🔴چگونه بهترین روش تدریس داشته باشیم.
به یاد داشته باشید، هر چه شما طبق روشی غلطی پیش بروید، تغییر دادنش سخت تر خواهد بود. به همین منظور اگر تا به حال روش خودتان را پیدا نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار روش فعلیتان، راهکار هایی که در ادامه به آنها می پردازیم را به روش تدریستان اضافه کنید .
خودتان را بشناسید:
شما در چه حالتی بهترین خودتان هستید یا خیر زیرا این موضوع یکی از نکات رشد فردی است. بسیاری از اساتید زمانی که با دانش آموزان شوخی می کنند، راحت تر می توانند مطالب درسی را ارائه دهند. برخی از اساتید نیز با سخت گیری می توانند مطالب را به دانش آموزان آموزش دهند.
برای مثال اگر حال خوب دانش آموزان، ارزش شما باشد تلاش می کنید که هر طور که شده، روش آموزش تدریس را طوری انتخاب کنید که حال درونی دانش آموزان خوب باشد. اگر شما در زندگی خودتان نیز فرد نتیجه گرایی هستید، تلاش می کنید که در این روش به خوبی سخت گیری کنید.(گروههای آموزشی آذربایجان غربی)
زمانی که بتوانید شخصیت خودتان را به خوبی بشناسید، می توانید به خوبی روش آموزش خودتان را بسازید.
گوش کنید:
همه اساتید فقط حرف می زنند. اگر شما به جای حرف زدن سعی کنید که به دانش آموزان خودتان گوش کنید، می توانید روش آموزش تدریس بهتری داشته باشید.
گوش دادن فقط به معنای شنیدن صحبت ها نیست. بلکه طرز نشستن، میزان یادگیری، نوع نگاه و صحبت های دانش آموزان، تمیزی یا کثیفی میزها و … همگی برای شما پیامی دارند که باید آنها را تشخیص دهید.
شما اگر بتوانید درست دانش آموزان خودتان را بشنوید، در واقع می توانید روش تدریسی مناسب با جو کلی کلاس طراحی کنید و طبق آن آموزش دهید و در نهایت نتایج خارق العاده را داشته باشید
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔰 آشنایی با روش مفید و کاربردی بازخورد ساندویچی یا ساندویچ ستایش
🍃 یکی از سختترین بخشهای ارزیابی مدرس یا مربی، زمانی است که باید بازخورد سازندهای به فراگیران بدهد. اگرچه بازخورد به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری در نظر گرفته میشود، اما دانستن اینکه چگونه انتقادهای خود را به شیوهی درستی بیان کنید، میتواند چالش برانگیز باشد.
🔥 اگر خیلی تند و شدید برخورد کنید، بازخوردهای سازندهی شما فوراً توسط یادگیرنده رد شده و مانع از پیشرفت او میشود.
🍀 از طرف دیگر اگر به شیوهای بیش از حد دلسوزانه بازخورد بدهید، ممکن است یادگیرنده تأثیر انتقاد شما را درک نکند.
🍔 بنابراین مؤثرترین راه برای انتقاد سازنده، استفاده از "ساندویچ ستایش" است که برای ارتقای عملکرد یادگیرنده و بهبود مهارتهای او طراحی شده است.
🥪 همانطور که ساندویچ از دو برش نان در بالا و پایین و محتویات در مرکز تشکیل شده است؛ در این روش نیز شما انتقاد سازنده را (در نقش محتویات ساندویچ) بین دو تمجید و ستایش (در نقش نان ساندویچ)، "ساندویچ" میکنید و به عنوان بازخورد به یادگیرنده ارائه میدهید تا او انتقاد را راحتتر بپذیرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔷 ۸ نکته ی طلایی درباره ی تاثیر بازی در یادگیری کودکان
۰۱بازی باعث ترشح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می شود که ماده ای اساسی برای رشد و نگهداری سلول های مغزی است.
۰۲ بازی باعث ایجاد تعادل در قشر پیش پیشانی مغز می شود. این قسمت از مغز در فرایندهایی مثل برنامهریزی رفتارهای شناختی پیچیده، بیان شخصیت، تصمیمگیری و تعدیل رفتار اجتماعی نقش دارد.
۳. بازی، کل بخش نئوکورتکس مغز را فعال می کند. این بخش در عملکرد حواس، تولید دستورهای حرکتی، تصمیمگیری مکانی، خودآگاهی و زبان نقش دارد.
۴. مطالعات انجام شده در زمینه ی تاثیر بازی در یادگیری نشان می دهد که بین بازی و رشد مهارت های زبانی کودکان ارتباط مثبتی وجود دارد.
۵. بازی منجر به شکل گیری حس اعتماد به نفس در کودکان می شود و به آن ها کمک می کند به توانمندی های خود باور پیدا کنند.
۶. بازی به کودکان کمک می کند تا برای حل مسائل پیچیده پاسخ هایی خلاقانه ارائه کنند.
۷. جمع کردن و جدا کردن لگوها و بلوک ها به کودکان نوپا اجازه می دهد تا مفاهیم ریاضی و اشکال مختلف هندسی را درک کرده و مهارت های اساسی مانند حل مسئله، مهارت های حرکتی، ارتباطات و موارد دیگر را کشف کنند.
۸. بازی ها می توانند به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان ایفای نقش کنند. زمانی که به کودکان فرصت هایی کوتاه داده می شود تا در آن زمان آزادانه به بازی کردن بپردازند، توجه آن ها به انجام وظایف تحصیلی افزایش پیدا می کند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
خصوصیات یک معلم موفق
۱. اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید.
۲.مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید.
۳.سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید.
۴.از شغلتان بدگویی نکنید.
۵.به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید.
۶.دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید.
۷.نشان دهید از تدریس و کار با آنها لذت می برید.
۸.خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید.
۹.آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید .
۱۰.از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید.
۱۱.دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید.
۱۲.در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید.
۱۳.به وعده هایتان دقیقا عمل کنید.
۱۴.با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید.
۱۵.به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید.
۱۶.مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما.
۱۷.دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید.
۱۸.بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید.
۱۹.هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.
۲۰.بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری.
۲۱.صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید.
۲۲.نبض کلاس را در دست داشته باشید.
۲۳.نصیحت بار آموزشی ندارد .
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🌸 پوشه کار📂
🔹پوشه کار چیست؟
🔹چه مواردی باید در پوشه کار قرار بگیرد؟
🔸پوشه کار: مهمترین ابزار ارزش یابی
کیفی_توصیفی است که هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی با هدف و سازمان منظمی در خود نگه داری می نماید.
🔸مجموعه ای از نمونه کارهای دانش آموزان که در جریان یاددهی – یادگیری هدفمند جمع آوری گشته ، آگاهانه انتخاب گردیده و منظم، سازماندهی شده و بیانگر میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان است و به عبارتی همچون آلبومی، تصاویر گوناگون و در مسیر رشد دانستن، توانستن و بکاربستن دانش آموزان را در مراحل مختلف فرآیند یاددهی - یادگیری، به نمایش و قضاوت می گذارد.📄📎
پوشه می تواند به صورت کلاسور، پروندان (زونکن)، پوشه دکمه دار ، کیسه پلاستیکی و ... باشد. مشروط بر اینکه سه اصل:
🟢حفظ و نگه داری موثر
🟢دسترسی آسان
🟢 زیبایی ظاهری رعایت گردد.
🍃روی جلد: 📁
✔️روی جلد هر پوشه مشخصات، نام استان ، منطقه ، مدرسه ، پایه تحصیلی و نام آموزگار نوشته شود.
✔️در شیرازه پوشه نام و نام خانوادگی دانش آموز نوشته شود.
✔️عکس دانش آموزان پایه اول روی شیرازه چسبانده شود، به دلیل اینکه نمی توانند نام و فامیل خود را بخوانند.
🍃محتوای پوشه:🗂️🔖
محتوای پوشه باید مجموعه ای از نمونه کارهای مرتبط، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز را شامل گردد که علاوه بر بازده عملکرد یادگیری و ... نارسایی های یادگیری دانش آموز و نحوه رفع مشکلات و اصلاحات آن ها را نیز نشان دهد.
محتواى پوشه👇🏻
🔸اول باید به تفکیک دروس باشد
🔸 ثانيا همراه با بازخورد مناسب و تاریخ باشد، تا آموزگار را در قضاوت یاری کند.
🔴محتوای پوشه به سه بخش:👇🏻
۱. آزمون ها
۲. تکالیف
۳. تولیدات
طبقه بندی می شود.
🌷آزمون: 📝
▪️آزمون مداد کاغذی
▪️آزمون های عملکردی
▪️هر نوع آزمونی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
(آزمون ها دارای جدول انتظارات آموزشی باشد.)
🌷تکالیف: ✍️
▪️تکالیف درسی خارج از کلاس
▪️تکالیف درسی کلاسی انفرادی شامل: آثار و تکالیف نوشتنی، تمرینات، املاء و جمله نویسی، خودآزمایی ها و مسائل و ...
▪️تکالیف درسی کلاسی گروهی چرکنویس و کارهای ابتدایی در طراحی تحقیق تا مواد نشان دهنده ی حاصل کار تحقیقی هر نوع تکلیفی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
🌷 تولیدات:
▪️آثار هنری دانش آموز.🎨
▪️ خلاصه داستان، فیلم و بازدیدها.🎬
▪️کارهای عملی دانش آموز.
▪️ گزارش مصاحبه دانش آموز با افراد متفاوت.🎤
▪️گزارش هایی علمی مثل: گزارشهای گردشهای علمی.🔬
▪️هر تولیداتی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔍راههاي درگير كردن دانش آموزان در فرآيند تدريس
1⃣پرسش از دانش آموزان
2⃣ارائه بازخورد
3⃣كار كردن گروهی
4⃣فعال بودن دانش آموزان
5⃣نشان دادن راه و فرآيند(مسير فعاليت)
6⃣ايجاد رقابت جمعی
7⃣ارتباط عاطفی با دانش آموزان
8⃣ارتباط منطقی بين مطالب يادگيری
9⃣ارتباط مطالب با زندگی و دنيای واقعی
🔟دادن فرصت و زمان كافي به دانش آموزان برای ارائه مطالب و اظهار نظر
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
📝 یک طرح درس خوب باید بتواند به هفت " چه" جواب دهد:
معلم
🔵 چه چیزی را( محتوا ی آموزشی)
🔷 با چه وسایلی( رسانه آموزشی)
🔵در چه مدتی( زمان آموزش)
🔷برای چه کسانی( مخاطبین)
🔵 در چه جایی( محل آموزش)
🔷به چه منظوری( اهداف آموزشی)
🔵با چه روشی( روش و الگوهای تدریس)تدریس می کند
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔹 روشهای کمکی برای تقویت همکاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و عدم توجه تمرکز در انجام تکالیف مدرسه
🔹 افزایش توجه :
❄️ انتخاب زمان مناسب: زمانیکه کودک خسته، گرسنه و خواب آلود نباشد، وقت انجام تکالیف است.
اگر در حال تماشای تلویزیون است یا اجازه دهید که کامل تماشا کند و بعد سر تکالیف بنشیند، یا دیدن تلوزیون به بعد انجام تکالیف موکول شود.
❄️مکان مناسب :جلوی تلوزیون، در اتاقی که بقیه خانواده مشغول صحبت و... هستند، جای مناسبی برای انجام کارهای مدرسه نیست، حواس این کودکان به راحتی پرت میشود و تمرکز مجدد برایشان سخت است. پس جایی را براي انجام تکالیف در نظر بگیرید که محرکهای محیطی کمتر باشد.
❄️تکالیف جالب : هر چه ما با کمک به کودکمان سعی کنیم روشهای خلاقانه و جالبی را برای انجام تکالیف پیدا کنیم، توجه او بیشتر میشود.
❄️تقسیم تکالیف به اجزاء کوچکتر و اختصاص زمان های کوتاه برای هر تکلیف : بر اساس میزان توانایی کودک و میزان تکالیف، آنها را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید، میتوانید با ساعت و آلارم کودک را متوجه زمان شروع و پایان کنید. بهتر است برای استراحت بین دو قسمت کودک از جایش بلند نشود و همانجا استراحت کوتاه چند دقیقه ای داشته باشد، یا خوراکي مختصری بخورد.
❄️چک تکالیف انجام شده مرحله به مرحله، مثلا هر چند خط کیفیت کار را چک کنید.
❄️تحسین و توجه والدین:تشویق کلامی و غیر کلامی موقع انجام تکالیف باعث افزایش توجه کودک میشود.
❄️انجام تکالیف به صورت عینی: در ریاضی با کمک وسایل کمک آموزشی، مثلا با استفاده از چند تا مداد یا میوه و.... مفهوم جمع و تفریق را آموزش دهید.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🌸🍃تعقیب #چشمی(pursuit eye)
کاهش #حواس_پرتی
👌#توانایی کودک در تعقیب چشمی هدف متحرک نظیر گرفتن توپ و یا مشاهده پرواز یک پرنده مستقیما با #تکالیف او در #ارتباط است.
🎈برای اینکه کودک بتواند درموقع #نوشتن و #خواندن از دید #نزدیک و سپس #بلافاصله برای دیدن معلم و تخته سیاه از دید #دور استفاده کند، باید تمرکز چشمی در او #تقویت شود.
🎈کودکی که تمرکز چشمی مناسبی ندارد، مرتب #خط خود را #گم کرده دچار #سردرگمی ، #حواس پرتی، از بین رفتن توجه #بینایی و #خستگی چشم می شود.
🎈این کودکان اغلب در #کپی کردن و #نوشتن از روی #کتاب و #تخته مشکل دارند.
💥تمرینات تقویت تعقیب چشمی👇👇
#ردیابی توپی که در حال قل خوردن است با انگشت و باچشم
#ردیابی تیله ای که در حال قل خوردن است با انگشت و باچشم
#دنبال کردن نور چراغ قوه ای که در حال حرکت است.
#ردیابی وسیله ای که در دست ما هست
#ردیابی حرکت هواپیما و پرنده ها.
و...
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر چراغ راهنمایی
#فارسی
#تدریس_نگاره_سه
#یک_دو_سه_راه_مدرسه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لوحه_پنجم
#فارسی
#تدریس_نگاره_سه
#یک_دو_سه_راه_مدرسه
خانم رمضانی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فارسی
#لوحه_ششم
#تدریس_نگاره_سه
#یک_دو_سه_راه_مدرسه
خانم رمضانی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
#سوالات_نگاره_سه
#فارسی
#تدریس_نگاره_سه
#یک_دو_سه_راه_مدرسه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
@pdfavalihaکاربرگنگاره3.pdf
2.67M
کاربرگ
#نگاره3
لوحه نویسی و هم آغازها و پایان ها👌👌👌
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
نمونه-سوال-نگاره-3-یک-و-دو-و-سه-راه-مدرسه-فارسی-(سری2)-اول-دبستان_Biamoz.com.pdf
309.2K
#نگاره3
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی
درسنامه نگاره 3به همراه فعالیت.pdf
1.03M
درسنامه
#نگاره3
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی
1_6942398398.pdf
463.3K
کاربرگ
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
@pdfavalihaنگاره3.pdf
1.35M
#نگاره3
توضیحات در مورد نگاره سه و تصاویر
سوالات
فلش
و شعر
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
هدایت شده از Ltms
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ مشقــــــــاشوووو نمی نویســه⁉️‼️🤦♀️😳
🎗دقــت نمی کنه🙆♀️
🎗تـــمرکز نـــــــــداره🤷♀️
🎗دست و پا چلفتـــــیه💁
🎗حرفــمو گوش نمــی کنه🤦♀️
🎗تو کلاس حواسش پرت میشه😳
🎗املاش نیاز به تلاشه🤷♀️
🎗ریاضی رو درک نمی کنه🙆♀️
🎗ارتباط با دانش آموزم ضعیفه😟
✅ اینجا وضعیتش رو ریشه ای درمان کن😳🌱👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1924661457C78a41bbbde
پیوستن یادت نره بزنی...
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 آموزشی پوشه کار
🔻 ساخت پوشه کار الکترونیکی برای دانش آموزان
🔻پیشنهادی برای حل مشکل کمبود حافظه تلفن همراه
#مدیران
#ارسالبرایهمکاران
----------------------------
--------------------
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#ضمن_خدمت
فرم طرح شهاب.docx
44K
فرم و دستورالعمل طرح شهاب
فرم های طرح شهاب
#مدیران
#ارسالبرایهمکاران
----------------------------
--------------------
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم
1_4042071239.pdf
7.85M
فایل کاربرگهای کتاب #قرآن
شامل پیام قرآنیها
لوحههای قرآنی
#تدریس_درس_قرآن
قرآن اول ابتدایی دارای یک پیشگفتار و 7 درس است. هر درس در چهار جلسه، یعنی در یکماه تحصیلی
کتاب آموزش قرآن پایه
آموزش داده میشود.
1ــ موضوع هر درس و تصویر مربوط به آن:
🌹🌹🌹🌹🌹
هر درس دارای یک موضوع خاصی است. این موضوع در قسمتهای
مختلف آن درس در قالبهای متن، تصویر و گفتگو مورد توجه قرار گرفته است. این تصویر در ابتدای هر درس آمده است. دقت
ٔ آن، علاوه بر تقویت قدرت تخیل و تفکر دانش آموزان، فضای مناسب جهت ورود به
دانش آموزان به این تصویر و گفتگو درباره موضوع درس را فراهم میآورد.
فرآیند آموزش 🌹🌹🌹
ـ گروهبندی دانش آموزان در گروههای 2 یا 3 نفره
ـ ّمعلم از بچه ها میخواهد هر کدام به تصویر با دقت نگاه کنند.
ـ درباره آنچه که در تصویر دیده اند با دوست یا دوستان هم گروه خود گفتگو و تعریف کنند.
ـ دانش آموزان نتیجه گفتگو را برای همکلاسی های خود بگویند.
نکته: سعی شود بیشتر دانش آموزان در بحث و گفتگو شرکت کنند.
ــ در صورتی که دانش آموزان به اهداف و موضوعات مورد نظر در درس اشاره کردندمعلم آنهاراتشویق میکند واهداف رامورد تاکید قرار میدهد
ودرغیراینصورت با پرسش و پاسخ، دانش آموزان را به سوی بیان اهداف مورد نظر سوق میدهد
4ــ سوره و شعر مربوط به آن 📕📕📕
مراحل آموزش
🌸🌸🌸🌸
1ــ آماده کردن لوحه
ٔ سوره و نوار آموزشی و دستگاه پخش صوت قبل از ورود به کلاس
ٔ
2ــ نصب لوحه سوره
3ــ پخش قرائت سوره و تدریس آن
4ــ شعر هر یک از سوره ها که با مفاهیم آن سوره ارتباط دارد را به روش شعرهای مربوط به تصاویر اول هر درس، تدریس وتمرین شود
📚📚📚📚
فرایند آموزش پیام قرآنی📕📕📕
1ــ پیام و ترجمهٔ آن از طریق نوار پخش میشود و دانش آموزان با کمک نوار و راهنمایی معلم پیام را چند بار همخوانی
میکنند.
2- ّمعلم از دانش آموزان میخواهد که به کمک تصویر پیام قرآنی درباره آن با دوستان هم گروه خود، گفتگو کرده وسپس نظر خود را برای کلاس بیان میکنند.خوب است معلم برای درک بیشتر مفهوم پیام، ازدانش آموزان بخواهد که برخی مصادیق دیگر
پیام را علاوه بر آنچه در تصویر مربوط آمده است،بیان کنند
3ــ جمع خوانی پیام قرآنی توسط معلم دانش آموزان بدون نوار صوتی
4ــ درخواست خواندن پیام از دانش آموزان داوطلب
📚📚📚📚📚
2ــ شعر مربوط به موضوع درس
پس ازتصویر هر جلسه، شعری آورده شده است. این شعر زمینه ساز
درک عمیق تر و کاربردی تر موضوع درس ونیز تقویت کننده انگیزه وعلاقه دانش آموزان به درس قران وموضوع مورد بحث است
🌸🌸🌸🌸🌸
فرایند آموزش
1ــ پخش شعر از طریق نوار صوتی )یا cd( و گوش کردن معلّم و دانش آموزان با آن
2ــ پخش مجدد شعر از نوار )یا cd( و همخوانی معلّم و دانش آموزان بدون نوار صوتی
ّ
3ــ جمع خوانی شعر توسط معلم ودانش آموزان بدون نوار صوتی
4ــ خواندن شعر توسط دانش آموزان داوطلب
5 ــ پرسش و پاسخ و گفتگو با دانش آموزان درباره مفاهیم و مضامین شعر که مرتبط با موضوع درس و اهداف موردنظر است.
3ــ پیام قرآنی: پیام قرآنی آیه یا عبارت قرآنی کوتاه و زیبایی است که دارای پیامی بلند و ارزشمند درباره
اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و ... است. بدیهی است این پیامها مناسب با درک و فهم کودکان است.
📚📚📚
5 ــ فعالیتها 📓📓📓📓
مراحل آموزش
1ــ دانش آموزان به تصویر نگاه میکنند و با کمک معلم به اهداف مدنظر اشاره کرده و درباره آنها گفتگو میکنند.
2ـٔ معلم دانش آموزان را به شرکت در بحث تشویق کند.
3ــ معلم سعی میکند اغلب یا همه دانش آموزان را به سمت بیان اهداف سوق دهد.
📘📘📘📘📘
6 ــ داستان: در کتاب آموزش قرآن، دو نوع داستان آمده است. نوع اول داستانهایی درباره
قرآن کریم است ونوع دوم داستان هایی مانند داستان کودکی حضرت موسی ع
ّمعلم به کمک تصاویر، داستان مربوط را به زبان کودکانه برای دانش آموزان تعریف میکند.
مراحل آموزش
ٔ
1ــ دانش آموزان درباره تصویرهای مربوط به داستان با یکدیگر گفتگو کرده و سپس نظر خود را برای دوستانشان بیان میکنند.
2ــ معلم به کمک تصاویر، داستان مربوط را به زبان کودکانه برای دانش آموزان تعریف میکند.
📒📒📒📒
7ــ روخوانی: در کتاب آموزش قرآن کلمات و عباراتی از قرآن کریم به منظور آموزش روخوانی آمده است. منظور از
روخوانی خواندن کلمات و عبارات به صورت آرام و شمرده و یا حداقل بخش بخش است.
🌺🌺🌺🌺
مراحل آموزش
ٔ
1ــ لوحه درس بر روی تخته سیاه یا استقرار آن بر روی میز معلم به صورت منشور نصب شود.
ّمعلم به روش صحیح به بخشهای کلمات لوحه اشاره میکند و بچه ها هم به صورت بخش بخش و دسته جمعی آنها را میخوانند
2ــ معلّم از دانش آموزان داوطلب میخواهد که هر کدام یک سطر را به صورت بخش بخش بخوانند.
3ــ معلم از دانش آموزان میخواهد به صورت فردی از روی کتاب درسیشان بخوانند.
#قرآن
پایه اول|
#فارسی
#نگاره5
#تدریس نگاره ی 5
از کلاس ما چه خبر
ابتدا ارزشیابی از نگاره ی 4:
پرسش از چند کودک درباره ی نگاره ی قبل + تمرین صداکشی .
- بچه ها در حیاط مدرسه به چه کارهایی مشغولند ؟
- به چه چیزهایی وسایل شخصی می گویند؟
2 کلمه ی هم آغاز بگوید؟( کلماتی که صدار اولشان مثل هم است .
( درخت - دیوار ) - ( مدیر - مدرسه )
2 کلمه ی هم پایان بگوید؟( کلماتی که صدار آخرشان مثل هم است .)
( کلاس- لباس) - ( آب- کتاب)
پرچم را بخش کن ، حالا صداهای( پر)وبعد صداهای(چم) را بکش.
بخش کردن کلمه ی پرچم » پَر + چَم * صداکشی { پَر » پ + -َ + ر } { چَم » چ + -َ + م }
همان طور که قبلا گفته شد می توانید از قسمت های ببین و بگو , گوش کن و بگوو بگرد و پیدا کن نگاره ی 4 هم سوالاتی طرح کنید .
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
پایه اول|
#فارسی
#نگاره5
#اهداف درس ( نگاره ی 5 ):
۱- آشنايی با کلاس درس و قوانين آن
۲- آشنايی با معلم و نقش او در آموزش
۳- رعايت ادب و احترام نسبت به معلم
۴- ايجاد ارتباط مؤثر دانش آموزان با يکديگر
۵- توانايی تلفظ کلمات کليد واژه های پرچم، امام، مداد و...
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
پایه اول|
#فارسی
#نگاره5
مفاهیم , هدف ها و مهارت های نگاره ی 5
1 - قوانین کلاس را فرا بگیرد .
2 - قبل از معلم دانش آموز باید سر کلاس باشد وبعد از او از کلاس خارج شود .
3 - بادقت به صحبت های معلم گوش کند و بعداز کسب اجازه از معلم سوال خود را مطرح کند .
4 - در فعالیت های گروهی کلاس شرکت کند و دانش آموزی فعال باشد .
5 - با هم کلاسی هایش دوست و مهربان باشد.
6 - در امور درسی از هم کلاسی هایش کمک بگیرد ومتقابلا به آن ها کمک کند .
7 - ادب و احترام لازم را نسبت به معلم خود داشته باشد .
8 - هرموقع در کلاس درس مطلبی را متوجه نشد آن را با معلم در میان بگذارد .
9 - در صورت احتیاج به استفاده از آبخوری , دستشویی و ...با کسب اجازه از معلم می توان از کلاس خارج شد .
10 - اگر درکلاس مسولیتی از جانب معلم و یا دانش آموزان بر عهده گرفتیم سعی کنیم به خوبی آن را انجام دهیم .
11 - با نماینده ی کلاس همکاری کنیم .
12 - در حفظ و نگهداری اموال کلاس و مدرسه کوشا باشیم .
13 - به نظافت و تمیزی کلاس درس اهمیت بدهیم .
14 - تکالیفی را که معلم بر عهده ی ما می گذارد به خوبی انجام دهیم .
15 -سعی کنیم کتاب ها و دفتر های خود را مرتب و تمیز نگه داریم وتکالیف خود را تمیز و با دقت انجام دهیم .
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
پایه اول|
#فارسی
#نگاره5
تدریس درس
یادمان نرود : کار ما گروهیست و...
- هريک از دانش آموزان دربارهٔ آنچه در تصوير می بينند، فکر می کنند.
- دانش آموزان هر گروه دربارهٔ آنچه در تصوير می بينند، با هم گفت وگو می کنند.
- با توجه به نظر معلم، نماينده ای از گروه يا همهٔ اعضای گروه هرچه را در تصوير می بينند، بيان می کنند.
- معلم با توجه به اهداف اين نگاره، دانش آموزان را هدايت کرده و اشکالات تلفظی آنها رابرطرف می کند.
تصویر نگاره ی 5 را مقابل دیدگان کودک قرار می دهیم و پرسش ها را مطرح می کنیم.
سوالات باید ما را به اهداف و مفاهیم بالا نزدیک کند .
1 - تصویر چه جایی رو نشان می دهد ؟ کلاس درس
2 - در کلاس چه چیز هایی می بینی ؟
تخته سیاه - میز - نیمکت - دانش آموزان - آقا معلم - ضبط صوت - پرچم رومیزی - صندلی و...
3 - روی میز معلم چه وسایلی قرار دارد؟
پرچم رومیزی - گل زیبا - ضبط صوت - کتاب فارسی - جامدادی - دفتر کلاسی
4 - معلم و دانش آموزان در کلاس به چه کاری مشغولند ؟
دانش آموزان سر کلاس نشسته اند . آقا معلم به آن ها درس می دهد .
بچه ها به صحبت های آقا معلم خوب گوش می دهند .
کتاب و دفتر های بچه ها روی نیمکت , جلوی آن ها است .
دانش آموزان درباره ی مطالب درسی فکر می کنند.
5 - موقعی که معلم درس می دهد وظیفه ی ما چیست ؟
باید خوب به صحبت های او گوش کنیم .
6 - کار گروهی یعنی چه ؟
معلم دانش آموزان را به دسته های 3 یا 5 نفری تقسیم می کند .
بعد موضوعی را به افراد گروه می دهد تا آن ها با هم مشورت کنند و نظرشان را بگویند .
7 - معلم کجای کلاس ایستاده است ؟
معلم وسط کلاس ایستاده است .
8 - اگر یکی از دانش آموزان کلاس احتیاج به استفاده از آبخوری و ... داشت چه باید بکند ؟
او به نشانه ی اجازه , آرام دست خود را بالا می آورد و با کسب اجازه از معلم از کلاس خارج می شود .
9 – مهربونی یعنی چه ؟
همدیگر را دوست داشته باشیم .
در درس ها به یکدیگر کمک کنیم .
از وسایل غیر شخصی ما هم دوستمان استفاده کند .
10 – اگر در کلاس مطلب را یاد نگرفتید ، چه می کنید ؟
اگر درکلاس باشیم از معلم یا دانش آموزان دیگر سوال می کنیم .
در خانه هم از پدر و مادر یا برادر ،خواهر بزرگ تر می پرسیم.
11 – نماینده ی کلاس چه مسئولیت هایی دارد ؟
نظم کلاس را قبل از ورود معلم برقرار می کند.
حضور و غیاب دانش آموزان را به دفتر مدرسه گزارش می دهد.
کمبود های کلاس را از قبیل گچ ، ماژیک ،وسایل کمک آموزشی و ... برطرف می کند.
12 – چه نکاتی را یاید در مورد کلاس رعایت کنیم ؟
کلاس را تمیز و مرتب نگه داریم .
روی نیمکت ها چیری ننویسیم .
روی دیوار ها خط نیاندازیم .
کلاس را با فعالیت های خوبمان تزیین و زیبا کنیم .
13 - چگونه از دفتر و کتاب هايت نگهداری می کنی؟
آنها را خيس و کثيف نمی کنم.
آنها را پرت نمی کنم.
آنها را جلد می کنم و در کيفم يا در قفسه می گذارم.
مطابقت تصوير با واژه و بيان شفاهی
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
پایه اول|
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
پایه اول|
#فارسی
#نگاره5
تاکید مجدد : هدف اصلی اين قسمت مطابقت تصوير با واژه به طور غير مستقيم، رفع اشکالات تلفظی،تقويت بيان شفاهی و تصويری است. بنابراين آموزگار بايد دقت کند که هرگز به واژهٔ زير تصويرهای کوچک تأکيد نکند. هرچند دانش آموز ناخودآگاه ميان تصوير و شکل خطی، ارتباط ايجاد می کند.
تصاوير موجود در زير نگاره:
امام، مداد، ميز، پرچم، نيمکت، آبی
کدام تصاویر هم پایانند ( صدای آخرشون مثل همه ) ؟ امام و پرچم
کدام تصاویر هم آغازند ( صدای اولشون مانند همه ) ؟ مداد و میز
صدای اول ( آبی ) چیه ؟ (آ)
چند کلمه بگو که اولشون ( آ ) داشته باشه ؟ آب ، آتش ، آهو و...
صدای اول نیمکت چیه ؟ (ن )
چند کلمه بگو که اولشون ( ن ) داشته باشه ؟ ناظم ، نرده بان ، نان و ...
صدای آخر نیمکت چیه ؟ (ت)
چند کلمه بگو که آخرشون ( ت ) داشته باشه ؟ دست ، درخت و...
(اِمام) را بخش کن و صداکشی را انجام بده ؟
اِمام » اِ + مام * صداکشی { اِ » اِ } { مام » م + ا + م }
نیمکت » نیم + کَت * صداکشی { نیم » ن + ی + م } { کت » ک + َ + ت }
و سوال های بیشتر با شما ...
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
➖➖➖➖➖➖➖
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه