eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️شاخصهای انقلابی بودن - پایبندی به مبانی اسلام - حمایت از محرومان 🔹[در بیان شاخصهای انقلابی بودن - مبانی شاخص اوّل]. ؛ یکی از مبانی اساسی و ارزشهای اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان. یکی دیگر است، در هر نقطه‌ی عالم. اینها است؛ از اینها نمیشود صرفِ‌نظر کرد. اگر کسی، کسانی یا جریانی نسبت به محرومین بی‌تفاوت باشد، یا نسبت به مظلومان عالم بی‌تفاوت باشد، این شاخص در او وجود ندارد. 🔹خب، اگر این پایبندی به ارزشهای اساسی وجود داشت -که این شاخص اوّل بود- حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمیکند. [امّا] اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطه‌ی مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن: میکِشد از هر طرف، چون پَر کاهی مرا / وسوسه‌ی این‌وآن، دمدمه‌ی خویشتن‌؛ 🔹این میشود عمل‌گرایی؛ هر روزی انعطاف به یک جهت و به یک سمت؛ این منافات دارد با آن پایبندی. در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را نام نهاده‌اند: «فَاستَقِم کَمآ اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک» - «یا اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ اَلّا تَخافُوا وَ لَا تَحزَنوا وَ اَبشِروا بِالجَنَّة» در تعبیر قرآنی، اسم این پایبندی به مبانی و ارزشها است. بیانات‌رهبر‌انقلاب۹۵/۳/۱۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش اول) 🔶دين مقدس بهره ‏برداري مشروع از نعمت هاي الهي و زيبايي هاي زندگي را مباح و روا، و و زياده ‏روي را و ناروا مي‏داند و اين بدان جهت است كه مسلمان به تناسب امكانات و توانايي و كارآيي خود، در برابر جامعه مسؤوليت دارد. در اين صورت فرد اسراف كار قهرا از اجراي مسؤوليت و تعهدات اجتماعي خود بازمي‏ماند و از اين رهگذر بر پيكر جامعه ضربه مي‏زند. 🔷قرآن مجيد اين حقيقت را در ضمن مباحث اجتماعي در قالب هايي زيبا بيان مي‏كند و با هشدار به پيروان خود مي‏فرمايد: «وَ أَنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»[بقره،۱۹۵] يعني در راه خدا انفاق كنيد و با دست هاي خود، خود را به هلاكت و نابودي نيفكنيد. از اين آيه شريفه چنين استفاده مي‏شود كه اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نيازمندي هاي مردم مصرف نشود، سرنوشت آن جامعه و ملت ‏به هلاكت و سقوط مي‏انجامد. 🔷صرف‏نظر از اهميت‏ خودداری از اسراف ‌و تبذير در دين، از نظر موقعيت‏ خاص كشور اسلامي كه در محاصره حكومت هاي سلطه‌‏گر قرار گرفته، اگر ما بتوانيم را حذف كنيم و رعايت اقتصاد و را در همه حال مدنظر و برنامه عمل قرار دهيم، به استقلال كشور كمك كرده‏‌ايم و به پيروزي نهايي نزديكتر شده‏‌ايم. در نتيجه اين شعار را در اقصي نقاط عالم و دنياي اسلام و بالاخص ايران اسلامي اعلام كرده‌‏ايم كه ما از تنگناهاي اقتصادي نمي‏‌هراسيم و قدرت آن را داريم كه روي پاي خود بايستيم و به هيچ قدرتي جز خداوند متعال متكي نيستيم.   💠مفهوم اسراف 🔷راغب اصفهاني مي‏گويد: «السرف تجاوز الحد في كل فعل يفعله الانسان‏»[مفردات راغب، ص‏۲۳، ماده سرف] به معني تجاوز از حد و معيار در هر كاري است كه از انسان سر بزند، گرچه استعمال آن در موارد زياده‌‏روي در انفاق مال بيشتر است و گاهي به خروج از اعتدال در مقدار خرج مال و زماني هم به چگونگي بذل مال و مورد آن اطلاق مي‏شود. 🔷اما بنا به مفهوم سخن راغب و روح معني «كل فعل‏» و بر پايه شواهد فراوان در قرآن و حديث، به هر گونه تجاوزكاري و زياده‌‏روي گفته مي‏شود و در هر حال عملي است ممنوع و محكوم، و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شده است. خداوند در قرآن مي‏فرمايد: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين‏‏»[اعراف،۳۱] بخوريد و بياشاميد و كه خداوند مسرفان را دوست ندارد. نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️سواد رسانه ای و خانواده (بخش دوم) 🔶 شامل تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از بر روی افراد و جوامع می باشد. در این میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربوده، بطوریکه اکثر مردم ترجیح ميدهند که تماشا کنند تا اینکه مطالعه کنند. 🔷یکی از عواقب این تحول اجتماعی و آموزشی، کمتر شدن تمایل دانش آموزان به و کتاب بود. در شرایط اشباع رسانه‌ای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی ازاطلاعاتی هستند كه به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان مارك ها و علائم تجاری جهان را به خوبی می‌شناسند، اما این اطلاعات در هیچ زمینه‌ای به كار آنها نمی‌آید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهی های پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند. 🔷پس باید از پیام ها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده كنیم تا دچار سردرگمی نشویم. این امكان را هم در اختیار می‌گذارد. از دو ديدگاه متهم به ايجاد چالشهاي نوين در زندگي هستند. رسانه ها از يک سو رقيب فعاليتهاي آموزشي در امر آموزش هستند و از سوي ديگر زمينه ساز اغلب چالشهاي نوين به حساب مي آيند. 🔷كودك، تكامل نيافته و تعليم پذير متولد مي‌شود. او نياز به جامعه بشري دارد تا آنچنان ساخته شود كه بتواند به مقتضيات زندگي پاسخ دهد، ولي جامعه نيز براي بقاي خود به كودكان احتياج دارد. اركان شخصيت كودك زماني پايه‌گذاري خواهد شد كه او ناخواسته روح و فضاي جامعه‌اي را كه به آن تعلق دارد در خود جذب كند. در اين صورت رفتار او در حد وسيعي با شرايطي كه در محيط وجود دارد، انطباق پيدا مي‌كند. در هر عصري تعليم و تربيت وابسته به انسانهايي است كه مسئوليت آن را بر عهده دارند و نيز تابع كيفيت فرهنگي است كه در چارچوب آن، اين فعاليت صورت مي‌گيرد. 🔷توانائيها و ضعف هاي جوانان بازتابي است از توانائيها‌ و ضعفهاي بزرگسالان، زيرا نسل جوان از سالهاي اول زندگي خانوادگي گرفته تا دوران مدرسه ابتدايي و متوسطه و بالاخره آموزش حرفه‌اي راهي كه از طرف نسلهاي گذشته ترسيم شده است، در پيش مي‌گيرند. حال اگر چنانچه در پايان اين راه زنان و مردان جوان به قولي كه در دوران بچگي داده بودند، عمل نكنند و به آنچه قرار بود برسند، نائل نشوند و اگر چنانچه روح آنها خالي و بي محتوا باشد، نتيجه تماس آنها با انسانهايي است كه هيچ نوع مفهوم و هدف عميقي براي زندگي خود ندارند و شكل ثابتي براي شخصيت خود به دست نياورده‌اند. نویسنده: عدالتی منبع: وبسایت راسخون به نقل از ماهنامه خانواده @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش دوم) 💠مفهوم تبذير 🔷 بر خلاف اسراف تنها واژه‌‏ای اقتصادي است. تبذير از ريشه «بذر» يعني تفريق و پخش كردن چيزي است. اصلش از ريختن و پاشيدن بذر است كه به طور استعاره درباره كسي كه خود را بيهوده و پخش مي‏كند، به كار رفته است و نيز گفته شده است كه تبذير، انفاق مال در راه معصيت است. با اين توضيحات ملاحظه مي‏كنيم كه «اسراف‏» در برابر اقتصاد و ميانه روي قرار دارد و به هرگونه تجاوز از حد، در غير طاعة‏الله و به قصور از حق‌‏الله اطلاق مي‏شود. 🔷در قرآن كريم واژه قصد و مشتقات آن در معاني: راست، متوسط و معتدل به كار رفته است. مانند «وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ»[لقمان،۱۹] در راه رفتن اعتدال را رعايت كن. «فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ»[فاطر،۳۲] از ميان آنها عده‏‌اي بر خود ستم كردند و عده‌‏اي ميانه‌‏رو بودند و عده‏‌اي به اذن خدا در نيكي‏ها از همه «پيشي‏» گرفتند. امام‌علي(ع) در مورد قصد مي‏فرمايند: «عليك بالقصد في الامور»[۱] بر تو باد ميانه‏‌روي در كارها. در خطبه همام از نشانه‏‌هاي متقين و پرهيزگاران مي‏فرمايد: «و ملبسهم الاقتصاد»[۲] يعني پوشاكشان ميانه بود، بدين معني افراط و تفريط در كارها و زندگيشان وجود ندارد. 🔷از مجموع اين نظريه‌‏ها اين چنين برمي‏آيد كه بين واژه «اسراف» به معني اقتصادي آن با واژه فرق زيادي وجود ندارد و تنها ممكن است در جهت تمايز بين اين دو واژه گفته شود كه با توجه به خصوصيات تعابير لغت‏‌شناسان در معني ، مقصود از اين واژه و است و زياده‌‏روي در انفاقات شخصي و امور خيريه را شامل نمي‏شود، در حالي كه فراگيرتر از آن و در برگيرنده همه موارد از به هدردادن و زياده‌‏روي در مصارف شخصي و خانوادگي و انفاق هاي مستحب مي‏باشد. 🔷به عبارت ديگر: «هر اسراف است، ولي هر اسرافي تبذير نيست». از امام صادق(ع) جمله كوتاهي نقل شده است كه ممكن است همين نكته را از آن استفاده كرد. آن حضرت فرمود: «ان التبذير من الاسراف‏» يعني، از اسراف است. در اين حديث ‏شريف، براي اسراف انواع‏ و اقسامي فرض شده، كه تبذير شاخه‌‏اي از آن معرفي گرديده است. پی‌نوشت‌ها [۱] غررالحكم، فصل‏۴۹، ص‏۴۸۳ [۲] نهج‌‏البلاغه فيض‌‏الاسلام، خطبه ۱۸۴/۶۱۱ نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️سواد رسانه ای و خانواده (بخش سوم) 🔶یکی از عواملی که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می شود است و از طرفی همین رسانه ها می توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده ها باشند. 💠اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان و نوجوانان 🔷درجه در جوامع و تاثيرات آنها به حدي است که را به امري اجتناب ناپذير تبديل کرده است. بايد تاکيد کرد که و ، که رسانه در جامعه پذير کردن آنها نقش به سزايی دارد، از نظر نحوه استفاده از رسانه و اکتساب آن، با والدين خود تفاوت کامل دارند. آنان بين «جهان» و «جهان رسانه اي» فرق نميگذارند و در به کارگيری رسانه بسيار راحت تر از والدين خود عمل ميکنند. 🔷هدف اصلي آموزش رسانه، هشيار کردن و اختيار بخشي در مواجهه با رسانه و برنامه ها و محتواي آن است. به افراد مي آموزد پيام را تفسير و توليد کنند، را انتخاب کنند و نقش بيشتری در تاثيرپذيری از آنها به عهده گيرند. 🔷بطور کلی عبارتند از: ۱- ارتقاي آگاهي نسبت به رژيم مصرف رسانه اي و يا به عبارت بهتر، تعيين ميزان و نحوه مصرف غذاي رسانه اي از منابع رسانه اي گوناگون؛ ۲- آموزش مهارت هاي مطالعه يا تماشاي انتقادي؛ ۳- تجزيه و تحليل اجتماعي، سياسي و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نيست. 🔷 می‌تواند چهار نقش را در زندگی كودكان و نوجوانان بازی كند. 🔸اولين نقش آن، كار وقت كشی است؛ اين عمل پاداشي آرامش‌بخش و يا جذاب است كه باعث ميشود بخشی از زمان لازم براي تكاليف مدرسه، كارهاي خانه و يا بازي در خارج از خانه را به خود معطوف كند. 🔸دومين نقش تلويزيون تلقی آن همچون رويدادي اجتماعي (يا غير اجتماعي) است. يعني فرصتي است براي بودن در كنار والدين و يا بلعکس فرار از خواهران و برادران لجوج. 🔸سومين نقش آن كار پردازش اطلاعات است. 🔸نقش چهارم و نهايي آن تجزيه فراهم سازي اطلاعات است، يعني اين وسيله منبعي است براي شناخت و يا پيش‌داوري و معلمي است براي آموختن اينكه چه بخريم، چگونه بازي كنيم، مبارزه كنيم و يا عشق بورزيم نویسنده: عدالتی منبع: وبسایت راسخون به نقل از ماهنامه خانواده @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در کودکان (بخش پنجم و پایانی) 🔶 در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روان‌شناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت‌ و سقم آن مهر تائید زده‌اند و از آن به‌ عنوان یکی از در پرورش شخصیت سالم یاد می‌کنند. 🔴راهکارهای تثبیت آموزه‌های دینی در کودکان[۱] 🔷«تداوم والدین در عمل به آموزه‌های دینی» 💠«تهیه امکانات»: امکانات جذابی چون سجاده زیبا، تسبیح، چادر، مقنعه، (برای کودکان دختر) قبله‌نما و... عامل تشویقی مؤثری در تثبیت آموزه‌های دینی در کودکان است. 🔷«تمرین»: امروزه تمرین در صنعت، هنر، ورزش و... نقش بسزایی ایفا می‌کند که عبادت و ارزش‌های دینی از این مقوله مستثنا نیست. بیدار کردن کودک در سحر ماه مبارک رمضان، اعطای صدقه با دست کودکان و...نمونه‌هایی از این تمرینات هستند. 💠«حضور در محافل مذهبی»: شرکت در محافل مذهبی ایام رمضان، محرم و صفر، دعای کمیل، دعای ندبه و... سبب تثبیت آموزه‌های دینی می‌شود. البته باید مواظب بود که از بردن فرزند در جلسات طولانی خودداری شود زیرا موجبات کسالت و دل‌زدگی را در او ایجاد می‌کند.[۲] 🔷«ارتباط با افراد و خانواده‌های متدین و مذهبی» 💠«الگو‌دهی مناسب که خود بهترین آموزش است» 🔷تشویق و تحسین، به‌ شرط آنکه حالت مزد و پاداش به خود نگیرد. برای این کار بهتر است تشویق‌ها اعم از مادی و معنوی (بوسیدن، نوازش، توجه، نگاه محبت‌آمیز و...) باشد. سعی کنید تشویق‌های مادی شما به‌صورت نامنظم باشد، تا سبب تاجرانه شدن عبادت آنان نشود. 💠آموزش ارزش‌های دینی را با خاطره خوش برای کودکان همراه سازید و از داد و فریاد و... در این زمینه بپرهیزید. 🔷به دلیل عدم مقاومت روانی زیاد کودکان القای ارزش‌های دینی، تا حدود ۷ سالگی به‌طور مستقیم، ممکن است؛ اما بهتر است که از این سن به بعد از روش‌های غیرمستقیم مثل (داستان، شعر، شرح‌حال بزرگان، فیلم، کارتون و نمایشنامه) استفاده کنید. 💠در پایان لازم است که بدانید ارتباط کلامی و وضعیت ظاهری مناسب، خوش‌خلقی و حوصله شما در تربیت و آموزش ارزش‌های دینی بسیار ضرورت دارد.[۳] پی‌نوشت‌ها [۱] فرزند صالح (ستار پور ابراهیم) [۲] مباحثی در روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان (غلامعلی افروز) [۳] گلبرگ زندگی (مهدی نیک خو) نویسنده: کبری خدابخش منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️شاخصهای انقلابیگری - استقلال فرهنگی 🔹  در این است که را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل میشود.  و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ 🔹همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. 🔹نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در  اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و  ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است. بیانات‌رهبر‌انقلاب۹۵/۳/۱۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا