📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 162
🔖 آیات: ۷۴ - ۷۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ بنی اسراییل به جهت #اصالت_الحس بودن، معجزه ها را تا زمانی که در حسشان بود مومن بودند و تا از حسشان خارج میشد دوباره به شرک بازمیگشتند چون استدلال عقلی نداشتند. فرمود قلب ایشان مثل سنگ است و حتی سختتر، چون سنگها برخی منفجر شده از درونش نهر جاری میشود و برخی هم ترک خورده و چشمه میسازد.
2⃣منظور آیه این است که دل یا با آثار بیرونی باید نرم شود مانند آبی که از درون سنگ، آنرا میشکافد و یا از بیرون نرم شود مانند آبی که از بیرون بر سنگ اثر میکند و ترک می اندازد یا از خوف خدا می افتد و میشکند.
3⃣قرآن در آیات ۱۲ و ۱۳ مائده، منشأ قساوت قلب را #گناه میداند. اگر درِ دل قفل شد نه از درون دل چیزی بر آن اثر میکند و نه از بیرون. انباری که پر از کالا باشد، درش را قفل میکنند چون دیگر جا ندارد همانند مثال قرآنی در مورد نامه ای که پر از نوشته باشد و دیگر جایی نداشته باشد که درش را بسته و رویش #مهر میزنند تا نه چیزی توان خروج داشته باشد نه چیزی توان ورود.
4⃣خداوند خودش در دل را میبندد نه اینکه کلید را به دیگری بدهد لذا مقلب القلوب، خود اوست. تا زمانی امکان تغییر هست که رسوبات #گناه، تمام منافذ دل را پر نکرده باشد که منجر به مهر کردن دل شود. (و ما یمسک فلا مرسل له) پرسیدند چرا توفیق نماز شب نداریم؟ معصوم فرمود چون گناه روز نمیگذارد.
5⃣اگر دل بزرگ باشد با زیاد شدن نعمتها، ایمانش به خدا بیشتر میشود چون همه چیز را از خدا میداند اما اگر مردم با زیاد شدن نعمتها، از خدا دور شدند نشان از عدم #شرح_صدر آنها است.
6⃣ضلالت و مرض و ... امری وجودی و دادنی نیست بلکه #امر_عدمی است لذا اگر قرآن گوید خدا فلانی را قسی القلب یا مریض القلب یا ... کرد یعنی او را از فیض و رحمت دور کرد و رحمت را از او گرفت تا رسوبات گناه در وجودش اثر کند زیرا ظلمات، #امر_عدمی است و فاعل ندارد لذا به خدا برنمیگردد برعکس خیر که وجودی و دادنی است و فاعل میخواهد. این را آیه ۲ فاطر میفرماید. آنگاه میفرماید قلب قسی دیگر ایمان نمی آورد. وقتی خدا فیضی را نداد، احدی نخواهد داد. فرمود دری که من ببندم کسی بازنخواهدکرد.
7⃣مسلمانان دوست داشتند که یهودیان زودتر از بقیه ایمان بیاورند چون اشتراکات زیادی با مسلمانان داشتند. خدا فرمود آیا شما چنین امیدی دارد؟ #یهودیان افرادی هستند که آیات خدا را در تورات دیدند و تحریف کردند! اگرچه اقلیتی هم مومن بودند اما اکثریت نبودند.
8⃣ مثلا خود علمایشان به بقیه یهودیان میگفتند مبادا با مسلمانان برخورد کردید از نشانه های پیامبر اسلام در تورات چیزی بگویید! پس میدانستند و عالمانه خیانت میکردند. چنین کسی امکان #هدایت ندارد. فرمود انسان یا باید از درون (قلب) مانند چشمه بجوشد و یا از بیرون(گوش بدهد و حاضر در مجلس باشد) نه اینکه گوشش هم دیگر شنوا نباشد یا بشنود اما حواسش جای دیگری باشد.
9⃣کسی که در محضر خدا گناه کند و از این گناه هیچ ناراحتی هم نداشته باشد امکان #توبه ندارد اما آنکه گناه میکند اما همزمان دلش هم از این کار لرزان و ناراحت است امکان پذیرش توبه اش زیاد است.
0⃣1⃣یهودیان خصوصا عالمانشان تورات را تحریف کردند، آنچه به ضررشان بود را از آن برداشتند (مانند داستان سوره بقره) و آنچه به نفعشان بود اضافه میکردند. چون قسی القلب و خائن بودند و هر روز یک نقشه جدید داشتند خدا بسیاری از علوم را از آنها گرفت.
1⃣1⃣برای نمونه صاحب جواهر میگوید یهودیان ادعا میکردند که پیامبر گفته اهل خیبر نباید جزیه دهند. ایشان میفرماید که مورخین بررسی کردند و فهمیدند استناد یهودیان در برابر خلیفه که جزیه طلب کرده بود به قباله ای است که جعل کرده بودند چون خطش خط دیگری بود و امضایش هم امضای معاویه و معاذ است. اولا معاویه در زمان امضا، در مکه و کافر بود پس امضای او نبوده و معاذ هم یکسال قبل از فتح خیبر مرده بوده! این چه جعلی است؟!
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
♦️ اسم اعظم
🔖 آیت الله جوادی آملی:
🔸 شیخنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) مرحوم علامه شعرانی در کتاب نثر طوبی ذیل کلمه «ربّ» که برخی ها گفتند این #رب «اسم اعظم ذات اقدس الهی» است نقل میکند که مرحوم ابوالفتوح رازی در تفسیرشان در جلد اوّل از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) این روایت را نقل کردند که کسی خدمت امام صادق (سلام الله علیه) آمد و عرض کرد که می خواهم اسم اعظم را از شما یاد بگیرم.
🔺هوای سردی بود، آب سردی هم در حوض بود، حضرت فرمود برو در حوض، او هم فرمایش امام را اطاعت کرد. مگر یک انسان در آن هوای سرد چقدر می تواند مقاومت کند؟! این شخص خیال کرد که مثلاً عادی است، بعد وقتی که دید مرتّب می لرزد، مدام #استغاثه کرد که مرا در بیاورید، اما به اذن امام کسی او را در نیاورد. بعد از ته دل ناله زد: «یا ربّ اغثنی»! حضرت فرمود #اسم_اعظم از این جا شروع می شود.
🔸 اسم اعظم #حال است! مقام است! آن جایی که وقتی کسی در اتاق عمل می رود و پزشک ناامیدش کرده، آن پدر یا آن مادر چگونه ناله می زند؟ این آغاز راه #اسم_اعظم است. اسم اعظم مفهوم نیست که انسان در حال عادی چند تا ذکر را بگوید که «یا الله»، «یا الله» و بتواند مشکلی را حلّ کند.
🔺#مقام است که آغازش از آن ناله شروع می شود، به هر حال جنگ درونی است، این جا آه می خواهد! سلاح بیرونی آهن است، #سلاح_درونی «آه» است «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء» ناله است و ضجّه است. اگر گفتند اسم اعظم، طلیعه اش همین است.
📚 جلسه ۴ تفسیر سوره مبارکه مجادله
📆 تاریخ: 1396/11/03
✅ @tafsire_tasnim1
💠 عقلانیت وحیانی!
🔺 گرچه مفاخر ما در هر رشته ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن #علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی (رض) خصیصه ای که دارد این است که او فرزند فرآورده های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید.
♦️مستحضر هستید که هم #علم_الدراسه را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ» و هم #علم_الوراثه را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می شود. در «علم الوراثه» با وراثت های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمیرسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد.
🔰 اگر «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»، «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»، «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»، مطرح شد، چنین انسانی که به #مقام_فنا بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می برد.
🔺مرحوم #علامه_طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن #علم_الوراثه استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می گفتند آنچه را که #علامه_طباطبایی دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما میشناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛ او شاگرد اخلاص و #نماز_شب و توحید خود بود. این مطلب اول
🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. #عقل_وحیانی آن است که بر اساس «تجربه» از یک سو و «تجرید» از سوی دیگر، بتواند به بارگاه #وحی_شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، البته در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش. این عقل می شود وحیانی!
♦️عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».
📚 پیام به سالگرد علامه طباطبایی
📆 تاریخ: 1396/09/01
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_163L.mp3
4.17M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_163
🔖 آیه: ۷۵ - ۷۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 163
🔖 آیات: ۷۵ - ۷۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۷۵ بقره:
«افتطمعون ان یومنوا لکم وقد کان فریق منهم یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه وهم یعلمون»
🔺آیا انتظار دارید به (آئین) شما ایمان بیاورند، با اینکه عدهای از آنان، سخنان خدا را میشنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف میکردند، در حالی که علم و اطلاع داشتند؟!
✅ آیه ۷۶ بقره:
«واذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا واذا خلا بعضهم الی بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح الله علیکم لیحاجوکم به عند ربکم افلا تعقلون»
🔺و هنگامی که مؤمنان را ملاقات کنند، میگویند: «ایمان آوردهایم.» ولی هنگامی که با یکدیگر خلوت میکنند، (بعضی به بعضی دیگر اعتراض کرده،) میگویند: «چرا مطالبی را که خداوند (در باره صفات پیامبر اسلام) برای شما بیان کرد، به مسلمانان بازگو میکنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه خدا، بر ضد شما به آن استدلال کنند؟! آیا نمیفهمید؟!»
✅ آیه ۷۷ بقره:
«اولا یعلمون ان الله یعلم ما یسرون وما یعلنون»
🔺آیا اینها نمیدانند خداوند آنچه را پنهان میدارند یا آشکار میکنند میداند؟!
🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 163
🔖 آیات: ۷۵ - ۷۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ خداوند به انبیا میفرماید اگرچه هدایتتان در برخی افراد اثر ندارد اما به جهت #اتمام_حجت، آنها را هشدار دهید چنانکه موسی، فرعون را هشدار داد. اما در اینجا گوید نکند به جهت #طمع، به سراغ هدایت آنها روید چون اگر به جهت طمع به ایمان آوردنشان، به سراغشان رفتید، سست خواهید شد و به ایمانشان گرایش پیدا خواهید کرد زیرا اینها علم به هدایت داشتند و عالماً و عامداً کلام الهی را تحریف کردند.
2⃣میفرماید کلام الهی لازم نیست حتما از زبان خود خدا خارج شود بلکه اگر از زبان پیامبر هم خارج شود کلام خداست لذا اینها کلام خدا را شنیدند و خوب هم فهمیدند(عقلوه) اما تحریفش کردند
3⃣قرآن دستور میدهد اگر کسی از شما پناه خواست که بیاید و کلام خدا را بشنود پناه دهید نه اینکه باید برای ایمان آوردن پیش شما بیایند.
4⃣ویژگی دیگر این گروه از بنی اسراییل این است که به جهت #قساوت_قلب، وقتی مومنین را میبینند میگویند به شما ایمان آوردیم اما وقتی پیش علمای یهود میروند علما به آنها ایراد میگیرند که چرا میروید #دانش_الهی که تورات در اختیارتان قرار داده را به مسلمانها میگویید تا آنها بتوانند در قیامت به این کلام الهی در تورات استناد کنند و بگویند چرا شما که نشانه های پیامبر اسلام را میدانستید به او ایمان نیاوردید!
5⃣معنای قسی کردن قلب توسط خدا هم این است که خدا #توفیق_هدایت را به آنها نمیدهد و لذا لحظه به لحظه قلبشان بواسطه انجام گناهان، قسیتر شد نه اینکه واقعا خدا قلبشان را قسی کرده باشد. در آیه ۴۱ سوره مائده گوید: ای پیامبر، کار یهود و منافقین، تو را غمگین نکند. این گروه از منافقین و یهود به جهت تبهکاری به جایی رسیدند که خدا دیگر نخواست طاهر و پاک باشند. لذا #توفیق_هدایت را از آنها گرفت.
6⃣طهارت تشریعی تا پایان عمر هست یعنی احکام و هدایتها تا پایان عمر برای انسان می آیند و وجود دارند اما قدرت کسب طهارت را از انسان میگیرد. چون کلید همه چیز دست خداست لذا اگر به سمت قفل شدن بچرخاند آن در، قفل میشود. اگر گوید که کلید آسمانها به دست خداست منظورش این #آسمان_مادی که بالای سر ماست نیست و لذا هر کافر و منافقی میتواند در این آسمان تفحص کند و علم پیدا کند و از امکاناتش استفاده کند. منظور قرآن، #آسمان_معنوی است که رزق از آن می آید، آسمانی که معراج پیامبر است.
7⃣علمای یهود فکر میکردند که تنها در صورتی که کلام تورات به گوش مسلمانان برسد آنها میتوانند به آن در قیامت احتجاج و استناد کنند! درحالیکه در هر حال خدا به سر و نهان همه چیز عالم است(عالم الغیب و الشهادة) و در هر صورت به آن احتجاج خواهد شد.
8⃣این همان حس #مادی_گرایی یهود است که خدا را در حد یک چیز مادی میبینند لذا گویند او تنها آن چیزهایی که آشکار است را می داند نه آنچه پنهان نگه داشته شده است! این همان #بینش_مادی است که بنی اسراییل همیشه گرفتار آن بوده و هستند.
9⃣خدایی که امروز #شاهد_اعمال ماست، فردا #قاضی_اعمال ما خواهد بود لذا اصلا نیازی به شاهد دیگری ندارد. با این تفسیر اصلا در برابر خدا، غیبی وجود ندارد و همه چیز در برابر خدا آشکار است لذا وقتی قرآن گوید خدا عالم به غیب و شهادت است منظورش این است که به آنچه برای شما غیب یا آشکار است عالم و شاهد است؛ شما نمیبینید اما خدا میبیند.
0⃣1⃣امام رضا به متکلمی از خراسان میفرماید این طرز فکری که شما در مورد خدا دارید و برای او غایب و حاضر قائلید، #طرز_فکر_یهودی است که #مادی_گرا هستند، اینطور نباشید. لذا آیه گوید اینها نمیدانند که برای خدا، غیب و شهادت، آشکار و حاضر است و بهمین جهت هم هست که گناهان را مرتکب میشوند.
1⃣1⃣اگر کسی بداند که کسی او را میبیند و با این فکر گناه کند امکان توبه هست چون #بینش_توحیدی را دارد اما #شهوت_عملی نگذاشته به آن بینش عمل کند اما آنکه تفکرش این است که هیچکس او را نمیبیند همین سبب سقوط اوست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 مسبّحات
🔸 شش سوره در قرآن كریم است كه به نام #مسبّحات معروف است؛ یعنی آغاز این سُوَر تسبیح حق شروع می شود; یكی سوره «حدید» است، دوّمی سوره «حشر» است، سوّمی سوره «صف»، چهارمی و پنجمی سوره «جمعه» و سوره «تغابن»، ششمی سوره «اعلیٰ».
🔺 خاصیتی كه این مسبّحات شش گانه دارند آن است كه رسول خدا (ص) هر شب این شش سوره را قبل از استراحت می خواندند و شما آقایان هم انشاء الله عادت كنید كه هر شب قبل از خواب این شش سوره را بخوانید!
🔸 فضیلتی كه برای این سوره یاد شده فراوان است:
1⃣ یكی آن است كه هر كس عادت او این باشد كه قبل از خواب این شش سوره را در زمان غیبت بخواند، نمی میرد مگر اینكه وجود مبارك #حضرت_حجّت (س) را زیارت كند.
2⃣خاصیت دومی كه برای این سوره یاد شده این است كه اگر كسی عادت او این باشد كه این شش سوره را قبل از خواب بخواند, در جوار #رسول_خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار می گیرد.
📚 تفسیر سوره مبارکه حشر - جلسه ۱
✅ @tafsire_tasnim1
💠 غفلت = تبدیل ایمان به کفر !
🔰 علامه جوادی آملی:
🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی #غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می برد و به كفر تبدیل می كند. خطر #غفلت_تدریجی، تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه «كفر و شرك» است.
♦️هر لحظه ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾(اعراف/۲۲ و فصّلت/۳۶)
اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این «غفلت» را به #تذكر تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست.
🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾(حدید/۱۶) یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه #اثر_ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟!
🔹اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این #غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر #تبدیل_ایمان_به_كفر است.
🔻﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به میل خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا خاضع و #خاشع باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾.
📚 تفسیر سوره مبارکه حدید - جلسه ۱۲
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_164L.mp3
4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_164
🔖 آیه: ۷۸ - ۸۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 164
🔖 آیات: ۷۸ - ۸۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۷۸ بقره:
«ومنهم امیون لا یعلمون الکتاب الا امانی وان هم الا یظنون»
🔺و پارهای از آنان عوامانی هستند که کتاب خدا را جز یک مشت خیالات و آرزوها نمیدانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بستهاند.
✅ آیه ۷۹ بقره:
«فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله لیشتروا به ثمنا قلیلا فویل لهم مما کتبت ایدیهم وویل لهم مما یکسبون»
🔺پس وای بر آنها که نوشتهای با دست خود مینویسند، سپس میگویند: «این، از طرف خداست.» تا آن را به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و وای بر آنان از آنچه از این راه به دست میآورند!
✅ آیه ۸۰ بقره:
«وقالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودة قل اتخذتم عند الله عهدا فلن یخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون»
🔺و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی، به ما نخواهد رسید.» بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفتهاید؟! -و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمیورزد- یا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید»؟!
✅ آیه ۸۱ بقره:
«بلی من کسب سیئة واحاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون»
🔺آری، کسانی که کسب گناه کنند، و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند؛ و جاودانه در آن خواهند بود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 164
🔖 آیات: ۷۸ - ۸۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ فرمود یهودیان یا #مقلد_نادان هستند یا #محقق_بیپروا. عوامانشان جز تحریف شده ها چیزی نمیدانند و علمایشان جز #تحریف کاری ندارند اگرچه اقلیتی هم در یهود وجود دارند که مومن به خدا هستند.
2⃣#اُمّی یعنی کسی که هنور در حالت نوزادی و وابستگی به مادر مانده است و وارد مدرسه و علم آموزی نشده. اصل خروج آیات الهی از زبان یک امّی و پیامبر شدن یک امّی معجزه است چنان که تکلّم عیسی مسیح در گهواره معجزه است. اُمّیّون در برابر یهود بودند که به آنها اهل کتاب میگفتند. در قرآن از «مشرکین» به اُمّیین و از «یهود و مسیح» به #اهل_کتاب یاد میشود. سوره جمعه نیز تایید میکند این بحث را.
3⃣قرآن، #عوام بودن را مذمت نمیکند اما افرادی که تقلیدشان از روی تحقیق نیست بلکه از روی #تقلید است مذمت میکند.کسی که میخواهد تقلید کند باید بگردد یک عالم را تحقیقاً پیدا و از او تقلید کند نه اینکه تقلیدش از روی تقلید از دیگران باشد.
4⃣چرا خدا فرمود به اهل کتاب نزدیک نشوید که به دینشان خواهید گرایید؟ زیرا اگر آن اهل کتاب، «عوام» باشند که خودشان چیزی نمیدانند و گوششان به تحریف شده ها است و اگر «عالم» باشند که جز تحریف تورات و حقیقت، کار دیگری ندارند! گوید: اینها فقط #اَمانیّ و روایات جعلی را میدانند. حال چون دانسته هایشان ، جز تحریفیات نیست پس مورد مذمت است و لذا دانسته هایشان هم مشکلی را حل نمیکند.
5⃣«و ویل للذین ...» ناظر به علمای یهود است که اوصاف پیامبر خاتم در تورات را تغییر میدادند تا شبیه اوصاف پیامبر اسلام نباشد. قرآن میفرماید اینها، تورات را با دست و فکر خود نوشتند و به خدا نسبت دادند.
6⃣هدف علمای یهود از تحریف آیات الهی، دین فروشی و گرفتن #ثمن_قلیل است. منظور از ثمن قلیل، پول کم نیست چنان که در آیه ۴۱ همین سوره بقره توضیح دادیم که منظور این است که «متاع الدنیا قلیل» چون در برابر متاع آخرت کم ارزش است اگرچه تمام جهان باشد.
7⃣قرآن میفرماید که کار با آرزو و اُمنیّه درست نمیشود حال آنکه یهود اهل امنیّه بودند و میگفتند اگر وارد جهنم شویم چند روز بیشتر طول نمیکشد(بقره/۸۰) گوید اینها گمانشان این است اما حقیقت این نیست.
8⃣کسی که تابع کور است را شیطان میتواند به هر طرفی بکشد. میفرماید کسانی که بی تحقیق مقلدند تقدیسشان بی دلیل و رد بوده و #ذلیل هستند، آنها هم که عالمند اما بی تحقیق در امر خدا مجادله میکنند و دیگران را به راه خود میکشند #مُذلّ و ذلیل کننده دیگران هستند پس انسان چه تابع باشد چه متبوع باید محقق باشد. اگر انسان با تحقیق تقلید کند و با مراجعه به خبره، مرجع علمی خود را انتخاب و پیدا کرد در نهایت راه را پیدا خواهد کرد.
9⃣#ویل در آیات قرآن، معنی لعنت عرفی ما را نمیدهد بلکه صفت فعل خداست یعنی همینکه خدا انسان را از نعمتهایش محروم کند وی لعنت میشود پس ویل یعنی تو را از نعمتهایم محروم کردم.
0⃣1⃣فرمود یکی از آن امانیّ یهود این است که اگر احیانا مورد غضب الهی هم واقع شویم جز چند صباحی طول نخواهد کشید. خدا به پیامبر فرمود با آنها احتجاج کن که آیا خدا در آیات تورات و انجیل به شما چنین چیزی گفته یا برهان عقلی، چنین چیزی را اثبات میکند؟ زیرا بحث در مورد آیات الهی یا باید به استناد آیات دیگر باشد یا به استناد استدلال عقلی. اصل کلی قرآن این است: هر کس بدی کرد عذاب خواهد دید و اگر بالاتر از آن، گناهانش او را احاطه کردند او در جهنم جاودانه خواهد ماند.
1⃣1⃣فرق گناه و ثواب آن است که انسان اگر ثواب کرد ثواب در اختیار اوست و انسان بر حسنات و ثواب محیط است اما اگر گناه کرد گناه بر انسان محیط شده و در دام می اندازد و دست و بالش را میبندد. خطا در برابر ثواب و ناظر به هدف است اما سیّئه در برابر حسنه و ناظر به صاحب عمل می باشد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 جنگ نرم!
🔺 علامه جوادی آملی (در سالروز تشکیل بسیج):
🔸 بخش های فرهنگی شما بسیجیان، به نام #جنگ_نرم یک نام پر برکتی است، زیرا رسالت اصلی انبیا در برابر طاغوتیان همین جنگ نرم بود كه فرمود: {فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً} (طه/۴۴)
⚠️این لین و نرم به این معناست كه #راه_نفوذ را خود این لین و نرم فراهم می كند؛ ممكن است كسی دلبسته باشد و نتواند از این فیض طَرْفی ببندد، ولی دل شدگان و دلنوازان و دلبازها در عالم فراوان اند كه این صدا را بشنوند. فرمود حرفتان نرم باشد، حرف نرم آن است كه راه نفوذ را خودش به همراه خود دارد! این آب در اثر آن نرمی اش نافذ است. این مطلب اول {فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً}
☀️ مطلب دوم اینکه #حرف_نرم غیر از #حرف_سست است، حرف نرم غیر از حرف بی برهان است. دو اصل را ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم بیان فرمود كه در عین حال كه نرم است محكم است!
1⃣ یكی اینكه نرم است، نافذ است، دلپذیر است و مخالف فطرت نیست، فرمود: {لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ}(قمر/۱۷-۲۲-۳۲-۴۰)
آسان است. اگر چیزی دلپذیر بود، مطابق #فطرت بود، مطابق #برهان بود، مطابق #عقل بود دلپذیر است و چون دلپذیر است قبولش آسان است و سخت نیست، فرمود ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾ آسان است
2⃣اما با محتواست، #مُتقن است، محكم است، مُبرهن است، فرمود: {إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً} (مزمل/۵)
سخت نیست #وزین است. بین وزین بودن و سخت بودن فرق است. این قرآن برهانی است، وزین و متقن است، اما دلپذیر! چون مطابق با فطرت است، مطابق با نظام هستی است.
♦️این دو اصل را كه ذات اقدس الهی درباره قرآن بیان كرد یكی #آسانی و دیگری #متقن بودن، در قبال این دو اصل، دو اصل مذموم هست و آن این است كه:
1⃣#سخت باشد یعنی دلپذیر نباشد، فرمود قرآن اینطور نیست، وحی اینطور نیست
2⃣ما حرف #سست نداریم، ما خفیف نداریم، سبك نداریم ثقیل داریم؛ اما عَسیر نداریم [بلکه] یسیر داریم، عُسر در كار نیست. هم {إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً} وزین است مغزدار است، هم دلپذیر و دلنواز! اگر دلنواز است برای دل ها آسان است و اگر سخت است یعنی هیچ كسی نمی تواند آن را باطل كند، چون متقن است.
📚 دیدار فرماندهان شبكههای جنگ نرم بسیج اساتید با علامه جوادی
📆 تاریخ: 1392/08/01
🔺منبع رسمی:
🔺@a_javadiamoli_doross
☀️☀️☀️☀️☀️
✅ @tafsire_tasnim1
🔰 آیت الله جوادی آملی:
وقتی نوبت به شاگردان ممتاز ائمه رسید خواهید دید که وجود مبارک #فاطمه_معصومه (س) به عنوان یکی از شاگردان خاص ائمه مطرح است و وارث همان #معارف است!
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_165L.mp3
4.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_165
🔖 آیه: ۷۸ - ۸۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 165
🔖 آیات: ۷۸ - ۸۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۷۸ بقره:
«ومنهم امیون لا یعلمون الکتاب الا امانی وان هم الا یظنون»
🔺و پارهای از آنان عوامانی هستند که کتاب خدا را جز یک مشت خیالات و آرزوها نمیدانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بستهاند.
✅ آیه ۷۹ بقره:
«فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله لیشتروا به ثمنا قلیلا فویل لهم مما کتبت ایدیهم وویل لهم مما یکسبون»
🔺پس وای بر آنها که نوشتهای با دست خود مینویسند، سپس میگویند: «این، از طرف خداست.» تا آن را به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و وای بر آنان از آنچه از این راه به دست میآورند!
✅ آیه ۸۰ بقره:
«وقالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودة قل اتخذتم عند الله عهدا فلن یخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون»
🔺و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی، به ما نخواهد رسید.» بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفتهاید؟! -و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمیورزد- یا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید»؟!
✅ آیه ۸۱ بقره:
«بلی من کسب سیئة واحاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون»
🔺آری، کسانی که کسب گناه کنند، و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند؛ و جاودانه در آن خواهند بود.
✅ آیه ۸۲ بقره:
«والذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئک اصحاب الجنة هم فیها خالدون»
🔺و آنها که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام دادهاند، آنان اهل بهشتند؛ و همیشه در آن خواهند ماند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 165
🔖 آیات: ۷۸ - ۸۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ فرمود اهل کتاب را هدایت کنید اما #طمع به هدایتشان نداشته باشید چون طمع، سبب ایجاد گرایش به آن سمت است و در دین خودتان شک خواهید کرد چون هم عوامشان و هم علمای سوئشان هر دو در پی انحرافاتند. عوامشان، مقلد کورند و علمایشان، جز تغییر و انحراف کاری ندارند.
2⃣گاهی عذاب و لعنت را آخر آیه گوید. گاهی هم مثل حالا از اول از عذاب میگوید که نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. میفرماید دروغ بستن بر خدا سبب #استیصال و درماندگی شخص میشود. استیصال یعنی پوست کندن، وقتی پوست کنده شود حفاظ از بین رود دیگر در امان نیست. لذا گوید اگر افترا بستید خدا پوستتان را میکند و این کنایه نیست چون خدا جز #حقیقت نمیگوید.
3⃣بنی اسراییل از اساس #نژادپرست هستند. حال یا بدین خیال که از نسل اسحاقند و اسحاق از همسر اول ابراهیم است و اسماعیل از نسل هاجر است که کنیز می باشد و یا با خیالات دیگر. لذا بهمین دلیل است که گویند بنی اسراییل هر کاری برایشان مجاز است و خدا آنها را عذاب نمیکند مگر برای ۴۰ روز یا کمتر... چون خود را #فرزند_خدا میدانند!
4⃣ آیه ۱۱۱ بقره در مورد #نژادپرستی یهود گوید که اینها عقیده دارند «انسان برای بهشتی شدن یا باید یهودی باشد یا بنی اسراییل!». این اعتقاد دینیشان است و پیامبر هم با چنین افرادی روبرو بودند! طبق قرآن، اینها فقط دنبال #امنیّه و خیالات خودند.
5⃣در برابر این خیالات و حرفهای باطل، قرآن گوید کسی بهشتی است که در حالی که معتقد به خداست، کار خیر کند یعنی #حسن_فعلی و #حسن_فاعلی را با هم داشته باشد. فرمود شما یا با سند سخن میگوید یا حرفتان باطل و #افترا به خدا است و راه سومی وجود ندارد. فرمود «چیزی را که نمی دانید» را به خدا نسبت میدهید و این #افتراست.
6⃣هر کس به خدا و قیامت ایمان داشته باشد و کار خیر کند بهشتی است چه مسلمان باشد چه یهودی، چه ایرانی باشد چه چینی. اما بنی اسراییل، تنها به دین و خدا، #نگاه_نژادی دارند و نژاد بنی اسراییل را که شامل مسیحیان نیز میشود بهشتی میدانند اگرچه گناهکار باشدند و بقیه را جهنمی اگرچه معتقد و عامل به خیر باشند. قرآن میفرماید بنی اسراییل تنها وقتی از شما مسلمانان راضی میشوند که شما را به #دین خود در آورند.
7⃣آیه ۱۸ مائده می فرماید: اینها میگفتند ما فرزندان و دوستان خداییم. خدا در جواب گوید اگر راست میگوید چرا در برابر گناه انیقدر سستید؟ سپس فرمود: نژاد و رنگ و قبیله و ... تنها یک آمار است تا همدیگر را بشناسیم. شناسنامه فردی و قبیلگی و خویشاوندی جز برای #شناخت همدیگر نیست و برتری ایجاد نمیکند... آنچه حقیقت دارد #ایمان_به_خدا و #عمل_صالح است.
8⃣ #یهودیان_سابق نگاهشان به نژاد، نگاهی دینی بود لذا پایبند به دین ساختگی خود بودند اما #صهیونیستهای_جدید همان دین را هم کنار گذاشته اند و فقط اثر سوء آن یعنی #نژادپرستی برایشان مانده است. اگر مسلمان هم اینطور شود و از دینش جز، گناه چیزی نمانده و گناه بر او احاطه پیدا کند وی مخلد در نار و جهنم خواهد بود زیرا توحید را از دست داده است.
9⃣مخلد در نار، کسی است که دیگر در وجودش جای خالی نمانده که نور خدا بر آن بتابد و تمام وجودش شرک و گناه شده است لذا #عین_شرک شده است. قرآن میفرماید گاهی هیزم جهنم، نسوز است! این همان وجود انسانی است که گناه بر او محیط شده و دیگر امکان تغییر ندارد لذا حقیقتش که بصورت هیزم جهنم در می آید هیچوقت نمیسوزد و با آتش عجین است.
#مخلد_در_بهشت نیز همانند مخلد در جهنم، کسی است که تمام افعال و افکارش، خداست لذا جایی برای گناه نمانده که امکان ورودش به جهنم باشد.
0⃣1⃣گفتیم که خطا و صواب ناظر به #هدف است. اگر هدف درست باشد صواب است و اگر غلط باشد خطا است اما حسنه و سیئه ناظر به #رفتار شخص است که اگر برایش خوب باشد و موافق او، میشود حسنه وگرنه سیئه است.
1⃣1⃣خاصیت قیامت این است که اگر کسی در دنیا ایمان نداشت یا ایمان داشت اما از ایمانش خیری نبرد و به آن عمل نکرد به بهشت نمیرود. پس حسن فعلی و حسن فاعلی باید با هم باشد تا انسان بهشتی شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه #بقره (بخش ۳)
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
جلسات 1⃣ تا 5⃣8⃣ :
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117
جلسات 6⃣8⃣ تا 3⃣6⃣1⃣:
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1542
4⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۸ - ۸۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1954
5⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۸ - ۸۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1969
6⃣6⃣1⃣ آیه: ۸۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1977
7⃣6⃣1⃣ آیه: ۸۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1982
8⃣6⃣1⃣ آیه: ۸۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1992
9⃣6⃣1⃣ آیات: ۸۴ - ۸۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1999
0⃣7⃣1⃣ آیات: ۸۶ - ۸۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/2003
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_166L.mp3
4.03M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_166
🔖 آیه: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 166
🔖 آیات: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۸۳ بقره:
«واذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله وبالوالدین احسانا وذی القربی والیتامی والمساکین وقولوا للناس حسنا واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة ثم تولیتم الا قلیلا منکم وانتم معرضون»
🔺و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما -جز عده کمی- سرپیچی کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) رویگردان شدید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 166
🔖 آیات: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در ادامه نعمتهای الهی بر بنی اسراییل قرآن میفرماید ما از آنها چند عهد گرفتیم. اول پرستش خدای یکتا، دوم نیکی به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینها، سوم خوش سخن گفتن با مردم و چهارم برپاداشتن نماز و پرداخت زکات. سپس در انتها گوید جز اندکی از شما، بقیهتان این عهدها را زیرپا گذاشتید.
2⃣فراز اول: ابطال هر نوع #شرک. اگر جمله خبری بصورت انشایی بیاید دلالتش قویتر و محکمتر است. گوید به آنها گفتیم نپرستید جز خدا را. چون هیچکس نیست مگر اینکه دارد کسی یا چیزی را میپرستد چون برای رفع نیازهایش به چیزی تمسک کرده و چنگ میزند.
3⃣اگر شخص فهمید که خدا، مالک همه چیز است و به او تمسک کرد #موحد است و اگر به دیگری چنگ زد #مشرک است اما باز هم در حال پرستش است.
4⃣فراز دوم: #احسان به والدین و نزدیکان و یتیمان و مساکین. امر «احسنوا» قبل از نزدیکان و یتیمان و ... در تقدیر و پنهان است یعنی به همه اینها احسان کنید. میفرماید احترام به مردم، وظیفه همه انسانها است. احترام به والدین بالاتر از اینهاست و مهم نیست که پدر و مادر، مسلمان باشند یا کافر(سوره لقمان)
5⃣در سوره لقمان، #احترام_به_والدین در کنار شکر خدا آورده شده است«ان اشکر لی و لوالدیّ»
هر وقت خدا بخواهد به موضوعی اهمیت دهد نام خود را قبل از آن ذکر میکند چنانکه در مورد رسیدگی به ارحام هم ابتدا نام خود را می آورد «و اتقوا الله تسائلون به و الارحام».
6⃣احترام به پدر و مادر به این علت است که او را بدنیا آورده و منشأ فیضند. البته مرز احترام به والدین محدود به #اطاعت_از_خداوند است و اگر فرزند را از اطاعت الهی منع کردند دیگر اطاعت از والدین جایی ندارد. «لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق» پس اگر والدین اصرار به شرک فرزند داشند میفرماید حرفشان را در مسائل اعتقادی گوش نده.
7⃣این از #حقوق_بینالمللی_اسلام است که اساس #خانواده را با احترام به پدر و مادر باید محکم نگه داشت. قرآن میفرماید ای انسان به پدر و مادر تا میتوانی خدمت کن مگر در مسائل اعتقادی که خلاف دستور خدا را از تو بخواهند.
8⃣از آیه ۲۲ سوره اسرا به بعد مسائلی اعتقادی گوید و در انتها گوید اینها حکمت است که من به شما گویم. در این آیات که از توحید شروع شده و به توحید هم ختم میشود، در همان ابتدا گوید احترام به پدر و مادر آنگاه دشوار است که آنها «زمینگیر» شده اند. گوید یادت باشد که آنگاه که تو زمینگیر و صغیر بودی آنها از تو نگهداری کردند، پس تو هم زمان پیریشان که زمینگیر شدند نگهداریشان کن و «اف نگو» و نرنجان و #گفتار_کریمانه با آنها داشته باش
9⃣ بالاتر از اینها، گوید بالهای رحمت و مهربانیت را برایشان باز کن. خدا به پیامبر گفت «بالهای ترحم» خودت را باز کن تا ملت زیر بالهای تو پر در بیاورند امت در مورد پدر و مادر گوید #بالهای_ذلت را برایشان باز کنید(و اخفض جناح الذلّ) یعنی خود را در برابرشان کوچک کن. یعنی ای پیامبر ترحم کن و به فرزند گوید به والدینت ذلیلانه برخورد کن و برایشان از خدا مغفرت بخواه.
0⃣1⃣گوید تو اصلا نمیتوانی به والدین #احسان کنی چون احسان یعنی «نیکی بدون سابقه» در حالیکه خدمت تو به والدینت، برای #عدل است در برابر احسان آنها! حالا زمانی شما میتوانید به والدین احسان کنید که اولا معادل احسان آنها به آنها خدمت کنی و بعدش چیزی اضافه تر هم انجام دهی! آیا کسی میتواند این کار را بکند؟ (و قل رب الرحمهما کما ربیانی صغیراً)
1⃣1⃣انبیا میگفتند بیایید بالا(تعالوا) نه اینکه بیایید به سمت من! زمانی که دو نفر در یک سطح باشند میگویند بیا به سمت من(الیّ) اما پیامبران بالا هستند پس گویند بیایید بالا چون ما بالاتریم و نمیتوانیم پایین بیاییم به سمت شما.
2⃣1⃣«الحجة قبل الخلق» هیچ جایی #سنت_حسنه پیدا نمیشود مگر از انبیا باقی مانده است. پس اگر اسلام سنتهای زمان خود را پذیرفته بدین معنا نیست که «سنتهای جاهلی را که خوب بود پذیرفته! بلکه سنتهایی که از انبیا در میان امتها به جا مانده و در طول دوره ها با تکرار مردم تبدیل به سنت شده را پذیرفته است مانند احترام به همسایه و وفای به عهد و ...
3⃣1⃣ #عاق_والدین ، واقعی است نه یک چیز محتمل یا ظاهری. رسول الله و امیرالمومنین هم پدران امتند و بالاتر از والدین نسبی چون آنها حقیقتا برای امت پدری کردند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅کانال تفسیر تسنیم:
با ما باشید با صوت و متنِ خلاصه جلسات بزرگترین تفسیر قرآن کریم تاکنون
⚠️ پاسخ تمام سوالات دینی خود را،گام به گام با استناد به آیات الهی دریافت کنید!
🔆مهمترین منبع فکری اندیشکده های علوم انسانی-اسلامی در ایران
🔴اثر #علامه_جوادی_آملی
1⃣یکی از ۳ اندیشمند بزرگ جهان اسلام به انتخاب آیسیسکو🎖
2⃣بزرگترین پشتوانه فکری انقلاب اسلامی ایران🇮🇷
🆔 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_167L.mp3
4.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_167
🔖 آیه: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 167
🔖 آیات: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۸۳ بقره:
«واذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله وبالوالدین احسانا وذی القربی والیتامی والمساکین وقولوا للناس حسنا واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة ثم تولیتم الا قلیلا منکم وانتم معرضون»
🔺و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما -جز عده کمی- سرپیچی کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) رویگردان شدید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 167
🔖 آیات: ۸۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در شمارش نعمتهای الهی که خدا به بنی اسراییل داد و آنها کفر ورزیدند و خدا نیز مرتبا از آنها گذشت «مساله تعلیم و #تربیت» است شامل توحید، احسان به والدین و یتامی و مساکین و اقامه صلاة و پرداخت زکات. هر یک از این موارد بطور جداگانه، موضوع حکم قرار میگیرد لذا احسان به والدین یا یتیمان، مستلزم این نیست که این دو مسکین هم باشند.
2⃣در این آیه، ارکان خانواده را ذکر کرد اما احسان به فرزندان در قرآن نیامده است، اما خدا به آنچه در این آیه دستور موکد می دهد، #احسان_به_والدین است اگرچه در مورد همسر هم امر به معاشرت داده «و عاشروهنً بالمعروف» اما مستقیم امر به احسان نکرده است.
3⃣خدا برای احسان به همسر و فرزند خیلی تاکید نکرده زیرا طبیعتا هر کسی به این دو خصوصا فرزند محبت میکند. خدا به اندازه کافی، محبت در دل والدین نسبت به فرزند قرار داده است. لذا گاهی به همین جهت، والدین از مسیر دین منحرف میشوند پس خداوند فرمود زن و فرزند، #فتنه و آزمایشند! و حتی گفته گاهی این دو #دشمن انسانند.
4⃣در مورد والدین، چون پدر و مادر در دوران کهنسالی هستند و فرزند، جوان است فرزند هیچ نیازی به والدین خود ندارد حال آنکه والدینش شدیدا به رسیدگی و حمایت نیاز دارند پس بارها در قرآن، امر به #احسان_به_والدین شده است.
5⃣با توجه به علاقه شدید والدین به فرزندان، قران می فرماید که یک وقت نشود والدین، «قوانین ارث» را بر هم بزنند، به یکی از فرزندان بیشتر دهند و به یکی کمتر، یا کسی را محروم از ارث کنند چون والدین، نمیدانند کدام فرزند برایشان نفع بیشتری دارد.
6⃣مهمترین راز احترام به پدر و مادر، در آیه ۲۴ اسراء آمده که #تربیت است نه تولید، چون تولید میتواند از روی شهوت باشد. ( و قل رب الرحمهما کما ربّیانی صغیراً) نه اینکه «کما ولّدانی». کما به معنای چون است. اساس انسان، انسان معنوی است نه مادی، لذا والدینی که منحرفند و کافر، دعای فرزند تاثیر ندارد بلکه باید احترام مادی بکند.
7⃣وقتی فرزند در برابر محبت مادر، میخندد مادر فکر میکند که پیشش عزیز است در حالیکه این خنده، #حکمت خداوند مزد کارها و سختیهای مادر است. مادر فکر میکند این خنده، هدف است در حالیکه «مزد» است. چنانکه تحصیل غذا، سخت است و خدا مزد آنرا، ذائقه انسان قرار داده تا انسان فکر کند که که بخاطر لذت میخورد درحالیکه میخورد تا قوت بگیرد.
8⃣کسی که حدش در برابر حد خداست، در برابر خدا #محادّه میکند ممکن نیست یک معتقدِ به قیامت، به چنین کسی علاقه داشته باشد لذا قرآن گوید اگر پدر و مادر، در برابر خدا ایستادند از آنها اطاعت نکن.(مجادله/۲۲)
اما در هر صورت، #احترام_به_والدین را اصل قرار داد و عدم اطاعت را در صورت دشمنیشان با خدا، یک استثنا. زیرا والدین به فرزندان نیاز دارند بهمین جهت هم #عاق_والدین، از معاصی کبیره است نه عاق فرزند و همسر.
9⃣به انسان دستور نرسیده که به اموال و فرزندت دل ببند چون محبت به این دو را به اندازه کافی در دل انسان قرار داده است. اما به فرزند گوید به والدینت دل ببند اما به اندازه تربیتی که والدین برایشان کرده اند لذا به والدین هم دستور داده که فرزندان را تربیت کنند. همچنین به فرزند نمیگوید که والدین، فتنه اند! زیرا فرزند به اندازه کافی به والدینش نمیرسد و چنان علاقه ندارد که سبب انحرافش شود.
0⃣1⃣حرف یحیای شهید نیز در قران همین است که او نسبت به پدر و مادر، نیک رفتار بود چنانکه قرآن، همین را در مورد نوح و عیسی و ابراهیم نیز گفته است! پس این از رفتارهای عالی انبیا است.
1⃣1⃣قران در کنار احسان به والدین، احسان به ذی القربی و خویشاوندان را آورده است، چه فقیر باشند چه نباشند. حال اگر نیازمند بود رسیدگی لازمتر است (فلا اقتحم العقبه...)
2⃣1⃣به #یتیمان به این جهت باید رسید که بی سرپرست هستند و یاوری جز خدا ندارد لذا تمام غم و شادیش را پیش او برده و خدا هم بخاطر این خواست قلبی ناشی از وحدانیت قلبی، آنها را اجابت میکند پس اگرچه قرآن گفت که مال حرام را نخورید در مورد یتیمان بصورت خاص گفت که مالشان را نخورید وگرنه شکمتان پر از آتش میشود.
3⃣1⃣در مورد #مساکین هم فرمود که چیزی که نیک و حُسن است در برابرشان بگویید نه چیزی که خوششان بیاید. چون برخی کارها را خدا قبیح میداند اگرچه مردم دوست دارند پس باید مصلحت را گفت و امر به معروف و نهی از منکر کرد.
4⃣1⃣سپس فرمود که شما بنی اسراییل در برابر همه این اوامر مکررا اعراض کردید و درحالیکه اعراض میکردید دوباره تولی و رویگردانی کردید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 کریم باشیم نه کِرم!
🔸 از آن لطایف بیانات جناب #مولوی این است: این كِرمی كه در چوب است، وقتی كه دارد چوب را می جود خیال می كند که هیچ چیزی لذیذتر از این چوب نیست و هیچ جهانی هم بالاتر از این نیم سانتی متر نیست. گفت:
(چو آن کِرمی که در گندم نهان است
زمـین و آسـمـانِ او هـمـان اسـت)
♦️از این كرمی كه در گندم است سؤال بكن آسمانت كجاست؟ می گوید نیم سانتی بالاتر است، زمینت كدام است؟ می گوید نیم سانتی پایین تر است. اصلاً لذتی غیر از جویدن آن چوب ندارد، از او وقتی اقلیم و جغرافیا و كره خودش را مطرح كنیم، سقف آن چوب، كفش هم چوب، بیش از یك سانت هم نیست! دین آمده گفته #كِرمانه زندگی نكنید، #كریمانه به سر ببرید!
☀️ما بالاتر از ماهیم! بالاتر از آفتابیم! این شمس و قمر بساطش برچیده می شود ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾ ﴿وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ﴾[تکفیر/۱_۲] هست، اما ﴿یا أَیهَا اْلإِنْسانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقیهِ﴾[انشقاق/۶]
انسان كه از بین نمی رود، ما از هر آفتابی بالاتریم! از هر ماهی بالاتریم! بالأخره اینها یك سالی دارند ـ حالا یك میلیارد یا دو میلیارد ـ ما «تا» و «ابد» و «حتی» و «الی» و امثال ذلك نداریم!
📚 دیدار مسئولین بهزیستی با آیت الله جوادی آملی
📆 تاریخ: 1386/05/11
✅ @tafsire_tasnim1