خانمها و آقایان،
"دوستان بریکس" قبل از هرچیز دوستان همکاری و مشارکت و در یک کلام "دوستان چندجانبه گرایی" هستند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در عرصه چندجانبه گرایی است. روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه ما با کشورهای عضو بریکس در سطح بسیار خوبی است و تجارت فی مابین به بیش از سی میلیارد دلار رسیده است. سازوکارهای چندجانبهای که ایران و برخی کشورهای عضو بریکس در آن عضویت دارند مهم میباشد. ما به زودی روابط خود با سه کشور عضو بریکس یعنی روسیه، چین و هند را در قالب سازمان همکاری شانگهای توسعه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران، هند و جمهوری آفریقای جنوبی از اعضای فعال اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) هستند و در حوزههای مختلف اقتصادی همکاری دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از اعضای فعال و همسو در گروه کشورهای در حال توسعه موسوم به "گروه 77" میباشند.
برای جمهوری اسلامی ایران، بریکس میتواند هدف مهم بعدی در سیاست چندجانبه گرایی باشد. به همین جهت ما از جمله اولین کشورهایی هستیم که رسما علاقمندی خود به حضور در چهارچوبهای بریکس و البته عضویت در آن را اعلام نمودهایم. تعداد زیاد کشورهای علاقمند به عضویت در بریکس، موید این است که ما انتخاب درستی کردهایم.
گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستیها در نظام بینالملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. قطعا این جایگاه با پیوستن دیگر قدرتهای منطقهای و همسو، تقویت خواهد شد. یک "بریکس گسترده" می تواند الگوهای موفقی از "حکمرانی جمعی و شمولی"، "همکاریهای نوینِ جنوب-جنوب" و "ائتلاف اقتصادهای نوظهور" را ارائه دهد.
جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقمند میتواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. ایران با تجربه بالای حضور فعال در نهادها و ابتکارات بینالمللی؛ برخورداری از ذخایر کامل انرژی؛ شبکههای حملونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان؛ نیروی انسانی آموزشدیده و دستاوردهای علمی چشمگیر و بالاتر از همه ارادهای قوی برای مشارکت در ایجاد نظمی عادلانه در جهان، میتواند شریک مهمی برای بریکس باشد.
البته اهداف بریکس و اهداف جمهوری اسلامی ایران به قدری هم راستا میباشند که ما از هم اکنون، راههای همکاری و مشارکت با بریکس را در دست بررسی داریم. به زودی کنفرانسی را در تهران با همکاری سفارت خانههای کشورهای عضو بریکس میزبانی خواهیم نمود تا ظرفیتهای همکاری ایران با بریکس را تبیین نماییم. از همه کشورهای عضو دعوت میکنم در این کنفرانس شرکت نمایند.
خانم رئیس، حضار محترم،
مجددا خرسندی خود را از حضور در این نشست اعلام می دارم و بهترینها را برای شما آرزومندم.
از توجه شما متشکرم.
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
طبق پیشبینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد.
حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند.
در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم.
این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند.
منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود.
گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضهی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد.
همانطور که میبینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیتتر در بازار وجود دارد!
راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
طبق پیشبینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد. حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشو
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم مرور کنیم:
۱_خودرو: مسیولین و تصمیم گیران با عدم شناخت مسئله و بر اساس آمارهای غیر دقیق فضای مجازی قانونی را تصویب می کنند و بعد می بینند که مستندات آنها درست نبوده است سال گذشته قرار شد ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنند ولی موفق نشدند چرا؟ چون اولا شرط گذاشتند خودوری ۱۰-۱۵هزار دلاری وارد کنند که در نهایت موفق نشدند چنین خودروهایی پیدا کنند
اما مانع دوم آن کمبود منابع ارزی بود که عملا اجازه چنین کاری را نداد.
حالا دیدند خودروی صفر گران هست و توان پاسخ گویی نیاز داخل را ندارد گفتند برویم دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال وارد کنیم!!
همه هم راضی بودند گفتن عجب تصمیمی خوبی گرفته شد اما در اینجا هم اشکالاتی وجود داشت.
✅ مبنای چنینی تصمیمی بازهم اطلاعات دقیق نبود بلکه مستند به چند کلیپ از مزایده های خودرو و ... در کشورهای منطقه بود که نادرست بودن بعضی از اینها را قبلا در کانال نشان دادیم.
✅اشکال دوم برآورد دقیق نداشتن از میزان خودروهای موجود با این شرایط ذکر شده در کشورهای منطقه بود یعنی دقیق نمیدانم که در کشورهای اطراف چه تعداد خودروی کارکرده وجود دارد و چه تعداد برای فروش وجود دارد و در نهایت چندتا ازین خودروها سهم ما می شود؟ مسئله ی مهمتر اینکه این خودروها به قیمتی دست ما می رسد ۴_۵هزار دلار هست یا بیشتر؟
و چندین سوال بی جواب دیگر که نتیجه ی همه ی اینها تصمیمات غیرکارشناسی شده و غیر عملیاتی هست که مشکلی را حل نمی کند ولی مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
✅در مسئله ی واردات خودرو یک مشکل اساسی که وجود دارد و معمولا در نظر گرفته نمی شود بحث ارز مورد نیاز برای واردات خودرو هست، آیا اصلا منابع ارزی کشور اجازه ی چنین کاری را می دهد؟
اگر می دهد آیا اولویت اول کشور هم هست یا اینکه کلی پروژه اساسی در کشور منتظر تزریق پول است و دارد دوران طلایی تکمیل آن ها از دست می رود بنابراین اگر پولی هم باشد نوبت به اولویت دهم و بیستم که واردات خودرو و ... باشد نمی رسد؟
لذا انتظار از مسئولین این است که به صورت کارشناسی کار را دنبال کنند و با توجه به محذوریت ها و اولویت های کشور تصمیم گیری کنند و قانون گذاری کنند نه از روی جو گیری و برای جذب آرای مردم در اننخابات و...
#اقتصادی
#خودرو
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم
مثال بعدی
۲_وضعیت محصولات کشاورزی:
میزان نیاز به هر محصول در داخل کشور چقدر است؟ تولید داخل چقدر است؟
سهم هر استان در تولید هر محصول چقدر است؟
چه میزان مازاد داریم تا صادر کنیم چه میزان کمبود داریم تا وارد کنیم؟
الگوی کشت سراسری ما چگونه باید باشد؟
این ها سوالاتی هست که مسیولین امر جواب شفافی برای آن ندارند
حتی وزیر جهاد کشاورزی میزان گندم تولیدی را بر اساس تخمین به رهبرانقلاب گزارش می دهد نه بر اساس اطلاعات دقیق و آمار مستند!
خروجی این عدم شفافیت می شود برنامه ریزی های روزمره و گرانی های پی در پی و بعضا فاسد شدن محصولات روی دست کشاورز و تولید کننده در واقع بازار هیچ وقت متعادل نمی شود و صادر کننده و وارد کننده نیز تکلیف خود را نمی داند و مشگل ناترازی تولید هیچ وقت حل نمی شود.
✅ نتیجه عدم شفافیت می شود مدیریت ناکارآمد.
#اقتصادی
#مشکل_مدیریتی
#شفافیت
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
مثال بعدی ۲_وضعیت محصولات کشاورزی: میزان نیاز به هر محصول در داخل کشور چقدر است؟ تولید داخل چقدر است
مثال بعدی
۳_ساخت خانه ویلایی و تخصیص زمین:
در استانی مثل قم به راحتی می توان کمربند شهر را باز کرد و زمین های غیر قابل استفاده را به محدوده شهری اضافه کرد ولی مسئولین با وجود دستور رئیسجمهور با ویلایی سازی مخالفت کردند
اما دلیلشان چه بود؟
مصرف آب در ویلایی ۲۰٪بیشتر از آپارتمانی می باشد لذا ویلایی سازی درست نیست چون منابع آبی محدود است
خوب در اینجا هم دوباره با یک آمار تخمینی و غیر دقیق مواجه هستیم
اگر مسئولین مربوطه از درستی ادعای خود مطمئن هستند ۵۰۰۰یا ۱۰۰۰۰واحد ویلایی و آپارتمانی را با یکدیگر مقایسه کنند و به صورت دقیق و بر اساس مستندات علمی نه بر اساس حدس و گمان و تخمین های غیر مستند به مردم گزارش دهند.
چون اگر مشکل آب وجود داشته باشد ۱۰_۲۰کیلومتر دورتر از شهر هم همین مشکل وجود دارد ولی در بیابان های اطراف و دورتر از شهر اجازه ساخت منازل ویلایی را می دهند!!
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم
مسئله ی اصلی برای ما وجود آمار و اطلاعات دقیق هست لذا اول باید آمار برای ما مشخص شود و بعد تصمیم بگیریم نه اینکه تصمیم بگیریم و بعد ببینیم می شود یا نمی شود؟
✳️وضعیت تجارت خارجی ایران در ماههای اخیر چگونه است؟
تجارت خارجی کشور در دو ماهه امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید.
از مجموع تجارت خارجی کشور در ۲ ماهه امسال ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی و ۴ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.
ذرت دامی با ۵۳۶ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند ۲۴۷ میلیون دلار، دانه سویا تراریخته ۲۲۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به استثنای لاستیک ۲۰۹ میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار اختصاص داشت. ۱۵ درصد از ارزش کل واردات در ۲ ماهه امسال به ۵ قلم فوق الذکر اختصاص داشته است.