eitaa logo
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
1.2هزار دنبال‌کننده
282 عکس
59 ویدیو
9 فایل
☆علی محمدی، پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی. ارتباط با مدیر کانال @Ali6399M
مشاهده در ایتا
دانلود
📊احتمالا این نمودار را که به مقایسه درآمد سرانه اقتصاد ایران و کشور های عربی می پردازد مشاهده کرده اید. آنچه از این نمودار مشاهده می شود وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران است که آن را در تراز اقتصاد اردن و لیبی قرار می دهد. ❓ سوال اساسی اینکه آیا اکتفا به چنین نموداری در مقایسه عملکرد اقتصادی ایران و کشورهای عربی از حیث درآمد سرانه درست می باشد؟ و یا اینکه اساسا نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای عربی در افزایش درآمد سرانه چه جایگاهی دارد؟ 📝در متن زیر تلاش کرده ام پاسخی منطقی به این دو سوال داشته باشم... @tahlileghtesadi
📊 آیا شاخصی برای تعیین میزان فساد در کشورها وجود دارد؟ شاخص ادراک فساد در ایران و سایر کشورهای جهان چقدر است؟ آیا این شاخص می تواند کانون اتکایی برای درک میزان فساد در یک کشور باشد؟ @tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
📊 آیا شاخصی برای تعیین میزان فساد در کشورها وجود دارد؟ شاخص ادراک فساد در ایران و سایر کشورهای جهان
در حال حاضر تنها شاخص اندازه گیری فساد در جهان، شاخص ادراک از فساد است. این شاخص، ادراک از فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا ۱۰۰ بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است. براساس گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌الملل از رتبه‌بندی کشورها براساس «شاخص ادراک فساد» در جهان، ایران در سال 2022 با کسب 25 امتیاز از 100 امتیاز کل، در میان 180 کشور در رتبه 147 قرار دارد. اما در خصوص این قضاوت تردیدهای بسیار جدی وجود دارد: 1- این شاخص چنانچه از اسم آن مشهود می باشد، حاکی از میزان تصور مردم کشورها از وجود فساد در آن کشور است. به عبارتی این شاخص حکایت از ادراک و تصور مردم از وجود فساد در یک نظام سیاسی می باشد نه میزان فساد. از آنجا که فساد پدیدهای پنهان است و وقوع آن به سادگی قابل شمارش یا اندازه گیری نیست، موسسه مربوطه از طریق ادراک مردم از فساد، به اندازه گیری فساد در یک جامعه می پردازد. 🔺بسیار بدیهی است، در شرایطی که جریان رسانه ای استکبار به دنبال القای ناکارامدی نظام است، قاعدتا حجم سیاه نمایی ها باعث می شود تا تصور و ادراک مردم از وجود فساد بیشتر از میزان واقعی آن باشد. 🔺 از طرف دیگر رتبه ی ادراک از فساد در ایران متأثر از تلاش ایران در زمینه مبارزه فساد خود نیز بوده است. چراکه بازخورد ادراکی آن در جامعه نمود یافته است. به این معنا که کشف فساد در جامعه توسط خود حاکمیت انجام گرفته است. اما در جامعه به جای تصور مبارزه با فساد،انگاره وادارک گسترش فساد حاصل شده است. 2- مسئله بعدی پذیرش یا عدم پذیرش بعضی ازکنوانسیون ها از سوی دولت ها در رتبه بندی آنها توسط این موسسه تاثیر گذار است. برای مثال عدم پذیرش کنوانسیون پالرمو از سوی ایران با تعریفی که در غرب وجود دارد، در رتبه بندی این موسسه تاثیر گذار است. 3- نکته بعدی اینکه بخشی از ملاک های در نظر گرفه شده در این موسسه پیرامون حقوق بشر و دموکراسی می باشد. بدیهی است که غرب در این دو حوزه با برخی کشورها مثل جمهوری اسلامی ایران یک اختلاف ماهوی دارد و این برداشت جهت دار آنها از پدیده دموکراسی و حقوق بشر ، در رتبه بندی این کشورها تاثیرگذار است. 🔚با توجه به آنچه نگاشته شد می توان گفت نمودار و شاخص بین المللی ادراک فساد کانون اتکایی بر قضاوت صحیح در جهت وجود یا عدم وجود فساد اقتصادی در کشورها نیست. این به معنای نفی فساد در کشورمان نمی باشد بلکه مقصود و منظور از طرح موارد بالا آن بود که استفاده از شاخص بالا نمی تواند براورد دقیقی از وضعیت موجود را با ما ارائه دهد. @tahlileghtesadi
🔰رفاه از طریق کسری بودجه، بدتر از تورم 🔶بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه علی‌رغم مخالفت نمایندگان دولت، احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیش‌بینی نشده است، تصویب رساندند". بر همین اساس برخی نمایندگان مجلس اذعان کردند که مبلغ ۳۲۵ همت بار مالی جدید و مبلغ ۳۲۲ همت تعهد جدید به بودجه تحمیل شده است. 🔸در این خصوص توجه به چند نکته، ضروری به نظر می رسد: 1⃣هر چالش مهمی که در اقتصاد ایران مطرح می‌شود بدون لحاظ جنبه‌های بودجه‌ای آن قابل تبیین نیست زیرا ساختار و ماهیت بودجه هم در سلسله علل قرار دارد و هم خود معلول است. لذا بسته به رویکرد دولت و مجلس، بودجه می تواند ایجاد توسعه کند یا ام المسائل باشد. 2⃣وضعیت نهادی تصویب، اجرا و نظارت بودجه به گونه‌ای است که هم دولت و هم مجلس و هم مسئولین اجرایی و هم مردم از آن گله‌مندند. دولت به خاطر دخالت بیش از حد مجلس در مرحله تصویب واجرا، عدم کفایت منابع، ایجاد وظیفه برای دولت بدون پذیرش مسئولیت گله‌مند است . نارضایتی مجلس متاثر از مبهم بودن خدمات عمومی در بودجه، عدم توازن در توزیع منابع عمومی، نامعلوم بودن سیاست‌های کلان دولت و عدم ارتباط بودجه با برنامه‌های توسعه است. از دید مسئولین اجرایی نیز مشکلات بودجه عبارتند از حجم زیاد قوانین و مقررات مالی و عدم سازگاری آنها با واقعیت‌های اجرایی. 3⃣همگرایی دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و شنیدن نقدها و نظرات، بستری مناسب برای منطبق کردن مصوبات بودجه بر نگاه ملی است. نگاهی که به نظر می رسد در بودجه کم‌رنگ است. نمایندگان اگر چه در حوزه های انتخابی با فشارهایی روبرو هستند و تلاششان برای تحقق منافع منطقه ای خود است ، اما این مسائل نباید نگاه ملی و منافع کلی کشور را به حاشیه ببرد. 4⃣ نگاه مجلس به بودجه مبتنی بر توسعه رفاه مردم قابل تقدیر است، اما اگر قرار باشد از طریق افزایش خدمات دولت، چه یارانه ها و چه حقوق ها، کسری بودجه بر دولت تحمیل شود، علنا آنچه در نهایت نصیب مردم می شود، ازدياد تورم است نه رفاه. 5⃣مجلس باید نقش نظارتی خود و ملاحظات کلی کشور را تقویت کند و دولت را در مسیر بهره‌وری و بهینه سازی بودجه قرار دهد نه ایجاد ناترازی. 📝علی محمدی 📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی. @tahlileghtesadi
📸 آیا بنزین در ایران خیلی ارزان است؟ 🔹مقایسه درآمد سرانه و قیمت بنزین در کشورهای منطقه @tahlileghtesadi
📊 قدرت‌های اقتصادی آینده 🔹‌ بر اساس برآورد مؤسسه بین‌المللی PWC چهار عضو از پنج عضو بریکس، یعنی چین، هند، روسیه و برزیل تا سال 2050 جز ده اقتصاد برتر جهان خواهند بود. 🔹‌ این برآورد و پیش‌بینی‌های مشابه بیان می‌دارد که آمریکا دیگر قدرت نخست اقتصادی جهان نخواهد بود و به رتبه سوم اقتصادی جهان سقوط خواهد کرد. @tahlileghtesadi
🔰قسم حضرت‌عباس را باور کنیم یا دم خروس را... 🔸جیغ بنفش برای دوقطبی کارگر_صداوسیما @tahlileghtesadi
🔰قسم حضرت‌عباس را باور کنیم یا دم خروس را... 🔸جیغ بنفش برای دوقطبی کارگر_صداوسیما ✴️هنگامی که کمیسیون اصل نود اقدام به افزایش بودجه صدا و سیما نمود، برخی از خواص جریان اصلاحات به همراه جریان رسانه ای خود، به سیاق هر سال، یک دو قطبی فراگیر با محتوای "حقوق کارگر- بودجه صداوسیما" ایجاد کردند. 🔸در این خصوص توجه به چند نکته را لازم می دانم: 1⃣زمانی می توانیم بگوییم که این افراد نیت تحقیر دولت ندارند که به جای نیش و کنایه زدن به دولت از منظر نقد منصفانه طرح مسئله کنند و دولت را نصحیت و هدایت نمایند. مثلا چه می شود به جایی این نوع مقایسه که القای ناامیدی است، دولت و صداوسیما را با زبان لین توصیه به بهروری و صرفه جویی کنند. 2⃣ مسئله از این فراتر است. جریانی که اکنون و ریاکارانه در دفاع از کارگران بر می آید و به صدا و سیما می تازد، در سال ۱۴۰۱ که دولت سیزدهم حقوق کارگران را ۵۷ درصد افزایش داد، به شدت علیه این تصمیم دولت موضع گرفت و با آن به بهانه تورم زا بودن، مخالفت کرد. حالا دوم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را. گویا هدف زمین زدن دولت است، ولو به هر مستمسکی باشد. 3⃣ اتفاقا از میان دولت ها، دولت سیزدهم بیشتر افزایش دستمزد و خدمات را نسبت به کارگران داشته است و بی انصافی است که اقدامات این دولت را نادیده بگیریم. 4⃣مطابق قانون برنامه ششم دولت مکلف است حداقل ۰/۷از بودجه عمومی را به صداو سیما اختصاص دهد، رقمی‌که اساساً در مقایسه با شبکه‌های رقیب ناکافی است. با این حال همین مبلغ نیز عملا هیچگاه محقق نشده است. چه اینکه در سال ۱۴۰۲ که بودجه عمومی دولت ۲۱۶۴ همت است، باید حداقل ۱۵ همت به عنوان بودجه صداوسیما تخصیص داده شود. اما امسال با انتقال اعتبار مصوب صدا و سیما در تبصره ۱۴ به ردیف اصلی عملا این ردیف نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد خاصی(دو همت) نداشت. بنابراین و با توجه به فاصله تقریبا ۴ برابری نرخ‌های تولید در بخش خصوصی و نمایش خانگی با نرخ‌های صداوسیما و عدم رشد مناسب بودجه تولید سازمان در سال‌های متوالی و نیز در لایحه بودجه۱۴۰۲ عملا آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه شد. از سوی دیگر بودجه جداگانه‌ای نیز برای مجموعه های فاخر و ویژه‌ی در دست ساخت مثل حضرت موسی و حضرت سلمان و برخی تولیدات دیگر، در نظر گرفته نشده است؛ لذا انتظار می رفت با شرایط فعلی روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به شدت کند شود. 5⃣ ایجاد ناترازی و کسری در بودجه از اساس نادرست بوده و در نهایت منجر به تولید تورم می شود. اما وقتی کشور در یک بحران و چالش بزرگ مثل جنگ روایت ها و جنگ روانی علیه مردم قرار گرفته ، جز تامین مالی برای عبور از این چالش، راهکاری باقی نمی ماند‌. 6⃣دلیل جیغ‌های بنفش جریان تحریف ، دلسوزی برای کارگر ایرانی نیست بلکه صداوسیمای قوی و پرمخاطب باطل کننده نقشه‌های شوم دشمنان و ایران اسلامی و جریان تحریف است. 📝علی محمدی @tahlileghtesadi
🔰تاثیر انتخابات بر اقتصاد 1⃣ یکی از چالش‌های مهم امروز اقتصاد ایران، ابهام در  افق‌های سیاسی و کمبود سرمایه اجتماعی در میان سیاستگذاران کشور است. سیاستگذار همواره با این تهدید روبه‌روست که با اجرای یک سیاست اصلاحاتی و تغییر در ساختار، منتفعین و متضررین یک حوزه با مخالفت‌های شدید چالش‌های امنیتی و اعتباری برای دولت حاکم ایجاد کنند. افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند باعث تقویت سرمایه اجتماعی برای شروع و پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود. 2⃣انتخاب افراد شایسته در قامت قانون‌گذار می‌تواند بستر لازم برای توسعه را فراهم کند. انتخابات پرشورتر منجر به انتخاب افکار قوی‌ و فرهیخته می شود که می تواند زیربنای توسعه را تدارک ببیند. 3⃣ نتایج مثبت یک انتخابات با مشارکت حداکثری می‌تواند روی انتظارات مردم بر متغیرهای کلان اقتصادی اثر مثبت داشته باشد. چرا که فضای آرامش به اقتصاد تزریق می کند. در نقطه مقابل مشارکت حداقلی حاکمیت را با بحران مقبولیت و کاهش امنیت سرمایه گذاری روبرو می سازد. 4⃣وجود احزاب و تشکل‌های متعدد در انتخابات می‌تواند با پاسخ‌گو کردن مسوولان در قبال رای مردم، زمینه را برای تحقق وعده‌های احزاب به‌ویژه در زمینه اقتصادی فراهم کند. @tahlileghtesadi
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸حمایت مردمی از تولید... 🎥ادعای فروشنده های اسباب‌بازی: وقتی روی اسباب‌بازی نوشتۀ انگلیسی چاپ می‌شود فروش آن‌ها بالاتر می‌رود... 🔺حمایت از تولید داخلی به معنای حمایت از کالای بی کیفیت نیست و تولیدکنندگان وظایفی دارند، تعهداتی دارند که یکی از مهمترین آنها کیفیت کالای تولید شده و وجود خدمات و پشتیبانی پس از فروش است. الحمدالله صنعت اسباب بازی در ایران بسیار متنوع،گسترده و با کیفیت است. از طرفی لازم است به ابعاد فرهنگی تولید و رشد اقتصادی با نگاه به ذهنیت‌های فردی و اجتماعی توجه کرد و نسبت به تقویت فرهنگ سهم‌آفرینی در رشد اقتصادی کشور به‌جای نگاه سهم‌خواهی حساس بود. مردم ما باید مسئولیت خود را در اقتصاد بپذیرنند و با رفتار اقتصادی صحیح تقویت‌کننده‌ی زیرساخت اجتماعی برای حمایت و پشتیبانی تولید و مانع‌زدایی از آن باشند. @tahlileghtesadi