"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ «16»
ونشانههاى ديگرى (در زمين قرار داد) وآنان به وسيله ستاره راه مىيابند.
نکته ها
براى حركت در بيابانها و پيدا كردن راهها، نياز به علائم داريم. علائم طبيعى در روز، و ستارگان در شب، كه خداوند در اين آيه به اين دو امر اشاره مىنمايد.
نه فقط براى شناخت راه از بيراهه، دربيابانها، نياز به علامت داريم، بلكه براى شناخت حقّ از باطل نيز در لابلاى هوسها و غرائز و طاغوتها، به نشانههاى روشن نيازمنديم.
پيامبر صلى الله عليه و آله براى بعد از خود علامتهايى را قرار داد كه هرگاه مردم دچار حيرت و سرگردانى شدند به آنها نظر كنند و حقّ را بشناسند؛
اوّلين آنها حضرت زهرا عليها السلام است كه دربارهاش فرمود: رضاى او رضاى من و غضب او غضب من است.
علامت ديگر ابوذر غفارى است كه پيامبر دربارهاش فرمود: آسمان بر كسى راستگوتر از ابوذر سايه نيفكنده است، تا مردم ببينند زبان ابوذر از چه كسى حمايت مىكند و او در تبعيدگاهِ چه كسى از دنيا مىرود.
علامت ديگر عمّار ياسر است كه پيامبر فرمود: قاتلِ عمّار گروه منحرفند. مردم ديدند كه در جنگ صفين، عمّار به دست لشگر معاويه كشته شد.
و مهمترين علامتِ روشن پس از پيامبر، امام حسين عليه السلام است كه پيامبر دربارهاش فرمود: «حسين از من است و من از حسين».
امام صادق و امام رضا عليهما السلام نيز مىفرمايند: «نحن العلامات و النجم رسول الله». «1»
«1». تفاسير مجمعالبيان و نمونه؛ كافى، ج 1، ص 207، امالى مفيد، 102.
جلد 4 - صفحه 503
ستارگان، هم وسيلهى شناخت جهت قبله هستند و هم در درياها و كويرها كه هيچ علامتى نيست، بهترين وسيلهى راهيابى مىباشند.
پیام ها
1- آيا خدايى كه براى هدايت دنيوى مردم علائمى را قرار داده، از هدايتِ معنوى آنها غافل بوده است؟ وَ عَلاماتٍ ... يَهْتَدُونَ
2- علم هيئت و ستارهشناسى، مورد توجّه اسلام است. «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ»"
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۶جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ «17»
پس آيا آنكه مىآفريند همانند كسى است كه نمىآفريند؟ پس آيا ياد نمىكنيد و پند نمىگيريد؟
نکته ها
از ابتداى سورهى نحل تا اينجا در پانزده آيه، نعمتهاى الهى را برمىشمرد و در اين آيه، يك نتيجه كلّى گرفته و بصورت سؤال، اين مطلب را بيان مىدارد كه: آيا كسىكه خلق مىكند، همانند بتها يا طاغوتهايى است كه قدرت خلق ندارند؟ چرا بجاى خداوند متعال سراغ آنها مىرويد؟
پیام ها
1- درشيوهى تبليغ از جزئى به كلّى برويد. ابتدا نمونههايى را بيان كنيد و سپس نتيجهگيرى كلّى كنيد. بعد از 15 آيه ذكر نعمتها مىفرمايد: «أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ»
2- در شيوهى تبليغ، وجدانِ مخاطب را به قضاوت بگيريد و عقل و فطرت او را بيدار كنيد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
3- عقل و وحى با يكديگر هماهنگ است و آنچه را قرآن بيان كرده عقل مىپذيرد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
4- آفرينش پايان نيافته است بلكه استمرار دارد. «يَخْلُقُ»
جلد 4 - صفحه 504
5- خداشناسى وخداپرستى در نهاد تمام انسانها هست، فقط تذكّر لازم دارد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۷_جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «18»
واگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد، نمىتوانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزندهى مهربان است.
نکته ها
مشابه همين آيه در سورهى ابراهيم آيه 33 آمده است، امّا آنجا در پايان آيه مىفرمايد:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» واينجا در پايان آيه مىفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» آرى! نعمتها نشانهى لطف ورحمت خداست، امّا اين انسان است كه كفران مىكند و به خود و جامعه ظلم مىنمايد.
گرچه شمردنِ نعمتهاى الهى ممكن نيست، امّا ذكر و ياد آنها لازم است. چنانكه در آيه 11 سوره ضُحى مىفرمايد: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» و در زيارت امين اللَّه مىخوانيم:
«ذاكرة لسوابغ آلائك»
انسان حتّى قدرت شمردن نعمتهاى الهى را ندارد چه رسد به قدرتِ شكرگزارى آنها.
از دست و زبان كه برآيد
كز عهدهى شكرش به در آيد
بنده همان به كه زتقصيرخويش
عذر به درگاه خداى آورد
ور نه سزاوار خداونديش
كس نتواند كه بجاى آورد
پیام ها
1- نسبت به آنچه مىدانيد شكر كنيد، نسبت به آنچه نمىدانيد، خداوند غفور و رحيم است. «إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 505"
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۸جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As