eitaa logo
تدریس یار پایه اول
10.3هزار دنبال‌کننده
28.1هزار عکس
17.2هزار ویدیو
16.8هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش جمله سازی به صورت مفهومی شناخت نشانه، ترکیب، کلمه، جمله @tadriis_yar1
# َ اَ اولم اَ اول نگام کنید تو جدول قد بلندی دارم شکل قشنگی دارم همیشه در اولم فکر نکنی تنبلم یک کلاه کوچک هم به روی سر می ذارم کلام کجه همیشه به غیر این نمیشه من و - َ غیر اول با هم هستیم تو جدول بدون منم - َ هستم - َ غیر اول هستم با این که من کوچکم میون صداها تکم قد بلند ندارم فکر نکنی بی کارم روی نشانه ها من سوارم و سوارم حالا من و شناختی کدوم نشونه هستم؟ اَ هستم و اَ هستم اَ هستم و اَ هستم
📣شیوه‌نامه جدید تصحیح املا📣 در شیوه‌نامه تصحیح املای فارسی آمده است، تشدید و جدانویسی در املای دانش‌آموزان نمره ندارد. همچنین کاربرد نشانه کسره اضافه کوچک یا بزرگ یکسان است. در شیوه‌نامه گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب‌های درسی آمده است با توجه به اینکه بود و نبود تشدید در شکل املایی کلمات در فارسی تأثیری ندارد، بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد و همکاران گرامی نباید نمره‌ای به آن اختصاص دهند یا نمره‌ای به‌خاطر ننوشتن آن از دانش‌آموزان کم‌کنند. در ادامه آمده است: جدا یا پیوسته‌نویسی، نمره ندارد، جدانویسی و پیوسته‌نویسی کلمات مرکب، سلیقه رسم‌الخطی است. هر دو شکل نوشتاری اینگونه واژه‌ها مانند کتابخانه/ کتاب خانه درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره‌ای از دانش‌آموزان کم شود. همچنین این شیوه‌نامه تأکید دارد: ‌کاربرد نشانه کسره اضافه کوچک یا بزرگ یکسان است. نوشتن کلماتی که در ترکیب آنها از کسره اضافه استفاده شده، کوچک یا بزرگ نوشتن این نشانه مانند لانه بلبل/ لانهء، تفاوتی ندارد و نباید از دانش‌آموزان نمره کم کرد. در پایان این شیوه‌نامه نیز چند تذکر خطاب به معلمان داده شده است، هر مورد غلط در کلّ املا هر کلمه، تنها یک‌بار گرفته می‌شود. مثلاً اگر صبر را 3بار «سبر» بنویسد یک‌بار غلط گرفته می‌شود. در موارد کم یا زیاد گذاشتن نقطه و دندانه در کلّ املا 2بار محاسبه خواهد شد.
تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا کن، کارهای نقطه‌چین، شباهت را پیدا کن، بازی‌های دقتی و... می‌تواند دقت دانش‌آموز را افزایش دهد. 🌿 کج‌نویسی✏️ از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد. 🌿 نامرتب‌نویسی✏️ علت نامرتب‌نویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر می‌گیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن می‌کنیم. از خط منحرف نمی‌شویم. از پاک‌کن استفاده نمی‌کنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و... همچنین می‌توانید از کپی کردن استفاده کنید. 🌿 پررنگ‌نویسی✏️ وقتی دانش‌آموز روی دفتر یا کتاب می‌نویسد، بیش از حد مداد را فشار می‌دهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازه‌ای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود. بعد از مدتی تمرین مشاهده می‌کنید مداد را زیاد فشار نمی‌دهد یا از مداد رسم که نوک آن زود می‌شکند استفاده‌کنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد. پایگاه رشد و اختلالات یادگیری ناحیه سه اصفهان 🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
جدول ترکیب
چند نکته و فعالیت برای تقویت مهارت املا نوشتن دانش آموزان: 🌷نوشتن رنگین کمانی را امتحان کنید. از دانش آموز خود بخواهید کلمات را با استفاده از مداد یا مداد رنگی متفاوت برای هر حرف بنویسد. سپس از او بخواهید با استفاده از رنگی متفاوت برای هر کلمه، همان کلمات را بنویسد.  این فعالیت تشویق می کند تا یاد بگیرید که چگونه حروف با هم کار می کنند تا کلمات کامل را تشکیل دهند.   🌷املای پله ای را امتحان کنید. از دانش آموز خود بخواهید کلمات را به صورت پلکانی بنویسد. با حرف اول کلمه در یک خط شروع کنید، یک حرف دیگر در سطر بعدی اضافه کنید و تا کامل شدن کلمه ادامه دهید. به عنوان مثال: ن نو نوش نوشت نوشتن   🌷 کلمات کلیدی درست کنید.  یک کلمه کلیدی برای او بنویسید و از دانش آموز بخواهید که در کتاب، مجله و ... را جستجو کند و کلمه کلیدی مورد نظر شما را پیدا کند. این فعالیت، خواندن، شناسایی کلمه و حافظه املایی کودک را تشویق می کند.   🌷جاهای خالی را پر کنید. لیستی از کلمات را روی یک قطعه کاغذ ایجاد کنید و برخی از حروف را کلمات را خالی بگذارید. از او بخواهید کلمات را بخواند و جاهای خالی را پر کند. اگر دانش آموز شما برای شناسایی کلمه نیاز به کمک دارد، سعی کنید یک تصویر ساده در کنار کلمه ترسیم کنید یا  یک سری حروف را برای راهنمایی در پایین صفحه قرار دهید.   ✅ نکته آخر  انجام فعالیت های متنوع با کودک به او کمک می کند تا به یادگیری سرگرم شود و مهارت های املایی خود را نیز بالا ببرد. به یاد داشته باشید: مهارت های املایی خوب به مهارت خواندن بهتر تبدیل می شوند!
38605623462647.pdf
362.8K
💻 نوع فایل :pdf 📚 درس : ✍موضوع : ---------------- 🌸🍃 توانمندسازان ناحیه ۳ ✅ پایه اوّل ابتدایی
❇️ اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم: 🌿 بدخطی یا نارسانویسی✏️ اختلال یادگیری شکل‌های گوناگونی دارد و بر اساس آن با علائم متفاوتی تظاهر پیدا می‌کند. یکی از علائم اختلال نوشتن است. دانش‌آموز مبتلا توان نوشتاری و دست‌خط خوبی ندارد، املای او پر از غلط است و نقطه‌گذاری و دستور زبان‌ او مشکل دارد. توانایی برقراری ارتباط با جملاتی که می‌نویسد، ندارد چون نمی‌تواند کلمات و جملات را درست به هم مرتبط کند. ساختار نوشتار این کودکان ضعیف است و نمی‌توانند آنچه در ذهنشان است را با نوشته به دیگران انتقال دهند. نوشته‌های این گروه افراد پراکنده و گسسته است و خواننده توانایی درک مطلب را نخواهد داشت. 🌿 فاصله‌نویسی بین حروف و کلمات✏️ از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از حد و سریع جانبی و بی‌توجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم باید کلمه‌های یک جمله را به‌صورت کمرنگ یا نقطه‌چین بنویسند تا دانش‌آموز ضمن کامل کردن به فاصله‌ها هم توجه داشته باشد. همچنین می‌توان از چوب کبریت به شکل عمودی به‌عنوان حد فاصل استفاده کرد تا دانش‌آموز پس از نوشتن یک کلمه چوب کبریت را قرار دهد سپس کلمه بعدی را بنویسد 🌿 اختلال در گذاشتن سرکش و نقطه✏️ بچه‌هایی که نقطه و سرکش کم و زیاد می‌گذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانش‌آموز را افزایش ندهید در سال‌های بعد مشکل او بیشتر به چشم می‌آید و بی‌دقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد.
38605622043338.pdf
424.4K
💻 نوع فایل :pdf 📚 درس : ✍موضوع : ---------------- 🌸🍃 توانمندسازان ناحیه ۳ ✅ پایه اوّل ابتدایی