🔊 #دریافت_صوت تدریس کتاب شرح نظام (علم صرف) به زبان عربی؛ ۱۰۰ جلسه
🎙 استاد شیخ علی آلمحسن دام عزه
🌐 http://www.almohsin.org/?act=av&action=viewcat&pid=16
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله شکلدهی سبک زندگی و دین پذیری کودکان
🖊 محمد کاویانی
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/362911
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب دروس فی فقه المعاملات (البیع)
🖊 استاد سید کاظم مصطفوی حفظه الله
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله تحقیقی پیرامون قوۀ اعطای حَدّ در ادراکات اعتباری علامه طباطبایی [رحمهالله]
🌐 http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_4406_c1f7bc63e603c5abd8f06ed295c3e372.pdf
#چکیده:
نظریۀ #ادراکات_اعتباری طی چند دهۀ گذشته از سوی برخی شارحان، منتقدان و محققان از زوایای مختلف، مورد مطالعه قرار گرفته و البته باز هم جای پژوهشهای دیگر در اینباره خالی است.
نوشتار حاضر بهدنبال طرح این مسئله و یافتن جواب آن است که #علامه_طباطبایی بر اساس تعریفی که از اعتباریات ارائه داده؛ بر دخالت و تأثیر قوۀ واهمه در شکلگیری #اعتباریات تأکید داشته و همچنین در رسالهها و کتابهای خویش به نقش قوۀ خیال در عمل #اعتبارسازی تصریح کرده است. این پژوهش بر اساس کتب و آراء اندیشمندان مختلف، بهویژه علامه #طباطبایی، بهدنبال تبیین جایگاه هستیشناسانه و معرفتشناسانۀ این دو نیرو و همچنین تعیین نقش آنها یا یکی از آندو در اعطای حکم یک شیء به شیء دیگر است. یافتههای تحقیق را بدینصورت میتوان بیان نمود:
۱. تکلیف جایگاه و کارکرد دو نیروی واهمه و خیال بهصورت روشن در آثار علامه مشخص نشده است.
۲. اگر به سیر اعتبارسازی ذهن انسان توجه شود، علاوه بر نقش قوای دیگر، نقش پیشین عقل در این زمینه غیرقابلانکار است.
۳. اگرچه اموری مانند #استعاره و #مجاز، اهم منابع الهامبخش علامه طباطبایی در طرح نظریۀ اعتباریات است، ولی این موضوعات در عین مشابهت با اعتباریات، با آنها تفاوت جوهری دارند.
۴. از مجموع این مطالب میتوان تعریفی از اندیشههای اعتباری ارائه کرد که به نظر نگارندگان کاملتر از تعاریف موجود در آثار علامه و سایر محققان است.
@tafaqqoh
🔹 حقیقتِ استعمال
اساسیترین مقدمهای که سرنوشت بحث استعمال لفظ در چند معنی را مشخص میکند، #حقیقت_استعمال است؛
@tafaqqoh
⬇️⬇️⬇️
حقیقت استعمال؛ شهید صدر و امام خمینی.pdf
585.6K
#مقاله ماهیتشناسی «استعمال» با نظارت بر مسئله استعمال لفظ در اکثر از معنا
🌐 http://mof.journals.miu.ac.ir/article_2315.html
@tafaqqoh
#مقاله مبناى اصولى حضرت آیة الله بهجت رحمهالله در استعمال لفظ در اکثر از معنا
🔸 مقدمه مقاله:
آنچه فرا رو دارید ترجمه و تلخیص مبحث «استعمال لفظ دراکثر از معنا» از کتاب وزین «مباحث الاصول» تالیف حضرت استاد آیة الله العظمى بهجت مدظله العالى است...
🌐 https://b2n.ir/51747
@tafaqqoh
JRJ_Volume 1_Issue 1_Pages 35-56.pdf
5.62M
#مقاله کارآمدسازی مبحث #حقیقت_شرعیة
🔹 بررسی موردی برخی الفاظ شرعی
✔️ #چکیده
دانش اصولفقه بیشترین نقش را در تمهید قواعدفقه دارد. با این حال، مباحث اصولفقه از نظر کارآمدی، در یک سطح نیست؛ برخی بسیار پرکاربرد و برخی کمکاربرد یا فاقد ثمره است. در متون اصولی، گاه بحثهای درازدامنی وجود دارد که به تصریح اصولیان، فاقد ثمرۀ فقهی است. کارآمدسازی مباحث این دانش، نیازمند بازنگری مباحث آن است؛ بهگونهایکه باید بحثهای فاقد ثمره حذف و یا در صورت امکان به مباحثی مفید تبدیل شوند و مبحث حقیقت شرعیه از این دست است. این بحث بهگونه فعلی فاقد ثمره است. اما از زاویهای دیگر میتوان آن را مطرح کرد به طوریکه به یکی از سودمندترین مباحث این دانش تبدیل شود.
در این نوشتار، با رویکرد یادشده، ضمن طرح فرایند بحث، واژههایی چند ازجمله: #صلات، #زکات، #صدقه، #قرض و #ربا بررسی شده است.
@tafaqqoh
20131111141955-9871-8.pdf
378.3K
#مقاله بررسی حقیقت شرعیه با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمهالله
✔️ #چکیده
الفاظی مانند صلات و زکات و... در عصر امیرمؤمنان (ع) ــ در صورت اثبات وضع ــ در معانی شرعیه حقیقت شده بودند و حتی در عصر خلفا هم میتوان همین ادعا را داشت؛ یعنی در صورت اثبات وضع در زمان ایشان، #حقیقت_متشرعیه ثابت میشود.
اما محل نزاع در این است که این الفاظ در عصر پیامبر اکرم (ص) و لسان ایشان آیا حقیقت بود یا مجاز با قرینه یا به نحوی دیگر؟
در این زمینه پس از تببین مسأله و روشن شدن محل نزاع ــ که در ثبوت و عدم ثبوت حقیقت شرعیه است نه #متشرعیه ــ #هفت قول مطرح میشود و در نهایت بحث منتهی میشود به ثبوت مطلق یا عدم ثبوت مطلق «حقیقت شرعیه» در الفاظی که «کثیرة الاستعمال در معنای غیر عرفی» در لسان پیامبر اسلام (ص) بودهاند. به گونهای که ما احتمال میدهیم پیامبر اسلام (ص) آنها را برای معانی جدید #وضع کرده باشند. در همین قول به ثبوت مطلق و عدم ثبوت مطلق #پنج قول رئیسه مطرح است؛ در این نوشتار پس از تبیین این اقوال به ادله آن پرداخته میشود و پس از واکاوی دقیق در این مورد، بیان خواهد شد که هر پنج قول در مورد لغات شرعی ممکن است و هر لغت باید به طور مجزی بررسی گردد.
در خاتمه بحث، #ثمره داشتن یا نداشتن حقیقت شرعیه مطرح میشود و ادله قائلین به ثمره داشتن و قائلین به عدم ثمره مورد تحقیق قرار میگیرد و بیان خواهد شد که هر فرضی که در بررسی لغت به آن رسیدیم، حکمی دارد که باید متّبَع باشد.
@tafaqqoh