eitaa logo
تدریس یار پایه اول
8.7هزار دنبال‌کننده
25.7هزار عکس
14.8هزار ویدیو
15.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷اگر میخواهید یک معلم کارآمد باشید حتما به این نکات با دقت ویژه توجه کنید 1) اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید. 2) مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید. 3) سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید. 4) از شغلتان بدگویی نکنید. 5) به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید. 6) دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید. 7) نشان دهید از تدریس و کار با آنها لذت می برید. 8) خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید 9) آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح، روشن و با قاطعیت بیان کنید. 10) از شاگردانتان انتظارات بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید. 11) دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید. کانال تخصصی صدای تدریس 12) در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید. 13) به وعده هایتان دقیقا عمل کنید. 14) با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید. 15) به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید. 16) مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما. 17) دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید. فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید. کانال تخصصی صدای تدریس 18) بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید. 19) هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید. 20) بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری. 21) صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید. 22) نبض کلاس را در دست داشته باشید. 23) نصیحت بار آموزشی ندارد 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
4_659642560746094631.pdf
323.4K
👆 👆 👆 👆 طرح درس چند پایه تلفیقی(محوری_گروهی) 💎💎💎💎💎💎💎
🔴🔴 باسلام در پاسخ به سوالات زیاد همکاران دلسوز و علی الخصوص همکارانی که جدیدالاستخدام هستند، مواردی پیشنهادی جهت تدریس بهتر در کلاس ارایه می گردد. لطفا تا پایان مطالب را دنبال کنید👇 1- آيا در شروع تدريس ، متن درس بايستي توسط معلم خوانده شود يا دانش آموز؟ : البته خواندن درس توسط دانش آموز و يا معلم و يا كتاب گويا هر كدام اهداف مهمي را دنبال مي كند اگر هدف استقلال و ارتقا اعتماد به نفس درخواندن است و دانش آموزان از سطح خوانش خوبي برخوردارند بهتر است دانش آموزان در ابتدا بخوانند . ولي اگر هدف ، فراگيري خوانش صحيح با لحن مناسب و درك مطلب بهتر باشد لازم است معلم و يا كتاب گويا متن درس راقرائت كند. متون ادبي و سنگين تر از لحاظ درك مطلب ، خود معلم و يا سي دي گويا شروع كننده ي خوانش متن خواهد بود تا درك مطلب بهتر و صحيح تر صورت گيرد. 💐🦋💐 2- آيا لازم است معاني شعر و يا كلمات سنگين درس توسط دانش آموز در كتاب نوشته شود ؟ : اين كار به هيچ عنوان انجام نمي گيرد زيرا با اين كار راه تلاش دانش آموز براي درك مطالب گرفته مي شود و آن ها در درك مطلب به معلم وابسته خواهند بود بلكه بهتر است با خوانش چند بار ابيات و يا جملات، از دانش آموزان سوالاتي پرسيده شود تا برداشت خودشان را بيان كنند و اگر لازم باشد خودشان به واژه نامه ي انتهايي كتاب مراجعه كنند. 💐🦋💐 3- آيا نيازي به دفتر املا( تقريري) و يا انشا ( جمله سازي و تمرين بندنويسي) است ؟ تمرين هاي املايي و انشايي كتاب محدود است لذا جهت تكميل و يا تقويت املا (درست نويسي ) و تمرين بندنويسي و انشا يك دفتركلي ( به عنوان دفتر تمرين فارسي )منظور گردد و با توجه به شرايط و نياز دانش آموزان كلاس مي توان به همه نوع فعاليت هاي املايي مانند املاي تقريري و غيرتقريري ... و فعاليت هاي انشايي مانند جمله نويسي ،بندنويسي و ...توجه كرد. 💐🦋💐 4- ارزشيابي صحيح املاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا يك املاي تقريري ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه هم به صورت املاي تقريري و هم به صورت سوالاتي از فعاليت هاي املايي ارائه گردد(پيشنهاد مي گردد جهت ارزيابي بهتر از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان پس از اتمام هر درس،حداقل يك املاي تقريري به دانش آموزان گفته شود.) 💐🦋💐 5-با دانش آموزاني كه در بند نويسي مشكل دارند چه بايد كرد؟ در ابتدا اين فعالیت با موضوع هاي ساده توسط دانش آموزان تمرين مي گردد و اصول و يا مراحل بند نويسي را آموزش مي دهيم . به طور مثال : قدم اول در بند نويسي تعيين موضوع و يا ايده اصلي است كه دانش آموز بايد سعي كند موضوع اصلي را در ابتدا درك كند بعد از او مي خواهيم در مرحله ي بعد موضوع هاي كوچك تر ( موضوع هاي محدود كننده موضوع اصلي) كه مي توان براي موضوع اصلي در نظر گرفت را در چند كلمه بيان كند و بعد مي خواهيم يكي از اين ريزموضوع ها را با آوردن مثال و ... بسط و گسترش دهد و با يك جمله ، پايان خوبي براي بند خود داشته باشد.... بهتر است بند ها توسط دانش آموزان خوانده شود تا با روش قضاوت عملكرد ، معيارهاي مناسبي براي بندنويسي مناسب، داشته باشند. 💐🦋💐 6-ارزشيابي صحيح انشاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا با نوشتن يك بند ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه همه نوع فعاليت هاي انشايي مانند جمله سازي ، بندنويسي ، خلاصه نویسی و ... ارائه گردد و در ارزشیابی از درس انشا به درست نویسی لغات ، زیبانویسی ، ارتباط معنایی کلمات و جملات بایکدیگر ، اشاره کردن به ایات و احادیث ، عدم استفاده از کلمات تکراری و استفاده از کلمات مترادف ، استفاده از اشعار و ضرب المثل ها ، نتیجه گیری و ... دقت کرد. 💐🦋💐 7- آيا لازم است دانش آموزان همه ي اشعار (بخوان و حفظ كن) را از حفظ بخوانند ؟ حفظ همه ي اشعاربخوان و حفظ كن مورد انتظار است ولي با توجه به تفاوت هاي فردي حفظ اشعار توسط دانش آموزان مي تواند در يك زمان يكسان صورت نگيرد بلكه با تكرار و تمرين اين اهداف تحقق يابد. 💐🦋💐 8- آزمون پيشرفت تحصيلي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته اين ارزشيابي به صورت شفاهي و ياكتبي انجام مي گيرد فعاليت ها و توانمندي دانش آموزان در طول سال كمك زيادي به ارزيابي اين درس خواهد كرد ولي در مجموع خوانش صحيح از روي متن ، درك مطب (كلمات ، شعر و متن)، حفظ شعر، املا و فعاليت املايي ، انشا(بندنويسي) و فعاليت هاي انشایی و ...(چهارمهارت زبانی)ارزیابی این درس را رقم می زنند ،فراموش نگردو مهارت های زبانی با یکدیگر ارتباط دارند جداگردن این ارزیابی ها از یکدیگر مناسب نیست! @tadriis_yar
4_730108362594713665.pdf
1.99M
حروف توخالی پایه ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزیزان این رو به دانش آموزان میتوانید بدهید که با عدس یا پولک یا اکلیل یا خورده تراش و یا با گوش پاک کن که به آن رنگ بزند و داخل آن را پر کند انجام دهند
4_358793033807824022.pdf
3.83M
کاربرگ_نقاشی_حروف کاربرگ حروف الفبا 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش دایره دایره اشکال هندسی 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
ولايت_و_رهبري_امام_علی_و_غدیر_کود.docx
5.06M
🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
4_6003627057261577819.pdf
1.15M
فایل زیپ نقاشی با حروف الفبا به زحمت آقای سایری نقاشی با تمام حروف الفبا نقاشی با حروف الفبا نقاشی حروف الفبا 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
یک سری هست که در تدریس تابستان هم به انها اشاره شد تشویقها طیب طیب الله. احسنت بارک الله به حق حی سبحان. سپردمت به قران آ آ آفرین. ب ب بهترین. ما ما ماشاالله. چشم نخوری انشاالله تشویق موقع خوندن قرآن فرشته ای تو آسمون. رو بال های رنگین کمون می خواد بخونه برامون. سوره ی قران صد آفرین مرحبا. بر پسر توانا صد آفرین مرحبا. این کار تو هست زیبا صد آفرین مرحبا. ای دختر توانا صد آفرین مرحبا. چه خوب هستی ماشاالله صد آفرین مرحبا. با ادبی و دانا صد آفرین مرحبا. برنده میشی حالا اینها تشویق های قرآنی هستن که می تونید از اونها استفاده کنید @tadriis_yar
معرفی یک بازی 🎈بادکنک خشم🎈 برای کنترل خشم کودکان در این بازی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم تا از طریق حفظ آرامش و کنترل تنفس و خشم خود آرامش پیدا کنند. بچه‌ها در هنگام خشم، بادکنکی را باد می‌کنند و بعد از پر شدن در آن را محکم نگه می‌دارند، سپس با جسم نوک تیزی آن را میترکانند. وقتی بادکنک‌ می‌ترکد بچه‌ها می‌ترسند و خودشان را عقب می‌کشند در این هنگام می‌توان به آنها آموزش داد که این کار می‌تواند خطرناک باشد و تکه‌های آن به سر و صورت دیگران پرتاب شود یا کسی از صدای مهیب آن بترسد. ‌بعد از این مرحله از کودک می‌خواهیم تا چند نفس عمیق بکشد . سپس چند بادکنک دیگر به او می‌دهیم و از او می‌خواهیم آنها را باد کند و هوای درون بادکنک را به آرامی خارج سازد طوری که کسی نترسد و خطری متوجه کسی نشود. بعد از این مراحل به کودک آموزش می‌دهیم که وقتی خشمگین می‌شود به آرامی نفس بکشد و با خوردن آب بر خشم خود فائق آید و تصمیم مناسبی بگیرد. این بازی ساده اما معجزه‌آسا را با کودکان انجام دهید @tadriis_yar
🛑 جمع و تفریق اعداد مرکب چیست ؟ و شامل چه چیزهایی می شود؟ ✅ اعداد مرکب ، شامل موضوعاتی نظیر ( طول یا مسافت ها ) _ ( زمان ها ) _ ( وزن ها ) _ ( سن و سال ها ) می باشد. 1⃣ طول یا مسافت که شامل : ( میلی متر mm ، سانتی متر cm ، متر m ، و کیلو متر km می باشد. ⬅️ هر 1000 میلی متر = 1 متر ⬅️ هر 1000 میلی متر = 100 سانتی متر ⬅️ هر 100 سانتی متر = 1 متر ⬅️ هر 10 میلی متر = 1 سانتی متر 2⃣ زمان ها که شامل : ( ثانیه ، دقیقه ، و ساعت ) می باشد. ⬅️ هر 60 ثانیه = 1 دقیقه ⬅️ هر 60 دقیقه = 1 ساعت ⬅️ هر 3600 ثانیه =1 ساعت 3⃣ وزن ها که شامل : ( گرم ، کیلو گرم و تُن ) می باشد. ⬅️ هر 1000 گرم = 1 کیلو گرم ⬅️ هر 1 کیلو گرم = 1000 گرم ⬅️ هر 1000 کیلوگرم = 1 تُن ⬅️ هر 1 تُن = 1000 کیلو گرم 4⃣ سن و سال ها که شامل : ( روز ، ماه ، و سال ) می باشد. ⬅️ هر 1 ماه (۶ماه اول سال= 31 روز) (۶ماه دوم سال=30روز) ⬅️ هر 12 ماه = 1 سال ⬅️ هر 1 سال = 12 ماه ⬅️ هر 1 سال = 365 روز @tadriis_yar
✅ قواعد فارسی علائم نگارشی 🛑 علامت های سجاوندی ⬅️ نقطه( . ): نقطه علامت وقف وسکوت بزرگ در خواندن رانشان می دهد و نشانه ی تمام شدن جمله است. ⬅️ نقطه ویرگول( ؛ )علامت وقف یادرنگی است بیشترازویرگول وکمتر از نقطه ⬅️ دونقطه( : ): پیش از نقل قول و وقتی که کسی حرف می زند مانند علی گفت: او یک سال بزرگتر از من است ⬅️ ویرگول( ، ): ویرگول یعنی درنگ نما وبرای جداکردن جمله ها و اسم ها و... می آید ⬅️ علامت سؤال( ؟ ): درپایان جمله های پرسشی می آید مثال: آیا حسین در خانه است؟ ⬅️ علامت تعجب( ! ): این علامت درپایان جمله های تعجبی وجمله های عاطفی می آید مانند: افسوس/ای کاش/واقعا @tadriis_yar
خصوصیات ✅ ذوزنقه محیط= مجموع چهار ضلع مساحت=[(قاعده ی بزرگ+قاعده کوچک)× ارتفاع]÷2 🔴نکات 1-مرکز تقارن ندارد. 2-یک خط تقارن دارد. (فقط ذوزنقه متساوی الساقین) 3-فقط دو ضلع ان با هم موازی هست. 4 زاویه ی مجاور به دوضلع غیر موازی باهم مکمل اند.(مجموع زوایای مجاور ۱۸۰ میشود.) ✅ متوازی الاضلاع محیط= مجموع دو ضلع متوالی×2 مساحت=قاعده×ارتفاع 🔴نکات 1-مرکز تقارن دارد. 2-خط تقارن ندارد. 3-اضلاع روبه رو با هم موازی هستند. 4-اندازه ی زاویه ی روبه رو و اضلاع با هم برابر هستند. ✅ مربع مساحت=ضلع×ضلع محیط=یک ضلع×چهار 🔴نکات 1-مرکز تقارن دارد. 2-چهار خط تقارن دارد. 3-در هندسه یک چهار ضلعی منتطم است. 4-هر چهار ضلع با هم برابر است. 5-هر ضلع دو به دو زاویه ی 90 درجه تشکیل می دهند. ✅ مستطیل مساحت=طول×عرض محیط=(طول+عرض)×2 🔴نکات 1-تمام زاویه های ان راست است. 2-هر دو ضلع همسایه بر هم عمود است. 3-مرکز تقارن دارد. 4- دو خط تقارن دارد. بصورت + 5-ضلع بزرگ را طول و ضلع کوچک را عرض می نامند. 6- هر مستطیل یک متوازی الاضلاع هست. @tadriis_yar
🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼 🌸چه فعالیت هایی در هر جلسه فارسی باید انجام بدهیم : 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی اول : تدریس درس 30 دقیقه درک مطلب ودرست و نادرست 15 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی دوم : واژه آموزی 20 دقیقه تمرین خواندن 25 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی سوم : فعالیت های کتاب نگارش 25دقیقه خواندن با لحن 20 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی چهارم : گوش کن و بگو 45 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی پنجم : فعالیت های کتاب نگارش 25دقیقه تمرین خواندن 20 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی ششم : املای آموزشی 25 دقیقه تمرین خوشنویسی از صفحه ی هنر و سرگرمی 20 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی هفتم : ارزشیابی از فعالیت های درس 30 دقیقه جدول صفحه ی هنر و سرگرمی 15 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی هشتم : فعالیت های کتاب نگارش 45دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی نهم : فعالیت های کتاب نگارش 45دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی دهم : صندلی صمیمیت یا بخوان و بیندیش 45 دقیقه 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔺جلسه ی یازدهم : املا ارزشیابی 25 دقیقه مثل یا حکایت 20 دقیقه 🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼 ┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄ @tadriis_yar
1_1767142558.pdf
625.1K
𝓕 . 𝓜𝓸𝓱𝓪𝓶𝓶𝓪𝓭𝓲: 109 بازی کلاسی با توضیحات کامل جهت یکنواخت نشدن کلاس 👆🏻
4_5992417544806334801.pdf
613.9K
انواع امضا متفاوت جهت بازخورد تکالیف @tadriis_yar
💥 برای فارسی ،علوم ،ریاضی و.... 👇👇👇👇👇👇👇👇 ✅ چند کلمه به دلخواه از درس انتخاب و به ترتیب حروف الفبا بنویس...این تمرین حتی در دوره ی دانشگاه نیز باید داده شود چون دانش جویان هنوز برخی ترتیب حروف الفبای زندگی را نمی دانند. ✅ کلمه ی سه نقطه ای از درس پیدا کن و بنویس. ✅ کلمه ی سه بخشی از درس انتخاب و بنویس و با ده تای آن جمله بساز. ✅ یک جدول نه خانه ای بکش و نه کلمه از درس انتخاب و داخل آن بچین....سپس با کلمات افقی جمله ی خنده دار و با کلمات عمودی جمله ی پرسشی بساز.... ✅ نتیجه ی درس را در یک یا دو بند بنویس. ✅ امشب به پدر یا مادرتان املا بگویید می خواهم ببینم خط آن ها چگونه است.....چند کلمه را درست ننوشته اند ...در این مورد به پدر و مادر چه توصیه ای دارید...چگونه به آنها یاد می دهید؟ هدف اعتماد به نفس ✅ دو بند آخر درس را بنویس. ✅ دو بند از درس را به صورت بی نقطه بنویس. برای فرداشب مشق راحت تر است حالا نقطه های مشق دیروز را بگذارید...هدف...تقویت تمرکز ✅ از کدام قسمت درس بیشتر خوشت آمده است؟...بنویس. ✅ درس امروز را خلاصه نویسی کن. ✅ در زمینه ی ریاضی بعد از تدریس دو تا تمرین بدهید و همان جا سر کلاس حل کنند...یا فردی یا گروهی....عملکردی ✅ یک تلق شفاف و یک ماژیک و دستمال داشته باشند و تمرین بنویسند و پاک کنند. ✅ برای بهتر شدن روخوانی یک شب مشق نگویید و بگویید امشب فقط رو خوانی داریم...یک درس هدیه را مادر برای شما بخواند و شما همان درس را برای پدر بخوانید. ✅ از کتابهای دیگر نیز مشق بگویید حتی ریاضی.... ✅ چند عدد بدهید تا دانش اموزان خودشان مساله بسازند آنها از بس مساله حل کرده اند خسته شده اند.حالا بگذارید مساله ای که خود ساخته اند حل نمایند. ✅ یک کاردستی برای آخر هفته با وسایل دور ریختنی بسازند و بیاورند. ✅ خاطره ی یک سفر یا مهمانی یا گردش خود را به همراه نقاشی اش به کلاس بیاورند. ✅ یک روزنامه دیواری در زمینه ی علوم و ریاضی یا هدیه برای آخر هفته به عنوان تکلیف ارایه دهیم . ✅ تمرین عدد نویسی از آخر به اول...مثلا از هزارو پنجاه تا هزار بنویسند...دنده عقب ✅ در تکلیف روزانه می توان یک تمرین ازچهار عمل اصلی داشته باشد. ✅ ز کتاب گلستان سعدی یک حکایت بنویسند و بیاورند. ✅ از کتاب شاهنامه ی فردوسی یک شعر به دلخواه بنویسند. ✅ یک کتاب داستان بسازند. ✅ یک کتاب داستان به آنها بدهیم و خلاصه نویسی کنند. ✅ در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی یک گزارش بنویسند. ✅ به سراغ پدر بزرگها و مادر بزرگها بروید و چند بازی محلی از آنها یاد بگیرید و در کلاس اجرا کنید. ✅ یک صفحه املا را در رایانه تایپ کرده و بیاورید. ✅ پاور پویینت علوم بسازید. ✅ بنویس روز جمعه از صبح تا غروب چه برنامه هایی داشتی. ✅ یک دانه و گل بکارید و گزارش رشدش را هر هفته بیاورید. ✅ ضرب المثل های جدید بسازید . ✅ در مورد این ضرب المثل تصویر سازی کنید. ✅ والدین را جهت قصه گویی به کلاس دعوت کنید.هر هفته یک قصه ✅ از والدین هنرمند در زنگ هنر استفاده کنید. ✅برای خودتان یک کتاب کار داشته باشید و جهت تنوع چند تمرین جالب از آن انتخاب و جهت تکلیف به آنه بدهید. ✅ خانواده خودش آزمون هفتگی از دانش آموز داشته باشد و به معلم گزارش و باز خورد دهد. باز خورد در باز خورد. ✅انواع تکالیف خلاق دیگر که معلم با شناخت از دانش آموزان خود طراحی کند. @tadriis_yar