eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چند نوع «علم» در جهان وجود دارد و کدام یک از آنها اصیل است؟ 🔹«دانش هاى انسانى» را مى توانيم از يك نظر به دو بخش تقسيم كنيم: «علوم تجربى» و «علوم نظرى». شكّى نيست كه روشن ترين دانش هاى ما محسوب مى شوند؛ زيرا حقايق مربوط به آن را در آستانه «حس» مى بينيم؛ امّا اشتباه است اگر تصوّر كنيم و به تنهايى و بدون مى تواند، چهره حقايق را آنچنان كه هست به ما نشان دهد؛ 🔹چرا كه ـ بر خلاف تصوّر بعضى ـ قطعى ترين راه درك واقعيّات نيست. به عنوان مثال با اين كه حسّ بينايى قوى ترين و مثبت ترين حسّ ماست، باز گرفتار اشتباهات زيادى مى شود كه انواع مختلفى از آن امروز تحت عنوان خطاهای باصره براى ما روشن است. پى بردن به خطاهاى حواس، مفهومش به كمك طلبيدن در اين زمينه است. 🔹بعلاوه ، هم از نظر مكان و زمان، و هم محدود به ظواهر اشيا و موجودات اين جهان مى باشد؛ به همين دليل همه مسائل را نمى توان در آزمايشگاه ها به آزمايش گذاشت؛ مسائل مربوط به گذشته، به خصوص گذشته دور، مسائل مربوط به علّت و معلول جهان و انگيزه ها و مسائل ديگرى از اين قبيل، همه را بايد با كمك حل كرد. 🔹در ميان ، علومى داريم كه نظرى خالص نيستند، بلكه نظرى آميخته به تجربه اند، به اين معنا كه پايه هاى آن را از مشاهده يا تجربه مى گيريم و سپس روى آن بناهايى به كمك مى گذاريم. هم اكنون داريم كه در اين رده جاى مى گيرد. تاريخ بشرى، تاريخ طبيعى، علم هيئت، روانشناسى و روانكاوى و نيز ديرين شناسى، اينها علومى هستند كه پايه هايى از مشاهده و يا آزمايش داشته و بر اساس آن بناهاى عريض و طويلى ساخته اند. 📕پيدايش مذاهب، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم‏، ۱۳۸۴ش، چ اول‏، ص ۲۸۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️رژیم صهیونیستی رو‌زبه‌روز ضعیف‌تر خواهد شد 🔹همین که به جان زن و کودک می‌افتد، به خاطر این است که از برخورد با عاجز مانده؛ چون آنجا احساس میکند، عصبی می شود و به جان و و بی‌دفاع می‌افتد، و سی و چند هزار نفر را که اغلب اینها زنان و کودکان هستند، به می رساند. 🔹این قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد؛ این تلاش های مذبوحانه‌ هم، به دردشان نمی خورد و مشکل شان را علاج نمی کند. آنها به دست خودشان در یک تله‌ای افتاده‌اند، خودشان را در یک تله‌ای انداخته‌اند که امکان نجات شان وجود ندارد، 🔹و روزبه‌روز [آن] رژیم خواهد شد و به زوال و ان‌شاء‌الله نزدیک‌تر خواهد شد؛ و امیدواریم جوان های امروز ما، ببینند آن روزی را که در اختیار مسلمانها است و در آن نماز خواهند گزارد و دنیای اسلام بتواند ان‌شاء‌الله را جشن بگیرد. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ منبع‌؛ وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«اقتصاد امن» دارای چه ویژگی‌ هایی است؟ 🔸در ادبیات اقتصادی برای ، ویژگی‌های متعددی ذکر شده است که می‌توان آن‌ها را در پنج مورد به شرح زیر خلاصه کرد: 1⃣«ثبات و شفافیت قوانین و مقررات» 🔹در یک ، شهروندان، اعم از مصرف‌ کنندگان یا فعالان اقتصادی می‌توانند را پیش‌بینی، و برای خود کنند. در اقتصادهای امن، و ، باثبات و قابل پیش‌بینی هستند و «دولت»، تصمیم‌ های ناگهانی و غافلگیر کننده نمی‌گیرد. در یک‌ ، همچنین قوانین و مقررات ناظر به کسب ‌و کار و «حقوق اقتصادی شهروندان»، کاملاً شفاف، روشن و غیرقابل تفسیر هستند و هیج مسئول حکومتی اعم از مدیر یا کارمند نمی‌تواند در پرداخت حق (مثلاً صدور مجوز یا پرداخت تسهیلات بانکی) اعمال سلیقه یا امروز و فردا کند. 2⃣«تعریف و تضمین حقوق مالکیت» 🔹در یک‌ «حقوق شهروندان» هم دقیقاً روشن است و هم توسط حکومت به‌ طور کامل تضمین شده است. در یک «اقتصاد امن»، برای احقاق به ‌موقع و منصفانه‌ی حق خود در دعاوی تجاری و مالی، به دستگاه قضایی اعتماد کامل دارند، و سرعت عمل و کارآمدی مراجع انتظامی و قضایی در رسیدگی به شکایت فعالان اقتصادی از یکسو، و «ضمانت اجرایی و بازدارندگی قوانین» مربوط به حقوق مالکیت شهروندان از سوی دیگر، به حدی بالا هستند که ناهنجاری‌ هایی نظیر سرقت، کلاهبرداری، زمین‌خواری، و تعدی به مال دیگران و... در یک ، اصولاً مقرون به صرفه نیست و تقریباً دیده نمی‌شود. 3⃣«ثبات اقتصاد کلان» 🔹در یک ، اجزای «اقتصاد کلان»، نظیر نرخ ، ، و باثبات هستند و تکانه‌ های بیرونی، نظیر نوسانات ناگهانی قیمت‌ها در بازارهای جهانی نمی‌تواند «زندگی اقتصادی مردم» و «واحدهای تولیدی» را دچار اخلال جدی کند. طبیعی است اقتصادهای تک‌محصولی یا متکی به صادرات مواد اولیه نظیر نفت خام، از ویژگی‌ های «اقتصاد امن» دور هستند. 4⃣«شفافیت و سلامت اداری مالی» 🔹در یک ، «اطلاعات اقتصادی» در دسترس همه‌ی شهروندان قرار دارد، و وجود ندارد؛ در نتیجه شفافیت کامل درآمد و مزایای مسئولان و کارمندان و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، ناهنجاری‌ هایی نظیر فرار مالیاتی، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات حکومتی، رشوه‌ خواری، قاچاق، پارتی‌ بازی در استخدام و توزیع رانت، عملاً وجود نخواهد داشت. 5⃣«فرهنگ وفای به عهد و صداقت» 🔹در ، هم مردم و هم مسئولان حکومتی به وعده‌ های‌ خود کاملاً وفادار و با یکدیگر هستند. در نتیجه در چنین اقتصادی، کلاهبرداری، تقلب، خیانت در امانت، صدور چک بی‌محل، مطالبات معوق دولتی، خرید و فروش رأی، عملاً وجود خارجی ندارد یا بسیار نادر است. نگاهی به ماهیت نشان می‌دهد این مفهوم در واقع بخشی از شروط تحقق است؛ چرا که رکن مهم اقتصاد مقاومتی، و «صادرات محصولات دانش‌ بنیان» است. در اقتصادی که امن نباشد، یعنی دائم در معرض تکانه‌ های غیرقابل پیش‌بینی باشند، مال و حقوق شان تعریف و تضمین نشده باشد و با فساد و تقلب و رانت‌ خواری مواجه باشند، نه جوششی در دستیابی‌ به‌ فناوری اتفاق می‌افتد، و نه تلاش مؤثری برای خلق ثروت از دانش. 💠عجیب نیست که اقتصاد های مرفه مبتنی بر صادرات محصولات دانش‌بنیان، واجد شرایط هستند. حُسن‌ کلیدی‌ «اقتصاد امن» این است که تحقق آن به هزینه‌ های هنگفت برای احداث زیرساخت‌ها نیاز ندارد، بلکه به نیاز دارد. اگر مسئولان اجرایی، قضائی، تقنینی و انتظامی، شرایط را محقق کنند، «کارآفرینان بالقوه‌ ایرانی» به میدان می‌آیند و هم برای کشور، زیرساخت های اقتصادی خواهند ساخت، و هم با تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان، و را نصیب هم‌میهنان خود خواهند کرد. نویسنده: دکترسیدامیرسیاح، کارشناس مسائل اقتصادی منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
⭕️چه مبارک است روزی که حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد... 🔹چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغل بازی ها و فتنه انگیزی‌ها پاک شود و بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد، 🔹و تنها بر بشریت حاکم شود و کاخ‌ های ستم و کنگره‌ های بیداد فرو ریزد، و آنچه غایت بعثت انبیاء - علیهم صلوات الله - و حامیان اولیاء - علیهم السلام - بوده تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود، 🔹و قلم‌‌ های ننگین و زبان‌ های نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتو افکن گردد، و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمان‌ های دروغین حقوق بشر از بنیاد برچیده شوند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۰/۰۳/۲۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تا چه اندازه انسان مجاز است، از انسان هاى دیگر اطاعت کند؟ 🔹با اندکى تأمل در «آیه ۳۱ سوره توبه» پاسخ این سؤال روشن مى شود، خداوند مى فرماید: «وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً». (و هیچگاه به آنها دستورى داده نشده که خدایان متعدد براى خود انتخاب کنند، بلکه به آنها دستور داده شده که تنها را بپرستند). «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ». ( که هیچ کس جز او شایسته پرستش نیست). «سُبْحانَهُ عَمّا یُشْرِکُونَ». ( که منزه است از آنچه آنها شریک وى قرار مى دهند). 🔹 در این آیه، درس بسیار پر ارزشى به همه پیروان خود مى دهد و یکى از عالى ترین را ضمن آن خاطر نشان مى سازد، مى فرماید: هیچ حق ندارد «اطاعت بى قید و شرط» انسانى را بپذیرد؛ زیرا این کار مساوی است با پرستش او؛ همه اطاعت ها باید در چهارچوبه در آید و پیروى از دستور یک تا آنجا مجاز است که با «قوانین خدا» مخالفت نداشته باشد، این انسان هر کس و هر مقامى مى خواهد باشد؛ 🔹زیرا «اطاعت‌ بى‌قید و شرط»، مساوى است با ، و شکلى است از و عبودیت، اما متأسفانه مسلمانان با فاصله گرفتن از این دستور مهم اسلامى و بر پا ساختن بت‌هاى انسانى گرفتار تفرقه‌ها، پراکندگى ها، استعمارها و استثمارها شده اند، و تا این بت ها شکسته نشود و کنار نرود، نباید انتظار برطرف شدن نابسامانى ها را داشته باشند. 🔹اصولاً اینگونه بت‌پرستى از بت پرستى هاى زمان که در برابر سنگ و چوب سجده مى کردند، خطرناکتر است؛ زیرا آن بت‌هاى بى‌روح پرستش کنندگان خویش را هیچ گاه استعمار نمى کردند؛ اما که به شکل «بت» در مى آیند بر اثر ، پیروان خود را به زنجیر اسارت مى کشند و گرفتار همه گونه انحطاط و بدبختى مى گردانند. 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمى مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج ۷، ص ۴۲۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه): 🔸«وَ جَعَلَ الاَْمْرَ بَعْـدَهُ صلی الله عليه و آله إلى أخيهِ وَ ابْنِ عَمِّهِ وَ وَصيِّهِ وَ وارِثِهِ عَليِّ بْنِ أبیطالِبٍ ثُمَّ إلىَ الْأوْصياءِ مِن وُلْدِهِ واحِداً واحِداً أحْيا بِهِمْ دينَهُ وَ أتَـمَّ بِهِمْ نُـورَهُ».  🔹«خداوند پس از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله كار امّت را به برادر و پسرعمو و وصىّ و وارث او سپرد، سپس به او از فرزندانش يكى پس از ديگرى واگذار كرد، و توسط آنان دين خود را زنده كرد و نور خود را به اتمام رسانيد». 📕بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۹۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا اکتفا به قرائت و روخوانی «قرآن» در هدایت و اثربخشی آن کافی است؟ 🔹 تنها كتاب تلاوت نيست، بلكه قرآن، است، و اهمّيّتِ «تلاوت» آن نيز به خاطر اين است كه مقدمه اى براى باشد، و به همين جهت «آيات قرآن»، آن چنان روشن و قابل فهم است كه می تواند براى عموم طبقات «راهنما و رهبر» باشد. گرچه با نهايت تأسّف مشاهده می كنيم كه امروز عده اى تنها به آن به عنوان يك كتاب مقدّس و آسمانى و قطع نظر از جنبه‌ هاى علمى نگاه می كنند. 🔹در مراسم تشريفاتى آنها حضور دارد، ولى در آنان اثرى از آن نيست. حتى جلساتى به نام قرآن تشكيل مى شود، و روى قرائت و حتى تجويدِ آن، وقت زياد به عمل می آيد، اما گويى ماوراى قرائت و تجويد چيز ديگرى وجود ندارد. اگر در رواياتى كه در زمينه فضيلت سوره‌ هاى قرآن آمده دقّت كنيم روى محتواى سوره و جنبه هاى عملى آن كاملا تكيه شده است؛ 🔹مثلا می بينيم از (علیه السلام) در فضيلت تلاوت «سوره نور» چنين نقل شده: «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ وَ فُرُوجَكُمْ بِتِلَاوَةِ سُورَةِ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَكُمْ فَإِنَّ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِي كُلِّ يَوْمٍ أَوْ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يَزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً حَتَّى يَمُوتَ...». [۱] (اموال و دامان عفّت خود را با تلاوت محفوظ داريد، و همچنين به وسيله آن همسران خود را [از سقوط در دامان فساد] حفظ كنيد، هر كس هر شب يا هر روز اين سوره را بخواند، هيچ يك از اعضای خانواده او گرفتار بی‌عفتى نخواهد شد...). 🔹روشن است كه «سوره نور» با بحث هاى مؤثرى كه درباره حجاب و مبارزه با چشم چرانى كرده، و هم چنين دستورات مؤكَّدى كه در زمينه ازدواجِ دختران و پسران و مانند اينها داده، داروى مؤثرى است براى مبارزه با بی عفتى، و همچنين حيف و ميل اموالى كه از اين رهگذر به درّه نيستى ريخته می شود. شكّی نيست كه منظور از تلاوت اين سوره در هر شب و روز در محيط خانه و خانواده هشدارهاى پى در پى و يادآورى هاى مكرّر در زمينه هاى اجتماعى و اخلاقى است، و بنابراين افراد بايد آن را بخوانند و مضمون آن را درك كنند، نه تنها تلاوت و قرائت خالى از هر گونه فهم و درك. 🔹به هر حال مدارك فراوانى در دست داريم ـ و اصولا احتياج به مدرك هم ندارد ـ كه وظيفه دارند را با نهايت دقّت و به طور صحيح بخوانند؛ ولى خواندنى كه مقدمه و سازنده بوده باشد. البته مفهوم اين سخن اين نيست كه ما اگر قرآن را نفهميم تلاوت نكنيم (آن چنان كه بعضى تصور كرده اند)، بلكه منظور آن است كه آن را بخوانيم و همين خواندن اخطارى باشد براى «ياد گرفتنِ مفهوم آن»؛ زيرا هر زمان آن را مى خوانيم به ياد اين مطلب مى افتيم كه بايد برويم و معناى آن را ياد بگيريم. پی نوشت: [۱] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ابن بابويه، دار الشريف الرضى، قم‏، ۱۴۰۶ق، چ دوم‏، ص ۱۰۹ 📕تفسير به رأى و هرج و مرج ادبى، مکارم شیرازی، ناصر، مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع)، قم، ص ۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️شگفتی‌های قرآن 🔹در روایت، پیرامون اوصاف قرآن آمده است: «لا تَفْنی عَجآئِبُهُ» [۱] (شگفتی‌های آن است). همچنین در آیه شریفه می‌فرماید: «وَ نَزلْنَا عَلَیک الْکتَابَ تِبْیانًا لِکلِ شَیءٍ» [۲] ( را بر تو فرو فرستادیم، تا بیانگر هر چیز باشد). بعد از این تعبیر دیگر چیست؟! 🔹کسی که این مطلب را که «تبیانُ کل شَیءٍ» است دنبال کند، و می‌بیند، ولی متأسفانه ما ضعیفیم و می‌ترسیم که اگر تفأل به بزنیم بلایی به سرمان بیاید! نمی‌دانیم که اگر آن بلا نمی‌آمد، بلاهای دیگر بدتر از آن بر سرمان می‌آمد. پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالانوار، ج۲، ص۲۸۴؛ ج۸۹، ص۲۷؛ احتجاج، ج۱، ص۲۶۱ [۲] سوره نحل، آيه ۸۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا