✍ ۲۱ نکته تربیتی برای مربیان
نکات تربیتی و آموزشی جهت تعلیم و تربیت بهتر دانش آموزان :
۱- سعی کنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید نه به نداشته های آنان.
۲- همه به محرّک نیاز دارند، تشویق نوعی محرّک است.
۳- اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد، از آن درس و کلاس راضی خواهد بود.
۴- انتقاد سازنده را همیشه با بیان یکی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز کنید.
۵- رفتار را سرزنش کنید نه شخصیت را. شما را دوست دارم، اما کار شما را دوست ندارم.
۶- برای تسلط بر دانش آموزان ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم.
۷- همه شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آنها نداشته باشیم.
۸- در وجود دانش آموز ضعیف باید خوبیها را بجویید و آنها را تقویت کنید.
۹- هرگز دانش آموزی را به کاری که نمی توانید تهدید نکنید. چرا که او طرف برنده خواهد شد.
۱۰- فرمول تنبیه را پاک کنید و فرمول تشویق را جایگزین کنید.
۱۱- بهداشت کلامی خود را رعایت کنید.
۱۲- دانش آموزان آنگونه که ما می خواهیم نمی شوند، بلکه آنگونه که هستیم می شوند.
۱۳- برای رسیدن به هدفهای خود در کلاس، مثبت فکر کنید.
۱۴- برای اثرگذاری بر دانش آموزان، ابتدا باید به خواسته های آنها توجه کنید.
۱۵- یاد ندهیم ازهم یاد بگیریم. حاکم شدن یک سلیقه، نه شدنی است نه مطلوب.
۱۶- چشم دانش آموز به رفتار و گوش او به گفتار ماست. پس مواظب باشیم چه می کنیم و چه می گوییم.
۱۷- با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموز امروز و فردا را آموزش داد.
۱۸- نظم کلاس نتیجه تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه طرح درس خوب.
۱۹- بهترین پادزهر معلم برای بدرفتاری دانش آموز این است که مایل باشد به دانش آموز کمک کند.
۲۰-برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابید، ابتدا باید به دل او راه پیدا کنید.
۲۱-تکالیف باید تابع توان دانش آموز باشد و مایه سرگرمی، نه مایه عذاب.
#معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
هدایت شده از بانوی بروز
#روانشناسی
💢تفاوت افکار و رفتار های افرادی که #ذهن بسته دارند با افرادی که #ذهن_باز دارند.
#حجاب
#چادرانه
#لذت_چادر
🌱@lezzate_chador🌱
Eitaa.com/lezzate_chador
هدایت شده از بانوی بروز
AUD-20200904-WA0006.mp3
8.41M
#صوت
بسیار زیبا
تقدیم با احترام🌺
💠 یککربلامقابلهرانتخابماست
#حجاب
#چادرانه
#لذت_چادر
🌱@lezzate_chador🌱
Eitaa.com/lezzate_chador
💢علم ومهارت به روز ومعلم امروز
✍انسان موجودی خلّاق و برخوردار از ذاتی هستیبخش و دوستدار رشد و کمال و خدمت است، و اگر در قلمروهای مادی و معنوی زندگی شخصی و اجتماعی خود خلق و تولید نکند و حرکت و رویش و زایش نداشته باشد، از مدار انسانیت خارج میشود.
همچنین، هیچ نهادی به اندازه آموزشوپرورش ـ این انسانیترین نهاد اجرایی کشور ـ در تمهید لوازم توسعهیافتگی نقش ندارد.
در این دوران است که در دانشآموز هسته اولیه مشارکت اجتماعی، مسئولیتپذیری، اعتمادبهنفس، قانونگرایی، استقلال شخصیت، تفکر انتقادی و خلاقیت شکل میگیرد.
اما، معلم خوب، ناخدای کِشتی تعلیموتربیت آیندهسازان کشور و پرورشدهنده روح و جان نسلها و عامل اصلی تحوّل بنیادین در جامعه است.
ایجاد روحیه پرسشگری و نقد علمی، نوآوری، ابتکار، انگیزه سالم و رقابت درست در شاگردان؛ سوق دادن آنان به تفکر خلاق، همافزایی و کار گروهی؛ تقویت مهارتهای حرفهای و ارتباطی و اعتمادبهنفس؛ بهرهگیری از روش مناسب و روزآمد تدریس و یاددهی و ارتباط کلامی و چشمی مناسب با مخاطبان از دیگر ویژگیهای یک معلم خوب و موفق است
ایجاد روحیه پرسشگری و نقد علمی، نوآوری، ابتکار، انگیزه سالم و رقابت درست در شاگردان؛ سوق دادن آنان به تفکر خلاق، همافزایی و کار گروهی؛ تقویت مهارتهای حرفهای و ارتباطی و اعتمادبهنفس؛ بهرهگیری از روش مناسب و روزآمد تدریس و یاددهی و ارتباط کلامی و چشمی مناسب با مخاطبان از دیگر ویژگیهای یک معلم خوب و موفق است.
زندگی دانشآموزان و دانشجویانی که مهارتها و جزئیات نظری و کارکردی اداره کسبوکار را به درستی در کلاس بیاموزند، بدون تردید توسعه مییابد.
آنان با کسب مهارتهای علمی و فنی و برخورداری از ایدهها و روحیه کارآفرینی، فعال و بانشاط چرخهای توسعه کشور را به حرکت درمیآورند.
آنگاه که رمزوراز چگونگی استفاده از آموختههای خود در خلق ایده و ثروت را بیاموزند؛ آنگاه که در خارج از کلاس و محیطهای زنده کاری نیز به شیوههای مناسب و روزآمد و تعاملهای مستمر و هدفمند با کارآفرینان به شناخت مشکلات و نیز خلاقیتهای ذهنی خود نایل آیند؛ در مسیر حل دشواریها گامهای ارزشمندی برمیدارند.
در تعلیموتعلم صحیح، هدف، ارائه درک درست از مفاهیم به مخاطب است تا با بیدار کردن حس کنجکاوی و گشودن پنجرههای ذهنی در آنها، افقهای تازهای برای دستیابی گشوده شود و به سهم خود، بستر مناسب برای حل مشکلات انسانی مهیا شود.
معلمی هنر بزرگی است که باید سرشار از نوآوری و تازگی باشد تا مخاطب (دانشآموز و دانشجو) که ضرورتاً روزهای زیادی باید او را ببیند، خسته نشود.
موضوع و محور تدریس باید آنقدر جاذبه داشته باشد که قیافه معلم برای شاگرد مطرح نباشد. جریان داشتن بسیار حیاتی است تا احساس یکنواختی بمیرد. برای مثال، اگر عاشق قرمهسبزی یا هر غذای دیگری باشیم، چنانچه پشت سر هم این غذا را به ما بدهند؛ حالمان به هم میخورد. اما هر روز و هر شب صبحانه، ناهار و شام میخوریم. تنوع کیفی غذاها؛ اساساً ما را خسته نمیکند
. درس و تدریس نیز چنین است. به علاوه، با کسب تجربه ارزشمند، تدریس معلم به مراتب باید بهتر و بهتر شود. انباشت تجربهها، تازههای علم و نوآوری، کلیشه شدن را میخشکاند.
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
🌾🖋️🌾📕🌾
*نامه ای به بچه ها بعد از تصحیح برگه های مجازی*
سلام به عزیزان من!
امروز ریز به ریز کارنامه این روزهای شما و این ترم شما و خودم را بررسی می کردم . عکس های سوالات تشریحی را واو به واو تصحیح می کردم تا حقی از کسی ضایع نشود.
اما آنچه مرا بسیار عذاب می داد رسوخ کردن پدیده ای به نام دروغ در عمق وجودمان و در عمق جامعه است. شما را سرزنش نمی کنم چون ما بزرگترها به عنوان معلم و پدر و مادر و اولیا فرهنگی جامعه نتوانسته ایم اهمیت اعتماد و راستی و درستی را به شما بفهمانیم و عواقب بی اعتمادی و دروغ را به تصویر بکشیم.
با خودم فکر کردم چه می شد اگر ما حداقل در جامعه کوچک کلاسمان می توانستیم به هم اعتماد کنیم و یقین کنیم با تکیه بر تلاش خودمان مثلا نمره ای را کسب می کنیم. امروز با بچه های زیادی تماس گرفتم .از بعضی ها خواستم درباره راه حل هایشان برایم توضیح دهند. از بعضی ها خواستم دلیل نقص جوابهایشان را بگویند به بعضی ها به طور مستند نشان دادم که چقدر ناشیانه تقلب کرده اند و به خیال خودم مچشان را گرفتم، و بعضی ها هم حق به جانب مرا سرزنش کردند به داشتن شک!
عده ای طفره رفتند و کتمان کردند عده ای صادقانه اعتراف کردند. باز دمش گرم کسی که صادقانه به من گفت اگر به توانایی خودم تکیه می کردم که نمره ام کم می شد.
بعضی از شما با صداقت و تکیه بر توانایی خودتان سعی کردید به سوالات جواب دهید حتی اگر نمره پائینی بگیرید از دور روی ماهتان را می بوسم.
همسن شماکه بودم حدیثی از حضرت علی (ع ) تن و بدنم را لرزاند و تا امروز هم آن را از حفظم و همیشه با خودم تکرارش می کنم.
لایجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده
هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد مگر اینکه دروغ را ترک کند چه به شوخی چه جدی
این قسمت حتی به شوخی! تا عمق وجودم را لرزاند.
و تا امروز سعی کردم از دروغ دوری کنم و معجزه صداقت و درستی را هر روز در زندگی خودم می بینم.
امروز با کوله باری از دروغ و تقلب (بیشتر از همیشه ) سال تحصیلی را ترک می کنیم.
کرونا تمام می شود و ما دوباره به روزهای عادی برمی گردیم. چنین نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند. اما آنچه می ماند نوع عملکرد ما در شرایط سخت است. عده ای از شما در همین شرایط سخت یادگیری؛ بیشتر از قبل، دوستانشان را حمایت کردند و بازوی من بودند در پاسخگویی به سوالات که سپاسگزار وجودنازنین شان هستم و آرزو می کنم مزد این سخاوت را به زودی در زندگی شان بگیرند.
شاید در زندگی تان روزهایی برسد که به ارزش صداقت و بی ارزشی نمره های امروز پی ببرید
امروز با خودم فکر می کردم اگر هیچکس در دنیا دروغ نگوید چه گلستانی می شود دنیای ما و اعتماد چه حس شیرینی است.
من امروز نه می توانم نه می خواهم در این شرایط سخت و در این آزمون های مجازی سره را از ناسره و راستگو را از دروغگو جدا کنم و این نمرات برایم ارزشی ندارند ارزش واقعی برایم صداقت و روراستی کسانی است که در قدم اول با خودشان رو راست هستند. ارزش واقعی تلاش و پشتکار شما در این شرایط سخت است.
فقط می توانم به عنوان آخرین درس امسال به شما بگویم صداقت و رو راستی و شفافیت گنج پنهان است، دست کم با خودتان رو راست باشید.
دوستتان دارم تا همیشه🌾🌹🌾
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل عجیب و جالبی برای اینکه چرا #حوصله مان در مدرسه، سر می رود و راه حل جالبی برای حل این مسئله و تقویت حافظه بلند مدت👌😮😯
#پائول_کلی #آموزش_فشرده_و_فاصله_دار
نشاط یادگیری
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
«کودکان باید یاد بگیرند که چطور فکر کنند، نه اینکه به چه چیزی فکر کنند.»
مارگارت مید
«هوش بهاضافه شخصیت؛ این هدف آموزش واقعی است.»
«آموزش، پر کردن چاله نیست، بلکه برافروختن آتش است.»
«این وظیفه ما نیست که کودکان خود را آنقدر محکم بار بیاوریم که بتوانند با یک دنیای بیرحم و خشن مواجه شوند. کار ما این است که کودکانی را تربیت کنیم که دنیایی بسازند که کمتر خشن و بیرحم باشد.»
ال. آر. نوست
«خودتان باشید. با همه افراد مهربان باشید و زمانی که مجبور باشید با جمع، جدی باشید. هرروز به هر دانشآموز یک شروع دوباره اهدا کنید.»
سندی کارتیورایت
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
#ميــــزان_يادگيــــرى در حالتـــــهاى مختلف :
10% وقتى ميخوانید
20% وقتى ميشنويد
30% وقتى ميبينيد
50% وقتى ميبينيد و ميشنويد
70% وقتى بحث ميكنيد
80% وقتى تجربه ميكنيد
95% وقتى به ديگران ياد ميدهيد
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
💢گذر از «یاددهی» به «یادگیری»
«من به کسی که آرزویی برای آموختن ندارد ،چیزی تعلیم نخواهم داد .
همچنین هیچ مطلبی را برای کسی که خود در جستجوی درک آن نیست ، توضیح نخواهم داد».
این بیان کنفوسیوس ،معنای عمیق یادگیری را نشان می دهد و مؤید آن است که «یاد دهی» نافی و ناقض «یادگیری» است.
با افزایش حجم شگفت آور دانش درعصر حاضر ، شیوه یاددهی و انتقال مفاهیم از جانب فردی دانا و توانا به فراگیران، مصداق پیدا نمی کند .
از این رو تحول و تبدیل «یاد دهی» به «یادگیری» ضرورت می یابد
. این گذر مستلزم آن است که فرد شیوه آموختن را بیاموزد.
آموزش و پرورش باید به فرد بیاموزد که اطلاعات را از کجا بیابد ؟
چگونه مطالعه کند؟
چگونه دسته بندی و طبقه بندی مجدد نماید؟
صحت آن را بسنجد؟
چگونه از امر عینی به مجرد و از مجرد به عین رجعت کند؟
چگونه مسائل را در جهت تازه ای بنگرد و چگونه به خود بیاموزاند؟
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
اگردانش آموزدرارزیابی کیفیت کارخودش نقش داشته باشدازدرون مشتاق میشود که آنراحفظ کند
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
منظور از داستان زندگی تعریف جزییات نیست
بلکه اگه درس را آمیخته به داستانهای واقعی ومثال ها ومصداق های روشن
بیامیزیم برای آموختگان شیرین ترولذت بخش تر خواهد بود.
#درس_زندگی
✍ #معلمانه
#مدرسه
#تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
✳️ويژگيهاي يك #تدريس_فعال كه دانش آموزان را بيشتر درگير يادگيري مي كند:
1-درس واضح و جذاب ارائه شود.
2-دانش آموزان فعال باشند و نقش داشته باشند در روند تدريس
3-پوشش دادن موضوعات واقعي و قابل لمس در تدريس
4-قابليت درگير كردن گروهي و فردي دانش آموزان
5-قابليت فراهم كردن نظرات و ديدگاههاي دانش آموزان
6-در نظر گرفتن سبك هاي يادگيري دانش آموزان
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#نکته
✅ قبل از ورود به کلاس درس، دو جمله روی کاغذ بنویسیم و همواره جلوی چشممان باشد:
۱- شاید همین کلاسِ ما، تنها خانهی شادیآوری باشد که برخی از دانشآموزان دارند.
۲- دائماً به خودمان گوشزد کنیم که ناجورترین دانشآموزی که داریم، احتمالاً همانی است که به ما بیشترین نیاز را دارد.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لبخند
🔹💠🔹 با وجود کرونا دانش آموزان به مدرسه بروند بهتر است یا نروند پسندیده تر است؟😂
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
🔍راههاي درگير كردن دانش آموزان در فرايند تدريس
1-پرسش از دانش آموزان
2-ارائه بازخورد
3-كار كردن گروهي
4-فعال بودن دانش آموزان
5- نشان دادن راه و فرايند(مسير فعاليت)
6-ايجاد رقابت جمعي
7- ارتباط عاطفي با دانش آموزان
8-ارتباط منطقي بين مطالب يادگيري
9-ارتباط مطالب با زندگي و دنياي واقعي ✳️
10-دادن فرصت و زمان كافي به دانش آموزان براي ارائه مطالب و اظهار نظر
#تدریس_فعال
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#نکته
معلمین بزرگ اعتقاد دارند كه هر دانشآموز میتواند یاد بگیرد، اما شیوههای یادگیری متفاوت هستند.
برخی از آنها بصری، برخی سمعی و برخی خلاصه و چكیده را دوست دارند و برخی با خواندن، خوب یاد میگیرند.
بنابراین معلم باید شیوه چندبعدی را برگزیند. اتخاذ یك روش ثابت برای تدریس به هیچ وجه موفقیتآمیز نیست، زیرا ممكن است یك روش كه برای تعدادی از دانشآموزان مفید واقع میشود، به نیازهای دیگران پاسخ ندهد.
توجه به تفاوتهای فردی، لازمه موفقیت در آموزش و بهرهوری از فعالیتهای آموزشی است.
عدم توجه به تفاوتهای فردی، یعنی حذف بسیاری از استعدادها و تواناییها از صحنهی آموزش و یادگیری.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#درس_زندگی
استاد شاگردانش را به یک گردش تفریحی به کوهستان برده بود .بعد از یک پیاده روی طولانی همه خسته و تشنه در کنار چشمه ای نشستند و تصمیم گرفتند استراحت کنند استاد به هریک از آنها لیوان آبی داد و از آنها خواست قبل از نوشیدن آب یک مشت نمک درون لیوان بریزند. شاگردان هم همین کار را کردند ولی هیچ یک نتوانستند آب را بنوشند چون خیلی شور بود. بعد استاد مشتی نمک را داخل چشمه ریخت و از آنها خواست از آب چشمه بنوشند و همه از آب گوارای چشمه نوشیدند. استاد پرسید: «آیا آب چشمه شور بود؟
و همه گفتند:
نه آب بسیار خوش طعمی بود. استاد گفت: رنج هاومشقت های زندگی نیز همین مشت نمک است نه بیشتر ونه کمتر. این بستگی به شما دارد که لیوان آب باشید و یا چشمه که بتوانید رنج ها را در خود حل کنید. پس سعی کنید چشمه باشید تا بر رنج ها فائق آیید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#ترفند
به نظرم دوره جمله «نداستن عیب نیست» گذشته. امروز با وجود گوگل نداستن واقعا عيبه. همه مون توی جیبمون بزرگترین معلم دنیا رو داریم که به تخصصی ترین سوالات آدم در کسری از ثانیه، دقیق ترین جواب ها رو میده.
#ترفندهای_جستجو_در_گوگل
🔹 استفاده از -
استفاده از علامت خط تیره به شما کمک میکنه در جریان جستجو، یک عبارت با موضوع خاص رو از نتایج جستجو حذف کنید. مثلا اگه دنبال یه ویدئو می گردید و نمی خواید اون ویدئو رو تو سایت یوتیوب ببینید، به این شکل سرچکنید.
Ashura - youtube
جستجو به این شکل باعث میشه تا ویدئوی تریلر مایکل جکسون توی همه سایت ها به غیر از یوتیوب براتون به نمایش دربیاد.
🔹 استفاده از ~
استفاده از علامت «تیلدا» باعث میشه تا گوگل عبارات یا کلمات هم معنی عبارت مورد نظر شما رو هم بهتون نشون بده.
🔹استفاده از "
گذاشتن علامت نقل قول در ابتدا و انتهای یک عبارت یا کلمه باعث میشه که گوگل دقیقا عین همون عبارت رو براتون جستجو کنه، بدون کم و زیاد.
مثلا اگه دنبال آهنگی با اسم زیر هستید، اسم آهنگ رو بین این علامت بذارید تا گوگل دقیقا بره سراغ آهنگ و این عنوان رو در قالب متون دیگه براتون نشون نده:
"به تو از دور سلام"
🔹استفاده از *
استفاده از ستاره یعنی پر کردن جای خالی در یک متن. مثل اگه تیکه ای از شعر یک آهنگ رو نصفه و نیمه یادتون میاد و دنبال نسخه کاملش می گردید، جای کلماتی که یادتون نمیاد از * استفاده کنید.
🔹 استفاده از ..
دونقطه هنگامی در جستجو به کار شما میاد که مثلا بخواید دنبال یک کالا در یک بازه قیمتی خاص بگردید. به عنوان مثال اگه کفشی می خواید که بین چهارصد تا پونصد دلار قیمت داشته باشه، اعداد رو به این شکل تایپ کنید:
400..500
🔹جستجو در یک سایت خاص (Site:)
اگه دنبال ویدئویی از نریمانی تو سایتی خاص مثل يوتيوب می گردید، جستجو باید به این شکل باشه:
Narimani
Site:youtube
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#لبخند
پدرای ما میگفتن از کوه وکمرودریا میگذشتیم تا میرفتیم مدرسه
خواهر وبرادرامون میگن از جاده گلی ردمیشدین میرفتیم مدرسه
ما دهه پنجاهیا روی جاده آسفالت پیاده میرفتیم مدرسه
دهه هفتادیا با مینی بوس وسرویس شلوغ میچپیدن توهم میرفتن مدرسه
دهه هشتادیا با تاکسی خصوصی وبا پز وتکبر میرفتن مدرسه
ولی حالا
دهه نودیا نشستن تو خونه مثل خان مدرسه امده توخونشون😊😊
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان این کلیپ روش ضبط کردن تدریس رو کاملا توضیح داده.
ان شاءالله که مورد استفاده قرار بگیرد
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢 درخواست یک معلم :
🔹از تمام اقشار جامعه خواهش میکنم محتواهای گافهای سهوی دانشآموزان و معلمان در آموزش نوپای مجازی را (حتی برای شوخی) به اشتراک نگذارند.
این محتواها آسیب زیادی به روحیه و اعتماد به نفس فرزندانمان و آموزگارانمان میزند، دلی را میشکند و شاید روزی هم دامان ما را بگیرد
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh