⭕️اهمیت مسائل مربوط به عفاف در «سوره مبارکه نور»
🔹آیه اول مخصوصاً با تعبیر «سورَةٌ انْزَلْناها» و بعد هم با کلمه «فَرَضْناها» این مطلب را میفهماند که مسائل مربوط به #عفاف مسائلی بسیار جدی است؛ یعنی درست در جهت عکس آنچه بشر امروز فکر میکند که در جهت سهل کردن و ساده کردن و ناچیز شمردن روابط جنسی حرکت میکند، و به غلط اسمش را آزادی میگذارد، و به اصطلاح در جهت «آزادی جنسی» گام برمی دارد.
🔹 #قرآن برعکس، آنچه تحت عنوان حریم های «عفاف» مطرح میکند و آنچه تحت عنوان مجازات های بی عفتی بیان میکند و آنچه تحت عنوان مجازات لکه دار کردن زنهایی که عفیفهاند و به دروغ متهم میشوند بیان میکند و آنچه در باب ترغیب به ازدواج بیان میکند و بالأخره هرچه در باب مسائل مربوط به عفاف گفته است، میخواهد بگوید اینها مسائل بسیار بسیار جدی و «فرض» است، و نمیشود اینها را کوچک شمرد؛ و یکی از بدبختی های دنیای امروز تحقیر کردن اصول عفاف و تقوای در امور جنسی است.
📕آشنایی با قرآن، ج ۴، مرتضی مطهری، ص ۱۳
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش نهم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای فرهنگی
2⃣توجه به فرهنگ دينی در کشور در سطح عموم مردم جامعه
🔹هر چند نميتوان آمار دقيقی از اين موضوع ارائه کرد، اما ميتوان با مشاهده عينی و ميدانی به راحتی اين تغيير رويکرد در فرهنگ مردم به سمت فرهنگ دينی را لمس کرد. به عنوان مثال در اين مقطع شاهد پيدايش هزاران هيات مذهبی و حضور گسترده مردم و به ويژه جوانان در برنامه های مذهبی از جمله اعتکاف هستيم. سفرهای گسترده به اماکن مقدس همچون عتبات عاليات عراق و ساير اماکن زيارتی، رشد غير قابل مقايسه ای نسبت به گذشته داشته است و دهها مثال و نمونه ديگر که همگی شاهدی بر توجه هر چه بيشتر مردم به فرهنگ دينی پس از پيروزى انقلاب اسلامی ميباشد. در اين ميان نقشی که #انقلاب_اسلامی در اين گرايش به دين و مذهب داشته است اين است که #نظام_جمهوری_اسلامی برآمده از اين انقلاب کوشش نموده تا با فراهم نمودن فضای مناسب جهت گرايش به ارزش ها و دينداری با ترويج و تبليغ معارف اسلامی از راههای مختلف و با شيوه های گوناگون زمينه #تقويت_باورهای_دينی را در ميان مردم فراهم نمايد.
🔹بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی، آموزش و پرورش و آموزش عالی و در کنار آن فعاليت مساجد و پايگاهها و کانون های فرهنگی، و حضور روحانيت در سراسر کشور به منظور تبليغ فرهنگ اسلامی و برنامه هايى همچون دوره های تربيت مربی، دوره های آموزشی سفيران هدايت و تربيت راهنما، اجرای طرح اوقات فراغت، طرح روحانی مستقر، طرح هجرت، طرح بلاغ، آينده سازان و تشکيل گروه های تبليغی جهادی و... از جمله اقداماتی است که توانسته زمينه تقويت باورهای دينی را در ميان مردم، به ويژه نسل جوان فراهم نمايد. همچنین حضور پرشور مردم به ويژه جوانان در مراسمات مذهبی، هيئت ها و عزاداری ها، مراسم اعتکاف، احياء شبهای قدر و... بيانگر روحيه دينداری و #دين_گرايی جوانان و تأثيرات نظام جمهوری اسلامی در اين بخش است. هر چند در جامعه بعضاً شاهد ريزش هايى نیز در زمينه مسائل دينى و فرهنگی هستيم که عوامل مختلفی موجب آن گردیده است، امّا در کنار اين ريزش ها، رويش های قابل توجهی را نيز در اين عرصه به ويژه در ميان جوانان شاهد هستيم که قابل مقايسه با قبل از انقلاب اسلامی نيست.
3⃣ديگر دستاوردها در حوزه فرهنگ
🔹دستاوردهای ديگرى را هم میتوان به اين دستاوردها اضافه کرد که به صورت مختصر به پاره ای از آنها اشاره می کنيم: توجه به #فرهنگ_عفاف و حجاب در جامعه، در مقابل تلاش ها برای اشاعه فرهنگ برهنگی قبل از انقلاب؛ اشاعه و ترويج #فرهنگ_ايثار و جهاد و شهادت؛ ترويج ارزشها از طريق سينما و تلويزيون به جای ترويج ابتذال فرهنگی قبل از انقلاب؛ ساخت آثار فاخر سينمايی و تلويزيونی؛ گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور؛ تقويت روحيه و #فرهنگ_خودباوری؛ فراهم آمدن زمينه برای تعالی فرهنگ دينی و اشاعه آن به تمام جهان از طريق محوريت ظرفيت عظیمی به نام حوزه علميه قم و صدها مدرسه، پژوهشگاه و موسسه علمي فرهنگی ديگر در نقاط مختلف کشور؛ گسترش سطح سواد آموزی در سالهای پس از پيروزى انقلاب اسلامی و حتی انواع ابداعات در شيوه های سواد آموزی (رشد شاخص های سواد آموزی)؛ جلوگيرى از تاراج آثار تمدنی کشور توسط بيگانگان و حتی بازگرداندن آثار تاريخی به يغما رفته و... #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سلطه جویی و چپاول، مقصود اصلی جهانخواران
🔹 ... وضع امروز دنیا هم به همین کیفیت است. مخترع را یا از کار منصرف میکنند، یا به قتل میرسانند، چون صاحب امتیاز میشود. میگویند: فقط باید ما دارای امتیاز باشیم، نه دیگران. آقایی قبل از جنگ جهانی دوم در کربلا مدعی شده بود که میشود هواپیمای بدون خلبان ساخت و در اینباره تلاش میکرد، تا اینکه به بغداد رفت، ولی از آلمان مکرر تلگراف و نوشته پشت نوشته بهسوی او آمد که زحمت نکش، کار شما بیفایده و نشدنی است؛ زیرا ما هرچه تلاش کردیم نشد! سرانجام آلمان خود هواپیمای بدون خلبان ساخت، درحالیکه پیش از آن میگفت: ساختن هواپیمای بدون خلبان امکانپذیر نیست!
🔹صحبت #جهانخواران بر سر علم نیست و مسابقه آنها ذاتاً برای پیشرفت دانش و فرهنگ نیست، بلکه پیشرفتهای علمی برای آنها جنبه مقدمیت دارد و منظور اصلی آنان #سلطه_جویی و #چپاول است. به کره ماه برای این نمیروند که به علم خدمت کنند، بلکه برای موضعگیری در برابر رقیب و قطب مخالف است، برای اینکه بتوانند در آنجا کاری کنند که در کره زمین از لحاظ ریاست و حکومت بر همه مقدم باشند و دولتهای مخالف و رقیب را در روی زمین خوب مورد هدف قرار دهند و نابود کنند، با این وجود، ما مسلمانان فریب آنها را میخوریم و میگوییم: اینها راست میگویند که بشر دوستند. بله! شر دوستند، نه بشر دوست!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲ـ۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا تفکر افراد دیندار تفکرى کاملتر و بالاتر است؟
🔹محتویات فکر انسان هر چه عالى تر باشد، آن فکر کاملتر و عالىتر است، بنابراین هر چه معلومات و معقولات انسان توسعه بیشترى داشته باشد به همان اندازه، فکر انسان وسیعتر خواهد بود. از اینجا نتیجه مى گیریم که فکر کامل، فکرى است که متوجّه عالیترین موجودات باشد و پستترین افکار، آن فکرى است که در اطراف پست ترین موجودات دور مى زند.
🔹اکنون براى بهتر روشن شدن مطلب، اعتقادات یک فرد دیندار و بى دین را با هم مقایسه مى کنیم: یک «فرد مادّى» مى گوید که عالَم، همان چیزى است که ما مى بینیم و یا علوم طبیعى براى ما اثبات کرده است؛ طبیعت محدود و قوانین جبرى آن، سازنده این جهانند و هیچگونه نقشه و فکرى در ساختمان آن به کار نرفته است. بشر هم جزئى از طبیعت است و پس از مرگ، اجزاى او از هم متلاشى و تجزیه شده و بار دیگر به طبیعت برمى گردند و هیچگونه بقایى براى او نیست. در واقع، میان انسان و سایر حیوانات، چندان فاصله اى وجود ندارد.
🔹در مقابل یک «فرد دیندار» معتقد است که عالَم، خیلى بزرگتر است از آنچه ما درک مى کنیم و عالَم ماوراى این طبیعت به مراتب از جهان طبیعت، وسیعتر مى باشد. نیروى سازنده این عالَم، علم و قدرتى بى نهایت دارد، همیشه بوده و خواهد بود. عالَم بر طبق یک نقشه بسیار عمیق و دقیق استوار شده است و عدم اطّلاع کامل ما از اسرار آن، دلیل بر نبودن آن اسرار نیست، بلکه به خاطر نادانى ماست. انسان فاصله بسیار زیادى از حیوانات دارد. «مرگ» به معناى فنا و نابودى نیست (مرگ، پایان کبوتر نیست) [۱]، بلکه یکى از مراحل کمال بشر است، زیرا انسان، پس از مرگ وارد عالَم وسیعتر و پهناورترى مى گردد.
🔹اکنون خود شما قضاوت کنید که روح کدامیک از این دو نفر کاملتر و قویتر است؟ آن کس که فکر او تنها در محدوده مادّه، گردش مى کند و یا آن کس که برفراز آسمان ابدیّت و در یک فضاى بى انتها پرواز مى نماید؟ جواب این سؤال ناگفته، روشن است... آرى، این #دین است که فکر انسان را در افقى بلندتر از افکار مادّى قرار مى دهد و روح قوى و همّت عالى به او مى بخشد!
پینوشت؛
[۱] سهراب سپهرى
📕آفريدگار جهان، مكارم شيرازى، ناصر، ص ۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تفکر #فکر #تعقل #دین #دینداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بهره گیری از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام
🔹 ... و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقهام به جوانان عرض میکنم این است که در مسیر ارزشها و معنویات از وجود #روحانیت و #علمای_متعهد_اسلام استفاده کنید؛ و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بینیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید. روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسلها همت گماشتهاند و همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بودهاند؛ بر بالایدار رفتهاند و محرومیتها چشیدهاند؛ زندانها رفتهاند و اسارتها و تبعیدها دیدهاند؛ و بالاتر از همه، آماج طعنها و تهمتها بودهاند؛ و در شرایطی که بسیاری از روشنفکران در مبارزه با طاغوت به یأس و ناامیدی رسیده بودند، روح امید و حیات را به مردم برگرداندند و از حیثیت و اعتبار واقعی مردم دفاع نمودهاند؛ و هم اکنون نیز در هر سنگری در کنار مردمند؛ و در هر حادثه غمبار و مصیبت آفرینی شهدای بزرگواری را تقدیم نمودهاند.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش اول)
🔹 #انسان، ترکیبى از جسم مادّى و غرایز آن و روح الهى و قواى آن است و این دو در یکدیگر تأثیر مى گذارند. #تربیت و #پرورش و سالم نگهداشتن آنها از فساد، موجب هماهنگى و وحدت در مجموعه وجود انسان مى شود. اعمال و حالات جسم در کمال و انحطاط روح مؤثر بوده و پاکى روح در فعالیت هاى بدن اثر مى گذارد. بنابراین پرورش و #نگهدارى_جسم باید در کنار پرورش و #مراقبت_روح انجام گیرد. تربیت جسم و جان و هم ساز قرار دادن این دو، ذخایر باطنى را ظاهر ساخته و معرف شخصیت انسان در زندگى فردى و اجتماعى مى شود.
🔹در این تعریف، به هر دو بعد مادّى و معنوى توجّه شده است، زیرا هماهنگى استعدادها و قواى مادّى و معنوى انسان در صورتى حاصل می شود که هر دو بُعد مورد مراقبت و پرورش قرار گیرند و به سوى هدف مطلوب و شایسته مقام انسانى که تأدیب و متخلق شدن به اخلاق الهى است سوق داده شوند. مولی متقیان امیر مؤمنان امام علی (ع) می فرمایند: «مَنْ تَأَدَّبَ بِأَدَبِ اللهِ أَدَّاهُ إِلَى الْفَلَاحِ الدَّائِم؛ [۱] کسى که به ادب ها و روش های خداگونه تربیت و پرورش پیدا کند، نتیجه آن تربیت، این است که به رستگاری و فلاح دست پیدا می کند».
🔹نیز خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) وحی فرمود: «لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ... ؛ [حجر، ۸۸] به آنچه که به گروهی از کافران داده ایم و آنها را از نعم دنیوی برخوردار کرده ایم، از روی تعجب چشم خیره نکن و متعجب نشو...». پس از آن، پیامبر اکرم (ص) دستور دادند، فردی میان مردم صدا زند: «مَنْ لَمْ یَتَعَزَّ بِعَزَاءِ اللَّهِ تَقَطَّعَتْ نَفْسُهُ عَلَى الدُّنْیَا حَسَرَات؛ [۲] کسى که مؤدب به ادب الهى نباشد، با دل پُرحسرت از جهان می رود».
💠خانواده رکن مهم تربیت
🔹عوامل متعدد در فرایند تربیت و انتقال ارزش های دینی در اطفال تأثیر گذار است، اما #خانواده در این زمینه #بانفوذترین_عامل به شمار می رود. #کودک نخستین چشم انداز را از جهان پیرامون، در خانواده می آموزد و احساس وجود می کند و با آداب و رسوم اجتماعی و مراسم دینی آشنا و به وظایف فردی و حدود و اختیارات مسئولیت های خود پی می برد، زیرا خمیر مایهی شخصیت انسان در #خانواده تکوین می یابد و نگرش ها، رغبت ها و رفتارهای خوشایند و ناخوشایند نسبت به پدیده های مختلف از خانه سرچشمه می گیرد.
🔹اثر #تربیت_خانوادگی در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. خانواده اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد میشویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده میگیرند، میتواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد. علاوه بر ژن های مشابه، سبک های ارتباطی افراد یک خانواده نیز منجر به پیدایش خصوصیات مشترک در بین آن ها می شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص ۱۷
[۲] الخصال، ج ۱، ص ۶۴
نویسنده؛ امین توانا
منبع؛ راسخون
#خانواده #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش دهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠تربیت مهدوی
🔹بی گمان، #والدین و #خانواده در #تربیت_کودکان و نوجوانان، نقش بنیادی و مهمی دارند؛ زیرا کودکان آینه تمام نمای باورها، ارزش ها، ایمان و تربیت والدین و بزرگترهای خانواده هستند، و براساس نظام فکری و عملی خانواده، تربیت می شوند. بر این اساس، یکی از شیوه های مهم نهادینه کردن اندیشه مهدویت، رفتار والدین است. در #تربیت_مهدوی، کودک و نوجوان را باید از خانواده شروع کرد. پدر و مادرانی که می خواهند فرزند مهدوی داشته باشند، باید #صالح و منتظر باشند. منظور از مدیریت برنامه های مهدوی در خانواده این است که مراقب باشیم شرکت در برنامه های مهدوی، کودکان را از حقوقشان محروم نکند.
🔹پدری که صبح های جمعه در مراسم دعای ندبه شرکت می کند، نباید به دلیل خستگی از حضور در کنار کودکانش و توجه به تفریحات آنها غفلت کند. پدر باید با برنامه ریزی درست از ایجاد احساس نامناسب از شرکتش در دعای ندبه در ذهن کودکانش جلوگیری کند.
پدر و مادری که نسبت به تربیت مهدوی فرزندشان دغدغه داشته باشند، باید مراقب تغذیه روحی و معنوی کودکشان باشند و برای آن برنامه ریزی کنند، همان گونه که برای تغذیه جسمی و سلامت جسمانی آنها برنامه ریزی می کنند. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش چهارم)
🔸براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید.
💠مخاطب شناسی درجنگ نرم
🔹 #مخاطب_شناسی در همه ابعاد، از مهمترین مقدمات تاثیرگذاری تبلیغات و وسوسهها و فریب هاست. اگر مخاطب به درستی شناخته نشود، نمی توان بر او تاثیرگذار شد، و او را همدل و همراه خود کرد. از این رو در #جنگهای_نرم و #روانی همواره از مخاطب شناسی و علوم مرتبط با آن بهره بسیار برده شده است. اگر در گذشته در جنگ سخت و نظامی شناسایی مرزها و موقعیت جغرافیایی دشمن و مانند آن مهم و با ارزش بود، در #جنگ_نرم شناسایی خواستهها و نیازها و امیال مخاطب و دشمن بسیار مهم است. از این رو در جنگ نرم بر روی فرهنگ، مردم شناسی، گرایشها، خواستههای مردم، کار و تحقیق انجام میشود تا بتوانند بر روی جانها و اندیشهها و رفتارهای آنان تاثیر بگذارند. هر مخاطبی به چیزهایی علاقه دارد و میکوشد تا آن را به دست آورد. روانشناسی و روانشناسی اجتماعی و مانند آن کمک میکند تا خواستههای مخاطب، شناسایی و براساس آن برنامه ریزی شود. از این رو #شیطان با توجه به علایق مردم عمل میکند.
🔹ابلیس هرچند که همانند دیگر جنیان از باطن قلوب مردم خبر ندارد، ولی مجهز بودن وی به اهرم و نهان بودن از چشمهای انسانها موجب میشود تا به ایشان نزدیک شود و از رفتارهایشان به خواستههای آنان پی ببرد و براساس آن خواستهها برنامه ریزی برای تسلط قلوب و جانها داشته باشد. از آن جایی که انسانها به اموری چون زن، مال و مقام و مانند آن گرایش دارند، دشمن بر اساس خواستههای هر کسی به سراغ او میرود و با آراستن آن به عنوان مهمترین و اصیلترین و شریفترین هدف، وی را به سوی آنها سوق میدهد و بر جان و روح او تسلط مییابد. اولین چیزی که #شیطان در دل کافران میآراید، اصالت بخشی به زندگی دنیا و خواستههای مادی و نفسانی است. [بقره، آیه ۲۱۲] وقتی زینتهای دنیا برای شخص اصالت یافت، شیطان براساس همین زینتهای اصالت یافته، وارد زندگی او میشود و او را به اولیای خود تبدیل میکند. هر انسانی در دام چیزی از این زینتها میافتد و کمتر کسی است که راه نجاتی از این زینتها برای خود میتواند بیابد. #ادامه_دارد...
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#جنگ_نرم #شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سوره مبارکه نور
🔹قرآن میگوید ما این سوره را فرود آوردهایم و مقررات و محتوای این سوره را که در زمینه آداب و اخلاق جنسی است حتم شمردهایم، و یک سلسله آیات بینه در آن فرود آوردهایم برای بیداری و آگاهی بشر، «لَعَلَّکمْ تَذَکرونَ» باشد که شما #یادآوری شوید، آگاهی پیدا کنید، از #غفلت خارج گردید. فرق است میان «تفکر» و «تذکر». #تفکر آنجایی است که یک مسئلهای را که انسان به کلی نسبت به آن جاهل و نادان است و نمیداند، به انسان میآموزند.
🔹قرآن در بسیاری از موارد، دم از تفکر میزند. #تذکر در مسائلی است که فطرت انسان خود به خود صحت آن مسائل را درک میکند ولی باید #یادآوری کرد و توجه داد. قرآن مخصوصاً آداب و اخلاق جنسی را به عنوان #تذکر بیان میکند، شاید یک علتش احترام گزاردن به بشر است. میفرماید ما شما را به این مسائل متوجه میکنیم، یعنی مسائلی است که اگر خودتان هم بیندیشید میفهمید، ولی ما شما را متذکر و متوجه میکنیم.
📕آشنایی با قرآن، ج ۴، مرتضی مطهری، ص ۱۴
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش دهم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای علمی
1⃣کسب رتبه های برتر در توليد و رشد علم
🔹به عنوان مثال در زمينه رشد علمی کشور که معمولا در جهان آن را بر اساس افزايش يا کاهش مقالات علمی منتشره هر کشوری در مجلات بين المللی ISI می سنجند، لازم است گفته شود که ايران قبل از انقلاب فاقد مقالات علمی منشره در مجلات ISI بود. پس از پيروزى انقلاب اسلامی و اتمام جنگ تحميلى، رشد علمی ايران آغاز شد و با گذر زمان به اوج خود رسيد. طبق يافته های مراکز علم سنجی بين المللی رشد علمی ايران، با معيار جهانی تعداد مقالات منتشره در مجلات معتبر در فاصله بين سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۷ از ۷۳۶ مورد، به ۱۳۲۳۸ مورد ارتقا يافته، و طی مدت ۱۲ سال به ۱۸ برابر رسيده است؛ يعنى نرخ رشد توليد علم در ايران ۱۱ برابر از ميانگين جهانی بالاتر است و ايران سريعترين رشد علمی را در بين کشورهای جهان دارد. شايان ذکر است بنا به اعلام سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تعداد مقالات جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ هزار مورد رسید که نشان از رشد بسیار بالای علمی کشور دارد.
2⃣دیگر دستاوردهای علمی کشور
🔹بخش ديگری از دستاوردهای علمی نيز به صورت مختصر عبارتند از: پيشرفت در فناوری های هوافضا؛ پيشرفت در صنايع نظامی و موشکی؛ فناوری هسته ای و صنايع مرتبط؛ پيشرفت در فناوریهای ليزر؛ صنايع نفت، گاز، پتروشيمی و صنايع وابسته؛ نانوتکنولوژی؛ شبيه سازی؛ پيشرفتهای روباتيک؛ پزشکی هسته ای؛ ساخت انواع داروهای ضد سرطان؛ سلول درمانی؛ پيشرفت در درمان ناباروری؛ فناوریهای مرتبط با ماهواره و نيز فناوريهای مرتبط با گيرنده ها و فرستنده های تلويزيونی؛ توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و مجامع علمی به ويژه در زمينه تحصيلات تکمیلی؛ پيشرفت در زمينه ساخت دستگاه های مخابراتی؛ خودکفایی در توليد انواع سرم؛ انجام جراحی های مهم و پيچيده پزشکی؛ کسب رتبه های برتر المپيادهای علمی توسط دانش آموزان و دانشجويان ايرانی؛ فراهم شدن زمينه برای فعاليت هزاران پژوهشکده و مرکز علمی ديگر با هدف ارتقای رشد علمی کشور و... شايان ذکر است ويژگی مهم اين پيشرفت ها اين است که در سايه تحريم و انواع فشار از جانب دشمنان و با همت جوانانی که اکثر آنها سنينی بين ۲۵ تا ۳۵ سال دارند، حاصل شده است که ارزش اين پيشرفت ها را مضاعف می سازد. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️میرزا محمدتقی شیرازی رحمة الله را با واسطه کشتند!
🔹دولت #انگلیس میرزا محمدتقی شیرازی رحمهالله را با واسطه کشت؛ زیرا ایشان فتوا داد: «یحْرُمُ عَلَی الْمُسْلِمِ أَنْ یرْضی بِدَوْلَةِ الْکفْرِ؛ بر مسلمان حرام است که از دولت کفر راضی باشد». این فتوا خیلی در مردم عراق اثر کرد و علیه انگلستان تمام شد؛ لذا نتوانستند بهطور مستقیم و بیواسطه بر عراق حکومت کنند و به ناچار افرادی را بهعنوان محلل و واسطه و نماینده و حافظ منافع خود بر مردم قرار دادند و بعد همانها را هم یکییکی کشتند.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ سخت، نیمه سخت و نرم و عوامل مهم برتری در آنها
🔹بیش از چهل سال مواجههی انقلاب اسلامی با توطئههای ریز و درشت #دشمن، فهرستی بلند را پیش روی ما قرار داده است. از جنگ تحمیلی هشت ساله و تجاوزات گاه و بیگاه به مرزهای کشور گرفته تا #نفوذ در ارکان تصمیمسازی و تلاش برای به خطاکشاندن دستگاه محاسباتی نظام. در تمام این موارد که شامل نبرد در #میدان_سخت، #میدان_نیمه_سخت و #میدان_نرم میشود، یک عنصر اساسی و مهم برای تفوق بر مکر دشمن ضروری و لازم است و آن، افزایش کمی و کیفیِ #سطح_اطلاعات و #تحلیلها است؛
🔹به این معنا که عناصر مأمور به حضور در این نبردهای سهگانه در درجهی اول باید در جریان آخرین اخبار و اطلاعات لازم، قرار داشته باشند و در مرحلهی بعد، باید از قدرت تحلیل و فهم حرکت احتمالی دشمن و راه مقابله با آن برخوردار باشند. در نقطهی مقابل، آفات بزرگ برای نیروهای حاضر در این میادین سهگانه، کاهش سطح هوشیاری، عدم رصد و دقت دائمی، دستکم گرفتن ترفندها و #نقشه_های_دشمن و فریفتهشدن به فضای به ظاهر آرام است که به عنوان نمونه میتوان نام برد از فتنه سال ۸۸ و آشوب آبان ۹۸ که همهی نقاط ضعف فوق - با شدت و ضعف - در آن وجود داشت و منجر شد به وقوع آسیبها و ایجاد هزینهها.
🔹خلاصه اینکه باید این نکته را همیشه در ذهن حفظ کرد که اگر ما به هر دلیلی - از خستگی گرفته تا دنیازدگی - دچار رخوت و سستی در این میدانهای سهگانه شویم، آن وقت است که دریافت ضربات و #آسیبها از #دشمن، بسیار محتمل و قابل وقوع خواهد بود؛ چرا که به فرمودهی امام علی (ع) «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه» [۱]؛ یعنی اگر ما خوابمان برد معنایش این نیست که دشمن ما هم خوابیده و غافل است، بلکه شاید او در تدارک حرکتی جدید علیه ما باشد.
پینوشت:
[۱] نهجالبلاغه، نامه ۶۲
نویسنده: رضا رستمی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#جنگ #جنگ_نرم #دشمن #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روحانیت متعهد
🔹در هیچ کشور و انقلابی جز انقلاب بعثت و رسالت و زندگی ائمه هدی علیهم السلام و انقلاب اسلامی ایران سراغ نداریم که رهبران انقلاب آنقدر آماج حملات و کینهها گردند، و این به خاطر صداقت و امانتداری است که در وجود #علمای_متعهد_اسلام متبلور است. مسئولیت پذیری در کشوری که با محاصرهها و مشکلات اقتصادی و سیاسی و نظامی مواجه است کار مشکلی است. البته #روحانیون_متعهد کشور ما باید خودشان را برای فداکاریهای بیشتر آماده کنند،
🔹و در مواقع لزوم و ضرورت از آبرو و اعتبار خود برای حفظ آبروی اسلام و خدمت به محرومان و پابرهنگان استفاده کنند. و جای بسی سپاس و امتنان است که ملت رشید و دلاور ایران قدر خادمان واقعی خود را میشناسد، و فلسفه عشق و ارادت خود را به این نهاد مقدس در یک کلمه خلاصه میکند. علما و روحانیون متعهد اسلام هرگز به آرمان و اصالت و عقیده و هدف اسلامی ملت خیانت نکرده و نمیکنند.
🔹البته تذکر این نکته لازم است که در تمام نوشتهها و صحبتها هر وقت نام #روحانیت را به میان آوردهام و از آنان قدردانی نمودهام، مقصودم علمای پاک و متعهد و مبارز است؛ که در هر قشری ناپاک و غیرمتعهد وجود دارد. و روحانیون وابسته ضررشان از هر فرد ناپاک دیگر بیشتر است. و همیشه این دسته از روحانیون مورد لعن و نفرین خدا و رسول و مردم بودهاند؛ و ضربات اصلی را به این انقلاب، روحانیون وابسته و مقدس مآب و دین فروش زدهاند و میزنند. و روحانیون متعهد ما همواره از این بی فرهنگها متنفر و گریزان بودهاند.
📕صحیفه امام ج۲۱ ص۹۷
منبع:وبسایتروحالله(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش دوم)
🔸اثر #تربیت_خانوادگی در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. #خانواده اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد میشویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده میگیرند، میتواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد.
💠توجه دین به اهمیت نظام خانواده
🔹متخصصان معتقدند معمولاً افرادی که از سلامت روان مناسبی برخوردار هستند در خانواده های سالمی نیز پرورش یافته اند؛ زیرا مادر یا پدری که خود دچار مشکلات روحی باشد نمی تواند مراقبت های لازم را از فرزند خود به عمل بیاورد، و در نتیجه از همین طریق مشکلات خود را به #کودک نیز منتقل می کند. برای مثال یک مادر افسرده معمولاً فرزند خود را نیز افسرده می کند، چرا که انرژی روانی کافی برای برقراری ارتباط عاطفی با فرزند خود را ندارد. کمبود عاطفی ایجاد شده به رابطه بین مادر و فرزند لطمه وارد می کند و در نتیجه کودک نیز ممکن است از همان ابتدا علائمی از افسردگی از خود نشان دهد.
🔹البته اختلالات روحی و روانی تا حدی می توانند ژنتیکی نیز باشند، چرا که تحقیقات نشان داده است جدا از روش های تربیتی، میزان بروز اختلالاتی نظیر اختلالات اضطرابی و افسردگی در کسانی که سابقه این مشکلات در بستگان درجه یکشان وجود دارد بیشتر از دیگران است. #دین، زندگی را معنی دار می کند و باعث تحقق عدالت اجتماعی می شود و عمیق ترین احساسات را در وجدان انسان برمی انگیزد. #دین نیاز فطری است. فقدان کامل ایمان در حکم سقوط انسان است؛ زیرا داشتن #ایمان، احساس هویت فردی و اجتماعی را فراهم می کند و به انسان #آرامش و #امنیت می بخشد.
🔹 #تربیت_دینی_کودکان، امری ضروری و لازم است و این ضرورت حداقل از دو دید فردی و اجتماعی قابل رسیدگی است. از لحاظ فردی، #مذهب، پایه و مایه همه جوانب و ابعاد فرد و سبب بسیاری از رشدها و ایستایی ها است. چه بسیارند امانت های الهی که در سایه بی توجهی اولیای کودک به جنبه های عقیدتی و مذهبی او، دچار تزلزل می شوند. #کودک بر اساس آنچه که دیده و شنیده، چه درست و چه غلط، می آموزد و عمل می کند و از این دیدگاه، #نقش_خانواده در کودک فوق العاده است. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ امین توانا
منبع؛ راسخون
#دین #خانواده #کودک #تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش یازدهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله به نقش رسانه در دولت مهدوی پرداخته و به صورت کوتاه به آنها اشاره شده است.
💠رسانه مهدوی
🔹 #رسانه، ابزار اطلاع رسانی و دارای کارکردهای دوگانه و متقابلی است و همان اندازه که می تواند موجب بصیرت، روشنگری و رشد فردی و اجتماعی باشد، می تواند عامل جهالت، تفرقه و نابودی اندیشه و فرهنگ جامعه شود. بنابراین، داوری درباره رسانه، بستگی به آن دارد که در اختیار چه کسی و با چه اهدافی از آن استفاده شود. به این معنا که نمی توان در مقام ارزش گذاری، رسانه را خوب یا بد دانست؛ زیرا خوبی یا بدی رسانه به اموری بستگی دارد که داوری درباره آن می باید در چارچوب ملاک های مشخصی انجام گیرد. از این رو، برای شناخت بیشتر رسانه در نظام ارزشی مهدوی، با بهره گیری از آیات و روایات به چند مورد اشاره می شود.
1⃣بصیرت افزایی
🔹در آغاز برپایی #حکومت_مهدوی، جامعه مهدوی با انواع دسایس دشمنان روبرو است. در چنین شرایطی، #رسانه_مهدوی با شبکه ای از رسانه های دشمن و با هوشمندی تمام به مقابله برمی خیزد، زیرا #رسانه_دشمن واقعیات را به سود خود دستکاری میکند: «مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ...». [نساء، ۴۶] که ظاهری فریبنده و ادبیاتی نرم دارند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ يُشْهِدُ اللهَ عَلَىٰ مَا فِی قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ». [بقره، ۲۰۴] و دستگاه اطلاع رسانی آنها، به #جامعه_مهدوی آسیب می رساند: «وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکتَابَ مِن قَبْلِکمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکواْ أَذًی کثِیرًا وَ إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الاُمُورِ». [آل عمران، ۱۸۶] آنها از پای نمی نشیند، مگر اینکه امت اسلامی به تمکین به خواسته هایشان را وادار کنند: «وَ لَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ...». [بقره، ۱۲۰] #اردوگاه_کفر در عصر ارتباطات در جدال با دانش آسمانی، می خواهد دل های مردم را با خود همراه سازد، اما حضرت جادوی رسانه ای جبهه کفر را با فتح قلوب، باطل می کند. او مردم را می شناسد و به فرموده امام صادق (ع) احدی نمی ماند، مگر آنکه حضرت او را می شناسد. [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۵۸] حاصل این نبرد رسانه ای، روی آوردن مردم به خداپرستی است.
2⃣ارزش آفرینی
🔹یکی از راه های مبارزه با انحراف، تقویت بنیان جامعه اسلامی است. با تقویت بنیان های جامعه اسلامی، مبانی حکومت دینی نیز تقویت خواهد شد. در چنین شرایطی، #رسانه_مهدوی با تکیه بر فطرت انسانی به یاری آن حضرت خواهد آمد. بر این اساس، کار این رسانه گاه احیای ارزش هاست. چنان که امام رضا (ع) فرمود: «رحم الله عبدا احیی امرنا... ؛ رحمت خدا بر بنده اى كه امر ما را زنده كند...». [معانی الاخبار، ص ۱۸۰، ح ۱] گاه نیز تبلیغ ارزش ها که فرمود: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ». [آل عمران، ۱۰۴] در چنین شرایطی، رسانه مهدوی با ارزش آفرینی و تقویت ایمان مردمی، این پیوند را تقویت می کند و با احیا و گسترش ویژگی هایی مانند وحدت، بنیان حکومت اسلامی را مستحکم می سازد. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد