املا بی نقطه مروری.pdf
345K
جهت #ارزشیابی_آغازین
قرار گرفتن در پوشه کار
ارائه در کارگاه
@tadriis_yar
1_1825117226.attheme
94.2K
از تم نارنجی ایتا خسته شدید؟
روی این فایل بزنید و وقتی اجرا شد ، تاییدش کنید
پس زمینه ایتاتون ، تصویر شهید قاسم سلیمانی می شود
جالبه . امتحان کنید
🔴🔴 باسلام
در پاسخ به سوالات زیاد همکاران دلسوز و علی الخصوص همکارانی که جدیدالاستخدام هستند، مواردی پیشنهادی جهت تدریس بهتر در کلاس ارایه می گردد.
لطفا تا پایان مطالب را دنبال کنید👇
1- آيا در شروع تدريس ، متن درس بايستي توسط معلم خوانده شود يا دانش آموز؟
#پاسخ :
البته خواندن درس توسط دانش آموز و يا معلم و يا كتاب گويا هر كدام اهداف مهمي را دنبال مي كند اگر هدف استقلال و ارتقا اعتماد به نفس درخواندن است و دانش آموزان از سطح خوانش خوبي برخوردارند بهتر است دانش آموزان در ابتدا بخوانند . ولي اگر هدف ، فراگيري خوانش صحيح با لحن مناسب و درك مطلب بهتر باشد لازم است معلم و يا كتاب گويا متن درس راقرائت كند. متون ادبي و سنگين تر از لحاظ درك مطلب ، خود معلم و يا سي دي گويا شروع كننده ي خوانش متن خواهد بود تا درك مطلب بهتر و صحيح تر صورت گيرد.
💐🦋💐
2- آيا لازم است معاني شعر و يا كلمات سنگين درس توسط دانش آموز در كتاب نوشته شود ؟
#پاسخ:
اين كار به هيچ عنوان انجام نمي گيرد زيرا با اين كار راه تلاش دانش آموز براي درك مطالب گرفته مي شود و آن ها در درك مطلب به معلم وابسته خواهند بود بلكه بهتر است با خوانش چند بار ابيات و يا جملات، از دانش آموزان سوالاتي پرسيده شود تا برداشت خودشان را بيان كنند و اگر لازم باشد خودشان به واژه نامه ي انتهايي كتاب مراجعه كنند.
💐🦋💐
3- آيا نيازي به دفتر املا( تقريري) و يا انشا ( جمله سازي و تمرين بندنويسي) است ؟
#پاسخ
تمرين هاي املايي و انشايي كتاب محدود است لذا جهت تكميل و يا تقويت املا (درست نويسي ) و تمرين بندنويسي و انشا يك دفتركلي ( به عنوان دفتر تمرين فارسي )منظور گردد و با توجه به شرايط و نياز دانش آموزان كلاس مي توان به همه نوع فعاليت هاي املايي مانند املاي تقريري و غيرتقريري ... و فعاليت هاي انشايي مانند جمله نويسي ،بندنويسي و ...توجه كرد.
💐🦋💐
4- ارزشيابي صحيح املاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟
#پاسخ
البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا يك املاي تقريري ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه هم به صورت املاي تقريري و هم به صورت سوالاتي از فعاليت هاي املايي ارائه گردد(پيشنهاد مي گردد جهت ارزيابي بهتر از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان پس از اتمام هر درس،حداقل يك املاي تقريري به دانش آموزان گفته شود.)
💐🦋💐
5-با دانش آموزاني كه در بند نويسي مشكل دارند چه بايد كرد؟
#پاسخ
در ابتدا اين فعالیت با موضوع هاي ساده توسط دانش آموزان تمرين مي گردد و اصول و يا مراحل بند نويسي را آموزش مي دهيم .
به طور مثال : قدم اول در بند نويسي تعيين موضوع و يا ايده اصلي است كه دانش آموز بايد سعي كند موضوع اصلي را در ابتدا درك كند بعد از او مي خواهيم در مرحله ي بعد موضوع هاي كوچك تر ( موضوع هاي محدود كننده موضوع اصلي) كه مي توان براي موضوع اصلي در نظر گرفت را در چند كلمه بيان كند و بعد مي خواهيم يكي از اين ريزموضوع ها را با آوردن مثال و ... بسط و گسترش دهد و با يك جمله ، پايان خوبي براي بند خود داشته باشد.... بهتر است بند ها توسط دانش آموزان خوانده شود تا با روش قضاوت عملكرد ، معيارهاي مناسبي براي بندنويسي مناسب، داشته باشند.
💐🦋💐
6-ارزشيابي صحيح انشاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟
#پاسخ
البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا با نوشتن يك بند ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه همه نوع فعاليت هاي انشايي مانند جمله سازي ، بندنويسي ، خلاصه نویسی و ... ارائه گردد و در ارزشیابی از درس انشا به درست نویسی لغات ، زیبانویسی ، ارتباط معنایی کلمات و جملات بایکدیگر ، اشاره کردن به ایات و احادیث ، عدم استفاده از کلمات تکراری و استفاده از کلمات مترادف ، استفاده از اشعار و ضرب المثل ها ، نتیجه گیری و ... دقت کرد.
💐🦋💐
7- آيا لازم است دانش آموزان همه ي اشعار (بخوان و حفظ كن) را از حفظ بخوانند ؟
#پاسخ
حفظ همه ي اشعاربخوان و حفظ كن مورد انتظار است ولي با توجه به تفاوت هاي فردي حفظ اشعار توسط دانش آموزان مي تواند در يك زمان يكسان صورت نگيرد بلكه با تكرار و تمرين اين اهداف تحقق يابد.
💐🦋💐
8- آزمون پيشرفت تحصيلي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟
#پاسخ
البته اين ارزشيابي به صورت شفاهي و ياكتبي انجام مي گيرد فعاليت ها و توانمندي دانش آموزان در طول سال كمك زيادي به ارزيابي اين درس خواهد كرد ولي در مجموع خوانش صحيح از روي متن ، درك مطب (كلمات ، شعر و متن)، حفظ شعر، املا و فعاليت املايي ، انشا(بندنويسي) و فعاليت هاي انشایی و ...(چهارمهارت زبانی)ارزیابی این درس را رقم می زنند ،فراموش نگردو مهارت های زبانی با یکدیگر ارتباط دارند جداگردن این ارزیابی ها از یکدیگر مناسب نیست!
@tadriis_yar
@GANJINE313.mp3
3.05M
#حضرت_فاطمه_معصومه (علیها السلام)
🎧 نماهنگ کودکانه در رابطه با حضرت معصومه(س
#حصرت معصومه
@tadriis_yar
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•#
#فارسی_را_پاس_بداریم.
با کلیک بر روی هر کدام از لینکهای زیر دیوان شعر آن شاعر را خواهید داشت.
دوستان عزیز در تکثیر این هدیه ارزشمند کوشا باشید
برای ورود به دیوان هر یک از این مفاخر جهانی کافی است بر روی لینک آن کلیک کنید .
*حافظ <http://ganjoor.net/hafez/>*
*خیام <http://ganjoor.net/khayyam/>*
*سعدی <http://ganjoor.net/saadi/>*
*فردوسی <http://ganjoor.net/ferdousi/>*
*مولوی <http://ganjoor.net/moulavi/>*
*نظامی <http://ganjoor.net/nezami/>*
*پروین اعتصامی <http://ganjoor.net/parvin/>*
*عطار <http://ganjoor.net/attar/>*
*سنایی <http://ganjoor.net/sanaee/>*
*وحشی <http://ganjoor.net/vahshi/>*
*رودکی <http://ganjoor.net/roodaki/>*
*ناصرخسرو <http://ganjoor.net/naserkhosro/>*
*منوچهری <http://ganjoor.net/manoochehri/>*
*فرخی <http://ganjoor.net/farrokhi/>*
*خاقانی <http://ganjoor.net/khaghani/>*
*مسعود سعد <http://ganjoor.net/masood/>*
*انوری <http://ganjoor.net/anvari/>*
*اوحدی <http://ganjoor.net/ouhadi/>*
*خواجوی کرمانی <http://ganjoor.net/khajoo/>*
*عراقی <http://ganjoor.net/eraghi/>*
*صائب تبریزی <http://ganjoor.net/saeb/>*
*شبستری <http://ganjoor.net/shabestari/>*
*جامی <http://ganjoor.net/jami/>*
*هاتف اصفهانی <http://ganjoor.net/hatef/>*
*ابوسعید ابوالخیر <http://ganjoor.net/abusaeed/>*
*بهار <http://ganjoor.net/bahar/>*
*باباطاهر <http://ganjoor.net/babataher/>*
*محتشم <http://ganjoor.net/mohtasham/>*
*شیخ بهایی <http://ganjoor.net/bahaee/>*
*سیف فرغانی <http://ganjoor.net/seyf/>*
*فروغی <http://ganjoor.net/forooghi/>*
*عبید زاکانی <http://ganjoor.net/obeyd/>*
*امیرخسرو <http://ganjoor.net/khosro/>*
*شهریار <http://ganjoor.net/shahriar/>*
*جبلی <http://ganjoor.net/jabali/>*
*اسعد گرگانی <http://ganjoor.net/asad/>*
*فیض کاشانی <http://ganjoor.net/feyz/>*
*سلمان <http://ganjoor.net/salman/>*
*رهی <http://ganjoor.net/rahi/>*
*اقبال <http://ganjoor.net/iqbal/>*
*بیدل <http://ganjoor.net/bidel/>*
*قاآنی <http://ganjoor.net/ghaani/>*
*کسایی <http://ganjoor.net/kesayee/>*
*عرفی <http://ganjoor.net/orfi/>*
پست بالا گنجینه با ارزشی است که هدیه میکنیم به شما . بنابراین شماهم به پاس این هدیه آنرا به دوستانتان تقدیم کنید. سپاس ازلطف شما🌹
@tadriis_yar
#فوروارد_کنید_برای_دوستانتون.
سلام به روی ماهت
به کاکلت، کلاهت
سلام به چشم و ابروت
به گوش و بینی و موت
سلام به ناز چشمات
به سیب سرخ لبهات
سلام که خیلی ماهی
چشم نخوری الــــهی👀
🌈☃🌬⛄️💦🌤🌊⛈🌧🌈
👶🏻 @tadriis_yar
چند دیدگاه درباره نقاشی و نقاشی کودکان
نقاشی فعالیتی است شخصی که میتوان آن را از دیدگاههای متفاوت بررسی کرد «شیلر» معتقد است که انسانها ذاتاً فعالند و بازی یکی از شیوههای تخلیه انرژی اضافی است. لذا نقاشی میتواند به منزله نوعی بازی برای کودکان مطرح باشد . از دیدگاه نظریه روانکاوی، نقاشی به منزله فعالیتی بالینی ـ فرافکنی است یعنی از طریق نقاشی فرد میتواند آنچه را که در ضمیر ناخودآگاه دارد و گاهی اوقات باعث ناراحتی و اضطرابش میشود بیان کند و با این شیوه به آرامش می رسد .
به نظر «کلوگ» کودکان ضمن نقاشی، هم به لذت حرکتی و هم به لذت بصری دست مییابند و این امر باعث فعالیت کودکان میشود.
بعضی از نقاشیها صرفاً طرحهایی تزئینی یا خطوطی هستند که تعریف و توصیف آنها نسبتاً آسان است. اما بیشتر نقاشیهایی که کودکان میکشند تصویر است . یعنی بازنمایی چیزی هستند.
از جمله عواملی که در تفسیر نقاشی کودکان به کار گرفته میشود میتوان از طرز قرار گرفتن نقاشی بر صفحه کاغذ، سایه، ضخامت، خط ، قوای اجزای کشیده شده، مقدار و توزیع جزئیات، پاک شدگیها، تصویر لباس و زمینه نام برد.
#تدریس #آموزش #معلم
@tadriis_yar
کودک را به حیاط ببرید البته درصورتی که محل وموقعیت مناسب بوده وامکان مشاهده ریزش برگها باشد.سپس اجازه دهید تا به طور مستقل وبدلخواه از برگهای درختان که به طور پراکنده بر زمین ریخته شده اند تعدادی جمع کنند به خصوصیات برگها (زردی،خشکی،بزرگی،وشکل آنها )تا جایی که در کشش آنهاست صحبت کنید سپس سوال کنید فکر می کنید چرا برگها زرد شده اند؟
آیا دوباره برگ سبز رشد می کند؟
چرا پرستو ها کوچ می کنند؟
#واحدکار_فصل_پاییز
@tadriis_yar
1.35M
#آزمون_مداد_کاغذی
#آزمون_عملکردی
آزمون عملکردی و مداد کاغذی چیست و چه تفاوتی دارد؟
توضیحات خانم رحمت
@tadriis_yar
#بازی_کلاسی
#بازی_درمانی
#تشخیص_تمرکز
#نشاط_هیجان
#دقت وهماهنگی بین چشم ودست وپا
قدرت ریه ها رو بالا میبره
ووووووووووومهممممم تر از همه
کلاس پر میشه از #خنده 😅
یک بازی خوووووب وجذاب کلاسی 😊
🔵🔴⚫️⚪️🔵🔴⚫️⚪️🔵🔴⚫️⚪️
بچه ها به ردیف در کنار هم روی زمین می خوابند وجلوی هرکدام از انها توپ رنگی قرار میدیم در صورت امکان رنگ هر توپ با توپ کناری متفاوت باشه تا بچه ها بتونن توپشون رو به راحتی دنبال کنند
بعد از بچه ها میخواهیم هر کس توپش رو تا انتهای مسیری که مشخص کردیم با فوت کردن ببره😤😯😤😯😤😯😤😯😤😂
اولش کمی براشون سخته اما چند لحظه بعد با افزایش تمرکز ونیرو روند بازی بهتر میشود
این بازی پر است از انرژی وهیجان
بازی کلاسی جذاب 👆
@tadriis_yar
تغییرات کتاب های درسی قرآن دوره ابتدایی
شامل :
1️⃣ احیاء مجدد شعار هفته در پایان کتاب درسی قرآن
2️⃣ تغییر کامل بخش قرآن در تابستان در هر شش کتاب
3️⃣ رویکرد حفظ عمومی جزء سی ام قرآن کریم در طی سال تحصیلی
4️⃣ اصلاح و تکمیل فعالیت های روان خوانی سوره ها و آیات
5️⃣ جمله نویسی آیات درسی
6️⃣ جمله خوانی آیات درسی
7️⃣ رمزینه های جدید تعاملی صوتی و تصویری
8️⃣ تصویرگری کلمات و ترکیب های آشنای فارسی در متن دروس
9️⃣ خط کشی زیر کلمه ها و ترکیب های مشترک فارسی و قرآن
🔟 شماره گذاری سطور صفحات قرآنی کتاب درسی برای سهولت در پرسش های کلاسی
1️⃣1️⃣ اصلاح مقدمه کتاب های درسی
2️⃣1️⃣ کاهش متن آیات کتاب های درسی
3️⃣1️⃣ انتشار کتاب راهنمای تدریس معلم قرآن با عنوان نهج القرآن
آزمایش_های_علوم⚗⚗
🔴موضوع : #بازی_با_سایه_ها
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
●چرا سایه تشکیل می شود ؟
■چون نور نتوانست از جسم عبور کند در نتیجه پشت جسم سایه تشکیل می شود .
●آیاسایه ی تمام اجسام که در مقابل نور گرفتید مثل هم تیره است ؟
■اجسامی مثل پاک کن کتاب سایه تیره و اجسامی مثل لیوان سایه روشن دارند چون می تواند مقداری نور از خود عبور دهند .
🔴موضوع : #درست_کردن_ساعت_آفتابی
●موارد مورد استفاده:
مداد یا چوب باریک ، خمیر بازی ، مقوا .
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
■در یک روز آفتابی مقوا را روی زمین قرار دهید .
انتهای مداد را در خمیر فرو کرده و آن ار در وسط مقوا قرار دهید .در ساعت های 9 ، 10 ، 11 ، 12 و ... سایه ی مداد را روی مقوا رسم کنید . زمان ها را روی هر سایه بنویسید .
●مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
سایه ها در ساعت 9 بلند ، هر چه به طرف ساعت 12 می رود سایه ها کوتاه تر و ساعت 12 ظهر سایه کوتاه ترین طول را دارد . و هر چه به طرف ساعت های بعد از ظهر می رویم سایه ها بلندتر می شوند .
🔴موضوع : #گرما_و_سرما(کار با #دماسنج)
●موارد مورد استفاده:
چراغ الکلی ، دماسنج ، بشر
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
●در يك ظرف تا نيمه آب سرد ميريزيم . سپس دماسنج را داخل آب سرد قرار ميدهيم . محل قرار گرفتن مايع داخل دماسنج را يادداشت ميكنيم.ظرف را روي سه پايه قرار ميدهيم و يك چراغ الكلي زير آن روشن ميكنيم،در هر دقيقه يكبار دماي ظرف را اندازه گيري ميكنيم.پس از نیم ساعت شعله را خاموش ميكنيم و مجدداً هر 2 دقيقه يكبار دماي ظرف را يادداشت ميكنيم.
●مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
زمانیکه دماسنج در آب سرد قرار می گیرد مایع داخل دماسنج به آرامی پایین می آید و دمای 6 درجه سانتی گراد را نشان می دهد .بعداز روشن کردن چراغ الکلی دماسنج شروع به بالا رفتن می کند ، بعد از مدتی حدوداً نیم ساعت آب به جوش می آید و مایع درون دماسنج 100 درجه را نشان می دهد .بعد از خاموش کردن چراغ الکلی آب کم کم دمای خود را از دست می دهد و مایع درون دماسنج کم کم پایین می آید .
🔴موضوع : #به_وجود_آمدن_روز_و_شب:
●موارد مورد استفاده:
كره، چراغ قوه
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
کره را روی میز قرار می دهیم.چراغ مطالعه روشن را جلوی کره زمین قرار دهید.به نوری که از چراغ به کره می تابد نگاه کنید.
●مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
مشاهده كرديم كه نور چراغ فقط یک طرف کره را روشن می کند . آن طرف از کره که رو به چراغ قرار دارد روز است : طرف دیگر آن شب است .
نتيجه: از گردش زمین به دور خودش یک شبانه روز بوجود می آید .
🔴موضوع : #آلودگی_هوا
●موارد مورد استفاده:
2 بطری یک شکل وشفاف ، عود ، آبپاش
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
در یکی از بطری ها با اسپند یا عود دود ایجاد کنید .بطری را وارونه نگه دارید و در همان حالت در آن را ببندید.با دقت به درون بطری نگاه کنید.بعد از مدتی در شیشه را باز کنید و با آبپاش روی آن آب بریزید .
●مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
■مشاهده كرديم : كه دود در همه جای بطری پخش شد
نتيجه: زمانی که در یطری را باز کردید دود به آرامی خارج شد و زمانی که با آبپاش روی آ می ریزید دود از بین می رود و قسمتی از دودها به همراه آب به ته بطری می رود و قسمتی در هوا پخش می شود .
🔴موضوع: چگونه #صدای_کلفت و #نازک تولید کنیم؟
■موارد مورد استفاده:
2عدد بطری ، یک عدد کش و مداد .
●خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره ۱:
●یک کش حلقه ای را به دور یک کتاب انداخته و دو مداد زیر آن قرار دهید . فاصله مدادها را دور و نزدیک کنید.
■مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
وقتی مدادها را ازهم دورتر می کنیم ، صدا کلفت ترو وقتی فاصله مدادها کم می شود صدا نازک تر می شود!
■خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره2:
●یک بطری باریک و خالی را مقابل دهان خود قرار داده و درون آن فوت کنید سپس نصف بطری را از آب پر کرده و درون آن فوت کنید .مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
●وقتی بطری خالی است صدا کلفت می شود و وقتی بطری را تا نیمه آب می کنیم صدا نازک تر می شود.
⚘⚘فعالیت هاے زنگ هنر درسه پایه چهارم ،پنجم ،ششم:
فعالیت
ارتباط با طبیعت (رفتن به پارڪ و برقرارے ارتباط حسے )
نقاشی
موضوع معین(حرکات ورزشے،مشاغل،موجودات عجیب و غریب و ترکیبے و...)
نقاشی گروهے براے داستان یا شعر(کتاب سازی)
طراحی حیوانات با کمڪ اشکال هندسی
چاپ دستے با مهرهاے دست ساز
کاردستی
ساختن شکل هاے متحرک(نقاشی متحرک)
کتاب سازے (ابتدا قصه و بعد نقاشے و سپس صحافے آنها)
ساختن مهر با سیب زمینے و...
شڪل سازے با وسایل دور ریختنی
ساختن طبل
حجم سازے با روشهاے ترکیبے یا انگشتے فتیله اے (کاربا گل رس)
رنگ آمیزے کارهاے گلی
تربیت شنوایی
آشنایے با ساز هاے کوبه اے یا ملے (نی،تار،سه تار،سنتور،کمانچه،دف و...)
تولیدصدابا طبل هاے دست ساز (استفاده از کاردستے هاے ساخته شده دانش آموزان.)
خواندن سرود جمهورے اسلامی
خواندن شعر و سرود همراه با ریتم خاص و مناسب
قصه گویی
قصه گویے همراه بااجراے نقش
کامل کردن قصه ے ناتمام (به صورت فے البداهه)
نوشتن قصه وخاطره (کتاب سازی)
تعریف خاطره همراه با اجراے نقش
نمایش
بازے (سوالهاے دقتے در مورد جزئیات)
بازی(تاریک و روشن)
بازی(انجام تخیلے کارهاے روزمره ساده)
بازی(گفت و گوهاے فے البداهه)
اجرای قصه به صورت نمایش
🍂🍁🌷🌹⚘🌼🌺🌻🏵🍂🍁⚘🌷🌼🌺🌻🏵
✅ تغییرات کتاب های درسی قرآن دوره ابتدایی
شامل :
1️⃣ احیاء مجدد شعار هفته در پایان کتاب درسی قرآن
2️⃣ تغییر کامل بخش قرآن در تابستان در هر شش کتاب
3️⃣ رویکرد حفظ عمومی جزء سی ام قرآن کریم در طی سال تحصیلی
4️⃣ اصلاح و تکمیل فعالیت های روان خوانی سوره ها و آیات
5️⃣ جمله نویسی آیات درسی
6️⃣ جمله خوانی آیات درسی
7️⃣ رمزینه های جدید تعاملی صوتی و تصویری
8️⃣ تصویرگری کلمات و ترکیب های آشنای فارسی در متن دروس
9️⃣ خط کشی زیر کلمه ها و ترکیب های مشترک فارسی و قرآن
🔟 شماره گذاری سطور صفحات قرآنی کتاب درسی برای سهولت در پرسش های کلاسی
1️⃣1️⃣ اصلاح مقدمه کتاب های درسی
2️⃣1️⃣ کاهش متن آیات کتاب های درسی
3️⃣1️⃣ انتشار کتاب راهنمای تدریس معلم قرآن با عنوان نهج القرآن
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
🅾بازی هایی برای کاهش هراس اجتماعی و رفع خجالت و کمرویی کودکان👇
1🌷 مسابقه گویندگی:
در این بازی هر کودکی سعی می کند متنی را که از قبل تنظیم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقلید از گویندگان اخبار تلویزیون و رادیو). برنده کسی است که مسلط تر از دیگران بوده و کمتر اشتباه داشته باشد.
۲🌷 بازی «مصاحبه تلویزیونی»
یکی از کودکان نقش فیلمبردار را با گذاشتن یک شی بر دوش ایفا می کند و فرد دیگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن یک شی به عنوان میکروفن بازی می کند و از بچه های دیگر در رابطه با موضوعاتی که از قبل تنظیم شده است، سوالاتی می کند ازجمله در زمینه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومی و…
۳🌷بازی «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطیفه»
از کودکان خواسته می شود با آرامش کامل، یکی از خاطرات خود یا داستان و شعری را که یاد دارند برای دیگر اعضای گروه تعریف کنند نتیجه گیری از خاطرات و داستان ها با هدایت بزرگ ترها و توسط اعضای گروه انجام می شود.
۴🌷بازی «چه کسی می تواند دیگران را بخنداند»
یکی از کودکان موظف می شود با انجام حرکات خنده دار، دیگر افراد را بخنداند. از دیگر افراد خواسته می شود در مقابل خندیدن مقاومت کنند چون برنده کسی است که افراد بیشتری را بخنداند.
۵🌷 بازی «کامل کردن یک داستان»
یک نفر ابتدای یک داستان را تعریف می کند و از کودکان می خواهد که آن داستان را ادامه دهند. مثال: یک روز یک شکارچی در جنگل با یک شیر برخورد کرد… حالا بقیه داستان را یک نفر از کودکان ادامه می دهد و به همین ترتیب بقیه داستان را سایر کودکان ادامه می دهند.
۶🌷بازی «کامل کردن یک شعر»
یک مصرع از یک شعر خوانده می شود و از کودکان خواسته می شود که مصرع و بیت های بعد را به نحوی که وزن و قافیه به هم نخورد بگویند. برنده کسی است که شعرش نزدیک تر به مضمون شعرباشد!
۷🌷 بازی «تکمیل جملات»
برای کودکان یک سری جملات ناقص می خوانیم و آنها باید حدس بزنند که در جای خالی، چه کلمات و جملاتی را قرار دهند (این موارد می تواند در ابتدا، وسط یا آخر جمله باشد) مثال: ……. بارید و تمام لباس هایم خیس شد.
امروز با آنکه …….. راه می رفتم به زمین خوردم.
هر کسی که دوست دارد موفق شود باید………..
۸🌷 بازی «پاسخ به پرسش ها»
– کودکان باید به سوالات مطرح شده پاسخ صحیح دهند.
مثال: – وقتی هوا سرد می شود چه می کنیم؟
– وقتی هوا گرم می شود چه کاری می کنیم؟
– وقتی بنزین خودرو تمام می شود چه باید کرد؟
– وقتی که هوا تاریک می شود چه باید کرد؟
-وقتی می خواهیم خط صاف رسم کنیم از چه وسیله ای باید استفاده کنیم؟ و سوالاتی از این قبیل.
۹🌷بازی «داستان سازی با تصاویر»
– یک سری از تصاویر مختلف را به کودکان نشان می دهیم و از هر کودک می خواهیم برای آن تصویر، یک داستان تعریف کند.
۱۰🌷بازی «معلم بودن»
این بازی با توجه به هدف های آن می تواند به شکل های مختلف اجرا شود ازجمله شیوه برخورد با بچه های تنبل و درس نخوان، روش های تشویق، روش های تنبیه، مشخصات یک معلم خوب، اخلاق و رفتار کلاسی و مواردی از این قبیل، که همه به شکل نمایشی قابل اجراست.
کودکان باید نقش های مختلف را بازی کنند تا به درک احساسات دیگران نائل شوند.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
✅ چند توصیه،به دبیران جوانی که برای اولین بار عهده دار کلاس های گروهی در مراکز آموزشی می شوند:
🌸۱-بهترین وضعیت یک دبیر در هنگام تدریس،قرار داشتن در پای تخته کلاس است
میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر،آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد!
اینکه مدام قدم بزنیم،و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم،تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج حرکت بیش از حد ما،برای دانش آموزان خسته کننده می شود.
🌸۲-بهترین حجم صدا هنگام تدریس،حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است.
جالب نیست دانش آموز تذکر دهد:لطفا بلندتر!
و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم!
فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد.
اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!!
حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم...
🌸۳-نگاه دبیر باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند.
در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!!
🌸۴-از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوی مطالب گفته شده دقت می کند...
به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چندصفحه کتاب تدریس شده،از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است!
کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند.
این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است.
🌸۵-بیش از نود درصد دانش آموزان،تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند!
از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم.
حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم...
🌸۶-اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم!
کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند!
آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند...یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد.
🌸۷-دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک دبیر می شود:
اول:علاقه ای که به آن دبیر دارند.
دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن دبیر قائل هستند.
هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد!
دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند...
هرچقدر دبیر رفتار موقرتری داشته باشد،دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند.
🌸۸-بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده کلمات نامناسب بر زبان راندن است!!
از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت...
خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!!
🌸۹-با دانش آموز جروبحث نکنیم!
بحث کردن با نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار دبیر می کاهد...
خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود.
🌸۱٠-در مقابل خطاهای دانش آموزان،بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم.
گاهی یک نگاه معنا دار کافیست...
گاهی یک تذکر دوستدانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند.
گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند.
🌸۱۱-هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم.
هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند...
🌸۱۲-از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با نوجوانان پر انرژی،با نشاط،و سرشار از حس زندگی است،همراه نوجوانان بودن ما را جوان نگه می دارد....قدر این موضوع را بدانیم.
💐💐آنچه در بالا آمد چند توصیه بود به دبیران جوانی که در اولین کلاس های گروهی خود حضور پیدا می کنند
مسلما اساتید با تجربه،خودصاحب مهارت های ویژه می باشند.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
✅ نمونه سوالات علوم پایه دوم:
⬅️ از اول تا فصل نهم:
1- هنگام مشاهده از کدام حس های خود استفاده می کنیم؟
2- برای مشاهده دقیق چه کاری باید انجام دهیم؟
3- برای اینکه مشاهدات خود را دقیق بیان کنیم باید از چه چیزی استفاده کنیم؟
4- جانوران از هوا چه استفاده ای می کنند؟
5- راه های آلوده شدن هوا را نام ببرید؟
6- برای حفظ هوای سالم چه کارهایی باید انجام دهیم؟
7- آب های سالم چگونه آلوده می شوند؟
8- چگونه می توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟
9- چگونه می توانیم از آلودگی آب جلو گیری کنیم؟
10- گیاهان و جانوران از آب چه استفاده ای میکنند؟
11- انسان از آب چه استفاده ای می کند؟
12- هوای آلوده چه اثراتی بر زندگی گیاهان و جانوران دارند؟
13- روز و شب چگونه به وجود می آید؟
14- چرخش زمین به دور خود چند ساعت طول می کشد؟
15- معمولا روزها گرم تر است یا شب ها ؟ چرا؟
16- تابش نور خورشید بر زندگی ما انسان ها و سایر جانداران چه تاثیراتی دارد؟
17- گیاهان از نور خورشید چه استفاده ای می کنند؟
18- بیشتر جانداران شب ها چه کار می کنند؟
19- برای دیدن پاسخ این سوالات برروی لینک زیر کلیک کرده و آن را دانلود نمایید.
20- آب از کجا به دست می آید؟
21- انسان از باد چه استفاده ای می کند؟
22- باد دارای …….. و …………. است.
23- خانه ی ما کجاست.
24- سردی و گرمی هوا را به وسیله ……. اندازه می گیریم.
25- چه طور می شود جهت باد را فهمید؟
26- وقتی نور خورشید به طور کج می تابد آن محل …… است.
27- وقتی نور خورشید به طور راست می تابد آن محل …….. است.
28- وقتی زمین رو به خورشید است ………. می باشد.
29- زمین در هر ……. ساعت به دور خود می چرخد.
30- در يک اتاق تاريک بر روي 2 ميز 2 سکّه قرار دهيد و 2 چراغ مطالعه ي يکسان، يکي به صورت راست وديگري به صورت کج به سکّه ها بتابانيد. پس از مدّتي سکّه ها را لمس کنيد. کدام گرم تر شده است؟ چرا؟
31- دماسنج را نزدیک به هم در محلّی قرار دهید که به یکی نور خورشید راست و به دیگری کج بتابد. پس از مدّتی، دمایی را که2 دماسنج نشان می دهند، با یک دیگر مقایسه کنید. چه نتیجه ای می گیرید؟
32- در زمستان هم مانند تابستان خورشید در آسمان دیده می شود، پس چرا زمین در زمستان ها سرد است؟
33- 3 جعبه که داخل يکي خاک خشک، داخل يکي خاک مرطوب و داخل ديگري خاکي که داخل آن گياه کاشته شده، تهيّه کنيد و آن ها را در فاصله ي مساوي از يک پنکه قرار دهيد. پنکه را روشن کنيد، چه اتّفاقي مي افتد؟
34- چگونه می توانیم از جا به جا شدن خاک جلوگیری کنیم؟
35- باد بیابان ها را بیش تر تغییر می دهد یا جنگل ها را؟
36- به نورخورشید چه میگویند؟
37- کدام یک صدای پیام رسان است؟ مته هواپیما صدای ماشین صدای باد
38- صدای کدام یک نازک تر است؟ زنبور فیل شیر گاو
39- صدای کدام یک آزار دهنده است؟ رعدوبرق بلبل طوفان رودخانه
40- کدام یک چشمه نور نیست؟ شمع ماه خورشید لامپ
41- بر اثر لرزش اجسام ………………. تولید می شود.
42- از جا به جایی هوای سرد و گرم ………… تولید می شود.
43- صدای بچه ها………… و صدای پدر ……… است.
44- همه جانداران به …….. و …………خورشید نیاز دارند.
45- برای اندازه گیری دمای هوا از ……… استفاده می کنیم.
46- شبانه روز ……. ساعت است.
47- ماه های سال…………. هستند.
48- جاندارانی که در شب شکار می کنند را نام ببرید.
49- با کدام یک از اجسام رو به رو نمی توان سایه درست کرد؟شیشه کتاب دست انسان
50- وقتی زمین به طرف خورشید است یعنی……… است.
51- از باد چه استفاده هایی می توان کرد؟
52- طوفان چیست؟
53- طوفان چه ضرری دارد؟
54- فصل ها را نام ببرید؟
55- نور خورشید در تابستان به صورت …. می تابد.
56- نور خورشید در زمستان به صورت …….. می تابد.
57- سد چیست؟
58- تصفیه خانه کجاست؟
59- غذا شور است از چه حسی استفاده شده؟
60- چرا باید از مشاهدات خود یادداشت برداری کنیم؟
61- چه چیزهایی باعث آلوده شدن آب دریاها و رودخانه ها می شود؟
62- چرا هوا در شب خنک تر از روز است؟
63- چه کارهایی باعث آلوده شدن هوای سالم می شود؟
64- روز و شب چگونه به وجود می آید؟
65- دانه های گیاهان با چه روش هایی پراکنده می شوند؟
66- چگونه یک کرم ابریشم به پروانه تبدیل می شود؟
67- سه نشانه رشد، در کودکان زیر سه سال را نام ببرید.
68- آب بر روی نگه داری مواد، چه تاثیری دارد؟
69- مراحل تهیه نان را به ترتیب نام ببرید؟
70- قسمت های تشکیل دهنده دانه را نام ببرید.
71- دانه ها در چه شرایطی رشد می کنند.
72- دو جانور را نام ببرید که غذای آنها میوه است.
73- چند مورد از استفاده انسان از گیاهان را نام ببرید؟
✅ دانش_زبانی_فارسی
🔴راههای تشخیص صفت و موصوف از مضاف و مضاف الیه:
📌۱_در بين موصوف و صفت مي توانيم حرف ي بياوريم .
✨مانند:پسرزيباکه مي توان گفت:پسري زيبا.
🔷دربين مضاف ومضاف اليه نميتوانيم ي بياوريم .
✨مانند : کفش محمد ؛ در اينجا نمي توان گفت کفشي محمد .
📌2. در بين مضاف و مضاف اليه مي توان » اين « و » آن « اضافه کرد
✨مانند : ساحل دريا
ساحل اين دريا
صاحب آن مغازه
🔷دربين صفت وموصوف نمي توانيم صفت اشاره »اين«و»آن« اضافه کنيم .
✨ مانند : پسر زيبا
🔷 نمي توانيم بگوئيم پسر اين زيبا يا، پسر آن زيبا
📌3. اگر کسره صفت و موصوف را برداريم و فعل است را به آن اضافه کنيم جمله اي معني دار ساخته مي شود.
✨مانند : مادر مهربان + است که مي شود مادر مهربان است.
اما مضاف و مضاف اليه چنين نيست .
✨مانندکيف سارا+است که مي شود کيف سارااست وجمله مادراين شکل درست نيست.
📌4. همچنين اگر به صفت، تر اضافه کنيم کلمه ي جديد معني دار خواهد بود
✨ مانند:کوه بلندکه اگربه آن تراضافه کنيم ميشودکوه بلندترکه معني مي دهد.
🔷درحالي که اگرتربه مضاف اليه بپيوندد ، معني نخواهدداشت مانند در کلاس تر که معني نمي دهد.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
✍تفاوت ها آزمون هایی عملکردی با مداد کاغذی:
از نظر نحوه پاسخ دهی:
آزمون های مداد کاغذی دانشآموز پاسخ را انتخاب و یا تشریحی مینویسد
آزمون های عملکردی دانشآموز تکلیفی را انجام داده،نتایج را تحلیل و دانش تولید میکند.
از نظر محتوا و ابزار:
آزمون های مداد کاغذی حاوی سؤالاتی است که کتاب محور است
آزمون های عملکردی تکالیف مرتبط با موقعیتهای زندگی را شامل میشود (مساله محوری).
از نظر سطح درگیری شناختی:
آزمون های مداد کاغذی دانش پایه و درک مطلب را بررسی میکند
آزمونهای عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت را در موقعیتها نشان میدهد
از نظر تهیه و اجرا:
آزمون های مداد کاغذی معلم محور است
آزمون های عملکردی دانشآموز و معلم محور است
از نظر اعتبار و عینیت نتایج :
آزمون های مداد کاغذی به راحتی قابل بررسی است
آزمون های عملکردی به روش های پیچیده نیاز دارد
از نظر مشاهده یادگیری:
آزمون های مداد کاغذی یادگیری آموخته ها و مهارت ها به صورت غیر مستقیم استنباط می شود
آزمون های عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت ها به طور مستقیم و یا قاطعیت مشخص می شود.
تعریف آزمون های عملکردی:
در آزمون های عملکردی دانش آموزان بامسئله ای چالش برانگیز و معما گونه که مشابه موقعیت های واقعی زندگی است روبرو می شود.او برای رفع چالش و حل موضوع از دانش و مهارت های خود استفاده می نماید.
در مجموع می توان اینگونه آزمون های عملکردی را تعریف کرد:
روش سنجشی است که در آن یادگیرنده با انجام تکالیف واقعی یا مشابه با زندگی واقعی ، توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت های آموخته شده برای استدلال ، حل مساله ، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده ، سپس معلم با مشاهده ی عملکرد ، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می دهد .
آزمون های عملکری باید حتما کتبی باشند ولی مشاهده عملکرد نشان دهنده این است که دانش اموز در انجام ان عمل خاص مهارتی را کسب کرده است.ابزار مناسب برای سنجش مهارت، ابزارهای سنجش مشاهده ای(چک لیست ها و مقیاس های درجه بندی و ...)میباشند.
🆔eitaa.com/tadriis_yar
جهت یادآوری 👇👇
✅ سوال : در چه پایه هایی و چه درس هایی استفاده از آزمون کتبی (مداد کاغذی ) جایز نیست ؟
۱. درس قرآن در تمامی پایه ها
۲. علوم در پایه های اول و دوم و سوم
۳. هدیه آسمان پایه دوم و سوم
۴. مطالعات اجتماعی پایه سوم
۵. تفکرو پژوهش پایه ششم
۶. کار و فناوری در پایه ششم
لازم به یادآوری است برای ارزشیابی از این دروس از ابزارهای مختلف سنجش مشاهده ای مانند چک لیست ، واقعه نگاری و .. و انواع آزمون های عملکردی توصیه می شود.
🆔eitaa.com/tadriis_yar
مراحل_بندنویسی :
شروع:
بچه های گلم شما در کلاس دوم با جمله سازی به طور کامل آشنا شده اید
و در سال سوم بند نویسی را فرا می گیرید و در سال چهارم انشا نویسی را فرا خواهید گرفت.
بند یعنی چند جمله که یک موضوع مشخص دارند و پشت سرهم می آیند .بند
نویسی قوانین و مراحلی دارد
مراحل بندنویسی :
1-موضوع مناسب انتخاب شود .
2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود .
3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود.
4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند .
5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند .
6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند.
7-بند باید کوتاه باشد.
8- به بند پاراگراف نیز می گویند .
9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری .
10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود .
📔📔📔📔📔
✅ نمونه_بازخوردها
1-با خوشحالی زیاد از عهده ی این کار برآمده اید .
2-کارت نسبت به قبل بهتر شده است
3-پیداست که خیلی تلاش کرده ای .
4-امروز از نوشتن تو لذت بردم .
5-دختر گلم در زبیا نویسی بیشتر دقت کن .
6-کلماتی که صدای ث و ص دارند را در کتاب قصه ات پیدا کن.
7- عزیزم دندانه ها را با یک رنگ دیگر بنویس ( در کلاس اول )
8- دختر خوبم شما موفق شدید .......................
9-دختر خوبم شما ......................... یاد گرفته اید.
10- کارت نسبت به قبل بهتر شده است اما فلان مطلب را بیشتر تکرار کن .
11-نیازمند است که ..................
12-در زمینه عدد نویسی نیاز به تلاش و تقویت داری.
13-با انجام این فعالیت در ............ موفق می شوی.
14-دخترم املای دروس ...... را خوب نوشته ای برای برطرف شدن چند اشکال املا از روی خط اول تا چهارم درس ... یک بار بنویس .
15-تشدید کلمات را با مداد رنگی بنویس .
16-از املایی که نوشته ای راضی هستم . برای بهتر شدن املای بعدی با کلمات ............ جمله بساز .
17-پرسش ها را کامل پاسخ دادی به تلاشت ادامه بده .
18-پرسش های مهمی را درست پاسخ دادی و ... و ... را در جلسه بعد با هم کار می کنیم .
19-زیبا و تمیز نوشتی ، با خط قشنگت کلمه ی ... را یک بار مثل دوستت ... بنویس .
20-جمله های خوبی می نویسی ، می دانی جمله های جدید شما کامل تر و قشنگ تر از جمله های قبلی شماست.
21-تلاش شما نتیجه داده است دیگر کلمه های ... و ... را اشتباه نمی نویسی .
22-از این که هر بار با دقت بیشتر تکالیف خود را انجام می دهی خیلی خوشحال می شوم.
23-کارهای شما نشان می دهد که در ............. در حال پیشرفت هستید.
24-نسبت به قبل خیلی بهتر شده ای. تمرین هایی را که به شما داده ام در منزل با کمک خانواده ات انجام بده .
25-نیازمند ان است که ...
26-در زمینه ی ............... به تقویت نیاز داری .
27-به نظر می رسد در ................. مشکل داری.
28-در نوشتن کلمات دندانه دار اشکال داری . دندانه ها را بشمار و بعد کلمه را بنویس .
29-چه خوب ، می بینم هر بار بهتر می نویسی .
30-آفرین پسرم / دخترگلم زیبا نوشته ای .
31-دست پسر / دختر عزیزم درد نکند که این همه قشنگ و زیبا نوشته است .
32-کلمه ی ... را خیلی قشنگ نوشتی ، تو می توانی بقیه کلمات را مانند کتاب بنویسی .
33-بعضی کلمه ها را مثل ... ، ... ، ... را چقدر خوب نوشتی ، کلماتی را که علامت زده ام مانند کتاب بنویس. و ...
34-اگر سعی کنی کلمات ... و... را مثل کلمه هایی که زیرشان خط کشیده ام بنویسی ، خیلی بهتر می شود.
35- آفرین ، دارید کلمات بیشتری را درست می نویسید . به بابا / مامان یا ... بگو از درس ... به شما دیکته بگوید.
36- دوست دارید کلمه هایی که من برای شما نوشته ام را تو هم بنویسی ؟ آفرین گلم تو هم بنویس .
37- می بینی که بعضی از کلمه ها را خیلی خوب نوشتی . با هم تلاش می کنیم که کلمه های دیگر را درست بنویسید.
38- پسر گلم از این همه تلاشت سپاسگزارم.
39- عزیزم خستگی را از تنم بیرون کردی .
40- صد ماه و صد ستاره کار تو حرف نداره
41-دست مهناز خانم درد نکند که با تو تمرین می کند.
42- در موقع خواندن هم به املای کلمات توجه کن .
43- بخش محل زندگی جانوران را باز هم مطالعه کن.
44- دخترم مطالعه را فراموش کرده ای بیشتر مطالعه کن یا بیشتر روخوانی کن .
45-یک سبد گل شقایق برای تو پسر / دختر لایق
46- در نوشتن ... مهارت قابل تحسین داری.
47- اطلاعات مفید را جمع آوری کرده ای .
48- تلاش کن غلط املایی را رفع کنی.
49- آفرین تو می توانی.
50- بسیاری از کلمات را درست نوشته ای .
51-تو با گروه خوب همکاری کرده ای .
52- چقدر خوب و زیبا نوشته ای .
53-چقدر پیشرفت کرده ای.
54- بسیار دقیق تمرینات را انجام داه ای .
55- تو می توانی بهترین باشی .
56- امروز موفق شدی نشانه ی ... را به درستی بخوانی و بنویسی .
57- بوی گل یاس و ریحان از خواندن ... پیچید.
58- تلاش و دقت شما موجب شد تا کم تر اشتباه داشته باشی . آفرین
59- توانایی شما در جمله نویسی خیلی بهتر از قبل شده است.
60- خط شما خوانا و زیباست .
61- خوب مسئله ریاضی را ... را خیلی خوب حل نموده ای .
62- در نوشتن ... مهارت قابل تحسین داری.
63- دقت و علاقه ی شما در ... قابل تقدیر است .
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
✅ من کلاس پنجم دبستان هستم.چگونه می توانم املای فارسیام را تقویت کنم؟
⬅️ راهکار 1- به مطالعه ی کتاب های درسی اکتفا نکنید از کتاب ها و مجلات در سطح خودتان برای آشنایی با کلمات بیشتر استفاده کنید.
⬅️ راهکار 2 - حتما در منزل املای متن های کتاب درسی یا جزوه های معلم را خودتان کار کنید.
⬅️ راهکار 3 - سعی کنید برای یکی از اعضای خانواده املا بگویید با این کار شما سعی می کنید کلمات سخت را پیدا کنید و با آنها املا بگویید.
⬅️ راهکار 4 - برای تقویت املای فارسی علاوه بر مطالعه دقیق و خط کشی زیر کلمات و نوشتن چند بار از روی این کلمات ،باید از کتابهای داستان نیز استفاده نمایید .یک داستان را انتخاب کرده و با مطالعه آن علاوه بر افزایش مهارت خواندن ،کاربردهای مختلف واژگان را نیز می آموزید و این امر به مرور به تقویت املای شما کمک می کند ..
⬅️ راهکار 5 - برای تقویت املای فارسی، در هر درس زیر کلماتی که از لحاظ املایی مشکل هستند خط بکشید و چند بار از روی آن #بنویسید. می توانید از پدر و مادر خود بخواهید به شما املا بگویند تا نقاط ضعف شما مشخص شود. به تلفظ کلمات دقت کنید و آن ها را به خاطر بسپارید. در ضمن یاد گرفتن معنای کلمات در تقویت املا مؤثر است.
⬅️ راهکار 6 - برای تقویت املای فارسی خود نیاز است که به قسمت مهارت های نوشتاری خود توجه ویژه داشته باشید،
یک دفترچه یادداشت برای درس املاء در نظر بگیرید و به صورت مرتب برای هر درس لغات مشکل را هر شب نوشته و جلوی هر کدام از آنها جای خالی به اندازه 3 بار قرار دهید، با فاصله های مرتب سعی کنید از روی هر لغت بنویسید و در مراحل بعدی لغات با کلمات مشابه را برای خود مشخص کنید و مرور کنید و با استفاده از تمرینات کتاب های کار جملات دارای غلط املایی را مشخص و لغات صحیح آن را یاد بگیرید
⬅️ راهکار 7 - برای نوشتن درست املای کلمات ،ابتدا یادداشتن معنی کلمه خیلی مهم است. بهتر است دامنه کلماتت را افزایش دهی، برای تقویت این کار استفاده از کتاب های غیر_درسی مثل خواندن کتاب داستان، می تواند کمک کننده باشد. یادداشتن هم خانواده ها، هم معنی ها نیز راه حل خوب و مناسب برای تقویت املای فارسی شما است.
⬅️ راهکار 8 - ابتدا باید متن کتاب درسی را به طور دقیق و درس به درس روخوانی کنید سپس خودت لغات پیچیده را انتخاب کرده ویک بار از خودت املا بگیر بعد از این کار از مادرت خواهش کن تا از شما املایی بگیرد وبعد آن را تصحیح کند و کلماتی را که اشتباه نوشتید را دوباره تمرین کنید و برای تقویت بیشتر این بار شما از مادرتان املا بگیرید و آنرا تصحیح نمایید با تمرین واستفاده از این روش می توانید املای خود را تقویت کنید.
❇️پایه پنجم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar
پاییز ناقلامنم
دخترک بلا منم
وقتی که از راه میرسم
باناله وآه میرسه
برگ درختا زیادمیشه
هوا آهسته سرد میشه
گلابی وسیب و انار
میاد توپاییزبه بار
سه ماه دارم پشت هم
بامن بخون تویکدم
مهروآبان وآذر
✅ در راستای صوت آموزی و افزایش گنجینه ی لغات دانش آموزان سری کلمات صداهای اول (هم آغاز) و صداهای آخر (هم پایان) جهت سهولت کار اولیا ارائه می گردد.
⬅️ صدای اول (هم آغاز آ)
آلبالو آتش آناناس آدامس آهو آب آبی آدم برفی آش آچار
⬅️ صدای آخر ا
دریا پیتزا پا عصا لوبیا هزار پا هشت پا
⬅️ صدای اول اَ
اَسب اَنار اَنگشتر اَلماس اَره اَنگور اَبر اَبرو
⬅️ صدای اول اُ
اُتو اُتوبوس اُمید اُتاق اُردک اُلاغ اُستخوان
⬅️ صدای اول اِ
اِمام اِسکیت اِداره اِژدها اِستکان
⬅️ صدای آخر ( اِ ) ه
پنکه دانه ماسه شانه ستاره پروانه کاسه پسته
نرده گربه دوچرخه مدرسه پنجره سکه سرکه
⬅️ صدای اول ای
ایران ایمان ایست ایستاد
⬅️ صدای آخر ای
بینی سینی بیداری قیچی سبزی طوطی قوری ماهی
⬅️ صدای آخر او
گردو آلو هُلو آلبالو زردآلو ابرو چاقو ترازو
⬅️ صدای اول ب
بابا بادکنک بستنی بینی برف برگ ببر بالن بز بادام
⬅️ صدای آخر ب
کتاب کباب آب تاب سنجاب طناب عقاب
⬅️ صدای اول پ
پرستو پا پسته پونه پیتزا پرچم پیاز پرتقال پشه پنکه
⬅️ صدای آخر پ
توپ زیپ لامپ سوپ
⬅️ صدای اول ت
تراش تاب تانک تمساح تفنگ تلویزیون
تخم مرغ تربچه تلفن
⬅️ صدای آخر ت
دست سوت فوت ساعت انگشت درخت کبریت
⬅️ صدای اول ج
جوجه جارو جوراب جاکفشی جانماز جغد جیب
⬅️ صدای آخر ج
تاج کاج هویج دماسنج
⬅️ صدای اول چ
چیپس چاقو چسب چکش چادر چنگال چشم
⬅️ صدای آخر چ
قوچ قارچ پارچ پیچ مچ
⬅️ صدای اول خ
خیار خربزه خرچنگ خرگوش خیابان خورشید خط کش
⬅️ صدای آخر خ
یخ میخ سیخ نخ ملخ
⬅️ صدای اول د
دارو دندان دکتر در دست داس درخت دستکش
⬅️ صدای آخر د
مسجد مداد جغد سبد خورشید گوسفند
⬅️ صدی اول ر
روباه ، رنگین کمان ، رود ، رادیو ، رنده
⬅️ صدای آخر ر
سماور کبوتر انگور انار انگشتر سیر شیر شتر ببر دکتر چادر موتور آچار شلوار قطار انجیر خیار شمشیر
⬅️ صدای اول ز
زنبور زرافه زمین زیپ زرد
⬅️ صدای آخر ز
سبز سرباز موز موز میز غاز پیاز
⬅️ صدای اول ژ
ژیان ژاله ژاکت ژله
⬅️ صدای آخر ژ
ماساژ پاساژ گاراژ شوفاژ
⬅️ صدای اول س
سیب سینی سینا سبزی سبزه سرباز ستاره سبد سامان سوسک سوزن
⬅️ صدای آخر س
داس آناناس آدامس گیلاس خرس خروس قفس طاووس
⬅️ صدای اول ش
شیر شکلات شیرینی شیما شتر شانه شلوار شلغم
⬅️ صدای آخر ش
آش فرش دوش تراش خرگوش خط کش موش گوش
⬅️ صدای اول ف
فیل فرش فنجان فرفره فوت
⬅️ صدای آخر ف
کیف برف قیف لیف
⬅️ صدای اول ق
قاشق قوری قابلمه قورباغه قند قندان قیف
⬅️ صدای آخر ق
قاشق فندق صندوق قایق
⬅️ صدای اول ک
کتاب کباب کمد کاهو کلم کالباس کفش کیف
کوزه کاسه
⬅️ صدای آخر ک
بادبادک بادکنک تانک بانک موشک مسواک عینک کفشدوزک
⬅️ صدای اول گ
گرگ گوسفند گوزن گاری گل گِل گیره
⬅️ صدای آخر گ
گرگ سگ سنگ تفنگ خرچنگ برگ نهنگ
⬅️ صدای اول ل
لاله لوله لباس لانه لاستیک لبو لاک لاک پشت لیوان لامپ
⬅️ صدای آخر ل
فیل بیل گُل گِل فلفل عسل پرتقال یخچال سطل
⬅️ صدای اول م
مادر موز میز میمون مینا مداد مدرسه مسجد میخ مار مارمولک موش موشک
⬅️ صدای آخر م
بادام کرم پرچم چشم سیم
⬅️ صدای اول ن
نان نانوا نیمکت نیمرو نیسان نخ نهنگ نرده نارنگی نمک نمکدان
⬅️ صدای آخر ن
قرآن نان باران آسمان دندان رنگین کمان #زبان اُستخوان حلزون
⬅️ صدای آخر ه
هوا هواپیما هندوانه هویج هلو
⬅️ صدای آخر ه
ماه کوه ده نُه سیاه روباه چاه کلاه
⬅️ صدای اول ی
یخ یخچال یاس یاسمن
⬅️ صدای آخر ی
چای
⬅️ صدای اول و
ورزش واکس والیبال وزنه وزنه بردار
⬅️ صدای آخر و
گاو سرو *
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/tadriis_yar