eitaa logo
معلم یار
7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
3.1هزار ویدیو
6.2هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید .
مشاهده در ایتا
دانلود
درسنامه درس دو نهم فارس.pdf
17.25M
📝 درسنامه زبان انگلیسی ⏰ درس دوم 🍇پایه نهم 🍊 🍋 🍐آموزش متوسطه اول @tadriis_yar ✾࿐ᭂ༅•❥❥•༅ᭂ࿐✾
✳️ باز نویسی و بازگردانی و بازآفرینی در مهارت های هفتم و هشتم و نهم : ❇️ دانش آموزان عزیز می باید حکایت ها  را باز نویسی کنند.  ◀️ بازنویسی  یعنی برگرداندن متنی به زبان امروزی همراه با اضافه کردن و شاخ و برگ دادن ( گسترش پذیری ).  ◀️ بازنویسی  مانند تعمیر کردن خانه یا ساختمان می باشد.ما تغییرات را در جهت زیبایی و استحکام انجام می دهیم ولی چهارچوب و اصل بنا را خراب نمی کنیم.  ما زبان نوشته را امروزی و قابل فهم می کنیم موضوع یا داستان را به کمک توصیف چهره ها ، حالات و صحنه ها  گسترش و پرورش می دهیم . رویدادها را بازسازی و تجسمی می کنیم. ولی با همه این کارها نتیجه و پیام موضوع یا حکایت نباید تغییر کند و حفظ شود.چرا که اگر نتیجه داستان یا موضوع تغییر کرد دیگر باز نویسی نیست و باز آفرینی می شود.شاهنامه باز نویسی خدای نامک می باشد. ◀️ من بازسازی این حکایت را با جملاتی کوتاه و زیبا و فعل های ساده  آغاز کردم بقیه بازنویسی را در اختیار دانش آموزان گذاشتم.بچه ها باز نویسی های زیبایی ارائه دادند. * فصل بهار بود. درختان جوانه زده بودند. غنچه ها یواش یواش باز می شدند ، صدای بلبلان می آمد . رودخانه ی زیبا با خوش حالی قدم بر می داشت.ما با گروهی از از دوستان تصمیم گرفتیم... * ◀️ باز گردانی : باز گردانی در واقع امروزی کردن شعر یا نثر است.محتوا و پیام را به زبان ساده و قابل فهم مطرح کنیم. در باز گردانی منظور توضیح دادن و شاخ وبرگ دادن ( تفسیر ) نیست. در باز گردانی تبدیل لغات و اصطلاحات قدیمی و کهنه به امروزی است و مفهوم به زبان ساده بیان می شود. وقتی از یک دانش آموز می خواهیم بیتی را معنی کند در اصل او باید بیت را باز گردانی کند. * ◀️ تصویر نویسی ها و ضرب المثل ها و انشا نویسی های دانش آموزان  باز آفرینی می باشند. ◀️ باز آفرینی : ( از نو ساختن - ) باز آفرینی مانند کوبیدن بنا و ساختمان و از نو ساختن است نقشه ساختمان و چهارچوب اولیه به هم می خورد. در باز آفرینی نویسنده  اثر را مبنا و معیار قرار داده و با الهام گرفتن از اثری کهن دست به آفرینش نو می زند  و آن را بر اساس سلیقه و ذهنیات خود دوباره می آفریند .  می تواند پیام داستان و نوشته و شخصیت های داستان را تغییر دهد و نظر خود را دخالت دهد.اساس باز آفرینی تخیل است و اثر جدید اثری مستقل و تازه است. در باز آفرینی می توان از هر زاویه ای وارد شد و ساختمان اولیه را به کلی به هم ریخت این همان تفاوت با ز آفرینی و باز نویسی است. ضرب المثل : هر که بامش بیش ، برفش بیشتر هرکه شد شوریده تر، بی خویش تر                                هرکه عاشق تر ، یقین دل ریش تر عشق را با درد قسمت می کنند                                    هر که بامش بیش ، برفش بیشتر
140108010814264802629107-Copy (1).pdf
8.57M
🔹بارم‌بندی متوسطه دوم نظری رشته علوم و معارف
140108010804324012629105 (1)-Copy.pdf
13.37M
🔹بارم‌بندی دوره اول متوسطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
140108010805178852629106-Copy.pdf
20.36M
🔹بارم‌بندی دوره دوم متوسطه
Soal_R8_Fsl1+P(6)-.pdf
867.3K
نمونه سوال فصل اول ریاضی هشتم همراه با پاسخ
✳️ روشهای تشخیص ترکیب های وصفی و اضافی در وابسته پسین 1⃣ کسره ی بین دو کلمه را برداشته و به جای آن کاما  و در پایان ترکیب  "است" میگذاریم که تبدیل به جمله میشود حالا اگر جمله مفهوم داشت ترکیب وصفی هست در غیر این صورت اضافی می باشد. مانند: درخت بزرگ:این درخت ، بزرگ است. چون جمله با مفهوم است ، بنابراین ترکیب "درخت بزرگ" ترکیب وصفی هست. نظر طبیب: این نظر، طبیب است. چون جمله نامفهوم است، بنابراین ترکیب"نظر طبیب"ترکیبی اضافی است. روشهایی که گفته می شود شاید برای بعضی ترکیبها کاربرد نداشته باشد ، پس ما باید روشهای بیشتری را استفاده کنیم تا به نظر قطعی برسیم . بعضی اوقات نیز کلمه دوم به طور واضح و از نظر مفهوم صفت و اسم بودنش مشخص هستش و دانش آموز بدون استفاده از این روشها نوع ترکیب را تشخیص میدهد. که البته برای اطمینان بیشتر می تواند یکی از روش ها را نیز امتحان کند. 2⃣ دومین روش تشخیص : در موصوف و صفت معمولا می توانیم بعد از صفت،"تر و یا ترین" اضافه می کنیم اما در مضاف و مضاف الیه ،نمی توانیم به دنبال مضاف الیه "تر یا ترین"اضافه کنیم. مانند: قلب پاک=قلب پاک تر کلاس درس ⬅️کلاس درس تر❌ چون به درس،"تر" اضافه نمی شود ، پس ترکیب اضافی هست. 3⃣ سومین روش : در موصوف و صفت معمولا بعد از موصوف می توانیم"ی  و یا  ای" اضافه کنیم.مانند: گل زیبا= گلی زیبا اما بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم "ی و ای" اضافه کنیم. بازار شهر=بازاری شهر❌ چون معنی نمی دهد پس ترکیب اضافی هست. 4⃣ چهارمین روش : در موصوف و صفت معمولا می توانیم واژه های "بسیار و خیلی " بین موصوف و صفت بیاوریم اما در مضاف و مضاف الیه نمی توانیم. مانند: پسر توانا=پسر بسیار توانا⬅️ترکیب وصفی مادر امیر=مادر بسیار امیر❌ ترکیب اضافی 5⃣ پنجمین روش : در موصوف و صفت ،هیچ وقت صفت جمع بسته نمی شود و همیشه مفرد است. گل زیبا=گل زیباها❌ در مضاف و مضاف الیه،معمولا مضاف الیه و یا هر دو کلمه جمع بسته می شوند. در باغ=درهای باغ در باغ=در باغ ها 6⃣ ششمین روش : اگر جای دو کلمه را عوض کنیم و در انتهای آنها"دارد"بگذاریم و جمله ی معناداری ساخته شود،آن ترکیب اضافی است و اگر معنا ندهد، ترکیب وصفی است. آب گوارا= گوارا، آب دارد.❌ ترکیب وصفی پدر او=او، پدر دارد. چون معنی دارد، پس ترکیب اضافی است. نکته مهم✅ گاهی در مضاف و مضاف الیه هم،نمی توانیم مضاف الیه را جمع ببندیم. مانند: عید نوروز⬅️ نوروزها❌ شهر شیراز⬅️ شیرازها❌ نکته مهم✅ اگر در ترکیبی واژه ی دوم جمع باشد، این ترکیب، دیگر موصوف و صفت نیست.مانند: باغچه اطفال خانواده ی شهدا خانه ی دیگران نکته مهم✅ برای تشخیص دقیق موصوف و صفت از مضاف و مضاف الیه، بهتر است از چندین روش استفاده کنیم تا تشخیص دقیق تر باشد. نکته مهم✅ گاهی اوقات چند ترکیب با همدیگر و پشت سر هم می آیند. مانند: شهر زیبای شیراز شهر زیبا=ترکیب وصفی شهرشیراز=ترکیب اضافی نکته مهم✅ بعضی مواقع در ترکیب اضافی به جای مضاف الیه(اسم دوم) ضمیر پیوسته می آید. مانند: مادرم⬅️ مادر من=ترکیب اضافی