⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹خود #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - که در راس همه واقع است #زندگی_کوخنشینی داشته است. خیال نشود که یک اتاق، حتی یک اتاق نظیر اتاق متوسط این جامعه داشتهاند. چند تا حجره داشتهاند، #حجرههایمحقر.
🔹و این #شخص_عالیمقام از همین حجره محقر نورش به #ملک و #ملکوت افتاده است و #سِعِه_تربیتش در تمام جهان توسعه پیدا کرده است. در صورتی که آنچه او میخواست باز نشده است، و بشر به این زودی نمیتواند برسد به او، مگر ان شاء الله خلف صالح او (قائم آل محمد ارواحنا فداه) بیاید و با دست مبارک او #تربیت_عالیه تحقق پیدا بکند.
🔹از این معنویات که گذشتیم، در این امور فرهنگی، در این امور مادی، در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین #کاخ_نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخنشین موفق شده است به یک اختراع. #کوخ_نشینان بودند که موفق شدهاند به این #اختراعات.
🔹طبع قضیه #کاخ_نشینی، توجه به #عیش و عشرت و توجه به #دنیا و توجه به #مال و منال است و نمیتواند #شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش دوم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
🔴ابزارهای امپریالیسم فرهنگی
💠«ابزارهای امپریالیسم» فرهنگی نیز گوناگون هستند. این ابزارها را می توان در قالب پنج امپریالیسم تعریف کرد:
1⃣امپریالیسم خبری
🔹واژه #امپریالیسم_خبری را نخستین بار یورهوک کنن، رئیس جمهوری وقت فنلاند، در گردهمایی کارشناسان ارتباطی یونسکو در دانشگاه تامپر فنلاند در سال ۱۹۷۱ مطرح کرد. او در سخنرانی خود با انتقاد از وضعیت ارتباطی نامطلوب بین کشورهای غربی و دیگر کشورها گفت: «کارشناسانی که در اینجا اجتماع کرده اند، در بررسی های خود نشان داده اند کشورهای غربی و دیگر ممالک در حال توسعه در زمینه اطلاعات، تحت تأثیر شدید صادرات ممالک صنعتی غربی به ویژه قدرت های بزرگ قرار دارند، به گونه ای که می توان وضعیت حاکم در سطح بین المللی را #امپریالیسم_خبری توصیف کرد».
🔹جریان خبرها تحت #سلطه تعداد اندکی از مؤسسه های خبری است که اطلاعات تازه را در اختیار روزنامه ها و همچنین ایستگاه های رادیو و تلویزیون در سراسر جهان قرار می دهند، مثل رویتر یونایتد پرس، اینترنشنال پری و فرانس پرس. کانون های #امپریالیسم_خبری با شیوه های گوناگون، آثار و عوارضی نامطلوب را در کشورهای جهان سوم پدید می آورند و #سلطه_فرهنگی بر آنها را تثبیت می کنند. غول های خبری، با در اختیار داشتن سرمایه های هنگفت، تجهیزات پیشرفته مخابراتی، ارتباط های ماهواره ای، کامپیوتر های مدرن و خبرنگاران زبده در پوشش حمایت های سیاسی و اقتصادی نظام سرمایه داری و کمک های سازمان های جاسوسی بر #جریان_اطلاعات و اخبار، بخصوص در کشورهای در حال توسعه #سلطه_کامل دارند.
2⃣امپریالیسم رسانه ای
🔹#امپریالیسم_فرهنگی، مولود انحصار ارتباطی و #امپریالیسم_رسانهای است. امپریالیسم فرهنگی اعم از «امپریالیسم رسانهای» است، اما به دلیل قدرت و #سلطه_رسانهها و حجم بالای انتقال فرهنگی رسانه ها به ویژه رسانه های مدرن، برخی از نویسندگان چون گیدنز، امپریالیسم فرهنگی را در چارچوب تبیین رسانه ای آن ارائه می کنند. به اعتقاد برخی نظریه پردازان ارتباطات، امروزه جهان در دست کسی است که #رسانهها را در اختیار دارد. به باور گردانندگان اصلی صنعت رسانه ها، چند مؤسسه بزرگ نه تنها رسانه های مهم همگانی آمریکا، بلکه جهان را به کنترل خود در خواهند آورد. فناوری های نوین و اقتصاد #آمریکا نوع تازه ای از سلطه و اقتدار مرکزی را که همان سلطه شرکت ها و مؤسسه های بزرگ ملی و چند ملیتی است، بر اطلاعات پدید آورده است. این شرکت های بزرگ می توانند دستور کار ملی تعیین کنند. آنها جزئی از شبکه بین المللی اقتصاد جهان محسوب می شوند. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ #رسانه #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پاسخ «امام حسن مجتبى» عليه السلام در پاسخ به نامه اى كه معاويه براى آن حضرت فرستاده بود
🔸قالَ الامامُ المُجتَبى عليه السلام: «إنَّما هذَا الأمْرُ لِی وَالخِلافَةُ لِی وَ لِأهْلِ بَيْتِی، وَ إنَّها لَُمحَرَّمَةٌ عَلَيْكَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِكَ سِمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله. وَاللهِ لَوْ وَجَدْتُ صابِرينَ عارِفينَ بِحَقّى غَيْرَ مُنْكِرينَ ما سَلَّمْتُ لَكَ وَ لا أَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ».
🔹#امام_مجتبى عليه السلام فرمود: «همانا اين امر (حكومت) و #جانشينی_رسول_خدا (ص) از آنِ من و مربوط به اهل بيت من است، و بر #تو و #خاندانت #حرام است. اين مطلب را از رسول خدا صلی الله عليه و آله شنيده ام. سپس فرمود: سوگند به خداوند، چنانچه يارانى آگاه و آشنا به حقم، مى يافتم (كه در راه احياى حق ايستادگى مى نمودند) #حكومت را به تو واگذار نمى كردم و آنچه را كه تو مى خواستى، به تو نمى دادم».
📕بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۵
#امام_حسن #امام_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت تربیت رسانهای فرزندان
🔹اهمیت «تربیت رسانهای فرزندان» در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست و به یکی از دغدغه های #والدین تبدیل شده است. سختی هایی که امروز والدین با آن مواجه هستند نباید دغدغه والدین نسبت به آینده #فرزندان را کمرنگ کند، آینده ای که بر پایه همین تکنولوژی و دنیای مجازی است. همان طور که ما نسبت به خوراک، پوشاک و سلامت جسمی کودکان مان دغدغه داریم، باید به نسبت #فضای_رسانهای که با سلامت روح انسان ها و به خصوص فرزندان ارتباط دارد نیز دغدغه داشته باشیم و به آن اهمیت دهیم.
🔹والدینی که به این موضوع اهمیت می دهند و به لحاظ #سواد_رسانهای نیز #فرزندان خود را تربیت میکنند، موجبات رشد و موفقیت آن ها را در آینده رقم خواهند زد. نیاز است که #والدین به عنوان افرادی که مسئولیت آینده #فرزندان به عهده آن هاست، آرامش ذهن و روح کودکان را تامین کنند. هیچ توجیهی برای بی توجهی به ابزاری که کودکان از آن استفاده می کنند و رسانه ها را رصد میکنند، و فیلم ها و انیمیشن هایی که می بیینند وجود ندارد. #آینده_فرزندان در واقع با زندگی والدین گره خورده است، و افکار و آموزه های آنها بر روی روند رشد رسانه ای فرزندان تاثیرگذار است.
نویسنده: محسن باقری
منبع: وبسایت پایگاه جامع سواد رسانه
#سواد_رسانه_ای #رسانه #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بهترین نوع ریاضت
🔹از حضرت آیتالله بهجت قدسسره در خصوص بهترین نوع ریاضت سوال شد، ایشان فرمودند: #صوم (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماههای قمری]. همچنین #کثرت_صلاة (زیاد نماز خواندن)، به اندازهای که پای حضرت رسول صلی الله علیه و آله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. معلوم است، ریاضات شرعیه، «عمل به #واجبات» و «ترک #محرمات» است.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه تعدد زوجات پيامبر اکرم(ص)
🔹رسول خدا(ص) با بعضی از همسرانش به منظور کسب نیرو و بدست آوردن اقوام بیشتر و در نتیجه به خاطر جمع آوری یار و هوادار بیشتر ازدواج کرد و با بعضی دیگر به منظور جلب نمودن و دلجویی و در نتیجه ایمن شدن از شر خویشاوند آن همسر ازدواج فرمود و با بعضی دیگر به این انگیزه ازدواج کرد که هزینه زندگیش را تکفل نماید و به دیگران بیاموزد که در حفظ ارامل و پیرزنان از فقر و مسکنت و بی کسی کوشا باشند، و مؤمنین رفتار آنجناب را در بین خود سنتی قرار دهند و با بعضی دیگر به این منظور ازدواج کرد که با یک سنت جاهلیت مبارزه نموده و عملا آن را باطل سازد که ازدواجش با زینب دختر جحش به همین منظور بوده است؛ چون او نخست همسر زیدبنحارثه پسرخوانده پیامبر بود و زید او را طلاق داد و از نظر رسوم جاهلیت ازدواج با همسر پسرخوانده ممنوع بود؛ چون پسرخوانده در نظر عرب جاهلی حکم پسر را داشت، همانطور که یک مرد نمیتواند همسر پسر صلبی خود را بگیرد، از نظر اعراب ازدواج با همسر پسرخوانده نیز ممنوع بود. رسول خدا (ص) با زینب ازدواج کرد تا این رسم غلط را براندازد، و آیاتی از قرآن در این باب نازل گردید.
🔹و ازدواجش با سوده دختر زمعه به این جهت بوده که وی بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه همسر خود را از دست داد و اقوام او همه کافر بودند و او اگر به میان اقوامش بر میگشت، یا به قتلش میرساندند و یا شکنجهاش میکردند و یا بر گرویدن به کفر مجبورش میکردند، لذا پیامبر برای حفظ او از این مخاطرات با او ازدواج نمود. و ازدواجش با زینب دختر خزیمه این بود که همسر وی عبدالله بن جحش در جنگ احد کشته شد و او زنی بود که در جاهلیت به فقرا و مساکین بسیار انفاق و مهربانی میکرد و به همین جهت یکی از بانوان آبرومند و سرشناس آن دوره بود و او را مادر مساکین نامیده بودند؛ رسول خدا(ص) خواست با ازدواج با وی آبروی او را حفظ کند (و فضیلت او را تقدیر نماید). و انگیزه ازدواجش با ام سلمه این بود که وی نام اصلیش هند بود و قبلا همسر عبدالله بن ابی سلمه پسر عمه پیامبر و برادر شیری آنجناب بود و اولین کسی بود که به حبشه هجرت کرد. زنی زاهده و فاضله و دیندار و خردمند بود، بعد از آنکه همسرش از دنیا رفت پیامبر به این جهت با او ازدواج کرد که زنی پیر و دارای ایتام بود و نمیتوانست یتیمان خود را اداره کند. ازدواجش با حفصه دختر عمر نیز بدین جهت بود که شوهر او خنیس بن خداقه در جنگ بدر کشته شد و او بیوه زن ماند.
🔹بنابراین اگر در این خصوصیات و در سیره آنجناب و در زهدی که آن جناب نسبت به دنیا و زینت دنیا داشت و حتی همسران خود را نیز بدان دعوت میکرد دقت شود، هیچ شکی باقی نمیماند در این که ازدواجهای پیامبر(ص) نظیر ازدواجهای مردم نبوده، به اضافه اینکه رفتار آنجناب با زنان و احیای حقوق از دست رفته آنان در قرون جاهلیت و تجدید حرمت به باد رفتهشان و احیای شخصیت اجتماعیشان، دلیل دیگری است بر این که آنجناب زن را تنها یک وسیله برای شهوترانی مردان نمیدانسته و تمام همّش این بوده که زنان را از ذلت و بردگی نجات داده و به مردان بفهماند که زن نیز انسان است. حتی در آخرین نفس عمرش نیز سفارش آنان را به مردان کرده و فرمود: «الصلوة الصلوة و ما ملکت ایمانکم لا تکلفوهم ما لا یطیقون، الله الله فی النساء فانهن عوان فی ایدیکم...». و تنها همسری که در دختریش با آنجناب ازدواج کرد عایشه دختر ابی بکر بود. ازدواج پیامبر(ص) با عایشه براساس مصالحی که بیان شد صورت گرفت و بعد از بلوغ و رشد عایشه انجام شده است و هرگز پیامبر با یک دختر نابالغ ازدواج نکرده و این ازدواج اتفاقاً به اصرار پدر و مادر عایشه و صلاحدید جهان اسلام آن روز، انجام گرفت.
🔹و پیامبر اکرم زنان خود را مختار کرد که یا با سختیهای معیشتی سازگار باشند و یا با کمال متانت و آرامش طلاق گرفته و دنیا را اختیار کنند که هیچ کدام حتی عایشه حاضر نشد این افتخار همسری پیامبر(ص) را از دست بدهد. نکته مهمتری که باید به آن توجه شود این است که ازدواج و لوازم آن در این عصر را نباید با عصر پیامبر قیاس کرد؛ چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ آب و هوا و وضعیت رشد انسانها. امروزه دختران در سنین بالاتری ازدواج می کنند تا تحصیلات خود را ادامه دهند و... ولی در عصر پیامبر(ص) معطل ماندن یک دختر وجهی نداشت و همچنین در آب و هوای و موقعیت آن عصر دختران ۹ یا ۱۰ ساله کاملاً به سن بلوغ جنسی میرسیدند و ازدواج نیز، چنین قید و بندهایی را نداشت. عظمت معنوی و روحانی پیامبر اکرم(ص) چنان است که تاریخ آن را منعکس کرده است. قرآن کریم به عنوان سند زنده و بی همتای رسالت پیامبر(ص) و گواه همیشگی صداقت و درستی آنحضرت است و همین قرآن مایه شفا و صفای انسانها و موجب هدایت فطرتهای پاک و توحیدی میشود.
منبع؛ پایگاه حوزه
#پيامبر_اكرم #پیامبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شهید آیت الله مطهّری به معنای واقعی کلمه یک معلّم بود
🔹یاد شهید عزیزمان مرحوم آیت الله مطهّری را گرامی میدارم که به معنای واقعی کلمه یک #معلّم بود. همهی آن خصوصیّاتی که ما در #معلّمین مدارسمان یا مدرّسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت؛ #علم داشت، #تعهّد داشت، #دقّت داشت، #پیگیری داشت، #نظم و #انضباط در کار داشت؛ خیلی خصوصیّات مثبت در این مرد بزرگ وجود داشت. بحمدالله شهادت او هم برکاتی برای کشور داشت؛ خود ایشان که خب به مقامات عالی رسید و آثار ایشان [هم] بر اثر این شهادت، در دل جامعه جا باز کرد. من توصیه میکنم #نوشتههایایشان و تنظیم شدههای سخنرانیهای ایشان را، بخصوص #معلّمین، حتماً نگاه کنند و بخوانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نظر اسلام در مورد نوع پوشش در جامعه چیست؟
🔹تا آنجا که تاریخ نشان مى دهد، همیشه انسان «لباس» مى پوشیده است، ولى البته در طول تاریخ و با گذشت زمان و با تفاوت امکنه، لباس ها فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بیشتر لباس به عنوان حفظ از سرما و گرما و همچنین زینت و تجمل مورد استفاده قرار مى گرفته است، و جنبه ایمنى و حفاظت آن در درجه بعد بوده. اما در زندگى صنعتى امروز، نقش ایمنى لباس و جنبه حفاظت آن در بسیارى از رشته ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، فضانوردان، مأموران آتش نشانى، کارگران معادن، غواصان، و بسیارى دیگر، از لباس هاى مخصوص براى حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده مى کنند.َ وسائل تولید لباس، در عصر ما به قدرى متنوع شده و توسعه یافته که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست.
🔹نویسنده تفسیر «المنار» در جلد هشتم در ذیل آیه ۲۶ سوره «اعراف»، چنین مى نویسد: «یکى از رؤساى کشور آلمان روزى از یک کارخانه پارچه بافى دیدن مى کرد، هنگام ورود در کارخانه گوسفندانى را به او نشان دادند که مشغول چیدن پشم از آنها بودند، پس از بازدید به هنگامى که مى خواست از کارخانه خارج شود، پارچه اى به عنوان هدیه به او دادند و به او گفتند: این پارچه از پشم همان گوسفندانى است که به هنگام ورود در برابر شما، چیده شد، یعنى یکى دو ساعت بیشتر طول نکشید که پشم از بدن گوسفند فرود آمد و پارچه جالبى براى پوشش رئیس کشور شد!». اما متأسفانه در عصر ما، جنبه هاى فرعى و حتى نامطلوب و زننده لباس به قدرى گسترش یافته که دارد فلسفه اصلى لباس را تحت الشعاع خود قرار مى دهد.
🔹لباس عاملى شده براى انواع تجمل پرستى ها، توسعه فساد، تحریک شهوات، خودنمایی، تکبر، اسراف و تبذیر و امثال آن، حتى گاه لباس هايى در میان جمعى از مردم به خصوص «جوانان غرب زده» دیده مى شود که جنبه جنون آمیز آن بر جنبه عقلانیش برترى دارد و به همه چیز شباهت دارد جز به لباس. اصولاً چنین به نظر مى رسد که کمبودهاى روانى، عاملى براى به نمایش گذاردن این گونه انواع لباس هاى عجیب و غریب است، افرادى که نمى توانند با کار چشمگیرى خود را به جامعه نشان دهند، سعى دارند با لباس هاى نامأنوس و عجیب و غریب وجود و حضور خود را در جامعه اثبات کنند. و به همین دلیل، ملاحظه مى کنیم، افراد با شخصیت و آنها که داراى عقده حقارتى نیستند، از پوشیدن این گونه لباس ها متنفرند.
🔹به هر صورت، ثروت هاى عظیمى که از طریق لباس هاى گوناگون و مُدپرستى هاى مختلف و چشم هم چشمى ها در مسأله لباس، نابود مى شود، رقم بسیار مهمى را تشکیل مى دهد که اگر صرفه جویى مى شد، بسیارى از مشکلات اجتماعى را حل مى کرد و مرهم هاى مؤثرى بر زخم هاى جانکاه جمعى از محرومان جامعه بشرى مى گذارد. مسأله مُدپرستى در لباس، نه تنها ثروت هاى زیادى را به کام خود فرو مى کشد، بلکه قسمت مهمى از وقت ها و نیروهاى انسانى را نیز بر باد مى دهد. از تاریخ زندگى پیامبر اسلام (ص) و سایر پیشوایان بزرگ استفاده مى شود که: آنها با مسأله تجمل پرستى در لباس، سخت مخالف بودند، تا آنجا که در روایتى مى خوانیم:
🔹هیأتى از مسیحیان نجران به خدمت پیامبر اسلام (ص) رسیدند در حالى که لباس هاى ابریشمین بسیار زیبا که تا آن زمان در اندام عرب ها دیده نشده بود در تن داشتند. هنگامى که به خدمت پیامبر (ص) رسیدند و سلام کردند، پیامبر (ص) پاسخ سلام آنها را نگفت، حتى حاضر نشد یک کلمه با آنها سخن بگوید. از امام علی (ع) در این باره چاره خواستند، و علت رویگردانی پیامبر (ص) را از آنها جویا شدند. حضرت فرمود: من چنین فکر مى کنم که اینها باید این لباس هاى زیبا و انگشترهاى گرانقیمت را از تن بیرون کنند، سپس خدمت پیامبر (ص) برسند، آنها چنین کردند، پیامبر (ص) سلام آنها را پاسخ داد و با آنها سخن گفت، سپس فرمود: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَقَدْ أَتَوْنِی الْمَرَّةَ الأُولى وَ إِنَّ إِبْلِیسَ لَمَعَهُم؛ [۱] سوگند به خدایى که مرا به حق فرستاده است، نخستین بار که اینها بر من وارد شدند، دیدم شیطان نیز به همراه آنها است».
پی نوشت؛
[۱] «سفنية البحار»، ج ۲، ص ۵۰۴، ماده «لبس»؛ «بحار الانوار»، ج ۲۱، ص ۳۳۷؛ «اعلام الورى»، ص ۱۲۹
📕 تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج ۶، ص ۱۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پوشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹آنهایی که #اختراع کردهاند، آنهایی که #زحمت کشیدهاند و #کتابهای_ارزنده تحویل جامعه دادهاند در هر رشتهای، این #کوخ_نشینان بودهاند. طبع #کاخ_نشینی منافات دارد با #تربیت_صحیح، منافات دارد با اختراع و #تصنیف و #تالیف و #زحمت.
🔹اگر در سرتاسر دنیا هم بخواهید گردش کنید و پیدا کنید، اگر موفق بشوید، یکی دو تا و چند تاست. تمام #مصنفین از این #کوخ_نشینان بودند تقریباً، و تمام #مخترعین از همین کوخنشینان بودند تقریباً.
بیانات حضرت امام در دیدار با مسئولان نظام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش دوم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
💠«انواع جنگ ها»؛ جنگ ها و تهدیدها را می توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد: #جنگ_سخت یا تهدید سخت، و #جنگ_نرم یا تهدید نرم.
1⃣«#جنگ_سخت»؛ این نوع جنگ، متکی به روش های فیزیکی و عینی، همراه با اعمال و رفتارهای خشونت آمیز، و براندازی آشکار، و با استفاده از شیوه زور و اجبار، و حذف دفعی و اشغال سرزمین است». [۱] این نوع جنگ، #محسوس، واقعی و #عینی است به گونه ای که بر قدرت سخت، یعنی عِدّه و عُدّه بنا شده است. در این گونه از جنگ به طور عمومی کسی پیروز است، که افراد و سلاح های بیشتر و پیشرفته تر در اختیار داشته و در تفکّر جنگی پیشگام تر باشد. از مهم ترین ویژگی های جنگ سخت آن است که همراه با خونریزی بوده، هدف آن تسخیر سرزمین و تغییر نظام سیاسی یک کشور می باشد.
2⃣«#جنگ_نرم»؛ جنگ نرم، جنگی است #نامحسوس، بدون درگیری مستقیم و بدون استفاده از ابزارهای خشونت آمیز ولی #تأثیرگذار، که ممکن است به صورت تدریجی یا سریع باشد، البته آثار و پیامدهای آن ماندگارتر است. در این جنگ، #افکار و #رفتارِ افراد جامعه، هدف اصلی است؛ زیرا با تغییر افکار و رفتار یک #جامعه، شهروندان آن به منزله سربازان خودی با هزینه و تلفات بسیار ناچیز اقدام به تغییر نظام سیاسی می کنند و #سرزمین خود را در اختیار #دشمن قرار میدهند.
💠تفاوت بین جنگ نرم و جنگ سرد
🔹جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره پس از جنگ جهانی دوم تا زمان فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی اطلاق میشود. به واقع جنگ سرد شامل دو عامل بود؛ یکی جنگ اندیشه ها و ایدئولوژی ها و دیگری مسابقه تسلیحاتی. جنگ اندیشه ها و ایدئولوژی ها برای تسلط بر عقاید و اراده انسان ها از سوی بلوک شرق و غرب به کار گرفته شد و مسابقه تسلیحاتی برای نشان دادن برتری نظامی دو بلوک بر یکدیگر به کار میرفت. #جنگ_نرم با هدف #براندازی_نرم و #نفوذ در ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژی و... و تحول اساسی در باورهای یک ملت به کار می رود.
💠تاریخچه جنگ نرم
🔹 #جنگ_نرم اصطلاحی جدیدی برای تفکری قدیمی است. این فکر در کهن ترین منابع تاریخ جنگ کشورها یافت می شود. «این که چه زمانی انسان به فکر استفاده از چنین ابزاری افتاد و آن را به کار گرفت دقیقاً مشخص نیست. شاید بتوان گفت نخستین سنگ بنای این فکر زمانی نهاده شد که انسان در برخورد با انسان دیگر یا جانوران متوجه شد که می تواند علاوه بر قدرت فیزیکی از یکسری عوامل دیگر نظیر فریاد کشیدن، حرکت های گمراه کننده و... استفاده کند». [۲]
🔹«تفکر استفاده از #جنگ_روانی در کهن ترین متون استراتژیک نظامی مانند کتاب «هنر جنگ» سون تزو که پنج قرن قبل از میلاد در چین می زیست نیز یافت می شود. سون تزو بر اهمیت نابود کردن میل دشمن به جنگ تأکید دارد. او همچنین می نویسد که می توان از راه پراکندن داستان هایی درباره خیانت رهبران مورد اعتماد و نیروهای فرماندهی دشمن، اهدافی را به دست آورد. این کتاب همچنین توصیه می کند که برای به وجود آوردن ترس و هراس باید از برخوردی که پایان تلخی داشته باشد پرهیز کرد و پیروزی را با حداقل هزینه به دست آورد». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] گفتارهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی، ص۹۶
[۲] حاتمی، جنگ روانی، ص۲۹
[۳] همان، ص۳۰
منبع: وبسایت حوزه نت ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ #جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن #نفوذ #براندازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسين عليه السلام:
🔸إنّ أوصَلَ الناسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ.
🔹قوى ترين كَس در صله رحم كسى است كه با خويشاوند بريده از خود، پيوند برقرار كند.
📕بحارالأنوار، ۷۴/۴۰۰/۴۱
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا مى توان بدون اجازه، وارد ملک دیگرى شد؟
🔹پاسخ این سؤال در «آیات ۲۷ تا ۲۹ #سوره_نور» بیان شده است. در این آیات بخشى از #آداب_معاشرت و دستورهاى اجتماعى اسلام که ارتباط نزدیکى با مسائل مربوط به حفظ #عفت_عمومى دارد بیان شده است؛ و آن طرز ورود به #خانههای_مردم و چگونگى #اجازه_ورود گرفتن است. نخست مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! در خانه هايى که غیر از خانه شما است داخل نشوید، تا این که #اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه #سلام کنید؛ و به این ترتیب تصمیم ورود خود را قبلاً به #اطلاع آنها برسانید و #موافقت آنها را جلب نمائید.
🔹«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلى أَهْلِه». این براى شما بهتر است، شاید متذکر شوید؛ «ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون». جالب این که: در اینجا جمله «تَسْتَأْنِسُوا» به کار رفته است نه «تَسْتَأْذِنُوا» زیرا جمله دوم، فقط #اجازه_گرفتن را بیان مى کند، در حالى که جمله اول که از ماده «انس» گرفته شده، اجازه اى توأم با #محبت، لطف، #آشنایى و صداقت را مى رساند، و نشان مى دهد: حتى اجازه گرفتن باید کاملاً #مؤدبانه، دوستانه و خالى از هر گونه خشونت باشد.
🔹بنابراین، هر گاه این جمله را بشکافیم، بسیارى از #آداب مربوط به این بحث در آن خلاصه شده است، مفهومش این است: فریاد نکشید، در را محکم نکوبید با #عبارات_زننده و خشک اجازه نگیرید، و به هنگامى که اجازه داده شد، بدون #سلام وارد نشوید، سلامى که نشانه صلح و صفا و #پیامآورمحبت و دوستى است. قابل توجه این که: این حکم را که #جنبه_انسانى و عاطفى آن روشن است با دو جمله «ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُم» و «لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون» همراه مى کند، که خود دلیلى بر آن است که اینگونه احکام، ریشه در اعماق #عواطف، #عقل و #شعور انسانى دارد،
🔹که اگر انسان کمى در آن بیندیشد، متذکر خواهد شد که خیر و #صلاح او در آن است. در آیه بعد، با جمله دیگرى این دستور، تکمیل مى شود: اگر در آن خانه کسى را نیافتید وارد آن نشوید تا به شما #اجازه داده شود؛ «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِیها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتّى یُؤْذَنَ لَکُم». ممکن است منظور از این تعبیر، آن باشد که: گاه در آن خانه کسانى هستند، ولى کسى که به شما اذن دهد، و #صاحب_اختیار و صاحب البیت باشد، حضور ندارد، در این صورت شما حق ورود نخواهید داشت.
🔹و یا این که: اصلاً کسى در خانه نیست، اما ممکن است #صاحبخانه در منزل همسایگان و یا نزدیک آن محل باشد، و به هنگامى که صداى در زدن و یا صداى شما را بشنود بیاید و اذن ورود دهد، در این موقع حق ورود دارید، به هر حال آنچه مطرح است این است که: بدون #اذن داخل نشوید. آن گاه اضافه مى کند: و اگر به شما گفته شود: #بازگردید، این سخن را پذیرا شوید و بازگردید، که براى شما بهتر و پاکیزه تر است؛ «وَ إِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکى لَکُم».
🔹اشاره به این که: هرگز #جواب_رد، شما را ناراحت نکند، چه بسا صاحبخانه در حالتى است که از دیدن شما در آن حالت ناراحت مى شود، و یا وضع او و خانه اش آماده پذیرش مهمان نیست!. و از آنجا که به هنگام شنیدن #جواب_منفى، گاهى حس کنجکاوى بعضى تحریک مى شود، و به این فکر این مى افتند از درز در، یا از طریق گوش فرا دادن و #استراق_سمع، مطالبى از اسرار درون خانه را کشف کنند، در ذیل همین آیه مى فرماید: خدا به آنچه انجام مى دهید آگاه است؛ «وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِیم».
🔹و از آنجا که هر حکم، استثنايى دارد که رفع ضرورت ها و مشکلات از طریق آن استثناء به صورت معقول انجام مى شود، در آخرین آیه مورد بحث، مى فرماید: گناهى بر شما نیست که وارد خانه هاى غیر مسکونى بشوید که در آنجا متاعى متعلق به شما وجود دارد؛ «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ مَسْکُونَة فِیها مَتاعٌ لَکُم». و در پایان اضافه مى نماید: و خدا آنچه را آشکار مى کنید و پنهان مى دارید مى داند؛ «وَ اللهُ یَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَکْتُمُون».
🔹شاید اشاره به این است که گاه، بعضى از افراد از این استثناء #سوء_استفاده کرده و به بهانه این حکم، وارد خانه هاى غیر مسکونى مى شوند، تا کشف اسرارى کنند، و یا در خانه هاى مسکونى به این بهانه که نمى دانستیم مسکونى است، وارد شوند، اما خدا از همه این امور آگاه است و سوء استفاده کنندگان را به خوبى مى شناسد.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و نهم، ج ۱۴، ص ۴۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آداب #اجازه #رخصت #اذن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فرق میان ما و انبیا و اوصیا علیهم السلام
🔹فرق ما با #انبیاء و #اوصیا علیهم السلام در یک مطلب است، و آن اینکه ما بالوجدان متوجه #خیر و متحذّر از #شر نیستیم، ولی آنها عینکشان و دید #بصیرت شان یک چیز را خیر و خلافش را شر میبیند، ولی ما هر روز خیر و شری داریم و اشتباهات ما عمدی است و سهوی نیست. آنها تشخیص دادهاند #خیر_مطلق یک چیز است که از هر خیری خیر است و از هر خیری خوبتر است. مطلب را #تشخیص دادهاند و لذا به #سرچشمه #متوسل میشوند، ولی ما که ایمان قوی نداریم؛ «بهار توبه شکن میرسد چه چاره کنم». [۱]
پی نوشت؛
[۱] دیوان حافظ، با تصحیح قدسی، غزل ۳۸۸، ص ۲۸۹.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش سوم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
🔴ابزارهای امپریالیسم فرهنگی
💠«ابزارهای امپریالیسم فرهنگی» نیز گوناگون هستند. این ابزارها را می توان در قالب پنج امپریالیسم تعریف کرد:
3⃣امپریالیسم سینمایی
🔹بی تردید یکی از قدرتمندترین ابزارها برای امپریالیسم فرهنگی توسط #غرب، #رسانههایآمریکایی با محوریت صنعت فیلم سازی #هالیوود هستند. این موضوعی پذیرفته شده است که جهان بینی آمریکایی، پیش از آن که از هر طریق دیگری مطرح شود، از طریق هالیوود منتشر می شود. اگر به تعبیر «پروفسور نوام چامسکی» نخستین کارکرد شرکت های بزرگ روابط عمومی، تبلیغات، سینما و تلویزیون، #کنترل_افکار است، پس باید در پس هر سکانس، تصویر و سخنی یک تز و ایدئولوژی نهفته باشد. چامسکی این #تلهرسانههایغربی را چنین توضیح می دهد: «در پس ظاهر بی طرفانه شرح مسائل اجتماعی ـ از طریق گزارش های تلویزیونی، تحلیل های سیاسی یا اخبار رادیو ـ پیش فرض ها و اصول ایدئولوژیکی ای نهفته است که وقتی آن ها را افشا می کنیم، فرو میریزند.
4⃣امپریالیسم ماهواره ای
🔹نوع دیگر از امپریالیسم فرهنگی، #امپریالیسم_ماهوارهای است. پیدایش نخستین شبکه های جهانی ماهواره ای در اواسط دهه ۱۹۸۰ و در پی انجام آزمایش های اولیه در ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفت. از آن زمان، استفاده عموم شبکه های ماهواره ای به سرعت در گوشه و کنار جهان رواج یافت. #ماهواره به وسیله ای برای اعمال قدرت با هدف ترویج ارزش های فرهنگی #امپریالیسم در میان ملل جهان سوم و خفه کردن #فرهنگ این ملت ها بدل شد. بخشی از این برنامه های تلویزیونی ماهواره ای به ویژه س.ک.س انگاری از جمله مهم ترین وسایل دستیابی به اهداف امپریالیسم فرهنگی است.
🔹#تهاجم_فرهنگی از طریق ماهواره به قصد تضعیف باورهای دینی و تعهدات اخلاقی و تشویق بی بند و باری، تضعیف نهاد خانواده و دیگر شؤون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دغدغه هایی جدید برای اندیشمندان اجتماعی جوامع هدف پدید آورد. #غربیها می کوشند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فن آوری، از طریق #امواج_ماهوارهای، به مبانی اندیشه و رفتار ملت ها هجوم برده، با تهدید، تضعیف، تحریف و احیاناً نفی و طرد آن ها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزش ها و رفتارهای مطلوب خود را فراهم آورند. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ #غرب #تهاجم_فرهنگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معلمین سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین
🔹[معلّمین] این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین که در اطراف کشور، در دورترین نقاط کشور، بیسروصدا مشغول کارند، مشغول مجاهدتند و با سختیها، با مشکلات فراوان، دارند کار میکنند. در واقع، فرزندان ملّت را این جامعهی معلّمین دارند تربیت میکنند و آنها را برای آیندهی روشنی آماده میکنند. حالا همهی معلّمین یکجور نیستند؛ مثل همهی جوامع دیگر، مثل همهی قشرهای دیگر، سطوح مختلفی دارند، امّا آن نگاه کلّی به #معلّم این است که عرض کردم.
🔹کمبود امکانات هم دارند که این فقط مال امروز هم نیست. در گذشته هم معلّمین در آزمونهای گوناگون سربلند بیرون آمدند. در دفاع مقدّس، معلّمین کشور نزدیک به پنج هزار شهید دادند؛ معلّمان کشور چهار هزار و نهصد و خردهای شهید دادند. دانشآموزانی که غالباً تحت تأثیر نَفَس گرم معلّمین به جبهه رفتند و شهید شدند، حدود ۳۶ هزار نفرند؛ این دانشآموزان ممکن است تحت تأثیر خانواده و مسجد و رفقا هم بودند، امّا اغلب یا بسیاری از این جوانان دانشآموز و دبیرستانی که جبهه رفتند، تحت تأثیر نَفَس گرم این معلّمین بودند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیات شهادت» در قرآن چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
🔹در قرآن مجيد، آياتی هست كه دلالت می كند #امام_زمان (عج) وجود دارد. در آيات بسيارى اشاره شده كه خداوند در ميان هر امتى كسى را به عنوان #شاهد قرار داده تا در روز قيامت بر آنها احتجاج كند. اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1⃣«فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهيدا؛ [نساء، ۴۱] چگونه است حال [در روز محشر] آن گاه كه از هر طايفه اى گواهى آوريم و تو را [اى پيامبر] بر آنان گواه خواهيم».
2⃣«وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون؛ [نحل، ۸۴] و آن روز را كه ما از هر امتى شاهدى برانگيزيم آن گاه به كافران اجازه سخن داده نشود و توبه آنان نيز پذيرفته نگردد».
3⃣«وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فی كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهيداً عَلى هؤُلاءِ؛ [نحل، ۸۹] روزى كه ما در هر امتى از ميان خودشان گواهى بر آنان برانگيزيم و تو را [اى محمد] بر اين امت گواه آوريم».
🔹از اين آيات به خوبى استفاده مى شود كه در هر زمان و براى هر امتى خداوند افرادى معصوم از خطا و اشتباه قرار داده است تا در روز قيامت به اعمال آنان گواهى دهند. كسى كه قرار است «شاهد» بر اعمال امت باشد نبايد در شهادتش اشتباه كند و نيز بايد «احاطه علمى بر همه اعمال امت» داشته باشد. اينان كسانى اند كه در امر هدايت بشر، حجت خدا در روى زمين اند. فخر رازى در ذيل آيه «وَ نَزَعْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً؛ [قصص، ۷۵] و [در آن روز] از هر امتى گواهى برمى گزينيم»، مى گويد: «آنان شاهدانى هستند كه در هر زمان بر مردم شهادت مى دهند كه از جمله آنها انبياء هستند». [۱]
🔹و نيز در ذيل آيه «يَوْمَ نَبْعَثُ فی كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً؛ [نحل، ۸۹] روزى را كه از هر امتى گواهى بر آنان بر مى انگيزيم»، مى گويد: «هر جمعى كه در دنيا به وجود مى آيد لازم است كه كسى به عنوان #شاهد در ميان آنها وجود داشته باشد». شاهد در زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله) خود حضرت بود به دليل آيه: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً؛ [بقره، ۱۴۳] همانگونه [كه قبله شما، يك قبله ميانه است] شما را نيز، امت ميانه اى قرار داديم [در حد اعتدال، ميان افراط و تفريط] تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است». و نيز لازم است كه در هر زمان بعد از رسول، شاهدى در ميان امت باشد. از اينجا به خوبى روشن مى شود كه هر عصرى خالى از «شاهد بر امت» نيست، و آن «شهيد بايد از خطا مصون باشد»، وگرنه احتياج به شاهد ديگرى است و در نتيجه به بى نهايت منتهى خواهد شد كه اين باطل است.
پی نوشت:
[۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى چ سوم، ج ۲۵، ص ۱۳، (سوره قصص، آيات ۷۴ الى ۷۵)
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، ص ۲۹۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹ما وقتی که در #مذهب_خودمان ملاحظه میکنیم که #فقه ما آنطور غنیاست و فلسفه ما آنطور غنیاست، آن اشخاصی که این فقه را به این غنا رساندند و آن اشخاصی که این فلسفه را به این غنا رساندند #کاخ_نشینان نبودند، #کوخ_نشینان بودند. #شیخ_طوسی که مبدا این امور و ارزنده ترین اشخاص در جامعه تشیع بوده است یک کاخنشین نبوده است؛ اگر کاخنشین بود نمیتوانست این کُتبی که تحویل جامعه داده است و این شاگردهایی که تحویل جامعه داده است تحویل بدهد.
🔹در #قشر_مرفه نمیشود یک همچو کاری انجامبگیرد. وقتی که در متاخرین از علما ملاحظه میکنیم میبینیم که #صاحب_جواهر یک همچو کتابی نوشته است که اگر صدنفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و این کاخنشین نبوده. آنطور که نقل میکنند در آنوقتی که ایشان این کتاب را نوشتهاند سرداب در نجف نبوده، سرداب را شیخ انصاری از ایران برای نجف سوغات برده، یک منزل محقر داشتند
🔹و در یک اتاقشان باز بوده به یک دالانی -از قراری کهنقل میکنند- که در آن هوای گرم نجف یک نسیمی، نسیم داغی میآمده است و ایشان مشغول تحریر «جواهر» بودند. از یک آدمی که علاقه به #شکم و شهوات و #مال و منال و جاه و امثال اینها دارد این کارها نمیآید؛ طبع قضیه این است که نتواند. زندگی شیخ انصاری را همه شنیده یعنی بسیاری شنیدهاند چه وضعی داشته است در زهد. اگر نبود آن وضع، نمیتوانست آن شاگردهای بزرگی را تربیت کند و نمیتوانست آن کتابهای ارزنده را تحویل جامعه بدهد.
بیاناتحضرتامام۶۲/۱/۱
منبع سایت جامع امام خمینی
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد