eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش هشتم و پایانی) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 💠جمع‌ بندی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای 🔹با توجه به تعاریف مطرح‌شده در خصوص ، می‌توان مؤلفه‌های اصلی این مفهوم را چنین فهرست نمود: ۱) وجود دو جبهه‌ی متقابل در جنگ. ۲) استفاده از رسانه‌ها به‌عنوان ابزار جنگ علیه حریف. ۳) مخاطب قرار دادن احساس و ادراک مردم و مسئولان طرف مقابل. ۴) بازنمایی واقعیت یا واقعیت‌سازی در ارائه‌ی تصویر دلخواه از خود و دیگری. ۵) هدف غایی تأثیر بر تصمیم‌گیری و رفتار مردم و مسئولان طرف مقابل. ۶) تعیین راهبردها و خط‌مشی‌ها توسط سیاستمداران، نظامیان و دستگاه‌های امنیتی. ۷) آمیختگی هنر و سیاست و استفاده از ظرافت‌های هنری و فن‌های تأثیرگذاری در ابلاغ پیام‌های باطناً سیاسی.   💠جمع‌ بندی 🔹در این نوشتار (طی هفت بخش گذشته) به برخی از تعاریف و مطالب ذکر شده در خصوص مفهوم اشاره شد. هر کدام از موارد یاد شده محاسن و معایبی نسبت به یکدیگر داشته و از دید خود مؤلفه‌هایی از این مفهوم را موردتوجه قرار داده‌اند. برای ارائه‌ی یک جمع‌ بندی از «جنگ رسانه‌ای» باید نکات کلیدی را تجمیع نمود و همچنین مواردی از قبیل نظام ارزشی و هنجاری، زمینه‌های جنگ، تقابل حق و باطل و… را نیز در نظر گرفت. 🔹با این توضیح می‌توان را چنین تعریف نمود: « به‌ عنوان جهت تأثیرگذاری بر احساس و ادراک مردم و مسئولان جبهه‌ی خودی و جبهه ی مقابل، مطابق اهداف مدنظر خویش برای تصویرسازی از خود و جبهه‌ی مقابل، به‌وسیله‌ی فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه، و راهبری و خط‌مشی‌گذاری سیاستمداران، نظامیان و دستگاه‌های امنیتی، و با هدف نهایی تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری و رفتار مخاطبان در چارچوب نظام ارزشی و هنجاری حق یا باطل». 🔹طبیعی است که تعریف یادشده باید از سوی صاحب‌نظران تکمیل‌شده و همواره بهبود یابد؛ اما آنچه مسلم است یکی از مهم‌ترین مصادیق تهدید و حتی بحران به شمار می‌آید و دفاع و رویارویی با آن، مستلزم اقدامات سلبی و ایجابی متناسب با آن است و باید ضمن مصون‌سازی جبهه‌ی خود در مقابل این تهدیدها، کنشگری لازم در مقابل جبهه‌ی دشمن وجود داشته باشد. این امر ضرورت مدیریت کلان رسانه‌ای در جبهه‌ی جمهوری اسلامی را گوشزد می‌نماید. منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین @tabyinchannel
⭕️ابتکارات جمهوری اسلامی 🔹آنچه دارد، آنچه تاکنون تحصیل کرده است - که با خود و با خود تحصیل کرده است و رهین منّت هیچ دولت و هیچ قدرت دیگری نیست - برای بازدارندگی و برای داشتن به دست آورده است و تحصیل کرده است، بعد از این­‌ هم در این راه پیش خواهد رفت. 🔹ما، بعد از این­‌ هم، تا آنجایی‌ که‌ بتوانیم و با همه‌ی همّت‌مان، با همه‌ی تلاش‌مان‌، با همه‌ی استعداد نیروی انسانی­‌مان که کم هم نیست، در راه افزایش‌ پیش خواهیم رفت و آن را به کار خواهیم گرفت؛ برای اینکه به فکر تعرّض نیفتد، و بداند که اگر چنانچه تعرّض کرد، خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید. 🔹من مدّت ها قبل گفتم «دوران بزن‌ و دررو» به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، [دیگر] این‌ جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می‌ افتد؛ شروع ممکن است با آنها باشد، امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست و در اختیار آنها نیست. این همان قدرتی است که از آن بیمناک است؛ این همان است که دشمن مایل نیست که آن را داشته باشد. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری ۹۶/۰۲/۲۰ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ ونشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش پنجم و پایانی) 💠رابطه تقوا و بصیرت 🔹یكی از این است كه میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه. 2⃣علم - فلسفه 🔹حكما معتقدند كه ، دو نوع محصول اندیشه دارد، كه از اساس با هم اختلاف دارند. این دو نوع محصول شامل و میشود. اندیشه نظری، مبانی علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه الهی است. كار عقل در این علوم قضاوت درباره واقعیت هاست؛ مثلا در این باره عقل قضاوت میكند كه فلان شیء اینطور است یا آن طور؟ فلان اثر را دارد یا نه؟ آیا فلان معنا حقیقت دارد یا نه؟ ولی مبنای علوم زندگی و اصول اخلاقی است. مفهوم خوبی و بدی، حسن و قبح، باید و نباید، امر و نهی و امثال این ها مخلوق اندیشه عملی است. 🔹این اندیشه است كه حكم می كند، آیا باید این كار را انجام دهم یا آن را؟ این طور عمل كنم یا آن طور؟ اینكه در آثار دینی وارد شده موجب است، همه مربوط به است. یعنی در انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی كه در زندگی باید پیش گیرد می شناسد. اینكه در نظر بعضی، قبول این اصل مسلم، دشوار آمده شاید بخاطر این است كه آنها را به حدود اندیشه نظری محدود دانسته اند. حال آن در اندیشه نظری تاثیری ندارد [مرتضی مطهری، ده گفتار، صص ۳۲-۳۰] 🔹بر این اساس، منطقه اندیشه عملی انسان به دلیل این كه مربوط به عمل انسان است، همان منطقه احساسات، تمایلات و شهوات است. اگر این امور، از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج شوند، در برابر ، گرد و غبار و دود و مه ایجاد میكنند. در نتیجه عقل، دیگر نمیتواند پرتوافكنی كند و و را به انسان نشان دهد؛ ولی زمانی كه وجود داشته باشد، احساسات، تمایلات و شهوات از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج نمیشوند، در نتیجه دیگر عامل مزاحمی برای نور عقل وجود ندارد. ، پرتوافكنی می كند و در اثر آن پرتو، انسان به راحتی حق و باطل را تشخیص میدهد. پس از نظر علمی- فلسفی نیز معلوم شد كه در دستگاه تفكر و قضاوت انسان تاثیر دارد، ولی تاثیر تقوا در این دستگاه به گونه ای غیرمستقیم است. در حقیقت با برطرف كردن مانع، به انسان یاری می كند كه اثر خود را تولیدكرده و موجب شود. 3⃣تجربه 🔹با توجه به مباحث مذكور میتوان نتیجه گرفت كه به دلیل گستره وسیع حق و باطل و ظاهرشدن باطل در لباس حق، در زندگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ، میوه ای است كه از درخت تقوا حاصل می شود. ارتباط میان و بصیرت علاوه بر این كه یك اصل مسلم قرآن است، مورد تایید روایات، علم - فلسفه و تجربه نیز واقع شده است. تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
⭕️ ایستادگی در برابر آمریکا 🔹شما مردم در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل ایستادگی کرد. 📕صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۰۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نهضت انقلاب شناسی  🔹در دوره حکومت پهلوی به دلیل کم کاری‌ها و عدم توسعه مطلوب، شاخص‌های اجتماعی، تعداد افرادی که بی‌سواد بودند به شدت زیاد بود اما با وقوع   یک نهضت مبارکی به نام شکل گرفت که همه آن کم کاری‌های رژیم سابق در عرض چند سال جبران شد. در فتنه سال گذشته، شاهد یک نوع «عدم شناخت و معرفت»، نسبت به «مبانی جمهوری اسلامی» در بخشی از جامعه بودیم که هیچ درک درستی از اهداف، علل و چیستی انقلاب اسلامی نداشتند، و در فضای بی کران مجازی و حقیقی تحت تاثیر آماج شبهات، روایتهای_دروغ و... «دشمنان داخلی و خارجی» قرار گرفته بودند؛ آنها با الگوریتم انقلاب بیگانه بودند. 🔹اگر به این باور برسیم که مهم‌ترین وظیفه و هدفش، تربیت متعهدانه یک انسان است، در راستای این وظیفه هم باید به مانند نهضت سواد آموزی، یک نهضت سراسری بین نسلهای پس از انقلاب راه انداخت، تا جهان بینی توحیدی این انقلاب و راهبران آن به همگان منتقل شود. همگان باید بدانند این نظام در یک درگیری همه جانبه با بوده و بخش عمده راه را نیز رفته است. فقط برای کند کردن سرعت پیمودن مسیر عزت و اقتدار ایرانیان است. 🔹باید نسلهای جوان بدانند  یک اتفاق نبوده که تاریخ انقضای آن هم گذشته باشد؛ بلکه یک پدیده صیرورت [۱] دار است. این انقلاب با اندیشه اسلام ناب به دنبال دولت سازی اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت است که بستر ظهور حضرت حجت (عج) را فراهم می کند. مهم‌ترین کار برای همه و دلسوزان نظام، ارزش‌ها و مفاهیم ناب انقلاب اسلامی است. این یک نهضت فراگیر ملی را می خواهد تا همه بدانند تحت حاکمیت کدام انقلاب زندگی و چه وظایف متقابلی را نسبت به هم دارند. هر چه ابعاد این مکتب بیشتر آشکار شود، به همان میزان تبلیغات سوء دشمنان هم اثرگذاری خود را از دست خواهد داد. پی نوشت‌؛ [۱] به معنای از حالتی به حالت دیگر درآمدن نویسنده: حسین پورمحمد منبع؛ وبسایت اندیشه برتر @tabyinchannel
⭕️امیرالمومنین امام على عليه السلام: 🔸وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسيرِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ الْجَماعَةِ وَ الْفُرْقَهِ: اَلسُّنَّةُ ـ و اللهِ ـ سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلى الله عليه و آله وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَةُ ـ وَ اللهِ ـ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ كَثُروا؛ 🔹در پاسخ به پرسش از معناى ، ، و فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، همان سنّت محمّد صلى الله عليه و آله است، و بدعت آنچه خلاف آن باشد، و به خدا قسم، جماعت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندک باشند، و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسيار باشند. 📕كتاب سليم بن قيس الهلالی، ج ۲، ص ۹۶۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️احساس سرافرازی کنید به خاطر انقلاب 🔹مجموع دستاوردها و موفّقیّتهایی که بعضی‌شان واقعاً بی‌نظیرند، همیشه در مدّنظرتان باشد؛ یعنی احساس سرافرازی کنید به‌­ خاطر . ببینید عزیزان من! امروز سیاستهای بزرگ­ترین قدرتهای دنیا، در منطقه‌ی غرب آسیا به گِل نشسته، پیش نرفته؛ خود آنها میگویند به‌­ خاطر اعمال نفوذ و است؛ این خیلی مهم است. بنا بود هر بلایی که میخواهند سر عراق یا سر سوریه یا فلان ­[کشور] دربیاورند و نتوانستند. 🔹خب این خیلی مهم است؛ این همان چیزی است که شما میخواستید؛ این همان چیزی است که انقلاب میخواست. خواسته‌ انقلاب تحقّق پیدا کرد، خواسته‌ی آمریکا و همراهان آمریکا - نه­‌ فقط آمریکا - تحقّق پیدا نکرد. این یک نمونه است و از این­‌ قبیل پیروزی‌های زیاد، توانایی‌های زیاد، پیشرفتهای زیاد هست؛ اینها را هیچ‌­وقت از یاد نبرید. یکی از این است که بگوید شما نمیتوانید، شما شکست خوردید، از شما کار برنمی‌آید، تمام شدید، رفتید؛ 🔹این یکی از شگردهای دشمن است. این شگرد را به‌ هیچ‌وجه نپذیرید. البتّه در داخل هم کسانی هستند که همان خواسته‌ی دشمن را با صدای بلند در اینجا بیان میکنند، به زبان می‌آورند؛ هستند کسانی از این‌ قبیل که همان چیزی را که میخواهد در به وجود بیاید، همان را اینجا با صدای بلند در روزنامه، در غیر روزنامه و در فضای مجازی بیان میکنند. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۹۶/۰۳/۱۷ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نباید مغرور شویم 🔹نباید مغرور شویم. تا نزدیکی‌های وفات و تا [آن] زمانی که شیطان زنده است، انسان در مخاطره است! به خدا پناه می‌بریم. «إلهی لا تَکلْنِی إِلی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَداً؛ معبودا! هیچ‌گاه، به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی، مرا به خود وا مگذار». اگر انسان طرفة العینی به خود واگذار شود، از خدا جدا خواهد شد، و شیطان کار خود را کرده و انسان را فریب خواهد داد. 📕در محضر بهجت، ج٢، ص۱۹۵ منبع: وبسایت‌ مرکز تنظیم‌ و نشر آثار آیت‌ الله‌ العظمی‌ بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️جنگ ما جنگ عقیده است 🔹امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است، و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از بین خواهند برد. امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیرهای بلا و حوادث سخت و برابر همه توپ‌ها و موشک‌های دشمنان باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می‌کند. جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. 🔹ان شاء الله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از ، سختی‌های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا جبران می‌کند، و چه شیرینی بالاتر از اینکه مثل یک صاعقه بر سر فرود آمده است. چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت ایران سقوط ارکان و کنگره‌های نظام ستمشاهی را نظاره کرده است و شیشه حیات‌ آمریکا را در این کشور شکسته است. و چه شیرینی بالاتر از اینکه مردم عزیزمان ریشه‌های نفاق و ملی‌گرایی و التقاط را خشکانیده‌اند. و ان شاء الله شیرینی تمام ناشدنی آن را در جهان آخرت خواهند چشید. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۷ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش سوم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 3⃣تحقق حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش، که وقوع نخستين گام در اين راستا بود، در واقع يکی از ويژگى هاى مهم اين انقلاب اين بود، که در کنار نيروهای فعال انقلابی همچون رهبران و عناصر سياسی انقلاب، نيز با آگاهی های حاصل شده، خواستار انقلاب بودند، و به همين دليل اين با حضور پرشور و يکپارچه ملت به پيروزى رسيد، و پس از آن نيز برای استقرار نظام جديد از مردم نظرخواهی شد، و به همين ترتيب تمام ارکان نظام جديد با خواست و اراده مردم شکل گرفت. در واقع اراده مردم در جهت تغييرات در سرنوشت سياسی خود بر اين قرار گرفت که با انقلاب خود، نظام منحط و پوسيده استبدادی را ريشه کن، و به جای آن نظامی جديد مبتنی بر الگوی پی ريزى نمايند که حضور و در ساختارها و ارکان آن کاملاً نمايان باشد، و اين يعنى حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش. 🔹در اين زمينه معتقدند: «در طول تاريخ ما، هيچ حادثه‌ای مثل حادثه‌ پيروزى انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که در آن، نقش مستقيم داشته باشند. در انقلاب اسلامی مردم آمدند؛ ... با اينکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عين حال توانستند يک رژيمِ تا دندان‌مسلحِ متکی به قدرت‌های استکباری را بکلی از پا در بياورند و را پيروز کنند. منتها نکته‌ اساسی در انقلاب ما اين بود که نقش مردم با پيروزى انقلاب تمام نشد؛ ... در گذشته هميشه می گفتند کشور صاحب دارد؛ منظورشان اين بود که فلان امير و فلان حاکم و فلان سلطان صاحب کشور است! مردم نقشی نداشتند، کاره‌ای نبودند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، مردم ميدانند کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور هم خود مردمند». [۱] يکی ديگر از شواهد اين دستاورد عبارت است از نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام، تا جايی که به قول مقام معظم رهبری «امروز در جمهوری اسلامی همه‌ مقاماتی که به نحوی در کار مردم دخالت دارند، مستقيم يا غيرمستقيم منتخب خود مردمند؛ حتّی رهبری». [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بيانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۷/۲۰ [۲] بيانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۱۳ نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️در خصوص حوادث اخیر... 🔹در این حوادثِ اخیر، بیش از همه به سازمان انتظامی کشور ظلم شد، به بسیج ظلم شد، به ملّت ایران ظلم شد؛ ظلم کردند. البتّه در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. در آینده هم هر جا دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آن که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر میگذارد، ملّت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان میشوند؛ و وارد میدان شدند. بله، ملّت ایران، مظلوم است، امّا قوی است؛ مثل امیرالمؤمنین، مثل مولای متّقیان، سرور خودش علی (علیه ‌السّلام) که قوی‌ترین بود و مظلوم‌ترین. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️انکار جنگ نرم! (بخش اول) 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ در خصوص فرمودند: « همه‌ جانبه ، امروز قابل‌انکار نیست، با این‌ حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است؛ در این جنگ، و و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت‌اند؛ برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه ملی می‌گذرند، برخی هم با همراهی و به او کمک می‌کنند؛ آن ‌ها مسئوليت‌ ناپذیر و این‌ها دشمن‌شیفته‌اند. در مقایسه با نیروهای مسلح در جنگ سخت، می‌توان گناه این دو دسته را تشخیص داد. امروز در کشور بحمدلله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایسته‌اند؛ این باید روزبه‌روز افزایش یابد». [۱] با این اوصاف، باید گفت که اولین و بدیهی‌ترین وظیفه هنرمندان و دغدغه‌مندان این عرصه، شناخت مختصات جنگ نرم است. در این‌باره گفتنی‌هایی هست: 1⃣شکی نیست که گستردگی پدیده ، بسیار فراتر و وسیع‌تر از پهنه جنگ فیزیکی است؛ به این مفهوم که محدوده جنگ و تهدیدات نظامی مشخص است و حیطه عمل نیروهای متخاصم نیز معین؛ ضمن اینکه اسیب‌‌های وارده در این نبرد، محدود و معلوم است، اما مساله این است که وقتی این شکل از مخاصمه درمی‌گیرد، اولاً همه افراد، اقشار و بخش‌های جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و ثانیاً احتمال درمان کسانی که در این جنگ آسیب می‌بینند بسیار کم است، زیرا جنس جراحت در این جنگ با زخم‌های نبرد نظامی تفاوت کاملاً ماهوی دارد. کسانی که قربانی جنگ نرم می‌شوند، به معنای واقعی کلمه «تلفات» محسوب می‌شوند، درحالی‌که نیروهای کشته‌شده در جنگ نظامی به‌عنوان قهرمانان ملی و در کشورمان تحت نام «شهید» یاد می‌شوند و اسیب دیدگان، با لقب پرافتخار جانباز مورد توجه و تجلیل قرار می‌گیرند. 2⃣حوزه تهدیدات در عبارت است از اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در حالی‌که حوزه چالش‌های نبرد سخت، امنیتی و نظامی است. موضوعات فرهنگی از قبیل فیلم، کتاب، نشریات، فضای مجازی در این میان اهمیت بیشتری نسبت به دو مقوله دیگر دارند. این سخن از سکان‌دار کشتی انقلاب در خصوص فرهنگ خواندنی است: « مثل هوایی می‌ماند که ما تنفس می‌کنیم. اگر هوا مسموم باشد و انسان ان را تنفس کند ممکن است به مرگ او منتهی شود. درست است که در هر جامعه‌ای فرهنگی هست و افراد ان جامعه از ان تنفس می‌کنند، اما معنایش این نیست که در هر جایی هر کسی از هر هوایی تنفس کرد فرقی نمی‌کند و این تنفس برای او نفع دارد. اگر این‌طور باشد پس این‌همه تلاش برای مبارزه با الودگی محیط‌ زیست برای چیست؟ آیا درست است که بگوییم: این تلاش‌ها چه فایده‌ای دارد؟! هوا که هست و همه هم تنفس می‌کنند، چه فرقی می‌کند که چه هوایی تنفس می‌شود؟! با این حساب آیا درست است که درباره هم بگوییم: مردم آزادند و هر فرهنگی بخواهند می‌توانند داشته باشند؟!». [۲] بر این اساس، به جرات می‌توان گفت که کلیدی‌ترین شاخصه جنگ نرم، تلاش حریف برای تاثیرگذاری بر حوزه فرهنگ ایرانی - اسلامی است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۹/۰۶ [۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۱/۰۱ نویسنده؛ کوشکی منبع؛ حوزه نت به نقل از جهان نیوز @tabyinchannel
⭕️آیت الله العظمی بهجت (ره): 🔹انسان می‌تواند قرآن را آینه قرار دهد برای [حضرت] غایب عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف و غایب (امام زمان عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) را آینه قرار دهد برای قرآن؛ و می‌شود گفت این دو شریک و عدیل یکدیگر و واسطه بین مخلوق و خالق هستند و در درجه «دعوت الی الله»  افتراقی (جدایی) ندارند.   📕نکته‌های ناب از آیت‌الله‌ العظمی بهجت، ص ۷۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ آثار حجاب (بخش اول) 🔸 ، قوانينی است از آفريدگار، برای بهترين آفريده، که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزيابی همه‌جانبه و همسو با سير تکامل هستی وضع ميگردد، و را تامين مينمايد. مسلماً پيروی از قوانين الهی فوايد بی‌شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و ناديده گرفتن هريک از آنها زيانهای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. يکی از اين قوانين، است که از ميباشد و فقهای‌ شيعه آن را از شمرده اند. در اين نوشتار به بعضی از فوائد و می‌پردازيم؛ 💠آثار روا‌نی (۱) 🔹 «دل آرام و مطمئن»؛ از آنجا که يکی از احکام الهی است، انسان با عمل کردن به دستورات خداوند متعال به مقام‌ قرب‌ الهی نائل ميشود. در جوار امن و قدس ربوبی قرار ميگيرد و در نتيجه به يک طمأنينه‌ و در رعايت احکام اسلامی دست می‌يابد و به کمال‌ رضايتمندی ميرسد. علاوه بر اين، سبب اظهار دوستی به خداوند متعال و ائمه و در نتيجه محبوب‌ خدا شدن ميشود؛ 🔹چنانکه آيه شريفه ميفرمايد: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ اگر خدا را دوست ميداريد، از من پيروی کنيد، که خدا شما را دوست بدارد و گناه شما را ببخشد که خداوند آمرزنده و مهربان است». [آل عمران، ۳۱] دوست داشتن و محبوب ديگران بودن، يک نياز فطری و روانی انسانی است؛ با حفظ‌ و اطاعت از خداوند، و محبوب خدا و اوليا شدن، نياز را ارضا نموده و به اطمينان خاطر ميرسد، و در پرتو اين امر احساس‌ ارزشمندی و اعتماد به نفس پيدا ميکند. 🔹 «حجاب، نياز فطری»؛ انسانها يک نياز فطری درونی، به نام و شرم دارند. علاوه بر مطالعات مردم‌شناسی و روانشناسی‌ جنسی، از مطالعات تاريخی نيز استفاده ميشود، که انسان در هيچ مقطعی بدون پوشش زندگی نکرده است، و اين مطلب، حاکی از وجود شرم‌ و حيای‌ ذاتی‌ انسان است. پروفسور اسوالد شوارتز، طبيب و روانشناس‌اتريشی مينويسد: علاوه بر مردم‌شناسی، تجزيه و تحليل روانشناسی نيز ثابت ميکند که ، يکی از صفات عمده نوع بشر است. 🔹هيچ قبيله‌ای هر قدر هم بدوی بوده باشد، شناخته نشده است که از خود بروز ندهد، و بچه‌های‌کوچک نيز شرم دارند. از آيات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نيز و استفاده ميشود. پس حجاب پاسخ مثبت به اين نياز درونی و فطری است که در نهايت به سلامت‌ روانی فرد منجر ميشود. ... منبع: وبسایت‌ مركزمطالعات‌ و پژوهشهای‌ فرهنگی‌ حوزه‌ علميه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تاريخ در مورد موقعيت اجتماعی امام حسن عسکری (ع) چه گزارشاتی داده است؟ 🔹 (ع) اگر چه بسیار جوان بودند، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی، به ویژه و اعتقاد بی‌ شائبه آنان به امام و احترام بی‌ چون و چرای مردم از وی، شهرت فراوانی پیدا کرده بودند. هم‌چنين به دلیل آن که مورد توجه عام و خاص بودند، حاکمیت عباسی جز در مواردی چند، در ظاهر رفتار احترام‌ آمیزی از خود نسبت به آن حضرت نشان می‌ دادند. روایتی طولانی که در بسیاری از منابع نقل شده، حاکی از اهمیّت و عظمت موقعیت روزافزون (ع) در «سامرا» می‌ باشد. اینک به خاطر اهمیت این روایت به ذکر قسمت‌ هایی از آن می‌ پردازیم: «سعد بن عبدالله اشعری از علمای معروف شیعه که احتمالاً به ملاقات امام عسکری (ع) نیز شرفیاب شده [۱]، می‌ گوید: «در شعبان سال ۲۷۸ - هیجده سال پس از شهادت امام عسکری (ع) - در مجلس احمد بن عبیدالله بن خاقان [۲] - که آن روزها مسئولیت خراج قم را بر عهده داشت و به آل محمد و مردم قم نیز عداوت می‌ ورزید - نشسته بودیم، 🔹سخن از طالبیون ساکن سامرا و مذهب و موقعیت آنان در پیش حاکم به میان آمد، احمد گفت: من کسی از علویان را چون (ع) در سامرا ندیده و نشنیده بودم که اینچنین به وقار و عفاف و زیرکی و بزرگ‌منشی در میان اهل بیت خود شناخته شده و پیش سلطان و بنی هاشم محترم باشد، چنان که او را بر افراد مسن و حتی امراء و وزراء و منشیان نیز برتری می‌ دادند. روزی من بالای سر پدرم ایستاده بودم؛ آن روز پدرم برای دیدار با مردم نشسته بود. یکی از حاجبان وارد شد و گفت: ابن الرضا (ع) [۳] در بیرون در ایستاده است. پدرم با صدای بلندی گفت: او را اجازه ورود بدهید و او وارد شد ... وقتی پدرم او را دید چند قدم به سوی او رفت، کاری که ندیده بودم با کسی حتی امرا و ولات عهد انجام بدهد. وقتی به او نزدیک شد، دست به گردنش انداخت و صورت و پیشانی او را بوسید. آنگاه دستش را گرفت و در جای خود نشاند. 🔹پدرم خود روبروی او نشست و با وی به گفتگو پرداخت. در سخنان خود، او را با کنیه - که حاکی از احترام او بود - مورد خطاب قرار می‌ داد و مرتب می‌ گفت: پدر و مادرم فدایت... شب هنگام نزد پدرم رفتم ... و از وی پرسیدم: پدر! آن شخص که امروز آن همه اجلال و احترامش نمودی، چه کسی بود که حتی پدر و مادرت را فدای او می‌ کردی؟ گفت: او ابن الرضا (ع)، امام رافضیان بود؛ آنگاه ساکت شد. چند لحظه بعد سکوتش را شکست و ادامه داد: فرزندم اگر روزی خلافت از دست بنی عباس بیرون رود، در میان بنی هاشم، جز او کسی شایستگی تصدی آن را ندارد. او به خاطر فضل، صیانت نفس، زهد، عبادت و اخلاق نیکو سزاوار مقام خلافت است. اگر پدر او را دیده بودی، مردی بود بزرگوار، عاقل، نیکوکار و فاضل. با شنیدن این سخنان آتش خشم سر تا سر وجودم را فرا گرفت. در عین حال حس کنجکاویم برای شناختن او برانگیخته شد. از هر کس از بنی هاشم، منشیان، قضات، فقها، حتی مردم عادی که درباره‌اش سؤال می‌ کردم او را در نزد آنان در نهایت جلالت و بزرگواری و مقدم بر سایر افراد اهل بیت می‌ یافتم. 🔹همه می‌ گفتند: او امام رافضیان است. از آن پس اهمیت وی پیش من رو به فزونی گذاشت؛ زیرا دوست و دشمن او را به نیکی می‌ ستودند». [۴] این روایت با توجه به راوی آن که خود یکی از معاندان سرسخت اهل بیت علیهم السلام بوده، موقعیت اخلاقی و اجتماعی (ع) را در میان عامه مردم و حتی خواص نشان می‌ دهد. همچنین خادم (ع) می‌ گوید: روزهایی که امام به مقر خلافت می‌ رفت، شور و شعف عجیبی در مردم پیدا می‌ شد. خیابان‌ های مسیر آن حضرت از جمعیتی که سوار بر مرکب‌ های خود بودند، پر می‌ شد. وقتی امام تشریف می‌ آوردند، هیاهو یک باره خاموش می‌ گشت. آن حضرت از میان جمعیت گذشته و وارد مجلس می‌ شد. [۵] طبیعی است که باید بیشترین این افراد از شیعیانی باشند که از مناطق دور و نزدیک برای دیدن امام (ع) به سامرا می‌ آمدند؛ هر چند ارادت سایر مردم نسبت به فرزندان رسول خدا (ص) نیز آنها را برای دیدن امام حسن عسکری (ع) تهییج کرده و سبب فزونی جمعیت می‌ شد. پی نوشت‌ها؛ [۱] رجال النجاشی، ص ۱۲۶ [۲] پدرش وزیر معتمد عباسی بود. (الكامل فی التاريخ، ج ۷، ص ۲۳۵) [۳] «ابن الرضا» عنوانی است که امام جواد و امام عسکری (علیهما السّلام) هر دو به آن شهرت یافته‌ اند [۴] بحار الأنوار، ج ۵۰، ص ۳۲۵ [۵] الغیبه، طوسی، ص ۱۲۹ 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم‌ السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۵۴۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel