eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🔵 اعمال انسان‌ها، یک صورت دنیوى دارد، و یک
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! (شرح روایت صفحه قبل ) 🦋از این روایت فهمیده می‌شود خداوند حقیقت گنا‌هان و اعمال خیر را از مردم مخفی نگه‌داشته، تا زمینه امتحان تحقق پیدا کند؛ 🌐اگر چنانچه به مجرد انجام عمل، ثواب یا عقاب آن داده می‌شد، کسی جرأت بر گناه نمی‌کرد و یا به خاطر به دست آوردن ثواب، همه نسبت به کار خیر رغبت می‌کردند؛ در نتیجه این قوّه قهریه اختیار را از بین می‌برد؛ 🌐 بنابراین اگر درک حقیقت اعمال در دنیا برای همه امکان پذیر بود، دیگر قدرت انتخاب معنا نداشت. (اگرچه آثار اعمال قابل درک است؛ مانند طول عمر و ازدیاد روزی برای کسی که صله رحم انجام می‌دهد، یا کوتاهی عمر و کاهش روزی و زیاد شدن مصیبت‌ها و بلاها به خاطر انجام برخی از گناهان). 🔆 از این رو در قرآن می‌خوانیم: « إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى * فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهَا» ( طه ۱۵-۱۶) آن ساعت (قیامت و تحول عظیم و رستاخیز بزرگ) بی‌گمان در زمان خود خواهد رسید و من زمان این واقعه عظیم را پنهان داشته‌ام تا نفوس آدمیان هر یک به حاصل تلاش و کوشش خود جزا یابند. پس(ای رسول) رد و انکار مردمان تو را از توجه به آن ساعت غافل نگرداند. 🌐ا بد ميكني و نيك طمع مي داري همه بد باشد سزاي بدكاري با اينكه خداوند كريم است و رحيم گندم ندهد بار، چو جو ميكاري  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ تا ۲۲ /صفحه سه @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❓(کشف حقیقت وباطن اعمال ) ▫️اگر آینده برای انسان معلوم شود زندگی او آشفته و مضطرب خواهد شد. ▫️ و اگر نداند مثلا کی و در کدام سرزمین می‌میرد و پس از آن چه بر سر او چه خواهد آمد، این نداستن سبب می‌شود، قوه تخیل به کار افتاده، هنرهای بسیاری خلق کند. ▫️وقتی آگاهی کامل نباشد هزاران سؤال در ذهن ایجاد می‌شود، و در جستجوی یافتن پاسخ، هزار اندیشه نو به ذهن خطور می‌کند. ▫️آنان که در جستجوی یافتن حقیقت اعمال بر می‌آیند و لوازم درک آن را از مجاهدت‌های علمی و عملی در خود فراهم می‌کنند. ▫️از ظاهر پدیده‌ها راهی به جان و حقیقت آنها به رویشان گشوده می‌شود. به طوری که درمی‌یابند وقتی خداوند می‌فرماید: « فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا »، چگونه باطن صبر و استقامت که سختی و مشقت دارد، جنت و حریر است؛ ▫️ همان‌گونه که رفع نقایص و کاستی‌ها و کجی‌ها، زیبایی و جمال را آشکار می‌کند، جلال الهی نیز پرده‌ای افکنده شده بر روی جمال زیبای معشوق ازلی است، اجازه نمی‌دهد با وجود آنچه سزاوار و لایق نیست، جمال او آشکار شود. گر مراقب باشي و بيدار تو هر دمي بيني جزاي كارتو  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه چهار @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❗️(کشف حقیقت بهشت در تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) .....همچنین درمی‌یابد وقتی پروردگار عالمیان می‌فرماید: « مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا »، چگونه تکیه بر خداوند داشتن در سرد و گرم زندگی، جان و حقیقتش، تکیه زدن بر تختهایی در بهشت است که در آن نه سوزش آفتابى را می‌بيند و نه گزش سرمايى را. همان‌گونه که وقتی که ربّ رؤوف می‌‌فرماید: « وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا »، درمی‌یابدآنگاه که در گرمای طاقت‌فرسا آسایش و طعام و شراب را از خود دریغ می‌کردند تا رضای حق را در خدمت رسانی به بندگان او، تامین کنند ، جان و حقیقتش، برخورداری از سایه‌ساران درختان بهشتی و میوه‌های آن است که نزدیک و در دسترس برای چیدن است. سالک و مجاهد راه حق، در خواهد یافت که وقتی خدای متعال می‌فرماید: « وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيرَا * قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيرًا *وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا *عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلًا »، یعنی پس از مرگ تا ابد از برکات و مراتب تجلیات ظروف زمانی و مکانی یا موقعیت‌هایی که در دنیا برای بندگی و عبادت خدا از آنها سود برده است بهره خواهد برد.  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه پنج @Tadaburdarquran
دراین هوای تیره وتار ودراین طوفان بلا به فریاد برس ای غوث وامان عالم یا صاحب الزمان الغوث والامان @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❗️(کشف حقیقت بهشت /بهشت درون مومن .... تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) 🌱مرتبه‌ای از ظهور برکات آن اینک به صورت‌ ظروف سيمين و جام هاى بلورين درآمده که پيرامون بهشتیان گردانده مى ‏شود و نیز جام هايى که از سيم و زر اخروی درست شده‌، در كمال ظرافت درآمده‌اند و جام هایى كه بهشتیان از آن مى‏نوشند و نیز طعم آن که آميزه از زنجبيل دارد و از چشمه‏اى به نام سلسبيل می‌جوشد، همه و همه از ابعاد بهشت درون مومن است که آشکار گردیده. 🌱همچنین حکایت پسرانى که قرآن وصف نموده: « وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا » که چون مرواريدهايى گرداگرد بهشتیان مى‌گردند، در نظر حقیقت بین سالکان طریق حق، جدا از حقیقت وجود انسان نبوده، مانند فرزندان او در دنیا، امتداد وجود او محسوب می‌شوند. 🌱لکن نه از طریق عمل نکاح معهود در نزد عرف مردم؛ بلکه هر عملی نیکی که در آخرت به صورت موجودی زنده ظهور می‌یابد؛ چراکه در آخرت همه چیز زنده است و متناسب با هر نشئه‌ای چهره‌ای و صورتی دارد. 🌱🌱🌱🌱🌱 از تو رشته است ارنكويست ار بداست ناخوش و خوش هر چه آيد از خود است ليك نبود فعل همرنگ جزا هيچ خدمت نيست مانند عطا چون پريد از دهانش حمد حق مرغ جنت ساختش رب الفلق  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه شش @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❓(تدبر در اسرار وحقیقت جامه ها ونعمات بهشتی ، تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) ❗️جا دارد روزها و شب‌ها در اسرار چینن نظامی شگفت انگیز تدبر و اندیشه شود و با چشم آخرت بین، از ماهیت و حقیقت سرزمین‌های پهناور و جامه‌های ابریشمی سبز و دیباج و دستبندهایی که بهشتیان در دست دارند و نیز شراب طهوری که از لطف مهر و محبت پروردگارشان می‌نوشند و نعمت‌های دیگر گفتگو شود و در باره رابطه آنها بلکه عینیت و اتحاد آنها با وجود مؤمنین پرسش‌هایی مطرح گردد: « وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا* عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا » 💢 البته آنچه ذهن و دیده بصیر، می‌تواند از یک حقیقت تصور کند، تنها مراتبی از آن است که تاکنون در لباس وجود دیده شده است، لکن خداوند از همان حقیقت ، مراتب بی‌نهایتی را خلق نموده و باز هم می‌آفریند، که خارج از ادراک بندگان است و تا نبینند و به آن نرسند، نمی‌توانند تصور درستی از آن داشته باشند. حد جسمت يك دو گز خود بيش نيست جان تو در آسمان جولان كنيست تا به بغداد و سمرقند اي همام روح را اندر تصور نيم گام  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه هفت @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا