eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️تدبر و اندیشه در قرآن 🔹قرآن نه تنها مؤمنین که حتی مخالفین را به تفکر و اندیشه درباره آیات خود فرا می‌خواند و گوشزد می‌کند که به جای جبهه‌گیری در برابر آن، به تأمل درباره آیاتش بپردازند. درباره مخالفین قرآن می‌گوید چرا به تدبر در قرآن نمی‌‏پردازند، این دلها چگونه دلهایی است که گویی بر آنها مهر زده شده است‏. در آیه دیگری می‌فرماید: «کتابٌ انْزَلْناهُ الَیک مُبارَک» کتابی است پرثمر و پر برکت که ما به سوی تو فرود آوردیم، چرا؟ «لِیدَّبَّروا ایاتِهِ‏» برای این فرود نیاوردیم که ببوسند و بالای طاقچه بگذارند، بلکه برای اینکه در آیاتش بیندیشند و تدبر کنند، «وَ لِیتَذَکرَ اولُوا الْالْبابِ‏» و آنان که دارای فکر و خرد هستند آگاهی یابند. 📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱، ص ۲۷ منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش پنجم) 💠ویژگی های افراد بابصیرت 2⃣تفکر و عبرت آموزی (۲) 🔹توجه به سرگذشت دیگران و از آنان‌، از ویژگی های مهم است. از این رو، گاه انسانها را از سرنوشت گذشتگان زنهار می دهد و به از آنها فرا می خواند: «وَاللهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ؛ [آل عمران، ۱۳] و خدا هر که را بخواهد با یاری خود تأیید می کند؛ مسلماً در این [واقعیت] عبرتی برای دارندگان است»، و همچنین می فرماید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَ لَٰكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِی الصُّدُورِ؛ [حج، ۴۶] آیا در زمین گردش نکرده اند تا برای آنان دل هایی [بیدار و بینا] پیدا شود که با آن بیندیشند یا گوش هایی که با آن [اندرزها را] بشنوند؟ حقیقت این است که دیده ها کور نیست بلکه دل هایی که در سینه هاست، کور است!». 🔹همچنین قران کریم با یادآوری سرگذشت دو گروهی که یکی خداپرست و دیگری کافر بودند، تاکید می کند که این مطلب برای ، عبرت آموز است: «قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِی فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِی سَبِيلِ اللهِ وَأُخْرَىٰ كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصَارِ؛ [آل عمران، ۱۳] تحقیقاً برای شما در دو گروهی که [در جنگ بدر] با هم رو به رو شدند، نشانه ای [از قدرت خدا و حقّانیّت نبوّت پیامبر] بود، گروهی در راه خدا می جنگیدند، و گروه دیگر کافر بودند، که اهل ایمان را به چشم خویش دو برابر می دیدند [به همین خاطر شکست خوردند] و خدا هر که را بخواهد با یاری خود تأیید می کند؛ مسلماً در این [واقعیت] عبرتی برای دارندگان بصیرت است». 🔹به گفته مفسران، این آیه مربوط به جنگ بدر است که مسلمانان و کفار در برابر یکدیگر قرار گرفتند. از نکات عبرت آموز آیه این است که یک ارتش کوچک و تقریباً فاقد ساز و برگ جنگی، اما با ایمان استوار و محکم، بر ارتشی که از نظر وسایل جنگی و تعداد نفرات چندین برابر بود، پیروز گشت، اگر تنها فزونی نفرات و امکانات می توانست کارگشا باشد، باید در جنگ بدر ظاهر شده باشد، در حالی که نتیجه معکوس بود و نصرت الهی باعث شکست کافران شد. خداوند در پایان آیه می فرماید: «إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصَارِ». آرى آنها که دارند و حقیقت را آنچنان که هست می بینند، از این پیروزی همه جانبه افراد با ایمان درس می گیرند و می دانند سرمایه اصلی برای پیروزی، است. [تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۵۵] ... منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش هشتم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای فرهنگی 1⃣چرخش در رويکردهای فرهنگی نظام و حرکت به سوی بازيابی فرهنگ ناب اسلامی 🔹اين دستاورد را نه تنها بايد يکی از عظيم ترين دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست بلکه شايد بتوان آن را کليدی ترين دستاورد انقلاب که با تغيير در آن، ساير دستاوردها نيز مسير درست خويش را پيدا میکنند دانست، چرا که نوع هر اساس و موتور محرک تحولات آن جامعه و تعيين کننده مسير حرکت آن است و از آنجایی که رژيم شاه با درک اين واقعيت، تلاش داشت تا با تبديل و ايرانی، به ، اهداف و منافع غرب را در ايران پياده نمايد، امام خمينی (ره) نيز با درک همين موضوع، تلاش کرد تا با بهره گیری از زيرساختهای فرهنگی موجود به تقابل با اين توطئه بپردازد. بر اين اساس، هم ناشی از زیرساخت‌های فرهنگی موجود در ميان جامعه ايرانی، همچون فرهنگ جهاد و شهادت و ذلت ناپذيری و... بود و هم انقلاب اسلامی آغازی بر تحولات عظيم فرهنگی ديگر بود، تحولاتی که به شکل آرمان در ديدگاه های برخاسته از تفکر اسلام ناب محمدی امام خمينی (ره) متجلی بود و با پيروزى انقلاب اسلامی به عنوان آرمان فرهنگی انقلاب مطرح شد؛ 🔹امام راحل بر اين آرمان محوری همواره پافشاری داشت که هدف اصلی انقلاب، زنده کردن احکام اسلام و تحقق آن در جامعه است. [۱] بر همين اساس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران نيز برخی اهداف فرهنگی نظام که دولت موظف به تحقق آن شده است به اين صورت ذکر شده است: ايجاد محيط مساعد برای رشد فضايل اخلاقی براساس ايمان و تقوا و مبارزه با کليه مظاهر فساد و تباهی؛ بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی در همه زمينه ها با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسايل ديگر؛ تقويت روح تحقيق و ابتکار، تامين آزادیهای سياسی و اجتماعی، توسعه و تحکيم برادری اسلامی و تعاون عمومی بين مردم. [۲] در اين ميان لازم به تذکر است اگرچه مهم ترين رسالت انقلاب اسلامی ايران، است و در اين راستا گامهای خوبی هم برداشته است، اما با توجه به وضعيت موجود و مقايسه آن با آرمانهای مطلوب، مسلماً نمیتوان وضعيت موجود را وضعيت مطلوب دانست و در اين مسير قطعا گامهای مهمی باقی مانده است که بايد برداشته شود، هرچند در همين مسير نيز موانع فراوانی همچون تهاجم فرهنگی دشمنان، ضعف مديريت فرهنگی، غافل شدن از فرهنگ در پاره ای مواقع و... وجود دارد که بايد در ارزيابی توفيقات و يا عدم توفيقات فرهنگی انقلاب اسلامی اين موانع را هم در نظر گرفت. 🔹بنابراين، در مجموع، روند و حرکت کلی نظام جمهوری اسلامی با توجه به قرار گرفتن در رأس نظام، که وظيفه حفظ جهت گيری کلی نظام و مهندسی نظام را برعهده دارد، به سمت و برپايی احکام و ارزشهای اسلامی می باشد، هر چند تا رسيدن به نقطه آرمانی و تحقق نظام اسلامی کامل فاصله زيادى وجود دارد و همانگونه که امام راحل در وصيتنامه الهی سياسی خودشان خاطر نشان نمودند: «اينجانب هيچگاه نگفته و نمیگويم که امروز در اين جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند، لکن عرض ميکنم که قوه مقننه و قضائيه و اجرائيه با زحمات جان‌فرسا، کوشش در اسلامی کردن اين کشور ميکنند و ملت ده ها ميليونی نيز طرفدار و مددکار آنان هستند». [۳] رهبر انقلاب نيز در اين باره فرمودند: «ما هنوز تا يک جامعه کاملاً اسلامی که نیک‌بختی دنيا و آخرت مردم را به طور کامل تأمين کند و تباهی و کجروی و ظلم و انحطاط را ريشه کن سازد فاصله زيادى داريم، اين فاصله بايد با همت مردم و تلاش مسئولان طی شود». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] امام خمينی، آئين انقلاب اسلامی، سخنان برگزيده، ص۴۳۲، نقل از فرهنگ، جامعه، انقلاب، مجموعه مقالات، کانون انديشه جوان، ص ۱۴۱ [۲] اصل سوم قانون اساسی [۳] امام خمينی، وصيتنامه الهی سياسی، ص۲۲ [۴] حديث ولايت، ج۴، ص۱ و ۲۵۳ نویسنده؛ سیدروح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش دوم) 🔸براساس گزارش‌های قرآنی، جنگ نخست میان و (ع) بود. بنابراین باید را به عنوان مبتکر و دانست. از آن جایی که براساس آموزه‌های قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روش‌ها و در می‌تواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روش‌های دشمن، مهیای شناسایی راه‌های مقابله نماید. 🔹 می‌کوشد تا خود را به عنوان یک پدیده و جریان غالب بر جوامع بشری مطرح کند، و در این راه از همه توشه و توان خود بهره می‌گیرد. این جریان سعی دارد تا به عنوان یک پدیده که نمای اصلی جامعه است مطرح باشد، به گونه‌ای که دیگر جریان‌های فکری و رفتاری اصولا دیده نشود یا به چشم نیاید. بر این اساس از همه روش‌ها برای خودنمایی و چیرگی بهره می‌برد و و و زشت و باطل را زیبا و حق جلوه دادن را به عنوان مهمترین اصول چیرگی به کار می‌گیرد. خداوند از مومنان می‌خواهد تا مواظب های این جریان باشند و با ایجاد مرزهای شفاف میان خودی و غیرخودی، اجازه ندهند تا همانگونه که با شبهه سازی، و کفر را قوی جلوه می‌دهند، با فروپاشی مرزها میان خودی و غیرخودی، اهل کفر خود را به عنوان اولیاء مومنان مطرح سازند. 🔹با نگاهی به آیات قرآن، از جمله آیه ۲۸ و ۱۷۵ سوره آل عمران، ۷۶، ۸۹، ۱۳۹ و ۱۴۴ سوره نساء، و ۵۱، ۵۷ و ۸۱ سوره مائده، و آیات دیگر به سادگی به دست می‌آید که در برنامه می‌کوشد تا مومن را از اولیاء الله و اولیاء المومنین بودن، به ولی ابلیس و اولیاء شیطان تبدیل کند. ولایت در این آیات تنها دوستی صرف نیست، بلکه مراد، نوعی دوستی است که همراه با اطاعت قلبی و ولایت و الگوبرداری باشد، چرا که انسان هایی که به یک شخص از باطن قلب ارادت و مودت دارند، در همه چیز از او الگوبرداری می‌کنند و با جان و دل از فرمان‌ها و رفتارها و گفتارهایش اطاعت می‌کنند و ولایت اطاعت محض از او دارند. از این رو خداوند به مومنان هشدار می‌دهد که هدف از ولایت و دوستی از سوی کافران، چیزی جز ولایت اطاعت از ملت و آیین کفر ایشان نیست؛ 🔹چنانکه در آیه ۱۲۰ سوره بقره می‌فرماید: «وَ لَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لَا نَصِيرٍ؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: هدایت، تنها هدایت الهی است! و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود». در اینجا یهودیان و مسیحیان به سبب اینکه نوعی کفر را در پیش گرفته‌اند، در برابر جریان تاریخی ایمان و اسلام قرار داده شده‌اند و به مومنان هشدار داده می‌شود که ایشان جز به دست کشیدن از آیین حق، ایمان، عدالت و اسلام، خشنود نمی شوند و این تا رسیدن به این نتیجه از سوی آنان ادامه خواهد داشت. در آیه ۲۰ سوره کهف بر این نکته تاکید می‌شود که جنگ و خود را به اشکال مختلف تا حذف فیزیکی و یا حذف فکری و عدالت ادامه می‌دهد و می‌کوشد تا اینگونه، گفتمان غالب بر جامعه بشری گردد و به عنوان یک پدیده اجتماعی بر جامعه چیره و مسلط باشد. ... نویسنده: خلیل منصوری منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
⭕️دشمنی در مورد جمهوری اسلامی یک چیز ویژه است... 🔹ما یک کشور بی‌دغدغه‌ی بی‌دشمنِ بی‌کمین‌گرفته نیستیم؛ ما داریم. البتّه  دشمنی در کشورها، بین دولتها، بین قدرتها چیز جدیدی نیست، لکن در مورد جمهوری اسلامی چرا، این یک چیز ویژه است؛ دشمنیِ ویژه‌ای است. چرا؟ علّت چیست؟ علّت این است که یک پدیده‌ای است که در دنیا سابقه ندارد؛ این را قدرتهای جهانی دارند با دقّت نگاه میکنند. اینکه شما احتمالاً خواندید یا شنفتید که مثلاً در چند سال قبل از این، در فلان کشورِ دشمن ما، یک موسّسه‌ی تحقیقاتی مخصوص تحقیق بر روی اسلام و اسلام سیاسی تشکیل شد، این برای همین است که ببینند این پدیده چیست. یک نظامی به وجود آمده است بر پایه‌ی اسلام، بر «پایه مبانی اسلامی» که در این مبانی اسلامی ضدّیّت با استکبار هست، ضدّیّت با استبداد هست، ضدّیّت با ظلم هست، ضدّیّت با تبعیض هست، ضدّیّت با رباخواری هست، ضدّیّت با کارهایی که امروز قدرتها در دنیا میکنند هست. 🔹یک نظامی با این مبانی فکری و عملی به وجود آمده و این نظام روزبه‌روز دارد رشد پیدا میکند و هر کار کرده‌اند نتوانسته‌اند متوقّفش بکنند؛ روزبه‌روز ریشه دوانده و نفوذش زیاد شده. حالا خود آنها داد میکشند که ایران در منطقه فاعل مطلق است و نفوذ ایران قابل قیاس با نفوذ هیچ کشور دیگری در منطقه نیست؛ این را آمریکایی‌ها میگویند، نه اینکه حالا بنده بگویم که بخواهم رجزخوانی کنم. خب یک چنین نظامی [است‌]؛ این، معنایش این است که امروز در سطح جهان یک قدرت جدیدی دارد سر برمی‌آورد و به وجود می‌آید که این قدرت، منافع ظالمانه‌ی قدرتهای مستکبر را به چالش میکشد. دشمنی با جمهوری اسلامی به‌ خاطر این است؛ این دشمنی، دیگر با هیچ کشور دیگری نیست. بله، عرض کردیم که دولتها با همدیگر اختلاف دارند - اختلاف ارضی دارند، [اختلاف‌] مرزی دارند، منافع دارند، تجارت دارند- و با هم دشمنی میکنند امّا این‌جور دشمنی، [فقط] مخصوص جمهوری اسلامی است. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۲۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
⭕️ امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:  🔸إذا كانَ فی رَجُلٍ خَلّةٌ رائقَةٌ فانْتَظِروا أخَواتِها. 🔹اگر در وجود كسى خصلتى پسنديده باشد، انتظار خصلت هاى پسنديده ديگرى را نيز در او داشته باشيد.  📕نهج البلاغه، حكمت ۴۴۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی از دیدگاه امام علی (ع) - (بخش چهارم و پایانی) 🔸از مباحث مهم در (ع)، رفتار حضرت با است. این بحث، هم از جهت و هم شیوه درست برخورد با دشمن را می آموزاند. امام علی (ع) با کسانی مواجه بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل عبادت و قرآن و شب زنده داری بودند؛ با این همه از روح مکتب بی خبر بوده و همین امور، زمینه ساز مقابله آنان با حکومت عدالت گستر مولا علی (ع) شد. امام علی (ع) در حقیقت با مواجه بود، و پُرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت تر از برخورد با کفر آشکار است. 💠هوشیاری در برابر دشمن 🔹از نکاتی که امام علی (ع) در رابطه با بر آن تاکید دارد، آن است که باید پیوسته در برابر دشمن را حفظ کرد و هرگز نباید دشمن را کوچک شمرد. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «هرگز را کوچک مشمار، هرچند ضعیف باشد». "دانی که چه گفت زال با رستم گرد - دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" حضرت نیز فرمود: «از در امان مباش، هرچند از شما سپاسگزاری می کند». باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت، که اگر لحظه ای صورت گیرد، چه بسا ضربه های آسیب ناپذیری از ناحیه وارد شود. امام علی (ع) در بیانی دیگر فرمود: «کسی که از غفلت کند، حیله ها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت». حضرت در عهدنامه بعد از آن که مالک را سفارش به پذیرش صلح شرافتمندانه می کند، می فرماید: «زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که گاهی نزدیک می شود که غافلگیر سازد؛ بنابراین را به کار گیر و در این موارد خوش‌بینی را متهم کن!». 🔹حضرت از ویژگیهای خویش را، همین هوشیاری در برابر دشمن میداند و میفرماید: «به خدا سوگند من همچون کفتار نیستم که با ضربات آرام و ملایم در برابر لانه اش به خواب رود، تا صیاد به او رسد و دشمنی که در کمین او است کند. (هرگز غافلگیر نخواهم شد)». فرمایش امام علی (ع) ضرب المثلی است پیرامون ساده لوحی، و آن این است: حیوان ابلهی است و به آسانی میتوان آن را شکار کرد؛ به این ترتیب که صیاد آهسته با ته پای خود یا قطعه سنگ یا چوب دستی به در لانه کفتار می زند و او به خواب میرود، سپس او را به راحتی صید می کند. حضرت (ع) در برابر این پیشنهاد که از تعقیب طلحه و زبیر صرف نظر کند، سخن فوق را فرمود و به حق پیشنهاد فوق بسیار ساده لوحانه بود، چرا که نقشه این بود که آنها بصره و سپس کوفه را در اختیار خود بگیرند و معاویه با آنها بیعت کند، و در شام از مردم نیز برای آنان بیعت بگیرد، و به این ترتیب بخش های عمده جهان اسلام در اختیار جاه‌طلبان پیمان شکن قرار گیرد و تنها مدینه در دست امیرالمؤمنین (ع) بماند. امام علی (ع) با آگاهی کامل از این توطئه، به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و نخستین توطئه و تلاش جدایی طلبان را در نطفه خاموش ساخت و به آسانی بصره و کوفه و تمام عراق را نجات داد. 🔹این سخن امام علی (ع) درس است به همه زمامداران و مسئولان کشورهای اسلامی که برای مقابله با خطرات دشمن گاه روزها، بلکه ساعت ها و لحظه ها سرنوشت ساز است، نباید فرصت را به سادگی از دست بدهند و تسلیم پیشنهادهای سست عافیت طلبان گردند. امام (ع) افرادی که این لحظات حساس را از دست می دهند به کفتار تشبیه کرده است. این تشبیه از چند جهت قابل توجه است: «کفتار» حضور را احساس می کند، ولی با زمزمه های او به می رود؛ خوابی که منتهی به اسارت و مرگ او می شود. «کفتار» در خانه و لانه خود شکار می شود. «کفتار» حتی بدون کمترین مقاومت در چنگال دشمن گرفتار میگردد و به دام می افتد. کسانی که فرصت های زودگذر را با خوش باوری ها یا ضعف و سستی یا تردید و تامل از دست می دهند، همچون کفتارند، به خواب می روند و در خانه و لانه خود به دام می افتند و مقاومتی نشان نمی دهند. این سخن بدان معنی نیست که بی مطالعه یا بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب کار اقدام کنند، بلکه باید با مشاورانی شجاع و هوشیار مسائل را بررسی کرد و پیش از فوت وقت اقدام نمود. نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۲۰۹ @tabyinchannel
⭕️درک معانی قرآن 🔹گروهی می‏‌پندارند منظور از تلاوت ، تنها خواندن قرآن به قصد ثواب بردن است، بدون آنکه چیزی از معانی آن درک گردد. اینها دائماً قرآن را دوره می‌کنند، اما اگر یکبار از ایشان سؤال شود که آیا معنی آنچه را می‌خوانید می‌دانید، از پاسخگویی عاجز می‏‌مانند. خواندن قرآن از این جهت که مقدمه‌ای است برای درک معانی قرآن، لازم و خوب است و نه صرفاً به قصد کسب ثواب. «درک معانی قرآن» نیز ویژگی هایی دارد که باید به آن توجه داشت. 🔹در یادگیری بسیاری از کتاب‌ها آنچه که برای خواننده حاصل می‌شود یک سلسله اندیشه‌ های تازه است که قبلًا در ذهن او وجود نداشت. در اینجا تنها عقل و قوه تفکر خواننده است که به فعالیت مشغول می‌شود. در مورد «قرآن» بدون شک باید آن را به قصد آموختن و تعلیم یافتن مورد مطالعه قرار داد. «قرآن» خود در این زمینه تصریح می‌کند: «کتابٌ انْزَلْناهُ الَیک مُبارَک لِیدَّبَّروا ایاتِهِ وَ لِیتَذَکرَ اولُوالْالْبابِ‏؛ [ص، ۲۹] کتابی مبارک و عظیم‏الشأن بر تو نازل کردیم تا مردم در آیاتش کنند و خردمندان متذکر شوند». 📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱ ص ۳۵ منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه درباره «مرگ» و «قبر» چه فرموده است؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۷ از و «قبر» سخن می گویند؛ مرگ و قبرى كه توجّه به آن، خفتگان را بيدار و هوسبازان را هوشيار مى كند؛ مى فرمايد: «وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ، وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ؛ فردا به امروز نزديك است، امروز آنچه را در آن است با خود مى برد و فردا پشت سر آن فرا مى رسد [و به اين ترتيب، عمر به سرعت سپرى مى شود]». منظور از «فردا»، فرداى مرگ و پايان عمر است كه اگر انسان آن را دور پندارد، در گرداب فرو مى رود و هنگامى كه آن را نزديك ببيند مراقب اعمال خويش و تسويه حساب و اداى حقوق و توبه از گناهان مى شود. 🔹و به راستى پايان عمر دور نيست، حتى اگر انسان عمر طبيعى طولانى كند؛ چرا كه سال و ماه به سرعت ميگذرد و كودكان، جوان و جوانان پير میشوند؛ ضمن اينكه حوادث غير منتظره طوفان بلاها و بيماريها همواره در كمين عمرند و گاه در يك چشم بر هم زدن همه چيز پايان مى يابد. بعضى از شارحان «نهج البلاغه»، «غد» را در عبارت بالا به معناى فرداى قيامت تفسير كرده اند؛ گرچه آن هم نزديك است، ولى با توجه به جمله هاى بعد كه سخن از قبر است، معناى اوّل صحيح تر به نظر مى رسد. سپس همگان را به تنهايى در «قبر» توجه مى دهد و مى فرمايد: «فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ، وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ، فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ، وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ، وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ!؛ گويى هر يك از شما به سر منزل تنهايى و حفره گور خويش رسيده است، اى واى از آن خانه تنهايى و منزلگاه وحشت و جايگاه غربت». 🔹آرى، انسانى كه يك ساعت تنهايى را به آسانى تحمل نمى كرد و هميشه در جمع دوستان و بستگان و ياران مى زيست، هنگامى كه چشم از اين دنيا مى پوشد از همه دوستان و ياران و خويشان براى هميشه فاصله مى گيرد و در گورى سرد و تاريك و وحشتناك در تنهايى مطلق گرفتار مى شود و چه سخت و دردناك است؛ مگر اين كه توفيق يابد ياران جديدى از ميان اعمال صالح خود و فرشتگان پروردگار برگزيند و قبر او روضه اى از رياض جنّت و باغى از باغ هاى بهشت شود؛ نه حفره اى از حفره هاى جهنّم. در حديثى از امام صادق (ع) مى خوانيم: «إِنَّ لِلْقَبْرِ كَلَاماً فِي كُلِّ يَوْمٍ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ، أَنَا بَيْتُ الْوَحْشَةِ، أَنَا بَيْتُ الدُّودِ، أَنَا الْقَبْرُ، أَنَا رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ؛ [۱] قبر، هر روز اين سخن را تكرار مى كند: من خانه غربت، خانه وحشت، خانه حشرات، خانه قبرم. من باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى دوزخ هستم». پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ‏۳، ص ۲۴۲ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ اول‏، ج ۶، ص ۱۸۳ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️هنرآفرینی و پیشرفت جمهوری اسلامی در شرایط جنگ و محاصره 🔹مبادا اساتید و معلمینی که به وسیله معاشرت ها و مسافرت به جهان به اصطلاح متمدن، جوانان ما را که تازه از اسارت و استعمار رهیده‌اند، تحقیر و سرزنش نمایند و خدای ناکرده از پیشرفت و استعداد خارجی ها بت بتراشند و روحیه پیروی و تقلید و گدا صفتی را در ضمیر جوانان تزریق نمایند. به جای اینکه گفته شود که دیگران کجا رفتند و ما کجا هستیم، به هویت انسانی خود توجه کنند و روح توانایی و راه و رسم استقلال را زنده نگه دارند. ما در شرایط جنگ و محاصره توانسته‌ایم آن همه هنرآفرینی و اختراعات و پیشرفت ها داشته باشیم. ان شاء الله در شرایط بهتر زمینه کافی برای رشد استعداد و تحقیقات را در همه امور فراهم می‌سازیم. مبارزه علمی برای جوانان زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیت ها و حقیقت هاست. و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنه‌ های زندگی و جهاد و شهادت شکل گرفته است. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش ششم) 💠ویژگی های افراد بابصیرت 3⃣باور به یاری خدا 🔹یکی دیگر از ویژگی های این است که به و پیروزی اعتقاد دارند. خداوند در قرآن کریم با يادآوری برخی از حوادثی که در صدر اسلام برای مسلمانان پیش آمده بود، یکی از ویژگیهای اهل بصیرت را آن می داند که از وقایع بگیرند و پیروزی و نصرت الهی را باور کنند. «هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللهِ فَأَتَاهُمُ اللهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِی الْأَبْصَارِ؛ [حشر، ۲] اوست که کافرانِ از اهل کتاب را در نخستین بیرون راندن دسته جمعی از خانه هایشان بیرون راند. [شما اهل ایمان] رفتنشان را گمان نمی بردید، و خودشان پنداشتند که حصارها و دژهای استوارشان در برابر خدا [از تبعید و در به دری آنان] جلوگیری خواهد کرد ولی [اراده کوبنده] خدا از آنجا که گمان نمی کردند به سراغشان آمد و در دل هایشان رعب و ترس افکند به گونه ای که خانه هایشان را به دست خود و به دست مؤمنان ویران کردند. پس ای و بصیرت! گیرید». 🔹در شان نزول این آیه می خوانیم: هنگامی که رسول خدا (ص) به مدینه هجرت فرمود، با یهودیان پیمان عدم تعرض بستند؛ ولی آنها هر زمان فرصتی یافتند، از نقض این پیمان فروگذار نکردند و پس از پیمان شکنی های مکرر آنان، پیامبر (ص) دستور دادند مسلمانان برای جنگ با این قوم پیمان شکن حرکت کنند. هنگامی که آنها با خبر شدند، به قلعه های مستحکم و دژهای نیرومند خود پناه بردند و درها را محکم بستند. پیامبر اکرم (ص) دستور دادند بعضی درختان نخل را که نزدیک قلعه ها بود، بکنند یا بسوزانند. محاصره چند روز طول کشید و پیامبر (ص) برای پرهیز از خونریزی به آنها پیشنهاد کرد که سرزمین مدینه را ترک گویند و از آنجا خارج شوند. آنها نیز پذیرفتند. مقداری از اموال خود را برداشته و بقیه را رها کردند. جمعی به سوی «اذرعات» شام و تعداد کمی به سوی «خیبر» و گروهی به «حیره» رفتند و باقیمانده اموال و اراضی و باغات و خانه های آنها به دست مسلمانان افتاد. هرچند تا آنجا که می توانستند، خانه های خود را به هنگام کوچ کردن تخریب کردند. و این ماجرا بعد از غزوه احد به فاصله شش ماه و به عقیده بعضی، شش ماه بعد از غزوه بدر اتفاق افتاد. [۱] 🔹خداوند پس از یاد کردن از یهودیان پیمان شکن، آنان را از دانسته و از می خواهد که از این شکست گیرند. از این رو، در پایان آیه به عنوان نتیجه گیری کلی، می فرماید: پس عبرت بگیرید، ای بینایان! در حقیقت کسانی هستند که آمادگی گرفتن درس عبرت را دارند، لذا قرآن به آنها هشدار می دهد که از این حادثه بهره برداری کنید. شک نیست که منظور از گرفتن عبرت این است که حوادث مشابه را که از نظر حکم عقل یکسان اند، با هم مقایسه کنند؛ مانند مقایسه حال کفار و پیمان شکنان دیگر. [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۴۸۶؛ مجمع البیان فی تفسیر القران، حسن بن فضل طبرسی، به کوشش گروهی از علما، ج ۹، ص ۳۸۸ [۲] تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۴۹۲ منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش نهم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. 💠رهنمودهای مهدوی 🔹در زمان غیبت صغرا، چهار نفر بودند که سؤال های مردم را خدمت علیه السلام می بردند و جواب کتبی آنها را باز می گرداندند. این پاسخ های کتبی را می گویند. البته در زمان غیبت کبرا نیز عده ای توقیعاتی از امام زمان (عج) دریافت کرده اند، که حضرت، نویسنده توقیعات بوده است. محمد بن عثمان عمری می گوید: «از ناحیه مقدسه امام توقیعاتی صادر شد که خطش را خوب می شناسم». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۳] اسحاق بن یعقوب می گوید: «توسط محمد بن عثمان مسائل مشکلی را به حضور مقدس امام فرستادم و جوابش را به دستخط مبارک امام مهدی (عج) دریافت نمودم». [حر عاملی، ج ۷، ص ۴۰۷] شیخ صدوق [ره] می گفت: «توقیعی که به خط امام زمان (عج) برای پدرم صادر شده بود، اکنون نزد من موجود است». [دادگستر جهان ابراهیم امینی، ۱۳۳] در بعضی اخبار نیز آمده است: «توقیعات صاحب الامر (عج) به دست محمد بن عثمان صادر می شد، به همان خطی که در زمان پدرش، عثمان بن سعید، صادر می گشت». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۵۰] ممکن است برخی توقیعات به خط امام و برخی به خط نواب خاص بوده باشد. از جمله توقیعات حضرت ولیعصر (عج) این توقیع است که به (ره) مرحمت فرموده است: 🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ به برادر استوار و درست کردار رشید و هدایت یافته، شیخ مفید، ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان - که خدا عزت و احترامش را پایدار بدارد - از سوی آنکه خزانه عهد و پیمانی است که خداوند از بندگان گرفته است. سلام بر تو ای دوست با اخلاص در دین، که در اعتقاد به ما از روی علم و یقین امتیاز داری. در منظر تو خداوندی را که جز او خدایی نیست، سپاس گزارده، و از او، درود و رحمت بر آقا و مولا و پیغمبر ما، محمد و نیز خاندان پاکش را خواستاریم و تو را آگاه می کنیم که به ما اجازه داده شده، که تو را به شرافت و افتخار مکاتبه، مفتخر سازیم و موظف بداریم تا آنچه به تو می نویسیم، به دوستان ما، که نزد تو می باشند برسانی؛ دوستانی که خداوند به اطاعت از خود گرامی شان بدارد، و با حراست و عنایت خود امورشان را کفایت کند، و مشکلاتشان را برطرف سازد. پس تو به آنچه که یادآور می شویم، متوجه و آگاه باش و در رسانیدن آن به کسانی که اعتماد به آنها داری بر طبق آنچه که برای تو - اگر خدا بخواهد - ترسیم و تعیین می کنیم، عمل کن. ما اگرچه هم اکنون در مکانی دور از جایگاه ستمگران سکونت گزیده ایم که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمانمان را تا زمانی که حکومت دنیا به دست تبهکاران می باشد، در این کار به ما ارائه فرموده است؛ 🔹با این حال بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده نیست... ما در رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، و اگر جز این بود، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می کردند. پس تقوای الهی پیشه کنید، و ما را یاری دهید تا از فتنه ای که به شما رو می آورده، شما را نجات بخشیم؛ فتنه و آشوبی که هر کس مرگش فرا رسیده باشد، از آن هلاک می گردد، و آن کس که به آرزوی خویش رسیده باشد، از آن دور ماند و آن فتنه، نشانه نزدیک شده حرکت و جنبش ما و آگاه ساختن شما به امر و نهی خداست، و خداوند نور خود را تمام خواهد کرد، گرچه مشرکان را خوش نیاید... هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک کند و از آنچه خوشایند ما نبود، و باعث کراهت و خشم ماست، دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهان فرا می رسد، در هنگامی که توبه و بازگشت بر او سودی ندارد و پشیمانی او از گناه، از کیفر ما نجاتش نمی بخشد. خداوند راه رشد و هدایت را به شما نشان دهد و به رحمت خود وسایل توفیق را به آسانی برایتان فراهم سازد». [احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۴۹۷] ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش سوم) 🔸براساس گزارش‌های قرآنی، جنگ نخست میان و (ع) بود. بنابراین باید را به عنوان مبتکر و دانست. از آن جایی که براساس آموزه‌های قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روش‌ها و در می‌تواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روش‌های دشمن، مهیای شناسایی راه‌های مقابله نماید. 💠روش‌های فریب شیطانی 🔹با نگاهی به نخستین جنگ نرمی که در جهان از سوی قرآن گزارش شده می‌توان دریافت که از روش‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف خود یعنی تبدیل اولیاء الله و عبادالله فطری به اولیاء الشیطان، بهره می‌جوید که فریب و تزیین از مهم‌ترین آن هاست. خداوند در گزارشی که از آغاز آفرینش آدم (ع) بیان می‌کند، به این نکته توجه می‌دهد که به سبب کینه توزی و کفر و سوگندی که ابلیس خورد، نخستین جنگ نرم میان ابلیس و حضرت آدم (ع) در بهشت آغاز شد، تا وی نشان دهد که چگونه می‌تواند زمام رفتاری آدم را به دست گیرد و او را به راهی ببرد که می‌خواهد. لذا از روش و فریب استفاده کرد تا دل و جان و اندیشه آدم را تحت فرمان خود را درآورد. 🔹خداوند در آیه ۲۰ سوره اعراف می‌فرماید: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ؛ پس آن دو را وسوسه کرد تا شرمگاهشان را که از آنها پوشیده بود در نظرشان آشکار کند و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت منع کرد تا مبادا از فرشتگان یا جاوید شدگان شوید». در آیه ۱۲۰ سوره طه نیز گزارش می‌کند که شیطان اینگونه گفت: «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لَا يَبْلَىٰ؛ پس او را وسوسه کرد، گفت: ای آدم! آیا تو را به درخت جاودان و سلطنتی که کهنه نمی شود، راهنمایی کنم؟». 🔹بنابراین با یکی از روش هایی است که در به خوبی از آن استفاده می‌شود. البته زمانی فریب و نیرنگ می‌تواند کارساز باشد که شخص، اطلاعات کامل و جامعی از مخاطب داشته باشد و آرزوها و خواسته‌های وی را بشناسد. اینجاست که علوم انسانی چون روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و مانند آن نیاز است تا بتوان تحلیل درستی از مخاطب داشت و براساس خواسته‌ها و آرزوهایش برنامه ریزی کرد و او را با خود همراه و همدل ساخت. ... نویسنده: خلیل منصوری منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
⭕️اهمیت مسائل مربوط به عفاف‏ در «سوره مبارکه نور» 🔹آیه اول مخصوصاً با تعبیر «سورَةٌ انْزَلْناها» و بعد هم با کلمه «فَرَضْناها» این مطلب را می‌فهماند که مسائل مربوط به مسائلی بسیار جدی است؛ یعنی درست در جهت عکس آنچه بشر امروز فکر می‌کند که در جهت سهل کردن و ساده کردن و ناچیز شمردن روابط جنسی حرکت می‌کند، و به غلط اسمش را آزادی می‌گذارد، و به اصطلاح در جهت «آزادی جنسی» گام برمی‏ دارد. 🔹 برعکس، آنچه تحت عنوان حریم های «عفاف» مطرح می‌کند و آنچه تحت عنوان مجازات های بی‏ عفتی بیان می‌کند و آنچه تحت عنوان مجازات لکه ‏دار کردن زنهایی که عفیفه‌اند و به دروغ متهم می‌شوند بیان می‌کند و آنچه در باب ترغیب به ازدواج بیان می‌کند و بالأخره هرچه در باب مسائل مربوط به عفاف گفته است، می‌خواهد بگوید اینها مسائل بسیار بسیار جدی و «فرض» است، و نمی‌شود اینها را کوچک شمرد؛ و یکی از بدبختی های دنیای امروز تحقیر کردن اصول عفاف و تقوای در امور جنسی است. 📕آشنایی با قرآن، ج ۴، مرتضی مطهری، ص ۱۳ منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش نهم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای فرهنگی 2⃣توجه به فرهنگ دينی در کشور در سطح عموم مردم جامعه 🔹هر چند نميتوان آمار دقيقی از اين موضوع ارائه کرد، اما ميتوان با مشاهده عينی و ميدانی به راحتی اين تغيير رويکرد در فرهنگ مردم به سمت فرهنگ دينی را لمس کرد. به عنوان مثال در اين مقطع شاهد پيدايش هزاران هيات مذهبی و حضور گسترده مردم و به ويژه جوانان در برنامه های مذهبی از جمله اعتکاف هستيم. سفرهای گسترده به اماکن مقدس همچون عتبات عاليات عراق و ساير اماکن زيارتی، رشد غير قابل مقايسه ای نسبت به گذشته داشته است و دهها مثال و نمونه ديگر که همگی شاهدی بر توجه هر چه بيشتر مردم به فرهنگ دينی پس از پيروزى انقلاب اسلامی ميباشد. در اين ميان نقشی که در اين گرايش به دين و مذهب داشته است اين است که برآمده از اين انقلاب کوشش نموده تا با فراهم نمودن فضای مناسب جهت گرايش به ارزش ها و دينداری با ترويج و تبليغ معارف اسلامی از راه‌های مختلف و با شيوه های گوناگون زمينه را در ميان مردم فراهم نمايد. 🔹بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی، آموزش و پرورش و آموزش عالی و در کنار آن فعاليت مساجد و پايگاهها و کانون های فرهنگی، و حضور روحانيت در سراسر کشور به منظور تبليغ فرهنگ اسلامی و برنامه هايى همچون دوره های تربيت مربی، دوره های آموزشی سفيران هدايت و تربيت راهنما، اجرای طرح اوقات فراغت، طرح روحانی مستقر، طرح هجرت، طرح بلاغ، آينده سازان و تشکيل گروه های تبليغی جهادی و... از جمله اقداماتی است که توانسته زمينه تقويت باورهای دينی را در ميان مردم، به ويژه نسل جوان فراهم نمايد. همچنین حضور پرشور مردم به ويژه جوانان در مراسمات مذهبی، هيئت ها و عزاداری ها، مراسم اعتکاف، احياء شبهای قدر و... بيانگر روحيه دينداری و جوانان و تأثيرات نظام جمهوری اسلامی در اين بخش است. هر چند در جامعه بعضاً شاهد ريزش هايى نیز در زمينه مسائل دينى و فرهنگی هستيم که عوامل مختلفی موجب آن گردیده است، امّا در کنار اين ريزش ها، رويش های قابل توجهی را نيز در اين عرصه به ويژه در ميان جوانان شاهد هستيم که قابل مقايسه با قبل از انقلاب اسلامی نيست. 3⃣ديگر دستاوردها در حوزه فرهنگ 🔹دستاوردهای ديگرى را هم میتوان به اين دستاوردها اضافه کرد که به صورت مختصر به پاره ای از آنها اشاره می کنيم: توجه به و حجاب در جامعه، در مقابل تلاش ها برای اشاعه فرهنگ برهنگی قبل از انقلاب؛ اشاعه و ترويج و جهاد و شهادت؛ ترويج ارزشها از طريق سينما و تلويزيون به جای ترويج ابتذال فرهنگی قبل از انقلاب؛ ساخت آثار فاخر سينمايی و تلويزيونی؛ گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور؛ تقويت روحيه و ؛ فراهم آمدن زمينه برای تعالی فرهنگ دينی و اشاعه آن به تمام جهان از طريق محوريت ظرفيت عظیمی به نام حوزه علميه قم و صدها مدرسه، پژوهشگاه و موسسه علمي فرهنگی ديگر در نقاط مختلف کشور؛ گسترش سطح سواد آموزی در سال‌های پس از پيروزى انقلاب اسلامی و حتی انواع ابداعات در شيوه های سواد آموزی (رشد شاخص های سواد آموزی)؛ جلوگيرى از تاراج آثار تمدنی کشور توسط بيگانگان و حتی بازگرداندن آثار تاريخی به يغما رفته و... ... نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات @tabyinchannel