⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش هفتم و پایانی)
🔶 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد
🔷گرچه نمیتوان با #نشر #اطلاعات_گمراهکننده در #فضای_مجازی به طور کامل مقابله کرد، اما دستکم میتوان با آموزش از آسیبهای آن بر افکار عمومی کاست. شاید بتوان شبکههای اجتماعی را به خاطر دروغ پراکنی و شایعه سازی مقصر دانست و سرزنش کرد، اما آیا میتوان زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شکل گیری #شایعه و تاثیر متقابل آن بر همین حوزهها را نیز نادیده انگاشت؟
🔷هر نوع اطلاعات بر خط (آنلاین) بخشی از یک اکولوژی گستردهتر و پیچیدهتر است که عوامل بسیاری در درون آن با هم در ارتباط هستند. به همین دلیل تشخیص و تبیین علل انتشار سریع اطلاعات نادرست و شناسایی منشأ آنها نیز کار آسانی نیست. علاوه بر این، لازم است کارشناسان و صاحبنظران فراتر از رسانه، مسأله را مورد بررسی قرار دهند و به #زمینههای سیاسی و فرهنگی که #شایعه اساسا در آن شکل میگیرد و بازنشر میشود، توجه کنند.
🔷واقعیت این است که برای کشف و درک پیامدهای نشر اطلاعات، بدون دروازهبانی و کنترل، در شبکههای اجتماعی، هنوز در ابتدای راه هستیم. این شبکهها در #نشر_اخبار نقش پررنگی ایفا میکنند، و بدون شک دنیای خبر و خبررسانی را متحول کردهاند، اما به نظر میرسد در حال حاضر به جای بهتر کردن این دنیا، مشغول تخریب آن هستند.
🔷 #شناسایی_آسیبها در شبکههای اجتماعی و تدوین راهکارهای مقابله با پیامدهای ناخوشایند آنها، نیازمند همکاری و همیاری پژوهشگران در ارتباطات، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی است. #قدرت و #آسیب #شایعات_شبکهای را نباید دستکم گرفت
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#رسانه #سواد_رسانه #شایعه #شایعات #اطلاعات #اخبار #فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش هفتم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
🔷کشش و جاذبه نیرومند خطبهها، نامهها، کلمات قصار #امام_على (ع) در #نهج_البلاغه کاملاً محسوس و قابل لمس است. مهم این است که بدانیم چرا و به چه دلیل نهجالبلاغه چنین کششى را دارد که ارواح قلوب را به تسخیر خود در مى آورد، تا آنجا که آشنایى با این کتاب، مسیر فکر و زندگى جمعى را دگرگون ساخته و فصل نوینى از حیات و زندگى آمیخته با آگاهى وسیع و احساس مسئولیت، و جذبه لطیف عرفانى براى آنها فراهم ساخته است. این جاذبه دلایل زندهاى دارد که مهمترین آنها عبارت است از:
1⃣در #نهج_البلاغه همه جا سخن از همدردى با طبقات محروم و ستمدیده انسانها است، همه جا سخن از مبارزه با ظلم و بى عدالتى و بیدادگرى هاى استثمارگران و طاغوتها است.
2⃣ #نهج_البلاغه همه جا در مسیر آزادى انسانها از زنجیر اسارت هوى و هوسهاى سرکشى که او را به ذلت و بدبختى مى کشاند، از زنجیر اسارت ستمگران خود کامه، و طبقات مرفه پرتوقع، از زنجیر اسارت جهل و بیخبرى، گام بر مى دارد، و از هر فرصتى براى این هدف استفاده مى کند، و هشدار مى دهد که هر جا نعمتهاى فراوانى روى هم انباشته است حقوق از دست رفتهاى در کنار آن به چشم مى خورد. هشدار میدهد که در بازگرداندن روح آزادى و مساوات و عدالت، کمترین انعطافى نشان نخواهد داد، بلکه اصولاً مقام والاى حکومت را در درجه اوّل براى همین پذیرفته استه [۱]، و آن کس که گمان مى برد #امیرالمؤمنین روى این موضوع معاملهاى خواهد کرد، سخت در اشتباه است و حضرت را نشناخته است [۲].
3⃣ #جذبههاى_عرفانى #نهج_البلاغه چنان است که ارواح تشنه را با زلال خود، آنچنان سیراب و مست مى کند، که نشئة شراب طهورش از تمام ذرات وجود آدمى آشکار مى گردد.
4⃣یکى دیگر از جاذبههاى نیرومند #نهج_البلاغه آن است که در هر میدانى که گام مى نهد، چنان حق سخن را ادا مى کند و دقایق را مو به مو شرح مى دهد، که گویى گوینده این سخن تمامى عمر را بحث و بررسى روى همین موضوع داشته و نه غیر از آن.
💠به راستى این صحنههاى مختلف #نهج_البلاغه که هر کدام در نوع خود کم نظیر یا بى نظیر است، از اعجاب انگیزترین ویژگى هاى این کتاب بزرگ محسوب مى شود. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت راسخون به نقل از سایت سراج اندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش پنجم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
💠به صورت خلاصه #فلسفه_حجاب (پوشش) مىتواند ناشى از امور زیر باشد: (۲)
2⃣حفظ و تحكیم بنیان خانواده
🔷بىتردید نهاد #خانواده، یكى از مقدسترین نهادهاى اجتماعى است كه بشر تا به حال خود دیده است. #نقش_خانواده در پروسه ایجاد جامعه سالم، یك نقش بىبدیل است و در این میان، نقش #حجاب و #پوشش_اسلامى در سلامت و استمرار پیوند خانوادگى، غیر قابل انكار است. در مقابل، برهنگى، سمّ كشنده نظم و پیوند موجود در نهاد خانواده است. آمارهاى مستند نشان مىدهد كه با افزایش برهنگى در جهان، #طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشویى در دنیا همواره بالا رفته است؛ زیرا «هر چه دیده بیند، دل كند یاد» و هر چه دل در مقوله هوسهاى سركش بخواهد، به هر قیمتى باشد، به دنبال آن مىرود و به این ترتیب، هر روز دل به دلبرى جدید مىبندد و با قبلى وداع مىكند؛ اما در محیطى كه #حجاب حاكم است و شرایط دیگر اسلامى رعایت مىشود، دو همسر تعلق به یكدیگر دارند و احساساتشان و عشق و عواطفشان، مخصوص یكدیگر است. در بازار آزاد برهنگى، قداست پیمان زناشویى مفهومى ندارد. خانوادهها به سادگى متلاشى مىشوند و كودكان بىسرپرست مىمانند.
3⃣پیشگیرى از فحشا و فروپاشى نظم جامعه
🔷گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع، از دردناكترین پیامدهاى بىحجابى و آزادىهاى بىحد و حصر جنسى است كه در جوامع غربى و سایر جوامع مشابه، كاملا مشهود است. عامل اصلى فحشا و ازدیاد فرزندان نامشروع، منحصر به فرهنگ برهنگى و بىحجابى نیست؛ بلكه یكى از عوامل اصلى و مؤثر در گسترش دامنه فحشا و جریان رو به رشد تولد فرزندان نامشروع، مسأله برهنگى و بىحجابى است. امروزه یكى از مشكلات جوامع غربى، تولد رو به رشد فرزندان نامشروع و بدون شناسنامه است. فرزندانى كه داراى پدر و مادر نامشخصى هستند و از نظر حقوقى، مشكلات فراوانى را به همراه آورده، نظم اجتماعى جوامع غربى را تهدید مىكنند.
4⃣جلوگیرى از نگاه ابزارى به زن و ابتذال وى
🔷یكى از مسائل مطرح پیرامون حقوق زنان و بىتوجهى به آنان، نگاه ابزارى به زنان است. هنگامى كه جامعه، زن را با اندام برهنه بخواهد، طبیعى است روز به روز تقاضاى آرایش بیشتر و خودنمایى افزونتر از او دارد، و هنگامى كه زن را از طریق جاذبه جنسىاش وسیله تبلیغ كالاها و عاملى براى جلب جهانگردان و مانند اینها قرار دهد، در چنین جامعهاى شخصیت زن تا حد یك عروسك یا یك كالاى بىارزش سقوط مىكند و ارزشهاى والاى انسانى او به كلى به دست فراموشى سپرده مىشود و به این ترتیب، زن، وسیلهاى براى اشباع هوسهاى سركش برخى مردان آلوده و فریبكار مىشود.
🔷عنصر #حجاب و پوشش اسلامى، نه تنها #زن را از صحنه اجتماع و فعالیتهاى اجتماعى دور نمىكند، بلكه زمینههاى حضور مستمر و فعال #زنان را در عرصه اجتماع - به همراه حقوق اجتماعى برابر - تضمین مىكند و شخصیت خدادادى زن را از دستبرد نگاه ابزارى دیگران، مصونیت مىبخشد. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#زن #حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #پوشش_اسلامی #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی #خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️توصیه حضرت آیت الله سید علی قاضی (ره) در خصوص #نماز
🔹شما را سفارش می کنم به اینکه #نمازهایتان را در #بهترین و #بافضیلتترین_اوقات آنها به جا بیاورید، و آن نمازها با نوافل، ۵۱ رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، ۴۴ رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است]. مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: «اگر کسی #نماز_واجبش را #اول_وقت بخواند و به #مقامات_عالیه نرسد مرا لعن کند». مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: «به این آقا بگویید که #نماز را در #اول_وقت بخواند»؛ بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است. اما وصیت های دیگر، عمده آنها #نماز است. می فرمودند #نماز را بازاری نکنید، #اول_وقت به جا بیاورید با #خضوع و #خشوع. اگر #نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری (س) که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.
منبع: وبسایت شهید آوینی
#نماز #نماز_اول_وقت #مقامات_عالیه #آیت_الله_قاضی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش ششم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟ در ادامه برای برخی از تاثیرات حجاب، توضیحاتی ارائه میگردد.
💠حجاب و سلامت فرد و خانواده
🔷بیتردید #زندگی_اجتماعی - خواه بر استدلال عقلی، و خواه برخواسته فطری، و خواه بر بنیان قراردادهای اجتماعی و... بنا شده باشد - از تأثیر و تأثّر متقابل افراد و عملكرد آنها تهی نیست. #خوبیها و زیباییها برای فرد و خانواده و جامعه مفیدند، و زشتیها و #بدیها نیز به همه زیان میرسانند، و تأثیر خود را بر تمام اعضا و اركان جامعه به جا خواهند گذاشت.
💠همنوایی آهنگ تكوین و تشریع
🔷 #مدبّر_آفرینش كه خواهان تداوم نسل بشر است، خود، به قلم تدبیر و تكوین، جاذبههای عقلی، اجتماعی، فطری و زیستی - جنسی را در آدمیان و حتّی حیوانات و گیاهان به ودیعت نهاده، تا در پرتو جذب و انجذاب درونی همیشگی شعله وجودشان را بر افروخته نگهدارند. خالق هستی برای بقای دیگر موجودات، تنها همین جذب و انجذاب را كافی دانسته، ولی برای بقای نسل #بشر، مسئولیتسپاری را نیز از نظر دور نداشته است؛ زیرا بشر چون جانوران و گیاهان نیست كه نسل وی تنها با جاذبههای زیستی - جنسی، و عشق ورزی آزاد پایدار ماند.
🔷نوزاد انسان پس از تولّد به تغذیه، نگهداری و پرورش درست نیازمند است و بدون مراقبتهای بهداشتی، زیستی و... فرصت حیات نمییابد. بر این اساس، معمار هستی كه نهاد آدمی را آنگونه سرشت، بر گنبد تشریع اینگونه نوشت كه #ازدواج محبوبترین بنیادها برای بنا نهادن #كانون_تولّد و مهد پرورش و رشد نوع انسان است [المیزان، محمدحسین طباطبائی، ج۳]، تا هم جذب و انجذاب به #محیط_خانواده محدود گردد، و هم #نسلی_سالم و متعادل پرورش یابد. چون جذب و انجذاب لجام گسیخته، هرگز به بقای نسل تن نمیدهد، و آن را مزاحم عشق ورزی خود میبیند؛ همانگونه كه نسل ناسالم، پدر و مادری نمیشناسد تا آن نژاد را استمرار بخشد [فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل]
💠در بخشهای بعدی این نوشتار، به ابعاد تربیتی و روانشناختی موضوع پرداخته خواهد شد. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #ازدواج #خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حجت الاسلام و المسلمین فاطمینیا به نقل از علامه می گوید:
🔹«گاهی یک #عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب میاندازد».
منبع: وبسایت شهید آوینی
#آیت_الله_طباطبایی
#عصبانی
#عصبانیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش هفتم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
💠حجاب و رشد شخصیت
🔷 #شخصیت؛ مجموعه افكار، عواطف، عادتها و اخلاقیات یك انسان است كه به تمایز وی از دیگران میانجامد [مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادی]؛ به عبارت دیگر، مجموعه صفات و ویژگیهای جسمی، روانی و رفتاری كه هر انسان را از انسانهای دیگر متمایز میسازد، شخصیت نام دارد [روانشناسی شخصیت، یوسف کریمی]. بر این اساس، هر كس شخصیتی دارد كه خود را با آن معرفی میكند. و دیگران نیز او را به همان ویژگیها میشناسند. در، «روانشناسی كمال» #انسان_رشد_یافته كه انسان خواستارِ تحققِ خود، معرفی میگردد، این گونه توصیف شده است: انسانی كه نیازهای سطوح پایین (نیازهای جسمانی، ایمنی، تعلق، محبت و احترام) را پشت سر نهاده، در صدد استفاده از تواناییها و قابلیتهای خود است و به دنبال به فعلیّت رساندن خویشتن و تحقق خویش است [روانشناسی کمال، دوان شولتس، گیتی خوشدل]
🔷اریك فروم انسان رشد یافته را انسان بارور معرفی میكند و در تعریف او میگوید: وی انسانی است كه نیازهای روانیاش را از راههای بارور و زایا و خلاق ارضا میكند [مکتبها و نظریههای روانشناسی، سعید شاملو]. به عقیده اریك فروم مؤثرترین عامل در رشد شخصیت انسان، برآوردن معقول نیازهای روانی است كه حیوانات پست، این نوع نیازها را ندارند. انسان سالم نیازهای روانی - نه نیازهای جسمانی مانند گرسنگی، تشنگی، جنسی و... - خود را از راههای خلاّق ارضا میكند و اشخاص ناسالم از راههای نامعقول [روانشناسی کمال].
🔷اكنون باید دید فرصت رشد شخصیت، با #رعایت_حجاب بیشتر فراهم میگردد، یا با عدم رعایت آن؟ انسانی كه پیوسته نگران زیبایی خود است و بیشتر در جهت معرفی پیكر خود میكوشد، بهتر میتواند قابلیتهای خود را بشناسد و به فعلیت برساند یا آن كه سر در باغ اندیشه دارد؟ آیا توجّه به نیازهای جسمانی و سطحی، به انسان امكان رشد میدهد، یا توجّه به #نیازهای_عالی و مخصوص انسانها؟ آیا غرق شدن در #خودنمایی و #جلب_توجّه دیگران مسیر منتهی به یافتن خویشتن است؟ انسانی كه زندگیاش تحت فرمان و ارادهاش نیست، در #حس_هویّتیابی خود دچار شكست شده است [فلسفه حجاب، علی محمدی]، تا چه رسد به آن كه هویّتش را به كمال رساند. زیرا سلیقه و خواست دیگران در زندگیاش تأثیر میگذارد و چنان زندگی میكند كه دیگران میپسندند، نه آنگونه كه خود میپسندد.
🔷 #بیحجاب در اندیشه نمایش خود و زیبایی خویش است. این امر كه #عقده_حقارت انسان را مینمایاند، #زمینه_رشد و تعالی وی را نابود میسازد؛ در حالی كه #زن مانند مرد یك انسان است، و باید از نظر انسانی رشد و #تكامل یابد. كسی كه با نمایش زیبایی خود و گزینش پوششی ویژه در اندیشه جلب نظر دیگران به سر میبرد، در حقیقت میخواهد با تكیه بر جذابیتهای ظاهری خویش، و نه #اصالتها و #ارزشهای_متعالی خود، جایی در جامعه بیابد. در واقع او از این طریق اعلام میدارد، آنچه برایش اصل است و اهمیّت دارد، «زن بودن» او است، نه انسانیت و اندیشه و لیاقت و كارآییاش. چنین فردی قبل از همه اسیر خویش است، و به مغازهداری شبیه است كه پیوسته در اندیشه تزیین ظاهر و تغییر دكور خود به سر میبرد و فرصت پرداختن به آرزوهای بزرگتر را نمییابد [روانشناسی حرمت خود، ناتانیل براندل، هاشمی جمال].#ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد