"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبِيلًا «72»
و هر كس در اين دنيا كوردل و گمراه باشد، در آخرت نيز كور و گمراهتر خواهد بود.
نکته ها
در قيامت علاوه بر صحنههايى كه انسانها مُهر بر لب و لال برانگيخته مىشوند، عدهاى هم نابينايند. نابينايىِ آنجا ريشه در كور دلى دنيا دارد.
در روايات است: كسى كه حج بر او واجب شود ولى حج نرود، يا قرآن بخواند ولى عمل نكند، كور محشور مىشود. «1»
كور دلى بدتر از كورى چشم است، چنانكه حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «شر العمى عمى القلب»، بدترين كورى، كورى دل است. و همچنين فرمودند: «أشد العمى من عمى عن فضلنا» بدترين و سختترين كورى، كورى كسى است كه چشم ديدن فضايل مارا ندارد. «2»
كورى در قيامت در آيات ديگر هم آمده است، از جمله: «نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى وُجُوهِهِمْ عُمْياً» «3»، همچنين آيهى 125 سوره طه، كور برانگيخته شدن در قيامت را در اثر كور دلى در دنيا و فراموش كردن آيات الهى و اعراض از حقّ دانسته است.
سؤال: در آياتى آمده است كه به گنهكاران گفته مىشود: كتابت (نامهى عملت) را بخوان، «اقْرَأْ كِتابَكَ» اين آيات با نابينايى آنان درقيامت چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: كورى در يكى از مواقف قيامت است، در موقف ديگر بينا مىشوند و حقايقى را كه در دنيا نشناختهاند، آنجا آشكارا مىبينند.
«1». تفسير كنزالدقائق.
«2». تفسير كنزالدقائق.
«3». اسراء، 97.
جلد 5 - صفحه 98
امام باقر عليه السلام مىفرمايد: كسى كه از ديدن آفرينش بهرهى معنوى نگيرد، پس نسبت به آخرتى كه نديده، كوردلتر است. «1»
پیام ها
1- شخصيّت اخروى انسان، بازتابى از شخصيّت دنيوى اوست. «فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى» بصيرتِ اينجا، بصيرت آنجا را در پى دارد و كور دلى اينجا، كورى آنجاست.
«1». توحيد صدوق، ص 455."
#تفسیر_سوره_اسرا_آیه_۷۲_جز۱۵
#سوره_مبارکه_اسرا
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6Asتلگرام
Quran-Farsi-Juz-12.mp3
39.47M
Quran-Farsi-Juz-12.mp3
#ترجمه_فارسی_جز_۱۲
#استاد_محمد_مهدی_فولادوند
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6Asتلگرام