⭕️ علائم نارسانویسی
💢نارسانویسی می تواند علائم مختلفی را در سنین مختلف در کودکان ایجاد کند.
علائم همچنین به نوع دیسگرافی که فرد تجربه می کند بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است فقط دستخط یا املای خود را مختل کنند، در حالی که برخی دیگر هر دو را دارند.
🍃علائم و نشانه ها ممکن است :
🍃دست خط ضعیف یا ناخوانا
🍃املای نادرست یا عجیب و غریب
🍃حروف بزرگ نادرست
🍃ترکیبی از سبک های نوشتاری خط شکسته و چاپی
🍃استفاده از کلمات نادرست
🍃حذف کلمات از جمله ها
🍃سرعت نوشتن پایین
🍃خستگی بعد از نوشتن قطعات کوتاه
🍃اندازه نامه نامناسب
🍃فاصله حروف نامناسب
🍃مشکل در دستور زبان و ساختار جمله
🍃موقعیت غیرعادی بدن یا دست ها هنگام نوشتن
🍃هنگام نوشتن کلمات با صدای بلند گفتن آنها
🍃تماشای دست ها هنگام نوشتن
🍃گرفتن مداد محکم یا غیر معمول
🍃اجتناب از کارهایی که شامل نوشتن یا نقاشی است
🍃مشکل در یادداشت برداری در مدرسه یا محل کار
🟢افراد مبتلا به نارسانویسی اغلب دارای سایر ناتوانی های یادگیری یا مشکلات سلامت روان هستند. گاهی اوقات، چالش زندگی با دیسگرافی می تواند منجر به اضطراب و اعتماد به نفس پایین
🟣 تمرینات درمان نارسانویسی
🟨روان نویسی در اختیار کودک قرار دهید تا خطوطی به دلخواه روی آن رسم نماید.
🟨با گچی نرم و مناسب روی تخته سیاه خط بکشد یا نقاشی کند .
🟨روی یک وایت برد قابل حمل به دلخواه نقاشی کند یا خطوط رسم نماید.
🟨 ارتفاع میز تحریر باید با صندلی و با قد کودک تناسب داشته باشد به گونه ای که بتواند هر دو ساعد خود را به راحتی روی میز قرار دهد .
🟨 کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد با لبه ی پایین میز تحریر ، زاویه ای در حدود 15 درجه داشته باشد .
🟨 نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد . مداد باید بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود.
🟨 اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست ، ضعیف یا کوچک هستند ، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد.
🟨 برای تقویت عضلات استفاده از خمیر بازی تا با آن بازی و شکل سازی نماید ،کار با قیچی ، باز و بسته کردن پیچ و مهره و قفل و کلید ویا مچاله کردن کاغذ باطله پیشنهاد می شود.
🟨 یک سری خطهای موازی با فاصله های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموزان بخواهید تا وسط هر دو خط موازی ، یک خط راست رسم کند.
🟨 یک سری شکل هندسی و غیر هندسی را به صورت نقطه چین رسم کرده و سپس از کودک می خواهیم تا نقطه چین ها را به هم متصل نماید.
🟨 با انگشت آغشته به رنگ پلاستیک و یا گواش هر شکلی را که می خواهد رسم نماید.
🟨 اعداد و کلمات و حروف را به صورت کامل نوشته و سپس در کنار آن همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص نوشته و از کودک بخواهید آنها را کامل کند.
🟨 دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید واز کودک یا دانش آموز بخواهید بین آن دو نوار بنویسد.
🔴 #مراحل_تدریس_کامل_یک_نشانه
💎1- #تقویت_مهارت_های_زبانی (گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن) :
-در این مرحله ابتدا با نگاه به تصاویر و بیان آن ها و سوالاتی از دانش آموزان،سعی در تقویت مهارت های زبانی داریم!
💎 2- #آموزش_نشانه:
آموزش یک نشانه طی #مراحل زیر انجام می گیرد:
🔻1- نصب تصویر بزرگی که کلید واژه ها درون آن قرار گرفته و فضای مناسبی را برای گفتگو ایجاد می کند . ( هدایت دانش آموزان به سمت کلید واژه ها و تمرین و مشارکت گروهی)
🔻 2-به گروه ها کارت(تصویرک)می دهیم که از متن همان تصویر بزرگ گرفته شده و از آن ها می پرسیم که در تصویر چه می بینید؟(باید به تعداد گروه ها کارت تصویر وجود داشته باشد که لازم است تعدادی کارت تهیه شود و تصاویر آن مثل هم نباشد و سعی در هدایت دانش آموز به سمت یافتن رابطه عینی بین تصویر ها و نام آن ها شود!)
🔻3-بعد معلم می گوید :بچه ها کسانی که عکسی دارند که نشانه قرمز در آخر است بیاورند.(توسط نماینده گروه ها عکس ها(مثلاگیلاس) را به پای تابلو می آورد نام آن ها را می خوانند و به بچه ها نشان می دهند و از او می خواهیم که تصویر را به سمت چپ تابلو بچسباند.(تشویق گروه)
🔻4-حالا دانش آموزانی که کارت هایی دارند که نشانه قرمز در آخر آن نیست ، بیاورند.
(نماینده گروه ها پس از خواندن کلمه آن را به سمت راست تابلو می چسباند)
🔻5-دانش آموزان این بار کلمات هر قسمت(راست و چپ) را جدا جدا می خوانند و نشانه ای بزرگ مثل آن که درست شده است را درزیر هر قسمت می چسبانیم و می گوییم صدای آخر همه این ها مثل هم است چه صدایی می دهند ؟این بار دانش آموزان صدای نشانه بزرگ درست شده را می خوانند و به این ترتیب صدا و نشانه و نام آن معرفی می گردد.
🔴🔴 #نمونه_تدریس_پیشنهادی_نشانه_آ ا
◾1-پوشیدن یک لباس با رنگ آبی برای روز تدریس
◽2-فراهم کردن وسایل مورد نیاز از قبل شامل: پلی کپی که تصویر چند ماهی در آن باشد، به تعداد گروه ها - پاورپوینت نشانه - فلش کارت ها ی درس - جدول الفبا ی کلاس- جدول الفبای رنگ کردنی - چند لیوان و پارچ آب - قطره های مقوایی - کتاب درسی
◾3-خواندن این چیستان برای دانش آموزان برای ایجاد انگیزه
اون چیه که نباشه گل ها همه می میرن
درختا و جنگلا و ماهی ها می میرن
اون چیه که نباشه پروانه ها می میرن
درختا می خشکن و هم آدما می میرن
آی آی عزیزم بگو که اسمش چیه
اسمش یه درس از درسای زندگیه
گرفتن پاسخ از دانش آموزان و تشویق و ریختن کمی آب در لیوان
آب آب چه آبی چقدر پاک و زلاله
ما قدرش و می دونیم که خیلی فایده داره
◾4-توزیع پلی کپی ماهی ها و پرسش درباره ی نیاز ماهی برای زنده ماندن و انواع محل زندگی ماهی ( دریا - رودخانه - تنگ - آکواریوم - حوض و ...)
◽5-رنگ آمیزی ماهی ها و کشیدن آب یکی از این محل ها توسط دانش آموزان به صورت گروهی( بهتر است برای سرعت در کار از مداد شمعی استفاده شود)
◾6-گفتن یک داستان کوتاه برای کار گروهی توسط دانش آموزان
◽7-نصب کار دانش آموزان در برد کلاس و تشویق گروهی آنان (تشکیل نمایشگاه از کار دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است)
◾8-نصب پوستر درس یا استفاده از پاور این درس و طرح پرسش های آن ( در پاور پوینت پرسش ها مطرح شده است)
◽9-خواندن تصاویر کوچک درس و بیان رابطه ی بین آن ها و خواندن متن با توجه به تصاویر توسط گروه ها
◾10-توزیع فلش کارت ها بین گروه ها و خواندن و جمله سازی، توجه به نشانه ی قرمز و صدای آن و مکان قرار گرفتن نشانه
◽11-نوشتن آ - ا در یک جدول پای تابلو ( نمونه ی جدول در پاورپوینت آمده است)
◾12-آمدن نماینده ای از گروه ها پای تابلو که در کارتشان آ اول باشد و قرار دادن کارت در ابتدای جدول- به همین ترتیب ا وسط باشد و ا آخر باشد.
◽13-مشخص کردن نشانه های هم شکل و نام گذاری نشانه با کمک دانش آموزان برای نشانه با توجه به مکان آن ( آ اول - ا غیر اول) (معلم باید راهنمایی کند و خودش از بیان نام خودداری کند.)
◾14-بیان خصوصیات نشانه با کمک این شعر معروف
آ اول کلاه داره بالای سرش می ذاره
نه دور دور نه نزدیک همین وسطا می ذاره
آ اول اول میاد همیشه به غیر این نمی شه
ا غیر اول خیلی زرنگه بدون کلاه خیلی قشنگه
ا غیر اول که مهربونه دست همه رو می گیره شیرین زبونه
ا غیر اول همه جا میاد فقط و فقط اول نمی یاد
◽15-آمدن دانش آموزان پای تابلو و نوشتن آ ا با انگشت خیس
◾16-نصب جدول الفبا در کلاس و معرفی آن و قرار دان نشانه ی آ ا در آن
◽17-توزیع جدول الفبای رنگ کردنی و پیدا کردن و رنگ آمیزی نشانه ی آ ا
◾18-رفتن به حیاط مدرسه و برگزاری مسابقه ی آب ( هر دانش آموز لیوان خود را همراه می آورد نفر اول گروه لیوانش را پر کرده و در لیوان نفر بعدی می ریزد و دقت می کند که آب زمین نریزد. به همین ترتیب تا نفر آخر ادامه می یابد و نفر آخر باید آب را پای یک گیاه بریزد و گروه ها تشویق می شوند)
◽19-توزیع قطره های مقوایی آب و گرفتن عکس یادگاری و اجرای نمایش توسط تعدادی از دانش آموزان در نقش قطره ی آب
◾20-تکمیل فعالیت های صفحه ی مربوط به درس در کتاب نوشتن
◽21-دادن تکلیف رونویسی و نقاشی برای منزل
🔴🔴 #روش_تدریس_نشانه ها_در پایه #اول ابتدایی
بايد گفت در روش هاي تدريس قديمي و قبل از كتاب هاي بخوانيم و بنويسيم فارسي ،روش تدريس حروف الفبا به اين صورت بود كه ابتدا نشانه تدريس مي شد وبعد كلمه اي كه با حروف مورد نظر نوشته شده بود به دانش آموز با روش بخش كردن و صدا كشي آموزش داده مي شد. به طور مثال اگر دانش آموز فقط حروف " آ ا " و "ب " را خوانده بود ،فقط مي توانست كلمه هاي آب و بابا را كه با اين حروف نوشته مي شوند را بخواند و بنويسد.
#اما در روش تدريس فعلي #ابتدا كلمه هايي كه در آن ها حروف مورد نظر به كار رفته به دانش آموز نشان داده مي شود و بعد خود دانش آموز به طور فعال ، نشانه ي مورد نظر را در كلمه پيدا كرده و به او آموزش داده خواهد شد .
به طور مثال براي تدريس نشانه ي "آ ا " اين جمله ها آمده است و نشانه ي مورد نظر با رنگ ديگر نوشته شده است . آب آبي دريا آبي ..... نشانه ي مورد نظر ما به شكل هايي كه در زبان فارسي وجود دارد در كلمه ها آمده است و بچه ها بايد با تلفظ و تكرار كلمه و راهنمايي آموزگار آن ها را پيدا كرده و بدانند صداي " آ " چند شكل دارد .
🔴 مواردي هست كه درخواست مي كنم به آن ها #توجه_كنيد :
1-قبل از شروع تدريس ،شكل هايي كه مربوط به اين نشانه است را به صورت #پازل آماده كنيد .
2- حتما بچه ها را به صورت #گروهي تقسيم بندي كنيد كه در كلاس اول هر چه تعدادشان كمتر باشد ،مثلا دو يا سه نفري ،بهتر است .
3- پازل ها را بين بچه ها تقسيم كنيد و آن ها را راهنمايي كنيد تا بتوانند شكل مورد نظر را آماده كنند.
4- حالا از آن ها بخواهيد در مورد شكلي كه به دست آورده اند با يكديگر مشورت كنند.
5-يك نفر از هر گروه گفته هايي كه بين اعضاي هر گروه رد و بدل شده را براي بچه هاي ديگر كلاس بازگو نمايد.
6-كلمات كليدي را به خاطر بسپاريد و سعي كنيد كه اين كلمات حتما توسط بچه ها گفته شود . مثلا :" بگو عزيزم ، در شكل چه چيزهايي به رنگ آبي مي بيني ؟ " جواب خواهد داد : " دريا و ..."
7- #هم_پايان و #هم_آغاز بودن يك جفت كلمه را در نگاره ها با بچه ها تمرين كرده ايد و الان مي توانيد در اين مورد هم از آن ها سؤال كنيد كه چه كلماتي شنيديد كه هم پايان و هم آغاز هستند .مثل بابا و دريا كه هم پايان هستند و روي صداي آخر تأكيد نماييد ويا آب و آبي هم آغاز هستند و روي صداي اول تأكيد نماييد . #تفاوت نگاره ها با نشان ها در اين است كه شما بايد به هنگام تأكيد صداي مورد نظر به #شكل آن هم اشاره كنيد.
8-اصلا لذت اكتشاف را از كودكان نگيريد .فورا اشاره نكنيد كه "آ" دو شكل دارد و بعد آن را معرفي كنيد .بلكه با نشان دادن كارت تصاويرو معرفي شكل مورد نظر ،آن ها را به اين موضوع متمركز نماييد كه ببينند ،نشانه ي مورد نظر به چه اشكالي نوشته شده است:
#مثال :
- " بچه ها ! به كلمه ي " آب " توجه كنيد و بگوييد در اول اين كلمه چه صدايي را بيان مي كنيد ؟"
جواب : " آ " ....
- خب ! خوب به شكل صداي اول نگاه كنيد و شكلش را به خاطر بسپاريد .
- حالا به من بگوييد در كلمه ي دريا در آخر آن چه صدايي را بيان مي كنيد ؟
- صداي " ا " ...
- ببينيد در اين جا صداي " آ " به چه شكلي آمده است ؟ وقتي در اول كلمه آمده يك شكل دارد و وقتي در آخر و وسط كلمه آمده شكلي ديگر دارد . مي توانيد به من بگوييد شما در كلمه ها صداي " آ " را به چند شكل ديديد ؟
- بجه ها خودشان با دقت و جست و جو جواب خوهند داد :به دو شكل ... اگر در دفعه هاي اول موفق نشديد ، باز هم جواب را خودتان نگوييد با راهنمايي كردن بچه ها سعي كنيد خودشان به جواب برسند .
حالا نوبت شماست كه اين دو شكل را پاي تابلو نوشته و با زبان كودكانه و شعر آن ها را به بچه ها معرفي كنيد .....آ آ چند شكل داره ؟ - دو شكل داره ، دو شكل داره . با اشاره به " آ" اول ....... – به اين ميگن " آ " اول ...كجا مياد ؟ اول مياد هميشه به غير از اين نميشه ، تو جدول الفبا هر كي به جاي خويشه و الي آخر .
9- حتما كتاب بنويسيم در #كلاس و #حضور_خودتان توسط بچه ها انجام شود . به نحوه ي نوشتن بچه ها دقت كنيد و اشكالاتشات را به آن ها بگوييد .وقتي تمرين بنويسيم در خانه انجام مي شود شما به اشتباهات دانش آموز پي نخواهيد برد .
10- وقتي مي بينيد كه بچه ها چه قدر تشنه ي آموختن هستند و چگونه توانستيد ، ابتداي خواندن و نوشتن را به آن ها بياموزيد ، اصلاًخسته نخواهيد بود و از آموختن لذت خواهيد برد .
🔻
#فارسی
#درس1
#آب
#نشانه_ی_آا
#شعر_نشانه_آ
معرفی آ ا
این که میبینید ایستاده
کلاه زیبایی داره
اسمش آ اوله
آ اول همیشه
اول شنیده یا نوشته میشه
اون یکی خیلی تنبله
اسمش ا غیر اوله
وسط و آخر جا داره
کلاهی بر سر نداره
#_تدریس_نشانه_آ
دوستان خوب میدانند که رویکرد آموزش در نشانه ها از کل به جز رسیدن است .
یعنی بچه ها با دیدن کلمات نشانه ی جدید را کشف می کنند
🌹 پس از گروه بندی بچه ها .توجه بچه ها را به تصویر بالای صفحه جلب میکنیم و ار آنها میخواهیم که در مدت زمان مشخص که معمولا ۵تا ۱۰ دقیقه متغیر است هر آنچه به ذهنشان میرسد در قالب داستان بیان کنند
بدیهی است اگر در نگاره ها خوب روی داستان سازی کار شده باشد مطالب جالب و زیبایی از بچه ها خواهیم شنید
یادآور میشوم در مرحله ی داستان سازی به هیچ عنوان شما مداخله ای برای داستانهای بچه ها نداشته باشید و اجازه بدهیدکه سرگروهها داستان را تعریف کنند .حتی اگر مطالبشان بی ربط باشد
اگر حس میکنید که اعضا گروه حرفی برای تکمیل گفته های سرگروه دارند اجازه بدهید بیان کنند
می توان به آن ها این اجازه را داد تا داستان خود را به شکل نمایش درآوردند
در این شیوه ها گویی اعتماد به نفس ؛ سخن گفتن و دقت شنیداری آن ها را افزایش می دهیم
در مدارس با تخته های هوشمند و پرژکتور تصویر را بزرگ می بینند ولی در مدارس دیگر معمولا از لوحه استفاده میشود
پس از صحبت بچه ها شما از بچه ها بخواهید چشمانشان را ببندند
اب پاشی که تا به حال ندیده اند را به دست بگیریددر کلاس راه بروید
آنها را به یک سفر خیالی دعوت کنید
سوار بر ابرها
میریم و میریم ومیریم
اون بالا بالاهاچقدر سرده
بیاین دست همو بگیریم وبچسبیم بهم و تا گرممون بشه
و همین موقع شما قطرات آب را با آب پاش روی بچه ها بپاشید
🌹ازسرو صدا و شور و شوق بچه ها نترسید
باران اومده
اجازه بدید بچه ها قطرات باران را حس کنندو خود را به جای قطرات باران قرار دهند
خب ؟ بعد؟😃😃
از بچه ها می خواهیم تا احساس باران بودن را بیان کنند
تجربه باران بودن؛ تجربه باریدن و باریدن و باریدن...
خب بچه ها شما باران هستید دوست دارید کجا ببارید و کجا پایین بیایید؟
روی گل ها .... روی دریاها ... تو بیابون های بی اب و علف ... توی زمین های کشاورزهای مهربون ...
و من دوست دارم ببارم روی دریااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآب باشم
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآبی باشم
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآرام باشم
روی سر و صورت آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآهو بریزم
می توان بیشتر روی آب تاکید بشه
مثلا بپرسیم اگه بجای آب بودی دوست داشتی کجاها بری؟
یا چه احساسی داری؟
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآاب که باشم آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآتش رو خاموش میکنم
🌹هدف تشخیص وکشیدن صدای آاااا هستش
و همین طور که این کلمات را به زبان میاریم تصاویر رو که نشانه ی آ در آنها قرمز است را نشان میدهیم
پس از تکرار کلمات که خوب گوش بچه ها با آ آشنا شد
خودمان داستان صفحه را میگوییم
آزاده با مامان وبابااااااااااااا رفتن کنار دریاااااااااااا
آزاده دید که یه بوته گل خوشگل کنار دریااااااااااااااااست
اون میدونه که آآآآآآآآآآآآآب دریااااااااااااابرای گلها مناسب نیست چون؟.......................شوره
(تلفیق علوم و فارسی)
پس رفت و یه سطل پراز آآآآآآآآآآآب اورد و به گلها آآآآآآآآآآب داد
آزاده رنگ آآآآبی دریا رو خیلی دوست داره
چون به آدم آرامش میده
🌹پس از شاخ و برگ دادن به داستان و .............
نوبت معرفی آ می رسه
خب بچه ها بازی بگرد و پیدا کن
انگشت اشاره آماده
بگرد و بگرد و بگرد پیدا کن
آب
بچه ها با انگشت آب را نشان میدهند
🌹صدای اول آب چیه؟
ریاضی مهر.pdf
355.4K
ارزشیابی ماهانه ریاضی #مهر
ویژهی #پوشه_کار
#انواع_آدینه_پایانی_مهر_ماه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
فارسی مهر.pdf
509.2K
ارزشیابی ماهانه فارسی #مهر
ویژهی #پوشه_کار
#انواع_آدینه_پایانی_مهر_ماه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول
4_5850176603149043858.pdf
1.88M
#انواع_آدینه_پایانی_مهر_ماه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی
4_5850176603149043859.pdf
1.34M
#انواع_آدینه_پایانی_مهر_ماه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦀آموزش نگاره 5
🍉اول ابتدایی
#اول_دبستان
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول