eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج حسین انصاریان|همه رو از خودت بهتر بدان... @Farsna
💥💫💥💫💥💫💥💫💥 💫 ⭕️ماهيت و چيست؟ امرى عدمى است يا مخلوق؟ 🔷غالباً تصور میشود امرى عدمى و به معناى فنا است، ولى اين برداشت هرگز با آنچه در قرآن مجيد آمده و دلايل عقلى به آن رهنمون میشود موافق نيست. 🔷مرگ، از نظر قرآن است، يك انتقال و است و لذا در بسيارى از آيات قرآن، از تعبير به شده كه به معناى بازگرفتن و دريافت روح به وسيله فرشتگان است. 🔷در بعضى آيات، مرگ، صريحاً شمرده شده است: «الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَوة»[سوره ملک، آیه ۲]؛ كسى كه مرگ و زندگى را كرد. 🔷در روايات اسلامى تعبيرهاى مختلفى درباره حقيقت مرگ آمده است: امام جواد (ع) میفرمايند: هُوَ النَّومُ الَّذى يَأْتيكُمْ كُلَّ لَيْلَة اِلاّ اَنَّهُ طَويلٌ مُدَّتُهُ، لا يَنْتَبِهُ مِنه اِلاّ يَوْمَ القِيامَةِ(۱)؛ مرگ همان خوابى است كه هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين كه مدتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت! 💠از اينكه در مباحث مربوط به برزخ آمده كه حالت اشخاص در برزخ متفاوت است، میفهميم كه فنا و نابودى نيست.(۲) پي نوشتها: ۱. بحار، ج ۶، ص ۱۵۵ ۲. ر.ك: تفسير نمونه، ج ۲۲، ص ۲۶۱-۲۶۴ |منبع: سایت انوار طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ ‍✨ ⭕️ و شرایط اورژانسی ما 🔶لایکی این قابلیت را دارد که یک تنه ما را از اساس زیر و رو کند. کافی است چند ساعتی را در این شبکه بگذرانید؛ بشدت شما را ترغیب می‌کند هم رنگ جماعت شوید، سرخوش باشید و به هیچ چیز جز لذت اکنون آنهم لذتی که چیزی جز سطحی سازی و تنزل سطح خواسته و نیاز را ندارد. 🔷پدران و مادران نقش مهمی در زمینه و بر فرزندانشان دارند. چند هزار نفر در لایوهای نیمه شب ها در این شبکه اجتماعی در حال گذران وقت هستند، کافی است یک شب آزمایشی وارد چند لایو شوید کاملا متوجه خواهید شد اوضاع از چه قرار است. 🔷آموزش مهارت های تفکری، تفکر خلاق، سواد رسانه‌ای و مهارت های زیست بهتر در فضای مجازی باید به صورت مورد توجه قرار گیرد، چه برای خانواده ها و چه کودک، نوجوان و جوان. 🔷 ، پاشنه آشیل ما در فضای تصمیم گیری و برنامه ریزی است. اساس این شبکه بر این مدار می‌چرخد. اگر ما نتوانیم برای این بخش چاره اندیشی کنیم دیگران این کار خواهند کرد آنهم با متر و معیار خودشان. 🔷تا پیش از این نگران بودیم فرزندمان تا دیر وقت بیرون از خانه نباشد، امروز او در خانه و کنار ما نشسته، اما در فضایی تنفس می‌کند که به مراتب می‌تواند خطرناک تر و مسموم تر باشد. 🔷با صمیمیت، همراهی و تدبیر در کنار فرزندانمان باشیم. برخورد قهری و آمرانه آنها را بیشتر به سمت حضور در جمع غریبه‌های فضای مجازی سوق میدهد. در عین اینکه صمیمیت به معنای رهاسازی و بی تفاوتی نیست. ✍ دکتر معصومه نصیری - مدرس سواد رسانه ای @tabyinchannel
⭕️ بدحجابی 🔶 🔷برانگیختن تمایل طرف مقابل همراه با محروم کردن اون، یک جور ... مثل اینه که به فردی گرسنه غذا نشون بدیم و از خوردن منعش کنیم! 🔷باید به چنین زنانی گفت: آزار دادن مردها جز این که گناهی بر گناه شون اضافه میکنه و مردها رو هم به گناه میندازه، اثر دیگه‌ای نداره. 📕جمال و زیبایی؛ بهرام محمدیان @tabyinchannel
تبیین
⭕️ 🔶روز نهم ذیحجه و از اعیاد عظیمه است، اگرچه به اسم عید نامیده نشده است. عرفه روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جُود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‎تر و خشمناک‎ترین اوقات خواهد داشت و روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک مى‎نمود. امام به او فرمود: واى بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا مى‎کنى؟ حال آن که در این روز امید مى‎رود که بچه‎هاى در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند. 💠براى این روز اعمالی ذکر شده است: 1⃣غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود . 2⃣زیارت امام حسین علیه السلام، که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست. 3⃣بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. 4⃣شیخ کفعمى در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه براى کسى که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود. 5⃣مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین علیه السلام در روز و شب عرفه. 6⃣تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه که در ذیل می‎آید: 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1501543 بخوانید. @tabyinchannel
⭕️ 🔷اساساً ، یک نگرش مبنی بر عدم برابری و عدم تعادل است. 🔷شعارهایی که در غرب داده میشود، حاکی از واقعیت نیست. فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جستجو کرد. 🔷 ، از دوران قرون وسطی تا اواسط قرن فعلی، موجود درجه دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادعا کنند، خلاف میگویند. |رهبر معظم انقلاب، ۷۶/۰۷/۳۰ @tabyinchannel
⭕️ 🔷 راست گفتن، امانتداری، اهمیت دادن به وعده‌های داده شده و حفظ کرامت کودک است. 🔷اگر روش تربیتی با ترساندن و ایجاد وحشت در محیط خانه باشد، بچه دروغگو، عقده‌ای و منافق بار می‌آید. 🔷برای اینکه بچه عقده‌ای نشود، به او احترام بگذارید، محبت کنید و از او داشته باشید. چون اگر مطالبه نداشته باشید، بچه هرز می‌رود. آیت الله حائری شیرازی @tabyinchannel
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و سختیها 💠آزمایش انسانها 🔷در که صورت میگیرد هست. یک خصوصیت این است که گاهی آزمایش کننده میخواهد از این آزمایش چیزی را استفاده کند، که به آنها کار نداریم. مثل یک نفر معلم که میخواهد وضع شاگردها را به دست بیاورد، خودش هم نمیداند وضع درسی آنها چگونه است. اول سال، وسط سال و آخر سال میخواهد بفهمد که این شاگردان درسشان را خوانده اند یا نخوانده اند، میخواهد یک پرده جهالتی را از جلوی خودش رفع کند، اینها را امتحان میکند و آن وقت میفهمد هرکس در چه حدی است. 🔷یک نتیجه دیگری که در آزمایشهای انسانها میگیرند، این است که برای آزمایش کننده چیزی مجهول نیست، ولی برای خود آزمایش شده ها مجهول است. باز مثل همان شاگردها، ای بسا خود معلم الآن میداند شاگرد اول کیست، شاگرد دوم کیست، شاگرد سوم کیست و کی باید حتما رفوزه شود، ولی اگر همینطور بنشیند و بگوید این نمره اش بیست است، او پانزده، او ده، او هشت، همه اعتراض دارند غیر از آن که نمره بیست گرفته، امتحان میکند تا بر خود آنها حقیقت روشن شود. 🔷[آزمایش] اولی درباره خداوند معنی ندارد. خداوند هیچوقت بندگانش را به سختیها و شداید و امتحانات گرفتار نمیکند، برای اینکه خودش موضوعی را به دست بیاورد، است. قرآن میگوید: «و ما تکون فی شان و ما تتلوا منه من قران و لا تعملون من عمل الا کنا علیکم شهودا»[یونس، ۶۱] هیچ جنبشی، هیچ حرکتی نمیکنید مگر اینکه ما شاهد و ناظر هستیم. «لا تاخذه سنة و لا نوم»؛ «او را چرت و خواب فرا نگیرد»[بقره، ۲۵۵]، «فانه یعلم السر و اخفی»؛«همانا او بر نهان و مخفی ترین امور آگاه است»[طه، ۷]. یا در آیات دیگر میفرماید: آنچه که در خاطر افراد خطور میکند، ما میدانیم. 🔷پس قرآن وقتی که برای خدا ذکر میکند، نمیخواهد بگوید خدا آزمایش میکند برای اینکه خودش عالم بشود، ولی دومی مانعی ندارد که خداوند آزمایشها را به وجود بیاورد برای اینکه روشن شود. 💠فلسفه اصلی امتحان و آزمایش 🔷ولی در باب امتحان یک جنبه سومی وجود دارد که آن و آزمایش است و آن این است که وقتی و آزمایش قرار میگیرند، به کار می افتند و به اصطلاح فلاسفه آنچه که در قوه دارند به فعلیت میرسد، یعنی اگر امتحان در کار نیاید، استعدادها بالقوه باقی میماند، یعنی نمیکند، به حد فعلیت نمیرسد، رشد نمیکند، ولی وقتی که یک موجود در معرض عمل و امتحان قرار گرفت، خودش را طی میکند، میکند، میکند، نظیر کارهای تمرینی است که ورزشکاران قبل از مسابقه های نهایی انجام میدهند، آنچه که انجام میدهند برای این نیست که مربی بفهمد هرکس استعدادش چقدر است، برای این است که خودشان آماده شوند، برای این است که هرچه در استعداد دارند به ظهور بپیوندد. 🔷سختیها و شدایدی که خداوند تبارک و تعالی در دنیا برای انسان پیش می آورد و بلکه - در تعبیر دیگر قرآن - نعمتهایی هم که در دنیا برای انسان می آورد، برای این است که آن بروز کند، یعنی از قوه به فعلیت برسد. انسان از نظر حالات روحی، درست حالت یک بچه ای را دارد که از نظر جسمی در حالی که تازه به دنیا آمده است استعداد این را که یک جوان برومند بشود دارد، ولی حالا که آن را ندارد، باید تدریجا رشد کند تا یک جوان برومند بشود. 🔷انسان هم از نظر کمالات واقعی و نفسانی (یعنی آنچه که در استعداد دارد) اول در یک حد بالقوه است، میتواند باشد، اما حالا که نیست، از یک طرف به واسطه سختیها و شداید و از طرف دیگر به واسطه همان نعمتهایی که به او داده میشود، در معرض یک چنین امتحانی قرار میگیرد تا به حد کمال برسد. «و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین». باید این سختیها پیش بیاید و در زمینه این سختیهاست که آن صبرها، مقاومتها، پختگیها، کمالها برای انسان پیدا میشود، آن وقت موضوع این نوید و بشارت واقع میشود. این هم دو آیه که مربوط به یک موضوع بود و عرض کردیم. 🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/Article/View/2885 بخوانید. @tabyinchannel
💥💫💥💫💥💫💥💫💥 💫 ⭕️اهمیت در فقه سیاسی شیعه 🔷از دیدگاه شیعه، در ، ادامه‏ ى (ع) است، همانگونه که ولایت آنها در امتداد ولایت نبى اکرم (ص) قرار دارد، و در رأس جامعه‏ ى اسلامى و در مقام مدیریت کلان آن باید یک قرار گیرد، که اگر معصوم (ع) حضور داشت، شخص او و اگر نبود، این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت. 🔷این دیدگاه از نتایج پذیرش این نکته است که وظیفه ى اصلى حکومت از دیدگاه اسلام، بسط ارزش‏ها و احکام الهى در جامعه میباشد و براى تحقّق چنین آرمانى نیاز است در بالاترین مصدر تصمیم گیرى قرار گیرد. |منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا