شجر
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ هر دو فرزند ایران
🔶 دلسوزی و انسان دوستی برخی در فضای مجازی از استاندارد دوگانه برخوردار است. جان انسانها را به انسانِ دسته اول و انسان دسته دوم تقسیم می کنند. جان هر انسانی محترم است. بله مسلما هر عقل سلیمی می پذیرد آنکه سازمان یافته با اسلحه و قمه به امنیت و جان دیگران حمله می برد در هر کجای دنیا باشد با او برخورد میشود. کسی که جان دیگران را بخطر می اندازد باید تاوان بدهد. نمیتوان برای این جنس افراد اشک تمساح ریخت و روشنفکربازی در آورد. اما وقایع اخیر نشان داد، جانِ انسان ها برای عده ای براساس زاویه دید سیاسی شان اهمیت دارد. چون همه ما دیدیدم که حاضر نشدند حتی جنایت شاهچراغ را تسلیت بگویند.
🔶 یک مساله در محکومیت ها فراموش نشود.
اگر ناامنی ایجاد شود، اگر زیرساخت و عوامل تولید امنیت در هر کشوری تضعیف شوند دود آن به چشم همه خواهد رفت. ناامنی از شهروندان سوال نمی پرسد که اعتقاداتان چیست! چادری هستید یا نه! نظام را قبول دارید یا نه! ناامنی تر و خشک را با هم می سوزاند. یک سوال و نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است: اگر در خانه آتش سوزانی روشن شود، شما با کسانیکه مشغول خاموش کردن آتش اند درگیر میشوید و محکوم شان می کنید یا آنکه آتش را روشن کرد لایق محکومیت است!؟ متاسفانه برخی در تحلیل ها و محکومیت ها به عوامل روشن کننده آتشِ ناامنی که با تحریکات خود بنزین روی شعله بودند نگاه نمی کنند و فقط اطفاکنندگان را زیر سوال می برند. وقتی ناامنی ایجاد شد، تر و خشک با هم می سوزد.
🔶 کسانیکه یک اقدام اجتماعی و سیاسی را در جامعه آغاز می کنند باید به آینده آنچه انجام می دهند توجه کنند. مسئولیت آنچه تبلیغ می کنند را بر عهده بگیرند.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#امنیت
✅ ما نباید شبیه آنها بشویم!
🔶 چند سال پیش رفته بودم مرکز ۱۱۵ اورژانس؛ لیستی را نشان دادند از پر تکرارترین مزاحمان تلفنی! افرادی بودند که ۱۴۰۰ بار در طول یک سال مزاحم اورژانس شده بودند! افرادی بودند که حتی ۳۰ بار برایشان آمبولانس اعزام کرده بودند و باز متوجه شده بودند که مزاحمت تلفنی بوده!میگفتند از خیلی از آنها نمیشود حتی شکایت کرد چون مشکلات روحی و روانی دارند. اما بچههای اورژانس یک حرف جالب میزدند که نشان دهنده تعهد و صبر و مظلومیتشان بود؛ میگفتند با وجود همه اینها، ما نمیتوانیم شماره این افراد را مسدود کنیم و حرفشان را جدی نگیریم! شاید همین مزاحم تلفنی هم در ۱۴۰۱ مین تماس واقعا نیاز به کمک ما داشته باشد! یعنی با صبر و تعهد نمیگذارند رفتارشان شبیه رفتار مزاحمان تلفنی شود.
🔶 ۶سال پیش در سوریه پرستاری را در یک درمانگاه دیدم که میگفت در بحبوحه نبرد روزی یکی از مجروحان دا.ع.شی را آوردند برای درمان. میگفت با اینکه تصویر رفتار وحشیانهشان جلوی چشممان بود، ولی نتوانستیم رهایش کنیم و به او رسیدگی نکنیم.با اینکه در طول درمان فکر میکردیم او اگر حالش خوب شود ما را خواهد کشت! اما اجازه ندادیم رفتار ما شبیه رفتار آنها شود.
🔶 آدمِ انقلاب اسلامی از نظر من شبیه بچههای اورژانس، شبیه آن خانم پرستار در سوریه است؛ زخم میبیند، خشونت را تحمل میکند، فحش را میشنود اما رفتارش شبیه طرف مقابل نمیشود! آدم تربیت شده انقلاب از دی ماه ۹۶ تا این روزهای ۱۴۰۱ برای جلوگیری از محقق شدن هدفِ کشتهسازی دشمن، بدون سلاح جن.گی در میدان حاضر میشود، دست بسته شهی.د میشود، اما دشمن را مجبور میکند که درباره کشتهها به دروغسازی رو بیاورد! فحش رکیک را از نخبه دانشگاه میشنود، اما شعار میدهد "اگر به من فحش بدی بازم برات جون میدم..." ؛ در فضای مجازی فحش و تهدید را دریافت میکند، اما با زبان منطق و استدلال سخن میگوید؛ شبیه آنها نمیشود... .
🔶 برای همین است که وقتی صحنه درگیر شدن جمعی از بچههای انقلاب را در یک دانشگاه میبینیم تعجب میکنیم؛ وقت جلوی یک ساختمان که تعدادی از اهالیاش شعارهای تند میدهند، جمعی از آنها را میبینیم که میگویند ما هر شب اینجاییم و آرامشتان را میگیریم، این حرف خلاف انتظارمان است؛ وقتی از تعدادی از افراد یگان ویژه رفتاری تند با یک متهم بازداشت شده میبینیم، این رفتار را محکوم میکنیم... این حرفهایم ابدا به معنای این نیست که باید با عوامل اصلی این آشوبها مماشات کرد؛ نه؛ بحثم این است که رفتارهای آنان نباید ما را مجبور کند شبیه آنها رفتار کنیم! ما شبیه آنها نیستیم!
🔸 #به_قلم_اساتید:علی صدری نیا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#سبک_زندگی
✅ حواسمان باشد! میخواهند شادی را از ما بگیرند!
🔶 ایران و ایرانی در پنجاه روز گذشته لحظات سختی را پشت سر گذاشته است، فشاری که بر جامعه ایران در این مدت کوتاه وارد شده، هزاران ساعت مطالعه کارشناسی و نیاز به ماه ها درمان طولانی مدت برای خروج از #تروما موجود دارد!
🔶 ایران و ایرانی تحت بزرگترین بمباران اطلاعاتی قرار گرفته است که در آن مرزهای واقعیت، شایعه، دروغ و خیانت باریک شده بود و هر تقلبی به نام واقعیت از سوی رسانه های بیرون از ایران به خورد جامعه داده می شد و بر این تروما می افزود!
🔶 در این مدت هر یک از اعضای جامعه در هر طرف طیفها به گونهای تحت فشار و ناراحتی بوده است و «گفتگوی جمعی ملت ایران مختل شده است!» و امروز وقتی با هر ایرانی صحبت میکنی مهمترین خواسته اش این است «کاش همه چیز به روزهای قبل برگردد!»، «کاش دوباره کنار هم با آرامش زندگی کنیم!»، «کاش بتوانیم دوباره با هم #گفتگو کنیم!»
🔶 حالا باید حواسمان باشد، آنهایی که دارند این فشار را ادامه میدهند، نمیخواهند ما از این تروما خارج شویم، نمی خواهند ما به #زندگی برگردیم! نمی خواهند ما #شاد باشیم و شادی کنیم، نمی خواهند ما با هر عقیده و اختلاف نظری در کنار هم در یک قاب قرار بگیریم! همانهایی که در تریبونها دم از آزادی مردم ایران می زنند اما در مکالمههای خصوصیشان، راهبرد کلانشان را طرح میکنند که «ایران «تکّهپاره» و «تجزیهشده» هدف است، نه دموکراسی!» تمام فشارشان را بر جامعه ایران، بر قهرمانان ایران در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... گذاشته اند که هیچ پالس امیدبخشی در جامعه ما بوجود نیاید و هیچ #شادی_جمعی ای نداشته باشیم!
🔶 آنها می دانند که ملت ایران، نسبت به ملیت خود غیرت دارد، همانطور که در حوادث و اتفاقات مختلف ناراحتکننده؛ همهی ایران مغموم و ناراحت اند، در خوشحالی و شادی نیز ایران یکپارچه می شود و شادیهایش را در مواجهه با همین موفقیتهای قهرمانانش بصورت جمعی انجام میدهد و #شادی جمعی امروز خلاف سیاست های آنهاست که ایرانی واحد و متحد را نمی خواهند! آنها می دانند که برای خارج از شدن از این فشار بزرگ، شادی جمعی در مواجهه با قهرمانی قهرمانانمان یک دوپینگ پربازده محسوب می شود و نمی خواهند جامعه ایران خوشحال بشود!
🔸 #به_قلم_اساتید: میکائیل دیانی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#رفراندوم
✅ درباره رفراندوم
🔶 اولا چرا باید رفراندوم گذاشت؟
🔶 پاسخ اولیه این است: شما در کجای دنیا تجربه ای داشته اید که به خاطر گمانه زنی عده ای اصل حکومت را مجدد به رفراندوم بگذارند؟
🔸تجربه دنیا هیچ؛
فرض کنیم رفراندوم برگزار شود؛ اگر گروه دیگری تشکیک کرد چه؟ این زنجیره کجا متوقف می شود؟ فردا یکی بگوید رای دیروز برای دیروزی هاست، امروز رای گیری مجدد، قبول می کنید؟
🔶 خطای روشی هم هیچ؛
سوال کننده احتمالا می داند که تنها حکومتی که در عالم رای مردم برایش حیثیتی است جمهوری اسلامی است.
🔶 لذا سوال عمیقترش اینست:
"مگر امام نگفت انتخاب پدران ما در زمان طاغوت انتخاب ما نیست؟ پس نسل جدید هم انتخاب پدران خود را نمی خواهند و لذا رفراندوم".
🔶 اولا از کجا به این شناخت از نسل جدید رسیدید؟ ولی قبول؛ نخواهند. رفراندوم چرا؟
🔶 پاسخ در تفاوت بین قانون اساسی دوره طاغوت با قانون اساسی جمهوری اسلامی است. در قانون اساسی دوره طاغوت راه بر هرگونه اصلاح بسته بود و امکان تغییر شاه وجود نداشت. لذا فرزند حق نداشت خلاف انتخاب پدر انتخاب کند. اما در قانون اساسی ما همه چیز دست خود مردم است. حتا انتخاب رهبری نیز غیر مستقیم دست مردم است و این یعنی در این کشور انتخاب هیچ پدری انتخاب نهایی نیست.
🔶 لذا رفراندوم بی معنی است، چون هر آنچه قرار باشد تغییر کند مسیرش مهیاست. ممکن است سوال شود که تغییر از طریق انتخابات زمانبر است. صدالبته چنین است. زمانبرست چون نیاز به فرهنگ سازی و اقناع افکار عمومی و کار تشکیلاتی و غیره دارد تا تغییرات هیجانی و ناشی از القائات و اغواگری های رسانه ای نباشد.
🔶 در نهایت اینکه؛
کسانی که حرف از رفراندوم می زنند احتمالا یک برداشت فانتزی از مردم دارند که چون از برخی رویه ها و مسوولین گلایه دارند از اصل نظام برگشتند. این نیز خطای فاحشی است. چرا؟
🔶 مگر اصل نظام چیست؟ اسلامیت و جمهوریت. یعنی ممکن است از این دو برگردند؟ این تصور نابخردانه از کجا آمده است که مردم ایران دچار ارتجاع فکری شدند؟ یعنی دیگر اخلاق و اسلام و معنویت نمی خواهند؟ عدالت نمی خواهند؟ حاکمیت مردم بر مردم را بر نمی تابند؟ جامعه ای که عالم شد دیگر به جاهلیت باز نخواهد گشت.
🔶 به سخن صریحتر مردم ایران از جمهوری اسلامی برگردند، عقب نخواهند رفت و دنبال جمهوری اسلامی متعالی تر اند؛ این نیز در اصلاح تدریجی است.
🔶 خلاصه اینکه چرا باید نشانه های قطعی دلبستگی این ملت به نظام را در رویدادهای مختلف رها کنیم و به کری خوانی ناشی از توهم اکثریتی که هم اشکال منطقی دارد و هم روشی و هم در هیچ کجای عالم تجربه نشده است بها دهیم؟ اهل تغییرید؟ بسم الله. تغییر از دالان بینش ها و گرایش هاست.
🔸 #به_قلم_اساتید:محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ وطن!
وطن پرست!
کدام وطن؟ کدام وطن پرست؟
🔶 یکجای تاریخ را برای ما درست تصویر نکرده اند و یا ما تصورمان ناقص است. وقتی صدام بعثی به ایران عزیز حمله ور شد"همه حاضر به دفاع نشدند" برخی با نخستین پرواز گریختند. مهندس، دکتر و تاجر با گردبند اهورامزدا و شعار وطن پرستی بازگشتند! بعدها همین ها طلبکار شدند، صاحب منصب و بالای شهرنشین شدند. شما یک شهید از جبهه ملی یا نهضت آزادی یا جامعه روشنفکری نام ببرید! نیست.
🔶 گروه دوم از جنس شیعه انگلیسی بودند، در بین شان آخوند و روحانی برجسته هم بود. آنها می گفتند: آیت الله خمینی جنگ شیعه با شیعه راه انداخته است. بردارکشی نکنیم! صدام دارد شیعه را با شیعه می کشد! (حال که طرف مقابل ما حزب بعث متجاوز بود.)
🔶 گروه سوم مذهبی هایی بودند که از کنج حسینیه ها با مناجات و کمیل برای سلامتی جان رزمندگان اسلام دعا میکردند و حاضر نبودند جان بدهند. حاضر نبودند گوشت جلوی تانک شوند.
🔶 چه کسانی از ایران و اسلام دفاع کردند؟
آن مردم عادی عاشق امام،به مزار شهدای شهرتان سر بزنید. شغل آن جوانان شهید شهر و روستا را بخوانید: خیاط، راننده کامیون، معلم
داوطلب، جوشکار، بنا، نجار، سرباز وظیفه.
🔶 بهترین گواه بر اعتقادات این شهدا، وصیت نامه های آنان است. انگیزه شان چه بود، محرک شان که بود، عاشق چه کسی بودند، در وصیت نامه ها آمده است. خودتان مستقیم رجوع کنید.
🔸 چرا اینها را نوشتم؟
در این دو ماه که ایران ما مورد طمع بیگانه و خودی های اجنبی پرست بود. این سه گروه باز رخ نشان دادند. این دوماه تاریخ دوباره تکرار شد. سکوت و مواضع دو پهلو این گروه ها سابقه دار است.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ شیعه باید اهل کیاست و تحلیل باشد.
🔶 ذکاوت شیعه در تحلیل باید خواندن دست و نقشه طرف مقابل باشد. نباید ناخواسته در زمین طراحی شده توسط دشمن بازی کرد. الان آسان ترین و راحتترین کار توهین به مقدسات اهل سنت است. این توهین ها به نفع عبدالحمید است. آیا راضی هستید که یاریگر او در رسیدن به هدفش باشید؟
🔶 در این دوماه بسیاری از تیرها به سنگ خورد
تیر شکاف قومی، تیر شکاف طبقاتی، تیر جنگ عظیم رسانه ای.
🔶 البته مردم ایران شرافت به خرج دادند و در پازل طرف مقابل بازی نکردند. حالا مانده تیر آخر: جنگ شیعه و سنی.
🔶 با اظهارات احساسی، با تحلیل های سطحی
کمک کننده این پازل نباشیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#رمز_پیروزی #تحول_مستمر
#کتابخوانی
✅ قیام ملی علیه جنگ ترکیبی
🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۳۶۶.pdf
حجم:
2.81M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#رمز_پیروزی #تحول_مستمر
#کتابخوانی
✅ قیام ملی علیه جنگ ترکیبی
🔸 گزارش هفته شماره جدید خط حزب الله، با بررسی ابعاد برنامهریزی دشمن در اغتشاشات اخیر و نقش مردم در شکست نقشههای دشمنان به این سوال پاسخ داده است که رمز پیروزی و غلبه ایرانیطلبان بر ویرانیطلبان چیست؟
🔸خط حزبالله در آستانه بیست و چهارم آبانماه، روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار مروری بر توصیههای رهبر انقلاب درباره کتاب داشته است.
🌷شماره این هفته خط حزبالله، به روح مطهر شهید اغتشاشات اخیر، سید روحالله عجمیان تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله، شماره ۳۶۶
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_و_تبیین
✅ ۵ دروغی که بیشترین بازنشر را در رسانه های ضدایرانی داشتند
🔶 بررسی عملکرد ۵ رسانه ضدایرانی و صفحات مجازی آنها نشان میدهد این رسانهها در بازه زمانی ۲۳ شهریور تا ۹ آبان بیش از ۳۸ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردهاند.
🔶 ۵ دروغی که در بیشترین بازنشر را از این رسانهها داشتهاند به ترتیب شامل موارد زیر است:
1⃣ ادعای دروغ حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد اردبیل و بازداشت ۱۹ دانشآموز و جان باختن یک نوجوان به دلیل خونریزی داخلی
2⃣ ادعای دروغ کشته شدن ۳۴ کودک در اغتشاشات اخیر توسط پلیس
3⃣ ادعای دروغ فرار مقامات جمهوری اسلامی با ۵ پرواز روزانه به خارج از کشور
4⃣ انتساب دروغ عملیات تروریستی شاهچراغ و اتفاقات زندان اوین به نظام
5⃣ ادعای دروغ استفاده از کودکان به عنوان نیروهای امنیتی
🆔 @tahlil_shjr
#علم_و_پژوهش
#دانشگاه
#مسئولین
✅ در باب این روزهای دانشگاه
🔶 جمهوری اسلامی از دهه هفتاد به علت نیاز به متخصص در حوزه های مختلف کشور، بنا بر نیاز جامعه و جمعیت جوان، سیاست توسعه دانشگاه را در پیش گرفت. این سیاست دو بخش داشت: کمی و کیفی
🔶 ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت این سیاست جای خود اهمیت دارد. در موارد متعدد به نتیجه ختم شد و مهمترین نشانه آن رشد شاخص تولید علم در کشور است. از بُعد کمی نیز قابل نقد است.در این یادداشت امکان تحلیل و ارزیابی همه ابعاد سیاست توسعه دانشگاه و آموزش عالی ممکن نیست اما در کل اگر دستگاه هزینه و فایده ایجاد شود، جمهوری اسلامی با توسعه دانشگاه و سرمایه گذاری روی علم نمره قبولی می گیرد. علم، پایه توسعه است. با این وجود باید توجه داشت: دانشگاه فقط "کارخانه تولید مدرک" نیست، وقایع دو ماه اخیر و چهره ناپسندی که برخی از دانشجویان از دانشگاه نشان دادند حیثیت محیط آکادمیک را زیر سوال برد. با این حال یک راه حل یا نقص بزرگ وجود دارد:
🔶 بین حاکمان(دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادها) با دانشگاه ارتباط وجود ندارد. مسئولانی هم که از درون دانشگاه به مسئولیت می رسند ارتباط خود را با دانشگاه قطع می کنند، هر چند در این دولت لایه های حفاظتی ارتباط با دانشجو برداشته شد اما مقصود فقط حضور رئیس جمهور در دانشگاه نیست، رهبر انقلاب در چند دیدار متوالی تاکید داشتند: مسولان کشور در دانشگاه و بین دانشجویان حاضر شوند.
🔶 در استانها: استانداران، نمایندگان مجلس،
مدیران کل،برای پاسخگویی و ارتباط در دانشگاه حاضر میشوند؟ نه.
🔶 وزرا، مدیران عالی کشور، نهادهای گوناگون
برای طرح بحث، طرح نیاز و پروژه برای پاسخگویی در دانشگاه حاضر میشوند؟ نه.
🔶 دانشگاه یک بازوی مطالبه گری است. جمهوری اسلامی باید افتخار کند که دسترسی به دانشگاه را توسعه داده است (با وجود نقد به کیفیت برخی دانشگاه ها) اما اگر ارتباط بین دانشگاه، دانشجو با مدیران عالی، سیاست گذران منظم و مرتب باشد، حرف زده شود، حرف شنیده شود، فاصله بین حکومت و دانشگاه کاسته می شود. البته متاسفانه دانشگاه های زیادی نیز برای معضلات روز جامعه راه حل ندارند.
🔶 مدل #علی_بهادری سخنگوی دولت جواب داد. چون خود او از بدنه دانشگاه آمده، در دوران دانشجویی فعال بوده است. دانشگاه و دانشجو را می شناسد اما این وظیفه یک فرد نیست، باید به جریان تبدیل شود. منظم باشد.
🔶 دانشکده ها بنا بر تخصص خود
مدیران عالی را دعوت و نقد کنند، راه حل بدهند. دانشکده اقتصاد، مدیریت، الهیات، علوم سیاسی، فنی پزشکی و...
🔶 ارتباط و احترام این خلا را پر می کند.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#استقلال_و_آزادی
#سبک_زندگی
#حجاب
✅ سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟
🔶بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
🔶 دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
🔶 اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
🔶 در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
🔶 حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلو
🆔 @tahlil_shjr