معانی فارسی هشتم.docx
22K
⏰معنی شعر ادبیات
🍓 بصورت کامل
🚦پایه هشتم
@MoallemYariR8 پرسش و پاسخ فصل 2 علوم.pdf
790.9K
@MoallemYariR8 پرسش های فصل 1تا8 علوم.pdf
1.39M
🔺 پرسش و پاسخ های فصل 1تا8 #علوم هشتم
🔸 #فصل1 : مخلوط و جداسازی مواد
🔸 #فصل2 : تغییرهای #شیمیایی در خدمت زندگی
🔸 #فصل3 : از درون اتم چه خبر
🔸 #فصل4 : تنظیم عصبی
🔸 #فصل5 : حس و حرکت
🔸 #فصل6 : تنظیم هورمونی
🔸 #فصل7 : الفبای #زیست فناوری
🔸 #فصل8 : تولید مثل در جانداران
🔸 درس 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 #علوم هشتم
🔸 درس اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم و هشتم #علوم هشتم
▪️ #سری1
🔸 هشتگ ها : ##علوم , #فصل1#علوم , #فصل2#علوم , #فصل3#علوم , #فصل4#علوم , #فصل5#علوم , #فصل6#علوم , #فصل7#علوم , #فصل8#علوم , #فصل1تا8#علوم
@MoallemYariR8 فصل 2 ریاضی پاسخنامه (10).pdf
1.21M
🔺 آزمون فصل دوم #ریاضی هشتم با پاسخنامه
🔹 #پاسخنامه دارد
🔸 #فصل2 : عددهای اول
🎯👈 نمونه سوال فصل 2 #ریاضی_هشتم
سوالات_خط_به_خط_علوم_هشتم_فصل_2_تغییرات_شیمیایی_در_خدمت_زندگی.pdf
1.53M
🍓سوالات ##علوم تجربی
📮فصل دوم
📌پایه هشتم
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هشتم 👇 چاپ ۱۴۰۰
**
درس ۱ :
"ساختار" و "محتوا" ی هر اثر / ردیف و قافیه / بن مضارع، مصدر، زمان /
اشاره غیر مستقیم به آرایه "تلمیح" در شعر [بهتر است، "تلمیح"، گفته شود.]
درس ۲ :
ارکان آرایه ی "تشبیه" / نمادهای درس
(خفاش، طاووس) / فاصله
میان واژه ای
درس ۳:
آرایه "واج آرایی" (نغمه حروف) /
تبدیل واژه های جمع به مفرد و برعکس [با نشانه جمع فارسی]
درس ۴ :
یادآوری اجزای (اصلی) جمله (نهاد، مفعول، متمم، فعل) [چهار تا ]
و معرفی اسم (اینکه ؛ اجزای اصلی جمله به جز فعل، همگی "اسم" هستند.) / اعداد در متن املا، همیشه با حروف، نوشته می شوند.
[ به بچه ها گفتم در انشا نیز، چنین کنید.]
درس ۶ :
ادبیات اندرزی یا تعلیمی با نمونه کتابها / ارتباط معنایی(قرابت) یک بیت نظامی با قسمتی از درس.
درس ۷ :
گروه اسمی و (فقط) معرفی هسته/
مواردی که گذاشتن "مد"، الزامی است و در مواردی که نباید باشد؛
مآل اندیش ، درآمد، الآن....
فرایند، پیشامد،...
درس ۸ :
قالب شعری "مثنوی" / تفاوت معنایی واژه "دولت" در گذشته و امروز
درس ۹ :
وابسته های اسم ۱ ؛ وابسته پسین= صفت بیانی / دقت در واژه های عربی همزه دار و واژه هایی که نقش نمای اضافه دارند.
درس ۱۰ :
آرایه ادبی "جناس" (صبا،سبا/ آرام، رام / نام، نامه..)
[اشاره ای به انواع جناس، نشده است]
تفاوت خواندن و نوشتن برخی
واژه ها؛
"پنبه،منبر، سنبل،شنبه..."
[بدون اشاره مستقیم، همه مثالها را از فرایند واجی "ابدال" آورده است. این فرایندها(کاهش، افزایش، ابدال و ادغام)، مربوط به متوسطه دو هستند]
درس ۱۱ :
وابستهها اسم ۲ (پیشین) ؛ صفت اشاره، صفت شمارشي / الفبای فارسی،
پرنقطه ترین الفبای دنیا
درس ۱۲ :
وابسته های اسم ۳ (پیشین) ؛ صفت پرسشي، صفت تعجبی / واژه های
هم خانواده / تمرین گروه اسمی برای ؛ وابسته پیشین، هسته، وابسته پسین
درس ۱۳ :
آرایه ادبی "کنایه" / ترکیب وصفی و اضافی / نوشتن مفرد واژه های جمع مکسر و سپس جمع بستن آنها با نشانه های جمع فارسی.
[همه مثالها، جمع مکسر است؛ عوامل،
مفاهیم، فضایل... ، ولی اشاره به آن نشده .بهتر است جمع "مکسر" گفته شود. ] / "ی" میانجی(بوی گل...).
[چون نوشته؛ حرف (صامت) ، به این بهانه، می توانیم واج ها ( صامت و مصوت) را مختصر معرفی کنیم. ]
درس ۱۴ :
آشنایی بیشتر با "ردیف"
[ مطلب بسیار خوبی در این باره نوشته است به بهانه ردیف "تشنه" در سوزناکترین شعر کتاب(یاد حسین ع) ]
واژه های متضاد درس (آرایه تضاد)
درس ۱۶ :
وابسته های اسم ۴ ؛ صفت مبهم
(وابسته پیشین)
[ از صفت های مبهم، فقط "چند" و "فلان" را نوشته و در تمرین همین درس، صفت مبهم "هر" نیز آمده است. بنابراین، خوب است فعلا پنج صفت مبهم؛
هر، همه، چند، هیچ، فلان، به بچه ها گفته شود.] / شکل افزودن "ب" پیشوند به ابتدای برخی فعل ها
( آمد، افروخته،افکنده....)
[بیامد، بیفروخته، بیفکنده.... ]
درس ۱۷ :
ترجمه ( عبارتهای عربی و انگلیسی) و جای قرار گرفتن "فعل" در آنها و زبان فارسی / پیدا کردن واژه های
تنوین دار از متن درس / جدولی داده شده (مفرد و جمع)، از مفردها، جمع "مکسر" خواسته و برعکس.
[ باز هم نامی از جمع "مکسر" نیامده!
و پیشتر نوشتم که بهتر است به بچهها گفته شود.]
*
یادآوری پایانی: 👇
۱_ اشاره ای به مسند، فعل اسنادی و ساخت واژه ها نشده است.
۲_یک قالب شعری "مثنوی" دارد.
۳_ شش آرایه در کتاب، آمده است ؛
تلمیح، تشبیه،واج آرایی، جناس، کنایه، تضاد.
__
توفیق، رفیق راهتان باد!
هدایت شده از تدریس یار پایه هفتم
طبق آیین نامۀ ارزشیابی تحصیلی دورۀ اول متوسطه، نمرۀ ارزشیابی دروس فارسی و املا و انشا به این شرح است:
قرائت فارسی: ۱۰نمره شفاهی و ۱۰ نمره کتبی
املا فارسی: ۲۰ نمره کتبی
نگارش فارسی: ۲۰ نمره کتبی
در طول هر نوبت ۵ نمره از نمره ارزشیابی تکوینی به فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان اختصاص می یابد.معلمان می توانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان،منظور نمایند.