#استقلال_و_آزادی
#سبک_زندگی
#حجاب
✅ سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟
🔶بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
🔶 دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
🔶 اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
🔶 در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
🔶 حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلو
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
✅ کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال: «واقعه کربلا مزخرف و پروپاگانداست!»
🔶 در این دو ماه رفتارشناسی ایرانیان خارج از کشور پیامها و پیامدهای قابل توجهی دربردارد. سالها مخالفین جمهوری اسلامی در غرب، تلاش داشتند از خود تصویری دموکرات، آزادی طلب و مهربان نشان دهند. چیزی شبیه به مهربانی آقامیری ها در ایران، اهل مدارا، اهل گفتگو، اهل تحمل مخالف، اهل احترام به عقاید و مذهب دیگران! در این دوماه تمام این تصویر برهم خورد. خشونت تجویز کردند، کشتن و آتش زدن را مشروع و توجیه کردند. فحش دادند، ناسزا گفتند. به دین و مذهب با رکیک ترین الفاظ توهین کردند.
🔶 اما پرسش من این است:
آیا ایرانیان مقیم خارج (عضو گروهک ها و سازمان)، همین منوتو، همین سعودی نشنال، همان خانم شیرده، مصیح علینژاد، ابی، گوگوش، شاهین و... نماینده مطالبات مردم ایرانند؟
🔶 مطالبات مردم داخل ایران چیست؟
امنیت اقتصادی و تامین معیشت، کنترل تورم، مبارزه با فقر و بالاتر از همه برپایی "عدالت" عدالت در توزیع، عدالت در فرصت، عدالت در قانون، مبارزه با فساد، رانت و آقازادگی، احترام به قانون و...
🔶 حال باید دنبال پاسخ بود.
بین آنچه ایرانیان خارج کشور فریاد می زنند و مطالبات بحق مردم ایران چه نسبتی وجود دارد؟ تقریبا هیچ!
🔶 پس نباید این گروهک ها و سازمان های فرقه گرا ساکن خارج از کشور را بعنوان نماینده مردم ایران معرفی کرد. این توهین به مقدسات که حال علنی بیان می کنند گواه بر این فاصله است. در گذشته با این صراحت و جرات به عقاید میلیونها ایرانی توهین نمیکردند و تلاش داشتند در لفافه به مبارزه با اعتقادات بپردازند. چه چیزی امروز به آنان جرات داده است تا نقاب بردارند؟
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ بازندگان بلندمدت!
🔶 جمهوری اسلامی باید کلی هزینه میکرد تا نشان میداد دنیای پس از خودش چه جهنمی است، از درگیریهای قومی و قبیلهای،از تجزیهطلبی و تکه تکه کردن کشور، از افتادن کشور به دست کسانی که حتی با دا..عش هم مرز روشنی ندارند، از کسانی که مخالفانشان را در گوشه خیابان شکنجه و سلاخی میکنند،از کسانی که در لباس نخبگی فحاشی میکنند و سلاح سرد وارد دانشگاه میکنند؛ کسانی که سریع خودشان را لو میدهند که کاری به اعتراضات مردم ندارند،بلکه هدفشان عادی سازی لخت شدن و همجنس گرایی است؛کسانی که خودشان هزار گروهاند که حتی نمیتوانند حفظ ظاهر کنند و یک تجمع بدون درگیری برگزار کنند!
🔶 کسانی که حتی با پلیس انگلیس و فرانسه هم درگیر میشوند، آنها را مجروح میکنند و به آنها هم بی شرف بی شرف میگویند! کسانی که به اسم آزادی، چادر از سر زنان میکشند، عمامه از سر روحانی میپرانند و طلبه و پلیس را سلاخی میکنند! کسانیکه حتی با مهناز افشار و گوگوش و ساسی مانکن هم در میافتند و آنها را هم بی شرف خطاب میکنند...
🔶 نه رهبرشان معلوم است،نه برنامهشان برای اداره کشور! کلی آدماند که هر کدام آویزان و بودجه بگیر و حرف شنوی یک یا چند دولت خارجیاند! برای مقاصد خود،طرفدار تحریم مردماند و حتی از درخواست حمله دولت های خارجی به مردم کشورشان هم هیچ ابایی ندارند!
🔶 حالا حتی خیلیها که به وضع کشور معترضاند، هم این روزها به این فکر میکنند که ما در کشور چند صدهزار طلبه داریم،چند میلیون حزباللهی و مذهبی،چند هزار مسئول در ادارات و نهادهای نظامی،چند میلیون آدم معمولی داریم که مخالف رفتار براندازان هستند،چندصد هزار نفر خانواده شه..ید؛ایثارگر،رزمنده،مدافع امنیت و... این جماعت که امروز بیهیچ قدرتی، عمامه میپرانند، چادر میکِشند، مخالفانشان را میکُشند، بر فرض که توهمشان درست بود و روزی اندک قدرتی در این کشور به دست میآوردند، چند میلیون نفر از این مخالفان را میکشتند؟ ۱۰ میلیون؟۲۰ میلیون؟۵۰ میلیون؟چه جویی از خون به راه میانداختند؟ در درگیریهای سهمخواهانه خودشان با خودشان چند نفر را میکشتند؟
🔶 امروز معترضان هم فهمیدند که فردای جمهوری اسلامی چه جهنمی است؛ و راهی نداریم جز تلاش برای اصلاح مشکلات درون همین نظام!
🔶 میلیاردها دلار هزینه جمهوری اسلامی هم نمیتوانست این تصویر دقیق را بسازد! چند سخنرانی، چند برنامه تلویزیونی، چند گزارش و تحلیل و خبر و مستند و فیلم و سریال لازم بود که چهره اینها را به مردم نشان دهد؟ درست است که آنها در کوتاه مدت سر و صدایی میکنند، اما نهایتا بازندگان بلندمدتاند...
🔸 #به_قلم_اساتید: علی صدری نیا
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#استقلال_و_آزادی
✅ میدان داری سلبریتی ها در غیاب مصلحان اجتماعی
🔶 ما به چهره های وجیه المله و مصلح نیاز داریم. کسانی که وقتی میان گروه هایی از ملت و حاکمیت، چالشی، شبه قهری، برخوردی پیش می آید به میدان آیند و نظام خانه- کشور- را به تنظیمات اولیه مهر و رافت برگردانند.
🔶 علمای دین، دانشگاهیان صاحب نام، امرا و سرداران پیشکسوت، فرهیختگان اجتماعی و همه کسانی که در گذر زمان و به سابقه خدمت صادقانه، صاحب شان شده اند، در این شمارند و توقع این که با آبروی خویش بسان سرمایه ای موثر در میدان باشند و جلوی تند شدن فضا را بگیرند.
🔶 سرمایه اگر زایا نشود در خدمت جامعه، راکد خواهد ماند. از رکود هم جز رخوت و سستی نمی زاید. امروز وقت به میدان آمدن و دست گرفتن از مُلک و ملت است. مردم هم چنین توقعی دارند.
🔶 این را مکرر شنیده ام که سراغ بزرگان را می گیرند در روزگاری که "کوچک" ها میدان دار شده ومطالبات ملت را به حضیض کشانده اند. تنازل سطح کنشگران و خواسته هاشان، وزن ملی ما را سبک می کند.
🔶 وقت است بزرگان، میدان را از سبک وزنان بگیرند. به قول عزیزی اگر امروز به کمک نیایند پس که می خواهند بیایند؟ هرچند اززبان های دیگر هم شنیده ام که انگار گرفتار حساب و کتاب و سنجش سود و زیان اند که سکوت شان چنین دامنه دار شده است.
🔶 یاد آن شعر می افتد آدم که"ادعای انتظار" ما را به نقد می کشد ومی گوید؛
این جمعه نیا، امیرمان می آید / آن جمعه نیا وزیر مان می آید
داریم حساب می کنیم آقا جان / با آمدنت چه گیرمان می آید!
🔶 انگار امروز هم درگیر حساب و کتاب اند و سنجه سود و زیان در دست دارند که نشسته اند و الا باید خیلی پیش تر برمی خواستند برای میدان داری "و اصلاح ذات البین" ملی.....
🔸 #به_قلم_اساتید:عباس محمدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#امنیت
#انقلاب_بدون_اقناع
✅ برای بازاریان!
🔸 این توییت مجری شبکه سلطنت طلب #منوتو خطاب به بازاریان یک نمونه از صدها توییت و خطابه تهدیدآمیز علیه اصناف، اقشار مردم، ورزشکاران، هنرمندان است. اگر خوب نگاه کنید قاطبه و اکثریت مردم با وجود نارضایتی از وضع موجود حاضر به همراهی با جریانات اخیر نشدند. حتی در بین ورزشکاران و هنرمندان اگر کسی تحقیق کند و آمار دقیق ارائه کند اکثریت موضع گیری نداشته اند. نمیخواهم نام ببرم. خودتان نام ها را رصد کنید. اما آن تعدادی که در این ایام موضع گیری کردند با وجود کم بودن از نظر تعداد بیشتر تبلیغ شدند. اصلا کار سختی نیست میتوان اسامی را ردیف کرد. با این وجود سخن من چیز دیگری است.
🔸 چرا در این توییت و صدها پیام دیگر خطاب به مردم، اقشار و اصناف با لحن تهدید و تولید ترس صحبت می کنند؟ پاسخ اهمیت دارد.
🔸 انقلاب در هر جامعه ای، یک پدیده جمعی و عقلانی است. عقل جمعی جامعه باید به آن نقطه برسد. وقتی عقل جمعی جامعه به نقطه انقلاب نرسد، شما ناچارید با تهدید، ارعاب، ترس، خونریزی مردم را مجبور به حضور کنید.توده مردم با "زور و وحشت" به کف خیابان نمی آیند.
🔸 این جماعت بیسواد، این بلاگرها، این سلبریتی ها، این شبکه های خارجی چون درکی از مفهوم انقلاب و عقل جمعی ندارند، فکر می کنند شبیه به "شوآف" آنهاست!
پس شما بفرمایید، مردم چه زمانی در یک جامعه به آن نقطه حضور خودجوش می رسند؟
🔸 زمانیکه اقناع شوند. در انقلاب سال ۵۷ رهبر جامعه و جریانات فکری مردم را به نقطه "اقناع درونی" رساندند. وقتی جامعه اقناع شد، دیگر نیاز نیست با تهدید و تولید وحشت از بازاریها بخواهید که به شما بپیوندند. شما خشونت کور بخرج دادید، شما موضع تان با تجزیه طلبان را مشخص نکردید، شما با هم اختلاف جدی و مبنایی دارید. شما سر در آخور و بودجه اجنبی دارید. جامعه هم اینها را دید و درک کرد، درک کرد آینده با شما را.
🔸 انقلاب لحظه اقناع جامعه ست، انقلاب عقل جمعی جامعه ست.
🔸 با ارعاب و تولید وحشت انقلاب شکل نمی گیرد. بزرگترین هنر امامخمینی و رهبران فکری انقلاب سال ۱۳۵۷ رساندن مردم به نقطه "اقناع" بود. جامعه وقتی قانع شود خودجوش حاضر به پرداخت هزینه است. دیگر نیاز نیست با توییت، با خونریزی، با آتش زدن نیروهای مدافع امنیت جامعه را برای انقلاب مجاب کنید.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تلاش_فشرده_ضدانقلاب
✅ دوره فشرده انقلاب اسلامی
🔶 حوادث این روزها انگار، دوره فشرده انقلاب اسلامی است! برای کسانی که نتوانستهاند در دهههای گذشته این حوادث را ببینند...
🔶 ضدانقلاب هر نوع دشمنیای که به تدریج و کم کم در طول این چهل و چند سال علیه این ملت انجام داده بود را حالا یکدفعه دوباره به میدان آورده! از تلاشش برای جلوگیری از پیروزی این ملت قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ با هر روش و فشاری، تلاش برای تجزیه طلبی شهرها بلافاصله بعد از انقلاب، حمله مسلحانه، تر.ور هر کسی که چهرهای مذهبی داشت یا فکر میکردند طرفدار انقلاب است، تحریم، جنگ رسانهای و عملیات روانی، سوءاستفاده سیاسی از دانشجویان، تلاش برای ایجاد دوقطبی در کشور و راه اندازی جن.گ داخلی و... هر کاری در چهار پنج دهه گذشته انجام داده بودند را در این دو ماه بصورت فشرده دوباره انجام دادهاند...
🔶 چیزی که مشخص است این است که ما همچنان با همان دشمنان قدیمی طرفیم؛ پیچیدهتر شدهاند؛ نقابشان شیکتر شده؛ اما همانهایند! تلاش بسیاری میکنند که خودشان دیده نشوند، از زخم داخلی ما استفاده کنند، پشت معترضِ داخلی ما پنهان شوند و اعتراض او را به حاشیه ببرند و اهدافشان را دنبال کنند... اما هر کس اندکی تصاویر تاریخ انقلاب را در خاطر داشته باشد، شباهت های بسیار میبیند بین اتفاقات این روزها و حوادث دهههای گذشته...
🔸 #به_قلم_اساتید:علی صدری نیا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#امنیت
✅ مرحله به مرحله آشوب ها در کشور
🔶 اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی ها و سرمایه های بیست و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد.
🔶 در شریف یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در اوین شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در بلوچستان سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در صدا وسیما خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی ها را می سوزانند و شبکه ها را قربانی می کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست.
🔶 موساد در هفته های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می گویند ایران در 'آغاز' شکل گیری وضعیت انقلابی است.
🔶 طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به 'چرخه خشونت افزایشی' است.این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است.
🔶 فقط در دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند.
🔶 از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد.
🔶 در این روزها من از نزدیک دیده ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث های بسیار پر حرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود. بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند.
🔶 از حیث شناختی هم در واقع با یک فیلم کارگردانی شده مواجهیم. در واقع خبری نیست. آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی بینند. خیابان هم می روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می گوید یک جای این کار می لنگد. حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می کنند.
🔶 شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خشونت بیشتر خواهد بود. چاره ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می میرد. همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است.
🔶 نهایتا طرف طراح می داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی محمدی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ درباره رئیس ایرانی پارلمان نروژ چه میدانید؟
🔶 تجزیهطلب هوادار منافقین را به اسم دموکراسیخواه جا نزنید!
🔶 «مسعود قرهخانی» رئیس پارلمان نروژ در گفتگو با رسانه سعودی اینترنشنال در ادبیاتی که با گفتار سیاستمداران همخوانی ندارد، خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتش رسیده که بری!
🔶رئیس پارلمان نروژ «مسعود قرهخانی» و ایرانیالاصل است که گفته میشود در کودکی به نروژ رفته است. او یکی از چند ایرانی عضو پارلمانهای کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که سال ۲۰۱۷ به مجلس رفت و حدود یک سال میباشد که رئیس شده است.
🔶 سخنان قرهخانی فارغ از اینکه او چه هویتی دارد بیشتر به عنوان مواضع دولت نروژ شناخته میشود و این دست موضعگیریها که از چارچوب رفتارهای سیاستمدارانه خارج است، جایگاهاش و دولتش را به حاشیه میبرد؛ کمااینکه وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای گذشته با فراخواندن سفیر آن کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد اظهارات مداخلهجویانه رئیس جوان پارلمان نروژ شده بود.
🔶او در روزهای گذشته در حمایت از ناآرامیها در ایران، سخنان متعددی کرد. قرهخانی گفت: اکنون وقت همبستگی است و همبستگی همان دموکراسی است.
🔶 پیش از قرهخانی، منافقین در نروژ از تغییر دموکراسی! در ایران سخن گفته بودند. مریم رجوی سرکرده این فرقه سال ۸۵ با دعوت پارلمان نروژ به آن کشور سفر و در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سخنرانی کرد. گفته میشود یکی از مراکز تجمع منافقین در اروپا در کشور نروژ است.
🔶 قرهخانی نیز بیارتباط با گروهکها و احزاب تجزیهطلب نیست. پدرش «بیژن قرهخانی» عضو یکی از گروهکهای چپ تجزیهطلب در کردستان بود که در دهه شصت پس از آزادی از زندان به اروپا رفت. پدرش پس از حضور در نروژ به عضویت حزب چپ کارگر نروژ که مرام و حتی پرچمش شبیه به حزب توده و چریکهای فدایی خلق است، درآمد.
🔶 پسر نیز مسیر پدر را طی کرد و از حمایتهای این حزب برخوردار شد؛ با این تفاوت که سرعتش در پیمودن مناصب بیشتر بود. به طوری که وقتی رئیس پارلمان نروژ شد، بسیاری از نروژیها نسبت به انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان اعتراض کردند و او که این روزها از ناآرامیها در ایران حمایت میکند و اغتشاشگران را انسانهای «شجاع» میخواند، مخالفانش را گناهکار دانست و دعوت به توبه کرد!
🔶 مسعود قرهخانی پس از اینکه به عنوان رئیس پارلمان نروژ انتخاب شد به دیدار پادشاه نروژ رفت و در تمجید از پادشاه گفت: من پادشاه را خیلی دوست دارم. این در حالی است که پدرش عضو یکی از احزاب ضد شاه در ایران بود و با رژیم پهلوی مبارزه میکرد.
🔶 البته این تناقض در جای دیگری هم سر باز میکند. او این روزها در حالی خود را ایرانیها میداند و مدعی است که در کنار هموطنان خود ایستاده است که یک سال قبل گفت: نروژ سرزمین من است! او حتی برای اینکه نشان بدهد سر تا پا نروژی شده است، گفت: من در درست کردن دنده (بریانی خوک) بسیار عالی هستم.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت اول
🔸فرانسیس فوکویاما اندیشمند سیاسی آمریکایی، در شماره دوم سال ۲۰۱۹ مجله فارن افرز، در توضیحی درباره کتاب هویت خود مینویسد: «لیبرالدموکراسی نمیتواند بدون هویت ملی که اشتراکات بین شهروندان را تعریف میکند، وجود داشته باشد.» علاوه بر نژاد و ریشههای هویتی مشترک، تاریخ مشترک نیز بنمایه و اساس شکلگیری هر ملتی است؛ اما همان گونه که دکتر جیل لپور، نویسنده کتاب این حقایق: تاریخ ایالات متحده میپرسد: «زمانی که ایالات متحده استقلال خود را در سال ۱۷۷۶ اعلام کرد، تبدیل به یک حکومت شد؛ اما آیا چیزی آن را به یک ملت تبدیل کرد؟»
🔸 به باور او، تا مدتهای طولانی بعد از استقلال، اغلب آمریکاییها ایالات متحده را «نه بهعنوان یک ملت، بلکه همان طور که از نامش برمیآید، کنفدراسیونی از ایالتها میدانستند.» ایالات متحده آمریکا، با حضور مهاجرانی شکل گرفت که هریک، از نژاد و ملیت اروپایی و -بعدها آسیاییِ- متفاوتی به قاره نو آمده بودند و ورود آنها به این سرزمین، مبدأ تاریخی است که از منظر مهاجران «فتح بهشت» و از منظر بومیان نسلکشی و کشتار و خونریزی بود. در دورههای بعد نیز، ورود آفریقاییها مبدأ تاریخی بود که ساکنان این سرزمین را به بردگان و بردهداران تقسیم کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت دوم
🔸قرن نوزدهم اوج افتراق در تاریخ آمریکاست. علاوه بر سرقت سرزمینهای بومیان و مهاجرت اجباری آنان به غرب و علاوه بر مشقتهای سیاهان و بردگان که رمان کلبه عمو تُم تصویرگر آن بود و هریت تابمن به اسطوره نجات آنان بدل شد، سفیدپوستان نیز در دو سوی متفاوت تاریخ، در مقابل یکدیگر قد برافراشتند و ژنرال رابرت لی از یکسو و ژنرال اولیس گرانت از سوی دیگر، فرماندهان این نبرد بودند. جان کالهون سیاستمدار آمریکایی، در سال ۱۸۴۸ دولت آمریکا را «دولت مردان سفیدپوست» معرفی میکرد و استفان داگلاس دیگر سیاستمدار آمریکایی، ده سال بعد اظهار داشت: "این کشور توسط پدران ما بر مبنای سفیدپوستبودن بنا شد. توسط مردان سفید، بهنفع مردان سفید و نسلهای آتی آنها ساخته شد." اما آبراهام لینکلن، کلید پیروزی در جنگ را مخالفت با این نگاه و بهاذعان خود، در بیانیه لغو بردهداری و آزادی بردگان میدید؛ اگرچه نه این بیانیه و متمم قانون اساسی مرتبط با آن و نه اهدای مجسمه آزادی به آمریکا، آزادی را در این قرن برای بردگان و سیاهان ایالات متحده به ارمغان نیاوردند.
🔸 دوگانگیهایی در عمق تاریخ آمریکا
در واقع این گام، منجر به ریشهدواندن بیشتر دوگانگیها و اختلافات در بطن جامعه آمریکا در قرن بعدی شد. قرن بیستم با رنگباختن تدریجی دکترین مونرو و توجه بیشتر ایالات متحده به ایفای نقش بینالمللی همراه بود که نهایتاً منجر به مداخله در جنگ جهانی دوم و تثبیت قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی واشنگتن شد. شکوفایی ایالات متحده در میانه این قرن، آنقدر چشمگیر بود که اصطلاح «قرن آمریکایی» را بر سر زبانها بیندازد و در رقابت جنگ سرد با جماهیر شوروی، منجر به تسریع پیشرفت و توسعه امکانات آمریکایی شود؛ اما جامعه آمریکا نیز بهصورت همگام با این تحولات پیش رفت و تلاش کرد تا شعارها و آرمانهایی را که میشنید، محقق نماید. جنبش حقوق مدنی، برگه تاریخ دوگانه را برگرداند و این بار، نژادپرستان بهتدریج به حاشیه رانده شدند و سیاهان از حقوقی برخوردار شدند؛ اما همچنان تاریخ این تحولات، روایت تقابل و تضاد بود و نه تحقق اهداف مشترک.
🔸 فروپاشی شوروی در دهه پایانی این قرن، بهقدری بر طبع «استثناگرایی آمریکایی» خوش آمد که فرانسیس فوکویاما، ابرقدرتی آمریکا و جهان تکقطبیِ پس از جنگ سرد را «پایان تاریخ» بنامد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت سوم
🔸بربادرفتن رؤیای آمریکایی
🔸 آغاز قرن ۲۱، سرآغاز واقعبینی در ابعاد مختلف ایالات متحده بود. آزادیهای مدنی و برابری نژادی و جنسیتی بهنحوی بودند که باراک اوباما در پنجاهمین سالگرد سخنرانیِ «رؤیای آمریکاییِ» مارتین لوتر کینگ، به محققنشدن آنها اذعان کرد. جنبشهای ناشی از فریادهای «نمیتوانم نفس بکشم» و «زندگی سیاهان اهمیت دارد» تعبیر رؤیای تحقق این آرمانها توسط یک رییسجمهور رنگینپوست بود. جنبش اشغال والاستریت در اعتراض به تبعیض اجتماعی و اقتصادی حاصل از وعدههای سرمایهسالاری، با تقابل بانکداری سرمایهداران و خانهداری مردم شکل گرفت. مایکل لیند در کتاب جنگ طبقاتی جدید، معتقد است طبقه کارگر آمریکا، به مخالفت با «ابرطبقه» کوچک «خواص مدیر» برخاستهاند که افراد این طبقه، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را تشکیل میدهند؛ اما تأثیر بسیاری زیادی بر حاکمیت و اقتصاد و جامعه علمی دارند.
🔸 انگس دیتون، برنده نوبل اقتصاد و آن کیس، در کتاب اخیر خود با نام مرگهای ناامیدی نشان دادهاند که چگونه سرمایهداری و کاپیتالیسم، فلسفه و معنای زندگی مردم آمریکا را پوچ کرده است و مردم برای کاهش فشارهای زندگی، به مصرف داروهای آرامبخش و الکل و موادمخدر روی آوردهاند. همین رویکرد ناامیدانه، موجب افزایش خودکشی و مرگهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد، بهخصوص در میان طبقه متوسط سفیدپوست شده است.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت چهارم
🔸بربادرفتن رؤیای آمریکایی
🔸 انقلاب جنسی و آزادیهای اجتماعی، منجر به افزایش روند نزولی ازدواج و روند صعودی طلاق و مهمتر از همه، کاهش زاد و ولد در ایالات متحده شده است. راس دوتات نویسنده کتاب جامعه انحطاط زده و نویسنده نیویورک تایمز، در کتاب خود، نقش کاهش موالید را در جهان غرب، یکی از عوامل انحطاط و افول قدرت آمریکا معرفی میکند. از دیگر عواملی که او به آن اشاره دارد: تصلب سیاسی، ناتوانی صنعت فرهنگی در خلق هویتها و ایدههای جدید و توقف نوآوری و پیشرفتهای فناوری است.
🔸 مردمی که در نیمه دوم قرن بیستم در سینما و سیاست از «جنگ ستارگان» شنیده بودند و بهدنبال رؤیای سفرهای فضایی اودیسه ۲۰۰۱ بودند، اکنون با مشکل آب آشامیدنی در فلینت و نیوآرک و چارلستون و میلواکی و... روبرو هستند. علاوه بر لولهکشیها، جاده و پل و راهآهن و سایر زیرساختها نیز، بهشکل محسوسی فرسوده شدهاند. وخامت زیرساختی در دوران بحران کرونا به شفافترین و علنیترین شکل ممکن، خود را آشکار کرد؛ اگرچه فضای سیاسی آمریکا تمام تقصیر کرونا را بر دوش دونالد ترامپ و مواضع عجیب او انداخت، اما کمبود تختهای بیمارستانی، نبود امکانات و تجهیزات ایمنی برای کادر درمانی و فقدان دستگاه ونتیلاتور و امثال آن در تمامی ایالاتِ دموکرات و جمهوریخواه و نهایتاً راهزنیکردنِ تجهیزات و وسایل از کشورهای دیگر، بیانگر ناتوانی ایالات متحده در تأمین نیازهای اولیه و امنیت شهروندان خود بود.
🔸 جورج پَکر در مقالهای در آتلانتیک وضعیت ایالات متحده در کرونا را «حاکمیت شکستخورده» نامید و دکتر ایمی چوآ، استاد حقوق دانشگاه ییل و نویسنده کتاب قبایل سیاسی در مقاله خود در مجله فارن افرز تصریح میکند: «همهگیری بیماری کرونا، فاش نمود که ایالات متحده در حال رسیدن به نقطه شکست سیستمی است. در بحبوحه بحران، بیش از پیش به نظر میرسد این کشور در مسیر تنبیه سیاسی خشونتآمیزی قرار دارد.»
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت پنجم
🔸 افول هیمنه
🔸 در سطح ملی و بینالمللی نیز، ابرقدرتی که در قرن آمریکایی مدعی تعیین سرنوشت جنگها بود، اکنون با مفهوم «جنگهای بیپایان» روبرو شده است و هنوز میلیاردها دلار صرف این جنگها میکند. کشوری که بدون مداخلهاش منازعات بالکان پایان نیافته بود، هیچ مجالی برای نقشآفرینی در روند سیاسی جنگ سوریه، بهعنوان یکی از راهبردیترین مسایل سیاست جهانی نیافت. در عرصه اقتصاد جهانی نیز، آمریکا جایگاه خود را تضعیف شده مییابد و با رقیبی به سرسختی چین، دستوپنچه نرم میکند.
🔸 خروج از چندجانبهگرایی و کاهش همکاری بینالمللی در دوران ترامپ نیز، بیش از پیش منجر به رنگباختن نقش رهبری آمریکا شد تا موجب شود ماکرون درباره قدرت رهبری جهانی واشنگتن ابراز تردید کند و کنفرانس امنیتی مونیخ در آخرین نشست خود از اصطلاح «بیغربیشدن» یا «غربزدودگی» (Westlessness) بهعنوان محور اصلی مباحث خود استفاده کند و به رنگباختن ارزشها و معیارهای غربی بپردازد و عدول آمریکا و اروپا از این آرمانها و بهتبع آن، عدم تمایل کشورهای دیگر به شبیهشدن به آنها را مطرح کند. مخدوششدن هویت ملی و تضاد علنی واقعیات جامعه آمریکا با آرمانها و شعارهای دهههای پیشین، بحران هویت را در آمریکا رقم زده است. مردمی که با شرایط موجود، تضاد دارند، بهناچار هویت خود را در گذشته جستجو میکنند و این گذشته فاقد «تاریخ مشترک» و مملو از تقابل و تضاد است.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ کالبدشکافی یک افول
🔰 قسمت ششم
🔸 افول هیمنه
🔸به همین دلیل است که اذرا کلاین در کتاب خود، تنها دو «ابرهویتِ» حزبی را در جامعه آمریکا قدرتمند میداند که دیگر منابع هویت را تحتالشعاع قرار داده است: "امروزه هویت سیاسی آمریکاییها تبدیل به «ابرهویت» شده است. برچسب دموکرات و جمهوریخواه بهشکل فزایندهای، منشأهای دیگر هویت از جمله نژاد، دین، جغرافیا و... را در خود میبلعد.»
🔸 ابرهویتهای حزبی، «موتور محرک قطبیسازی" در جامعه و "شدیدترین شکاف اجتماعی کشور هستند که حتی از شکاف نژادی هم شدیدتر است. این شکاف حزبی خطر مرگباری در پی دارد." هرچند در عرصه بینالملل، عمدتاً از منظر نقشآفرینی سیاسی و نظامی و اقتصادی آمریکا در عرصه جهانی و فراز و نشیبهای آن، به مسئله افول قدرت ایالات متحده نگریسته میشود.
🔸 اما آنچه در درون جامعه آمریکا رقم میخورد، در عرصه داخلی و در لایههای اجتماعی است. از اعتراضات و ناآرامیهای بعد از قتل جورج فلوید گرفته تا درگیریهای انتخابات و پس از آن حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه، همگی نتیجه قهری قطبیت شکاف اجتماعی است که در طول قرنها در این کشور ریشه دوانده است؛ از همین روست که ریچارد هاس حمله به ساختمان کاپیتول هیل را بهعنوان نماد نهاد دموکراسی، سرآغاز دوران «پساآمریکایی» تلقی میکند و به همین دلیل است که فرانسیس فوکویاما هشدار میدهد: "آمریکاییها در حال تجزیهشدن به اجزای کوچکتری هستند که مبتنی بر هویتهای خرد است و امکان تأمل و رفتار جمعی را توسط جامعه بهعنوان یک کل واحد، تهدید میکند.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#منطقه #ساخت_موشک
#گنجینه_جهاد_و_شهادت
✅ ایران قوی؛ فراتر از آنچه دشمن می شنود!
🆔 @tahlil_shjr
A4 - 367_IDML.pdf
1.45M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#منطقه #ساخت_موشک
#گنجینه_جهاد_و_شهادت
✅ ایران قوی؛ فراتر از آنچه دشمن می شنود!
🔸 خط حزب الله در گزارش هفته شماره جدید خود، ابعاد پیشرفت حیرتانگیز ایران اسلامی را در ساخت موشک جدید فراصوت (هایپرسونیک) بررسی کرده است.
🔸 یادداشت هفته حزبالله به مناسبت برگزاری کنگره شهدای استان قم و انتشار بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران این کنگره نگاهی به اهمیت و راهکارهای ترویج ارزشهای دفاع مقدس براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای داشته است.
🔸شماره این هفته خط حزبالله، به روح مطهر شهید مهدی زین الدین و ۶۰۹۰ شهید استان قم، تقدیم میشود.
🔸 خط حزب الله؛ شماره ۳۶۷
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#امنیت
#ایذه_تسلیت
#خوزستان_تسلیت
✅ چند سوال و ابهام از مادر #کیان_پیرفلک!
🔶 پیش از طرح این سوالات باید بگویم که داغ فرزند سنگین است و امروز همه ما؛ پدران و مادران ایران عزیز داغدار کیان پیرفلک هستیم اما از آنجایی که در این فتنه خون این کودک دستاویز بازی دیگری شده است این سوالات را می پرسم:
1⃣ خانم مولاییفرد؛ شما در همان صحبتی که امروز دارد دست به دست می شود؛ انجام دادید؛ گفتید «گفتم میثم بیا زود بریم؛ ساعت شش تیراندازی شروع می شود!» شما از کجا می دانستید ساعت شش قرار است تیراندازی شود؟!
2⃣ اگر می دانستید که آن منطقه آشوب است و خطر دارد؛ در آن زمان؛ آنجا چه کار می کردید؟! چرا کودک ۱۰ ساله خود را وسط آن شلوغی ها بردید؟! مگر این روزها، ساعات و لحظه های عادی است؟! کمااینکه خودتان می دانستید خطرات احتمالی این ماجرا را!
🔶 مگر روز و شب نیروهای انتظامی خطر اقدامات تروریستی ضدانقلاب علیه مردم ایران را گوشزد نمیکنند؛ چرا با این وجود به کانون حادثه رفتید؟!
3⃣ مگر خودتان نگفتید از جلوی ماموران رد شدید؛ مگر نگفتید ماموران به شما گفتند برگردید! مگر می شود کسی که برای حفظ جان شما؛ جلوی شما را گرفته که جلو نروید به شما رگبار بگیرد؟!
4⃣ چطور می شود که از یک سمت تیراندازی بشود و در آن فرزند شما؛ چند نفر دیگر؛ دو مامور انتظامی همه با هم به شهادت برسند و آن سمت خود ماموران باشند؟! ماموران انتظامی نیروهای خودشان را که به شهادت نمی رسانند! طبیعی است که از سمت مقابل تیراندازی شده که ترکیب شهدا چنین بوده!
5⃣ یک درصد هم شما احتمال نمی دهید که وقتی از سمت ماموران به سمت اغتشاشگران مسلح رفته اید؛ آنها تصور کردند شما نیروی امنیتی هستید و به شما رگبار گرفته اند؟!
6⃣ شما داغدارید و اخبار و اطلاعات حادثه را احتمالا ندیدهاید؛ اینکه اغتشاشگران که طراحی شلوغی های #ایذه #خورستان را کرده بودند در لحظه اول اعلام می کنند که دو موتور سوارشان ماموران را به رگبار گرفته است و از این ماجرا خوشحالی می کنند اما بعد که می فهمند در بین جانباختگان مردم عادی هستند؛ ماجرا را گردن حکومت و ماموران می اندازند!
🔸 #به_قلم_اساتید:میکائیل دیانی
🆔 @tahlil_shjr
208084736_1138329725.pdf
2.59M
#ولایت_فقیه
#دیدارنگار
#بیان_پیام_شهیدان
#پدیده_شهادت
✅ روایت پیروزی
🔸 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان قم. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «روایتِ پیروزی»، نکات رهبر انقلاب پیرامون لزوم ترویج بیش از پیش حقایق و ارزشهای دفاع مقدس در مقابل توطئهی «تحریف» مرور شده است.
🔸 دیدارنگار، شماره ۱۰۸
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#سرخط #شهدا #شاهچراغ
✅ دیدار مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان قم ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
🔶 درباره اقدامات مرتبط با کنگره شهدا
🔶 یاد شهیدان باید زنده بماند، پیام شهیدان باید شنیده بشود. اگر چنانچه این اقداماتی که ما می کنیم از این دو خالی باشد، فایدهای ندارد.
🔶 کارهای هنری، شعر، مستند، فیلم، کتاب یا جلسات میتواند حامل پیام باشد.
❌فکر هم نکنیم که «خب معلوم است، پیام شهدا را که همه بلدند، میدانند» نسل های نوبهنو که میآیند باید مطّلع بشوند از آنچه گذشته، و از انگیزهها، فکرها و مانند اینها.
🔶 درباره شهر قم
🔶 قم، هم شهر قیام است، هم شهر اقامه است؛ شهری است که خودش قیام کرد، شهری است که ایران را به قیام وادار کرد.
🔶 البتّه ما برکات حضرت فاطمهی معصومه(س) و وجود حوزهی مبارک علمیّه در این شهر را نباید در تأثیرگذاری در این خصوصیّات از یاد ببریم.
🔶 مردم قم انصافاً مردم خوبی هستند، زودتر از همه جا قیام کردند، زودتر از همه جا مبارزه کردند، زودتر از همه جا شهید دادند.
🔶 نقاط برجستهی دوران دفاع مقدس شهر قم که باید روی آن کار زیادی بشود:
🔹شهید مهدی زینالدّین
🔸فرمانده جوان ارتشی، شهید امیر احمدلو
🔹شهدای نوجوانِ گروه سرود
🔸زنان شهید بخصوص چندصد شهید حاضر در جلسه عزاداری حسینی
🔶 دربارهی ماندگاری و افتخارآفرینیِ حوادثی همچون حادثهی شاهچراغ
🔶 هر کدام از این حوادثی که در این دوران هست، یک نقطهی روشن تاریخی است، یک ستاره است [مثل] همین حادثهای که چند روز پیش در شاهچراغ اتّفاق افتاد.
⭕️این مایهی افتخار و سربلندی خواهد بود در تاریخ.
🔺بله، عدّهای داغدار شدند؛ بعضی از این حوادث، غمانگیز [است] و سرشار از اندوه میکند دل انسان را و لیکن ستاره است.
🔶 ما در این چهل و چند سال، چقدر از این حوادث داشتهایم! این، نشانهی زنده بودن این ملّت است.
🔶 درباره شهادت
🔶 در کلمهی «شهید»، مجموعهای از ارزشهای دینی و ملّی و انسانی نهفته است.
❤️اینکه شما میبینید و میشنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.
1️⃣ جنبه دینی:
📍اوّلین چیزی که شهید به یاد انسان میآورد، جهاد فیسبیلاللّه است.
🔶 چه عملی اصلح از رفتن در راه خدا و تقدیم کردن همهی وجود خود، همهی هستی خود به این راه؟ ایمان صادق، عمل صالح.
2️⃣ معارف ملی:
📍شهید و شهادت از جملهی چیزهایی است که هویّت ملّی را برجسته میکند و رتبهی هویّت ملّی را بالا میبرد.
🔶 ملّت ایران به خاطر همین شهادتطلبیها در چشم آنهایی که به گوششان رسید عظمت پیدا کرد.
3️⃣ مکارم اخلاقیِ انسانی:
📍شهادت مظهر فداکاری است.
🔶 این فداکاری یک اخلاق [برجسته] است؛ با قطع نظر از هر دین و مذهب و عقیدهی دینیای، انسانها این را اهمّیّت میدهند.
📍شهادت شجاعت را تداعی میکند.
📍شهادت میتواند همدلی ایجاد کند.
🔶 توصیههایی به دستاندرکاران کنگره شهدا
🔶 من کتابهای مربوط به شهدا را زیاد میخوانم؛
📚هر کدام از این کتابها که شرح حال یک شهیدی است، یک صفحهی جدیدی را برای انسان باز میکند؛ چه در مورد خود شهید، چه در مورد این پدرمادرها؛ این مادرهای شجاع، این پدرهای باگذشت.
🔶 اینها بایستی منتقل بشود... انتقالش هم عمدتاً به زبان هنر احتیاج دارد.
🔶 این همه زمینه وجود دارد برای کار هنری:
♦️فیلمهای مستند
♦️فیلمهای سینمایی
♦️سریال
♦️شعر
🔶 امیدوارم که انشاءاللّه همهی کسانی که دلشان برای اسلام، برای انقلاب، برای این ملّت، برای این جوانها، برای این نسل نوبهنو، برای کودکانمان، برای ایران عزیزمان میتپد. هر چه میتوانند، هر چه قدرت دارند، هر چه ظرفیّت دارند، در این زمینهها کار کنند، تلاش کنند، مقولهی شهید و شهادت را با یاد و پیام انشاءاللّه ادامه بدهند.
🔶 یاد شهدای عزیز حرم مطهّر حضرت احمدبنموسیٰ را گرامی میداریم، به خانوادههایشان و به بازماندگانشان عمیقاً تسلیت عرض میکنیم، تبریک هم میگوییم.
🔶 توفیقات شما را هم از خدا مسئلت میکنیم؛ روح مطهّر امام را هم خدای متعال مشمول رحمت و لطف خودش قرار بدهد که او بود که این راه را به روی همهی ما باز کرد.
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#رسانه #شایعه
✅ ماجرای عکس جنجالی خدانور چیست؟
🔸 از چند روز پیش تصویری از یک متهم که به میلهای با دستبند بسته شده در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و ضد انقلاب آن را بهعنوان یکی از کشتههای اغتشاشات اخیر به مردم معرفی میکند.
🔶 اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔶 دادستان زاهدان: فردی که عکس او هماکنون با نام «خدانور لجعهای» در رسانههای معاند درحال گردش است، «صادق کبدانی» معروف به «یاغی» بوده و از اتباع افغانستانی است.
🔶 این فرد در تیر امسال به جرم سرقت بازداشت شده و در ۲۷ مرداد با قرار وثیقه آزاد شده است. این سارق سابقهدار که چندین شاکی خصوصی و سابقه ۱۶ سرقت دارد، ۱۰ مهر ماه امسال حین یک سرقت دیگر در درگیری مسلحانه با ماموران کشته شده است.
🔶 عکس منتشرشده از سارق مربوط به اوایل تیر است. به گفته دادستان نظامی این فرد شرور مسلح بوده اما بهدلیل اینکه حقوق شهروندیاش رعایت نشده با فردی که او را به میله بسته سه ماه قبل برخورد قضایی شده است.
🔶 ماجرای لیوان آب کنار متهم هم این است که او از ماموران آب خواسته و آنها یک لیوان آب دادهاند و پس از نوشیدن آب توسط متهم، افسر پلیس لیوان آب را بر روی سکو گذاشته است.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#دانشجو #بصیرت
✅ عرضی با عزیزان فعال در تشکلهای دانشجویی
🔶 انتخاب قالب برنامههای علمی، نیازمند این است که نسبت به شرایط روز مشرف باشیم. عزیزان تشکلی معمولا در ایام حوادث در برنامههای خود به قالبهایی نظیر میزگرد و مناظره رو میآورند. من فکر میکنم این قالبها مناسب روزهایی است که ما دو یه چند چارچوب نظری متقن موجود داریم و در شرایط انتخاب هستیم. می خواهیم عیار هر چارچوب نظری و ایدههای عملیاتیاش را بدانیم و درنهایت به یکی حق بدهیم. مثلا در مورد مذاکره با آمریکا، ما نیاز داریم بدانیم هر مبنای فکری در این خصوص موضعش چیست. این جا میشود از قالب مناظره یا میزگرد استفاده کرد.
🔶 اما گاه ما در شرایطی قرار داریم که باید با چراغ به دنبال یک چارچوب نظری بگردیم تا اولاً برای ما بصیرتی فراهم آورد و سپس بتوانیم بر مبنای آن راجع به بایدها و نبایدهای آینده گفتگو کنیم. در این شرایط (که من این را شرایط کنونی میبینم) نباید با فرمتهای ساندویچی یا هیجانی امکان تولد و خلق چنین چارچوبهایی را سلب کنیم. در این روزها نیاز داریم حرفهای تفصیلی بشنویم. نیاز داریم ارائههای جامعتر با صغری و کبریاش را بشنویم. در خصوص حجاب و بسیاری مسائل مربوط به زنان ما در نقطهی یافتن #راهکار و سیاست نیستیم! بلکه پیش از این نیازمند کشف راهبرد و باز پیش از آن نیازمند تدوین یک چارچوب نظری هستیم. لذا این روزها پیشنهاد من این است که جلسات دانشجویی سیاق ارائهمحور با رویکرد نقد و تکمیل چارچوبها بگیرند و رویکرد تعمق و تولید را جایگزین رویکرد «گفتگو برای گفتگو» کنیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلو
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#فروش_ارز_دولتی
✅ تداوم یک اشتباه تاریخی
🔸 سابقه تاریخی فروش ارز دولتی با ارائه مدارک شناسایی شهروندی را باید مربوط به دهه ۷۰ دانست. موضوعی که با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های بعد از ۹۷ دوباره اغاز و تاکنون ادامه داشته است.
🔸 اتفاقی که فقط منجر به آسیب رسیدن به منابع و ذخایر ارزی کشور می شود. موضوعی که شاید ریشه های آن را در به رسمیت نشناختن نرخ ارز در بازار آزاد و لزوم وجود محلی برای تامین ارز مورد نیاز متقاضیان دانست.
🔸 اما سوال اینجاست چرا باید همه افراد صرفا با ارائه کارت ملی خود امکان خرید ارز دولتی را داشته باشند ؟ آیا ارز کالایی است که مورد نیاز همه باشد؟
🔸 از گذشته تا امروز و به واسطه اختلاف قیمت نرخ ارز دولتی با ارز بازار آزاد پدیده ای تحت عنوان اجاره کارت های ملی برای خرید ارز دولتی وجود داشته و رایج بوده است، به نحوی که بسیاری از متقاضیان خرید این ارزها نه تنها متقاضی واقعی آن نیستند بلکه اصولا نقدینگی مورد نیاز برای خرید این ارز را نیز در اختیار ندارند و صرفا به ابزاری برای تحقق اهداف دلالان ارزی تبدیل شده اند.
🔸 تبعات تداوم این کار را می توان خروج دلار به صورت اسکناس از اختیار دولت و تجمع این ارزها در اختیار افرادی محدود دانست. موضوعی که علاوه بر آسیب و کاهش ذخایر ارزی کشور قیمتگذاری ارز را نیز از اختیار و اراده دولت خارج کرده و نقش و سهم دلالان ارزی در تعیین نرخ ارز را افزایش می دهد.
🔸 #به_قلم_اساتید:مهرپور
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #امنیت
✅ برای حجاب آری، برای نظام خیر!
🔶 آقایان همیشه برای حجاب صدایشان بلند میشود اما برای ناامنی و کشتن مردم و مأمور بیگناه نه!!
🔶 اینجا مسئله اصل نظام و امنیت سرزمین اسلامی است و آنجا مسئله چند تار مو و کشف حجاب یا بدحجابی!
🔶 آنجا آقایان برای جزئی از یک واجب دینی چنان موضع میگیرند و رگ گردنشان باد میکند (که باید هم اینچنین باشد) ولی برای اصل دین و نظام _ که همه دین است _ سکوت پیشه کردهاند؟!
🔶 شاید بین علما درباره میزان #حجاب #اختلاف_فقهی باشد، اما درباره احکام اسلامی مثل محاربه و بغی بر نظام و افساد فی الارض که صریح و روشن است، اجماع وجود دارد. پس چرا در مقابل محاربین و باغیان و مفسدان و تروریستهای آدمکش و ناامنکننده سرزمین اسلامی موضع نمیگیرند؟!! مگر سال ۸۸ و شرایط فتنهگون است که آقایان به اختلاف سیاسی تفسیرش کنند و با سکوت از کنار آن بگذرند؟!!
🔶 امیدوارم دیگران هم زمینه صحبت کردن و موضعگیری ایشان را فراهم کنند. بزرگواران گوش خیلی از مردم به دهان شماست ...
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید_کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ اعتراف رسمی!
🔶 پس از ناامیدی از همراهی مردم، حالا خودشان با وقاحت اعلام میکنند که سلاح وارد ایران کردهاند تا همه چیز تمام نشده، نبرد را در خیابانهای ایران شروع کنند و هدف نهاییشان را محقق کنند... اما ناراحت کننده، کسانیاند که وقتی بیانیه و فیلم رسمی دا..عشیها را درباره ماجرای شیراز میبینند باز هم مالهکش آنان میشوند و خودشان را به ندیدن میزنند، وقتی اعلامهای رسمی اینچنینی را میشنوند و کمتر از یک هفته بعد جنایت را در ایذه و اصفهان میبینند، باز هم تحت تاثیر عملیات رسانهای پس از حمله قرار میگیرند و میگویند نکند کار خودشان باشد...
🔶 تا وقتی آنها در برابر چنین جنایتهایی یک ایران یکپارچه نبینند، تا وقتی چنین همراهیها و تردیدهایی در ایران ببینند، مطمئن باشید دلگرمتر از قبل جنایت های بزرگتر بعدیشان را طراحی میکنند...
🔸 #به_قلم_اساتید:علی صدری نیا
🆔 @tahlil_shjr