eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روایات اسلامی چگونه اهمیت «صدق» و «راستی» را تبیین نموده است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔸اهميت اين در روايات اسلامى بيش از آن است كه در سخن بگنجد؛ رواياتى كه در این زمینه از (صلی الله علیه و آله)، (عليهم السلام) نقل شده، بيش از حدّ احصا و شمارش است. در ادامه تنها گلچينى از آن بيان مى شود كه به عنوان مشت نمونه خروار، بيانگر موقعيت اين صفت در ميان تمام صفات انسانى است. از اين روايات به خوبى استفاده مى شود كه همه فضايل انسانى از و سرچشمه مى گيرد. 7⃣(عليه السلام) در اهميت می فرماید: «اَلصِّدْقُ رَأْسُ الدِّين» (صدق و اساس دين است). و در حديث ديگرى مى فرمايد: «اَلصِّدْقُ صَلاحُ كُلِّ شَىء» ( سبب اصلاح هر چيزى است). و در حديث مشابه ديگرى مى فرمايد: «اَلصِّدْقُ اَقْوى دَعائِمِ الاْيمانِ» ( قوى ترين ستون هاى ايمان است). و در تعبير ديگرى مى فرمايد: «اَلصِّدْقُ جَمالُ الاْنْسانِ وَ دَعامَةُ الاْيْمانِ» ( جمال انسان و ستون ايمان است). و بالأخره در تعبير مهم ديگرى مى فرماید: «اَلصِّدْقُ اَشْرَفُ خَلائِقِ الْمُوْقِنِ» [۱] ( شريف ترين اخلاق افراد صاحب يقين است). 8⃣ (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «اِنَّ رَجُلا جاءَ اِلَى النَّبِى فَقالَ يا رَسُولَ اللهِ ما عَمَلُ الْجَنَّةِ؟ قالَ الصِّدْقُ اِذا صَدَقَ الْعَبْدُ بَرَّ، وَ اِذا بَرَّ آمَنَ، وَ اِذا آمَنَ دَخَلَ الْجَنَّةَ قالَ: يا رَسُولَ اللّه وَ ما عَمَلُ النّارِ؟ قالَ اَلْكِذْبُ، اِذا كَذِبَ الْعَبْدُ فَجَرَ وَ اِذا فَجَرَ كَفَرَ، وَ اِذا كَفَرَ دَخَلَ النّارَ» [۲] (كسى از پرسيد: كه انسان را مى كند چيست؟ فرمود: ، زيرا هنگامى كه انسان راست بگويد مى كند و هنگامى كه نيكوكارى كند آورد و هنگامى كه ايمان بياورد داخل مى شود؛ عرض كرد اى رسول خدا! كه انسان را كند چيست؟ فرمود: است، هنگامى كه بگويد انجام مى دهد، و هنگامى كه كار بد انجام مى دهد مى شود، و هنگامى كه كافر شود داخل مى گردد). 🔹جالب اين كه در اين حديث سرچشمه نيكوكارى و نيكوكارى سرچشمه شمرده شده است؛ اين به خاطر آن است كه براى توجيه اعمال خود معمولا به پناه مى برند، نیز با تاثیر در روح آدمى، تدريجاً را تضعيف کرده، و سرانجام به مى انجامد، همانگونه كه ميفرمايد: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ اَسائُوا السُّوء اَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِئُونَ» [۳] (سپس سرانجام كسانى كه مرتكب شدند به جايى رسيد كه را تكذيب كردند و آن را به سخريه گرفتند). 9⃣ (عليه السلام) در حديث ديگرى میفرماید: «اِذا اَحَبَّ اللهُ عَبْداً اَلْهَمَهُ الصِّدْقُ» [۴] (هنگامى كه خدا كسى را دوست بدارد خداوند را به قلب او مى افكند). 🔟آن حضرت در حديث ديگرى میفرماید: «اَرْبَعٌ مَنْ اُعْطِيَهُنَّ فَقَدْ اُعْطِىَ خَيْرُ الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ، صِدْقُ حَدِيث وَ اَداءُ اَمانَة وَ عِفَّةِ بَطْن وَ حُسْنِ خُلْق» [۵] (چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده؛ در سخن، اداء امانت، نگهدارى شكم از حرام و حسن خلق). 💠از مجموع اين احاديث، نكات مهم زير به خوبى استفاده مى شود: ۱) يكى از طرق آزمايش مردم. آزمايش افراد صاحب ايمان، بوسیله است. ۲) دعوت به جزء برنامه اصلى تمام پيامبران بوده است. ۳) سبب پاكى عمل است. ۴) مقام والاى انسان در پيشگاه خدا در گرو است. ۵) گرامى ترين مردم . ۶) سبب نجات در آخرت است. ۷) قوى ترين ستون دين است. ۸) كليد بهشت است. ۹) نشان محبوبيت انسان در پيشگاه خدا است. ۱۰) آن كس كه است، خير دنيا و آخرت را نصيب خود مى كند. و با توجه به اين آثار دهگانه اى كه براى ذكر شد به خوبى روشن میشود كمتر صفتى از فضايل اخلاق است كه به پاى اين صفت برسد. پی نوشت‌ها؛ [۱] غررالحكم و دررالكلم‏، محقق: رجائى، سيدمهدى‏، دارالكتاب الإسلامي‏، قم، چ۲، ص۶۷ (قصار ۱۳۰۰) و ص۱۲۱ (قصار ۲۱۴۲) و ص۸۴ (قصار ۱۶۱۵) و ص۵۹ (قصار ۱۱۵۸) و ص۳۶ (قصار ۵۷۰) [۲] إرشاد القلوب إلى الصواب، ديلمى، الشريف الرضي‏، قم‏، چ۱، ج۱، ص۱۸۵ [۳] سوره روم، آيه۱۰ [۴] غررالحكم و دررالكلم‏، همان، ص۲۸۸ (قصار ۱۲۷) [۵] همان‏، ص ۱۲۴ (قصار ۲۱۶۴) 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابیطالب (ع)، ۱۳۷۷ش،‏ چ۱، ج۳، ص۲۰۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔹وَ إِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ إِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿١٤﴾ (و هنگامی که با اهل ایمان دیدار کنند، گویند: ما آوردیم و چون با [که سرانِ شرک و کفرند] خلوت گزینند، گویند: بدون شک ما با شماییم، جز این نیست که ما [با تظاهر به ایمان] آنان را مسخره می کنیم). 🔹اللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فِی طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿١٥﴾ ( آنان را [به کیفر این کار منافقانه در دنیا و آخرت] خواهد کرد، و آنان را در و مهلت می دهد تا [در گمراهی شان] و حیران بمانند). 🔹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَ مَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿١٦﴾ (آنان کسانی هستند که را به جای خریدند، پس تجارت شان سود نکرد و از راه یافتگان [به سوی حق] نبودند). 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن خودخواهی و تبعیض نژادی یهود را چگونه بیان می کند؟ 🔹قرآن در آیه ۸۰ سوره بقره به یکى از گفته هاى بى اساس که آنان را به خود مغرور ساخته و سرچشمه قسمتى از انحرافات آنها شده اشاره کرده و به آن پاسخ مى فرماید؛ «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودَةً». (آنها گفتند: هرگز آتش دوزخ، جز چند روزى به ما نخواهد رسید)؛ «قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ». (بگو آیا [بر این عقیده خود] از نزد خدا پیمانی گرفته اید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّف نخواهد کرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبت می‌دهید؟). 🔹اعتقاد به برترى نژادى ملت ، و این که آنها تافته اى جدا بافته اند، و گنهکارانشان فقط چند روزى کیفر و مجازات مى بینند، سپس بهشت الهى براى ابد در اختیار آنان است، یکى از دلائل روشن و این جمعیت است. این امتیازطلبى با هیچ منطقى سازگار نیست؛ زیرا هیچ گونه تفاوتى در میان انسان ها از نظر کیفر و پاداش اعمال در پیشگاه خدا وجود ندارد. مگر چه کرده بودند که مى بایست تبصره اى به سود آنها بر قانون کلى مجازات زده شود؟! آیه فوق با یک بیان منطقى، این پندار غلط را ابطال مى کند و مى گوید: این گفتار شما از دو حال خارج نیست: یا باید عهد و پیمان خاصى از خدا در این زمینه گرفته باشید ـ که نگرفته اید ـ و یا دروغ و تهمت به خدا مى بندید! 🔹از آیه فوق این نکته نیز استفاده مى شود که: روح که امروز نیز در دنیا سرچشمه بدبختى هاى فراوان شده، از آن زمان در یهود بوده است، و امتیازات موهومى براى نژاد بنى اسرائیل قائل بوده اند، و متأسفانه بعد از گذشتن هزاران سال، هنوز هم آن روحیه بر آنها حاکم است، و در واقع منشأ پیدایش کشور غاصب نیز همین روح است. آنها نه فقط در این دنیا براى خود برترى قائل هستند، که معتقدند: این امتیاز نژادى در آخرت نیز به کمک آنها مى شتابد و گنهکارانشان بر خلاف افراد دیگر تنها مجازات کوتاه مدت و خفیفى خواهند دید، و همین پندارهاى غلط آنها را آلوده انواع جنایات، بدبختى ها و سیه روزى ها کرده است!. [۱] پی نوشت: [۱] در ذیل آیه ۱۲۳ سوره «نساء» نیز بحثى تحت عنوان امتیازات دروغى در این زمینه آمده است.(تفسیر نمونه، جلد ۴، صفحه ۱۴۰ به بعد). 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج ۱، ص ۳۷۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️موضع جمهوری اسلامی در قبال فلسطین 🔹موضع ما در قضیّه‌ی یک موضع اصولی است؛ یک موضع قطعی و اصولی است. از پیش از پیروزی انقلاب، از اوایل نهضت، ما به خطر و دخالت صهیونیسم و صهیونیسم تصریح کرد؛ 🔹از اوّل انقلاب هم ما در این موضع قرار گرفتیم. اوّلین کاری که کرد، این بود که در تهران را که مال رژیم قبل بود، از آنها گرفت، بیرونشان کرد، داد به ؛ این یک کار واقعی و نیز یک کار نمادین بود و تا امروز ما در موضع خودمان قرار داریم. 🔹ما از حمایت کردیم، به کمک کردیم، باز هم کمک می کنیم، هیچ گونه ملاحظه و رودربایستی هم در این قضیّه نداریم. باید همه‌ی دنیای اسلام به فلسطین کمک کنند. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۹۸/۰۸/۲۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نقطه هدف دشمن در جنگ روانی (بخش دوم و پایانی) 🔹این روز‌ها علاوه بر گسترده انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، یک کاملاً برنامه‌ ریزی شده و هوشمند به صورت مستمر در همه بستر‌های رسانه‌ای، به خصوص در بستر در حال انجام است. برخی محور‌های این عملیات عبارتند از: ۱) از انقلابیون و حاکمیت دین برای مشکلات موجود. ۲) از مسائل و حوادث عادی با هدف ایجاد ، اضطراب و خشم انباشته. 🔹۳) از همه شئون حکومت و کشور و ایجاد نفرت نسبت به وطن (پروژه بی‌وطن‌ سازی). ۴) از بهبود اوضاع، به خصوص اوضاع و (پروژه ناامیدسازی). ۵) بزک‌‌ کردن‌ دشمنان اصلی و واقعی کشور و جایگزین کردن دیگران به عنوان دشمن. ۶) زیر سؤال بردن ابزار‌های قدرت کشور و تضعیف نیرو‌های امنیتی و نظامی مدافع وطن. 🔹اگر تثبیت این محور‌ها و سایر محور‌های در اذهان با موفقیت انجام شود، حداقل بخش قابل توجهی از مردم به افرادی تبدیل خواهند شد که هیچ عِرق ملی و احساس تعلق به کشور ندارند، همه چیز را سیاه و تار می‌بینند، انقلاب اسلامی را عامل مشکلات می‌دانند، به زعم خود به مهاجرت و فرار از کشور فکر می‌کنند و برای آن برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، و در نهایت نسبت به دشمنان این کشور نگاهی مثبت داشته و در برابر دشمنی آن‌ها و دفاع از کشور، نشان نخواهند داد و حتی برخی ممکن است از آن استقبال نیز بکنند. 🔹این دقیقاً همان هدف راهبردی کلان است که می‌ خواهد؛ شکست انقلاب اسلامی و شکست جمهوری اسلامی و نابودی هویت و کیان ایران بدون حمله نظامی. خنثی کردن این جنگ پرقدرت روانی و شناختی نیازمند آحاد افراد دغدغه‌مند و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی و حتی افراد وطن‌دوستی است که نسبت به نظام و انقلاب گلایه و انتقاد دارند. اگر امروز در برابر موشک‌ها و بمب‌های رسانه‌ای ، به درستی انجام نشود، فردا باید بدون جنگ نظامی شکست را در برابر دشمن پذیرفت و کشور را بدون مقاومت و جنگ نظامی جدی به دشمن تقدیم کرد. دقیقاً همان چیزی که «سان تزو» می‌گفت (شکست دادن طرف مقابل بدون ورود به جنگ نظامی) و در پی آن است! نویسنده: حمیدرضا شاه نظری منبع: جوان آنلاین @tabyinchannel
⭕️عاقبت گناه و گناهکاران 🔹از (علیه‌ السلام) روایت شده است: «گناهِ یأس‌ از رحمت خدا، بیشتر از گناهی است که شخص مرتکب شده است». اگر جلوی خود را در ارتکاب نگیریم، حالمان به و و به ، و یا به جایی می‌رسد که از رحمت خدا ناامید می‌شویم. 🔹اگرچه برای هر روشن است که از رحمت خدا خارج شده است؛ رحمت واسعه الهی که: «إِذا کانَ یوْمُ القیامَةِ، نَشَرَ اللّهُ تَبارکَ وَ تَعالی رَحْمَتَهُ، حَتّی یَطْمَعَ إِبْلیسُ فی رَحْمَتِهِ» [۱] (در روز خداوند تبارک و تعالی به‌ حدی را می‌گستراند که ابلیس در رحمت خدا طمع می‌کند). 🔹به در برابر قتل (علیه‌ السلام) و اینکه چنان شخصیت بزرگ و بزرگواری را که خویشاوند او هم بود، از بین ببرد، چه وعده‌ هایی داده بودند! ولی او نه به شاهی رسید و نه رئیس‌ جمهور شد و نه به ملک ری رسید. به خدا پناه می‌بریم! چقدر و از چندین جهت باید باشد که عاقبتش به خیر باشد. پی نوشت؛ [۱] روضةالواعظین، ج ۲، ص ۵۰۲. 📕در محضر بهجت، ج ۱، ص ۱۹۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن كريم در مقام تعريف انسان چه بيانی دارد؟ (بخش چهارم و پایانی) 🔹واداشتن فرشتگان به سجده بر انسان (همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا». [بقره، ۳۴]) نيز كنايه از آن است كه بايد همه سپاه نور در برابر او خاضع باشند و بى هيچ سرپيچى به خواسته او تن در دهند؛ در برابر سپاه ظلمت، يعنى ابليس و لشكريان او، كه در جهت عكس مصالح انسان مى كوشند، مگر آنان كه خداوند از شرّ شياطين نگاهشان دارد: «إِنَّ عِبَادِی لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَ كَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلا؛ [اسراء، ۶۵] همانا تو را بر بندگان (خاص) من تسلط نیست و تنها محافظت و نگهبانی خدای تو (ای رسول، از شیطان، آنها را) کافی است»؛ 🔹نيز تسخير همه آنچه در آسمانها و زمين است براى [ر.ک: سوره جاثیه، آيه ۱۳] كنايه از تسليم نيروى نهفته طبيعى در لايه هاى آسمانها و زمين براى اوست، كه بى هيچ كم و كاستى سر بر فرمان وى دارند. البته تسخير بدان معنى است كه در فطرت انسان، امكان به تسخير درآوردن اين نيروها هست. پاك و منزّه است خالق بزرگى كه مخلوقى بدين بزرگى آفريده است، با اين اقتدار بر فراز همه مخلوقات. اين دريافت ما از انسان است بر اساس صفحات نورانى قرآن كريم. اينك همانند چنين بزرگى و بزرگوارى در مخلوقى با اندامى چنين خُرد، و امكان و تسلطى چنين گسترده بر پهناى افق بى كران را كجا مى توان يافت؟! «أتزعم أنّك جسم صغير - و فيك انطوى العالم الأكبر؛ مپندار خود را يكى جسم خُرد - جهان مهين در وجودت سپرد». تبارك الله؛ اين بهترين آفريدگار؛ با آفرينش بهترين آفريده. همه را براى تو آفريد و تو را براى خويش؛ خداوند در حديث قدسى معروف خطاب به بنى آدم، او را هدف از آفرينش دانسته است [۱]. 🔹همانگونه كه خداوند همه موجودات عُلوى و سُفلى را مُسخّر ايشان كرده و زمام ايشان را به دست وى سپرده تا توان عظيم او را جلوه‌گر سازد؛ همچنين را آفريده تا مظهر تامّ و تمام نماى قدرت ذات متعال او در آفرينش و صُنع بديعش باشد. آرى هيچ مخلوق ريز و درشتى نيست، جز آن كه مظهر تجلّى گوشه اى از نشانه هاى صانع حكيم است. «و فی كلّ شىء له آية - تدلّ على أنّه واحد؛ جمله ذرات جهان گواه صادق بر اين حقيقت اند - كه يكى هست و هيچ نيست جز او - وحده لا إله إلّا هو». اما ، آينه تمام نمايى بوده كه همه صفات جمال و جلال در او جلوه گر است. اگر بپرسند هدف از آفرينش آنچه در آسمانها و زمين است چيست؟ پاسخ از زبان قرآن چنين است: ؛ امانت‌دار امانت خدا و جانشين او در زمين. 🔹اگر بپرسند هدف از آفرينش خود انسان چيست؟ پاسخ خواهيم داد: خداى صانع حكيم؛ زيرا انسان آن‌سان كه بر آفرينش و نوآورى قدرت يافته، آينه تمام نماى اسماء و صفات او گرديده، پس همو وجه الله اكمل و عين الله اتمّ خواهد بود. پس هدف آفرينش ماسواست، و هدف از آفرينش او نيز خداست، بنابراين خداى تعالى غاية الغايات و هدف نهايى است. و اين روايت معروف نيز بدين حقيقت اشاره دارد: «كُنتُ كنزاً مَخفيّاً فأَحْبَبْتُ أن اُعرف، فَخَلَقْتُ الْخَلقَ لِكَى اُعرف؛ گنجى نهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، پس خلق را آفريدم تا شناخته شوم». [۲] آرى جمال جميل عزّ و جلّ در سراپرده غيب بود و چون در صبح ازل اراده كرد تا جلوه اى كند، مجلاى اتمّ او گرديد و بس. و چنين بود كه افاضه حضرت بارى تعالى كه همان تجلّى ذات اقدس اوست، در آفرينش صُنع بديع او نمود يافت كه مظهر اتمّ آن همان بود. پی نوشت‌ها؛ [۱] علم اليقين، فيض كاشانى، ج ۱، ص ۳۸۱ [۲] اين جمله حديث قدسى معروف است. ر.ك: بحارالأنوار، ج ۸۴، ص ۱۹۹، و حاشيه عوالى اللئالى، ج ۱، ص ۵۵؛ و كشف الخفاء عجلونى، ج ۲، ص ۱۳۲ 📕نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، معرفت، محمدهادی، مترجمان: حكيم باشی، حسن، رستمی، علی اكبر، عليزاده، ميرزا، خرقانی، حسن، مؤسسه فرهنگی تمهيد، ۱۳۸۸، چ دوم، ص ۳۸ الی ۴۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله: 🔸أنَّهُم (اليَهودَ) أَغَشُّ الخَلقِ لِلمُسلِمينَ؛ 🔹به درستى كه ناسره ترين مردم نسبت به مسلمانان است. 📕ميزان الحكمه، ح ۱۴۹۶۲ @tabyinchannel