همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هفتم 👇 چاپ ۱۱۴۰۰
**
درس ۱:
تعریف و شناخت جمله/ واژه های
هم آوا ( حیات، حیاط...)
درس ۲ :
انواع جمله( خبری، پرسشی. امری، عاطفی) / واژه های هم خانواده
درس ۳ :
تعریف و شناخت فعل/ تعریف "زبان" و "ادبیات"
درس ۴ :
تعریف و شناخت نهاد / اضافه کردن
"ی" مصدری به واژه هایی که به "ه"، ختم شده اند؛ خسته+ ی= خستگی
درس ۶ :
شناخت "مفعول" / آرایه " تکرار "
درس ۷ :
شناخت "متمم" / جا به جایی "فعل" در شعر و نثر ادبی [اشاره غیر مستقیم دارد به جمله ی
" دستورمند و نادستورمند" ]
واژه های مخفف/ واژه های دو املایی
درس ۸ :
فعل اسنادی [فقط به "است، بود، شد"
اشاره شده است.]
درس ۹ :
مسند / تفاوت معنی "گزاردن" و "گذاردن"
درس ۱۰ :
شناخت ویژگیهای فعل ؛ زمان
(گذشته، حال، آینده) / قالب شعری
"قطعه" / تفاوت معنی و خوانش
"فراغ" و "فراق" / پیام شعر، قافیه و ردیف
درس ۱۱ :
ویژگی دیگر فعل ؛ "شخص" / فعل مفرد و جمع / تفاوت معنی و خوانش
"صلاح" و "سلاح" / در املای واژگان مرکب، نوشتن هر دو شکل(جدا و سرهم)، درست است(خوش حال، خوشحال) / شمار (مفرد یا جمع)
درس ۱۲:
ضمیر و مرجع ضمیر / انواع ضمیر ؛
۱_ گسسته ۲_ پیوسته
"در املا، از خط تحریری شکسته، استفاده نشود."
درس ۱۳:
ساخت یا صیغه فعل/ بن فعل و شناسه/ بن مضارع فعل ها
درس ۱۴:
بن فعل ماضی/ مصدر/
"معلم می تواند تصحیح املای کلاسی را به دانش آموزان، واگذار و آنها را هدایت و نظارت کند."
درس ۱۶:
زمان آینده یا مستقبل /
[ پرسشی آمده که: " آیا می توانید بن فعل و شناسه فعل آینده را بگویید؟ " )
البته که بن فعل، فقط از فعل اصلی، باید باشد(که بن ماضی است) نه فعل کمکی (خواه) ] / داستانهای رمزی و نمادین/ شناخت نمادهای درس /
تمرین و پرسش از ترکیبهای "وصفی" و
"اضافی"
[ بنابراین؛ با توجه به آموزه های این ترکیبها در ابتدایی، پرسیده شده است و باید دوباره روش تشخیص را توضیح داد.]
درس ۱۷:
ساخت واژه ها ؛ ساده و غیر ساده
[ در همین حد با مثال، بیان شده است. ] / تعریف ترجمه و مترجم
*
توضیح پایانی: 👇
۱_ از آرایه های ادبی، فقط "تکرار"، گفته شده است.
( و توجه به آرایه های ابتدایی) و یک قالب شعری (قطعه)
۲_ اجزای اصلی جمله (نقش ها)،
هر پنج تا، بیان شده است؛ نهاد، فعل، مفعول، متمم، مسند .
۳_ درس های ۵ و ۱۵، آزاد است و
دانش آموز باید بنویسد.
۴_ در این نوشته، از تکرار مطالب بیان شده در درسهای بعدی، خودداری شده است.
___
توفیق، رفیق راهتان باد!
✍دریانورد
🙏🌴🥀
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی نهم 👇 چاپ ۱۴۰۰
درس ۱ :
آرایه های ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر / گاهی تغییر در یک واج، موجب تغییر معنای یک واژه میشود ؛ واژه ی "انعام" ۱_ با فتحه
۲_ با کسره / واژه های مترادف/
عناصر زیبایی سخن (آرایه) دو بیت درس را خواسته ؛
[جان بخشی، تضاد، کنایه، واج آرایی،
تشبیه،تناسب(مراعات نظیر)... دارد.]
درس ۲ :
وابسته های گروه اسمی ۱ ؛
وابسته های پیشین ( صفتهاي؛ اشاره، شمارشی، پرسشی، تعجبی، مبهم) / وابسته های پسین؛ صفت بیانی،
مضاف الیه.
درس ۳ :
پرسش انکاری / واژه های هم خانواده
آرایه کنایه.
درس ۴ :
صفت برتر( تفضیلی) و صفت برترین
(عالی) ؛ صفت های سنجشی
درس ۶ :
ارتباط معنایی(قرابت) / گروه فعلی ۱ ؛
زمان حال(مضارع) / انواع فعل مضارع؛ اخباری، التزامی، مستمر(جاری) / بن مضارع / شناسه/
فعل کمکی.
درس ۷ :
تخلص و بیت تخلص / نوشتن مفرد واژه های جمع با نشانه ی "ان" /
قافیه.
درس ۸ :
رابطه معنوی دو واژه (تضاد معنایی
واژه ها)، متضاد(آرایه تضاد) /
تمرین هسته و وابسته ها.
درس ۹ :
گروه فعلی ۲ ؛ فعل گذشته(ماضی)،
ماضی ساده(مطلق)، ماضی نقلی،
بن ماضی / رابطه معنایی ؛ ترادف (مترادف).
درس ۱۰:
آرایه ادبی تلمیح
درس ۱۱ :
گروه فعلی ۳ ؛ ماضی استمراری، ماضی مستمر (جاری).
درس ۱۲ :
گروه فعلی ۴ ؛ ماضی بعید، ماضی التزامی / پیشوند "بی" در بیشتر موارد،جدا از واژه پس از خود، نوشته
می شود مگر در املای واژه های ؛
بیهوده، بیچاره، بینوا.
درس ۱۳ :
ردیف ( اینکه ردیف ؛ گاهی اسم، فعل،
صفت، عبارت و... است.) [ و "حرف" ]
درس ۱۴ :
قید ( بدون اشاره به انواع قید)
[ با وجودی که نوشته:" قیدها جای ثابتی در جمله ها ندارند"، در هر سه جمله نمونه، قیدها را بعد از نهاد، آورده است!! مثالهای دیگر، بهتره گفته شود. ]
درس ۱۶ :
واژه سازی ؛ ساده، وندی ، مرکب
/ جدول پرسش ساخت
واژه ها داده شده است.
[ ۳ ساده، ۵ وندی، ۵ مرکب، آمده است.]
درس ۱۷ :
۱_ اضافه شدن "ی" نکره (ناشناس) به واژه هایی که به "ه" بیان حرکت، تمام
می شوند ؛ خانه+ ی= خانه ای
بنده + ی = بنده ای
۲_ اضافه شدن "ی" نکره به آخر
واژه هایی که با "واو"، تمام
می شوند ؛ دانشجو+ ی= دانشجویی، رادیو+ ی= رادیویی
***
یاد آوری پایانی :
۱_ درسهای؛ ۵ و ۱۵، آزاد هستند و
دانش آموز، کامل می کند.
۲_ آرایه های آمده در کتاب ؛ تشبیه،
جان بخشی، مراعات نظیر،تضاد،
تلمیح، کنایه.
[ در پرسش تمرینی درس یک،
واج آرایی هم آمده است. ]
۳_ هیچکدام از اجزای اصلی جمله
(نقش ها) نیامده است.
۴_ بن ماضی و مضارع و نیز همه فعلهای ماضی و مضارع، آمده است
(به جز فعل آینده).
۵_ساخت واژه ها، (فقط) ساده، وندی و مرکب آمده است.
۶_ قید و پرسش انکاری را بیان کرده است.
[ می توانیم "پرسش تاکیدی را نیز بگوییم و کاملتر ؛ 👇
پرسش انکاری یا استفهام انکاری با فعل مثبت // پرسش تاکیدی یا استفهام تاکیدی با فعل منفی. ]
___
توفیق، رفیق راهتان باد!
✍دریانورد
🙏🌴🥀
دو واژه را همآوا گویند هرگاه در تلفظ شبیه هم باشند، مثل (خوار، خار - خورده، خرده - خاستن، خواستن). نوع دیگری از کلمات همآوا وجود دارند که علاوه بر تلفظ مشابه، یکسان نیز نوشته میشوند ولی معانی مختلفی را میتواند منظور کند، مثل (شیر، گاز و ...). به این دسته از لغات چندمعنایی میگویند.
کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.
کلماتی مانند :
مِهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی
گِل : خاک / گُل :
کُشتی / کِشتی
مسلم / مسلّم
نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود
- دّه – دِه پّر – پُر - کِشتی – کُشتی سُم – سُم
گُل – گِل کّره - کُره شُش - شِش
[ ۱٧ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:۱٠ ق.ظ ] [ ارسطو ]
نظرات ( 0)
هم آوا
هم آوا (متشابه ) : به کلماتی می گویند که در تلفظ یکسان اند امّا در نوشتار و معنی متفاوتند . کلمات هم آوا به لحاظ ادبی نیز مورد توجّه اند به نحوی که در آرایه های بدیعی یکی از انواع جناس محسوب شده و به آن «جناس لفظ» می گویند این نوع کلمات در املاء دارای اهمیّت بسیارند و از موضوعات قابل توجّه محسوب می شوند . دانستن معنای کلمات هم آوا می تواند به ما در درست نویسی کمک بسیاری کند .
نظر به اهمیّت کلمات هم آوا در ادامه فهرستی از برخی از این واژگان را می آوریم :
زمین : کره ی خاکی ضمین : عهده دار
غالب : چیره ، برتر قالب : شکل
پرتغال : نام کشور پرتغال : نام میوه
اَلَم : درد عَلَم : پرچم
صواب : درست ثواب : پاداش ، اجر
بحر : دریا بهر : برای
غذیر گودال - آبگیر قدیر : توانا ، قادر
حول : اطراف هول : ترس
غریب : دور از وطن قریب : نزدیک
قاضی : داور غازی : جنگجو
آری : بله عاری : بری - پاک
ارز : پول و بهاء عرض : پهنا
اساس : پایه و بنیاد اثاث : وسایل و لوازم
اسم : نام اثم : گناه
امل : آرزو عمل : کارو تلاش
امارت : فرمانروایی و حکومت عمارت : بنا
باقی : باقیمانده و ته مانده باغی : سرکش و نافرمان
تعلّم : آموختن تألم : سختی ودرد کشیدن
تهدید : ترساندن تحدید : حدو اندازه - معلوم کردن
حیات : زندگی حیاط : صحن ، محوطه
حرم : اندرون خانه ، اهل خانه هرم : پیری
خویش : فامیل ، خود خیش : گاو آهن
خار : تیغ خوار : ذلیل و بی مقدار
قضا : اتفاق غذا : خوردنی
قدر : اندازه و ارزش غدر : مکرو بی وفایی
معمور : آباد شده مأمور : فرمانبرو نگهبان
نثر : متن - غیر شعر نصر : یاری کردن
خاست : بلند شد خواست : طلب کرد
حراست : نگهبانی حراثت : برزه گری - کشاورزی
زهر : سم ظهر : پشت
سفر : یکجانماندن - مسافرت صفر : ماه دوم قمری
سد : بستن صد : عدد صد
از استاد حقیقت
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هشتم 👇 چاپ ۱۴۰۰
**
درس ۱ :
"ساختار" و "محتوا" ی هر اثر / ردیف و قافیه / بن مضارع، مصدر، زمان /
اشاره غیر مستقیم به آرایه "تلمیح" در شعر [بهتر است، "تلمیح"، گفته شود.]
درس ۲ :
ارکان آرایه ی "تشبیه" / نمادهای درس
(خفاش، طاووس) / فاصله
میان واژه ای
درس ۳:
آرایه "واج آرایی" (نغمه حروف) /
تبدیل واژه های جمع به مفرد و برعکس [با نشانه جمع فارسی]
درس ۴ :
یادآوری اجزای (اصلی) جمله (نهاد، مفعول، متمم، فعل) [چهار تا ]
و معرفی اسم (اینکه ؛ اجزای اصلی جمله به جز فعل، همگی "اسم" هستند.) / اعداد در متن املا، همیشه با حروف، نوشته می شوند.
[ به بچه ها گفتم در انشا نیز، چنین کنید.]
درس ۶ :
ادبیات اندرزی یا تعلیمی با نمونه کتابها / ارتباط معنایی(قرابت) یک بیت نظامی با قسمتی از درس.
درس ۷ :
گروه اسمی و (فقط) معرفی هسته/
مواردی که گذاشتن "مد"، الزامی است و در مواردی که نباید باشد؛
مآل اندیش ، درآمد، الآن....
فرایند، پیشامد،...
درس ۸ :
قالب شعری "مثنوی" / تفاوت معنایی واژه "دولت" در گذشته و امروز
درس ۹ :
وابسته های اسم ۱ ؛ وابسته پسین= صفت بیانی / دقت در واژه های عربی همزه دار و واژه هایی که نقش نمای اضافه دارند.
درس ۱۰ :
آرایه ادبی "جناس" (صبا،سبا/ آرام، رام / نام، نامه..)
[اشاره ای به انواع جناس، نشده است]
تفاوت خواندن و نوشتن برخی
واژه ها؛
"پنبه،منبر، سنبل،شنبه..."
[بدون اشاره مستقیم، همه مثالها را از فرایند واجی "ابدال" آورده است. این فرایندها(کاهش، افزایش، ابدال و ادغام)، مربوط به متوسطه دو هستند]
درس ۱۱ :
وابستهها اسم ۲ (پیشین) ؛ صفت اشاره، صفت شمارشي / الفبای فارسی،
پرنقطه ترین الفبای دنیا
درس ۱۲ :
وابسته های اسم ۳ (پیشین) ؛ صفت پرسشي، صفت تعجبی / واژه های
هم خانواده / تمرین گروه اسمی برای ؛ وابسته پیشین، هسته، وابسته پسین
درس ۱۳ :
آرایه ادبی "کنایه" / ترکیب وصفی و اضافی / نوشتن مفرد واژه های جمع مکسر و سپس جمع بستن آنها با نشانه های جمع فارسی.
[همه مثالها، جمع مکسر است؛ عوامل،
مفاهیم، فضایل... ، ولی اشاره به آن نشده .بهتر است جمع "مکسر" گفته شود. ] / "ی" میانجی(بوی گل...).
[چون نوشته؛ حرف (صامت) ، به این بهانه، می توانیم واج ها ( صامت و مصوت) را مختصر معرفی کنیم. ]
درس ۱۴ :
آشنایی بیشتر با "ردیف"
[ مطلب بسیار خوبی در این باره نوشته است به بهانه ردیف "تشنه" در سوزناکترین شعر کتاب(یاد حسین ع) ]
واژه های متضاد درس (آرایه تضاد)
درس ۱۶ :
وابسته های اسم ۴ ؛ صفت مبهم
(وابسته پیشین)
[ از صفت های مبهم، فقط "چند" و "فلان" را نوشته و در تمرین همین درس، صفت مبهم "هر" نیز آمده است. بنابراین، خوب است فعلا پنج صفت مبهم؛
هر، همه، چند، هیچ، فلان، به بچه ها گفته شود.] / شکل افزودن "ب" پیشوند به ابتدای برخی فعل ها
( آمد، افروخته،افکنده....)
[بیامد، بیفروخته، بیفکنده.... ]
درس ۱۷ :
ترجمه ( عبارتهای عربی و انگلیسی) و جای قرار گرفتن "فعل" در آنها و زبان فارسی / پیدا کردن واژه های
تنوین دار از متن درس / جدولی داده شده (مفرد و جمع)، از مفردها، جمع "مکسر" خواسته و برعکس.
[ باز هم نامی از جمع "مکسر" نیامده!
و پیشتر نوشتم که بهتر است به بچهها گفته شود.]
*
یادآوری پایانی: 👇
۱_ اشاره ای به مسند، فعل اسنادی و ساخت واژه ها نشده است.
۲_یک قالب شعری "مثنوی" دارد.
۳_ شش آرایه در کتاب، آمده است ؛
تلمیح، تشبیه،واج آرایی، جناس، کنایه، تضاد.
__
توفیق، رفیق راهتان باد!
#نکته
#نسبت_واژه_ها #بورچی
#فارسی_ششم #فارسی_هفتم #فارسی_هشتم
انواع رابطه واژه ها در زبان فارسی
دو کلمه در زبان فارسی می توانند نسبت های مختلفی با هم داشته باشند که معمولا این نسبت ها و تشخیص آن از موارد به کار رفته در آزمون های تشریحی و تستی بوده است.
انواع نسبت واژه ها:
1. هم خانواده : در عربی کلماتی که یک ریشه سه حرفی مشترک داشته باشند و البته ترتیب حروف ریشه و معنای ان نیز حفظ شود هم خانواده هستند. مثال : جلیل – تجلیل – مجلل
در فارسی کلماتی که از بن ماضی-بن مضارع مربوط به یک مصدر ساخته شده باشند هم خانواده هستند.
مثال: دیده – بینا – بینش – بیننده – دیدار
2. مترادف ( هم معنی ) : کلماتی که از نظر نوشتن و خواندن با هم فرق دارند اما از نظر معنی مشترک هستند؛ بعضی کلمات چند مترادف دارد.
مانند: عطوفت: مهربانی / مراد : خواسته / جمال : زیبایی
3. دو تلفظی : برخی از واژه ها در زبان فارسی به دو صورت تلفظ می شود.
مثال: باغبان و باغِبان / مهرَبان و مهربان / مستمند و مُستَمَند
4. مخفف : شاعران گاه کلمه ها را به شکل کوتاه شده یا مخفف در شعر می آورد.
مثال:
سحرگهان: سحرگاهان / برون : بیرون / نکو: نیکو / ار: اگر/ سپه : سپاه
5. هم آوا : کلماتی که تلفظ یکسانی دارند اما املا و معنایشان متفاوت است.
مثال: خار / خوار - اساس / اثاث - حیات /حیاط - خاست / خورد – خرد
6. متضاد : دو کلمه که از جهت معنا مخالف هم هستند.
درشت / ریز استوار / سست خنده / گریه کافر / مسلمان
7. تغییر معنا با تشدید : در زبان فارسی بعضی واژه ها شکل نوشتاری یکسانی دارند اما در تلفظ و معنا متفاوت هستند. ( یکی تشدید دارد و دیگری نه. )
مقدّم : برتر بودن / مَقدَم : قدم گذاشتن
مُسلم : مسلمان / مُسَلّم : قطعی
8. هم نویسه : واژه های دارای املای یکسان بدون ارتباط در تلفظ و معنی.
مثال: حُسن / حَسَن
شُکر / شِکَر
9. تضمّن : رابطه تضمن همان رابطه زیر مجموعه ای است. یعنی یک کلمه در معنا زیر مجموعه کلمه دیگر است.
فصل / پاییز
رنگ / آبی
10. نشانه های اختصاری : گاهی برای نوشتن برخی از عبارات و جملات از حروفی که مختصرِ آن کلمات است استفاده می شود.
مانند:
«رض» : رضی الله عنه
«س» : سلام الله علیه ( یا علیها )
ه. ش. : هجری شمسی
ه. ق. : هجری قمری
م. : میلادی
پ. م. : پیش از میلاد مسیح
#نکته
#نسبت_واژه_ها #بورچی
طبق آیین نامۀ ارزشیابی تحصیلی دورۀ اول متوسطه، نمرۀ ارزشیابی دروس فارسی و املا و انشا به این شرح است:
قرائت فارسی: ۱۰نمره شفاهی و ۱۰ نمره کتبی
املا فارسی: ۲۰ نمره کتبی
نگارش فارسی: ۲۰ نمره کتبی
در طول هر نوبت ۵ نمره از نمره ارزشیابی تکوینی به فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان اختصاص می یابد.معلمان می توانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان،منظور نمایند.
هدایت شده از Ltms
💚بفرست برای کسایی که دوستشون دارید 💚
کانال ضمن خدمت و آزمون و اطلاعیه و جشنواره و مسابقات فرهنگیان
@ltmsme
👇👇لینک کانال های ابتدایی 👇👇
کانال تدریس یار حاوی مطالب تمام پایه ها
@tadriis_yar
کانال ایده و نقاشی و داستان و کاردستی 👇👇
@naghashi_ghese
کانال تخصصی کلاس اول 👇
@tadriis_yar1
کانال تخصصی کلاس دوم 👇
@tadriis_yar2
کانال تخصصی کلاس سوم 👇
@tadriis_yar3
کانال تخصصی کلاس چهارم 👇
@tadriis_yar4
کانال تخصصی کلاس پنجم 👇
@tadriis_yar5
کانال تخصصی کلاس ششم👇
@tadriis_yar6
کانال تخصصی کلاس هفتم 👇👇👇
@tadriis_yar7
بفرستید برای دوستان و همکاران که عضو بشن
هدایت شده از خلاق باش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #طلوعی_دیگر...🔆
🌸صبح یعنی:
🍃یک سلام گرم که بوی زندگی بده
🌸صبح یعنی:
🍃امید برای یک شروعی زیبا
🌸صبح یعنی:
🍃یک معجزه دیگر از خدای مهربان
🌸صبح یعنی:
🍃 یک ایمان دوباره به قدرت خداوند
☀️ سلام؛ صبحتون بخیر و نیکی و همراه با سلامتی
🌐 #قرارگاه_مجازی
📲@khalaghbashh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️آموزش ساعت قبلاز ظهر وبعداز ظهر ⏰️
✅️پایه:چند پایه (سوم )
✅️آموزشگاه : ۱۵ خردا مافی کندی
✅️آموزگار : خانم پریوش لک عیان
✅️مدیر مربوطه :خانم سولماز ابوطالبی
eitaa.com/tadriis_yar2
✅ پایه_پنجم_ریاضی
❇️ انشای زیبای دانش آموزان در مورد روز دانش آموز
eitaa.com/tadriis_yar5
✅ تکالیف خلاق و مشترک برای تمامیدرسهای فارسی :
▫️كلمات بی نقطه و یک نقطه و ... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️کلمات سه حرفی ، چهار حرفی و... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️جملات پرسشی درس را بنویس
▫️جملات نقل قول درس را بنویس
▫️کلماتی که حروف (ص ث ط ت و...) دارند را از درس پیدا کن و بنویس
▪️کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس
( قبل از دادن تمامی این تکالیف " حتما خودتون چک کنید که کلمات زیاد و خسته کننده نباشه و همیشگی هم نباشد چون باعث زدگی و خستگی بچه ها از انجام تکالیف میشود )
▪️۳ کلمه بنویس که تمام نقطه های آن بالا باشد
▪️۳ کلمه بنویسکه تمام نقطه های آن پایین باشد
▪️۳ کلمه بنویس که هم نقطه در بالا داشته باشد و هم در پایین .
▪️۵ کلمه بنویس که حروف آن ها به هم چسبیده باشد و با آن ها جمله بساز (مسجد)
▪️۵کلمه بنویس که حروف آن ها جدا باشد(درس)
🔸️ده کلمه از درس را بصورت دومینو بنویس (حرف آخر کلمه اول، حرف اول کلمه ی بعدی ...)مثل تشکر رایانه و... |
🔸️با حروف اسم خود، کلماتی را در درس پیدا کن و بنویس مثال احمد:انجام_حوض_مسجد_دقت
🔸️و یا کلماتی از درس پیدا کن و بنویس که حرف اولشان، مشابه حرف اول اسم خودشان است )
🔹️روخوانی درس از آخر به اول مثال اما محله ی مسجد..
🔹️قسمتی از درس را بصورت کچل بنویسند(بی نقطه و سرکش) و فردا همان قسمت را با مداد قرمز نقطه گذاری کنند و سرکش بگذارند
🔹️مشق رنگی بنویسند(قسمتی از درس را رونویسی کنند به این صورت که هر کلمه را با یک رنگ بنویسند)
🔹️سه جمله از درس را بصورت نامرتب بنویس این تمرین برای انجام تمرین مرتب کن، که اکثر بچه ها مشکل دارند، عالیست و حتما توصیه می شود)
🔹️اسامی که در درس آمده است را به ترتیب حروف الفبا بنویس
🔹️هم معنی یا مخالف کلمات زیر را از حکایت یا درس پیدا کن و با آن ها جمله
بساز
🔹️املا از والدین و تصحیح توسط بچهها
🔹️داستان درس را برای پدر و مادرت تعریف کن
🍁با چند کلمه جدید درس، یک داستان کوتاه بنویس
🍁با توجه به متن درس، داستان نیمه تمام داده و بچه ها آن را به دلخواه ادامه بدهند(حتی تخیلی)
🍁كل درس را روخوانی کنند و آنچه از درس در ذهنشان مانده را بنویسند
eitaa.com/tadriis_yar
🛑 انتظارات کتاب بخوانیم وبنویسیم در پایه اول :
✅✅ گوش دادن
1.از دستورالعمل هاي ساده پيروي مي کند
2. قادر به دريافت ارتباط بين بخـش هاي مخـتلف پـيام است.
3. درباره ي شنيده ها به اظهار نظر مي پردازد
4. با دقت و علاقه و تمرکز به سخنان گوش مي دهد .
✅✅ سخن گفتن
5. قبل از سخن فکر مي کند
6. از زبان مناسب و کار افزارهاي لازم استفاده مي کند ،
7.در بحث هاي گروهي شرکت فعال دارد
8. از کلمات متنوع در سخن گفتن استفاده مي کند
9. صوت ها و نشانه ها را به درستي تلفظ مي کند
10. هنگام سخن گفتن جملات را صحيح بکار مي برد
✅✅ روان خواندن
11. توانايي بلند خواني و صامت خواني را دارد
12. هنگام خواندن از لحن و آهنگ مناسب استفاده مي کند
13. هدف و منظور نوشته ها را درک مي کند
14. به سؤالات متن خوانده شده ، پاسخ مي دهد
15. علايم سجاوندي و نقطه گذاري را در جمله ها و متن درک مي کند
16. متون ، شعر و داستان متناسب با سن خود را درک مي کند
17. نشانه هاي فارسي را تشخيص مي دهد
✅ ✅ نوشتن
18. نشانه هاي فارسي را مي تواند بنويسد
19. از جمـله هاي آشـنا مي تواند رونويسي کند
20. احساسات و عواطف خود را در جملات کوتاه بنويسد
21. از نشانه هاي سجاوندي به درستي استفاده مي کند
22. پاسخ سؤالات و تمرينات را مي نويسد
23. از واژگان تازه در نوشته هاي خود استفاده مي کند .
24. رعايت صحيح رسم الخط مورد نظر
25. رعايت فاصله بين کلمات و تناسب در اندازه حروف يک کلمه
eitaa.com/tadriis_yar
💥💥💥 صندلی صمیمیت 💥💥💥
یکی از بهترین روش ها برای ایجاد اعتمادبه نفس در دانش آموزان بخصوص دانش آموزان منزوی و خجالتی:
۱. انتخاب یک موضوع ابتدا توسط دانش آموز ( در یک درس ) سپس توسط معلم( موضوع باید کلی طرح گردد )
۲. دانش آموزان در گروه وبه طور مشارکتی هم فکری کنند و درباره ی موضوع مشورت کنند.( تفکر گروهی و بیان فردی )
۳. قرار گرفتن در جایگاه معلم و صحبت کردن پیرامون موضوع درمقابل جمع.( بیان فردی:پرورش قدرت بیان )
۴. ارزشیابی، با اجرای این فعالیت آموخته های دانش آموزان وهمچنین میزان رشد وتقویت مهارت سخن گفتن آن ها ارزیابی می شود.
توانایی خوب سخن گفتن عامل مهمی در رشد و شکوفایی فکری به شمار می آید و اندیشیده و با نظم و ترتیب سخن گفتن، پیش درآمد درست نویسی و نوشتن خلاق است. لذا در این فعالیت ها برای آموزش سخن گفتن و پرورش فن بیان طراحی شده است.
🔍🔍هدف از فعالیت صندلی صمیمیت:
۱. توجه به همکاری و مشارکت در گروه
۲. اجازه ی سخن گفتن به دیگران
۳. سخن گفتن روبروی جمع در جایگاه معلم
۴. از بین رفتن خصومت ها و ایجاد صمیمیت
۵. برقراری ارتباط بین آموخته ها و خاطرات و بیان آن ها
۶. اعتماد به نفس
eitaa.com/tadriis_yar
✅ تدریس تقریب با داستان:
⬅️ مفهوم تقریب ریاضی دوم دبستان
در یک سرزمین کوهستانی سه تا عدد به نام های ۲۳، ۲۵ و ۲۸ زندگی می کردند . یک روز تصمیم گرفتند به اسکی بروند . مسافت اسکی کردن آن ها از ایستگاه ۲۰ تا ایستگاه ۳۰ بود .
آن ها در حال بازی کردن بودند که ناگهان طوفان شدیدی گرفت . هر کدام از عددها تصمیم گرفتند که سریع تر خود را به نزدیک ترین ایستگاه برسانند .
عدد ۲۵ بالای قله بود . سرخورد و به ایستگاه ۳۰ رسید و نجات پیدا کرد .
عدد ۲۳ در کولاک شدیدی گیر کرده بود و راه را گم کرده بود. او با خود فکر کرد چگونه می تواند خود را نجات دهد . با ترس به پشت سرش نگاه کرد و دید خیلی راه مانده تا به ایستگاه ۳۰ برسد . پس تصمیم گرفت به سمت ایستگاه ۲۰ اسکی کند تا سریع تر خود را نجات دهد .
حالا تو بگو عدد ۲۸ به سمت کدام ایستگاه اسکی کند تا زودتر نجات پیدا کند ؟
گوش کن و بگو
_ عدد ۲۵ بین کدام ایستگاه ها شروع به حرکت کرد ؟
_ عدد ۲۸ به سمت کدام ایستگاه اسکی کند تا زودتر نجات پیدا کند؟
_ اگر عدد ۴۴ بخواهد به اسکی برود بین کدام ایستگاه ها باید اسکی کند و به کدام ایستگاه نزدیک تر است ؟
eitaa.com/tadriis_yar
✅ خصوصیات یک معلم موفق :
1 اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید.
2)مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید.
3)سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید.
4)از شغلتان بدگویی نکنید.
5)به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید.
6)دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید.
7)نشان دهید از تدزیس و کار با آنها لذت می برید.
8)خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید.
9)آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید .
10)از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید.
11)دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید.
12)در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید.
13)به وعده هایتان دقیقا عمل کنید.
14)با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید.
15)به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید.
16)مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما.
17)دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید.
18)بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید.
19)هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.
20)بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری.
21)صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید.
22)نبض کلاس را در دست داشته باشید.
23)نصیحت بار آموزشی ندارد .
eitaa.com/tadriis_yar
🛑🛑 معنی حشرات کتاب ریاضی
تا حالا به حشراتی که داخل صفحات کتاب ریاضی هست توجه کردی؟
میدونی هر کدوم یعنی چی؟
🐜 مورچه :
نشانه تدریس درس جدید است و باید توسط معلم کامل تدریس شود.
.
🐞 کفشدوزک :
نشانه تمرین مطالب آموخته شده است و دانش آموز باید بدون کمک دیگران تمرین را حل کند .البته چون مطلب تازه آموخته شده ممکن است حل آن توسط دانش آموز کمی زمان ببرد .
.
🐝زنبور :
نشانه آن است که این مطلب به اندازه کافی تمرین و تکرار شده و دانش آموز باید سریع حل کند و اگر نتوانست حل کند باید بررسی کنیم چه علتی داشته
⭐⭐صفحاتی که عکس خط کش 📏 یا ابزار دارند
حتما باید یا ابزار مناسب آن صفحه حل شود.
⬅️ صفحاتی که هیچ نشانه ای ندارند کاملا تمرین و تکرار است و دانش آموز باید بتواند آن را بدون کمک انجام دهد.
.
⬅️ پس صفحاتی که عکس مورچه ندارند این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم نحوه تدریس معلم و میزان یادگیری دانش آموز را ارزیابی کنیم.
eitaa.com/tadriis_yar
✅ تکنیک هایی برای لذت بخش کردن تکلیف مدرسه👇👇
👦کارهایی که شما در رابطه با تکلیف مدرسه باید انجام دهید📝
📝قبل از تکالیف مدرسه به او فرصت استراحت بدهید.
📝زمان مشخصی را هر روز برای انجام تکالیف مدرسه تعیین کنید.
📝ساعاتی که مناسب سن اوست اجازه دهید تلویزیون تماشا کند.
📝محیطی آرام و ساکت را برای کودک به وجود آورید.
📝بعد از انجام تکالیف خستگی او را با یک نوشیدنی یا خوراکی سالم برطرف کنید.
📝در صورت لزوم پاسخگوی بعضی از پرسش های درسی کودک باشید.
📝ماهی یک بار با معلم او ارتباط داشته باشید.
📝به هیچ عنوان کودک را مجبور به انجام تکلیف نکنید.
📝سعی کنید انجام تکلیف را به صورت کاری شاد و لذت بخش تبدیل کنید.
📝از کودک در مورد زمان انجام دادن تکلیف نظرخواهی کنید.
📝حتما تشویق را چاشنی تکلیف داشته باشید.
eitaa.com/tadriis_yar
❇️ پرورش #خلاقیت دانش آموزان
♨️معلمان برای اینكه بتوانند در جهت برانگیختن قوای خلاق دانش آموزان گام بردارند به این نكات توجه كنند: 👇👇
۱- در حین تدریس سؤالات بحث انگیز طرح كنید.
۲- از دانش آموزان بخواهید مطالب تدریس شده یا موضوعات كتاب را نقادی و تجربه تحلیل كنند. 🌾
۳- از طرح سوالات كه تنها یك جواب معین دارد در حد امكان اجتناب كنید.🍁
۴- گاهی از دانش آموزان بخواهید خود مسئله ای طرح كنند و به پاسخ آن بیندیشد. ♨️
۵- از روش بحث و گفتگو نهایت استفاده را ببرند. 💐
۶- به دانش آموزان نشان دهید كه كیفیت یادگیری به كمیت آن دارای ارزش بیشتری است.
۷- از سؤالات عجیب و ظاهرا بی ربط دانش آموزان استقبال كنید. 🍁
۸- به نظریات، عقاید و پیشنهاد های دانش آموزان احترام بگذارید. 🍁
۹- روح تحقیق و جستجو را دردانش آموزان ایجاد و تقویت كنید.🌹
۱۰- به دانش آموزان فرصت دهید درباره مسائلی كه مطرح میشود دقت فکر کنند.
۱۱- فعالیت تدریس را بر حسب تجارب قبلی پایه ریزی كنید. 🌸
۱۲- در كلاس محیط آزاد،بدون تنش ایجاد كنید تا دانش آموزان به راحتی به سؤال، بحث و گفتگو بپردازند. 🌾
۱۳- اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت كنید.🌾
۱۴- از ایجاد رقابت ناسالم بین دانش آموزان به شدت پرهیز كنید. 💐
۱۵- قدرت تخیل دانش آموزان را تقویت كنید.🍁
۱۶- از محركات بصری مانند تصاویر،نمودار،كارهای دانش آموزان و ...در كلاس استفاده كنید.♨️
۱۷- سعی كنید كه دانش آموزان ارتباط مسائل درسی را با واقعیت های زندگی درك كنند.🌸
۱۸- گاهی به تناسب دروس آنها را تشویق كنید راه حلهایی برای مسائل اجتماعی بیابند. 🌹
۱۹- از وسایل كمك آموزشی حداكثر استفاده را ببرید.🍁💐
eitaa.com/tadriis_yar
🛑تکلیف_خلاق برای فارسی،علوم ،ریاضی و....
⬅️ پایه دوم
👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ چند کلمه به دلخواه از درس انتخاب و به ترتیب حروف الفبا بنویس...این تمرین حتی در دوره ی دانشگاه نیز باید داده شود چون دانش جویان هنوز برخی ترتیب حروف الفبای زندگی را نمی دانند.
✅ کلمه ی سه نقطه ای از درس پیدا کن و بنویس.
✅ کلمه ی سه بخشی از درس انتخاب و بنویس و با ده تای آن جمله بساز.
✅ یک جدول نه خانه ای بکش و نه کلمه از درس انتخاب و داخل آن بچین....سپس با کلمات افقی جمله ی خنده دار و با کلمات عمودی جمله ی پرسشی بساز....
✅ نتیجه ی درس را در یک یا دو بند بنویس.
✅ امشب به پدر یا مادرتان املا بگویید می خواهم ببینم خط آن ها چگونه است.....چند کلمه را درست ننوشته اند ...در این مورد به پدر و مادر چه توصیه ای دارید...چگونه به آنها یاد می دهید؟ هدف اعتماد به نفس
✅ دو بند آخر درس را بنویس.
✅ دو بند از درس را به صورت بی نقطه بنویس.
برای فرداشب مشق راحت تر است حالا نقطه های مشق دیروز را بگذارید...هدف...تقویت تمرکز
✅ از کدام قسمت درس بیشتر خوشت آمده است؟...بنویس.
✅ درس امروز را خلاصه نویسی کن.
✅ در زمینه ی ریاضی بعد از تدریس دو تا تمرین بدهید و همان جا سر کلاس حل کنند...یا فردی یا گروهی....عملکردی
✅ یک تلق شفاف و یک ماژیک و دستمال داشته باشند و تمرین بنویسند و پاک کنند.
✅ برای بهتر شدن روخوانی یک شب مشق نگویید و بگویید امشب فقط رو خوانی داریم...یک درس هدیه را مادر برای شما بخواند و شما همان درس را برای پدر بخوانید.
✅ از کتابهای دیگر نیز مشق بگویید حتی ریاضی....
✅ چند عدد بدهید تا دانش اموزان خودشان مساله بسازند آنها از بس مساله حل کرده اند خسته شده اند.حالا بگذارید مساله ای که خود ساخته اند حل نمایند.
✅ یک کاردستی برای آخر هفته با وسایل دور ریختنی بسازند و بیاورند.
✅ خاطره ی یک سفر یا مهمانی یا گردش خود را به همراه نقاشی اش به کلاس بیاورند.
✅ یک روزنامه دیواری در زمینه ی علوم و ریاضی یا هدیه برای آخر هفته به عنوان تکلیف ارایه دهیم .
✅ تمرین عدد نویسی از آخر به اول...مثلا از هزارو پنجاه تا هزار بنویسند...دنده عقب
✅ در تکلیف روزانه می توان یک تمرین ازچهار عمل اصلی داشته باشد.
✅ ز کتاب گلستان سعدی یک حکایت بنویسند و بیاورند.
✅ از کتاب شاهنامه ی فردوسی یک شعر به دلخواه بنویسند.
✅ یک کتاب داستان بسازند.
✅ یک کتاب داستان به آنها بدهیم و خلاصه نویسی کنند.
✅ در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی یک گزارش بنویسند.
✅ به سراغ پدر بزرگها و مادر بزرگها بروید و چند بازی محلی از آنها یاد بگیرید و در کلاس اجرا کنید.
✅ یک صفحه املا را در رایانه تایپ کرده و بیاورید.
✅ پاور پویینت علوم بسازید.
✅ بنویس روز جمعه از صبح تا غروب چه برنامه هایی داشتی.
✅ یک دانه و گل بکارید و گزارش رشدش را هر هفته بیاورید.
✅ ضرب المثل های جدید بسازید .
✅ در مورد این ضرب المثل تصویر سازی کنید.
✅ والدین را جهت قصه گویی به کلاس دعوت کنید.هر هفته یک قصه
✅ از والدین هنرمند در زنگ هنر استفاده کنید.
✅برای خودتان یک کتاب کار داشته باشید و جهت تنوع چند تمرین جالب از آن انتخاب و جهت تکلیف به آنه بدهید.
✅ خانواده خودش آزمون هفتگی از دانش آموز داشته باشد و به معلم گزارش و باز خورد دهد. باز خورد در باز خورد.
✅انواع تکالیف خلاق دیگر که معلم با شناخت از دانش آموزان خود طراحی کند.
eitaa.com/tadriis_yar2
✅ تکالیف پیشنهادی درس مسجد محله ی ما:
⬅️ فارسی پایه دوم
1_ درس را با دقت بخوان و با 5 کلمه ی مهم آن جمله بساز.( تعداد کلمات سلیقه ای است ).
2_با استفاده از پیشوند (با ) پنج کلمه ی جدید بساز.
3_ متن درس را با دقت بخوان و شکل های مختلف صدای (و ) را پیدا کرده در دفتر خود بنویس.
4_ داستان چغندر پر برکت را در سه خط به صورت خلاصه بنویس.(تمرین خلاصه نویسی ) .یا می توانید در این قسمت از بچه ها بخواهید نقاشی بکشند .
5_ از متن درس کلماتی که سه دندانه دلرند را پیدا کن و دو بار از روی آن ها بنویس.
6_ کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و در دفترت بنویس .
گفتن تمام موارد الزامی نیست .بستگی به سلیقه ی معلم دارد.
eitaa.com/tadriis_yar2
🛑 شناخت تفاوتهای فردی دانش آموزان
ازطریق روانشناسی دستخط آنها
⬅️ از آنجا که تمام حرکات یک فرد متاثر از قوای درونی و ضمیر ناخودآگاه اوست ، یک دست خط می تواند به خوبی حرکات و احساسات فرد نویسنده را منعکس کرده و ویژگی های شخصیتی وی را آشکار سازد.
✅دست خط مرتب و خوانا...👇
صاحبان این نوع دست خط ها خود را بسیار کنترل می کنند.
مایل نیستند شخصیت خود را به راحتی لو بدهند و گاهی احساسات خود را سرکوب می کنند.
✅دست خط نامرتب...👇
افرادی بسیار فعال و البته در انجام برخی کارها نسنجیده.
غیر قابل پیش بینی هستند و استقلال و آزادی برایشان اهمیت زیادی دارد.
✅دست خط پررنگ با فشار زیاد قلم...👇
نشانه ی احساس قدرت و اعتماد به نفس است.
علاقه ی زیاد به مخالفت کردن با دیگران و اعمال نفوذ بر آنها را دارند.
فشار زیاد قلم روی کاغذ نشان دهنده ی تنش و تحت فشار بودن است.
✅دست خط کمرنگ...👇
فردی حساس و دلسوز.حتی گاهی موقعیت دیگران را بیشتر از خود درک می کند.
امکان دارد حتی قادر به اثبات حرف خود نباشد وبه راحتی ضربه بخورد.
در برابر انتقاد دیگران خیلی سریع از موضع خود عقب نشینی می کند.
✅دست خط ریز...👇
توانایی های خود را دست کم می گیرند.
ممکن است گاهی تنگ نظر ، خرده گیر و حسابگر باشند.
افرادی صرفه جو هستند.
✅دست خط درشت...👇
احتمال دارد خود را زیاد بزرگ و مهم جلوه دهند.
گاهی بسیار با اعتماد به نفس و از موضع قدرت رفتار می کنند.
معمولا اجتماعی و برونگرا هستند.
✅دست خط درهم و فشرده...👇
فرد راحتی نیست در جمع خود را کنار می کشد.اهل برقرای رابطه نیست.
قدری محتاط است و اغلب بعد از دیگران ابراز عقیده می کند.
✅دست خط کند و آهسته نوشتن...👇
قادر به نشان دادن عکس العمل سریع نیستند اغلب اشخاصی محتاط اند.
این افراد برای فکر کردن فهمیدن و ابراز عقیده به زمان بیشتری احتیاج دارند.
در ابراز احساسات کندند و اغلب دوست دارند هیچ تصمیمی نگیرند تا اینکه یک تصمیم غلط بگیرند.
✅دست خط تند و شتابزده نوشتن...👇
افرادی کم حوصله و از نظر خلق و خو بسیار لحظه ای ، دارای درک سریع
در نشان دادن احساسات چندان پایدار نیستند.
به دلیل شتابزدگی ، در تصمیم گیری اغلب دچار لغزش و خطا می شوند.
✅نوشتن کلمات با فاصله ی باز...👇
به راحتی با دیگران رابطه بر قرار کرده
بسیار ساده و بی تکلف و مستقیما به دیگران نزدیک می شوند.
✅نوشتن کلمات با فاصله ی کم...👇
دوست دارد با دیگران رابطه داشته باشد.
فضای خالی در بین کلمات نشان دهنده ی این است که نویسنده به دنبال فضایی برای تنهایی است.
eitaa.com/tadriis_yar