eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 : پیشگویی قرآن 🌸 قُلْ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَاد ُ 🍀 ترجمه:به كسانى كه كفر ورزیدند بگو: به زودى شكست مى خورید و به سوى جهنّم محشور مى‌شوید و چه بد جایگاهى است. 🌷 : بگو 🌷 : به کسانی که کفر ورزیدند 🌷 : شکست می خورید 🌷 : جمع می شوید 🌷 : چه بد 🌷 : جایگاه 🌺 در تفسیر مجمع البیان آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانه ى صدق محمّد صلى الله علیه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مى شود.گروهى دیگر از گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگ هاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند. 🌺 آیه نازل شد كه به زودی شما شكست مى خورید. این آیه به می فرماید که به کسانی که کافر شدند بگو: به زودی شما شکست می خورید و به سوی جهنم رانده می شوید و چه بد جایگاهی است. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنى قریظه و بنى نضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را شکست دادند. یهود به خاطر اینکه به و پیامبر کافر هستند قرآن می فرماید آنها کفر ورزیدند. 🔹 پيام های آیه12سوره آل عمران 🔹 ✅ دلدارى و تهدید كفّار، نشانه رهبرى صحیح و ایمان به هدف است. «قل للذین كفروا ستغلبون» ✅ یكى از معجزات ، پیشگویى هاى صادق آن است. «ستغلبون» ✅ حق، و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون» ✅ با شایعات وتبلیغات ، برخورد كنید. «ستغلبون» ✅ از شكست هایى نگران باشید كه به منتهى مى شود، و گرنه در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 : زینت دنیا 🌸 زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَاتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَناَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعاَمِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََآبِ ‏ ترجمه: محبت و عشق به خواستنی ها از زنان و فرزندان و اموال زیاد از طلا و نقره و اسبان ممتاز و چهارپایان و كشت و زراعت ، برای مردم آراسته شده است؛ (در حالى كه) این ها بهره‏اى از زندگی دنیاست و خداوند است که بازگشت نیکو نزد اوست. 🌷 : آراسته شده است 🌷 : برای مردم 🌷 : جمع شهوت است به میل شدید نفسانی به چیزی شهوت گفته می شود. 🌷 : زنان 🌷 : فرزندان 🌷 :جمع قِنطار به معناى مال زیاد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. 🌷 :طلا 🌷 :نقره 🌷 :به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است. 🌷 :یعنى نشاندار اسب‏هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مى‏دیدند، داراى برجستگى ‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‏گفتند. 🌷 : چهارپایان 🌷 : کشت و زراعت 🌷 : بهره 🌷 : زندگی 🌷 : بازگشت نیکو 🌺 یکی از روش های تفسیر آیات قرآن این است که آیات قبل و آیه بعد مورد نظر باید به خوبی مطالعه شود. در آیات قبل همانطور که بیان شد سخن از کافران و افردی بود که و حیات واقعی زندگی خود را به داشتن فرزند و اموال قرار دادند و احساس می کردند که با وجود اینان جاودانه هستند و نیاری به ندارند ، این آیه در حقیقت تکمیل کننده مبحث گذشته است ، که ای کافران با وابستگی به زینت های دنیوی از زن و فرزند و طلا و نقره و اسبان ممتاز و کشتزار از هدف اصلی خود که و اطاعت خداوند است غافل نشوید. 🌺 آیه 10 سوره آل عمران می فرماید: إن الذين كفروا لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم من الله شيئا و أولئك هم وقود النار: همانا کسانی که کفر ورزیدند ، نه اموالشان و نه فرزندانشان در برابر هرگز بی نیازشان نمی کند و آنان خود هیزم و سوخت آتشند. در واقع آیات قرآن این پیام را می دهند که ای انسان از این نعمت ها که خداوند در اختیار شما قرار داده است استفاده مناسب کنید و از خداوند غفلت نکنید و آن قدر وابسته و دلبستگی شدید پیدا نکنید که به خاطر آنها قوانین خداوند را زیر پا بگذارید. محبت به زن و فرزند خوب است اما این علاقه نباید سبب شود که انسان به خاطر آنها دست به هر کاری بزند و دستورات الهی را نادیده بگیرد. 🔹 پیام های آیه14سوره آل عمران 🔹 ✅ علاقه ‏ى طبیعى به ، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناک است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه ‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏ هاست. «زُیّن للنّاس...» ✅ علاقه ‏ى کورکورانه و بیش از حدّ به زن و فرزند مایه ‏ى دلبستگى انسان به دنیا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین» ✅ مراقب باشیم كه زینت‏ها وجلوه‏هاى دنیا، مقدّمه‏ى غفلت از است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» ✅ یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» ✅ بهترین راه براى كنترل علاقه های مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 : - پاداش افراد با تقوا 🌸 قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَناَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خاَلِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَاد ِ 🍀 ترجمه:بگو: آیا شمارا به بهتر از این خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا پیشه کرده اند، نزد پروردگارشان باغهایى است كه از زیر (درختان) آن نهرها جارى است. براى همیشه در آنجا هستند و همسرانى پاک (خواهند داشت) و رضایت و خشنودى خداوند (شامل حالشان مى‌شود) و خداوند به بندگان بیناست. 🌷 : بگو 🌷 اؤنبئكم: آیا شما را خبر دهم 🌷 : تقوا پیشه کرده اند در اینجا تقوا یعنی خود را از گناهان حفظ کردن 🌷 : باغ ها 🌷 : جاری می شود 🌷 : نهرها 🌷 : جاودانه 🌷 : همسرانى پاک 🌷 : رضایت و خشنودی 🌷 : بینا 🌷 : بندگان 🌸 قرآن کریم در این آیه ، به افراد با تقوا اعلام می کند که اگر به زندگی حلال دنیا قناعت کنند و از لذات نامشروع و هوس های سرکش و ظلم و ستم به دیگران بپرهيزند و از گناهان خود را حفظ کنند ، خداوند لذت های برتر و بالاتری در جهت مادی و معنوی که از هر گونه عیب و نقص پاک و پاکیزه است نصیب آنها خواهد کرد. 🔹 پيام های آیه15سوره آل عمران 🔹 ✅ در دعوت مردم به ، آنان را به مقایسه ى دنیا و آخرت دعوت كنیم. «قل أؤنبّئكم بخیر...» ✅ دوام و ثباتِ ، و رضایت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا كجا؟ «ذلك متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئكم» ✅ افراد با تقوا، شیفته ى زرق و برق دنیا نمى شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه ى قبل بكار رفته است. ✅ ملاک رسیدن به نعمتهاى ، تقوا است. «للذین اتقوا» ✅ تشویق باید هماهنگ با خواسته هاى طبیعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین» ✅ و پاكیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة» ✅ لذّت هاى افراد با تقوا تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» ✅ خداوند به بندگان بیناست و اعمال ما را می بیند. «واللّه بصیر بالعباد» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَِائكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمٌ 🍀 ترجمه: خداوند گواهى داده كه معبودى جز او نیست و فرشتگان و صاحبان علم گواهی داده اند ؛ در حالی که برپا دارنده عدل است؛ معبودی جز او نیست كه هم توانا و هم حكیم است 🌷 : گواهی داد،شهادت داد 🌷 : همانا او 🌷 : معبود 🌷 : فرشتگان 🌷 : صاحبان علم 🌷 : برپا دارنده 🌷 : عدل 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : با حکمت 🌸 این آیه اشاره به گوشه ای از دلایل توحید و خداشناسی و بیان روشنی این راه پرداخته است و می فرماید: با ایجاد نظام واحد در هستى، بر یگانگى ذات خود گواهى مى دهد،كه معبودى جز او نيست. هماهنگى و نظم موجود در آفرینش، همه گواه بر حاكمیّت قدرتى یگانه بر جهان است. و نيز فرشتگان و صاحبان علم و دانشمندان هر کدام به گونه ای و با استناد به دلیل و آیه ای به این امر گواهی می دهند. امام باقرعلیه السلام فرمودند: منظور از «اولوا العلم» در این آیه، و اوصیا هستند. این آیه از آیاتی است که همواره مورد توجه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بوده و بارها در مواقع مختلف آن را تلاوت می فرمود. زبیر بن عوام می گوید: شب عرفه خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم ، شنیدم که مکررا این آیه را می خواند. 🔹 پيام های آیه18سوره آل عمران 🔹 ✅ ، بهترین نوع شهادت است. هماهنگى در میان آفریده ها، بهترین نمونه ى گواهى بر یكتایى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو» ✅ راه ایمان به خدا، است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مى كند. «واولوا العلم» ✅ ، در كنار فرشتگان قرار مى گیرند. «والملائكة واولوا العلم» ✅ ، در كنار توحید مطرح است. بر خلاف دیگر قدرتمندان كه هر كجا احساس یكتایى و نداشتن رقیب و شریک كنند، زور مى‌گویند، او یكتایى است كه برپا دارنده ى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بآیَِاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(21) أولئك الذين حبطت أعمالهم فى الدّنيا و الأخرة و ما لهم من ناصرين (22) 🍀 ترجمه: براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (21) آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانی برای آنها نیست. (22) 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : می کشند 🌷 : پیامبران 🌷 : فرمان می دهند 🌷 : عدالت 🌷 : پس آنان را بشارت ده 🌷 : دردناک 🌷 : نابود شد 🌷 : یاوران 🔵 انسان وقتی از فاصله گرفت و رنگ الهی را از دست داد به آیات خداوند کفر می ورزد و سقوط می کند و به هر کاری ممکن است دست خود را آلوده کند و حتی ممکن است دست به قتل انبیا و اولیای خدا بزند. آنچه برای خدا مهم است حق است آنها به غیر حق پیامبران را می کشند و کسانی که در جامعه به برپایی فرمان می دهند را هم می کشند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. 🔵 در تفسیر مجمع البیان مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد قرار داده است. 🔵 گاهی وقت ها با یک خطا تمام اعمالش را از بین می برد. و آن چیزی که در دنیا و آخرت به انسان کمک می کند اعمال خوب آدمی می باشد وقتی همه اعمال خوب از بین برود دیگر یاری ندارد. 🔹 پيام های آیه21و22سوره بقره ✅ از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند و كشتار انبیا سر مى زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ✅ در شرایطى، اظهار لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ✅ براى حق پوشى، دست به كشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین» ✅ گاهى طاغوت ها براى كشتن اولیای با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ» ✅ گاهی یک تمام اعمال شخص را تباه می کند. ✅ برای گناهانی همانند قتل انبیا ، در کار نیست. ‌🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🔹 إِنَّ الْدِّينَ عِنْدَاللَّهِ الْإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بآَِيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ‏ 🍀 ترجمه: همانا دین نزد خداوند، اسلام است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانیت اسلام) برایشان حاصل شد، از روى حسادت و دشمنى میان آنان بود و هركسی به آیات خداوند كفر ورزد، پس همانا خداوند زود حساب است. 🌷 : اختلاف نکردند 🌷 : اهل کتاب 🌷 : حسادت 🌷 : کفر ورزد 🌷 : زود حساب 🔵 { إن الدين عندالله الإسلام: همانا دين نزد خداوند اسلام است} آیین حقیقی در پیشگاه خدا همان که تسلیم در برابر فرمان خداوند است ، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزی جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود. سپس این آیه به بیان سرچشمه اختلاف های مذهبی می پردازد. ظهور اختلاف بعد از علم و آگاهی بود و انگیزه اختلاف از روی طغیان و ظلم و حسد است. 🔵 اوصاف و مشخصات در کتب آسمانی پیشین که بخش هایی از آن در دست یهود و نصارا وجود داشت بیان شده بود و به همین دلیل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظهورش را با شوق و تأكيد فراوان مى دادند ، اما همين كه مبعوث شد چون منافع خود را در خطر می دیدند از روی طغیان و ظلم و حسادت همه را نادیده گرفتند. { و ما اختلف الذین أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جآءهم العلم بغيا بينهم: و اهل كتاب اختلافى نكردند ، مگر بعد از آنکه برایشان حاصل شد، از روی حسادت و دشمنی میان آنان بود} 🔵 به همین دلیل در پایان آیه سرنوشت آنها و امثال آنها را بیان کرده و می فرماید: {و من یكفر بآیات الله فإن الله سريع الحساب: و هر کسی به آیات خداوند کفر ورزد ، پس همانا خداوند حسابش سریع است.} آری! کسانی که را بازیچه هوس های خود قرار دهند ، نتیجه کار خود را در دنیا و آخرت می بینند. 🔹 پیام های آیه19سوره آل عمران 🔹 ✅ ایمان به یگانگى، ، عزّت و حكمت خداوند (كه در آیه قبل بود،) زمینه‏ى تسلیم شدن انسان است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ لازمه‏ى تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش به عنوان آخرین دین الهى است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز است. «وما اختلف الّذین... بغیاً» ✅ سرچشمه‏ ى بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادت‏ها و ظلم‏هاست؛ نه جهل و بى‏خبرى. «من بعد ما جائهم العلم» ✅ ، زمینه‏ى كفر است. «بغیاً... و من كفر» ✅ و ، به تنهایى سبب نجات نمى‏ گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم‏العلم، من‏یكفر» ✅ كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف مى‏كنند، به زودی به حسابشان می رسد. «فإن الله سریع الحساب» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🌷 : آیا ندیدی 🌷 : داده شدند 🌷 : بهره 🌷 : دعوت می شوند 🌷 : تا حكم كند 🌷 : بين آنها 🌷 : روى گرداندن ، پشت کردن 🌷 : گروه 🌷 : روی بر می گردانند 🌷 : از مس به معنای تماس است لن تمسنا یعنی به ما نمی رسد 🌷 : چند روزی 🌷 : فریفته ساخت 🌷 : افترا و خیالی بافی می کردند 🌷 : پس چگونه 🌷 : آنها را جمع کردیم 🌷 : شکی نیست 🌷 : یعنی چیزی را کامل پرداختن 🌷 : هر کسی 🌷 : آنچه به دست آورده 🌹 یعنی قوانین الهی و این قوانین الهی همان دین هستند. دین چیزی است که اگر به آن عمل شود از ما ، انسان بهتر و اخلاقی تر و مسئولیت تر می سازد. به این خاطر قرآن کریم و کتاب های آسمانی قبل از مثل تورات موسی و انجیل عیسی برای این آمدند که ما انسان های بهتر و اخلاق مدارتر باشیم اما قرآن بهترین انسان ها و بهترین زندگی را می سازد به شرطی که به آن عمل شود. و همه اکنون باید پیرو قرآن باشند چون آخرین کتاب خدا قرآن است. 🌹 ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الكتاب: آیا ندیدی کسانی را که از کتاب بهره ای داده شدند. منظور از الكتاب کتاب آسمانی تورات موسی که کتاب است. و منظور از اینکه بهره ای داده شدند یعنی آشنایی با این کتاب الهی تورات داشتند. یُدعَون إلى کتاب الله لیحكم بینهم: وقتی به کتاب الهی دعوت می شوند تا میانشان حکم کند. منظور از کتاب الله ، است. تا قرآن میان آنها حکم کند یعنی بر اساس اختلاف و هوا و هوس های خود حکم نکنند بلکه حرف اول و آخر در زندگی آنها از آن به بعد قرآن بزند. ثم یتولی فريق منهم و هم معرضون: سپس گروهی از آنان از روی اعراض روی بر می گردانند. 🌹 اما موضوع این آیات چه بود؟ در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. حکم زنای زن شوهر دار و زنای مردی که زن دارد در سنگسار است چون هم حریم خدا را شکسته و هم حریم خانواده را آلوده کردند و گناهی بسیار بزرگ است ، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند که از این قانون سرپیچی کنند به این خاطر یهودیها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، فرمودند: حكم نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏‌گذاشت تا آیه‏ى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد. 🌹 این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون ، از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید. ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات: اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز جز چند روزی به ما نمی رسد. این ها اعتقاد داشتند که عذاب خداوند فقط چند روز است. و غرهم في دينهم ما کانوا یفترون: و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. کیفر و پاداش بر اساس اعمال است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 قُلِ اللَّهُمَّ ماَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ 🍀 ترجمه:بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كسی بخواهى حكومت مى‏ دهى و از هر كسی بخواهى حكومت را مى‏ گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‏‌بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى‏‌نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى. 🌷 : خدایا 🌷 : صاحب 🌷 : حکومت و اداره امور 🌷 : می دهی 🌷 : هر که بخواهی 🌷 : می گیری 🌷 : عزت می بخشی 🌷 : ذلیل می نمایی 🌷 : به دست تو 🌷 : هر چیز 🌷 : توانا 🔵 : در تفاسیر مى‏ خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، به مسلمانان نوید داد که به زودی کشورهای ایران و روم نیز زیر پرچم قرار خواهد گرفت، در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى‏ كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته‏ اند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه‏اى برخاست، فرمود: من در این جرقه‏ ها فتح كاخ‏هاى مدائن و یمن را از دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى‏ زدند كه این آیه نازل شد. 🔵 آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمى‏ بخشد ویا ذلیل نمى‏ سازد. مثلاً در روایات مى‏ خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، او را عزیز مى‏ كند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‏ گرداند. بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه‏ هاى آن به دست خود ماست. این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: بگو خدایا! تو صاحب فرمان و سلطنتی و به هر کسی بخواهی حکومت می دهی و از هر کسی بخواهی حکومت را می گیری و هر که را بخواهی عزت می بخشی و هر که را بخواهی ذلیل می نمایی ، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی. 🔹 پيام های آیه26سوره آل عمران 🔹 ✅ واقعى تمامى حكومت‏ها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. ✅ اكنون كه اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند. ✅ اگر مالك مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! ✅ به هر كسی كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى‏ دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. ✅ حكومت و حاكمیّت، دلبستگى‏ آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است. ✅ عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم. ✅ توحید در و عبادت یک ضرورت است. ✅ آنچه از اوست، چه دادن‏ها وگرفتن‏ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‏هاى عجولانه‏ ى ما فلسفه‏ى آن را ندانیم. ✅ سرچشمه‏‌ى بدى‏‌ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‏‌زند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏ 🍀 ترجمه: شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بى‏ شمار روزى مى‏ دهى. 🌷 : از ایلاج به معنای وارد شدن 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : خارج می کنی 🌷 : زنده 🌷 : مرده 🌷 : رزق و روزی می دهی 🌷 : هر كه را خواهى 🌷 : بی شمار 🔵 از آغاز به بعد رفته رفته روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند و از آغاز به بعد روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند این كم و زیاد شدن طول ساعات و در فصل‏هاى مختلف به دست خداست به این خاطر می فرماید: تولج الیل فی النهار و تولج النهار في الیل: شب را به روز در آوری و روز را به شب در آوری. 🔵 وقتی نان یا هر غذای دیگر می خوریم این نان بی جان و مرده است ولی وقتی وارد بدن ما می شود سلول زنده از مواد غذایی بی جان می آفریند که می فرماید: و تخرج الحی من المیت: و زنده را از مرده بیرون می آوری. وقتی موجود زنده مثل و موجودات جاندار می میرند. و تخرج المیت من الحی: و مرده را از زنده بیرون می آوری. البته مفهوم دیگری هم دارد گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏ شود كه این یكى از مصادیق آیه است. 🔵 و ترزق من تشآء بغیر حساب: و هر که را خواهی بی شمار روزی می دهی. منظور از بى‏ حساب، رزق فراوان و بى‏ شمار است. و ممكن است منظور آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى‏ کنید رزق مى‏دهد. 🔹 پيام های آیه27سوره آل عمران 🔹 ✅ تغییرات و و پیدایش فصل‏ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار» ✅ علاوه بر ، هرگونه تغییر وتدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار» ✅ قدرت محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى‏ سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ» ✅ بى‏‌حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب»
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِى شَىءْ إِلَّآ أَنْ تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَ يُحَذِّرُكُمْ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ 🍀 ترجمه:اهل ایمان، به جاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود انتخاب نکنند و هر كسی چنین كند نزد خدا هیچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقیّه كنید و خداوند شما را از خود هشدار مى دهد و بازگشت (شما) به سوى خداوند است. 🌷 : نگرفتن 🌷 : دوستان 🌷 : به جای 🌷 : تقیه 🌷 : شما را هشدار می دهد 🌷 :بازگشت 🌸 اگر كنار هم قرار بگیرند با هم همدل می شوند و نیزومند می شوند مؤمن براى مؤمن منفعت و سود دارد اما کافر هم برای کافر و هم برای مؤمن هيچ منفعتی ندارد. «لا یتخذ المؤمنون الكافرين أولياء من دون المؤمنين و من یفعل ذلك فليس من الله فی شیء: اهل ایمان به جای مؤمنان ، كافران را دوست و سرپرست خود انتخاب نکنند و هر کسی چنین کند نزد خدا هیچ ارزشی ندارد.» با توجّه به قدرت بى انتهاى الهى، جایى براى پذیرفتن سلطه كفّار نیست. پذیرش ولایت از سوی ممنوع است. اگر مسلمانان جهان به این آیه عمل می کردند الآن وضع کشورهای اسلامی این چنین نبود. 🌸 «إلا أن تتقوا منهم تقاة: مگر آنکه از آنها پروا و تقیه کنید.» ، به معناى كتمان عقیده ى حقّ از ترس آزار مخالفان و حفظ جان است. گاهی انسان در جمعی قرار می گیرد که برای حفظ جان خود مجبور می شود که و عقیده خود را در دل پنهان کند به آن تقیه می گویند. بلافاصله خداوند هشدار می دهید که نباید به اسم تقیه سوء استفاده کنید و با کافران طرح دوستی انجام دهید. «و یحذرکم الله نفسه و إلى الله المصير: و شما را از خود هشدار می دهد و بازگشت شما بسوی خداوند است.» 🔹 پیام های آیه28سوره آل عمران 🔹 ✅ پذیرش كفّار از سوى مؤمنان، ممنوع است. «لایتخذ المؤمنون الكافرین اولیاء» ✅ در ، ایمان شرط اصلى مدیریّت و سرپرستى است. «لایتّخذ المؤمنون الكافرین اولیاء» ✅ ارتباط نباید مُنجرّ به سلطه پذیرى یا پیوند قلبى با كفّار شود. «لایتخذ المؤمنون الكافرین اولیاء» ✅ ارتباط یا قطع رابطه باید بر اساس فكر و باشد، نه بر اساس پیوندهاى فامیلى، قومى و نژادى. «المؤمنین، الكافرین» ✅ هركسی به سراغ كفّار برود، او را به حال خود رها واز امدادهاى غیبى خود محروم مى سازد. «و من یفعل ذلك فلیس من اللّه فى شىء» ✅ ارتباط ظاهرى با براى رسیدن به اهداف والاتر، در مواردى جایز است. «الا ان تتقوا منهم تقیة» ✅ ، براى حفظ دین است . مبادا به بهانه ى تقیّه، جذب كفّار شوید و از نام تقیّه سوء استفاده كنید. «یحذّركم اللّه نفسه» ✅ در مواردى كه اصل در خطر باشد، باید همه چیز را فدا كرد و فقط باید از خدا ترسید. «یحذّركم اللّه نفسه» ✅ ، بهترین عامل تقواست. «یحذّركم اللّه نفسه و الى اللّه المصیر» ✅ مبادا بخاطر كامیابى و رفاه چند روز دنیا، سلطه ى كفّار را بپذیرید كه بازگشت همه ى شما به سوى اوست. ✅ این آیه هشدار خوبی است برای کسانی که می خواهند امروزه با سران سیاست های امریکایی پیوند دوستی برقرار کنند و آنها را سرپرست خود بگیرند و زیر سلطه آنها باشند. قرآن این کار را ممنوع می کند و این آیه می فرماید: چنین افرادی نزد خداوند هیچ ارزشی ندارند. ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌷 قُلْ إِنْ تُخْفُواْ مَا فِى صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِى السَّمَاوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ 🍀 ترجمه: بگو:اگر آنچه در سینه ها دارید پنهان سازید یا آشكارش نمایید، خداوند آن را مى‌داند و (نیز) آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است مى داند و خدا بر هر چیز تواناست. 🌷 : بگو 🌷 : اگر پنهان کنید 🌷 : سینه هایتان 🌷 : آشکارش کنید 🌷 : می داند 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : توانا 🌸 این آیه به دنبال آیه‌ى قبلی می باشد، در آیه قبلی فرمود: کافران را دوست نگیرید پس اگر در دل یا دور از چشم دیگران در خلوت با آنها طرح دوستی و پیمان و عهد بستید از خداوند پنهان نیست بلكه بدانید خدا بر افكار ونیّات شما آگاه است. 🔹 پيام های آیه29سوره آل عمران 🔹 ✅ به كسانى كه به اسم تقیّه در صدد ارتباط با هستند، هشدار دهید. «قل ان تخفوا» ✅ سینه‌ى ، صندوق اسرار اوست. «تخفوا ما فى صدوركم» ✅ علم به آشكار و نهان، به زمین و آسمان، یكسان است. «تخفوا... تبدوا... یعلمه اللّه» ✅ توجّه به ، سبب زنده شدن وجدان مذهبى و مانع گناه و توجیه آن است. «یعلمه اللّه» ✅ از خدایى كه به اسرار تمام آسمانها آگاه است، چه چیز را مى توان پنهان كرد؟ «یعلم ما فى السموات» ✅ قدرت مطلق ، پشتوانه تهدید او نسبت به مخالفان است. «ان تخفوا... و اللّه على كل شى قدیر» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ 🍀 ترجمه:روزى كه هر كسی، هر كار نیكى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى كرده، آرزو مى‏ كند اى كاش بین آن عمل و او فاصله‏ی زمانی طولانی بود. وخداوند شما را بر حذر مى‏‌دارد و خداوند به بندگان مهربان است. 🌷 : روز 🌷 : بیابد 🌷 : هر کسی 🌷 : هر آنچه انجام داده 🌷 : حاضر 🌷 : بد 🌷 : از ود به معنی دوست داشتن 🌷 : در مورد آرزوهای نشدنی به کار می رود 🌷 : فاصله زمانی طولانی 🌷 : بر حذر می دارد ، هشدار می دهد 🌷 : مهربان 🌷 : بندگان 🌸 {یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا: روزی که هر کسی ، هر کار نیکی انجام داده حاضر بیابد.} دنيا است ، هر آنچه را در این دنیا بکاریم همان را در قیامت برداشت می کنیم. منظور از یوم در این آیه همان روز قیامت است ، روز روزی است که هر آدمی آنچه از خیر و خوبی و انجام داده آن را جلو چشم خود حاضر می یابد و آن اعمال مجسم می یابند. اگر خوبی انجام داده آن را مانند یک باغ دریافت می کند. 🌸 {و ما عملت من سوء تود لو أن بينها و بينه أمدا بعيدا:و هر چه بدی کرده ، آرزو می کند ای کاش بین عمل و خودش فاصله زمانی طولانی بود.} و اگر آدمی بدی کرده در قیامت مورد تنفر او قرار خواهند گرفت و از اعمال خود پشیمان خواهد شد اما در پشیمانی فایده ای ندارد و آرزو می کند که ای کاش بین او و عملش فاصله زمانی طولانی بود. {و یحذرکم الله نفسه:و خداوند شما را بر حذر می دارد.}و خداوند شما را از عذاب و عواقب اعمال بد بر حذر می دارد ، هشدار می دهد تا مراقب باشید اين هشدارها نتيجه در مهربانی و رأفت خداوند دارد {و الله رئوف بالعباد:خداوند نسبت به بندگان مهربان است.} 🔹 پيام های آیه30سوره آل عمران 🔹 ✅ اعمال از بین نمی رود و در قیامت در برابر او حاضر مى‏ گردد. «محضرا» ✅ اعتقاد به حضور عمل در ، مانع گناه است. «محضرا» ✅ ، در قیامت از اعمال خود شرمنده‏ اند، امّا چه سود؟«تودّ لو انّ بینها» ✅ بسیارى از اعمالى كه در دنیا مورد علاقه است، در قیامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً» ✅ در روز ، پشیمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مى‏‌رود. «لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً» ✅ خدا پروایى، مانع است. «یحذّركم اللّه» ✅ سرچشمه‏ى هشدارهاى الهى، و رأفت اوست. «یحذّركم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد» ✅ ترس و امید در كنار هم نقش تربیتى دارند. امید، به تنهایى سبب غرور، و ترس از تنهایى، سبب یأس مى‏ شود. «یحذّركم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد» ✅ لطف و رأفت شامل حال همه‏ى بندگان است. «رؤف بالعباد» ‌🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈