eitaa logo
تدریس یار پایه هشتم
7.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
4.5هزار ویدیو
11.9هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هشتم 👇 چاپ ۱۴۰۰ ** درس ۱ : "ساختار" و "محتوا" ی هر اثر / ردیف و قافیه / بن مضارع، مصدر، زمان / اشاره غیر مستقیم به آرایه "تلمیح" در شعر [بهتر است، "تلمیح"، گفته شود.] درس ۲ : ارکان آرایه ی "تشبیه" / نمادهای درس (خفاش، طاووس) / فاصله میان واژه ای درس ۳: آرایه "واج آرایی" (نغمه حروف) / تبدیل واژه های جمع به مفرد و برعکس [با نشانه جمع فارسی] درس ۴ : یادآوری اجزای (اصلی) جمله (نهاد، مفعول، متمم، فعل) [چهار تا ] و معرفی اسم (اینکه ؛ اجزای اصلی جمله به جز فعل، همگی "اسم" هستند.) / اعداد در متن املا، همیشه با حروف، نوشته می شوند. [ به بچه ها گفتم در انشا نیز، چنین کنید.] درس ۶ : ادبیات اندرزی یا تعلیمی با نمونه کتابها / ارتباط معنایی(قرابت) یک بیت نظامی با قسمتی از درس. درس ۷ : گروه اسمی و (فقط) معرفی هسته/ مواردی که گذاشتن "مد"، الزامی است و در مواردی که نباید باشد؛ مآل اندیش ، درآمد، الآن.... فرایند، پیشامد،... درس ۸ : قالب شعری "مثنوی" / تفاوت معنایی واژه "دولت" در گذشته و امروز درس ۹ : وابسته های اسم ۱ ؛ وابسته پسین= صفت بیانی / دقت در واژه های عربی همزه دار و واژه هایی که نقش نمای اضافه دارند. درس ۱۰ : آرایه ادبی "جناس" (صبا،سبا/ آرام، رام / نام، نامه..) [اشاره ای به انواع جناس، نشده است] تفاوت خواندن و نوشتن برخی واژه ها؛ "پنبه،منبر، سنبل،شنبه..." [بدون اشاره مستقیم، همه مثالها را از فرایند واجی "ابدال" آورده است. این فرایندها(کاهش، افزایش، ابدال و ادغام)، مربوط به متوسطه دو هستند] درس ۱۱ : وابسته‌ها اسم ۲ (پیشین) ؛ صفت اشاره، صفت شمارشي / الفبای فارسی، پرنقطه ترین الفبای دنیا درس ۱۲ : وابسته های اسم ۳ (پیشین) ؛ صفت پرسشي، صفت تعجبی / واژه های هم خانواده / تمرین گروه اسمی برای ؛ وابسته پیشین، هسته، وابسته پسین درس ۱۳ : آرایه ادبی "کنایه" / ترکیب وصفی و اضافی / نوشتن مفرد واژه های جمع مکسر و سپس جمع بستن آنها با نشانه های جمع فارسی. [همه مثالها، جمع مکسر است؛ عوامل، مفاهیم، فضایل... ، ولی اشاره به آن نشده .بهتر است جمع "مکسر" گفته شود. ] / "ی" میانجی(بوی گل...). [چون نوشته؛ حرف (صامت) ، به این بهانه، می توانیم واج ها ( صامت و مصوت) را مختصر معرفی کنیم. ] درس ۱۴ : آشنایی بیشتر با "ردیف" [ مطلب بسیار خوبی در این باره نوشته است به بهانه ردیف "تشنه" در سوزناکترین شعر کتاب(یاد حسین ع) ] واژه های متضاد درس (آرایه تضاد) درس ۱۶ : وابسته های اسم ۴ ؛ صفت مبهم (وابسته پیشین) [ از صفت های مبهم، فقط "چند" و "فلان" را نوشته و در تمرین همین درس، صفت مبهم "هر" نیز آمده است. بنابراین، خوب است فعلا پنج صفت مبهم؛ هر، همه، چند، هیچ، فلان، به بچه ها گفته شود.] / شکل افزودن "ب" پیشوند به ابتدای برخی فعل ها ( آمد، افروخته،افکنده....) [بیامد، بیفروخته، بیفکنده.... ] درس ۱۷ : ترجمه ( عبارتهای عربی و انگلیسی) و جای قرار گرفتن "فعل" در آنها و زبان فارسی / پیدا کردن واژه های تنوین دار از متن درس / جدولی داده شده (مفرد و جمع)، از مفردها، جمع "مکسر" خواسته و برعکس. [ باز هم نامی از جمع "مکسر" نیامده! و پیشتر نوشتم که بهتر است به بچه‌ها گفته شود.] * یادآوری پایانی: 👇 ۱_ اشاره ای به مسند، فعل اسنادی و ساخت واژه ها نشده است. ۲_یک قالب شعری "مثنوی" دارد. ۳_ شش آرایه در کتاب، آمده است ؛ تلمیح، تشبیه،واج آرایی، جناس، کنایه، تضاد. __ توفیق، رفیق راهتان باد!
هدایت شده از تدریس یار پایه هفتم
طبق آیین نامۀ ارزشیابی تحصیلی دورۀ اول متوسطه، نمرۀ ارزشیابی دروس فارسی و املا و انشا به این شرح است: قرائت فارسی: ۱۰نمره شفاهی و ۱۰ نمره کتبی املا فارسی: ۲۰ نمره کتبی نگارش فارسی: ۲۰ نمره کتبی در طول هر نوبت ۵ نمره از نمره ارزشیابی تکوینی به فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان اختصاص می یابد.معلمان می توانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان،منظور نمایند.
نمونه ی آزمون وسوالات امتحانی