eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️هدایت به مقصد اعلی 🔹 و ، برای بر و فاجر، سفره‌اش پهن است، ولی به مقصد اعلی برای عده خاصی فراهم است. 📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۲۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️داغ‌های جگرسوز و رعایت قواعد فضای رسانه 🔸آنچه برای و همراهان ایشان رخ داد و موارد این‌چنین، راه را برای بازار و و رسانه‌ای هموار می‌کند تا ما را دچار خطای در رفتار کند و قشر خاکستری یا را بیشتر به سمت خود بکشد. در چنین فضایی باید قواعد و پرهیز از هیجان و عصبانیت مد نظر جبهه انقلابی باشد. 🔹عروج شهید و همراهان گرامی ایشان فرصتی برای باز شدن بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ های فراوان ایجاد کرده است. ایجاب می‌کند که گمانه‌زنی صِرف، ادعاهای حساب‌های کاربری جعلی و نامعتبر و خبر بدون منبع موثق و قابل‌اتکا را جدی نگیریم. کشوری چون برای هر مجموعه معاندی گونه‌ای دستاورد عظیم می‌سازد و به آن گروه یا گروهک اعتبار اطلاعاتی و امنیتی بیشتر می‌بخشد. 🔹آنچه روشن است تحقیق درباره چنین واقعه‌ای با این سرعت میسر نیست و باید به دستگاه‌ های مربوطه زمان داد تا کار تحقیقاتی و تخصصی خود را به‌ خوبی انجام دهند. روشن است که اگر ثابت شود گروهی در این حادثه دخیل بوده یا تروری در کار بوده، برخوردی بسیار سخت و غیرقابل‌باور انجام خواهد شد و نیروهای نظامی و امنیتی بارها ثابت کرده‌اند که از عهده وظایف محوله به‌ خوبی برمی‌آیند. 💠نه باور کن، نه بازنشر بده 🔹 تنها به بی‌اعتمادی نسبت به خلاصه نمی‌شود. مطالب تأیید نشده و بدون پشتوانه حتی در حد یک احتمال یا نیز موجب عموم مردم و داغ شدن کسب‌وکار است. 🔹نباید حقیقت را قربانی چند پسند و نظرات کاربران مجازی کرد و برای بیشتر دیده شدن، هر خبری را پوشش داد. چه‌ بسا خون‌ها که سر نفهمی رسانه‌ای ریخته شود و آبروها که بازیچه قرار بگیرد. این فضا در زندگی امروز مردم و حکومت‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند و کوچک‌ترین اشتباه ممکن است بهایی گران داشته باشد. 💠کنترل عصبانیت و احساسات 🔹 با و فریفتگان رسانه‌ای خویش سعی در ایجاد و دارد. در و عصبی ضریب احتمال تصمیم اشتباه، بسیار بالا می‌رود و ممکن است افرادی با «رفتارهای غلط رسانه‌ای» به خود و آسیب بزنند. و همراهان عزیز ایشان قابل‌ درک است، 🔹اما باید در حد توان از رفتارهای پست، کلمات رکیک و اهانت‌آمیز و اقدامات بدون اندیشه و عجولانه پرهیز کرد و در دام و رسانه‌ای نیفتاد. ما برای بازگرداندن افراد فریب‌ خورده به دامن انقلاب و روشن کردن اذهان آنان، راهی جز ، رعایت و ادب و «کار رسانه‌ای‌ قوی» نداریم؛ البته که حساب معاندین با فریب‌خوردگان جداست. نویسنده: سنایی منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️رئیس جمهور مظهر شعارهای انقلاب بود 🔹خداوند ان‌شاءالله درجات را عالی کند. بنده هر چه فکر میکنم، هم برای خودم، هم برای کشور، هم بخصوص برای خانواده، احساس میکنم که این [حادثه] هیچ ندارد؛ یعنی است که واقعاً جبران ندارد؛ خیلی سخت است، است. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال درجات ایشان را عالی کند و به شماها هم صبر بدهد؛ 🔹هر چه مصیبت سخت‌تر و بزرگ‌تر باشد، اجر الهی هم به همین نسبت بزرگ‌تر و شیرین‌تر است ان‌شاءالله. [ایشان]، هم در دوران حیاتش خدمت کرد و کرد، هم بعد از درگذشتش یک چنین خدمت بزرگی به کشور کرد با این اجتماع مردم. اینکه به مجرّد شنیدن حادثه، در شهرهای مختلف، در تهران، در مشهد و در جاهای دیگر بیایند در مساجد یا میدانها اجتماع کنند، خیلی معنا دارد؛ 🔹این که مردم به ایشان نشان دادند، این که به ایشان نشان دادند، خیلی معنا دارد. ایشان مظهر شعارهای انقلاب بود؛ یعنی همان حرفهای اصلی انقلاب از دهان ایشان خارج می‌شد و این شعارها را ایشان شعارهای خودش قرار داده بود و مردم اینها را از ایشان شنیده بودند. همین مردم دارند این احساسات را برای این مرد نشان می‌دهند؛ معنای این چیست؟ معنایش این است که مردم به این و به این شعارها دلبسته‌اند. بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری در منزل شهید آیت الله رئیسی ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ منبع‌؛ وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️هم‌سویی دین و انسانیت 🔸 در تقابل با انسانیت نیست، بلکه «دین» باعث شکوفایی در انسان است. 🔹امروزه در بیشتر دورِهمی‌ها افرادی که ادعای روشنفکری دارند همه ‌چیز را در تضاد با جلوه می‌دهند، و مسیر پیشرفت انسان را در مخالفت با تبیین می‌کنند؛ به‌ عنوان‌ مثال بیان می‌کنند انسانیت بهتر از دین‌داری است! انسانیت داشته باشی نیازی به دین‌دار بودن نیست! 🔹در پاسخ به این کلام باید بیان کنیم که مخالف با نیست و ایجاد تقابل میان دین و انسانیت غالباً به‌ این‌ علت است که مشاهده که اهل نماز و روزه هستند، ولی را رعایت نمی‌کنند ما را نسبت به دین دلسرد می‌کند. در واقع عمل اشتباه بعضی از دین‌داران منجر به قضاوت نادرست نسبت به کل دین شده است. 🔹برای قضاوت صحیح رجوع به خود بهترین راهکار است. در نگاه نخست به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱) برنامه‌های اعتقادی یا همان اصول دین. ۲) احکام و برنامه‌های عملی یا همان فروع دین که به واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح تقسیم می‌شوند. ۳) مسائل و برنامه‌های اخلاقی که روح و روان انسان را پرورش داده و صفات پسندیده مانند عدالت، شجاعت و... را در انسان تقویت کرده و مبارزه با صفات رذیله مانند دروغ، دورویی و... را بیان می‌کنند. 🔹این تقسیم‌بندی روشن می‌کند که پایبندی برخی از به ، و نادیده گرفتن باعث شده است که برخی افراد، دین‌ را خلاصه در فروع بدانند و اعتقادات و مسائل اخلاقی آن را نادیده بگیرند، و انسانیت را در تقابل با دینداری فرض کنند، حال‌ آنکه نیز بخشی از است و «دین» به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای شکوفایی در انسان توصیه می‌نماید. نویسنده: اعظمی علی منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه 🔹دانش تنها فایده ندارد، بلکه و با هم‌اند که می‌توانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکلات و ناگواری هایی دارد، هرکس بخواهد انجام دهد، این‌طور نیست که همه از آن کار خوششان بیاید و آن را بپسندند. 🔹ممکن است هم در ذائقه دسته‌ای تلخ بیاید، ولی کسی که دنبال می‌رود و برای کار می‌کند نباید به فکر این باشد که به او چه گفته‌اند، یا چه می‌گویند؛ باید را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند. 🔹هر کس هر چی می‌خواهد بگوید، هم مخالف دارد. شما فکر این باشید که کارتان خوب و پیش خدا آبرومند باشد، وقتی در این فکر بودید خدا هم شما را همراهی می‌کند و مشکلات تان را اصلاح می‌نماید، که اگر اصلاح شد، کشور اصلاح می‌شود. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۲۷ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اعتقاد و توجه به «عدل الهی» چه تأثيری بر عمل و اخلاق انسان دارد؟ 🔹در از مسائل علمى جدا نيست. توجّه به سبب مى شود كه انسان چشم دل را عميقاً به آن نقطه بدوزد و سعى كند در سير درونى و برونى، خود را به او نزديك و نزديكتر سازد و اين نزديكى سرانجام سبب تخلّق به و انعكاس صفات او در و مى شود. بنابراين هر قدر انسان به او نزديكتر شود، اين صفات در او قوى تر مى گردد، 🔹مخصوصاً در مسأله (خواه را به مفهوم وسيعش تفسير كنيم كه قرار دادن هر چيزى در جاى شايسته خويش است، يا به معناى اداى حقوق و مبارزه با هرگونه تبعيض و اجحاف) اين عقيده در فرد فرد مسلمانان و جوامع اسلامى اثر مى گذارد و آنها را به سوى در كارها و برافراشتن پرچم و ، نه تنها در كشورهاى اسلامى كه در كل جهان دعوت مى كند. اهميّت مسأله در اسلام به قدرى است كه هيچ چيز نمى تواند مانع آن گردد، دوستى ها و دشمنى ها، قرابت و خويشاوندى، دورى و نزديكى در آن اثر ندارد، و هرگونه انحراف از آن، متابعت از است، 🔹چنانكه در «آيه ۲۶ سوره ص» خطاب به داود نبی (عليه السلام) مى خوانيم: «يا داوُدُ إِنّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ» (اى ! ما تو را [و نماينده خود] در زمين قرار داديم؛ پس در ميان مردم به داورى كن و از پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد)؛ و در «آيه ۸ سوره مائده» مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامينَ للهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلّا تَعْدِلُوا» (اى کسانى که آورده اید! همواره براى خدا قیام کنید، و از روى ، گواهى دهید. دشمنى با جمعیّتى، شما را به گناه و ترک نکشاند). 🔹اهميّت اين موضوع تا آن حد است كه اگر از طرق مسالمت آميز ميسّر نشود، مى توان از يك سو مظلومان را بسيج كرده و به دعوت نمود، و از سوى ديگر براى حمايت از آنان با ستمگر ؛ چنانكه در «آيه ۷۵ سوره نساء» مى خوانيم: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبيلِ اللهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» (چرا در راه خدا، و [براى رهايى] و و كه [به دست ستمگران] شده اند، نمى كنيد؟!). 🔹اين بحث را با چند روايت ناب خاتمه مى دهيم: اميرالمؤمنين (عليه السلام) در كلام كوتاه و تعبير جالب و پرمغزى مى فرماید: «اَلْعَدْلُ حَياةٌ» ( مايه حيات و زندگى است!). در حديث ديگرى (عليه السلام) مى فرمايد: «اَلْعَدْلُ اَحْلى مِنَ الْماءِ يُصيبُهُ الظَّمْآنُ» ( گواراتر از آبى است كه تشنه كام به آن مى رسد). همچنین در حديث ديگرى از (عليه السلام) آمده: «جَعَلَ اللهَ الْعَدْلَ قِواماً لِلأَنامِ وَ تَنْزيهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَ الآثامِ وَ تَسْنِيَةً لِلأسْلامِ» (خداوند، را قوام مردم و سبب پاكسازى جامعه از و و موجب شكوه و قرار داده است). 🔹حضرت در حديث ديگرى می فرماید:  «اَلْعَدْلُ رَأسُ الأيمانِ وَ جِماعُ الأَحْسانِ، وَ اَعْلى مَراتِبِ الأيمانِ» ( به منزله سر براى پيكر ايمان است، تمام نيكى ها در آن جمع است و برترين مراتب محسوب مى شود). نیز در كلام بسيار والایى (صلی الله علیه و آله) مى فرماید: «عَدْلُ ساعَة خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعِيْنَ سَنَة، قِيامٌ لَيْلُها وَ صِيامٌ نَهارِها وَ جَوْرُ ساعَة فى حُكْم، اَشَدُّ وَ اعْظَمُ عِنْدَالله مِنْ مَعاصِى سِتِّينَ سَنَة» (يك ساعت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه همه شب تا صبح عبادت كند و همه روز با روزه بگذرد؛ و يك ساعت در حكم و داورى نزد خدا سخت‌تر و بزرگتر است از معصيت هاى شصت سال!). 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چاپ نهم، ج ۴، ص ۵۸۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):  🔸«لَيسَ مِنّا مَن لَم يُوَقِّر كَبيرَنا و يَرحَم صَغيرَنا». 🔹«از ما نيست كسى كه به ما حرمت ننهد و با ما مهربان نباشد». 📕الكافى، ج ۲، ص ۱۶۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«تجسّم اعمال» در روایات اسلامی چگونه مطرح و بازتاب داده شده است؟ (بخش اول) 🔸در اعم از احاديثى كه از طرف شيعه يا اهل سنت رسيده است مسئله بازتاب گسترده اى دارد، به گونه اى كه مرحوم شيخ بهائى در يكى از سخنانش مى گويد: «تَجَسُّمُ الأعْمالِ فى النَّشْأَةِ الاُخْرَوِيَّةِ قَدْ وَرَدَ فى اَحادِيثَ مُتَكَثِّرَة مِنْ طُرُقِ الْمُخالِفِ وَ الْمُؤالِفِ» [۱] ( در جهان ديگر در احاديث زيادى از طرق موافقين و مخالفين نقل شده است). در اينجا از ميان آنها به احاديث زير قناعت مى كنيم: 1⃣در حديثى از (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم: «قيس بن عاصم» [صحابى مشهور] مى گويد با جماعتى از «بنى تميم» خدمت (صلی الله علیه و آله) رسيدم. عرض كردم: اى پيامبر خدا! ما را موعظه كن، موعظه اى كه از آن بهره مند شويم؛ زيرا ما جمعيتى هستيم كه از بيابان ها عبور مى كنيم [و دور از شهر زندگى داريم] (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اِنَّ قَيْسُ! اِنَّ مَعَ الْعِزّ ذُلّاً وَ اِنَّ مَعَ الْحَيَاةِ مَوْتاً وَ اِنَّ مَعَ الدُّنْيَا آخِرَةً، فَاِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً و اِنَّ لِكُلِّ اَجَلٍ كِتاباً وَ اِنَّهُ لَابُدَّ لَكَ يَا قَيْسُ مِنْ قَرِينٍ يُدْفَنُ مَعَكَ وَ هُوَ حَيٌّ وَ تُدْفَنُ مَعَهُ وَ اَنْتَ مَيِّتٌ، فَاِنْ كانَ كَريماً اَكْرَمَكَ وَ اِنْ كانَ لَئِيماً اَسْلَمَكَ، ثُمَّ لَا يُحْشَرُ اِلَّا مَعَكَ وَ لَا تُحْشَرُ اِلَّا مَعَهُ وَ لَا تُسْئَلُ اِلَّا عَنْهُ، فَلَا تَجْعَلْهُ اِلَّا صَالِحاً، فَاِنَّهُ اِنْ صَلُحَ آنَسْتَ بِهِ وَ اِنْ فَسَدَ لَا تَسْتَوْحِشْ اِلَّا مِنْهُ وَ هُوَ فِعْلُكَ»؛ 🔹(اى قيس [همراه] با ، است و با ، و با ، و هر چيزى دارد و هر اجلى كتابى، اى قيس! تو خواهى داشت كه با تو مى شود؛ در حالى كه او است و تو با او دفن مى شوى در حالى كه تو ، اگر او باشد تو را گرامى مى دارد، و اگر باشد تو را [بدبختى] مى كند. او فقط با تو مى شود، تو نيز فقط با او و تنها از او مى شوى، پس آن را قرار ده؛ چرا كه اگر باشد موجب تو است و اگر باشد مايه تو است و او است!). 🔹جالب اينكه در ذيل اين روايت آمده است كه: «قيس بن عاصم عرضه داشت: يا ! دوست دارم اين كلام در قالب اشعارى ريخته شود تا به آن در برابر كسانى كه نزد ما هستند مفتخر باشم و آن را ذخيره كنم، (صلى الله عليه وآله) دستور داد حسان بن ثابت را حاضر كنند؛ ولى مردى بنام صلصال بن صلصال در خدمت حضرت حاضر بود، عرض كرد: اى رسول خدا! ابياتى به نظرم رسيده گمان مى كنم موافق مقصود قيس باشد، فرمود: بخوان! 🔹او اشعارى خواند كه بعضى از آن چنين است: «تَجَنَّبْ خَليطاً مِنْ مَقالِكَ اِنَّما قَرينُ الْفَتى فى الْقَبْرِ ما كانَ يَفْعَلُ؛ وَ لَنْ يَصْحَبَ الْاِنْسانَ مِنْ قَبْلِ مَوْتِهِ وَ مِنْ بَعْدِهِ اِلَّا الذَّى كانَ يَعْمَلُ!» (از بپرهيز كه همنشين انسان در ، اوست. و هيچ چيز قبل از مرگ و بعد از مرگ با انسان مصاحبت نمى كند مگر او). [۲] 2⃣در حديث ديگرى از ابو بصير از امام باقر يا امام صادق (عليهم السلام) آمده است: «هنگامى كه مى ميرد همراه او در شش صورت وارد مى شود كه يك صورت از همه زيباتر است... صورتى در طرف راست، صورتى در طرف چپ، صورتى در پيش رو، ديگرى در پشت سر، ديگرى در پائين پا و آن صورتى كه از همه زيباتر است او قرار مى گيرد، و هرگاه عذابى از سمت راست آيد صورت سمت راست مانع مى شود و همچنين از پنج جهت ديگر. 🔹صورتى كه از همه زيباتر است خطاب به بقيه كرده مى گويد: شما كيستيد؟ خدا جزاى خيرتان دهد، صورت طرف راست مى گويد: من و آن كه دست چپ است مى گويد من و آن كه پيش رو است مى گويد: و آنكه پشت سر است مى گويد: و عمره ام و آنكه پايين پاست مى گويد: من هستم كه نسبت به برادرانت كردى سپس آنها به آن صورت زيبا مى گويند: تو كيستى كه از همه زيباترى ... مى گويد: «اَنَا الْوَلَايَةُ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صلى الله عليه و آله)» [۳] (من ولايت آل محمّدم!)». ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ‏۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۱۰۴ @tabyinchannel