فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوشتن «م» با حرکت آهسته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم نحوهی نوشتن «م»
#نشانه_م
صفحه ۴۴
#تم7
اهداف:
* مرور مفاهیم جمع و تفریق
* نمایش حاصل جمع یا تفریق با چوب خط
* تمرین مهارت حل مساله با حل مربع شگفت انگیز ۴ × ۴
* بکارگیری مفاهیم جمع و تفریق در محیط پیرامونی
مرور_مفاهیم جمع و تفریق.
نمایش حاصل جمع یا تفریق با نماد چوب خط.
به کار گیری مفاهیم جمع و تفریق در محیط پیرامونی.
تمرین مهارت حل مسئله با حل مربع شگفت انگیز ۴*۴٫
#روش_تدریس:
* می توانید با برش دادن دو دایره کاغذی با رنگهای متفاوت به پنج قسمت مساوی و با دادن شکل ها به دانش آموزان فعالیتی به صورت زیر را انجام دهید.
۱- ابتدا ۳ قطعه از یک دایره کاغذی و ۲ قطعه از دایره کاغذی دیگر بردارند و از آنها بپرسید که از هر دایره چند قطعه برداشته شده است سپس بخواهید ۲ قطعه باقیمانده از یک رنگ را به ۳ قطعه ای وصل کنند و حال از آنها بپرسید روی هم چند قطعه شده است. تا دانش آموزان یک درک مناسبی از مفهوم جمع کسب کنند. به این ترتیب می توانید تمرین هایی برای مفهوم تفریق طرح کنید.
حال می توانید سؤالاتی در مورد مفهوم اضافه کردن یا کم کردن کیک ها با توجه به صفحه آغازین بخش بپرسید. به عنوان نمونه اگر دو قطعه از کیک سمت راست به ۲ دختری که روی مبل نشسته داده شود چند قطعه از کیک می ماند؟ با طرح سؤال های مشابه از دانش آموزان به درک مناسب از مفاهیم جمع و تفریق و با توجه به تصویر مربوطه خواهند رسید.
* حال به صفحه ۴۴ کتاب درسی برگشته و فعالیت مربوطه را انجام دهید. در این فعالیت ابتدا توضیح دهید که هر کیک به ۵ قسمت مساوی تقسیم شده است سپس طبق دستور العمل بالای صفحع سؤالات مربوطه را بپرسید.
برای حل مربع شگفت انگیز این صفحه راه حل های مختلف دانش آموزان را سؤال کنید هر دانش آموز میتواند کار نفر کنار خود را کنترل و بررسی کند و در مورد صحت و سقم آن اظهارنظر کند.
توصیههای آموزشی:
دیدن ۵ قطعه مساوی از یک گودی یا کیک از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین از ابزارهایی که این تصویر را ایجاد میکند استفاده کند.
🍃ممکن است که دانش آموزان در هنگام انجام فعالیت مربوط به کیک و دیدن این که این تست است با مشکل مواجه شوند. شما می توانید آنها را به بشقاب که خطوط ناشی از برداشتن قطعهها در آن دیده می شود هدایت کند.
🍃در حل مربع شگفت انگیز هم میتوان با کنترل ستونها و هم با بررسی ردیف و هم با نگاه کردن به ۴ مربع که در یک چهارم مربع اصلی کنار هم قرار گرفتهاند به پاسخ مناسب دست یافت. بنابراین راه حل های مختلف را در کلاس مورد بررسی و توجه قرار دهید.
🍃
برقراری ارتباط با نمایش های مختلف عدد یک.
دیدن مصادیق مختلف عدد یک در محیط پیرامونی.
توانایی نوشتن درست نماد عدد یک.
#روش_تدریس:
* نمایش های مختلف عدد ۱ از قبیل انگشت دست، چینه، گردی، چهار گوش و … را نمایش دهید و از آنها بخواهید مصادیق عدد یک در محیط پیرامونی مانند ماه خورشید خانه کعبه و … را نام ببرند.
به صفحه آغازین بخش برگردید و از آنها بپرسید چند پنجره و یا چند پسر در این تصویر دیده میشود؟ و سؤالات دیگری که تداعی یکی نماید را از آنها بپرسید.
* حال به فعالیت این صفحه برگردید و اشکالی که در صفحه ۴۵ قرار دارد را با دانش آموزان مرور کرده و در هر قسمت تعداد آن یعنی عدد یک را تکرار کنید. سپس در مورد نحوه درست نوشتن عدد یک روی خط زمینه و حرکت از بالا به پایین دست تأکید کنید و آموزش دهید.
توصیههای آموزشی:
یکی از این تصاویر مربوط به کوه دماوند میباشد. بیان کوه تداعی عدد بیشتر از یک را می کند. اما کوه دماوند منحصر به فرد است.
به نحوه نوشتن نماد ۱ و حرکت قلم توجه کند و به همان ترتیب درست نوشتن عدد یک را با توجه به خط زمینه، نقطه شروع، جهت حرکت قلم، نقطه پایانی توضیح دهید
خوبست به صفحات ما قبل این صفحه رجوع کرده و مصادیق ذکر شده در این صفحهها از جمله شکل مثلث، چوب کبریت، چوب خط یک، شکل مربع، دایرهها، چینه یا مکعب، یک قطعه کیک، شکل شش ضلعی منتظم و نمادهای عدد یک با انگشتان دست را که در این صفحات مطرح شده بودند را مرور کنید.
صفحه ۴۶
اهداف:
ادامه دادن الگوهای شطرنجی.
کشف قانون مربوط به الگو.
درک الگوهایی که به هم متصل هستند و الگوهایی کهاز هم فاصله دارند.
تشخیص شکل تکرارشونده در هر الگو و رسم آن
روش تدریس:
از بچهها بخواهید با میله یا مداد و تراش که هر کدام به فصله ۴ انگشت از یکدیگر قرار دارند الگویی را طراحی و قانون مربوط به الگو رابیان کنند. به همین صورت فعالیتهای مشابه دیگر را که مربوط به الگوی شطرنجی خطی است انجام دهند. سپس از دا نش آموزان بخواهید که کاغذهای رنگی را به شکل مربع برش دهند و با استفاده از آن الگوهای متفاوت بسازند.
حال از دانش آموزان بخواهید با رنگ کردن ریشههای فرش که در تصویر آغازین این بخش دیده میشود و با استفاده از رنگهای متفاوت الگوی مناسب بسازند.
صفحه 47
اهداف:
برقراری ارتباط با نمایشهای مختلف عدد ۲٫
دیدن مصادیق مختلف عدد ۲ در محیط پیرامونی.
توانایی نوشتن درست نماد عدد دو.
روش تدریس:
کار را با ارائه مصادیق مختلف عدد ۲ در محیط اطراف و نمایش های مختلف عدد ۲ با انگشتان دست شروع کنید. از دانش آموزان بخواهید مصادیق عدد ۲ را نقاشی کنند.
با مراجعه به صفحه آغازین این بخش از دانش آموزان بخواهید چیزهای ۲تایی را در شکل نشان دهند.
با رجوع به کتاب درسی مصادیق مختلف عدد ۲ را در هر شکل با شمردن تعدا آنها مرور کنید. سپس نحوه صحیح نوشتن نماد عدد ۲را آموزش دهید.
صفحه 48
اهداف:
کسب توانایی تشخیص عددهای ۱ و ۲٫درک عدد اصلی یک مجموعه.توانایی ادامه دادن یک الگوی شطرنجی.
روش تدریس:
* به دانش آموزان چیزهای مختلف نظیر ۲ لوبیا، ۱ کتاب، ۲ چینه و … بدهید و از آنها بپرسید که (به عنوان نمونه) این چند چینه است؟ با نوشتن نماد این عدد روی تخته تمرین کردن را ادامه دهید.
به صفحه آغازین بخش ۷ برگردید و سؤالاتی در مورد تشخیص تعدا افراد یا اشایء که دو تا یا یکی هستند بپرسید و توجه دانش آموزان را به مقایسه عددهای ۱ و ۲ جلب کنید.
* حال به صفحه کتاب برگردید و فعالیت مربوط به این صفحه را انجام دهید و از دانش آموزان بخواهید دور پاسخ درست خط بکشند و سپس الگوی پایین صفحه را با شمردن مربع ها و به کار بردن عددهای ۱و ۲ ادامه دهند.
صفحه ۴۹
درک مفهوم تقارن.
کار با ابزار شابلون برای رسم شکلهای متقارن.
شناخت اشکال هندسی.
روش تدریس:
توجه دانش آموزان ر در شکل های متقارن در کلاس درس جلب کنید. می توانید چند شکل متقارن به کلاس ببرید و با تاکردن شکل از روی خط تقارن مشابه بودن دو طرف و تساوی شکل ها را به آنها نشان دهید.
در صفحه آغازین بخش با کمک دانش آموزان شکلهای متقارن را پیدا کنید.
* از دانش آموزان بخواهید ابتدا خوب به تصاویر صفحه ۴۹ نگاه کنند سپس توضیح دهند که در هر قسمت چه اتفاق افتاده است پس از آن با استفاده از شابلون خطی را ترسیم کنند.و با قرار دادن لبه شابلون روی خط اقدام به رسم اشکال هندسی کرده و با برگرداندن شابلون در طرف دیگر خط همان شکل را بکشند و با تا کردن و روی هم قرار دادن شکل های دو طرف خط به درک اشکال متقارن برسند.
لازم نیست از واژه قرینه، متقارن، تقارن و خط تقارن استفاده کنید.
روش ارائه شده در این صفحه بسیار مهم است و تا پایان کتاب دانش آموزان به آن نیاز دارند به خصوص در طراحی فرش و رسم شکلهای متقارن در دو طرف آن با استفاده از شابلون این روش بسیار کاربرد دارد.