⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش اول)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠ابعاد حجاب در قرآن
🔷 #حجاب، به معنای #پوششاسلامیبانوان، دارای دو بُعد #ایجابی و #سلبی است؛ ۱) بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن؛ ۲) بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است. این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد، تا #حجاب_اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
🔷اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع، از وصول به گناه را حجاب بنامیم، #حجاب میتواند #انواعواقسام متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن #حجاب_ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناه های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
💠هدف حجاب
🔷هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، #قرببهخداوند است که به وسیلهی #تزکیه_نفس و #تقوا به دست میآید. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ [حجرات، ۱۳] بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با #تقواترین شماست». «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ [جمعه،۲] اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطهی جهالت و گمراهی بودند. از قرآن کریم استفاده میشود که هدف از تشریع حکم الهی، #وجوبحجاباسلامی، دستیابی به #تزکیه_نفس، طهارت، #عفت و پاکدامنی است.
💠حجاب با پوشش مناسب
🔷«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ [احزاب، ۵۹] ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند، تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده مهربان است». جلاب یعنی پوشش سراسری، یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد، در سوره نور، آیه شریفه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش سیزدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠عدالت اقتصادی
🔷از نقاط بسيار برجسته در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) #عدالت_اقتصادی است؛ ثروت به طور #عادلانه در ميان مردم تقسيم میشود و هر كس از آن سهم خويش را دريافت میكند. ابتدا رواياتی در اين باب: « ...و يقسم المال صحاحاً؛ [بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۱] ...و (امام عصر) اموال را #بطور_صحيح در ميان مردم تقسيم میكند». « ...و يقسم المال بالسويه؛ [همان، ص۸۴] ...و او مال را به طور #مساوی در ميان مردم تقسيم ميكند».
🔷« ...يقسم المال صحاحاً فقال رجل ما صحاحاً؟ قال: بالسويه بين الناس؛ [همان، ص۹۲] ثروتها را به گونه ای #درست تقسیم میکند، کسی پرسید: معنای #تقسیم_صحیح ثروت چیست؟ فرمود: بطور مساوی میان مردم». «اذا قام قائمنا قسّم بالسويه و عدل فی الرعيه؛ [همان، ج۵۲، ص۳۵۱] چون #قائم ما قیام کند، بطور مساوی تقسیم میکند، و در میان خلق خدا به #عدالت رفتار مینماید».
🔷« ...يجمع اليه اموال الدنيا من بطن الارض و ظهرها، فيقول للناس: تعالوا الی ما قطعتم فيه الارحام و سفكتم فيه الدماء الحرام و ركبتم فيه ما حرم الله، فيعطی شيئاً لم يعطه احد كان قبله؛ [همان] ... (امام مهدی) #تماماموالدنيا از دل زمين (منابع و اموال زير زمينی و گنجها) و روی زمين، (نزد امام) جمع میشود. آنگاه حضرت خطاب به مردم میفرمايند: اينها همان چيزهایی هستند كه به خاطر آن قطع رحم كرديد، خون يكديگر را به زمين ريختيد، محرمات الهی را برای رسيدن به آن مرتكب شديد، اينك بياييد و از اين اموال آنچه میخواهيد، برای خود برداريد، و به قدری به اشخاص عطا می كند كه احدی قبل از او چنينی اعطایی نداشته است.
🔷« ...اذا قام قائمنا اضمحلّت القطائع فلا قطائع؛ [همان، ص۳۰۹] وقتی #قائم (عج) ما خاندان، قيام كند همه قطايع مضمحل و نابود میگردد و قطايعی نخواهد بود». (قطايع عبارت است از زمينهای مرغوبی كه سلاطين و مستكبران و طاغوتها آنها را به زور از صاحبانش گرفته و به تيوّل خويش درآورده اند). اين بود رواياتی چند در رابطه با #عدل_اقتصادی كه از شاخه های اساسی #عدل در دنيا است. #ادامهدارد...
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش ششم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت الگویی
🔷یکی از ویژگیهای انسان، #فضیلت_خواهی و کمال گرایی اوست. از این رو، هر گاه فضیلت و کمالی را در الگوهایی مانند شخصیت های دینی، سیاسی، اجتماعی، هنری و ورزشی می بیند، در پی #الگوبرداری از آنان در زندگی فردی و اجتماعی خویش بر می آید. به گفتهی مولانا: هر هنر که استاد بدان معروف شد/ جان شاگردان بدان موصوف شد/ پیش استادی که آن نحوی بود/ جان شاگردش ازو نحوی شود؛
🔷بنابراین یکی از روش های موثر در تعلیم و تربیت فراگیران #روش_الگویی است؛ و نکته ی مهم تر برای مربیان، معلمان، پدران و مادران این است که به متربیان و فراگیران، در تشخیص فضیلت ها و کمال ها و مصادیق آن، #جهت دهند و یاری رسانند، تا در دام بت ها و مدها و الگوهای نامناسب گرفتار نشوند، بلکه به سوی #الگوهای_شایسته و مناسب رو آورند. اقبال لاهوری چه خوش گفته است: عاشقی آموز و محبوبی طلب/ چشم نوحی، قلب ایوبی طلب/ کیمیا پیدا کن از مشت گلی/ بوسه زن بر آستان کاملی
🔷باری، خداوند بزرگ در #قرآن_کریم #روش_الگویی را نیز مورد توجه قرار داده؛ هم #الگوهای_پسندیده مانند: پیامبر اکرم(ص) [سوره احزاب، آیه۲۱] و حضرت ابراهیم(ع) و یاران او [سوره ممتحنه، آیه۴] و زن فرعون [سوره تحریم، آیه۱۱] را معرفی می کند، و هم الگوهای ناپسند مانند زن حضرت نوح(ع) و زن حضرت لوط(ع) [سوره تحریم، آیه ۱۰] را به همین منظور نشان می دهد. امام مهدی(عج) نیز در حدیثی جالب می فرمایند: «دختر پیامبر خدا (حضرت فاطمه زهرا س) برای من الگویی شایسته است.» [۱]
🔴الف) #همه_مربیان به معنای عام، با اعمال و رفتار پسندیدهی خویش می توانند #الگوهای_شایستهای برای متربیان خود باشند. ب) با توجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان، مربیان باید #الگوهای_مناسب در ابعاد و رشته های مختلف را به آنان نشان دهند و از یک بعدی نگری بپرهیزند. ج) مربیان باید از معرفی الگوهای متضاد و متعارض به شدت خودداری ورزند، زیرا این امر ممکن است به انکار اصل الگوبرداری و انکار خود الگوها از سوی متربیان منجر شود و این زیانی است بس بزرگ. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش سوم)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠سلاح کشتارجمعی از جنس رقص و آهنگ
🔷با اندکی دقت و تأمل در طرح و ایدههایی که جبهه #جنگ_رسانهای و #جنگ_نرم #دشمن، در مصاف با جامعه و اندیشه اسلامی از آن بهره میجوید، با ابزارآلات لهو و لعب آشنا میشویم، که مخرب تر از بمب های اتمی و میکروبی بودهاند؛ چرا که #دامنه_وسیعی از #جامعه_انسانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در واقع #جبهه_دشمن تلاش دارد با بهرهگیری از این ابزار و #ترویجفرهنگغربی و لهو و لعب، #هویت_دینی و اسلامی افراد را هدف گرفته و روحیه #ولنگاری و #بیقیدی را در جامعه گسترش دهد.
🔷این در حالی است که پیشتر در منابع روایی، آثار مسموم و مخرب لهو و لعب و آلات موسیقی روشن شده است؛ چنانکه در منابع روایی از امام صادق (ع) این موضوع اینچنین نقل شده: «اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْغِنَاءِ ینْبِتُ النِّفَاقَ كَمَا ینْبِتُ الْمَاءُ الزَّرْعَ؛[۱] گوشدادن به موسیقی و #غنا نفاق را میرویاند، همانطور که آب، زراعت را میرویاند.»
🔷شاید در نگاه برخی افراد، روی آوری به #غنا و موسیقی و #رقصوآهنگ، موضوع کماهمیت و ناچیزی به نظر برسد، ولی اگر اندکی روند تأثیر گذاری این موارد بر روح و جان انسانی و نوع عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد، کمترین تأثیر شیوع و گسترش این آلات در جامعه، #بیقیدی و تضعیف بن مایه های فکری و فرهنگی است، که اساس و هویت یک جامعه انسانی را تشکیل می دهد. در واقع، جبهه #دشمن با ترویج فرهنگ غربی تلاش دارد، ارزش ها و #اصول_اخلاقی را در جامعه سست کرده و جامعه انسانی را به سمت و سویی که خود می پسندد، بکشاند. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۱۶
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش سیزدهم)
💠درسی از رسول خدا(ص)
🔷در كتاب تحف العقول آمده است: «جاء الرجل بلبن و عسل لشربه فقال(ص): شرابان يكتفي باحدهما عن صاحبه لا اشربه و لا احرمه و لكني اتواضع لله، فانه من تواضع لله رفعه الله و من تكبر وضعه الله و من اقتصد في معيشته رزقه الله و من بذر حرمه الله و من اكثر ذكر الله آجره الله؛ [۱]
🔶مردی شير و عسل برای پيامبر(ص) آورد تا بنوشد، فرمود: دو نوشيدنی كه يكی از ديگری كفايت ميكند، من آن را نخورم، و حرام هم نميكنم، ولی برای خدا تواضع ميكنم؛ زيرا هر كه برای خدا تواضع كند، خدايش بالا برد و هر كه تكبر كند خداوند او را خوار سازد، و هر كه در زندگی #ميانه_روی كند، خدايش #روزی دهد، و هر كه #زياده_روی كند، خداوند او را بی نصيب گرداند، و هر كه خدا را بسيار ياد كند خدايش جزا دهد».
🔷نكاتی كه در اين حديث شريف است، مستلزم بحثی مفصل و هر كدام راه گشای سعادت دنيا و آخرت است، اما مناسب با اين مقال آن است كه پيامبر اکرم (ص) ميفرمايند: «#رعايت_اقتصاد و #ميانه_روی در معيشت، باعث #ازدياد_روزی و نزول بركات الهی است، و فردی كه رعايت #اعتدال ميكند، دچار فقر و تنگدستی نميشود، و برعكس كسی كه طريق #اسراف و #تبذير پيش گيرد، دچار محروميت ميشود و خداوند چنين بنده ای را به #سختی_معيشت مبتلا ميسازد.
🔷امام صادق (ع) میفرمایند: «چهار دسته هستند كه دعايشان مستجاب نميشود:
🔶اول كسی كه در خانه می نشيند و ميگويد: خدايا به من روزی بده! و در طلب روزی تلاش نميكند، در جواب او گفته ميشود: «الم آمرك بالطلب؟» آيا تو را به طلب روزی دستور ندادم؟؛
🔶دوم كسی كه از همسر خود ناراحت است و او را نفرين ميكند، ميفرمايند: «الم اجعل امرها عليك» آيا امر او را به دست تو قرار ندادم؟؛
🔶سوم كسی كه #مالی داشته و آن را #ضايع كرده است، ميگويد: «اللهم ارزقنی» خدايا به من روزی بده! ميفرمايند: «الم آمرك بالاقتصاد؟» آيا تو را به #اقتصاد و #ميانهروی و اعتدال در خرج امر نكرديم، و «الم آمرك بالاصلاح؟» آيا به تو دستور اصلاح در مال را نداديم؟
🔶چهارم كسانی كه از مال خود بدون شاهد به ديگران وام دهند و بعد وام گيرنده منكر شود، خداوند ميفرمايد: «الم آمرك بالشهادة؟» آيا به تو دستور نداديم شاهد بگيری؟ [۲]
🔴ملاحظه ميفرماييد كه با وجود #اسراف و شاهد نگرفتن در پرداخت وام، دعا فايده ای ندارد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] تحف العقول، موعظه ۸۲ از مواعظ النبی (ص)
[۲] اصول كافی، ج۲، كتاب دعا، ص۲۷۵
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش دوم)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
💠آگهیهای جذاب با استفاده از عنصر زن
🔷 #آگهیهای_تبلیغاتی نه فقط بازتابی از جامعه خود هستند، که لذتها و امیال و ارزشها و باورها و عقاید مردم را هم بازنمایی کرده و هویت و روزمرگی آنها را نیز بازگو میکنند. #تبلیغات_تجاری، سعی دارند تا با درگیرکردن جامعه هدف، زنان و کودکان، همراه با فروش کالای خود، فرهنگ #مصرفگرایی و بیقیدی خود را به جوامع دیگر تحمیل کنند و گفتمانی با کارکرد ایدئولوژیک برای اعمال تغییرات مورد نظرشان بسازند.
🔷با این تفاسیر، #استفاده_ابزارگونه از #زنان در آگهیهای بازرگانی، هم بر مسائل جنسیتی تأکید میکند، و هم در پی قوت بخشیدن بر کلیشههای سنتی زنانگی و مردانگی است. زیرا #زن در بیشتر آگهیها، به عنوان مصرفکننده محصول ظاهر شده و یا به عنوان موجود دستدوم تزئینی، کالا را به مردان عرضه میکند و مردان، به عنوان جنس خردمند و تواناتر خدمات میگیرند و یا محصول تبلیغشده را تائید میکنند
🔷به همین دلیل #مبلغان_تجاری حتی برای معرفی و تبلیغ کالاهای نامتعارف و غیر مربوط هم از #زنان استفاده میکنند. مثلاً در یک آگهی برای تبلیغ اتومبیل از زنان جوان با جذابیتهای خاص، استفاده کردند، تا دقیقاً از عنصر جنسیت و جذابیت فیزیکی آنها در تبلیغ بهره ببرند.
🔷دکتر عالیه شکربیگی استاد دانشگاه و جامعه شناس در اینباره می گوید: درست است در دنیای امروز، #تبلیغات به عنوان یک ابزار میتواند خلاقیت ذهنی ایجاد کند، اما #رسانه باید از نگاه کلیشهای به زنان دست بردارد و آنها را فقط عامل جذب مخاطب به هر قیمت قرار ندهد. #ادامهدارد...
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸 رهبر معظم انقلاب:
♦️ انقلاب یک امر مستمر است؛ یک امر دفعی نیست که بگوییم در تاریخ فلان، مثلاً یک حادثه ای اتّفاق افتاد، یک عدّهای به خیابان آمدند، ده روز، بیست روز، دو ماه، شش ماه طول کشید و حکومت سرنگون شد؛ انقلاب این است؛ نه، این انقلاب نیست؛ این یک بخشی از انقلاب است. انقلاب یک حقیقت ماندگار و حقیقت دائمی است. انقلاب یعنی دگرگونی؛ دگرگونیهای عمیق در ظرف شش ماه و یک سال و پنج سال بهوجود نمیآید؛ علاوه بر اینکه اصلاً دگرگونی و صیرورت -یعنی حالی به حالی شدن، تحوّل- اصلاً حدّ یقف ندارد؛ هیچوقت تمام نمیشود؛ انقلاب یعنی این. انقلاب یک امر دائمی است.
♦️حرفهایی یک عدّه [میزنند] -منبع این حرفها، به قول خودشان، اتاق فکرهای خارجی است، اینجا هم این حرفها را بعضیها در روزنامه ها و در مجلّه ها و در حرفهای گوناگون خودشان رِلِه میکنند و همانها را تکرار میکنند و به زبان ایرانی آنها را بیان میکنند؛ [امّا منبع] حرف از آنجا است- که بله، انقلاب تمام شد. حالا یک نفر بی عقلی پیدا میشود به صراحت میگوید انقلاب را باید به موزه سپرد.
♦️بعضیهای دیگر هم هستند اینقدر بیعقل نیستند، به این صراحت نمیگویند، در پوشش این حرف را میزنند؛ جوری حرف میزنند که معنایش این است که انقلاب تمام شد؛ تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی. اصلاً قابل تبدیل نیست؛ جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد. یعنی همان حالت تجدیدپذیری، همان حالت تحوّل دائمی، همان حالت باید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد والّا جمهوری اسلامی نیست؛ حکومت اسلامی نیست؛ انقلاب یک امر مستمر است.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش پنجم و پایانی)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷به طور خلاصه در تبیین مفهوم مردمسالاری دینی می توان چنین بیان نمود: #مردمسالاری_دینی ناظر به مدلی از حکومت است، که بر #مشروعیت_الهی و #مقبولیت_مردم استوار بوده، و حاکم در چارچوب مقررات الهی، حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی ایفای نقش می کند. [تبیین نظریه مردم سالاری دینی در قیاس با دمکراسی غربی، محمدجواد نوروزی، چکیده مقالات همایش مردم سالاری دینی ص۶۹] و این مدل بر دو پایه استوار است: ۱) از سویی ریشه در #آموزههای_وحیانی دارد. ۲) این آموزه ها را از رهگذر خواست، و اراده مردم دنبال می کند. لذا در نظام مردمسالاری دینی، نظام سیاسی بر دو رکن #الهی و #انسانی استوار است، و این نظام با در نظر داشتن اصول اعتقادی اسلام، رابطه مردم و حکومت را تبیین می کند.
🔷 #اصول #مردمسالاری_دینی عبارتند از: ۱) فضیلت محوری، ۲) هدایت محوری، ۳) حاکمیت الهی، ۴) ایمان دینی، ۵) انتخاب مردمی، ۶) آرمان گرایی، ۷) تکلیف محوری، ۸) شایسته سالاری، ۹) قانون محوری، ۱۰) رضایت مندی، [مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، محسن مهاجرنیا، پیشین، ص۶۵] وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی، با مردم سالاری غیردینی و دموکراسی غربی عبارتند از: الف. #وجوه_اشتراک: ۱) ذی حق دانستن #مردم و حرمت نهادن به ملت. ۲) زمینه سازی برای #مشارکت_مردمی در تمام مراحل تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی. ۳) تعیین #انتخابات به عنوان طرق قانونی اعمال مردم سالاری. ۴) الزام به رأی اکثریت در امور اجرایی. ۵) احترام به آزادی های فردی و جمعی. ۶) توسعه همه جانبه و رشد و شکوفایی خلاقیت ها در پرتو تضارب آراء و تعامل افکار.
🔷ب. #وجوه_افتراق: ۱) در مردم سالاری سکولار، حاکمیت ملی بطور مطلق پذیرفته می شود، ولی در مردم سالاری دینی، با پذیرش #حاکمیتمطلقخداوند، حاکمیت ملی، نسبی خواهد بود. ۲) مردم سالاری سکولار، رأی اکثریت را به صورت مطلق ملاک عمل قرار می دهد، اما در مردم سالاری دینی، در بعد قانونگذاری، رأی اکثریت در چارچوب شریعت پذیرفته می شود. ۳) در مردم سالاری سکولار، حاکمیت، اولاً و بالذات از آن مردم است، ولی در مردم سالاری دینی، #حاکمیت اولا و بالذات از آن #خداست، و حاکمیت مردم در طول حاکمیت خداوند است، نه در عرض آن. ۴) در مردم سالاری سکولار، دین صرفاً امری شخصی و مربوط به حوزه فردیست، اما در مردم سالاری دینی، #دین حوزه فردی و اجتماعی مردم را در بر می گیرد. ۵) مردم سالاری سکولار، با مردم سالاری دینی، در ارائه تعریف از بشر و حقوق آن، در پاره ای از موارد دیگر با هم اختلاف دارند. [مردم سالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حسین جوان آراسته، پیشین، ص۱۷]
🔷و نکته دیگر اینکه، سه بحران در طرح نظریه مردم سالاری دینی مؤثر بوده اند: ۱) بن بست تئوریک اندیشه سیاسی غربی، ۲) بن بست دمکراسی در مقام عمل، ۳) بحران معنویت و دین. [محمدجواد نوروزی، پیشین، ص۶۹] در هر صورت «امروزه #مردمسالاری_دینی، در نظام #جمهوری_اسلامی حرف نو و جدیدی است که توجه بسیاری از ملت ها، شخصیتها و روشنفکران عالم را به سوی خود جلب کرده است.» [مقام معظم رهبری، روزنامه کیهان ۷۹/۸/۲۹] البته منظور از جدید بودن مردم سالاری دینی، نو بودن آن در ادبیات سیاسی جهان است، اما درونمایه آن، که برخاسته از #دین است، ریشه های عمیق و دیرین دارد.
🔴نتیجه آنکه، #مردمسالاری_دینی نه تنها به معنای تأیید شیوه دموکراسی نمی باشد، بلکه درست در نقطه مقابل آن می باشد، به این معنا که صرفا با ابتنای بر #حاکمیت_دین_اسلام، و در چارچوب تعالیم آن، حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی شان به رسمیت شناخته می شود. بر این اساس ما به دموکراسی، رنگ دین نزده ایم، بلکه این #دین است، که #مردم_سالاری را تبیین، و جایگاه مردم در حکومت را برای ما مشخص می کند. از این رو چنین شیوه ای که برخواسته از #تعالیم و #آموزههای_اصیل_اسلامی است، به #مردمسالاری_دینی تعبیر می شود و دیگر «دین مردم سالار» که آموزه های دینی را در خواست و نظر مردم منحصر نماید، معنا و مفهومی ندارد. [مردم سالاری دینی ایران و لیبرال دموکراسی غرب، سید خدایار مرتضوی، فصلنامه راهبرد، ش۲۸، ص۲۰۰]
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت #دین #حکومت_اسلامی #مردمسالاری #حاکمیت #مردمسالاری_دینی #جمهوری_اسلامی #مردم #مشارکت_مردمی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️ #افکار_عمومی در جامعههای دیروز و امروز (بخش سوم)
💠منشأ تشکیل افکار و شرایط شکلگیری آن
🔷در معدود تعاریفی که از #افکار_عمومی به دست داده شده، عموماً به سه خصلت این پدیده اشاره رفته است: #آشکار_بودن، #آگاهانه و #هوشیارانه_بودن و از #وسعتکافیبرخورداربودن. در هر سه ویژگی بالا کیفیت ارتباطی افکار عمومی هویدا است. #آشکاربودنافکار، مستلزم شرکت افراد در تظاهرات جمعی و بالنتیجه حضور انسانها در کنار هم، و برقراری رابطه بین آنهاست.
🔷 #آگاهی_مردم به وجود افکار عمومی، گویای اراده آنها در پیوستن به صفوف دیگران و برقراری ارتباط با آنهاست. #وسعت_پدیده نیز نشانه جمعی بودن آن، و بالنتیجه رابطه اجتماعی است. این پدیدهی عام به دلیل کیفیت ارتباطی برتر، پیوسته جز در #بستر_مردمی، یعنی جایی که تراکم جمعیت بالاست، رخ نمینماید. با وجود این، #واقعهافکارعمومی جز در شرایط مشخصی به وقوع نمیپیوندد. این شرایط را میتوان در شش بخش خلاصه کرد:
1⃣باید یک واقعه مرکزی و یا شماری وقایع متناسب و پشت سر هم از یک نوع وجود داشته باشد
🔷الف) «واقعه مرکزی»؛ هنگامی که ما در معرض تشعشعات خبری قرار میگیریم، ممکن است یک خبر بیش از سایر اخبار توجه ما را به خود جلب کند. چنانچه این خبر برای همه شنوندگان جالب توجه باشد، آن را اصلی میگویند و #واقعه_مرکزی را تشکیل میدهد، و #منشأافکارعمومی میشود. هر چقدر این خبر، با نیازهای مختلف مردم بیشتر ارتباط داشته باشد، اصلیتر و مرکزیتر است. خبر یک زلزله، یک ترور سیاسی، یک سانحه هوایی، یک پیروزی انتخاباتی و یا شروع یک جنگ از این دست است.
🔷ب) «وقایع متناوب»؛ ممکن است یک پدیده اجتماعی، به خاطر اثرات سویی که پشت سر هم بر زندگی مردم میگذارد، تدریجاً به افکار آنها جهت بدهد و آن را متحد نماید. پدیدههایی از قبیل اعتیاد و گرانی و ترافیک از این نوعند. این پدیدهها بستر ذهنی مردم را برای نشان دادن واکنش، آماده میکند و چنانچه روزی اتفاقی بیفتد یا عمل خلافی سر بزند، که موید نابسامانی و در نتیجه نارضایتی مردم باشد، آنگاه مانند جرقهای افکار ناراضی آنان را شعلهور میسازد. #ادامهدارد...
📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی)
منبع: تبیان
#افکار_عمومی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش دوم)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠حجاب چشم
🔷«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند». «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] ای رسول، به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند».
💠حجاب گفتاری در مقابل نامحرم
🔷«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ [احزاب،۳۲] پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد».
💠حجاب رفتاری (راه رفتن) در مقابل نامحرم
🔷نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. »وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] و آن طور پای به زمین نزنند، که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود».
🔴از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از #حجاب_اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن، در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراین #حجاب و پوشش زن نیز به منزلهی یک حاجب و مانع، در مقابل افراد نامحرم است، که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشهی لغوی عفت نیز وجود دارد. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش سوم)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷قرآن #فلاح و #رستگاری را به عنوان هدف از انجام كارهای خوب مطرح ميكند، كه همه كارهای عبادی و افعال شايسته را برای رسيدن به آن بايد انجام داد؛ ولی هيچگاه باری خود #فلاح، هدف و غايت ديگری را بيان نميكند و نميگويد: كه اگر كسی به فلاح رسيد چه ميشود، چون در ورای #فلاح و رستگاری هدف ديگری، و غايت گرانبهاتر و پر ارزشتری وجود ندارد. فی المثل در قرآن کریم به آياتی بر ميخوريم نظير: «فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛ [طه،۱۴] و مرا ستايش كنی و #نماز را برای ياد من بپا دار»؛
🔷و نظير: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ...؛ [عنکبوت، ۴۵] هر آينه #نماز آدمی را از زشتی و بدی باز ميدارد و همانا ياد خدا بزرگتر است...»؛ كه در آنها ذكر خدا و دوری گزيدن از فحشا و منكر به عنوان #هدف_نماز مطرح گرديده است، و آيه: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [انفال، ۴۵] و خدا را بسيار ياد كنيد شايد رستگار شديد»؛ كه برای #ذكر_خداوند كه در آيات گذشته، به عنوان هدف نماز مطرح شده بود، به نوبه خود رسيدن به فلاح و #رستگار_شدن را به عنوان #هدف مطرح ميكند؛
🔷ولی در هيچيك از آيات قرآن نميتوان جمله ای را پيدا كرد، كه برای خود #فلاح، چيز ديگری به عنوان هدف آن معرفی شده و مثلاً بگويد: «افلحوا لعلكم كذا؛ به فلاح برسيد تا چنين و چنان شود»، و ما از اين برخورد، نتيجه ميگيريم كه #فلاح، #هدف_نهايی و #مطلوب_ذاتی است، مثل #سعادت كه تعبير ديگری از هدف است. كلمه فوز هم به معنای كاميابی و رسيدن به مطلوب است، اعم از مطلوب مادی و معنوی. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش چهارم و پایانی)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠بمباران مدارس ابتدایی با بمب میکروبی رقص و آهنگ
🔷بدون شک بهترین فصل و دوره، برای هویتبخشی و استحکام باورهای مثبت در جامعه، دوران #کودکی و #نوجوانی است. اگر #مربیان و #والدین گرامی، در این خصوص اهتمام جدی و راسخی در تربیت دینی و اسلامی فرزندان و متربیان خود نداشته باشند، باید بدانند قطعاً #دشمن بیدار بوده و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست،
🔷تا این قشر ضعیف و به شدت #آسیبپذیرجامعه را با #خوراکهای_فکری و فرهنگی، که آغشته به سموم شیطانی است، آلوده و بیمار نماید. والدین گرامی باید این سخن طلایی امام علی (ع) را که سید رضی در کتاب ارزشمند نهج البلاغه آن را ثبت و ضبط کرده است، همواره به یاد داشته باشند که فرمود: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ؛ مرد جنگجو هميشه بيدار و هوشيار است، و هر كه از #دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت. و السلام»
💠سلبریتیهایی که به استخدام شیطان در آمدهاند
🔷اگر #والدین و #مربیانی که مسئولیت تربیت و هدایتگری فرزندان و دانشآموزان خود را به عهده دارند، کوتاهی نمایند و در این خصوص از خود، سلب مسئولیت نموده و با #سادهانگاری از کنار #هجمههای_رسانهای و #جنگنرمدشمن عبور نمایند، باید منتظر آن باشند که فرزندان آنها، به جای اینکه در محیط امن خانواده دینی، تربیت شوند،
🔷در دام #چالشهای_مبتذل #سلبریتیهای شیطان صفت افتند، که تلاش دارند آتش به خرمن تربیت دینی کودکان انداخته و با نقشه های شوم و شیطانی خود، #فرهنگمنحطغربی را در فکر و روح کودکان و نوجوانان معصوم تزریق کنند. چالشهایی که افراد مزدور و جیره خوار غربی به راه میاندازند، تا اینکه افراد معصوم را در جهنمی که آنها راه انداختهاند گرفتار سازند.
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️عوامل حسابرسی آسان در #قیامت (بخش سوم و پایانی)
🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت.
🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ #رسول_اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دارای #سهصفت باشد خداوند در روز قیامت هم #حسابرسی او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد؛ به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.»
💠نتیجهی آسان گیری در دنیا
🔷 #اینسهدسته چون در دنیا آسان می گیرند، #خداوند نیز در آخرت #حسابشان آسان می گیرد. چون در روایتی از #پیامبر_اکرم (ص) فرمود: «أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.» [۱] یعنی هر کسی اقالهی مسلمانی را در بیع قبول کند، خداوند نیز از لغزش های او در روز قیامت صرف نظر می کند.»
💠معنای اقاله در حدیث
🔷 #اقاله_کردن به معنای قبول کردن بدون دلیل است؛ مثلاً اگر کاسبی جنسی را به مشتری بفروشد و سپس مشتری صحیح و سالم آنرا بدون عیب، یا هیچگونه دلیل دیگری که شرعاً حق برگشت جنس داشته باشد، برگرداند و کاسب آن را بدون دلیل پس بگیرد، اقاله گویند؛ در حدیث نیز واژه #اقاله استفاده شده است؛ یعنی بدون دلیل لغزش مسلمانی را ببخش، خداوند نیز بی دلیل، لغزشش را می بخشد.
💠اقاله در نگاه امام سجاد و امیرالمومنین (سلام الله علیهم)
🔷حال، امام سجاد (ع) در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه میفرماید: «إِذَا اسْتَقَالَ مِنْ ذُنُوبِهِ، أَوْ تَضَرَّعَ فِی طَلَبِ الْعَفْوِ عَنْ عُیُوبِهِ»؛ حضرت از خداوند می خواهد، که از خداوند از گناهانش بی دلیل بگذرد؛ این همانی است که امیر المومنین علیه السلام در دعای کمیل در مورد بلاهای سختی فرمود: «وَ کَمْ مِنْ فَادِحٍ مِنَ الْبَلاَءِ أَقَلْتَهُ» «و چه بسیار بلاهای سختی که از من دور کردی».
🔷انصافاً گاهی انسان خبر ندارد، اما در عین حال خداوند بلاهای سختی از انسان دفع می کند. امام علیه السلام در همین دعای شریف به خدا عرضه می دارند: «وَ اَقِلْنی عَثْرَتی وَاغْفِرْ زَلَّتی؛ لغزشم را نادیده انگار و گناهم را ببخش». انسان مومن همیشه در وجود خود، بدنبال حسابرسی از خویشتن است و مراقب است که کاری نکند، که از او سلب توفیق شود.
پینوشتها
[۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۸۶، ابواب آداب التجارة، باب۱، شماره ۲۲۸۰۶، ح۲
منبع: وبسایتراسخون
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش اول)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
🔷امام سجاد (ع) درباره #وظیفه_پدر نسبت به تربیت دینی فرزند میفرمایند: «وإِنَّکَ مَسئُولٌ عَمّا ولیتَهُ بِهِ مِن حُسنِ الأدبِ والدلالة عَلی رَبِّهِ؛ [۱] تو (پدر) نسبت به #فرزند خود #مسئول هستی، که او را نیکو تربیت نمایی و او را به سوی پروردگارش رهنمون شوی». #تربیت_دینی، #سعادت_فرزند را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه است.
🔷روزی پیامبر اکرم (ص) از قبرستان بقیع میگذشت؛ به یاران خود فرمود: «بشتابید! در برگشت نیز یاران خواستند در آن مکان شتاب کنند، که رسول خدا (ص) فرمود: آرام حرکت کنید؛ زیرا، در هنگام رفتن، مردهای را عذاب میکردند؛ ولی، در وقت بازگشت عذاب را از او برداشته بودند؛ زیرا، او #فرزندی به جای گذاشته بود، که در همین فرصت نزد معلم رفت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را آموخت؛ خداوند، به همین جهت، عذاب را از پدر او برداشت». [۲]
🔷 #تربیت_دینی هم #حق_کودک است و #وظیفه_والدین، هم آیندهی سعادت او را فراهم میسازد، و هم دارای ثوابی است که گاه نجات بخش والدین خواهد بود؛ بنابراین، سخن از اهمیت آن کافی است. رسول خدا (ص) به برخی از کودکان نظر افکند و فرمود: «وای بر #فرزند_آخرالزمان، از #روشناپسندپدرانشان! عرض شد: ای رسول خدا! از پدران مشرک آنها؟ فرمود: نه! از پدران مسلمان آنها که هیچ یک از #فرائض_دینی را به آنها نمیآموزند، و به ناچیزی از امور مادی دربارهی آنها بسنده میکنند. من از این مردم بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». [۳]
💠انتخاب بهترین زمان برای تربیت دینی
🔷 #مناسبترین_زمان برای آموزش آموزههای دینی و مذهبی، زمانی است که کودک #شادابوسرحال باشد؛ در غیر این صورت، ترک آموزش بهتر است!
امام رضا (ع) میفرمایند: «همانا برای دلها روی آوردن و پشت کردنی است؛ نشاط و فترتی است؛ پس زمانی که قلبها روی میآورند، بصیر هستند و میفهمند و زمانی که پشت میکنند، ملول و خسته میشوند؛ پس در هنگام نشاط و اقبال آنها را دریابید؛ درهنگام پشت کردن و فترت رها کنید». [۴]
🔷 #والدین، باید زمان شادابی کودک را تشخیص دهند. زمانهایی که کودک خوشحال است و حرف شنویِ بیشتری دارد و در هر فرصت متناسب با زمان و مکان، #مسائل_دینی مرتبط با آن را آموزش دهند. در زمانی که به دلیل رسیدن نعمتی الهی شاد است، #شکرگزاری از خداوند، و در زمان سیر و سفر و دیدن مناظر زیبای طبیعت، قدرت و عظمت خداوند، و در مکانهای مقدس مثل حرم اهل بیت علیهم السلام دربارهی معصومین علیهم السلام، و در زمان موفقیتش دربارهی جوایز الهی، صحبت شود و مطالبی متناسب با سن او گفته شود. #ادامهدارد...
پینوشتها:
[۱] مکارمالاخلاق، ص۴۲۱
[۲] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص۲۰۵ و۲۰۶
[۳] مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴
[۴] همان، ج۳، ص۵۵
نویسنده: محمدعلیقاسمی
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد