الم یعلم بان الله یری
یه جمله کافیست ؛
آیا نمی داند که خدا می بیند
#سوره_علق
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄
📜علق 32
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🕋 #قرآن، #جهان، #انسان، سه چهره از یک حقیقت
سؤال این است که در خطاب «اقرأ»انسان چه چیزی را باید قرائت کند؟
ودر خطاب « أَرَأَيْتَ » در مراتب بالاتر با چشم دل چه چیزی را باید ببیند؟
و در نهایت با چشم خدا در « بأن الله یری» شاهد چه چیز باشد؟
#موضوع_قرائت
✅در یک مرتبه قرآن و آیات لفظی آن است
✅در مرتبه بالاتر جهانی است که قرآن نسخه و نقشه و اخبار همه آن است.
✅ در مرتبه دیگری که جهان شرح و تفصیل حقیقت انسان شمرده میشود و مراتب عوالم وجود با مراتب وجود انسان از عرش تا فرش تطبیق میکند،
این قرائت یا مشاهده با چشم قلب یا دیدن با چشم الهی، موضوعش انسان است دیدن و معرفت به جوهره وجود انسان است.
زیرا که خداوند میخواهد این انسان دیده و شناخته شود و کتاب وجودش خوانده و دیده شود.
🔸️اى نسخه اسرار الهى كه تويى
🔸️وى آينه جمال شاهى كه تويى
🔸️بيرون ز تو نيست آنچه در عالم هست
🔸️در خود بطلب هر آنچه خواهى كه تويى
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 33
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
✳ ملاصدرا در شرح بر اصول کافی در ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته»
: «خداوند از مَثل منزه است اما از مثال نه (!!) و اگر بین نفس و روح آدمی با خداوند شباهت نبود، امیرالمومنین علیه السلام نمی گفت : من عرف نفسه فقد عرف ربه، پس بین نفس آدمی با خالقش در ذات و صفات و افعال مشابهت وجود دارد.» (۱)
و نیز : «بدان که انسان کامل چون خلیفه خداوند است بر صورت خداوند آفریده شده است.»(۲)
انسان کامل و عالم کبیر رابطه ای این همانی دارند؛ عالم کبیر را می توان همان انسان منشرح و تفصیل یافته در نظر گرفت و انسان کامل را فشرده عالم کبیر. در اشعار منسوب به امیرالمؤمنین میخوانیم:
✨اتزعم انك جرم صغير
✨و فيك انطوي العالم الاكبر
✨و انت الكتاب المبين الذي
✨با حرفه تظهر المضمر
✨🔅✨✨✨✨🔅
***
🔅همه سرگشتگان کوی توایم
🔅 همه را روی عجز بر در تست
🔅هرچه در عالم کبیر بود
🔅همه شرح کتاب اکبر تست
۱📚(شرح أصول کافی (صدرا) ج۳ ص۳۹۲
۲📚 (مفاتیح الغیب ص۱۹)
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 34
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🌄سبل متفرقه وصراط مستقیم درپیش روی انسان
در سوره «يس» چنين مى خوانيم:
«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْکُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»(يس، آيات 60 و 61.)؛
(اى فرزندان آدم مگر با شما پيمان نبستم که شيطان را پرستش نکنيد و به دستورات او عمل ننمائيد. مرا پرستش کنيد اين همان صراط مستقيم است).
✅ از جمله حقایق وجود انسان مسأله اختیار و تمکن او در پیموده راههای مختلف است که در آیات ۶ و۷ این سوره شریفه خواندیم «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى » از مصادیق #استغنا، تمکنی است که خداوند به انسان داده است که هر راهی را که میخواهد برگزیند و به هر راهی که میخواهد برود در مقابل #جبری که در پایان مهلت داده شده وجود دارد « كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ » و این #اختیار لازمه حتمی تربیت و کمال انسان است.
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 35
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🌄سبل متفرقه وصراط مستقیم درپیش روی انسان
❓اما انسان چه راههایی را میتواند برگزیند؟
همه این صورتها در این آیات بیان شده است:
✅ معارضه با حق و نهی از آن « يَنْهَى عَبْدًا إِذَا صَلَّى » ،
✅ مشی بر طریق هدایت « إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى » ،
✅مبارز و مبلغ در راه هدایت بودن « أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى »
✅پشت کردن، تکذیب و نپذیرفتن راه حق « إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى» .
يَهْدِي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ... وَ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ.(مائده/۱۶)
خدا بدان کتاب هر کس را که از پی خشنودی او رود به راههای سلامت هدایت کند و آنان را از تاریکیهای (جهل و گناه) بیرون آورد و به عالم نور داخل گرداند و به راه راست رهبری کند.
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 36
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🌄سبل متفرقه وصراط مستقیم درپیش روی انسان
☀️ از امام صادق(ع) درباره #صراط سؤال شد. آن حضرت فرمودند:
«لإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في معنى #الصِّراطِ ـ : هُو الطَّريقُ إلى مَعرِفَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ، و هُما #صِراطانِ : #صِراطٌ في الدُّنيا و #صِراطٌ في الآخِرَةِ، فأمّا الصِّراطُ الذي في الدُّنيا فهُو الإمامُ المَفروضُ الطاعَةِ، مَن عَرَفَهُ في الدُّنيا و اقتَدى بِهُداهُ مَرَّ على #الصِّراطِ الذي هو جِسرُ جَهَنَّمَ في الآخرةِ
فرمود؛
☀️ آن، راه شناخت خداوند عزّ و جلّ است، و دو #صراط وجود دارد :
#صراطى در دنياست و #صراطى در آخرت .
#صراط دنيا همان امامى است كه اطاعتش واجب است .
هركه در دنيا او را بشناسد و از راهنماييهايش پيروى كند از #صراط آخرت كه پلى است بر روى دوزخ ، بگذرد . ۱"""
🔹️نشان ناشناسي ناسپاسي است
🔹️شناسائي حق در حق شناسي است
۱📚(بحار الأنوار : 24/ 11/3 )
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran