☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️ #افکار_عمومی در جامعههای دیروز و امروز (بخش سوم)
💠منشأ تشکیل افکار و شرایط شکلگیری آن
🔷در معدود تعاریفی که از #افکار_عمومی به دست داده شده، عموماً به سه خصلت این پدیده اشاره رفته است: #آشکار_بودن، #آگاهانه و #هوشیارانه_بودن و از #وسعتکافیبرخورداربودن. در هر سه ویژگی بالا کیفیت ارتباطی افکار عمومی هویدا است. #آشکاربودنافکار، مستلزم شرکت افراد در تظاهرات جمعی و بالنتیجه حضور انسانها در کنار هم، و برقراری رابطه بین آنهاست.
🔷 #آگاهی_مردم به وجود افکار عمومی، گویای اراده آنها در پیوستن به صفوف دیگران و برقراری ارتباط با آنهاست. #وسعت_پدیده نیز نشانه جمعی بودن آن، و بالنتیجه رابطه اجتماعی است. این پدیدهی عام به دلیل کیفیت ارتباطی برتر، پیوسته جز در #بستر_مردمی، یعنی جایی که تراکم جمعیت بالاست، رخ نمینماید. با وجود این، #واقعهافکارعمومی جز در شرایط مشخصی به وقوع نمیپیوندد. این شرایط را میتوان در شش بخش خلاصه کرد:
1⃣باید یک واقعه مرکزی و یا شماری وقایع متناسب و پشت سر هم از یک نوع وجود داشته باشد
🔷الف) «واقعه مرکزی»؛ هنگامی که ما در معرض تشعشعات خبری قرار میگیریم، ممکن است یک خبر بیش از سایر اخبار توجه ما را به خود جلب کند. چنانچه این خبر برای همه شنوندگان جالب توجه باشد، آن را اصلی میگویند و #واقعه_مرکزی را تشکیل میدهد، و #منشأافکارعمومی میشود. هر چقدر این خبر، با نیازهای مختلف مردم بیشتر ارتباط داشته باشد، اصلیتر و مرکزیتر است. خبر یک زلزله، یک ترور سیاسی، یک سانحه هوایی، یک پیروزی انتخاباتی و یا شروع یک جنگ از این دست است.
🔷ب) «وقایع متناوب»؛ ممکن است یک پدیده اجتماعی، به خاطر اثرات سویی که پشت سر هم بر زندگی مردم میگذارد، تدریجاً به افکار آنها جهت بدهد و آن را متحد نماید. پدیدههایی از قبیل اعتیاد و گرانی و ترافیک از این نوعند. این پدیدهها بستر ذهنی مردم را برای نشان دادن واکنش، آماده میکند و چنانچه روزی اتفاقی بیفتد یا عمل خلافی سر بزند، که موید نابسامانی و در نتیجه نارضایتی مردم باشد، آنگاه مانند جرقهای افکار ناراضی آنان را شعلهور میسازد. #ادامهدارد...
📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی)
منبع: تبیان
#افکار_عمومی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش دوم)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠حجاب چشم
🔷«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند». «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] ای رسول، به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند».
💠حجاب گفتاری در مقابل نامحرم
🔷«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ [احزاب،۳۲] پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد».
💠حجاب رفتاری (راه رفتن) در مقابل نامحرم
🔷نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. »وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] و آن طور پای به زمین نزنند، که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود».
🔴از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از #حجاب_اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن، در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراین #حجاب و پوشش زن نیز به منزلهی یک حاجب و مانع، در مقابل افراد نامحرم است، که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشهی لغوی عفت نیز وجود دارد. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش سوم)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷قرآن #فلاح و #رستگاری را به عنوان هدف از انجام كارهای خوب مطرح ميكند، كه همه كارهای عبادی و افعال شايسته را برای رسيدن به آن بايد انجام داد؛ ولی هيچگاه باری خود #فلاح، هدف و غايت ديگری را بيان نميكند و نميگويد: كه اگر كسی به فلاح رسيد چه ميشود، چون در ورای #فلاح و رستگاری هدف ديگری، و غايت گرانبهاتر و پر ارزشتری وجود ندارد. فی المثل در قرآن کریم به آياتی بر ميخوريم نظير: «فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛ [طه،۱۴] و مرا ستايش كنی و #نماز را برای ياد من بپا دار»؛
🔷و نظير: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ...؛ [عنکبوت، ۴۵] هر آينه #نماز آدمی را از زشتی و بدی باز ميدارد و همانا ياد خدا بزرگتر است...»؛ كه در آنها ذكر خدا و دوری گزيدن از فحشا و منكر به عنوان #هدف_نماز مطرح گرديده است، و آيه: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [انفال، ۴۵] و خدا را بسيار ياد كنيد شايد رستگار شديد»؛ كه برای #ذكر_خداوند كه در آيات گذشته، به عنوان هدف نماز مطرح شده بود، به نوبه خود رسيدن به فلاح و #رستگار_شدن را به عنوان #هدف مطرح ميكند؛
🔷ولی در هيچيك از آيات قرآن نميتوان جمله ای را پيدا كرد، كه برای خود #فلاح، چيز ديگری به عنوان هدف آن معرفی شده و مثلاً بگويد: «افلحوا لعلكم كذا؛ به فلاح برسيد تا چنين و چنان شود»، و ما از اين برخورد، نتيجه ميگيريم كه #فلاح، #هدف_نهايی و #مطلوب_ذاتی است، مثل #سعادت كه تعبير ديگری از هدف است. كلمه فوز هم به معنای كاميابی و رسيدن به مطلوب است، اعم از مطلوب مادی و معنوی. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش چهارم و پایانی)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠بمباران مدارس ابتدایی با بمب میکروبی رقص و آهنگ
🔷بدون شک بهترین فصل و دوره، برای هویتبخشی و استحکام باورهای مثبت در جامعه، دوران #کودکی و #نوجوانی است. اگر #مربیان و #والدین گرامی، در این خصوص اهتمام جدی و راسخی در تربیت دینی و اسلامی فرزندان و متربیان خود نداشته باشند، باید بدانند قطعاً #دشمن بیدار بوده و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست،
🔷تا این قشر ضعیف و به شدت #آسیبپذیرجامعه را با #خوراکهای_فکری و فرهنگی، که آغشته به سموم شیطانی است، آلوده و بیمار نماید. والدین گرامی باید این سخن طلایی امام علی (ع) را که سید رضی در کتاب ارزشمند نهج البلاغه آن را ثبت و ضبط کرده است، همواره به یاد داشته باشند که فرمود: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ؛ مرد جنگجو هميشه بيدار و هوشيار است، و هر كه از #دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت. و السلام»
💠سلبریتیهایی که به استخدام شیطان در آمدهاند
🔷اگر #والدین و #مربیانی که مسئولیت تربیت و هدایتگری فرزندان و دانشآموزان خود را به عهده دارند، کوتاهی نمایند و در این خصوص از خود، سلب مسئولیت نموده و با #سادهانگاری از کنار #هجمههای_رسانهای و #جنگنرمدشمن عبور نمایند، باید منتظر آن باشند که فرزندان آنها، به جای اینکه در محیط امن خانواده دینی، تربیت شوند،
🔷در دام #چالشهای_مبتذل #سلبریتیهای شیطان صفت افتند، که تلاش دارند آتش به خرمن تربیت دینی کودکان انداخته و با نقشه های شوم و شیطانی خود، #فرهنگمنحطغربی را در فکر و روح کودکان و نوجوانان معصوم تزریق کنند. چالشهایی که افراد مزدور و جیره خوار غربی به راه میاندازند، تا اینکه افراد معصوم را در جهنمی که آنها راه انداختهاند گرفتار سازند.
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️عوامل حسابرسی آسان در #قیامت (بخش سوم و پایانی)
🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت.
🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ #رسول_اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دارای #سهصفت باشد خداوند در روز قیامت هم #حسابرسی او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد؛ به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.»
💠نتیجهی آسان گیری در دنیا
🔷 #اینسهدسته چون در دنیا آسان می گیرند، #خداوند نیز در آخرت #حسابشان آسان می گیرد. چون در روایتی از #پیامبر_اکرم (ص) فرمود: «أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.» [۱] یعنی هر کسی اقالهی مسلمانی را در بیع قبول کند، خداوند نیز از لغزش های او در روز قیامت صرف نظر می کند.»
💠معنای اقاله در حدیث
🔷 #اقاله_کردن به معنای قبول کردن بدون دلیل است؛ مثلاً اگر کاسبی جنسی را به مشتری بفروشد و سپس مشتری صحیح و سالم آنرا بدون عیب، یا هیچگونه دلیل دیگری که شرعاً حق برگشت جنس داشته باشد، برگرداند و کاسب آن را بدون دلیل پس بگیرد، اقاله گویند؛ در حدیث نیز واژه #اقاله استفاده شده است؛ یعنی بدون دلیل لغزش مسلمانی را ببخش، خداوند نیز بی دلیل، لغزشش را می بخشد.
💠اقاله در نگاه امام سجاد و امیرالمومنین (سلام الله علیهم)
🔷حال، امام سجاد (ع) در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه میفرماید: «إِذَا اسْتَقَالَ مِنْ ذُنُوبِهِ، أَوْ تَضَرَّعَ فِی طَلَبِ الْعَفْوِ عَنْ عُیُوبِهِ»؛ حضرت از خداوند می خواهد، که از خداوند از گناهانش بی دلیل بگذرد؛ این همانی است که امیر المومنین علیه السلام در دعای کمیل در مورد بلاهای سختی فرمود: «وَ کَمْ مِنْ فَادِحٍ مِنَ الْبَلاَءِ أَقَلْتَهُ» «و چه بسیار بلاهای سختی که از من دور کردی».
🔷انصافاً گاهی انسان خبر ندارد، اما در عین حال خداوند بلاهای سختی از انسان دفع می کند. امام علیه السلام در همین دعای شریف به خدا عرضه می دارند: «وَ اَقِلْنی عَثْرَتی وَاغْفِرْ زَلَّتی؛ لغزشم را نادیده انگار و گناهم را ببخش». انسان مومن همیشه در وجود خود، بدنبال حسابرسی از خویشتن است و مراقب است که کاری نکند، که از او سلب توفیق شود.
پینوشتها
[۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۸۶، ابواب آداب التجارة، باب۱، شماره ۲۲۸۰۶، ح۲
منبع: وبسایتراسخون
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش اول)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
🔷امام سجاد (ع) درباره #وظیفه_پدر نسبت به تربیت دینی فرزند میفرمایند: «وإِنَّکَ مَسئُولٌ عَمّا ولیتَهُ بِهِ مِن حُسنِ الأدبِ والدلالة عَلی رَبِّهِ؛ [۱] تو (پدر) نسبت به #فرزند خود #مسئول هستی، که او را نیکو تربیت نمایی و او را به سوی پروردگارش رهنمون شوی». #تربیت_دینی، #سعادت_فرزند را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه است.
🔷روزی پیامبر اکرم (ص) از قبرستان بقیع میگذشت؛ به یاران خود فرمود: «بشتابید! در برگشت نیز یاران خواستند در آن مکان شتاب کنند، که رسول خدا (ص) فرمود: آرام حرکت کنید؛ زیرا، در هنگام رفتن، مردهای را عذاب میکردند؛ ولی، در وقت بازگشت عذاب را از او برداشته بودند؛ زیرا، او #فرزندی به جای گذاشته بود، که در همین فرصت نزد معلم رفت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را آموخت؛ خداوند، به همین جهت، عذاب را از پدر او برداشت». [۲]
🔷 #تربیت_دینی هم #حق_کودک است و #وظیفه_والدین، هم آیندهی سعادت او را فراهم میسازد، و هم دارای ثوابی است که گاه نجات بخش والدین خواهد بود؛ بنابراین، سخن از اهمیت آن کافی است. رسول خدا (ص) به برخی از کودکان نظر افکند و فرمود: «وای بر #فرزند_آخرالزمان، از #روشناپسندپدرانشان! عرض شد: ای رسول خدا! از پدران مشرک آنها؟ فرمود: نه! از پدران مسلمان آنها که هیچ یک از #فرائض_دینی را به آنها نمیآموزند، و به ناچیزی از امور مادی دربارهی آنها بسنده میکنند. من از این مردم بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». [۳]
💠انتخاب بهترین زمان برای تربیت دینی
🔷 #مناسبترین_زمان برای آموزش آموزههای دینی و مذهبی، زمانی است که کودک #شادابوسرحال باشد؛ در غیر این صورت، ترک آموزش بهتر است!
امام رضا (ع) میفرمایند: «همانا برای دلها روی آوردن و پشت کردنی است؛ نشاط و فترتی است؛ پس زمانی که قلبها روی میآورند، بصیر هستند و میفهمند و زمانی که پشت میکنند، ملول و خسته میشوند؛ پس در هنگام نشاط و اقبال آنها را دریابید؛ درهنگام پشت کردن و فترت رها کنید». [۴]
🔷 #والدین، باید زمان شادابی کودک را تشخیص دهند. زمانهایی که کودک خوشحال است و حرف شنویِ بیشتری دارد و در هر فرصت متناسب با زمان و مکان، #مسائل_دینی مرتبط با آن را آموزش دهند. در زمانی که به دلیل رسیدن نعمتی الهی شاد است، #شکرگزاری از خداوند، و در زمان سیر و سفر و دیدن مناظر زیبای طبیعت، قدرت و عظمت خداوند، و در مکانهای مقدس مثل حرم اهل بیت علیهم السلام دربارهی معصومین علیهم السلام، و در زمان موفقیتش دربارهی جوایز الهی، صحبت شود و مطالبی متناسب با سن او گفته شود. #ادامهدارد...
پینوشتها:
[۱] مکارمالاخلاق، ص۴۲۱
[۲] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص۲۰۵ و۲۰۶
[۳] مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴
[۴] همان، ج۳، ص۵۵
نویسنده: محمدعلیقاسمی
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد