تکنیک_مرغ شهرت یافته است.
🔶علت نام گذاری «تکنیک مرغ»
🔹در قصه های کودکانه مغرب زمین، #مرغ #سمبل_ترس است. به همین سبب، به فرد ترسو «مرغ دل» گفته می شود؛ همانگونه که در فرهنگ ایرانی به انسان ترسو «بز دل» می گویند. در اروپای قدیم هرگاه میان دو نفر اختلاف مهمی پیش می آمد، یکدیگر را به دوئل با شمشیر فرا میخواندند. پس از اختراع اسلحه، دوئل با سلاح رواج یافت؛ اما امروزه به دلیل غیرقانونی بودن دوئل با سلاح، نوع دیگری از آن در میان برخی افراد رواج دارد که با ماشین به دوئل می پردازند؛
🔹به این صورت که دو طرف روبروی یکدیگر با فاصله معینی قرار می گیرند و در یک لحظه به سمت همدیگر حرکت می کنند. در این هنگام هر راننده ای که به دلیل ترس از مرگ، از مسیر مستقیم منحرف شود، مرغ دل نام می گیرد. این تکنیک یکی از موثرترین روش های #جنگ_روانی است و تنها کسی در میدان باقی می ماند که جسارت و #شجاعت_بیشتری دارد. نمونه بارز این روش را پیشتر در میدان مذاکرات هسته ای شاهد بودیم که هر یک از طرفین با اهرم هایی گوناگون قصد داشت اهداف خود را به پیش ببرد.
🔶مبنای علمی «تکنیک مرغ»
🔹این تکنیک برگرفته از اصل #تضادها است که در روانشناسی جبرانی «ادکر» روانشناس آمریکایی مطرح شده است. براساس اصل تضادها، ما سه شاخه تضاد داریم؛ تضاد «نزدیکی ـ نزدیکی»، تضاد «دوری ـ نزدیکی» و تضاد «دوری ـ دوری». بیشترین فشار روانی بر افراد در انتخاب گزینه، در هنگام تضاد «دوری ـ نزدیکی» است؛ چون در هنگام انتخاب بین «بد و بدتر» یا «خوب و خوبتر» فشار روانی کمتری در مقایسه با هنگام انتخاب میان «خوب و بد» بر انسان تحمیل می شود. انسان در هنگام جهد با این تضاد، گاهی #مقاومت_روحیه او شکسته شده و میدان را خالی میکند.
3⃣تکنیک قورباغه
🔹میگویند سیستم عصبی #قورباغه به گونه ای است که اگر آب پیرامونی او را کم کم گرم کنیم، فلج خواهد شد. در فرانسه برای پختن #قورباغه، آن را زنده در دیگ آب قرار می دهند و حرارت را کم کم زیاد می کنند و قورباغه زنده زنده پخته می شود. در این تکنیک به گونه ای #بسیار_نرم، #آرام و #تدریجی بینش های اجتماعی کشور هدف را تغییر می دهند، که افراد #جامعه_هدف، متوجه تغییرات نشوند و در نتیجه به مقابله با آن برنخیزند.
🔹برای نمونه کافی است نگاهی به عرصه سینما و تلویزیون بیندازیم و سیر پوشش زنان و کیفیت ارتباط با نامحرم را از اوایل دهه شصت تا امروز بررسی کنیم. با نگاهی گذرا خواهیم دید که در طی حدود چهل سال به گونه ای #فرهنگ و #نگاه مخاطبان عوض شده است که خود آنها نیز متوجه نشده اند، به صورتی که اگر می خواستند برای نمونه، یکی از شخصیت ها یا دیالوگ های برخی سریال ها و فیلم های امروزی را در چهل سال پیش به نمایش درآورند، با اعتراض روبرو می شدند، ولی با تغییر تدریجی ذائقه افراد، شاهد کمترین واکنش هستیم و گاهی هیچ واکنشی مشاهده نمی شود. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت حوزه نت به نقل از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ_نرم #عملیات_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد...
💠حضرت آیت الله خامنهای (حفظه الله):
🔹 #درآمد بایستی ناشی از #سعی باشد، ناشی از #کار باشد، ناشی از #تلاش باشد. باید #جامعه را اینجوری [بار آورد]؛ این کارِ خیلی سختی است؛ این یعنی چه؟ یعنی [روش کسب] خیلی از این #پولهای_بادآورده و ثروت های بادآورده غلط است. ما باید #فرهنگثروتبادآورده را در کشور متوقّف کنیم. عرض کردم، این کارِ بلندمدّت و مشکلی است، امّا باید بشود.
🔹خیلی از این #واسطهگریها، خیلی از این #سوداگریها، خیلی از این #دلّالبازیها، این #رشوه دادن و رشوه گرفتنها در بعضی از جاها، این #رباخواریها در بعضی از بخش های اقتصادی کشور، این #ویژهخواریها، که ارتباط با فلان کس موجب بشود یک درآمدِ آسانِ بیدردسرِ بدون کاری گیر آدم [بیاید]، همهی اینها برای جامعه #مضر است. #درآمد باید با #کار ارتباط مستقیم داشته باشد. آنچه من گفتم معنایش این نیست که فردا، یا شما یا دستگاه دولتی یا خود بنده بتوانیم این کار را انجام بدهیم؛
🔹من می خواهم این #فرهنگ در #جامعه رشد کند: فرهنگِ ارتباطِ درآمد با کار. خیلی از این تبعیضها، خیلی از این کارهای #تجمّلاتی، خیلی از این #ثروتهای_مضر ـ که #آثار_فسادش را انسان در #جامعه میبیند و کسانی مصداق «مُترَفین» [۱] در جامعه هستند که در #قرآن ذکر شدهاند [۲] ـ خیلی از اینها ناشی از همین است که ارتباط درآمد و سود و بهره با کار قطع شده؛ کار نیست، [امّا] درآمد هست؛ این نمیشود؛ #درآمد باید ناشی از کار باشد.
🔹اگر با #فساد مبارزه کردیم، در این فرهنگ پیشروی خواهیم کرد. مسئلهی مبارزهی با #فساد. فساد چیست؟ #فساد، #رشوه است، فساد #ویژهخواری است، فساد #ربا است؛ اینها فساد است دیگر، مفاسد است. اگر با اینها هر گامی که در راه مبارزهی با #فساد انجام بگیرد، یک گام واقعی در راه پیشرفت در این فرهنگی است که عرض کردیم. البتّه بنده حدود بیست سال پیش یک نوشتهی مشروحی در باب مبارزهی با #فساد دادم؛ مربوط به سال ۸۰، ۸۱ و آن وقتها است.
🔹در آن نوشته هم من گفتم که مبارزهی با #فساد پیگیری میخواهد؛ به قول این داستانها و افسانهها، مثل مار هفتسر، #اژدهای_هفتسر است که یک سرش را بزنی، شش سر دیگرش آن طرف زندهاند، مشغول کارند. همه جانبه باید #مبارزه کرد. اگر از آن روز دولت های محترم و #مسئولین محترم دنبال میکردند این قضیّه را، بلاشک ما امروز وضع بهتری داشتیم. خب حالا بحمدالله امید این هست که دولت مردمی و مجلس انقلابی این کار مبارزهی با #فساد را دنبال کنند.
پی نوشتها؛
[۱] به کسی میگویند که فزونی نعمت، او را غافل و مغرور و مست کرده و به طغیان واداشته.
[۲] از جمله، سورهی واقعه، آیهی ۴۵
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در تعاليم اسلامی چه سفارش هایی درباره «بی تکلف بودن» و «آسان گرفتن بر مردم در امور زندگی و برخوردهای اجتماعی» بیان شده است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹از #آيات_قرآن به خوبى استفاده مى شود كه مردم در #قيامت به دو گروه تقسيم مى شوند: گروهى هستند كه خداوند #حساب آنها را به آسانى و #سهولت رسيدگى مى كند و هيچ گونه سختگيرى در موردشان نخواهد كرد: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ - فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَاباً يَسِيراً»؛ [۱] و به عكس كسانى هستند كه با #شدّت به #حساب آنها رسيدگى مى شود و #ذرهمثقالآن، مورد دقت قرار مى گيرد؛ چنان كه درباره بعضى از شهرها كه مردم آن، سركش و #گناهكار بودند میفرمايد: «فَحَاسَبْنَاهَا حِسَاباً شَدِيداً وَ عَذَّبْنَاهَا عَذَاباً نُّكْراً» [۲] و يا می فرمايد: «أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ». [۳]
🔹به خاطر اين است كه عده اى در زندگى #دنيا و رسيدگى به #حساب_ديگران فوق العاده سختگيرند، و به اصطلاح مو را از ماست مى كشند و سعى دارند حق خود را تا آخرين دينار به هر قيمتى كه شده بگيرند، و به هنگامى كه خطایی از ديگرى سر زد تا آخرين حدّ ممكن او را مجازات كنند؛ اينها كسانى هستند كه در زندگى #كمترين_گذشتی حتى در مورد زن و فرزند و برادر و دوستان ندارند، و از آنجا كه #زندگیجهانديگر بازتاب و انعكاسی از زندگى اين جهان است، #خداوند نيز در #حساب آنها چنان #سختگيرى مى كند كه بايد در برابر هر كارى كه كرده اند جوابگو باشند، بى آنكه كمترين گذشتى درباره آنها بشود!
🔹امّا به عكس، كسانى هستند #آسانگير و #پرگذشت و بزرگوار، مخصوصاً به هنگامى كه در برابر دوست و آشنا و يا كسانى كه بر آنها حق دارند و يا #افراد_ضعيف قرار مى گيرند، آنقدر بزرگوارند كه سعى مى كنند، در بسيارى از موارد خود را به #تغافل زنند و گناهان بعضى را ناديده بگيرند، البته گناهانى كه نسبت به آنها جنبه شخصى دارد، #خداوند در مورد اين گونه اشخاص آسان مى گيرد و آنها را مشمول عفو بى پايان و رحمت وسيع خود قرار مى دهد، و با #حساب_يسير و آسان آنها را محاسبه مى كند و اين درسى است بزرگ براى همه انسانها، مخصوصاً كسانى كه در مصدر كارى هستند و با گروه زيادى سر و كار دارند. [۴]
🔹اگر ما در محاسبات خود سختگيرى نكنيم، خداوند نيز #حساب ما را آسان مى گيرد و بلكه بدون حساب وارد بهشت مى كند و بدون حساب روزى مى دهد: «يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ». [۵] اگر انسان #سهل_الامر و خفيف المؤونه شد، خداوند كارهاى او را سريع سامان مى دهد، گاهى انسان تعجب مى كند از بعضى افراد كه چگونه كارهاى زندگى آنها سريع و راحت حلّ مى شود، گويا دست خداوند قبل از رسيدن او، گره را باز كرده است؛
🔹حتى ديده شده چنين افرادى #مرگ و كارهاى بعد از مرگشان به راحتى انجام مى گيرد و مى گويند چه مرگ راحتى كرد و چگونه كارها و قرض هايش سريع انجام و پرداخت شد، اينان هم خود #سبكبار و سبكبالند و به راحتى به سوى #آخرت پرواز مى كنند، و هم بار مردم را سبك مى كنند و تكليفى به دوش ديگران نمى گذارند، ديگران را براى كار خود به زحمت نمى اندازند. امام صادق (عليه السلام) در روايتى مى فرمايند: «#تكلّف در هر بابى و موردى از اخلاق و سيره صالحين نيست و خداوند متعال به پيامبرش فرمود: قُل لَا اَسْئَلُكُم عَلَيهِ مِن اَجرٍ وَ مَا اَنَا مِنَ المُتَكَلِّفِينَ؛ [۶] بگو بر امور رسالت خود اجر و پاداشى از شما نمى خواهم و من از #افراد_متكلّفِ سختگير نيستم».
پی نوشتها؛
[۱] انشقاق، آيه ۷ و ۸
[۲] طلاق، آيه ۸
[۳] رعد، آيه ۱۸
[۴] تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۱۸۱
[۵] غافر، آيه ۴۰
[۶] مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة، امام صادق (ع)، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چ اول، ص ۱۴۰
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، چ اول، ج ۲، ص ۳۸۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#متقین #پرهیزکاران #ساده_زیستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️هدف و مقصد انبیای الهی و کتب آسمانی
💠امام خمینی (رحمة الله علیه)؛
🔹 #قرآن یک سفرهای است که انداخته شده است برای #همه_طبقات؛ یعنی، یک #زبانی دارد که این زبان، هم زبان #عامه مردم است، و هم زبان #فلاسفه است و هم زبان #عرفای اصطلاحی است و هم زبان #اهل_معرفت، به حسب واقع. در این #کتاب_شریف، مسائلی هست که مهمش #مسائل_معنوی است.
🔹و #رسول_اکرم و سایر #انبیاء نیامدند که اینجا حکومت تاسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا عدالت ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه مقدمه است. تمام زحمتها [یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم رسیده است، تمام مشقت هایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمه یک مطلب است و او «#معرفیذاتمقدسحق [است.]»
🔹کتابهای آسمانی هم، [که] بالاترینش کتاب #قرآن_کریم است، تمام مقصدش همین است که معرفی کند #حق_تعالی را با همه #اسماء و #صفاتی که دارد. #عامه_مردم خیلی ازش چیز میفهمند - این کتاب را - و #خواص هم مسائل بالاتر میفهمند و #اخص_خواص هم مسائل فوق آن را میفهمند، لکن انَّما یَعْرِفُ الْکِتابَ مَن خُوطبِ به؛ هیچ کس نمیتواند بفهمد. هر کس بخواهد #پیغمبر را بشناسد، #قرآن را باید بشناسد و هیچ کس نمیتواند بشناسد.
🔹و لهذا، هیچ کس پیغمبر را هم نمیتواند بشناسد. معرف ایشان کتاب خودشان است و معرف #حضرت_صادق - سلام الله علیه - بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این #فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که برای #احتیاج_بشر از اول تا آخر، هر مسئلهای پیش بیاید، #مسائل_مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمیدانیم، این #فقه از عهده جوابش بر میآید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تاویل و تفسیر باطلی بکنیم.
بیانات حضرت امام ۶۶/۰۸/۱۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ابوحنیفه نسبت به فضل و دانش امام صادق (علیه السلام) چه اعترافى دارد؟
🔹ابوحنیفه مى گوید: «من فقیه تر از جعفر بن محمّد (علیه السلام) ندیدم. هنگامى که منصور او را خواست، کسى را نیز به دنبال من فرستاد و گفت: اى اباحنیفه! همانا مردم فریفته جعفر بن محمّد (علیه السلام) شده اند، پس مسائلى دشوار را آماده کن تا او را امتحان کنى. ابوحنیفه مى گوید: من چهل مسئله را آماده کردم. منصور در «حیره» بود من بر او وارد شده و مشاهده نمودم که جعفر بن محمّد (علیه السلام) در طرف راست او نشسته است. او را که دیدم هیبتش مرا گرفت، به حدّى که هرگز از منصور چنین هیبتى در دل نداشتم. بر او سلام کردم. او با دست اشاره کرد که بنشینم و من نشستم.
🔹آن گاه منصور رو به امام صادق (علیه السلام) کرد و گفت: اى اباعبدالله! این ابوحنیفه است. حضرت فرمود: آرى... سپس رو به من کرده و گفت: اى اباحنیفه! سؤال هایت را از اباعبدالله (جعفر صادق علیه السلام) بپرس. من شروع به سؤال نمودم و او نیز جواب مى داد و مى فرمود: شما چنین مى گویید، و اهل مدینه چنین مى گویند، و ما چنین مى گوییم. چه بسا ما آنها را متابعت مى کنیم و چه بسا مخالفت مى نماییم. ابوحنیفه مى گوید: من تا چهل مسئله را از آن حضرت سؤال کردم (و ایشان به همین نحو پاسخ داد) و آیا براى ما روایت نکرده اند که داناترین مردم کسى است که به نظرات مختلف مردم داناتر باشد؟. [۱]
پی نوشت:
[۱] جامع مسانید ابى حنیفه، ج ۱، ص ۲۲۲؛ تذکرة الحفّاظ، ج ۱، ص ۱۵۷
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۵ ه.ش، ص ۹۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ.
🔹سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گر چه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگويى، خلف وعده و خيانت در امانت.
📕تحف العقول، ۲۲۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد