🔊 #دریافت_صوت دروس آیةالله حسن ممدوحی حفظه الله در پیامرسان #ایتا
✔️ شرح نهجالبلاغه / مشغولِ شرح حکمتها هستند. / چهارشنبهها برگزار میشود.
@ayatollah_mamdouhi
✔️ رساله الانسان علامه طباطبایی رحمهالله / ۱۲۲ جلسه / تمام شده است.
@allama92
✔️ رسائل توحیدیة علامه طباطبایی رحمهالله / تا کنون ۴۵ جلسه / در حال تدریس
@allama92
✔️ در هر ۲ کانال گاهی صوت #درس_اخلاق حضرت استاد دامت برکاته هم بارگذاری شده است.
@tafaqqoh
با تبریک میلادِ حضرت مادر زهرای اطهر - جانها به قربانش - همه دعوتید به حلقهای که برونند زان هُشیارها ⬇️
🌐 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap
@tafaqqoh
«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛
چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ».
🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی!
🔹 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap
@tafaqqoh
🔹 کانال درس قطع و ظن رسائل استاد سید عبدالحسین آل یاسین (دام عزه)
ارتباط با مدیر کانال:
@k_M_mohammadi
✔️ @rasaell
🔹 کانال درس مکاسب محرمه استاد سید مصطفی حسینی نسب دام عزه
این کلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میشود.
سال ۹۸_۹۹
✔️ @makaseb_1
🔹 کانال درس استصحاب رسائل استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @esteshab_Ostad_Vahidi
🔹 کانال درس خیارات مکاسب استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @kheyarat_ostad_vahidi
🔹 کانال دروس رسائل (اصول ۱ و ۴ طرح جدید) استاد امین اسدپور دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Hossein_iranpour
اطلاع دادن خرابی صوتها:
@Ahmadi_1397
✔️ @rasaeel_asadpour
🔹 کانال دروس مکاسب استاد سید حسین هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Mohyieddin
✔️ @do_hashemiyan
🔹 کانال دروس رسائل ۳ و کفایه ۱ استاد سید مهدی هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@A_aliz135
✔️ @ostad_hashemian
🔹 کانال درس کفایه ۱ استاد محمدحسین عبدی دام عزه
✔️ @feghahat_1
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب
🔹 مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlY2lVNVlQal9xMzg
🔹 ثورة نحویة؛ فی هیئة تعلیقة استدلالیة علی مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=1WLfaMzYi9zXT-P1aeNcXzfDIM0rQ-7As
🔹 تهذیب المغنی
(خلاصهای از #مغنی_اللبیب که قبل از #مغنی_الادیب منتشر شده است.)
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlWU1PYXZSUGJjZHc
@tafaqqoh
1580735059-9934-98-1-2.pdf
940.2K
#مقاله بررسی فقهی _ حقوقی #تخصیص عام منطوقی با #مفهوم_مخالف با تاکید بر رابطه ماده یک قانون مسئولیت مدنی با ماده ۳۲۸ ق.م
@tafaqqoh
#دریافت_آثار مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه:
🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989
✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار:
🌐 http://www.maerefat.com
@tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
#مقاله معرفی ترجمهای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه)
#چکیده
#نظام_نیشابوری از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتابهای متعددی در زمینههای علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جملهی آنها ترجمه است از #قرآن_کریم به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمهای از سوی نظام، به معرفی ویژگیهای این ترجمه نیز پرداخته شود.
[۱. در تذکرهها و شرح حالهای مختلف، قرنی که نظام در آن میزیستهاست، متفاوت ذکر شدهاست؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد درهصوفی دام عزه چاپ دارالحجة]
@tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
#مقاله
محکی #موجود_بما_هو_موجود از دیدگاه ابن سینا
#چکیده
هر چند که نظام فلسفی #ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه #ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه #مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه #مشاء_اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور #موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛
در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی #مشترک_معنوی است که به #تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و #فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات #مجرد و سپس ممکنات #مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، #هیولای_اولی.
در میان این موجودات، خداوند وجود محض #مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری #وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و #تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند.
@tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
#مقاله وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر رویکرد ابنسینا در احراز #وحدت_موضوع ما بعد الطبیعة
#چکیده
#ارسطو در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب #ابهام در تعیین مقصود نهایی او و شکلگیری دو فهم #الٰهیاتی و #هستیشناختی از سرشت مابعدالطبیعه شده است.
همبسته با همین مسأله، در آثار #کلاسیک و نیز پژوهشهای ثانوی مکرر اشاره شده است که ابنسینا با طرح #تفکیک میان #موضوع و #مسائل مابعدالطبیعه، #موجود بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را #مرتفع نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است.
این مقاله با تمرکز بر #مفهوم_تشکیک در فلسفه اسلامی نشان میدهد که چگونه ابنسینا و #ملاصدرا، با مشترک معنوی دانستن #مفهوم_وجود و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی #نفسالامری در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانستهاند.
@tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛
این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه #یوسف را در بر دارد؛
روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از #المیزان است؛ غرضِ تألیف #البیان جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر #قرآن_به_قرآن؛ اگرچه بسیاری از مطالب #البیان در #المیزان ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛
🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله.
📚 #دریافت_کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد:
1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc
2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ
3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg
4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ
5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k
6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk
@tafaqqoh
تفقه
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین
#دریافت ۲ مقاله در معرفی تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن اثر علامه طباطبایی رحمهالله
✔️ روش علامه طباطبایی (رحمه الله) در تفسیر «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسهی اجمالی با تفسیر «المیزان»
🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_51936.html
✔️ علاّمه طباطبائی (رحمه الله) و تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن
🌐 http://tat.atu.ac.ir/article_5713.html
@tafaqqoh
#پژوهش_لغوی
#روز_مهندس
✔️ ۵ اسفند، بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی رحمهالله
✔️ علامه حسنزاده آملی حفظهالله:
#هندسه از #لغت_فارسی «اَندَزَه» مخفّف کلمه «اندازه» گرفته شده است؛ عرب #اندزه را معرّب و همزه را قلب به هاء کردهاند. زیرا از تلفظ همزه ابا دارند؛ چنانکه در شرح شاطِبی و مجمع البیان آمدهاست.
ایشان میکوشند #همزه را تخفیف دهند و در این تخفیف همزه را قلب به «واو»، «الف» و «یاء» مینمایند. نمیگویند: «أ أنتَ قُلْتَ؟» بلکه میگویند: «آنْتَ»؛ تلفظ همزه را مانند تجشُّع یعنی #آروغ زدن میدانند.
به همین جهت میگویند: اگر در قرآن همزه نبود، ما آن را اصلاً تلفظ نمیکردیم!
اینجا نیز همزه «أندزه» را به «هاء» و «ز» را به دلیل قرب مخرج به «س» تبدیل کردند.
اسم فاعل آن #مهندس است. در #کافی از امام صادق علیهالسلام منقول است: حضرت به یونس بن عبدالرحمن فرمود: «ما الْقَدرُ؟» آیا میدانی قدر چیست؟ #قدر، ایجاد شیء به حد معین میباشد؛ در مقابل #قضا که #حکم_کلی است. قدر پیاده شدن کلیات در حدّ معیّن است؛ «فَتَعلَمُ ما القدر؟ هي الهندسة» یعنی قدر اندازه است.
📚 شرح فارسی الاسفار الاربعة، ج ۱، پاورقی ص ۱۵۹
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب این الرجبیون؟
أعمال شهر رجب الأصبّ
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlN1Nha0Jxc2ItN2s
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب ماه رجب، ماه یگانه شدن با خدا
🖊 استاد اصغر طاهرزاده زید عزه
🌐 http://lobolmizan.ir/book/1192
@tafaqqoh
🔊 معرفی ۵ پایگاه اینترنتی برای #دریافت_صوت دروس حوزوی
«طلبگی تا اجتهاد»: دروس مدرسه علمیه معصومیه قم
🌐 http://tt-ej.ir
«صُدا»: صوت اساتید مطرحِ فعلی حوزه
🌐 http://soda96.ir
«شیعه درس»: آرشیو صوتهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه (فارسی و عربی)
🌐 http://Shiadars.ir
«دایرة المعارف الحوزویة»: دروس حوزه علمیه نجف، کربلا، قم (عربی و فارسی)
🌐 http://howza.net
«درسگفتار»: ارائه صوت برخی دروس، همگام سازی شده با متن کتاب و تقریر درس
🌐 https://darsgoftar.net
@tafaqqoh
📚 #دریافت_تقریرات دروس #خارج_فقه استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 به قلم شاگردانِ حضرت استاد
🌐 https://b2n.ir/066879
⬇️ ⬇️ ⬇️
@tafaqqoh
📚 #دریافت_تقریرات #دروس_خارج #فقه استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 به قلم شاگردان حضرت استاد
✔️ #مکاسب محرمه (zip)
https://b2n.ir/474354
✔️ #ربا در اوراق نقدیه (#پول، #چک و...)
https://b2n.ir/747839
✔️ #کذب
https://b2n.ir/208231
✔️ #ریش_تراشی
https://b2n.ir/561831
✔️ #استمناء
https://b2n.ir/117407
✔️ #التذاذ_جنسی
https://b2n.ir/114467
✔️ #غیبت
https://b2n.ir/077874
✔️ #قمار
https://b2n.ir/031465
✔️ آلات #لهو و #غنا
https://b2n.ir/758551
✔️ #مجسمه سازی
https://b2n.ir/084742
✔️ #کتاب_الحج (zip)
https://b2n.ir/321348
✔️ #کتاب_الصلاة
https://b2n.ir/259127
✔️ #قاعده_لاضرر
https://b2n.ir/450017
✔️ #رؤیت_هلال
https://b2n.ir/001885
✔️ لزوم رؤیت هلال با #چشم_عادی
https://b2n.ir/253704
@tafaqqoh
#دریافت_کتب فقهی استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 نوشتههای حضرت استاد که همگام با تدریسِ مباحث به قلم خودشان تدوین شدهاند.
🌐 https://b2n.ir/979322
⬇️ ⬇️ ⬇️
@tafaqqoh
#دریافت_کتب فقهی استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 نوشتههای حضرت استاد که همگام با تدریسِ مباحث به قلم خودشان تدوین شدهاند.
✔️ المُحرّمات فی الشریعة (word)
https://b2n.ir/707590
✔️ مناسک الحج و العمرة (zip)
https://b2n.ir/169040
✔️ کتاب الصلاة ۱
(pdf)
https://b2n.ir/525814
(Word)
https://b2n.ir/761837
✔️ کتاب الصلاة ۲ (pdf)
https://b2n.ir/833033
✔️ کتاب الصلاة ۳ (word)
https://b2n.ir/479665
✔️ کتاب الصلاة ۴ (word)
https://b2n.ir/519300
✔️ قاعده الزام
(Word)
https://b2n.ir/665083
(Pdf)
https://b2n.ir/015613
✔️ القواعد الفقهیة
(Word)
https://b2n.ir/526372
(Pdf)
https://b2n.ir/647502
@tafaqqoh