"تفسیر نور (محسن قرائتی)
أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ «17»
پس آيا آنكه مىآفريند همانند كسى است كه نمىآفريند؟ پس آيا ياد نمىكنيد و پند نمىگيريد؟
نکته ها
از ابتداى سورهى نحل تا اينجا در پانزده آيه، نعمتهاى الهى را برمىشمرد و در اين آيه، يك نتيجه كلّى گرفته و بصورت سؤال، اين مطلب را بيان مىدارد كه: آيا كسىكه خلق مىكند، همانند بتها يا طاغوتهايى است كه قدرت خلق ندارند؟ چرا بجاى خداوند متعال سراغ آنها مىرويد؟
پیام ها
1- درشيوهى تبليغ از جزئى به كلّى برويد. ابتدا نمونههايى را بيان كنيد و سپس نتيجهگيرى كلّى كنيد. بعد از 15 آيه ذكر نعمتها مىفرمايد: «أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ»
2- در شيوهى تبليغ، وجدانِ مخاطب را به قضاوت بگيريد و عقل و فطرت او را بيدار كنيد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
3- عقل و وحى با يكديگر هماهنگ است و آنچه را قرآن بيان كرده عقل مىپذيرد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
4- آفرينش پايان نيافته است بلكه استمرار دارد. «يَخْلُقُ»
جلد 4 - صفحه 504
5- خداشناسى وخداپرستى در نهاد تمام انسانها هست، فقط تذكّر لازم دارد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۷_جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «18»
واگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد، نمىتوانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزندهى مهربان است.
نکته ها
مشابه همين آيه در سورهى ابراهيم آيه 33 آمده است، امّا آنجا در پايان آيه مىفرمايد:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» واينجا در پايان آيه مىفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» آرى! نعمتها نشانهى لطف ورحمت خداست، امّا اين انسان است كه كفران مىكند و به خود و جامعه ظلم مىنمايد.
گرچه شمردنِ نعمتهاى الهى ممكن نيست، امّا ذكر و ياد آنها لازم است. چنانكه در آيه 11 سوره ضُحى مىفرمايد: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» و در زيارت امين اللَّه مىخوانيم:
«ذاكرة لسوابغ آلائك»
انسان حتّى قدرت شمردن نعمتهاى الهى را ندارد چه رسد به قدرتِ شكرگزارى آنها.
از دست و زبان كه برآيد
كز عهدهى شكرش به در آيد
بنده همان به كه زتقصيرخويش
عذر به درگاه خداى آورد
ور نه سزاوار خداونديش
كس نتواند كه بجاى آورد
پیام ها
1- نسبت به آنچه مىدانيد شكر كنيد، نسبت به آنچه نمىدانيد، خداوند غفور و رحيم است. «إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 505"
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۸جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ «19»
وخداوند آنچه را پنهان مىكنيد وآنچه را آشكار مىسازيد مىداند.
پیام ها
1- علم خداوند نسبت به همه امور، چه آشكار و چه پنهان يكسان است.
«ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
2- اگر بدانيم كه خداوند به كارهاى ما آگاه است تقوا پيشه مىكنيم. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ»
3- خداوند به نيّتها و اهداف ما نيز آگاه است. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ»"
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۱۹جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ «20»
وكسانى را كه بجاى خدا مىخوانند، هيچ چيز نمىآفرينند وخود نيز آفريده شدهاند.
أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ «21»
آنها مردگانند نه زندگان، ونمىدانند چه وقت برانگيخته خواهند شد.
نکته ها
چون بتپرستان، بتها را به شكل انسان مىساختند و در خيال خود با آنها مثل صاحب شعور برخورد مىكردند، لذا خداوند در اين آيه، بتها را اموات خوانده كه براى موجودات داراى حيات وشعور بكار مىرود.
براى جاهل، تكرار مطلب لازم است. در كنارِ «أَمْواتٌ»، «غَيْرُ أَحْياءٍ» ذكر شده است، در حالىكه همان معنى را مىرساند.
پیام ها
1- بُتها، نه قدرت دارند، نه حيات و نه علم و شعور. (در حاليكه شرط پرستش، علم و قدرت و حيات است) «لا يَخْلُقُونَ، أَمْواتٌ، ما يَشْعُرُونَ»
جلد 4 - صفحه 506
2- معبودان غير خدا هر چه باشد، مرده است. «أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ»
3- در قيامت، حتّى بُتها مبعوث مىشوند. «ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ»
چنانكه در آيه 98 انبيا مىفرمايد: «إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ»"
#تفسیر_سوره_نحل_آیه_۲٠_۲۱جز۱۴
#سوره_مبارکه_نحل
@tafsir_qheraati ایتا
https://t.me/md6As