✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۲۲۳ نهج البلاغه، چه راهکاری برای بیداری از خواب غفلت و رهایی از گناهان ارائه می دهد؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۲۲۳ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «يَا أَيُّهَا الاِْنْسَانُ، مَا جَرَّأَكَ عَلَى ذَنْبِكَ، وَ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ، وَ مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ؟» (اى انسان! چه چيز تو را بر #گناهت جسور ساخته؟ و چه چيز تو را در مقابل #پروردگارت #مغرور كرده؟ و چه چيز تو را بر #هلاكت_خويش علاقه مند نموده است؟). اشاره به اينكه #غريزه #حبّ_ذات در انسان نيرومندترين غرائز است؛ #انسان به طور طبيعى خود را بيش از هر كس دوست دارد و هرگاه ببينيم كسى خنجر برداشته، بر سينه و بازو و پهلوى خود مى زند وحشت مى كنيم و با خود مى گوييم آيا گرفتار جنون شده است. مگر ممكن است انسان عاقل، علاقمند هلاكت خويش شود؟
🔹اگر #انسان كمترين علاقه اى به هلاكت خويش ندارد، پس چرا #گناه و غرورى كه مايه #هلاكت اوست را پذيرا مى شود؟! در ادامه سخن مى افزايد: «آيا درد تو درمان ندارد، يا از اين #خوابت بيدارى ای نيست؟ چرا آن گونه كه به ديگران رحم مى كنى به خودت #رحم نمى كنى؟!». سپس با ذكر مثالى اين حقيقت را روشن تر مى سازد و مى فرمايد: «چه بسا كسى را در دل آفتاب سوزان مى بينى، و در برابر حرارت آفتاب بر او سايه مى افكنى، يا بيمارى را مشاهده مى كنى كه درد جانكاهى بدن او را سخت آزرده، و از روى ترحّم بر او مى گريى [پس چرا درباره خود بى تفاوت هستى] چه چيز تو را بر اين #بيمارىات شكيبا ساخته، و بر مصائب خود صبور كرده و از گريه بر خويشتن باز داشته است، در حالى كه هيچ چيز براى تو عزيزتر از #نفس_خودت نيست».
🔹اشاره به اينكه چرا انسان هايى را مى بينيم كه گرفتار تناقض در عمل و دوگانگى در قضاوت هستند، در برابر ناراحتى ديگران و بيمارى بيماران، سخت عكس العمل نشان مى دهند، و گاه سيلاب اشكشان فرو مى ريزد، در حالى كه #بيمارى_خودشان سختتر و مصائبشان سنگين تر است و هيچگونه عكس العملى در برابر آن نشان نمى دهند. #امام_علی (عليه السلام) مى خواهد اين #غافلان_بیخبر، و اين #خفتگان_بىدرد را با اين بيان منطقى و گويا از #خواب_غفلت بيدار كند و به #سرنوشت_خطرناكى كه در پيش رو دارد متوجّه سازد، شايد #توبه كنند و به سوى خدا بازگردند.
🔹در ادامه سخن مى افزايد: «وَ كَيْفَ لا يُوقِظُكَ خَوْفُ بَيَاتِ نِقْمَة، وَ قَدْ تَوَرَّطْتَ بِمَعَاصِيهِ مَدَارِجَ سَطَوَاتِهِ! فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِی قَلْبِكَ بِعَزِيمَة، وَ مِنْ كَرَى الْغَفْلَةِ فِي نَاظِرِكَ بِيَقَظَة» (چگونه ترس از #بلاها و #عذاب هاى شبانه تو را بيدار نكرده، در حالى كه بر اثر #معاصى الهى هر روز، خود را به مرحله بالاترى از #خشم_خدا مى افكنى! حال كه چنين است بيمارى سستى دل خود را با داروى تصميم و #عزم_راسخ مداوا كن، و اين #خواب_غفلتى كه چشمت را فرو گرفته با بيدارى برطرف ساز). میدانيم براى #نجات و رهايى از خطر دو چيز لازم است: بيدارى و هوشيارى از يكسو و تصميم و عزم راسخ از سوى ديگر؛
🔹و #امیرالمؤمنین (عليه السلام) در اين عبارت كوتاه به هر دو اشاره فرموده است، و #بىخبران را هشدار مى دهد كه از #خواب_غفلت برخيزند و براى نجات خويش از چنگال #معاصى، كه آتش خشم و #غضب_الهى را بر مى افروزد، تا وقت نگذشته است تصميم بگيرند. تعبير به «بَيَاتِ نِقْمَة» (عذاب شبانه) براى اين است كه #بلاهايى كه در شب نازل مى شود، قربانى زيادترى مى گيرد؛ زلزله ها، سيلاب ها و طوفان هايى كه در شب رخ مى دهد، هنگامى كه مردم در خوابند و هيچ گونه دفاعى از خود ندارند.
🔹#قرآن_مجيد مى فرمايد: «أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتاً وَ هُمْ نَائِمُونَ - أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحىً وَ هُمْ يَلْعَبُونَ» [۱] (آيا اهل شهرها و آبادیها از اين ايمنند كه #عذاب ما #شبانه به سراغ آنها بيايد، در حالى كه در #خواب باشند؟ آيا اهل شهرها و آبادیها از اين ايمنند كه عذاب ما هنگامه روز به سراغشان بيايد در حالى كه سرگرم بازى هستند؟). سپس در پايان اين فقره میفرمايد: «وَ كُنْ للهِ مُطِيعاً، وَ بِذِكْرِهِ آنِساً» ([بنابراين بيدار باش] و مطيع خداوند شو و با ياد او انس گير).
📕پيام امام اميرالمومنين (عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، ج ۸، ص۳۷۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#غفلت #گناه #توبه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اثر سکوت
🔹حضرت آیت الله بهجت قدسسره دربارۀ #سکوت میفرمود: «اگر توانستی لب بدوزی، درهای دیگر برایت باز میشود».
برگرفته از کتاب صحبت سالها
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مسئله «انتظار» چه اثرات مثبتی در روح و جان انسان منتظر در شرایط و اوضاع کنونی جهان دارد؟
🔹برای بررسی دقیق و جامع از مسئله #انتظار باید به سراغ پيامدهاى اين انتظار در وضع كنونى جوامع اسلامى برويم و ببينيم: آيا ايمان به چنين #ظهورى، انسان را آنسان در افكار رؤيايى فرو مى برد كه از وضع موجود خود #غافل مى گردد، و تسليم هر گونه شرايطى مى كند؟ يا اينكه به راستى اين عقيده يك نوع دعوت به قيام و #سازندگى فرد و اجتماع است؟ آيا ايجاد #تحرّك می كند يا #ركود؟ آيا مسئوليت آفرين است يا مايه فرار از زير بار مسئوليتها؟ و بالاخره آيا مخدّر است يا بيدار كننده؟
🔹قبل از توضيح و بررسى اين سؤالات، توجه به يك نكته كاملا ضرورى است و آن اينكه سازنده ترين دستورات و عالىترين مفاهيم، هرگاه به دست افراد ناوارد، يا نالايق، يا سوء استفاده چی، بيفتد، ممكن است آن را چنان مسخ كنند كه درست نتيجه اى برخلاف هدف اصلى بدهد و در مسير بر ضدّ آن حركت كند، و اين نمونه هاى بسيار دارد و مسئله #انتظار به طورى كه خواهيم ديد، در رديف همين مسائل است. به هر حال، براى رهايى از هر گونه اشتباه در محاسبه، در اين گونه مباحث، بايد به اصطلاح آب را از سرچشمه گرفت تا آلودگی هاى احتمالى نهرها و كانال هاى ميان راه در آن اثر نگذارد.
🔹به همين دليل، ما در بحث #انتظار مستقيما به سراغ متون اصلى اسلامى رفته، و لحن گوناگون رواياتى را كه روى مسئله #انتظار تأكيد مى كند مورد بررسى قرار مى دهيم تا از هدف اصلى آگاه شويم. اكنون با دقت به اين چند روايت توجه كنيد: ۱) كسى از #امام_صادق (عليه السلام) پرسيد چه مى گوييد درباره كسى كه داراى #ولايت_امامان است، و انتظار ظهور #حكومت_حق را مى كشد و در اين حال از دنيا مى رود؟ امام (عليه السلام) در پاسخ فرمودند: «او همانند كسى است كه با رهبر اين انقلاب در خيمه او [ستاد ارتش او] بوده باشد ـ سپس كمى سكوت كرد ـ و فرمود مانند كسى است كه با پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) [در مبارزاتش] همراه بوده است». [۱]
🔹اين مضمون در روايات زيادى با تعبيرات مختلفى نقل شده است. ۲) در بعضى «همانند #شمشيرزنى در راه خدا». ۳) و در بعضى ديگر «همانند كسى است كه در #خدمت_پيامبر (صلی الله علیه و آله) با شمشير بر مغز دشمن بكوبد». ۴) و در بعضى دیگر «همانند كسى است كه زير پرچم #قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده باشد». ۵) و در بعضى ديگر «همانند كسى است كه پيشِ روى پيامبر (صلی الله علیه و آله) #جهاد كند». ۶) و بعضى ديگر «همانند كسى است كه با پيامبر (صلی الله علیه و آله) شهيد شود».
🔹اين تشبيهاتِ هفتگانه كه در مورد انتظار ظهور #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اين شش روايت وارد شده، بسيار پرمعنى و روشنگر اين واقعيت است كه يك نوع رابطه و تشابه در ميان مسئله #انتظار و #جهاد و مبارزه با #دشمن، در آخرين شكل خود، وجود دارد. ۷) در روايات متعددى نيز #انتظار چنين حكومتى را داشتن، به عنوان #بالاترين_عبادت معرفى شده است. اين مضمون در بعضى از احاديث از پيامبر (صلی الله علیه و آله) و در بعضى از امام علی (علیه السلام) نقل شده است؛
🔹از جمله در حديثى مي خوانيم كه #پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ» [۲] (بالاترين اعمال امت من #انتظار_فرج از ناحيه خدا كشيدن است)، و در حديث ديگرى از #پيامبر (صلی الله علیه و آله) میخوانیم: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ». [۳] اين حديث اعمّ از اينكه #انتظار_فرج را به معنى وسيع كلمه بدانيم، و يا به مفهوم خاص، يعنى انتظار ظهور مصلح جهانى باشد، #اهمّيّت_انتظار را در مورد بحث ما روشن مى سازد.
پی نوشتها؛
[۱] المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۱۷۴
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۴۴
[۳] همان، ج ۱، ص ۲۸۷
📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۱۴ و ۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #فرج #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دشمن شناسی
🔹#دشمن میخواهد #جوانهایکشور ما #بیانگیزه باشند، #بیایمان باشند، #بیامید باشند، اسیر شهوات باشند، تنبل باشند، بیکاره باشند، نق بزنند، کار نکنند، دچار اعتیاد باشند، شکننده باشند؛ جوان های کشور را این جوری میخواهند. هدف کارهایی که دارند روی جوان های ما انجام میدهند اینها است؛ درست نقطهی مقابل آن چیزی که ما لازم داریم.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند در قرآن در مورد ادای «امانت» چه دستوراتی به مسلمانان داده است؟
🔹در «آيه ۵۸ سوره نساء» به دو دستور مهم اشاره شده است؛ دستورى درباره #امانت و دستورى درباره #عدالت. آیه مى فرمايد: «اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلَى اَهْلِها وَ اِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّاسِ اَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ اِنَّ اللهَ نِعِمّا يَعِظُكُمْ بِهِ اِنَّ اللهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً» (خدا به شما فرمان مىدهد كه #امانت ها را به صاحبانشان بازگردانيد و چون در ميان مردم به داورى نشينيد به عدل داورى كنيد؛ خدا شما را چه نيكو پند مىدهد؛ هر آينه او شنوا و بيناست).
🔹همچنين «آيه ۲۸۳ سوره بقره» در خصوص #امانتهای_مالى است که در لابلاى آياتى كه سخن از تنظيم اسناد مالى است، قرار گرفته و مىفرمايد: «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللهَ رَبَّهُ» (و بايد كسى كه #امين شمرده شده [و بدون گروگان چيزى از ديگرى گرفته] #امانت [و بدهى خود را به موقع] بپردازد و از خدایى كه پروردگار او است بپرهيزد).
🔹تعبير #امانت در آيه بالا، ممكن است اشاره به وام هايى باشد كه بدون نوشتن سند و دادن گروگان [تنها به خاطر اعتماد و اطمينان] به افراد مى دادند، يا اشاره به اموالى باشد كه به عنوان رهن سپرده مى شد و يا هر دو. در هر صورت دلالت روشنى بر لزوم احترام #امانت در هر شكل و صورت دارد.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ ش، چ اول، ج۳، ص۱۷۶ و۱۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امانت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی (علیه السلام) با انجام صلح، معاویه را مفتضح کرد
🔹#معاویه یک سلطان بود در آن وقت؛ حضرت #امام_حسن بر خلافش قیام کرد در صورتی که آن وقت همه هم با آن مردک بیعت کرده بودند و سلطانش حساب میکردند. #حضرتامامحسن #قیام کرد تا آن وقتی که میتوانست.
🔹وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن شرایط #صلح کرد که مفتضح کرد #معاویه را. آن قدری که حضرت #امام_حسن معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که #سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد
بیانات حضرت امام در مسجد شیخ انصاری نجف ۵۰/۰۴/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۷۸ «نهج البلاغه» پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را با چه اوصافی می ستاید؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۱۷۸ «نهج البلاغه» بعد از شهادت به يگانگى پروردگار به شهادت بر #نبوّت #پيامبر (صلى الله عليه و آله) مى پردازد و آن حضرت را با شش ويژگى از اوصاف مهمش مى ستايد: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ الْمُجْتَبَى مِنْ خَلَائِقِهِ، وَ الْمُعْتَامُ [۱] لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ، وَ الْمُخْتَصُّ بِعَقَائِلِ [۲] كَرَامَاتِهِ وَ الْمُصْطَفَى لِكَرَائِمِ رِسَالَاتِهِ، وَ الْمُوَضَّحَةُ بِهِ أَشْرَاطُ الْهُدَى، وَ الْمَجْلُوُّ بِهِ غِرْبِيبُ الْعَمَى [۳]»
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (گواهى مى دهم كه #محمّد بنده و #فرستاده_برگزيده او از ميان خلايق است كه براى تشريح حقايق آئين الهى انتخاب گشته و به #ويژگیهایخاصّاخلاقى گرامى داشته شده، و او را براى رساندن رسالات كريمانه الهى برگزيده و #نشانههای_هدايت به وسيله او آشكار گرديده و تاريكى هاى جهل و ضلالت به وجود او روشنى يافته است).
🔹در اوّلين ويژگى، سخن از #صفات_برجسته آن حضرت به ميان آمده كه سبب انتخاب او به #رسالت بوده است. و در دوّمين وصف، از #مأموريتِ آن حضرت براى شرح #حقايق_دين و اعتقادات صحيح سخن مى گويد. در سوّمين صفت از #مكارم_اخلاق آن حضرت پرده بر مى دارد و در چهارمين وصف از مأموريت هاى مهمّ او براى #بيان_احكام سخن به ميان مى آورد.
🔹در پنجمين وصف از #هدايت هاى آن حضرت از طريق گفتار و رفتار و امضاى عملى او سخن مى گويد، و در ششمين وصف از تلاشى كه آن حضرت براى مبارزه با #جهل ـ كه از آن به نابينايى تعبير شده ـ سخن به ميان آورده است. تمام اين اوصاف، اشاره به اين است كه اگر من به #نبوّت او گواهى مى دهم و به پيشوايى اش تن داده ام، بى علت نيست؛ نه يك دليل كه چندين دليل دارد.
پی نوشتها
[۱] «معتام» از ماده «عَيْم» (بر وزن غَيْب) در اصل به معناى شدت علاقه به شير گرفته شده و «معتام» در اينجا به معناى كسى است كه «علاقه شديد» به انجام دادن مأموريت الهى به او داده شده است.
[۲] «عقائل» جمع «عقيله» به معناى برگزيده هر چيزى است و لذا به گوهرهاى گران بها «عقيلة البحر» گفته مى شود.
[۳] «غربيب» به معناى چيز سياه پر رنگ است و در اينجا به معناى تاريكى جهل به كار رفته است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۶، ص ۶۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی (علیهالسلام):
🔸«وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأَنـَّكَ تَعیشُ أَبَدًا، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنـَّكَ تَمُوتُ غَدًا، وَ إِذا أَرَدْتَ عِزًّا بِلا عَشیرَة، وَ هَیبَةً بِلا سُلْطان فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللّهِ إِلى عِزِّ طاعَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
🔹براى #دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه زندگى میكنى، و براى #آخرتت به گونه اى كار كن كه گویا فردا خواهى مُرد؛ و اگر #عزّتى بدون بستگان و شكوهى بدون سلطنت خواهى، از #معصیت و نافرمانى خدا به #طاعت و فرمانبرى خداوند عزّ و جلَّ در آى.
📕بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱۳۹
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد