#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#وظیفه_فعالان_فرهنگی
#جنگ_ترکیبی_دشمن
✅ پُرامید و متحد در مقابل دشمن
🔰 قسمت دوم
🔶 شکستن وحدت ملی، نقشه شوم دشمنان
🔹 دشمن از زیبایی و اصالت تنوع قومی و فرهنگی ایران آگاه است. تاروپودهایی که علیرغم تفاوتها، زیبایی آفریدهاند و سالها شجاعت و دلیری نشان دادهاند. از دلیران تنگستان گرفته تا غیورمندان آذربایجان و قهرمانان لُر و کرد و... که هزاران شهید نثار وطن کردهاند. شهید دادهاند تا تاروپود وطن از هم نگلسد که اگر تاری از وطن جدا شود آرامآرام همه آن نقش و زیبایی از هم خواهد گسست. اینگونه است که تمامی اقوام و قومیتها علیرغم تفاوتها، بر روی ایران و اسلام و انقلاب وحدتنظر دارند:«آن چیزی که ملّت را نگه میدارد امید است و وحدت؛ اتّحاد میان آحاد مردم. بله، سلایق مختلفی وجود دارد، اختلافات نظر در مسائل گوناگون وجود دارد، امّا دربارهی اسلام، دربارهی نظام، دربارهی انقلاب، وحدت نظر بین مردم هست» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ برایناساس، شکاف در میان صفوف مردم ایران، برگی دیگر از جنگ ترکیبی دشمن علیه انقلاب و ایران اسلامی است. ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم و ایجاد زمینههای بدبینی و صفبندیهای کاذب و مخرب از اقداماتی است که از سوی عوامل و دستگاههای تبلیغاتی دشمن همواره دنبال شده و در اغتشاشات اخیر هم، بهصورت آشکار مورد استفاده قرار گرفت:«یک کسی را در کشور با انگیزههای مختلف، انگیزهی قومی، انگیزهی مذهبی، انگیزهی سیاسی، انگیزههای شخصی... [فریب بدهند]، از اینها استفاده کنند، اینها را آماده کنند برای همراهی. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیونها، ماهوارهها، فضای مجازی، اینترنت. اینها عواملی است که دشمن همهی اینها را [در اغتشاشات اخیر] ردیف کرد.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
🔶 برای دشمنان تخریب حداکثری این وحدت ملی و تضعیف دلبستگی اقشار مختلف به ایران و اسلام و انقلاب مهم است و در این مسیر حتی از اینکه موضوعی چون ورزش را دستمایهای برای تحقق نقشههایشان کنند، ابایی ندارند؛ موضوعی که نمونهای از آن را در جریان مسابقات جام جهانی اخیر دیدیم که چگونه تلاش میکردند مردم یا حتی برخی ورزشکاران را مقابل تیم ملی کشور قرار دهند.
🔶 وظیفه سنگین اهالی فرهنگ و هنر و تبلیغات
🔹 وجود هجمههای سنگین رسانهای دشمن با صدها کانال تلویزیونی و پایگاه اینترنتی و شبکههای مجازی علیه کشور، وظیفه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و دستگاههای متولی این حوزه کشور را سنگینتر از قبل میکند. در این کوران هجمههای شدید رسانهای و تبلیغاتی علیه ایمان و اعتماد و روحیه ملی و دینی مردم بهخصوص جوانان، تلاش و اقدام جهادی همه بهخصوص مسئولان، ضرورتی فوری و مضاعف است. همچنین است تلاش و اقدام جهادی دستاندرکاران فضای فرهنگ و رسانه و توجه به تولیدات فرهنگی و هنری در جهت «حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی» ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ که باید در نقطه مقابل طراحی و نقشه دشمن «با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری [فکر و محصولات نو در داخل و خارج] فعال شوید.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۸تحکیم هرچه بیشتر فضای امیدواری و ایجاد نشاط و همدلی ملی، ضرورت مهمی است که «نگذاریم این وحدت نظر از بین برود. به اختلافات کمک نکنیم؛ اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ و بدانیم که «هر کس در زمینهی خدشهی به اتّحاد ملّت حرکتی انجام بدهد برای دشمن کار کرده، در نقشهی دشمن کار کرده، در زمین دشمن بازی کرده؛ این را همه توجّه داشته باشند!» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#اقتصاد
#تولید #دانش_بنیان
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیانها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
🔶 برای من روشن است که استعداد کشور خیلی بالا است و ما:
♦️هم در زمینهی منابع خدادادِ طبیعی یک کشور فوقالعادهای هستیم،
♦️هم از لحاظ مسائل جغرافیایی و موقعیّت جغرافیاییِ بینالمللی و سیاسی یک کشور برجسته و استثنائی هستیم،
♦️هم از لحاظ نیروی انسانی.
🔶 نکاتی در مورد رشد کشور
👈ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر؛ علّت هم این است که عقبافتادگی داریم.
🚧ما در دههی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقبماندگی و بهاصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم.
✔️جبران این عقبماندگی طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پیدرپی اقتصادی است در میانمدّت.
📌برای همین است که ما در برنامهی هفتم توسعه، اولویّت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت.
🔺و رشد اقتصادی را متوسّط هشت درصد در سیاستهای برنامهی هفتم قرار دادیم
🔶 ما به این رشد احتیاج داریم؛ چرا؟
به این چهار دلیل:
1️⃣ علاج مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار
2️⃣ ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان
3️⃣ ایجاد شغل برای نیروی انسانیِ جوانِ متخصّص
4️⃣ ممکن است فردا اینهمه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم.
🔶 الزامات رشد کشور
📍بعضی از این الزامات، متوجّه دستگاههای حکومتی است که آنها موظّفند و باید دنبال کنند؛
📍بعضی متوجّهِ خود فعّالانِ اقتصادی است؛
📍بعضی متوجّه آحاد مردم است.
🔶 دو رکن اساسی:
🔸 افزایش سرمایهگذاری برای تولید
🔸ارتقای بهرهوری
🔶 الزامات دیگر:
1️⃣ چشمانداز راهبردی دستگاههای اجرائیِ حکومتی برای مسائل اقتصادی
2️⃣ حمایت دستگاههای اجرائی از توسعهی بنگاههای خصوصی
3️⃣ پیشرفت دانش و فنّاوری
4️⃣ افزایش بهرهوری
5️⃣ رقابتپذیر کردن کالا و خدمات
🔶 اگر چنانچه ما محصولمان را رقابتپذیر کنیم، یعنی هم کیفیّت بالا برود، هم قیمت پایین بیاید، تحریم دیگر اثر نمیکند.
6️⃣ یکی از مهمترین الزامات: بهبودِ فضای کسب و کار [از طریق:]
📌علاج تصمیمگیریهای متناقض
📌علاج تغییرات مکرّر قوانین و مقرّرات
📌مقرّراتزدایی و علاجِ راهِ دراز و پُرپیچوخم فرایندهای اداری
📌برداشته شدن مداخلههای سلیقهای از سوی نهادهای نظارتی و غیرنظارتی
📌تأمین مالی برای فعّالیّتهای بخش خصوصی
7️⃣مسئلهی انضباط مالی در بودجه
8️⃣رفع مداخلات دولتی در مالکیّت و مدیریّت بنگاههای اقتصادی
9️⃣رقابت نکردن دستگاههای دولتی با بخش خصوصی
🔶 چند تذکر کوتاه
🔶 بنگاههای اقتصادی میان خود عرصهی رقابت را از حوزهی همکاری جدا کنند.
🔶 شرکتهای کوچک و متوسّط، نقش زیادی در ایجاد اشتغال و در ایجاد ارزش افزوده برای کالاها دارند.
🔺دستگاههای دولتی به اینها توجّه کنند،
🔺بنگاههای بزرگ در زنجیرهی تولید خودشان با اینها همکاری کنند و اینها را توسعه بدهند و به آنها کمک کنند.
🔶 تعاونیهای تولید میتواند یکی از گرهگشاترین کارها برای ایجاد اشتغال باشد؛ بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعهی کشور.
🔶 من این را گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همهی وجود دارند کار میکنند؛ منتها جهتگیریها را مراقبت کنند و کار را جوری انجام بدهند که انشاءالله نتایج مطلوبی داشته باشد.
🔶 از خداوند متعال توفیق همهی شما را خواستاریم و لطف و رحمت الهی را به روح مطهّر امام و به ارواح مطهّر شهدای عزیز مسئلت میکنیم.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ انقلابِ شهناز تهرانی ها
🔶 سلسله پهلوی در بکارگیری سلبریتی، رقاصه، خواننده شیش و هشتی کاباره، الواط و اراذل سابقه دار است. این لشکرکشی رضا پهلوی دوم جدید و ابتکار نوین نیست. پدر او هم از این حربه و امتیاز بهره برد! کِی؟ کجا؟ چگونه؟
🔶 وقتی دولت ملی مصدق بر سر کار بود تا دست انگلستان از نفت ایران کوتاه شود و بقول دکتر مصدق از شرکت غارتگر انگلیسی خلع ید شود، با طراحی کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم دولت ملی کنار زده شد و هم آرزوی استقلال طلبی ایرانیان بر باد رفت. مجریان آن کودتا فقط ارتشی ها و زاهدی و رشیدیان و نوه روزولت نبودند، روز ۲۸ مرداد مصدق دچار اشتباه تاریخی شد و به اصرار سفیر آمریکا دستور داد مردم خیابان ها را خلوت کنند، خیابان که خلوت شد، سلبریتی های آن زمان به خیابان آمدند، راس الواط و اراذل شعبان بی مخ، رمضان یخی، طیب رضایی، از شهر نو که فاحشه خانه طهران بود اشرف چهار چشم و پری بلند لشکر فواحش را به خیابان آوردند.
🔶 مدیر نظامی باشگاه ورزشی تاج هوداران تیم و چند رشته ورزشی مثل دوچرخه سواری و پینگ پنگ تاج را به خیابان آورد و همگی شعار "جاوید شاه" و "مرگ بر مصدق " سر دادند. به دفاتر جبهه ملی حمله کردند، طرفداران مصدق را به باد کتک گرفتند، دفتر روزنامه ها را آتش زدند. و این نتیجه دلارهایی بود که از روز قبل پخش کرده بودند. دلار همیشه معجزه میکند! بله، در تاریخ حیات پهلوی، آنان بخوبی از سلبریتی ها برای بقا بهره برده اند. پدر در کودتای ۲۸ مرداد و پسر الان!
🔶 شهناز تهرانی از اولین زنان پیشگام در برهنگی، رقصندگی و حیازدایی با ترویج روابط جنسی در سینمای مثبت ۱۸ پیش از انقلاب بود. حالا شاهزاده به انقلاب شهنار تهرانی ها پناه برده است. برای فریب جامعه دو چیز همیشه جواب داده است:
۱. پول
۲. محبوبیت افراد
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#سلبریتی
✅ واقعیت درون سلبریتی ها
🔶 نمیدانم به تصویری که امثال فرخنژاد تنها ظرف چند روز از خود واقعیشان بروز میدهند دقت کردهاید یا نه. تصویری که نه تنها هیچ ارتباطی با چهره یک هنرمند، یکی از قشر نخبه و تحصیلکرده، یک فرد منتقد یا مخالفِ دارای فکر و اندیشه ندارد، بلکه بینهایت تصویری چیپ، مبتذل، بیادب، بیاخلاق و پیاده است! یعنی وقتی واقعیت خودشان را بی قید و قانون، بدون محدودیتِ زندگی در یک جامعه که اخلاق در آن مهم است ارائه میکنند، ظرف چند روز در ذهن بسیاری از مخاطبان خودشان هم تصویرشان میشکند.
🔶 و این واقعیت بزرگ را علنی میکنند که جمهوری اسلامی در این مدت به خود آنها هم خدمت میکرده و موجب میشده تصویر اخلاقیتر و عاقلانهتری از امثال آنها ارائه شود. یعنی امثال او لااقل تا کنون از ترس قوانین اخلاقی کشور هم که شده، خود واقعیشان را بروز نمیدادند و درب این فاضلاب را برنمیداشتند که بوی متعفن کلام و رفتار و سبک زندگیشان به مشام جامعه بخورد.
🔶 امثال فرخنژاد این روزها نشان دادند که ممکن است بازیگری را بلد باشند، اما هیچ نسبتی با هنرمندانِ اصیل و دارای فکر و اندیشه و اخلاق این کشور از گذشتههای دور تا کنون ندارند. و همین رفتارها و گفتارها هم به شفاف شدن فضا و فاصله گرفتن جامعه از امثال آنها کمک کرده و میکند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی صدری نیا
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
✅ انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند
🔰 قسمت اول
⁉️ بهنظر شما دینداری جامعه قبل و بعد از انقلاب، چه تغییری کرده است؟
🔶 ما از دوره قبل از انقلاب، بیشتر از دو تحقیق و نظرسنجی، در خصوص سنجش دینداری جامعه ایران، در اختیار نداریم. این تحقیقات بسیار محدود بود؛ ولی پس از انقلاب، دهها نظرسنجی در سطح ملی، در سطح استانی و بین گروههای مختلف اجتماعی انجام شده و اطلاعات بیشتری داریم. وقتی همه اینها را مطالعه میکنیم، میبینیم که دینداری جامعه ایران، پس از انقلاب کاهش نیافته است.
🔶 نظرسنجیهای مختلف و متعدد نشان میدهد که هنوز مردم ایران چه از جهت باورها و چه در رفتارها و مناسک، بهشدت مذهبی هستند؛ البته افراد و گروههای جامعه، در نوع دینداری تفاوتهایی با هم دارند و ممکن است نسبت به بعضی از گزارههای دینی یا مناسک اعتقادی و رفتاری با هم تفاوتهایی داشته باشند؛ اما نظرسنجیهای متعدد در دورههای مختلف چهل سال گذشته، نشان میدهد که بیش از ۹۰درصد مردم، به اصول دین اسلام معتقدند و بسیاری از مناسک را بهجای میآورند.
⁉️کارهای آماری یا نظرسنجی هم در زمینه دینداری مردم ایران وجود دارد که بحث را مصداقیتر کند؟
🔶 بله. مثلاً بیش از ۸۰درصد مردم، فطریه میپردازند. بیش از ۷۰درصد، انواع زیارتهای مذهبی را انجام میدهند. بسیاری از مراسمها مثل ازدواج و طلاق و کفنودفن، همچنان بهصورت مذهبی انجام میشود. انجام امور خیریه مذهبی، مثل دادن صدقه و نذر و احسان، در سطح بالایی در جامعه وجود دارد.
🔶 علاوه بر اینها، پس از انقلاب، مفاهیم دینی زیادی بازتولید شدند و حیات دینی به جامعه ایران برگردانده شد. مفاهیم مهمی مثل شهادت، ایثار، مقاومت و ظلمستیزی که قبل از انقلاب، به این شکل اساساً مطرح نبوده است بلکه دین، صرفاً در قالب یک سری مناسک عبادی محدود، مطرح بود و ابعاد گسترده اجتماعی دین، مورد توجه قرار نمیگرفت. در آن دوره حتی بهنوعی خوانش غلط از مباحث دینی مطرح میشد؛ به همین دلیل است که روشنفکران دینی قبل از انقلاب، شروع به بیداری دینی و آگاهیبخشی کردند و بعد اجتماعی و غیرمهجوری از دین را ارائه کردند که توانست در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران مؤثر باشد و بهعنوان موتور محرکه انقلاب قرار بگیرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر یونس نوربخش، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#سبک_زندگی
#زن
✅ شکلگیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت
🔶 نظم اجتماعی مدرن با محوریت سرمایهسالاری، تنها یک الگو برای مواجهه با زن در ساحت جامعه میشناسد و آن هم "مردوارهگی" است. لذا به دلیل عدمِ انطباق این الگو با شاکله زن، حضور او در جامعه با مشقت های متعددی همراه است.
🔶 برای نمونه میتوان از سختی های رعایت حجاب (به ویژه چادر) به مدت طولانی، تعرض ها و آزارهای بی پایان در محیط های عمومی، فشارهای مضاعف ناشی از تعدد انتظارات جامعه از زن و ... نام برد.
🔶 منطقِ حاکم بر نظم مدرن وقتی میخواهد برای این مشقت های زن چارهاندیشی کند، به مدل هایی روی میآورد که نه تنها متعرضِ تمناهای بیپایان سرمایهداری نشود بلکه حتی در یک بده بستانِ کاسبکارانه با زن، به تقویت نظامات مردانه خود بپردازد. مثلا برای تعدیل مشقت حجاب به تغییر مدل های چادر(با محوریت رهاتر شدن دستها!)، برای امنیت زنان از تعرض به تفکیک جنسیتی مکان ها، برای کاستن فشار نقشی بر زن به ایجاد مدلهای کاری پاره وقت و دورکاری و .. میاندیشد.
🔶 در حالیکه حقیقت ماجرا چیز دیگریست. نظم جدید مادامی که در انتظارات خود از زن بازنگری نکند و کماکان بر ایده "زن به مثابه ظرفیت جایگزین مرد" تاکید نماید، امثال این امتیازها نمیتواند رضایت حقیقی زن از حضور اجتماعی را محقق کند. مدرنیته باید سازههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را به نفع "زنانگی" و با مشارکت موثر زنان بازطراحی کند تا از این رهگذر به خلق "جهان اجتماعی زنانه" نائل گردد که البته من چنین انعطافی در نظم مدرن را از اساس منتفی میدانم.
🔶 لذا چاره مسائل زن را در تاسیس نظم اجتماعی جدیدی با محوریت نگاه انقلاب اسلامی میدانم. نگاهی که از ایده " زن به مثابه ظرفیت مستقل" سخن میگوید. انقلاب اسلامی اساسِ انتظارش از زن در حیطهای تعریف میشود که مردان پای ورود به آن را ندارند. این سخن به معنای نفی تکالیف مشترک زن و مرد نیست. بلکه دلالت بر "مزیت های مبتنی بر جنسیت" دارد. به تعبیر من؛ زنانگی از مرزهای "امتناعِ مردانگی" آغاز میشود که "تنظیمگریِ انگیزههای" حرکت جامعه و "تعدیل نیروهای" سازنده آن از جمله مهمترینِ این حیطهها و مرزهاست.
🔶 اگر "پول"، "س/ک/س" و "خشونت" را مهمترین نیروهای سازنده نظم اجتماعی مدرن بدانیم که عناصری بهغایت مردانه هستند، آنگاه منظور این نوشتار از تعدیل نیروها به نفع زنانگی، تزریق "عشق"، "حیا" و "مهرورزی" به بدنه این نظم مردانه در ساحات مختلف آن اعم از اقتصاد، سیاست، معماری، هنر و ...است. حال در ادامه، تناسب این انتظارات نقشی از زن با بسترهای کنشگری او میتواند به ما نوید شکلگیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت دهد.
اگر دوگانههایی نظیر رسمی/غیررسمی، ساختاری/نهادی، تصلّب/ انعطاف، کثرت/ وحدت، سرعت/ دقت و ... را مابهازاهایی متناظر برای دوگانه مردانه/زنانه بدانیم، آنگاه دوگانه جامعه/ خانه به مثابه دو بسترِ کنش، برای ما مطرح خواهد شد. من اینجا از دوگانه خانواده/ جامعه سخن نمیگویم چون اساسا اینها دوگانه نیستند، بلکه از دوگانهای کاملا کالبدی تحت عنوان جامعه/خانه (به مثابه جغرافیای کنش) حرف میزنم. خانه از خیابان و اداره و بازار، تناسب بیشتری با ویژگی های زنانه دارد.
🔶 دلالت ظاهری این سخن، انقطاع کارکردی خانه از جامعه است. اما این گفتار یک بطن عمیقتری هم دارد و آن "بسط اجتماعی خانه" است که از یک سو مشقت های خیابان و اداره و ... را برای زن به همراه ندارد و از سوی دیگر، خانه را به یک "اقامتگاه" تقلیل نداده و کارکردهای آن را تا عمیقترین لایههای زندگی اجتماعی امتداد میدهد. همچنین این ایده به مبانی نظری انقلاب اسلامی درباره زن که او را "محور خانواده" قلمداد میکند، پایبند است.
🔶 قبل از آنکه درباره کیفیتِ بسطِ اجتماعی خانه صحبت کنم، باید درباره یکی از مفروضات اساسی این ایده توضیح بدهم. این ایده چند پیش فرض اساسی دارد که به عنوان نقطه عزیمتِ طرح خود از آنها بهره میگیرد. یکی از مهمترین مفروضات این ایده، "زن مسئول" است. یعنی بر خلاف ایده زن شرقی که بر "زنِ محجور" و ایده زن غربی که بر "زنِ مُحِق" تاکید دارند، گفتار حاضر بر روی مسئولیت زن در قبال جامعه تاکید میکند.
🔶 لذا اساسا تنها و تنها زنِ مسئول است که میتواند خانه را بسط دهد. حال باید پرسید زن مسئول چگونه میتواند به بسط اجتماعی خانه بپردازد؟
🔸 #به_قلم_اساتید:ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
✅ انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند
🔰 قسمت دوم
⁉️ شرایط اجتماعی جامعه قبل و بعد از انقلاب، با هم بسیار متفاوت است. چه شاخصههایی را باید مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به نتایج دقیقتری درباره میزان دینداری مردم دست پیدا کنیم؟
🔶 در مقایسه دینداری جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب، باید به شرایط اجتماعی متفاوت این دو مقطع، توجه کرد و سپس آنها را باهم مقایسه نمود. باید توجه داشت که جامعه ایران، دیگر مثل جامعه قبل از انقلاب نیست. بعد از انقلاب، رسانههای دنیا با بمبارانهای تبلیغاتی و پخش برنامههای مختلف ضد دینی، جامعه ایرانی را مورد هجوم رسانهای قرار میدهند. اساساً، در عصر جدید در دنیا، دینداری بسیار سختتر از گذشته است و با انبوه شبهات، نیاز به اقناع بیشتری وجود دارد. با این وجود، در این شرایط جدید، ما میبینیم که آگاهی دینی مردم افزایش یافته است.
حضور مردم در دفاع مقدس، یک حضور دینی بزرگ بود که این مسئله را اثبات میکند. همچنین در سالهای اخیر، بسیاری از مراسمهای دینی، مثل راهپیمایی اربعین، اعتکاف و ... وجود داشته که حضور مردم را با انگیزههای دینی، در این برنامهها شاهد بودهایم.
⁉️ آیا در سالهای اخیر تحولات اجتماعی جامعه فقط منجر به دینیتر شدن جامعه شده یا تحولات منفی هم داشتهایم؟
🔶 همه تحولات مثبت نبوده است بلکه با آسیبهایی هم مواجه بوده. یکینبودن رفتار و گفتار برخی افراد، حجم شبهاتی که نسل جوان با آن مواجه است و حتی نزاعهای سیاسی گوناگون، میتواند به انسجام اجتماعی آسیب بزند و نوعی دلزدگی دینی ایجاد کند.
اسلام، دین منطق و استدلال است. سخنگویان مذهب، اگر به دانش مجهز نباشند، نهتنها نمیتوانند جوانان را اقناع کنند، بلکه ممکن است خودشان شبهات را بیشتر کرده و شک و تردیدها را افزایش بدهند؛ رهبر انقلاب هم به برخورد پدرانه روحانیت با همه آحاد مردم تأکید کردند. قطعاً، این برخورد پدرانه روحانیت با همه مردم و گشودن در رحمت، باعث جذب افراد به دین میشود. ما در کنار این مسئله، باید به مسائل آسیبشناسی هم بپردازیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر یونس نوربخش، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ اروپایی ها و ناامنی در ایران
🔶 با دو حرکت و تصمیم متفاوت از اتحادیه اروپا روبرو هستیم. پارلمان اروپا از یک سمت تلاش دارد با دمیدن تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران خود را در سمت معارضین خارج از کشور قرار دهد و طرح تروریستی خواندن سپاه را پیش می کشد! از طرف دیگر به برهم خوردن و قطع مذاکرات برجام رای نمیدهد. این تردید که از یک سمت به جنگ حاکمیت می آید و از سوی دیگر مسیر را برای ادامه مذاکرات برجام باز می گذارد از مرگ سیاسی و نقش آفرینی اتحادیه اروپاست.
🔶 از یک طرف تلاش دارند با اهرم فشار و سازماندهی مخالفان فارسی زبان در پاریس و برلین ایران را به گوشه رینگ بکشانند و در همان حال از محصول فشارها در برجام میوه خود را بچینند از طرف دیگر این پالس را ارسال می کنند که ما مایل به مذاکره هستیم. اتحادیه اروپا بخوبی از تبعات این تصمیم آگاه است.
🔶 در حال حاضر با بهره گیری و بازی دادن اپوزیسیون ایرانی ساکن خارج از کشور دنبال ایجاد فضا برای گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکرات است. بیچاره این اپوزیسیون که نمیدانند برای غرب ابزارند. ابزار رسیدن به منافعشان. اروپایی ها بعد از استفاده از دستمال توالت آن را دور می اندازند. اپوزیسیون دستمال طهارت اروپا نشود بهتر است.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
✅ انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند
🔰 قسمت سوم
⁉️ نقش دین در توسعه و پیشرفت یک جامعه، در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را چگونه تحلیل می کنید؟
🔶 نقش دین در توسعه و پیشرفت جامعه که یک نمونه از آن، پس از انقلاب اسلامی، در جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرد، این بود که در بین جامعه شناسان، بهخصوص جامعه شناسان کلاسیک، در مدتهای طولانی الگوی سکولاریزم حاکم بود؛ به این معنا که معتقد بودند جامعه برای رسیدن به مدرنیته و پیشرفت و توسعه، باید از مسیر سکولاریزم که همان جدایی دین از جامعه و سیاست است، عبور کند. آنها معتقد بودند دین باید یک امر شخصی باشد و نباید در تصمیمگیریهای کلان اجتماعی و سیاسی دخالت کند. با این الگو، غرب توانست مسیر پیشرفت را طی کند. اما اینکه این حرف چقدر در مورد جوامع دیگر درست است و میتواند بهعنوان یک قاعده کلی باشد یا نه، محل بحث و تردید است.
🔶 امروزه، صحبت از مدرنیتههای متکثر از توسعه پایدار است. همه اینها، به مسائل زیستبوم آن محل ربط دارد؛ مثلاً، آن مدل فئودالیتهای که در غرب ایجاد شد، وقتی که بهدلیل شرایط خاص تاریخی و رابطه به وجود آمده کلیسا با سیستم فئودالیته، با شکست مواجه شد، این مدل هم، همراه با نظام کلیسا، از هم پاشید؛ اما در جوامع شرقی چنین نبود. دین در جوامع شرقی هنوز پایگاه مهمی در بین مردم دارد. باورهای دینی، هنوز قوی است و حتی بسیاری از جنبشهای سیاسی و اجتماعی، نهتنها علیه دین نیستند، بلکه از خود دین نشأت میگیرند. بنابراین، دیدگاه جامعهشناسان، امروزه تغییر پیدا کرده و معتقدند سکولاریسم، نهتنها یک قاعده و قانون عمومی نیست، بلکه یک امر استثنایی است که تنها در غرب تحقق پیدا کرده است.
⁉️ نهاد دین و مخصوصا دین اسلام، در تحولات اصلاحی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران چه نقشی داشته است؟
🔶 در تاریخ ایران میبینیم که بسیاری از جنبشهای آزادیخواهانه و مترقی، از دین اسلام الهام گرفته بودهاند. دین اسلام، برای مردم ایران، همیشه یک پناهگاه و یک موتور محرکه برای انسجام و حرکت اجتماعی، علیه ظلم بوده است. امروزه، صحبت از نقش دین در توسعه مطرح است، نقش دین در توسعه اجتماعی، در توسعه سیاسی، در توسعه فرهنگی؛ حتی جوامع غربی در تلاشند که ببینند، چگونه در نظامهای سکولار، میتوان از ظرفیتهای دین و باورمندان دینی، برای رشد و توسعه جامعه استفاده کرد. آموزههای اسلام که ناظر بر ترویج کار و تلاش و کوشش هست، خودش میتواند نقش مهمی در تلاش انسانها، برای رشد اقتصادی داشته باشد. اسلام، با ترویج تابآوری بیشتر و مقاومت و صبر کمک میکند تا مردم در برابر مشکلات و سختیها، مقاومت بیشتری از خودشان نشان بدهند. همین طور دین، با ایجاد انسجام اجتماعی، تشویق به حمایت اجتماعی، کمکهای خیرخواهانه و توجه به فقرا و ضعفا، توانسته است بهنوعی، مردم را برای حرکت در مسیر عدالت اجتماعی و برابری تشویق کند. اینها همه خود شاخصهای توسعه و پیشرفت هستند.
🔶 در دفاع مقدس نیز، دیدیم که چگونه باور به اسلام و مکتب تشیع، توانست به مردم انگیزه و شور بدهد و این آگاهی را ببخشد که یک افتخار ملی و مذهبی خلق شود. حتی میبینیم که در سالهای اخیر، گروههای جهادی که در دنیا از آنها در بحثهای جامعهشناسی، بهعنوان سازمانهای ایمان محور مردمی صحبت میشود، چه نقش بسزایی در دینداری جامعه داشتهاند. این اتفاق، از اول انقلاب در قالب جهاد سازندگی شکل گرفت؛ در ادامه نیز گروههای جهادی در حوزه های سازندگی، رفع فقر، توجه به فقرا، توسعه بهداشت و درمان و آموزش عمومی فعالیتهای جدی داشتند.
🔶 حالا در ایران در سطح وسیعتر، صحبت از تمدنهای نوین اسلامی است. همان طور که ما در تاریخ اسلام، شاهد یک نوع تمدن اسلامی بودیم که برگرفته از آموزههای اسلامی بود، امروزه هم در ایران، ایده تمدن نوین اسلامی مطرح است. این ایده، بر این باور استوار است که تمدن و پیشرفت میتواند الهام گرفته از علم و آوازههای اسلامی باشد که نهتنها با هم در تضاد نیستند بلکه میتواند یک قرائت مترقی از دین باشد که منجر به پیشرفت جامعه می شود.
🔶 بنابراین میتوان گفت که دین میتواند منجر به توسعه شود. البته قرائت غلط متحجرانه از دین نیز، میتواند مانع پیشرفت بشود که این تفکر متحجرانه را در داعش و القاعده دیدیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر یونس نوربخش، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#مردم_سالاری_دینی
✅ درس مهم سیدمهدی قوام برای آقای وزیر
1⃣ یکی از وزرای محترم دولت که اخیرا در کنسرت و مجلس آوازخوانی زنان شرکت کرده بود، احتمالا با هدف جذب قشر خاکستری جامعه می گوید: باید فضای فرهنگی کشور را باز کرد و در پاسخ به منتقدین نیز ادامه می دهد اگر تحریک می شوید نبینید. این تلقی متاسفانه در میان برخی مسوولین و حتی برخی مبلغین جوان هم دامنگیر است. اینکه برای جذب کردن باید نسبت به ضروریات دین بی اعتنا بود. عجیب است این فهم از دین.
2⃣ قدیم ترها، تهران چند روحانی سرشناس داشت که به یک ویژگی کلیدی اشتراک داشتند و آنهم مردمداری بود. سیدمهدی قوام، سیدمهدی لالهزاری و شیخرضا سراج و سیدرضا فیروزآبادی و دهها روحانی دیگر که می توان به این لیست اضافه کرد.
🔶 یکی از ویژگی های مهم آنها، ارتباط با افرادی بود که ظاهرا ایمان ضعیفی دارند و اهل خلاف و معصیت آشکارند. اما همین ارتباط صمیمانه و دلسوزانه کمک می کرد تا لات و لوت های آن زمان به منبر آنها اعتماد کنند و خیلی هایشان با تلنگری براه شوند. نقل شده وقتی سیدمهدی قوام، مصطفی دیوونه از لات های قداره کش آن زمان را می بیند، با یک جمله ساده زندگی شان را متحول می کند.
🔶 سید مهدی می گوید "آقا مصطفی مهمترین ویژگی شما لات ها چیه" و او می گوید"اگر نمک خوردیم اهل نمک دان شکستن نیستیم." سید مهدی هم می گوید "واقعن به این جمله باور دارید و یا لقلقه زبانتان است؟" مصطفی هم محکم می گوید "اعتقادمان است." مرحوم قوام با همین مقدمه او را به "رحمت بی کران حضرت حق" توجه می دهد و از او می خواهد که بیش ازین نمکدان نشکند. همین جمله با مصطفی دیوونه چنان می کند که یکی از خوبان نام آور و نام آشنای تهران می شود.
🔶 نقل است سیدمهدی لاله زاری وقتی یک بازیگر فیلم های مساله دار را در خیابان لاله زار می بیند خودش سراغ او می رود و می گوید "مدتی است در مسجد غائبید، اما من دلتنگ شماهستم و می خواهم به تاتر خانه شما بیام و دیدار تازه کنیم..."
3⃣ این تلقی آقای وزیر که تصور می کند برای نزدیک شدن به مردم باید باید از اصول خود کوتاه بیاییم عجیب خطای فاحشی است.
نقل است همین سیدمهدی لاله زاری در محله درکه، گفته بود هرکس علنی شراب خورد، امانش ندهید تا جائیکه دربار و گارد هم جرئت خلاف علنی نداشتند.
🔶 راه نزدیک شدن به مردم، پشت سر مردم حرکت کردن نیست، محبت کردن و رابطه صمیمانه با آنهاست. راه نزدیکی به مردم کوتاه آمدن از دین خدا و حرف نزدن از انقلابی گری نیست، راهش صداقت است. مردم صدق و صفا را می فهمند. طینت این مردم به سمت حق است. فقط از من و ما صداقت در دعوت به حق ندیدند. صداقت مان را باید تدبیر کنیم نه دیانت مان. همین.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ چادر و رضاخان!
🔶 در شب شعرهایی که در منزل مریم فرمانفرما برگزار می شد، #صادق_هدایت از چادر به سر کردن و فرار تیمسار ارتش رضاخان پس از حمله متفقین می گوید و با طنز به آنها کنایه میزند.
🔶 ارتش و نظمیه رضاخان که روزی به اجبار #چادر از سر زنان می کشید وقتی مورد حمله دشمن قرار گرفت برای حفظ جان خود به #چادر پناه برد! شبکه #منوتو برای مخاطبانش از این رسوایی ها نمیگوید. ارتشی که نه خاک را حفظ کرد و نه شاه را.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ شاه: این پدیده "خمینی" چیست؟
🔶 رحیم شریفی مشاور و همکار آخرین نخست وزیر دوره پهلوی در مستند شبکه منوتو خاطره جالبی از اولین دیدار شاه و شاپور بختیار مطرح میکند. بختیار در نخستین ملاقات با شاه با این سوال از سوی محمدرضا پهلوی روبرو میشود که: "آقای بختیار این پدیده خمینی چیست؟" این سوال را شاه در دی ماه ۱۳۵۷ از یکی از اعضای جبهه ملی بعنوان نیرویی که در طول حکومت شاه سرکوب شده اند میپرسد.
🔶 اما پاسخ بختیار جالب و مورد نظر من است. بختیار میگوید: این نتیجه ۲۵ سال دولتهایی است که شما آوردید و ما میگفتیم این کار را نکنید.
🔶 از این ۲۵ سال مورد اشاره بختیار، ۱۳ سال در دست هویدا نخست وزیر محبوب و مطیع شاه بوده است و چند مدتی اسدالله علم و حسنعلی منصور...
🔶 بختیار به قول خودمان، تیکه سنگینی به شاه انداخت چون تمام این نخست وزیران به اذعان خودشان بله قربانگوی شاه بودند. حتی هویدا در دادگاه بارها تکرار کرد که من فقط یک مجری اوامر ملوکانه بوده ام. اسدالله علم نیز خود و حزب اش را چاکر و نوکر شاه میدانست و در مصاحبه ها اینگونه میگفت.
🔶 شاه چاره ای نداشت نخست وزیری را به کسی بسپارد که چنین پاسخی به او داده است. چون دیگر با زور ارتش یا فشار ساواک امکان سرکوب وجود نداشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr