eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
576 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مرحوم علامه شیخ محمد تقی شوشتری در مجلد دوازدهم کتابِ سودمند «قاموس الرجال» به شرحِ حال زنانی که نام‌آورانِ تاریخ اسلام یا راویان احادیث معصومانند، پرداخته است: ✔️ أم البنين الكلابية [سلام الله علیها] قال [المصنّف العلّامة المامقانی اعلی الله مقامه]: هي فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن عامر المعروف بالوحيد ابن كلاب بن عامر بن صعصعة. أقول: أسقط من نسبها عدة، ففي نسب قريش مصعب الزبيري: أم البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد بن كعب بن عامر بن كلاب بن ربيعة (نسب قريش / ص ٤٣). و في الطبري: أم البنين بنت حزام أبي المجل بن خالد بن ربيعة بن الوحيد بن كعب بن عامر بن كلاب (تاريخ الطبري / ج ٥ / ص ١٥٣). فتراه أسقط بين " الوحيد " و " كلاب " نفرين " كعبا " و " عامرا " كما أسقط بين " كلاب " و " عامر بن صعصعة "، " ربيعة " و لعله استند في إسقاطه الأول إلى ما في المقاتل: " أم البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد و هو عامر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعة " (مقاتل الطالبيين / ٥٣) لكن لا يبعد كونه من النسخة فنسخته كثير التصحيف، و الأصل في قوله: " و هو عامر "، " بن كعب بن عامر " حتى يتّفقَ مع كلام الزبيري و الطبري. و عليه فقوله: " عامر المعروف بالوحيد " - أيضا - وهمٌ، لعدم قول أحدٍ به سوى ما في تلك النسخةِ. هذا، و وهمَ هنا المفيدُ أيضاً، فقال في الإرشاد: " أم البنين بنت حزام بن خالد ابن دارم " (الارشاد / ص ١٨٦) فبدّل ربيعة بدارم. ثُمّ تسميةُ المصنّف لها بِفاطمةَ لم أدر إلى أي شئ استند، فلم يذكر الزبيري و الطبري و الإصبهاني و العمدة (عمدة الطالب / ص ٣٥٦) و المفيد لها اسما، بل ظاهرُهم أنّ اسمُها. قال المصنف: أول ما ولدت ثم عبد الله ثم جعفر ثم عثمان. قلت: بل جعفر الرابع، ففي المقاتل: قتل عثمان و هو ابن إحدى و عشرين سنة و جعفر و هو ابن تسع عشرة سنة (مقاتل الطالبيين / صص ٥٤ و ٥٥). هذا، و روى المقاتل عن الصادق (عليه السلام) قال: كانت أم البنين تخرج إلى فتندب بنيها أشجى ندبة و أحرقها، فيجتمع الناس إليها يستمعون منها و كان يجيء في من يجيء لذلك فلا يزال يسمع ندبتَها و يبكي (مقاتل الطالبيين / ص ٥٦). و في عمدة الطالب: روى أنّ أميرالمؤمنين (عليه السلام) قال لأخيه - و كان نسابةً عالماً بأنساب العرب و أخبارهم -: " أنظر إلى امرأة و قد ولدتها الفحول لأتزوّجها فتلِدَ لي غلاماً فارِساً " فقال له: تزوّجْ " أم البنين الكلابية " فإنّه ليس في العرب مِن آبائها (عمدة الطالب / ص ٣٥٧). @tafaqqoh
دوفصل‌نامه علمی انسان‌پژوهی دینی 🌐 http://raj.smc.ac.ir/ @tafaqqoh
✔️ دیشب هنگامِ تورّق کتاب «آموزگارِ فقاهت» به ۲ سندِ جالب از مرحوم امام خمینی رحمه‌الله برخوردم؛ ✔️ پیش از این در کتاب «نهضت امام خمینی رحمه‌الله/ سید حمید روحانی زید عزه» و برخی کتبِ شرح حالِ دیگر نیز این اسناد درج شده بودند. 🔹 ملاحظه بفرمایید: @tafaqqoh
✔️ امام خمینی رحمه‌الله ۱ 🔹 بنا بر گزارش در اسفند ماه سال ۱۳۳۵ مرحوم امام بعد از درس آیةالله بروجردی اعلی الله مقامه با حدود ۵۰۰ طلبه درس از میانِ دروسِ مطرح حوزه علمیه قم بوده‌است: 🔸 آقای حاج آقا روح‌الله خمینی که از لحاظ درس، درسی حایز اهمیت است./ تعداد طلاب درس خارج حوزه: در حدود ۵۰۰ نفر/ مسجدی که اقامت می‌کنند: اقامت نمی‌کنند. / منطقه نفوذ و تقلید: ایالات مرکزی و غرب ایران ✔️ در انتهای سند هم مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی «افاض الله علینا من برکات تربتهم» به عنوان علمای علاقه‌مند به معرفی شده‌اند. @tafaqqoh
✔️ امام خمینی رحمه‌الله ۲ 🔹 در گزارش (شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۴۰) بعد از رحلتِ آیةالله بروجردی اعلی الله مقامه از میان علمای قم، مرحوم امام به عنوان گزینه اول برای تصدی معرفی شده‌اند: 🔸 ۱. حضرت آیةالله حاج آقا روح‌الله خمینی که اکنون در حوزه علمیه قم کلاس دارند و بیش از ۴۰۰ نفر را تدریس می‌نمایند. @tafaqqoh
✅ نرم‌افزار آموزگار فقاهت به همت شرکت نسیم شاخص اطلاعات نور (نشان)، وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، تولید و عرضه شد. گفتنی است، این نرم‌افزار که با هم‌کاری مؤسسه ، تهیه و تولید شده است؛ تصویر ۱۰۰ دفتر از تقریرات دروس مرحوم آیة الله محقق داماد (رحمه‌الله) به قلم شاگردان ایشان و دست‌نوشته‌هایی به قلم ایشان را در خود جای داده است. تقریرات حضرات آیات سید محمد علم الهدی، شیخ علی حیدری کاشانی، سید ابوالفضل میرمحمدی (رحمهم الله)، سید محسن خرازی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیری زنجانی، سید محمدعلی علوی گرگانی (حفظهم الله) و ... از جمله تقریرات ارائه شده در نرم‌افزار آموزگار فقاهت است که به‌صورت تصویری (PDF) در اختیار کاربر قرار گرفته است. جهت اطلاعات بیش‌تر و تهیه نرم‌افزار لینک‌ ذیل را کلیک‌کنید: 🌐 https://plink.ir/0Jwtk ✔️ آی تی گفت؛ رسانه تخصصی فناوری اطلاعات قم @itgoft @tafaqqoh
‍ 🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠 🎧 🎤 💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی+ 💠〰💠〰💠〰💠〰💠 💥اصلی ترین منبع برای پژوهش های روانشناسی اسلامی ، و است .  💥اما چگونه می توان فهمی روانشناختی از متون دینی بدست آوریم ؟ 💥چه چالش هایی در این مسیر وجود دارد ؟ 💥برای یافتن پاسخ این پرسش باید به سراغ افرادی رفت ، که پژوهش هایی روانشناختی ناظر به آیات و روایات انجام داده اند . 💥حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی ( عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) تالیفات متعددی در حوزه روانشناسی اسلامی دارند . روانشناسی در قرآن ، روانشناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی ، روانشناسی سلامت ، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی و ... تنها بخشی از آثار و تالیفات ایشان می باشد . 💥حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده ( رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) نیز سالیان زیادی است که بر موضوع روانشناسی اسلامی متمرکز شده اند . پژوهشی در فرهنگ حیا،رضایت از زندگی،مثلث ایمان،رضایت زناشویی، الگوی شادی ،الگوی اسلامی شادکامی و ... نیز از جمله تالیفات استاد پسندیده می باشد . 💠〰💠💠💠〰💠 لینک دریافت دو فایل صوتی📥 ⚫ Www.fatehan.net/post/99 ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
کارگاه_حدیث_در_روانشناسی_بخش_اول.wma
2.08M
‍ ↩ 💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی ✳با همراه باشید ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
کارگاه_کارکردهای_حدیث_در_روانشناسی.wma
14.4M
‍ ↩ 💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی ✳با همراه باشید ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
آمرزشِ من از تو خدایا نیست از بنده جُرم و عفو ز مولا غریب نیست وهّابی و مُعطیِ ذوالمِنَن بنوازی ار به‌لطف گدا را غریب نیست افتاده‌ام به‌خاکِ درت از ره راهَم دهی به‌عالم بالا غریب نیست سودی نمی‌رسد به‌تو از طاعتِ کسی گر بُگذری ز جُرم غریب نیست از بنده دور نیست که جُرم و خطا کند بخشیدن از خدای تعالیٰ غریب نیست می‌کنم به گناهانِ خویش‌تن رحمی کن ای کریم و ببخشا غریب نیست گر طاعتم نبود رایگان ببخش کالا و ریش صاحب کالا غریب نیست گر سزا نبود معصیت مَبین بیچارگی ببین، ز تو این‌ها غریب نیست از من غریب نیست که سوزم در آتشت ور تو دهی به‌نزد خودت جا غریب نیست از حد خود زیاده اگر می‌کنم طلب در حضرتِ کریم تمنّا غریب نیست فیضست و درگه تو، ازین در کجا رود إلحاح بر در تو غریب نیست دارم مَحبّت و او گر در جوارشان دهیم جا غریب نیست رحمه‌الله @tafaqqoh
کفایت غسل از وضو.pdf
504.4K
✔️ کفایت غسل از وضو ✔️ کفایتِ از از مسائلى به شمار مى‌رود که فقیهان نظریاتى گوناگون درباره آن دارند. مشهور به جنابت از وضو معتقد است، ولى در این میان گروهى به استناد تعدادى از احادیث به کفایت غسل‌هاى یا غسل‌هاى واجب و نظر داده‌اند. با این حال هیچ فقیهى به مشروعیت و استحبابِ غسل در همه موارد مشروعیت وضو فتوا نداده است؛ بلکه مشروعیت و استحباب غسل در هر موردى باید داشته باشد. بنابراین اختلاف نظر در کفایت غسل از وضو پس از فرض مشروعیت و استحباب غسل در موارد خاص است. این مقاله با استناد به ادلّه نظریه کفایت غسل از وضو را در غسل‌هاى واجب و مستحب تقویت مى‌کند و آن‌گاه با استناد به برخى ادلّه این احتمال را مطرح مى‌کند که غسل به طور مطلق همانند وضو براى یکى از مشروع مستحب و یا باشد و از این رو اثباتِ نیاز به دلیل خاص ندارد. 📚 مجله «فقه» پژوهش‌گاه علوم و فرهنگ اسلامی ٫ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 http://jf.isca.ac.ir/article_3128.html @tafaqqoh
🔊 دروس آیةالله حسن ممدوحی حفظه الله در پیام‌رسان‌ ✔️ شرح نهج‌البلاغه / مشغولِ شرح حکمت‌ها هستند. / چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود. @ayatollah_mamdouhi ✔️ رساله الانسان علامه طباطبایی رحمه‌الله / ۱۲۲ جلسه / تمام شده است. @allama92 ✔️ رسائل توحیدیة علامه طباطبایی رحمه‌الله / تا کنون ۴۵ جلسه / در حال تدریس @allama92 ✔️ در هر ۲ کانال گاهی صوت حضرت استاد دامت برکاته هم بارگذاری شده است. @tafaqqoh
با تبریک میلادِ حضرت مادر زهرای اطهر - جان‌ها به قربانش - همه دعوتید به حلقه‌ای که برونند زان هُشیارها ⬇️ 🌐 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap @tafaqqoh
«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛ چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ». 🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی! 🔹 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap @tafaqqoh
🔹 کانال درس قطع و ظن رسائل استاد سید عبدالحسین آل یاسین (دام عزه) ارتباط با مدیر کانال: @k_M_mohammadi ✔️ @rasaell 🔹 کانال درس مکاسب محرمه استاد سید مصطفی حسینی نسب دام عزه این کلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌شود. سال ۹۸_۹۹ ✔️ @makaseb_1 🔹 کانال درس استصحاب رسائل استاد حمید وحیدی دام عزه ✔️ @esteshab_Ostad_Vahidi 🔹 کانال درس خیارات مکاسب استاد حمید وحیدی دام عزه ✔️ @kheyarat_ostad_vahidi 🔹 کانال دروس رسائل (اصول ۱ و ۴ طرح جدید) استاد امین اسدپور دام عزه ارتباط با مدیر کانال: @Hossein_iranpour اطلاع دادن خرابی صوت‌ها: @Ahmadi_1397 ✔️ @rasaeel_asadpour 🔹 کانال دروس مکاسب استاد سید حسین هاشمیان دام عزه ارتباط با مدیر کانال: @Mohyieddin ✔️ @do_hashemiyan 🔹 کانال دروس رسائل ۳ و کفایه ۱ استاد سید مهدی هاشمیان دام عزه ارتباط با مدیر کانال: @A_aliz135 ✔️ @ostad_hashemian 🔹 کانال درس کفایه ۱ استاد محمدحسین عبدی دام عزه ✔️ @feghahat_1 @tafaqqoh
🔹 مغنی الادیب 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlY2lVNVlQal9xMzg 🔹 ثورة نحویة؛ فی هیئة تعلیقة استدلالیة علی مغنی الادیب 🌐 https://drive.google.com/open?id=1WLfaMzYi9zXT-P1aeNcXzfDIM0rQ-7As 🔹 تهذیب المغنی (خلاصه‌ای از که قبل از منتشر شده است.) 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlWU1PYXZSUGJjZHc @tafaqqoh
1580735059-9934-98-1-2.pdf
940.2K
بررسی فقهی _ حقوقی عام منطوقی با با تاکید بر رابطه ماده یک قانون مسئولیت مدنی با ماده ۳۲۸ ق.م @tafaqqoh
20150203090110-9906-24.pdf
165.6K
تخصیص لفظ به وسیله‌ی مفهوم مخالف در اصول فقه @tafaqqoh
نقدی بر نظریه‌ی تحریم تدریجی خمر @tafaqqoh
نقدی بر نظریه تحریم تدریجی خمر.pdf
437.2K
نقدی بر نظریه‌ی تحریم تدریجی خمر @tafaqqoh
مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه: 🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989 ✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار: 🌐 http://www.maerefat.com @tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
معرفی ترجمه‌ای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه) از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتاب‌های متعددی در زمینه‌های علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جمله‌ی آن‌ها ترجمه است از به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمه‌ای از سوی نظام، به معرفی ویژگی‌های این ترجمه نیز پرداخته شود. [۱. در تذکره‌ها و شرح حال‌های مختلف، قرنی که نظام در آن می‌زیسته‌است، متفاوت ذکر شده‌است؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد دره‌صوفی دام عزه چاپ دارالحجة] @tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
محکی از دیدگاه ابن سینا هر چند که نظام فلسفی نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه تشکیل می‌دهد و فلسفه او فلسفه خوانده می‌‌شود، ولی با این وجود، ابن‌سینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمی‌داند و در بسیاری از موارد به نقد آن‌ها نیز می‌پردازد. ابن‌سینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه به شمار می‌رود که فلسفه‌ای بر محور است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود می‌داند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا می‌کند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابن‌سینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می‌دانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛ در فلسفه ابن‌سینا موجود، مفهومی است که به بر مصادیقش صدق می‌کند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار می‌گیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل می‌شود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات و سپس ممکنات و در نهایت در پایین‌ترین مرتبه وجود، . در میان این موجودات، خداوند وجود محض داشته، به هیچ موجود دیگری نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و به واجب‌الوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجب‌اند. @tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر روی‌کرد ابن‌سینا در احراز ما بعد الطبیعة در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب در تعیین مقصود نهایی او و شکل‌گیری دو فهم و از سرشت مابعدالطبیعه شده است. هم‌بسته با همین مسأله، در آثار و نیز پژوهش‌های ثانوی مکرر اشاره شده است که ابن‌سینا با طرح میان و مابعدالطبیعه، بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است. این مقاله با تمرکز بر در فلسفه اسلامی نشان می‌دهد که چگونه ابن‌سینا و ، با مشترک معنوی دانستن و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانسته‌اند. @tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمه‌الله قبل از نوشتن شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛ این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه را در بر دارد؛ روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از است؛ غرضِ تألیف جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر ؛ اگرچه بسیاری از مطالب در ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛ 🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله. 📚 «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد: 1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc 2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ 3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg 4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ 5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k 6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk @tafaqqoh