فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لبخند
🔹💠🔹 با وجود کرونا دانش آموزان به مدرسه بروند بهتر است یا نروند پسندیده تر است؟😂
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
🔍راههاي درگير كردن دانش آموزان در فرايند تدريس
1-پرسش از دانش آموزان
2-ارائه بازخورد
3-كار كردن گروهي
4-فعال بودن دانش آموزان
5- نشان دادن راه و فرايند(مسير فعاليت)
6-ايجاد رقابت جمعي
7- ارتباط عاطفي با دانش آموزان
8-ارتباط منطقي بين مطالب يادگيري
9-ارتباط مطالب با زندگي و دنياي واقعي ✳️
10-دادن فرصت و زمان كافي به دانش آموزان براي ارائه مطالب و اظهار نظر
#تدریس_فعال
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#نکته
معلمین بزرگ اعتقاد دارند كه هر دانشآموز میتواند یاد بگیرد، اما شیوههای یادگیری متفاوت هستند.
برخی از آنها بصری، برخی سمعی و برخی خلاصه و چكیده را دوست دارند و برخی با خواندن، خوب یاد میگیرند.
بنابراین معلم باید شیوه چندبعدی را برگزیند. اتخاذ یك روش ثابت برای تدریس به هیچ وجه موفقیتآمیز نیست، زیرا ممكن است یك روش كه برای تعدادی از دانشآموزان مفید واقع میشود، به نیازهای دیگران پاسخ ندهد.
توجه به تفاوتهای فردی، لازمه موفقیت در آموزش و بهرهوری از فعالیتهای آموزشی است.
عدم توجه به تفاوتهای فردی، یعنی حذف بسیاری از استعدادها و تواناییها از صحنهی آموزش و یادگیری.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#درس_زندگی
استاد شاگردانش را به یک گردش تفریحی به کوهستان برده بود .بعد از یک پیاده روی طولانی همه خسته و تشنه در کنار چشمه ای نشستند و تصمیم گرفتند استراحت کنند استاد به هریک از آنها لیوان آبی داد و از آنها خواست قبل از نوشیدن آب یک مشت نمک درون لیوان بریزند. شاگردان هم همین کار را کردند ولی هیچ یک نتوانستند آب را بنوشند چون خیلی شور بود. بعد استاد مشتی نمک را داخل چشمه ریخت و از آنها خواست از آب چشمه بنوشند و همه از آب گوارای چشمه نوشیدند. استاد پرسید: «آیا آب چشمه شور بود؟
و همه گفتند:
نه آب بسیار خوش طعمی بود. استاد گفت: رنج هاومشقت های زندگی نیز همین مشت نمک است نه بیشتر ونه کمتر. این بستگی به شما دارد که لیوان آب باشید و یا چشمه که بتوانید رنج ها را در خود حل کنید. پس سعی کنید چشمه باشید تا بر رنج ها فائق آیید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#ترفند
به نظرم دوره جمله «نداستن عیب نیست» گذشته. امروز با وجود گوگل نداستن واقعا عيبه. همه مون توی جیبمون بزرگترین معلم دنیا رو داریم که به تخصصی ترین سوالات آدم در کسری از ثانیه، دقیق ترین جواب ها رو میده.
#ترفندهای_جستجو_در_گوگل
🔹 استفاده از -
استفاده از علامت خط تیره به شما کمک میکنه در جریان جستجو، یک عبارت با موضوع خاص رو از نتایج جستجو حذف کنید. مثلا اگه دنبال یه ویدئو می گردید و نمی خواید اون ویدئو رو تو سایت یوتیوب ببینید، به این شکل سرچکنید.
Ashura - youtube
جستجو به این شکل باعث میشه تا ویدئوی تریلر مایکل جکسون توی همه سایت ها به غیر از یوتیوب براتون به نمایش دربیاد.
🔹 استفاده از ~
استفاده از علامت «تیلدا» باعث میشه تا گوگل عبارات یا کلمات هم معنی عبارت مورد نظر شما رو هم بهتون نشون بده.
🔹استفاده از "
گذاشتن علامت نقل قول در ابتدا و انتهای یک عبارت یا کلمه باعث میشه که گوگل دقیقا عین همون عبارت رو براتون جستجو کنه، بدون کم و زیاد.
مثلا اگه دنبال آهنگی با اسم زیر هستید، اسم آهنگ رو بین این علامت بذارید تا گوگل دقیقا بره سراغ آهنگ و این عنوان رو در قالب متون دیگه براتون نشون نده:
"به تو از دور سلام"
🔹استفاده از *
استفاده از ستاره یعنی پر کردن جای خالی در یک متن. مثل اگه تیکه ای از شعر یک آهنگ رو نصفه و نیمه یادتون میاد و دنبال نسخه کاملش می گردید، جای کلماتی که یادتون نمیاد از * استفاده کنید.
🔹 استفاده از ..
دونقطه هنگامی در جستجو به کار شما میاد که مثلا بخواید دنبال یک کالا در یک بازه قیمتی خاص بگردید. به عنوان مثال اگه کفشی می خواید که بین چهارصد تا پونصد دلار قیمت داشته باشه، اعداد رو به این شکل تایپ کنید:
400..500
🔹جستجو در یک سایت خاص (Site:)
اگه دنبال ویدئویی از نریمانی تو سایتی خاص مثل يوتيوب می گردید، جستجو باید به این شکل باشه:
Narimani
Site:youtube
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#لبخند
پدرای ما میگفتن از کوه وکمرودریا میگذشتیم تا میرفتیم مدرسه
خواهر وبرادرامون میگن از جاده گلی ردمیشدین میرفتیم مدرسه
ما دهه پنجاهیا روی جاده آسفالت پیاده میرفتیم مدرسه
دهه هفتادیا با مینی بوس وسرویس شلوغ میچپیدن توهم میرفتن مدرسه
دهه هشتادیا با تاکسی خصوصی وبا پز وتکبر میرفتن مدرسه
ولی حالا
دهه نودیا نشستن تو خونه مثل خان مدرسه امده توخونشون😊😊
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان این کلیپ روش ضبط کردن تدریس رو کاملا توضیح داده.
ان شاءالله که مورد استفاده قرار بگیرد
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢 درخواست یک معلم :
🔹از تمام اقشار جامعه خواهش میکنم محتواهای گافهای سهوی دانشآموزان و معلمان در آموزش نوپای مجازی را (حتی برای شوخی) به اشتراک نگذارند.
این محتواها آسیب زیادی به روحیه و اعتماد به نفس فرزندانمان و آموزگارانمان میزند، دلی را میشکند و شاید روزی هم دامان ما را بگیرد
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
هدایت شده از بانوی بروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسید اربعین فصل غم یادته؟ تو جاده می رفتیم باهم یادته؟...😭😭
#بسیار_زیبا
#به_تو_از_دور_سلام
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
🇮🇷🇮🇶 #حب_الحسین_یجمعنا
#arbaeen2020
🌱@lezzate_chador🌱
Eitaa.com/lezzate_chador
💢برای کمک به پرورش #ذهن_خلاق، سوالات کودک را به سرعت پاسخ ندهید.
ابتدا آنها را با پرسیدن «نظر تو چیه؟ خودت چی فکر میکنی ؟»، به چالش بکشید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢– موفقیت مایکروویوی به دست نمی آید!
اگر به اثر مرکب و اثر موجی معتقد شویم و بدانیم که موفقیت در سایه سخت کوشی، نظم و عادت های خوب به دست می آید، متوجه خواهیم شد که نباید در انتظار کسب نتایج آنی باشیم.
تفکر مایکروویوی و فست فودی در مورد موفقیت هرگز وجود ندارد!
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
4_5913457117984983013.pdf
4.02M
✅ نکاتی برای #معلمان در #آموزش_مجازی
✍ در دنیا شاید یک #معلم محسوب شوید. اما برای دنیای #دانش_آموزانتان شما یک قهرمان و الگو هستید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#روش_ها_و_فنون_تدریس
✅ هدفهای رفتاری:
هدفهای رفتاری عبارتند از اعمال، رفتارها، حرکات و آثاری که قابل مشاهده کردن، شنیدن، لمس کردن و قابل سنجش میباشند.
🔷 هدفهای رفتاری تغییراتی است که معلم انتظار دارد تا در آغاز درس و قبل از شروع درس جدید در رفتار دانشآموز مشاهده کند که در اینصورت آن را رفتار ورودی میگوییم و یا اینکه پس از آموختن درس جدید رفتار او تغییر کند که رفتار اخیر رفتار خروجی یا رفتار پایانی نامیده میشود.
🔰 ویژگیهای هدفهای رفتاری:
هدفهای رفتاری به ویژه هنگامی که برای تهیه آزمون و ارزشیابی دانشآموزان به کار میروند باید ویژگیهای زیر را داشته باشند:
1- مخاطب داشته باشند .
2- با یک فعل رفتاری بیان شوند.
3- شرایط فیزیکی و روانی که برای
انجام عمل ( رفتار ) لازم است، معین شود.
4- معیار و درجه مورد انتظار تعیین گردد.
🔰 هدفهای رفتاری چنانچه طبق اصول بیان شوند در زمینههای زیر مفید واقع میگردند:
1- نتایج یادگیری مورد نظر ( مانند دانستن، فهمیدن، کاربرد و غیره ) و تغییرات رفتاری مربوط به آنها مشخص میشوند و زبان مشترکی بین معلم، دانشآموز و ارزشیاب برقرار میگردد.
2- در امر تدریس به معلم کمک میکنند.
3- در امر یادگیری به دانشآموز کمک
میکنند.
4- برای ارزشیابی دانشآموزان از آنها استفاده میشود.
5- تدریس معلم در درسهای بعدی را بهبود میبخشند.
🔶 به ویژه هدفها به معلم کمک میکند تا نحوه ظهور رفتارهایی را که از شاگردان انتظار دارد با دقت بیشتری مشخص کند و برای رسیدن به آنها روشهای تدریس و وسایل و مواد آموزشی مناسب انتخاب نماید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢هدف های رفتاری(2)
🔷 تعیین هدف به طور واضح به معلم امکان میدهد تا به آسانی از نتایج کار خود و دانشآموزان ارزشیابی به عمل آورد و آزمونهای مناسبی در رابطه با اهداف تهیه کند.
فراگیران در پرتو هدفها میتوانند به کمیت و کیفیت پیشرفت خود پی ببرند و فعالیتهای یادگیری خود را با هدفها منطبق سازند.
زیرا آنها به طور دقیق میدانند که در پایان درس چه چیزهایی را باید آموخته باشند و چگونه خود را برای امتحان آماده کنند.
🔰 رفتار ورودی و رفتارهای (خروجی) :
«رفتار ورودی بر آمادگی فرد برای یادگیری تازه دلالت دارد؛ به سخن دیگر آنچه کسی قبلا یاد گرفته است یا آنچه برای شروع به یادگیری مطلبی تازه میبایست یاد گرفته باشد رفتار ورودی او نامیده میشود.
کاربرد اصطلاح رفتار ورودی حاکی از رفتاری است که دانشآموز در آغاز درس دارد. از طریق رفتار ورودی ما بر میزان اطلاعات و تواناییهای یادگیرنده در بدو شروع به یادگیری پی میبریم.
بنابراین رفتار ورودی جایی است که آموزش را باید از آنجا شروع کرد. پس اگر وضع موجود یادگیرنده یعنی آنجایی را که وی فعلا قرار دارد رفتار ورودی بنامیم، وضع آینده او یعنی جایی که قرار است وی را برسانیم رفتار نهایی نامیده میشود».
🔶 به طور خلاصه میتوان گفت، رفتار ورودی به رفتاری اشاره میکند که محصل برای اینکه بتواند رفتار خروجی جدیدی را کسب کند، باید قبلا آن را آموخته باشد. رفتار ورودی به وضعیت کنونی دانشآموز و مهارت یک محصل، در رابطه با وضعیتی که معلم برای آینده او در نظر گرفته است اشاره میکند.
🔷 میتوان گفت که تدریس به منزله آن است که شاگرد را از نقطهای که قرار دارد حرکت دهیم و به نقطهای که مورد نظر است برسانیم، یعنی از رفتار ورودی به سمت رفتار پایانی حرکت کنیم. در مجموع توضیحات مربوط به رفتار ورودی و رفتار خروجی محدوده مسئولیت آموزشی معلم را در هرجلسه تدریس معین میکند.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید تهرانی مقدم:
فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکاناتشان کار میکنند.
🗓 ۲۱ آبان ماه سالروز شهادت سردار تهرانی مقدم پدر علم موشکی ایران دانش آموخته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گرامی باد 🗓
#شهيد_طهراني_مقدم
ـــــــــــــــــــــــــ
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر معتقد هستید که برای جهش بچه ها باید به آنها فشار آورد، این سخنان را بشنوید!👌
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢 روز کتاب و کتابخوانی
هدف از این نام گذاری تاکید بر ارزش کتاب و رشد فرهنگ مطالعه است.
در این روزهای کرونایی که بهتر است بیشتر در منزل بمانیم، کتاب خواندن گزینه ی مناسبی برای استفاده مفید از زمان به نظر می رسد؛ در ادامه 7 راه حل ساده؛ اما کاربردی برای افزایش میزان مطالعه پیشنهاد می کنیم، از دستشان ندهید.
چرا کتاب نمی خوانیم؟
مشغله های کاری، خانوادگی و شخصی، تمرکز نداشتن، بی حوصلگی و حتی قیمت کتاب هایی که دوست داریم، می تواند مطالعه را از الویت های مان خارج کند اما چه طور این یار مهربان را به زندگی روزمره خود برگردانیم؟
- راه حل چیست؟
می توانید یک یا چند گزینه از روش هایی را که در ادامه مطرح کرده ایم، امتحان کنید.
۱) کتاب ها را بشنوید: کتاب های صوتی زحمت مطالعه را کم می کنند و معمولا یک نفر با صدای خوب و رسا مثل دوران کودکی برای مان کتاب می خواند؛ با این روش موقع شستن ظرف ها، رانندگی و انجام دیگر کارهای روزمره می توانیم کتاب بخوانیم و با یک تیر دو نشان بزنیم.
۲) کتاب های الکترونیک را از دست ندهید: این کتاب ها که قابلیت اجرا در گوشی موبایل، تبلت و رایانه را دارند معمولا با قیمت مناسب تر از کتب کاغذی و فیزیکی ارائه می شوند و دسترسی به آنها هم راحت تر است.
۳) فقط 5 صفحه بخوانید: اگر با کمال گرایی مقابله کنید، می توانید روزانه با خواندن حداقل پنج صفحه کتاب، عادت به مطالعه را در خود پرورش دهید؛ در عین اینکه وقت زیادی از شما نمی گیرد.
۴) همیشه همراه خود، کتاب داشته باشید: سعی کنید هر جا که می روید با خودتان کتاب ببرید تا در زمان های مرده هم مطالعه کنید، مثلا وقتی که در بانک منتظر هستید تا نوبت تان شود.
۵) خلاصه کتاب ها را مطالعه کنید: به طور معمول خلاصه کتاب های معروف به خصوص رمان ها کمی بعد از انتشار اثر اصلی، ارائه می شوند و می توانید از آن ها در زمانی که فرصت کافی برای مطالعه ندارید، استفاده کنید.
۶) شریکی کتاب بخوانید: با دوستان اهل کتاب خود، هماهنگ کنید تا هر شب یک نفر، قسمت مشخصی از کتاب را مطالعه کند و با دیگران به اشتراک بگذارد تا در هزینه و وقت همه گروه صرفه جویی شود.
۷) خودتان را تشویق کنید: آخرین پیشنهاد ما برای اینکه بتوانید به کتابخوانی عادت کنید، پاداش دادن به خودتان است. این ترفند روانشناسی برای ایجاد عادات مورد نظر دیگرتان هم موثر است که با دادن هدایای کوچک به خود، می توانند ایجاد شوند.
امیدواریم این نکاتی که با هم مرور کردیم، راهنمای دوست داران پرمشغله ی کتاب شود.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh