eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِّنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 🍀 ترجمه:کافران از اهل كتاب ومشركان دوست ندارند كه هیچ خیر ونیكى از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. در حالى كه خداوند، رحمت خود را به هر كه بخواهد اختصاص مى دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 🌺🌸 این آیه،دشمنی مشركان و كفّار از یهود و نصارى، نسبت به را بیان می کند. آنان حاضر نیستند، ببینند كه مسلمانان صاحب پیامبرى بزرگ و كتابى آسمانى هستند و مى خواهند نداى توحید را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعیضات نژادى و اقلیمى و با تمام خرافاتِ و تحریفاتِ اهل كتاب مبارزه كنند و مانع عوام فریبى بزرگان آنان شوند. 🌺🌸 در این آیه مى فرماید: لطف و رحمت خداوند طبق اراده ى او به هر كسى كه بخواهد اختصاص مى یابد و كارى به میل این و آن ندارد كه آنها دوست داشته باشند یا نه! 🔹 پيام های آیه 105 سوره بقره 🔹 ✅ اراده ى و روحیّه باطنى دشمن را بشناسیم و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنیم. ✅ توكّل به خدا كنیم و از دشمنی و حسادت دشمنان نترسيم. ✅ ، هیچ اثرى در اراده ى لطف خداوند ندارد. ✅ و رحمت و هدایت خداوند، شامل همه ى اقوام و ملل مى شود و اختصاصى به بنى اسرائیل و گروه خاصّى ندارد. 🔴 چیست؟ 1⃣ (ودّوالو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء:كفّار دوست دارند همانند آنها كافر شوید. سوره نساء-ایه89) 2⃣ (ودّوالو تدهن فیدهنون:كفّار دوست دارند كه تو اى پیامبر نیز با آنها كنى. سوره قلم -آیه9) 3⃣ (ودّوا ما عنتّم:كفّار دوست دارند كه شما مسلمین در زحمت قرار گیرید. آل عمران-118) 4⃣ (ودّت طائفة من اهل الكتاب لو یضلّونكم:گروهى از اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف نمایند. سوره آل عمران-آیه69) ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْْكاَفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید(به پیامبر) نگویید: «راعِنا» بلكه بگویید: «اُنظرنا» ما را در نظر بگیر، و (این توصیه را) بشنوید و براى كافران عذاب دردناكى است. 🔴 بعضی از براى اینكه سخنان پیامبر را خوب درک كنند، درخواست مى كردند كه آن حضرت با رعایت حال آنان سخن بگوید. این تقاضا را با كلمه «راعنا» مى گفتند. یعنى ولى چون این تعبیر در عرف یهود، نوعى دشنام تلقى مى شد، آیه نازل شد كه به جاى «راعنا» بگویید: «انظرنا» تا دشمن سوء استفاده نكند. 🔴 این اوّلین آیه از آغاز است كه با خطاب: «یا ایّها الّذین آمنوا» شروع مى شود. و از این به بعد بیش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همین خطاب آمده است. راعنا« از ماده ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى یهود كلمه ى » « را از ماده ى «الرعونة» كه به معنى حماقت است، مى گرفتند. 🔹 پيام های آیه 104 سوره بقره 🔹 ✅ توجّه به انعكاس حرفها داشته باشید. «لا تقولوا راعنا...» ممكن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند. ✅ ، تمام حركات وحتّى كلمات ما را زیر نظر دارد واز هر فرصتى كه بتواند مى خواهد بهره برده وضربه بزند. «لا تقولوا راعنا...» ✅ ، به انتخاب کلمه هاى مناسب، بیان سنجیده ونحوه ى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. ✅ باید در سخن گفتن ادب در گفتار رعایت شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 مَا نَنْسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْر ٌ 🍀 ترجمه:هر(حکمی)نشانه ای را نسخ كنیم ویا آن را از یاد ببریم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى آوریم، آیا نمى دانى كه خدا بر هر چیزى قادر است؟ 🌸🌺 معنای ،نشانه است آیه یعنی مثال آینه دارد یعنی حقیقت را به ما نشان می دهد کتاب خدا فقط قرآن نیست بلکه عالم هم کتاب و آیات خداست خود خدا در قرآن می فرماید: ما آیات خود را در عالم نشان می دهیم. 🔴 کلمه نسخ به معنای تغییر است. كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى از یاد بردن است. به این معنا كه از قبل خداوند می خواست آیه یا حکمی را نازل کند ولی با توجه به شرایط جامعه نزول آیه را به تأخیر انداخت تا پس از مدّتى نازل شود و حکمی موقتی بدهد تا بعد از مدتی این حکم موقتی از یاد برده شود و حکم جدیدی بیاید وقتی چیزی را می گیرد یا مانند آن یا بهتر از آن می آورد این آیه در مقام پاسخ به تبلیغات سوء یهود است. آنان سؤال مى كردند چرا در اسلام برخى قوانین تغییر پیدا مى كند؟ چرا قبله از بیت المقدّس به كعبه تغییر یافت؟اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چیست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است. 🌸🌺 به این ایرادها پاسخ مى گوید: ما هیچ حكمى را نسخ نمى كنیم یا آن را از یاد نمی بریم مگر بهتر از آن یا همانندش را جانشین آن مى سازیم. آنان از اهداف و آثار تربیتى، اجتماعى و سیاسى احكام غافل هستند. همانگونه كه پزشك براى بیمار در یک مرحله دارویى تجویز مى كند، ولى وقتى حال مریض كمى بهبود یافت، برنامه دارویى و درمان او را تغییر مى دهد اگر الآن به پزشک بگویید آیا داروهای قبلی بد بود که عوض کردید او می گوید هر دارویی زمانی دارد یک وقتی دوره ای دارد باید استفاده شود و بعد از آن باید عوض شود یا معلّم با پیشرفت درس دانش آموز، برنامه درسى او را تغییر مى دهد، نیز در زمانها و شرایط مختلف و متفاوت، برنامه هاى تكاملى بشر را تغییر مى دهد. 🌸🌺 یكى از مصادیق آیه، استمرار امامت در جامعه و جانشینى هر امام به جاى امام قبلى است، چنانكه در حدیثى ذیل این آیه مى خوانیم: هر امامى از دنیا مى رود، امام دیگر جانشین او مى شود. 🔹 پيام های آیه 106 سوره بقره 🔹 ✅ همراه با نیازهاى فطرى و ثابت خویش، گاهى در شرایط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و نظامى نیز قرار مى گیرد. در این موارد در كنار قوانین و مقررات واحكام ثابت، باید دستورالعملهاى متغیر داشته باشد كه از طریق نسخ یا فرمان پیامبر وجانشینان او به مردم ابلاغ شود. «ماننسخ من آیة» ✅ ، دلیل بر شكست طرح قبلى نیست، بلكه نشانه ى توجّه به مسائل جدید وتغییرى حكیمانه است. همانند تغییر كتاب ومعلّم. «ماننسخ من آیة... نأت بخیر منها...» ✅ در ظاهر دستورها متغیر وانبیا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره یكسان است. «مثلها» ✅ تغییر قانون، علاوه بر زمینه هاى گوناگون وپیدا شدن مصالح جدید، نیاز به قدرت دارد. «ننسخ... ان اللَّه على كل شى قدیر» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِّنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 🍀 ترجمه:کافران از اهل كتاب ومشركان دوست ندارند كه هیچ خیر ونیكى از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. در حالى كه خداوند، رحمت خود را به هر كه بخواهد اختصاص مى دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 🌺🌸 این آیه،دشمنی مشركان و كفّار از یهود و نصارى، نسبت به را بیان می کند. آنان حاضر نیستند، ببینند كه مسلمانان صاحب پیامبرى بزرگ و كتابى آسمانى هستند و مى خواهند نداى توحید را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعیضات نژادى و اقلیمى و با تمام خرافاتِ و تحریفاتِ اهل كتاب مبارزه كنند و مانع عوام فریبى بزرگان آنان شوند. 🌺🌸 در این آیه مى فرماید: لطف و رحمت خداوند طبق اراده ى او به هر كسى كه بخواهد اختصاص مى یابد و كارى به میل این و آن ندارد كه آنها دوست داشته باشند یا نه! 🔹 پيام های آیه 105 سوره بقره 🔹 ✅ اراده ى و روحیّه باطنى دشمن را بشناسیم و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنیم. ✅ توكّل به خدا كنیم و از دشمنی و حسادت دشمنان نترسيم. ✅ ، هیچ اثرى در اراده ى لطف خداوند ندارد. ✅ و رحمت و هدایت خداوند، شامل همه ى اقوام و ملل مى شود و اختصاصى به بنى اسرائیل و گروه خاصّى ندارد. 🔴 چیست؟ 1⃣ (ودّوالو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء:كفّار دوست دارند همانند آنها كافر شوید. سوره نساء-ایه89) 2⃣ (ودّوالو تدهن فیدهنون:كفّار دوست دارند كه تو اى پیامبر نیز با آنها كنى. سوره قلم -آیه9) 3⃣ (ودّوا ما عنتّم:كفّار دوست دارند كه شما مسلمین در زحمت قرار گیرید. آل عمران-118) 4⃣ (ودّت طائفة من اهل الكتاب لو یضلّونكم:گروهى از اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف نمایند. سوره آل عمران-آیه69) ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَلَمْ تَعْلَم أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاواتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاَ نَصِير 🍀 ترجمه:آیا نمی دانی كه ملک و فرمانروایی آسمان‏ها و زمین از آن خداست؟و جز خدا براى شما هیچ یاور و سرپرستى نیست. 🌺 این آیه ادامه موضوع آیه قبلی است آنان كه درباره‏ى تغییر بعضى و دستورات اعتراض و ایراد مى‏ كنند، توجهّ به حاكمیّت مطلق خداوند ندارند. بنى‏ اسرائیل از حاكمیّت الهى تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاكمیّت، دست بسته مى ‏دانسته ومى ‏گفتند: «یداللّه مغلولة» ، در حالى كه دست خداوند در و خلقت و همچنین در وضع قوانین و تغییر آنها باز است. «بل یداه مبسوطتان» 🦋 {خداوند مى‏ تواند هرگاه اراده كند، در آفرینش ایجاد تغییر كند؛ مثلاً آب را تلخ كند؛ و نشاء لجعلناه اجاجا-سوره واقعه آیه 70}-{و یا درختان را خشک سازد؛لو نشاء لجلناه حطاماً سوره واقعه آیه65} {و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه دیگرى را بیافریند؛ان یشاء یذهبكم و یأت بخلق جدید-سوره ابراهیم آیه19} 🦋 تغییر و تحوّل را بنى‏ اسرائیل در طول تاریخ زندگانى خویش بارها دیده است، خشک شدن براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى علیه السلام، شكافته شدن ‏ها و جارى شدن آب،چگونه است این همه را با چشم خود دیده‏ اند، ولى اكنون با تغییر مختصرى در احكام و دستورات بهانه ‏گیرى مى ‏كنند؟ 🔹 پيام های آیه 107 سوره بقره 🔹 ✅ همیشگى ومطلقِ آسمان‏ها وزمین، مخصوص خداوند است. «له ملك السموات والارض» ✅ تغییر قوانین، مخصوص خداوندى است كه حاكمیّت آسمان‏ها وزمین را دارد. ✅ راضى كردن دیگران كه بهانه ‏گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از كسى شما را یاورى و سرپرستى نخواهد كرد. «ما لكم من دون اللَّه...» ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الكُفْرَ بِالإيماَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِيلِ 🍀 ترجمه:آیا می خواهید از پیامبرتان سؤالات و درخواست هایى (نابجا)كنید، همانطور كه پیش از این،موسى مورد سؤال قرار گرفت،و هر كسی كفر را با ایمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است. 🌺 با توجّه به خود و آنچه از شأن نزولها برمى آید، بعضی از مسلمانان و بعضى از مشركان،از صلى الله علیه وآله تقاضاهاى نامربوط و غیر منطقى داشتند،مثلاً تقاضا مى كردند براى ما نامهاى از سوى خداوند بیاور! و یا نهرهایى را براى ما جارى ساز. و بعضی دیگر همانند بنى اسرائیل مى گفتند: را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببینیم و به او ایمان بیاوریم! آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پیامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى،طبق هوس و میل هر فردى كه از راه مى رسد، درست نیست. یك مهندس یا نقاش براى اثبات مهارت خویش، چند نمونه كار ارائه مى دهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانه اى بسازد یا تابلویى بكشد! 🌺 بازگویى مشكلات و تاریخ انبیا، براى دلدارى دادن به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبیاى پیشین نیزاز همین قبیل درخواست ها مى كردند. 🔹 پیام های آیه 108 سوره بقره 🔹 ✅ از ودرخواست هاى بى جا بپرهیزیم كه گاهى زمینه ساز كفر است. «ام تریدون ان تسئلوا... و من یتبدل الكفر» ✅ خطراتى كه پیروان دیگر ادیان را تهدید كرده، را نیز تهدید مى كند. ✅ از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگیرید. 🔴 ادامه تفسیر این آیه در جلسه بعدی ◀️ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 بخش_2 🌸 أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الكُفْرَ بِالإيماَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِيلِ 🍀 ترجمه:آیا می خواهید از پیامبرتان سؤالات و درخواست هایى (نابجا)كنید، همانطور كه پیش از این،موسى مورد سؤال قرار گرفت،و هر كسی كفر را با ایمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است. 🌺 در جلسه قبل به این آیه پرداختیم در این جلسه به دلایل و علت هایی که سبب نازل شدن این آیه شده است می پردازیم. شیخ طوسی چند علت را ذکر می کند که سبب شد این آیه نازل شود: 1⃣ حسن بصری گوید:سؤال کننده مشرکین عرب بودند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواسته بودند که از رسول خدا و فرشتگان را به آنها نشان دهد تا ایمان بیاورند سپس این آیه در جواب آنها نازل شد. 2⃣ از ابن عباس روایت کنند:که رافع بن خزیمه و وهب بن زید به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند:کتابی را از برای ما بیاور که آن را بخوانیم و چشمه هایی را برای ما به وجود بیاور تا از تو پیروی کنیم سپس این آیه نازل شد. 3⃣ مجاهد گوید: قریش از خواستند که کوه صفا برای آنها تبدیل به طلا شود. پیامبر فرمود: ممکن است این کار انجام شود ولی نظیر مائده بنی اسرائیل و مائده قوم عیسی خواهد شد سپس از این درخواست صرف نظر کردند و این آیه نازل شد. 4⃣ سدی گوید: اعراب از رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند که خدا را برای آنها بیاورد تا او را ببینند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِّنْ بَعْدِ إيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِّنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الحَقُّ فاَعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِير ٌ 🍀 ترجمه:بسیارى از اهل كتاب از روى حسدى كه در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ایمانتان به كفر بازگردانند،با اینكه حقّ براى آنان روشن شده است،پس شما عفو كنید و درگذرید تا خداوند فرمان خویش بفرستد، همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷 یعنی دوست داشتن 🌷 یعنى بخشیدنِ خلاف 🌷 یعنى نادیده گرفتنِ خلاف. 🔴 بسیاری از (منظور از اهل کتاب یهودی ها و نصرانی ها است )كه در دل آرزوى كفر مسلمانان را دارند، در عمل از هیچ توطئه و نقشه اى خوددارى نخواهد كرد و دوست دارند مسلمانان دوباره به کفر برگردند. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بى جا، وسوسه ها، القاى شبهات و... مى باشد كه باید نسبت به آنها هشیار بود. ولی قرآن می گوید پاسخ بدی را با بدی ندهید بلکه با خوبی جواب بدهید و آنها را ببخشید و از آنها بگذرید. یکی از زیبایی های این است که با مخالفان خود با عفو و بخشش برخورد می کند. 🔹 پيام های آیه 109 سوره بقره 🔹 ✅ نسبت به روحیّات وبرنامه هاى خود، مواظب باشید. ✅ در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. «ودّ كثیر» (آیه مى فرماید: بسیارى از اهل كتاب چنین هستند، نه همه ى آنان.) ✅ شما با ایمان آوردن به ، عظمت و عزّتى مى یابید كه دشمنان به شما حسد مى ورزند و مى خواهند شما به جهل، شرک و تفرقه ى زمان جاهلیّت برگردید. ✅ با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد كرد، گاهى لازم است حتّى با علم به آنها، با ایشان مدارا نمود. ✅ فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است كه مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند.زیرا در انتهای آیه نوشته تا خداوند فرمان خویش را بفرستد. ✅ ، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر كارى تواناست و امروز نیز مى تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَأَقِيمُواْ الصّلاة وَءَاتُواْ الزكاة وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير ٌ 🍀 ترجمه:و نماز را اقامه کنید و زكات را پرداخت نمایید و از هر خیرى كه براى خود از پیش مى ‏فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت،قطعا خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. 🌺 در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع دشمنی و حسادت‏ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‏ اند، لازم است رابطه‏ ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند. 🌺 اقامه نماز یعنی رونق بخشیدن به نماز، یعنی نماز باید طوری باشد که غیر نمازخوان ها را هم جذب نماز کند و سبب شود دیگران به سمت نماز بیایند. 🔹 پيام های آیه 110 سوره بقره 🔹 ✅ معمولاً دستور به همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة» ✅ اعمال ، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى‏شود. «تقدّموا لانفسكم» ✅ مقدار كار خیر مهم نیست،هركسی به هر مقدار مى‏تواند باید انجام دهد. ✅ كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى‏ ماند. «تجدوه» ✅ به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى‏ترین انگیزه عمل صالح مى باشد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 111 بقره 🌸 وَقَالُواْ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلّا مَنْ كَانَ هُوداً أَوْ نَصاَرَا‏ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صاَدِقِينَ ‏ 🍀 ترجمه:گفتند: هرگز به بهشت داخل نشود مگر آنكه یهودى یا نصرانى باشد. اینها آرزوهاى آنهاست، بگو: اگر راستگویید،دلیل خود را بیاورید. 🔹 پيام های آیه 111 سوره بقره 🔹 🌷 :بهشت 🌷 :جمع هائد به معنای بازگشت کننده به یهودی ها هود می گویند یعنی یک زمانی گوساله پرست بودند توبه کردند. 🌷 :جمع نصرانی از ریشه ناصره می آید به خاطر اینکه حضرت عیسی علیه السلام اهل ناصره بود. 🌷 یعنی آرزوها 🌷 :دليل محكم و استوار 🔴 ها می گفتند غیر از ما یهودی ها کسی دیگر وارد بهشت نمی شود و ها می گفتند غیر از ما نصرانی ها کسی دیگر وارد بهشت می شود.اينها آرزوهایی است که راه به جایی نمی برند میگوید یک دلیل محکم بیاورید اگر راست می گویید به چه دلیل می گویید باید به بهشت بروید؟ قرآن درباره یهودی ها و نصرانی ها می گوید ولی با خود ما مسلمانان هم هست پس مبادا ما مسلمانان هم بگوییم که چون مسلمانیم پس باید به بهشت برویم خیر همچین خبری نیست. 🔹 پیام های آیه 111 سوره بقره🔹 ✅ غرور دینى، باعث شد تا ونصارا خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. «الاّ مَن كان هوداً او نصارى» ✅ ادّعاى بدون دلیل محكوم است. «قل هاتوا برهانكم» ✅ هرگونه عقیده ‏اى باید بر اساس دلیل باشد.قرآن، مطالب خود را با دلیل بیان كرده است و از مخالفان نیز تقاضاى دلیل مى‏ كند. ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا َ هُمْ يَحْزَنُونَ 🍀 ترجمه:آرى،هر كه با اخلاص به خدا روى آورد و نیكوكار باشد، پس پاداش او نزد پروردگار اوست،نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین خواهند شد. 🌺 آیه علّت ورود در بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیكوكار بودن مى داند. یعنى بهشت به ادّعا وشعار به كسى داده نمى شود، بلكه و عمل صالح لازم است. محسن یعنی شخص نیکوکار، چنین افرادی هیچ ترسی بر آنها نیست و نه غمگین خواهند شد. 🔹 پيام های آیه 112 سوره بقره 🔹 ✅ براى ورود به ،به جاى خیال و آرزو، هم تسلیم خدا بودن و ایمان درونى لازم است و هم عمل صالح ✅ هر كه خالصانه روى به خدا آورد،یعنی تمام وجود خود را خدا بگیرد دیگر دچار افسردگی و نخواهند شد و سرشار از آرامش خواهند بود مثل اولیای خدا وقتی انسان به آنها نگاه می کند از آنها می گیرد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاَرا عَلَى شَىءٍ وقَالَتِ النَّصاَرا لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَيَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الِْقیامة فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ 🍀 ترجمه:و یهود گفتند:نصرانی ها بر حقّ نیستند و نصرانی ها گفتند: یهود بر حقّ نیستند، در حالى كه آنان،كتاب آسمانى را مى خوانند،همچنین افراد نادان دیگر(همچون مشركان كه خبر از كتاب ندارند)،همانند سخن آنها را گفتند. پس خداوند در روز قیامت در آنچه اختلاف دارند،در بین آنان داورى خواهد کرد. 🌺 مانند مزرعه است هر عملی که انجام می دهیم مانند دانه است دقیقا دانه هر میوه ای را بکاریم همان میوه را به ما می دهد. اگر می خواهیم حرف های خوب گوش کنیم باید حرف های خوب هم به دیگران بزنیم. اگر می خواهیم در زندگی ما باشد نباید آرامش زندگی دیگران را به هم زد ، اگر می خواهیم کسی غیبت ما نکند نباید غیبت دیگران کنیم اگر در زندگی زن و شوهری، خانم نخواهد که شوهرش به او دروغ بگوید پس زن هم نباید به شوهرش دروغ بگوید و بر عکس . 🌺 چنین مثالی را قرآن در ماجرای یهودی ها و نصرانی ها بیان می کند. در واقع داستانی را درباره قومی بیان می کند ولی در واقع با خود ما هم هست یهودی ها درباره نصرانی ها می گفتند: ها هیچی نیستند یعنی آدم های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند دقیقا همین حرف را نصرانی ها درباره یهودی می گفتند و آنها هم می گفتند:یهودی ها هیچی نیستند یعنی آنها انسان های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند. این مثال همان الدنيا مزرعة یعنی دنیا مزرعه است یعنی هر کاری کردیم هر چه گفتیم همان خواهد شد. در حالی که یهودی ها و نصرانی ها کتاب های آسمانی داشتند پس هر که آسمانی دارد نباید مانند جاهلان و مشرکان سخن بگوید. ما مسلمانان هم باید حرف های بیهوده و گزاف نزنیم و حرف های خوب و آسمانی زد. 🔹پيام های آیه 113 سوره بقره🔹 ✅ هر عملی درباره دیگران انجام بدهیم همان برای ما پیش می آید. ✅ تعصّب بى جا ممنوع است. تحقیر و نادیده گرفتن دیگران، نشانه ى استبداد و خودمحورى است. ✅ اگر تعصّب و خودخواهى باشد، هم نمى تواند هدایت كند. اهل كتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحیّه ى انحصارطلبى تلاوتها كارساز نبود. ✅ در فضاى آمیخته به تعصّب، و جاهل همانند هم فكر مى كنند. مشركان جاهل همان حرفى را مى زدند كه تلاوت كنندگان تورات و انجیل مى گفتند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فى خَرَابِهَا اُؤلَئِكَ مَا كَانَ لَهُمُ أَنْ يَدْخُلُوهَآ إلّاَ خَآئِفِينَ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِى الأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🍀 ترجمه:و كیست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود و سعى در خرابى آنها داشت؟ آنان جز با ترس و خوف، حقّ ورود به مساجد را ندارند. بهره ى آنان در دنیا، رسوایى و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است. 🔴 بنابر آنچه از شأن نزولها و برخى روایات به دست مى آید، آیه درباره ى كسانى نازل شده است كه درصدد تخریب برآمده بودند. در طول تاریخ، تخریب مساجد ویا جلوگیرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوتها صورت گرفته است.از تخریب بیت المقدّس و آتش زدن تورات به دست نصرانی ها به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قریش از ورود مسلمانان به ، نشانه اى از همین تلاشها است. امروز نیز از یكسو شاهد تخریب مساجد باقیمانده از صدر اسلام در كنار قبور ائمه بقیع علیهم السلام هستیم و از طرف دیگر ویرانى مساجد تاریخى، همانند مسجد بابرى در هند را كه نشانگر قدمت در شبه قارّه است، به چشم مى بینیم.این ها همه حكایت از روحیّه ى كفرآلود طاغوتها و جاهلانى دارد كه از یاد ونام خداوند كه در مراكز توحید طنین انداز مى شود، وحشت دارند.این آیه به و بزرگانى كه از رفتن فرزندانشان به مساجد ممانعت به عمل مى آورند،هم هشدار مى دهد. 🔹 پيام های آیه 114 سوره بقره 🔹 ✅ خرابى مسجد تنها خراب کردن سنگ و آجر مسجد نیست، بلكه هر اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «منع مساجد اللَّه» ✅ مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها یاد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «یذكر فیه اسمه» ✅ از در و دیوار مسجد نمى ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است. «ان یذكر فیها اسمه» ✅ مساجد سنگر مبارزه اند،لذا سعى در خرابى آنها دارد. «سعى فى خرابها» ✅ باید پر رونق و پر محتوى وهمانند سنگر فرماندهى نظامى باشد. همچنان كه جاسوس از رخنه به مراكز نظامى در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به ، در ترس ونگرانى باشند. «ما كان لهم ان یدخلوها الاّ خائفین» ✅ كسانى كه با مقدّسات دینى به مبارزه برمى خیزند، علاوه بر قهرالهى در قیامت، گرفتار ذلّت وخوارى دنیا نیز مى شوند. «سعى فى خرابها... لهم فى الدنیا خزى» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَليمٌ 🍀ترجمه:مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنید، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست. 🔴 بعد از تغییر قبله ى مسلمانان از بیت المقدّس به كعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مى كردند كه به چه دلیلى قبله تغییر یافته است.هرچند در آیات قبل سربسته، پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تكیه مى كند كه مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو كنید، خدا آنجاست.اگر نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم علیه السلام است.و به این خاطر داراى قداست و احترام مى باشد. 🔹 پيام های آیه 115 سوره بقره 🔹 ✅ هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، است. ✅ در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ لَّهُ مَا فِى السَّماواتِ وَ الأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ 🍀 ترجمه:و گفتند: خداوند فرزندى براى خود اختیار كرده است. منزّه است او، بلكه آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست و همه در برابر او فرمانبرند. 🌷 :یعنی خداوند از هر نسبت بدی و از هرضعف و ناتوانی و کمبود پاک و منزه است 🌷 :آسمان ها 🌷 :زمین 🌷 :یعنی کسانی در که برابر دستورات خدا اطاعت می کنند پس قنوت یعنی اطاعت در برابر خدا 🌺 بعضی از اهل كتاب(یهود و نصارا) و مشركان، هركدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى پنداشتند؛ مى گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارا نیز حضرت عیسى را فرزند خدا معرّفى مى كردند و مشركان، را فرزندان خدا مى دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط ونابجا، وذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى داند.خدا را با خود مقایسه نكنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد بخاطر موارد ذیل است: 1⃣ عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد. 2⃣ قدرت انسان کم است و نیازمند كمک كننده است. 3⃣ نیازمند و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد. 🌺 ولى از همه ى این كمبودها و نیازها منزّه است، بلكه هرچه در آسمانها و زمین است، همه در برابر او متواضعند. 🔹 پيام های آیه 116 سوره بقره 🔹 ✅ خدایى كه همه ها و زمین در برابر او تسلیم هستند، چه كمبودى دارد تا از طریق فرزند گرفتن آن را جبران كند؟! «بل له ما فى السموات» ✅ وتواضع، در برابر كسى سزاوار است كه تمام هستى از آن اوست، نه بت ها و طاغوت هایى كه از آفریدن حتّى یك مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 بَدِيعُ السَّماَواتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضى أَمْراً فإِنّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ 🍀 ترجمه:نو پدید آورنده آسمان ها وزمین اوست وهنگامى كه فرمان (وجود) چیزى را صادر كند، فقط مى گوید: باش! پس (فوراً) موجود مى شود. 🌷 بدیع:یعنی نو پدید آورنده یعنی بدون نقشه و بدون طرح قبلی،هر شئ را پدید می آورد. 🌷 کن:یعنی اراده کردن 🌺 خداوند نه تنها مالک همه ى موجودات است، بلكه خالق آنهاست،آن هم بطور بدیع و بدون نقشه قبلى.هرگاه وجود چیزى را اراده كند، به او مى گوید: باش! وفوراً خلق مى شود. 🌺 در این چند آیه اخیر با قدرت الهى آشنا شدیم: «للّه المشرق والمغرب» مشرق و مغرب براى اوست. «له مافى السّموات والارض» آسمانها وزمین براى اوست. «كلٌ له قانتون» همه براى او متواضع وفرمان بردار هستند. «بدیع السموات والارض» پدید آورنده آسمانها وزمین اوست. «كن فیكون» به فرمان او هر چیز موجود مى شود. 🔹 پيام های آیه 117 سوره بقره 🔹 ✅ آفرینش خداوند، همواره بدیع وابتكارى است. «بدیع» ✅ مى تواند در یك لحظه همه هستى را بیافریند؛ «كن فیكون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّآ أَرْسَلْناَكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلاَ تُسْئَلُ عَنْ أَصْحاَبِ الْجَحِيمِ 🍀 ترجمه:ما تو را به حقّ فرستادیم تا بشارتگر و بیم دهنده باشى و تو مسئول اهل جهنم نیستى. 🌺 این آیه با خود سخن می گوید:اى رسول گرامى! به توقّعات نابجاى كافران توجّه نكن. آنان هركدام توقّع دارند اوراق متعدّدى از آیات برایشان نازل شود؛ «بل یرید كلّ امرء منهم ان یؤتى صحفاً منشّرةً»در حالى كه ما تو را همراه منطق حقّ براى مردم فرستاده ایم تا از طریق بشارت وانذار، آنان را نسبت به سعادت خودشان آشنا كنى. 🌺 اگر گروهى بهانه جویى كرده و از پذیرش حقّ سرباز زدند و توقّع داشتند كه بر آنان وحى نازل شود، تو مسئول دوزخِ آنان نیستى، تو فقط عهده دار بشارت و انذارى، و مسئول نتیجه و قبول یا ردّ مردم نیستى.بشارت و انذار، نشانه ى اختیار است. در قرآن مكرر این معنا آمده است كه آنچه بر خداوند است، فرستادن پیامبرى معصوم با منطق حقّ همراه با بشارت و انذار است. حال مردم خودشان هستند كه آزادانه یا راه حقّ را مى پذیرند و یا سرسختانه لجاجت مى كنند. 🔹 پيام های آیه 119 سوره بقره 🔹 ✅ در برابر هر تضعیف روحیّه اى از طرف دشمن، نیاز به تقویت و تسكین روحى از طرف خدا است. «ارسلناك بالحقّ» ✅ ،همچون دو كفّه ترازو باید در حال تعادل باشد، وگرنه موجب غرور یا یأس مى شود. «بشیراً ونذیراً» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 118 بقره 🌸 وَقَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ لَوْلاَ يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأتِينَا آيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشاَبَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الأَياَتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ 🍀ترجمه:كسانى كه نمى دانند، گفتند: چرا خدا با خود ما سخن نمى گوید؟ یا آیه و نشانه اى بر خود ما نمى آید؟همچنین گروهى كه قبل از آنان بودند مثل گفته آنان را گفتند،دل هایشان مشابه است،ولى ما آیات ونشانه ها را براى اهل یقین روشن ساخته ایم 🌺 باز هم تقاضاى نابجا از سوى گروه دیگرى از كافران! افراد ناآگاه،در برابر دعوت رسول خدا صلى الله علیه وآله چنین مى گویند:چراخداوند مستقیماً با خود ما سخن نمى گوید؟ چرا بر خود ما آیه نازل نمى شود؟!قرآن براى جلوگیرى از اثرات سوء احتمالى اینگونه سخن هاى بى جا بر سایر مسلمانان و دلدارى به رسول خدا صلى الله علیه وآله، سؤال و خواست آنها را خیلى عادّى تلقّى مى كند كه این سؤالات حرف تازه اى نیست و كافرانِ قبل از اینها نیز از انبیاى پیشین چنین توقّعات نابجا را داشته اند. 🌺 سپس مى فرماید: طرز تفكّر هر دو گروه به یكدیگر شباهت دارد، ولى ما براى اینگونه درخواست ها اعتبار و ارزشى قائل نیستیم. زیرا كه آیات خودمان را به قدر كفایت براى طالبان حقیقت بیان كرده ایم. توقّعات نابجا، یا به خاطر روحیّه استكبار و خودبرتربینى است و یا به خاطر جهل و نادانى. آنكه جاهل است، نمى داند نزول فرشته وحى بر هر دلى ممكن نیست و حكیم، شربت زلال و گوارا را در هر ظرفى نمى ریزد. در قرآن مى خوانیم: اگر پاكدل و درست كردار بودید، فرقان به شما مى دادیم. 🔹 پيام های آیه 118 سوره بقره 🔹 ✅ اصالت به تلاش و لیاقت است، نه تقاضا و توقّع. گروهى هستند كه به جاى تلاش و بروز لیاقت،همیشه توقّعات نابجاى خود را مطرح مى كنند. «لولا یكلّمنا اللّه» ✅ سنّت خداوند اتمام حجّت و بیان دلیل است، نه پاسخگویى به خواسته ها وتمایلات نفسانى افراد «قد بیّنا الایات» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 الَّذِينَ ءَاتَيْنَاهُمُ الْكِتَاَبَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاَسِرُونَ 🍀 ترجمه:كسانى كه به آنها كتاب آسمانى داده ایم وآن را چنان كه سزاوارِ تلاوت است تلاوت مى كنند،آنان به آن ایمان مى آورند و كسانى كه به آن كافر شوند،آنان همان زیانكارانند. 🌺 اگر بخواهیم رویشی داشته باشیم و زندگی مان سرشار از و محبت الهی شود باید تنها دست به دامان قرآن و پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان شویم و در سایه آنها باشیم. 🌺 در این آیه کریم دعوت به اندیشیدن می کند یعنی در کنار خواندن قرآن باید تفکر و اندیشه کرد تا بتوانیم در زندگی خود به آنها عمل کنیم. به خواندن و اندیشیدن در کنار هم تلاوت گفته می شود. پس تلاوت حقی بر ما ایجاد می کند و آن اینکه بعد از خواندن و باید به آیات قرآن عمل کرد و هر کسی که به آیات قرآن عمل کرد حق تلاوت را به جا آورده است قرآن به این گونه افراد می گوید آنان ایمان می آورند (الذین ءَاتَيْنَاهُمُ الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئک یؤمنون:كسانى كه به آنها کتاب داده آیم و آن را چنان که سزاوار تلاوت است تلاوت می کنند، آنان ایمان می آورند) 🌺 در این آیه نام آمده است و منظور کتاب آسمانی است مثلا پیروان حضرت موسی باید در زمان تورات به تورات عمل می کردند و پیروان حضرت عیسی در زمان انجیل به انجیل عمل می کردند و اکنون در زمان قرآن هستیم و همه باید به قرآن عمل کنند این تورات و انجیل هر دو به نشانه های اشاره کرده است که علمای آنها به سبب لجاجت ، تعصب آن را نادیده گرفتند و در کتابهای تورات و انجیل دست به تحریف زدند(و من یکفر به فاولئک هم الخاسرون:و کسانی که به آن کافر شوند ، آنان همان زیانکارانند.) 🔹 پيام های آیه 121 سوره بقره 🔹 ✅ ، در تلاوت با صوت زیبا ورعایت نكات تجوید خلاصه نمى شود، بلكه ایمان وعمل نیز لازم است. «یتلونه حقّ تلاوته اؤلئك یؤمنون به» ✅ كسى كه در انتخاب مكتب دچار انحراف شود، زیانكار واقعى است. «فاؤلئك هم الخاسرون» ✅ وقتی و اندیشه ای نباشد عملی نیست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّآ أَرْسَلْناَكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلاَ تُسْئَلُ عَنْ أَصْحاَبِ الْجَحِيمِ 🍀 ترجمه:ما تو را به حقّ فرستادیم تا بشارتگر و بیم دهنده باشى و تو مسئول اهل جهنم نیستى. 🌺 این آیه با خود سخن می گوید:اى رسول گرامى! به توقّعات نابجاى كافران توجّه نكن. آنان هركدام توقّع دارند اوراق متعدّدى از آیات برایشان نازل شود؛ «بل یرید كلّ امرء منهم ان یؤتى صحفاً منشّرةً»در حالى كه ما تو را همراه منطق حقّ براى مردم فرستاده ایم تا از طریق بشارت وانذار، آنان را نسبت به سعادت خودشان آشنا كنى. 🌺 اگر گروهى بهانه جویى كرده و از پذیرش حقّ سرباز زدند و توقّع داشتند كه بر آنان وحى نازل شود، تو مسئول دوزخِ آنان نیستى، تو فقط عهده دار بشارت و انذارى، و مسئول نتیجه و قبول یا ردّ مردم نیستى.بشارت و انذار، نشانه ى اختیار است. در قرآن مكرر این معنا آمده است كه آنچه بر خداوند است، فرستادن پیامبرى معصوم با منطق حقّ همراه با بشارت و انذار است. حال مردم خودشان هستند كه آزادانه یا راه حقّ را مى پذیرند و یا سرسختانه لجاجت مى كنند. 🔹 پيام های آیه 119 سوره بقره 🔹 ✅ در برابر هر تضعیف روحیّه اى از طرف دشمن، نیاز به تقویت و تسكین روحى از طرف خدا است. «ارسلناك بالحقّ» ✅ ،همچون دو كفّه ترازو باید در حال تعادل باشد، وگرنه موجب غرور یا یأس مى شود. «بشیراً ونذیراً»
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودَ وَلاَ النَّصَارا حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدَى وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيّ وَلاَ نَصِير ٍ 🍀 ترجمه:(اى پیامبر!) هرگز یهود و نصارا از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسلیم خواسته آنان شوى و) از آئین آنان پیروى كنى.بگو: هدایت تنها هدایت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پیروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هیچ سرپرست و یاورى از جانب خداوند براى تو نخواهد بود. 🌺 بعد از تغییر قبله، ناراحتى از مسلمانان بیشتر شد و احیاناً بعضى از مسلمان ها نیز تمایل داشتند قبله همان باشد تا بتوانند با یهود در الفت ودوستى زندگى كنند،غافل از اینكه رضایت اهل كتاب با حفظ آن حاصل نمى شد و انتظار آنان، پیروى از تمام آیین آنها و نه فقط قبله آنان بود. 🌺 این آیه در عین اینكه خطاب به اسلام صلى الله علیه وآله است، خطاب به همه مسلمانان در طول تاریخ نیز هست كه هرگز یهود و نصارا از شما راضى نخواهند شد، مگر آنكه تسلیم بى چون و چراى آنان شوید و از اصول و ارزش هاى الهى كناره بگیرید.ولى شما مسلمان ها باید با قاطعیّت دست رد به سینه آن ها بزنید و بدانید تنها راه سعادت، راه وحى است نه پیروى از تمایلات این و آن. 🔹 پيام های آیه 120 سوره بقره 🔹 ✅ ، به كم راضى نیست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مى شود. «لن ترضى عنك...» ✅ اگر مشاهده كردند كه كافران از دین آنان راضى هستند،باید در دیندارى خود تردید نمایند. ✅ جز وحى و هدایت الهى، همه راه ها انحرافى است. ✅ رابطه با اهل كتاب نباید به قیمت صرف نظر كردن از تمام شود. جذب دیگران آرى، ولى عقب نشینى از اصول هرگز. «لئن اتّبعت اهوائهم...» ✅ پیروى از تمایلات و هوس هاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مى شود. یا لطف خدا، یا هوس هاى مردم. «ما لك من اللّه من ولىّ ولانصیر» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 🌷 🌸 وَاتَّقُواْ يَوْماً لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفاَعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 🍀 ترجمه:و تقوا پیشه کنید از روزى كه كسی چیزى (از عذاب خدا) را از كسى دفع نمى كند و شفاعتى از او پذیرفته نمى شود، و از او غرامت گرفته نشود ویارى نخواهند شد. 🔴 این آیه دقیقا همان آیه 48سوره بقره است که دوباره تکرار شده است در این آیه به بعضی باورهاى غلط و امیدهاى نابجاى یهود، اشاره شده است.(واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا)واتقوا:یعنی تقوا پیشه کنید به معنای خود را از خطرات حفظ کردن است.یهودی هاگمان می کردند که اجدادشان می توانند آن را از عذاب قیامت حفظ کنند. 🔴 (ولا یقبل منها شفاعه:و شفاعتی از او پذیرفته نمی شود)آنان گمان مى كردند كه در روز قیامت اجدادشان، شفیع آنان خواهد شد.در حالی که شفاعت فقط به اذن خداست براساس روایات فقط انبیا،امامان،اولیای خدا،علمای صالح و شهدا پذیرفته می شود. 🔴 (ولا یؤخذ منها عدل:و از او غرامت گرفته نشود)بعضی از آنان قربانى كردن را كفّاره ى گناهان می دانستند و اگر پول نداشتند، یك جفت كبوتر را سر مى بریدند.گروهى از آنان به همراه مرده،طلا دفن مى كردند تا به عنوان جریمه ى گناهانش بپردازد.غافل از آنكه قیامت بر خلاف دنیاست،با پول و نمی توان از خطرات قیامت در امان بود.و در نهایت می فرماید(و لا هم ینصرون:وآنها یاری نمی شوند) 🔹 پیام های آیه 123 سوره بقره 🔹 ✅ تقوای الهی، را از خطرات قیامت حفظ می کند. ✅ با پرداخت پول و طلا نمی توان از خطرات قیامت در امان بود. ✅ در برابر خرافى وباطل، با قاطعیّت برخورد كنید. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذِ ابْتَلى‏ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ ‏ 🍀ترجمه:و هنگامى كه پروردگارِ ابراهیم، او را با کلمات(حوادث گوناگونى) امتحان كرد و او به خوبى از عهده امتحان برآمد.خداوند فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمى‏ رسد. 🌺 میوه ای بر روی شاخه درخت بود و در اوج بود بر روی زمین افتاد به دست طفلی رسید میوه را خورد و دانه را انداخت یک فرد باغبانی که ارزش این دانه را می دانست برداشت و دانه را در دل خاک کاشت این دانه تحت فشار زیادی در دل خاک قرار داده شد و سختی های زیادی کشید و خداوند بارانی فرستاد و هر روز نور آفتاب بر او تابیده می شد و این دانه روز به روز به سختی از زیر خاک کمی قد کشید و سبز شد و روز به روز رشد کرد تا سرانجام تبدیل به درخت شد و از خودش میوه های زیادی تولید کرد اگر آن زمان که بر روی شاخه درخت در اوج بود و بر روی زمین افتاد به این خاطر بود که هم بخشی را نثار مردم کند و هم خودش درخت شود و میوه های زیادی تولید شود.قرآن کریم به این سختی ها و و تحت فشار قرار گرفتن با واژه ابتلا یاد می کند. ابتلا یعنی حقیقت چیزی را شکوفا کردن و حقیقت آدمی هم با سختی ها شکل می گیرد و شکوفا می شود. 🌺 بیشترین شکوفایی را اولیای خدا دارند( و إذ ابتلی إبراهيم ربه بکلمات: و هنگامی که پروردگار ابراهیم، او را با کلماتی امتحان کرد) چقدر لطیف از اولیای خود یاد می کند نمی گوید خداوند امتحان کرد بلکه واژه ابراهیم ربه (پروردگار ابراهیم) به کار می برد. یعنی کسی که پرورش می دهد و مراقبت می کند دقیقا مثال آن دانه را دارد که در زیر خاک و تحت فشار پرورش داده شد. 🌺 :جمع کلمه است ، کلمه یعنی هر چیزی که معنایی دارد و حقیقتی را نشان می دهد. (فأتمهن:يعنى إبراهيم به خوبى از عهده امتحان بر آمد)آزمایش ابراهیم در سوره های دیگر و آیه های بعدی بیان شده و کم و بیش با این امتحانات آشنا هستیم از جمله این امتحانات:مبارزه با انحراف و و بت پرستی به دستور خدا ، ماجرای قرار دادن همسر و بچه اش در بیابان بی آب به دستور خدا ،ماجرای ذبح فرزندش اسماعیل به دستور خدا. این سربلندی از امتحان ها سبب شد بعد از نبوت نهایتا به مقام امامت برسد(إنى جاعلك للناس اماما:خداوند فرمود من تو را امام مردم قرار دادم)( قال و من ذریتی قال لا ینال عهد الظالمین:ابراهیم گفت از فرزندان من نیز امامانی قرار بده، خدا فرمود:پیمان من به ستمکاران نمی رسد.)ابراهیم درخواست مقام امامت برای نسل خود خواست اما این مقام عهدی است الهی که به هرکسی لایق باشد عطا می شود(ذریه یعنی فرزندان و نوادگان) 🔹 پيام های آیه 124 سوره بقره 🔹 ✅ هدف از امتحان الهی شکوفا شدن انسان است. ✅ نیز مورد آزمایش الهى قرار مى‏ گیرند. «واذ ابتلى ابراهیم» ✅ براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزینش وآزمایش لازم است. ✅ منشأ وراثت نیست، لیاقت است كه با پیروزى در امتحانات الهى ثابت مى‏ گردد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابةً لِلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهيمَ مُصَلّىً وَعَهِدْنَا إلَى إِبْراَهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّآئِفِينَ وَالْعاَكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُود ِ 🍀 ترجمه:و هنگامى كه خانه(كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار دادیم و از مقام ابراهیم، جایگاهى براى نماز انتخاب كنید و به ابراهیم واسماعیل تكلیف كردیم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاكیزه كنید. 🌷 :یعنی مسکن(خانه)در این آیه منظور کعبه است مسکن محل آرامش و سکونت و امنیت است کعبه هم همین طور. 🌷 :از ريشه ثوب است و به معنای رجوع و بازگشت به حالت اول است. 🌺 در آیه قبلی به امتحان ابراهیم علیه السلام و مقام امامت او اشاره شد در این آیه به یادگار او یعنى كعبه اشاره نموده (و اذ جعلنا البيت مثابة للناس و أمنا:و هنگامی که خانه را محل رجوع و اجتماع و مرکز امن برای مردم قرار دادیم)كعبه محلّ بازگشت و میعادگاه همه مردم است، میعادگاهى امن و مقدّس. 🌷 :یعنی محل ایستادن در اینجا منظور مقام ابراهیم است. 🌷 :جایگاه نماز 🌺 (و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلى:و از مقام ابراهيم جایگاهی برای نماز انتخاب کردند) ✅ چیست؟ - جایگاهى است با فاصله تقریبى 13 متر از كعبه، كه بر حاجیان لازم است بعد از طواف خانه خدا، پشت آن دو ركعت نماز بگزارند و در آنجا سنگى قرار دارد كه حضرت ابراهیم براى بالا بردن دیوارهاى كعبه، بر روى آن می ایستاد. 🌷 :تکلیف کردیم 🌷 :فرزند ابراهیم و جد پیامبر اسلام است. 🌷 :خانه مرا منظور کعبه است 🌷 :طواف کنندگان از ریشه طوف به معنای دور زدن است. 🌷 :جمع عاکف است عاکف به فردی می گویند که در محلی اقامت کند و در اینجا منظور فردی که به قصد عبادت در کعبه بماند 🌷 :رکوع کنندگان 🌷 :سجده کنندگان 🌺 (و عهدنا إلی إبراهيم و إسماعيل أن طهرا بيتى للطائفين و العاكفين و الركع السجود:و به ابراهيم و اسماعيل تكليف داديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان،پاکیزه کنید.)خداوند جسم نیست تا نیازمند خانه باشد.كلمه ى «بیتى» در این آیه به منظور كرامت بخشیدن به آن خداوند آن را به خود منسوب مى كند. 🔹 پيام های آیه 125 سوره بقره 🔹 ✅ شخصیّت ، شخصیّتى جهانى است. در آیه قبل، ابراهیم را امام براى همه ى مردم قرار داد و در این آیه كعبه را میعادگاه همه مردم قرار داده است. ✅ جامعه نیازمند و امنیّت است. ✅ با طهارت، پیوند دارد. ✅ و نماز به قدرى مهم است كه حتّى ابراهیم و اسماعیل براى انجام مراسم آن مأمور پاكسازى مى شوند. ✅ مسلمانان باید پاكیزه و رغبت انگیز باشد. ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 یا َبَنِى إِسْرَائیلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِى الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّى فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِين(122) َ 🍀 ترجمه: اى بنى اسرائیل! به یاد آورید نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم،و این كه من شما را بر جهانیان برترى بخشیدم. 🌺 این آیه دقیقاً همان آیه 47سوره بقره است که دوباره در این سوره تکرار شده است.همانطور که قبلا گفتیم دوازده پسر داشت از یکی از پسران او بعدها نتیجه و نوه ها و نسل هایی آمدند این نسل همان بنی اسرائیل نامیده می شود. 🌺 این آیه از مى خواهد كه براى معرفت بیشتر خداوند و زنده شدن روح شكرگزارى و دلگرم شدن به نعمتهاى الهى، از آن نعمتها یاد كنند.و أنی فضلتکم علی العالمین(و این که من شما را بر جهانیان برتری بخشیدم) برترى و فضیلت بنى اسرائیل، نسبت به مردم زمان خودشان بود.زیرا قرآن درباره مى فرماید: «كنتم خیر امّة» شما بهترین امّت ها هستید. همچنین شاید منظور از برترى، پیروزى حضرت موسى و قوم بنى اسرائیل بر فرعونیان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى. زیرا بارها از بهانه جویى هاى بى مورد و بى اعتقادى آنها انتقاد مى كند. 🔹 پیام های آیه 122 سوره بقره🔹 ✅ باید همیشه نعمت های خدا را به یاد آورد. ✅ نعمت و فضیلت بدست خداوند است. ✅ نجات از سلطه ى طاغوت، از بزرگترین نعمتهاى الهى است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈