eitaa logo
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
796 دنبال‌کننده
533 عکس
285 ویدیو
66 فایل
کانالی در راستای تبیین گفتمان مقاومت اسلامی و تحلیل راهبردی مسائل جهان اسلام حجت الاسلام علی درخشانی طلبه سطح 4 حوزه علمیه قم دانش پژوه دوره دکتری علوم سیاسی کانال راهبر مربی(ویژه فعالان فرهنگی): @rahbar_morbbi راه ارتباطی: @Derakhshani72
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب هایی که اقتصاد کشورهای در حال توسعه را بحث می‌کنند به طور مفصل این شیوه آموزشی را نقد می کنند و نویسندگان معتقدند هرچند موج علم خواهی و کسب تحصیلات عالی باعث رشد و پیشرفت کشور می شود ولی وقتی تحصیلات عالی و مدرک گرفتن با انگیزه‌های کسب درامد، موقعیت شغلی عالی و جایگاه اجتماعی بهتر دنبال می شود بر مشکلات کشورها می افزاید لذا سیستم های آموزشی باید به سمت کارآمد کردم افراد حرکت کنند و فقط افرادی که توانایی ویژه و استعداد و انگیزه ی عالی برای ادامه ی تحصیل و علم آموزی دارند به سطوح عالی وارد شوند. کتاب های پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر: ۱-عبدالناصر همتی مشکلات اقتصادی جهان سوم ۲-مایکل تودارو، توسعه اقتصادی جهان سوم مسائل و‌ مشکلات جهان سوم ۳_تجارت بین المللی و گرسنگی ترجمه همایون الهی دوستانی که تحول در آموزش و پرورش را دنبال می کنند به این مسائل نیز توجه کنند و از تجربه دیگر کشور ها استفاده کنند.
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
در کتاب هایی که اقتصاد کشورهای در حال توسعه را بحث می‌کنند به طور مفصل این شیوه آموزشی را نقد می کنن
‌ رهبر انقلاب: آیا مسیر کنونی آموزش‌وپرورش به‌سمت دانشگاه ضروری است؟ 🔹مسیر کنونیِ آموزش‌وپرورش یک مسیری است به‌سمت دانشگاه؛ یعنی اینکه الان یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به‌سمت دانشگاه. آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین‌طور بیایند عبور کنند بروند به‌سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهره‌دِه هست برای کشور؟ 🔹چند روز قبل از این در دیدار کارگران گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل می‌کنیم به کارشناس‌ها و کارشناس‌های ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد. این همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد. یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد.
✳️ترکیه رقیب تجاری ایران در منطقه صادرات ترکیه به سوریه ۱۰ برابر ایران 🔹ایران و سوریه در تعاملات اقتصادی روابط محدودتری داشته‌اند به‌ طوری‌ که میانگین صادرات ایران طی ده سال اخیر به سوریه ۱۸۸ میلیون دلار بوده که این رقم برای ترکیه حدود یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است.
468500 کل خودروهای وارداتی از سال 90تا 97 بوده است.
تعداد خودروهای تولید داخل: 10 میلیون خودرو
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
تعداد خودروهای تولید داخل: 10 میلیون خودرو
سال 98 : 850000 خودرو سال 99: 991000خودرو سال 1400: 963000 خودرو سال 1401: 1میلیون و 242هزار دستگاه خودرو سال 1402: بیش از یک و نیم میلیون خودرو
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
تعداد خودروهای تولید داخل: 10 میلیون خودرو
یک سوال جدی همیشه مطرح هست که اثر تحریم ها چقدر است؟ ایام انتخابات که می شود معمولا درصدهای مختلفی از تاثیر تحریم ها گفته می شود تا جایی که بر اساس این گفته ها به این نتیجه می رسیم تحریم واقعا تاثیر چندانی نداشته است!! اما واقعا تحریم تاثیر نداشته است؟؟؟ اگر داشته است چه میزان تاثیر داشته است؟ ریچارد نفیو یکی از طراحان تحریم ها می گوید کارکرد اصلی تحریم ها ایجاد و شکستن جامعه هدف است بر همین اساس چیزهایی را برای تحریم انتخاب می کنند که بیشترین اثر را در جامعه داشته باشد و اگر تحریمی این اثرگذاری را نداشته باشد باید لغو شود. لذا لوازم خانگی، خودرو، پوشک، دارو، قطعات هواپیما و ... مورد تحریم واقع می شود. برای اینکه بفهمیم اثر تحریم چقدر است به صورت موردی خودرو را بررسی می کنیم سال 96 تولید خودرو در کشور حدود 1و نیم میلیون دستگاه است با اعمال تحریم تولید به نصف کاهش پیدا می کند به یکباره به بازار شوک وارد می شود و نظام عرضه و تقاضا به هم می ریزد ـچون بعضی خودروها مونتاژی بودند و بعضی قطعات خودروهای دیگر وارداتی بود_ خوب تحریم چقدر در بهم ریختن بازار و ایجاد نارضایتی موثر بود؟ در این مقطع عامل اصلی به هم ریختن بازار تحریم بود و نقشی 100 درصدی داشت. حال چگونه باید با تحریم مواجه شد؟ گزینه اول مذاکره و رفع تحریم است که به بن بست خورد❌ گزینه دوم: داخلی سازی و خنثی سازی تحریم✅ اما گزینه دوم زمان بر است بعد از اعمال تحریم با بکارگیری ظرفیت صنایع دفاعی و شرکت های دانش بنیان و توان خودروسازها، قطعات مورد نیاز داخلی سازی شد و در مرحله بعد به تولید انبوه رسید و سال گذشته تولید خودرو به یک میلیون و 260هزار دستگاه رسید ولی انجام این امور 4 سال زمان برد با تقویت خطوط تولید در سال پیش رو رکورد تولید خودرو در داخل شکسته می شود و ان شاء الله دیگر تحریم پذیر نخواهد بود و این یعنی تحریم خنثی شد ولی اثر تحریم همچنان باقی است لذا برای برطرف شدن کامل اثر تحریم باید تولید بالاتر برود و نیازهای انباشته پاسخ داده شود تا آرامش بر بازار حاکم شود و پیش بینی می شود که از اواسط 1403 این اتفاق رخ دهد و بازار خودرو به شرایط قبل از 97 برگردد. طبیعتا اقدامات مکمل دیگر که بازار دلالی را حذف کند می تواند این روند را تسریع کند. نتیجه: همانطور که مشاهده شد تحریم در کوتاه مدت می تواند به طور کامل یک بازار را متاثر کند ولی اگر مدیریت درستی صورت بگیرد در یک بازه زمانی معقول اثر این تحریم برای همیشه از بین خواهد رفت کما اینکه در بازار لوازم خانگی و ... زمان کوتاه تری صرف خنثی سازی تحریم ها شد. حال اگر در این روند عجله کنیم و مدام با تغییر افراد بخواهیم سریعتر به نتیجه برسیم شاید این روند دچار مشکل شود و دیرتر به نتیجه برسیم زیرا ثبات قدم شرط به نتیجه رسیدن این امور راهبردی است. https://eitaa.com/tahlilrahbordi_mantaghe
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
تعداد خودروهای تولید داخل: 10 میلیون خودرو
ما در سال 90 نیز همین تجربه را داشتیم ولی چون مدیریت درستی نشد و داخلی سازی به طور کامل اتفاق نیفتاد و مدتی بعد تحریم ها رفع شد این پروژه ناقص باقی ماند و دوباره سال 96 از این نقطه ضعف استفاده کردند.
تئوری تحریم از نظر نفیو روی دو مفهوم می‌چرخد: احساس درد، کاهش استقامت؛ هرچقدر احساس درد بیشتر و زوال استقامت بیشتر باشد در تحریم کردن موفق‌تر بوده¬اند و بالعکس. او می‌گوید ما در خصوص اجازه‌ی واردات فناوری‌های مخابراتی و حوزه‌های مربوط به ICT در مورد ایران سخت نمی‌گرفتیم. خود ما به شرکت‌های آمریکایی یا کشورهای دیگر اجازه می‌دادیم تا این کار را انجام دهند. چرا؟ به جهت اینکه هر چقدر این دسته از رسانه‌ها بیشتر در دسترس مردم ایران باشد مردم بیشتر احساس می‌کنند مشکلی وجود دارد. مثلاً فرض کنید در جایی از کشور محصولی کمیاب شد و صفی برای آن تشکیل شد، اگر مردم دسترسی پیدا کنند تا بتوانند ظرف چند دقیقه و چند ساعت آن تصاویر را به همدیگر ارسال کنند احساس درد درباره اینکه تحریم‌ها مؤثر بوده و توانسته در فلان بخش از کشور کمیابی یا ایجاد کند خیلی موفق‌تر بوده¬اند. بنابراین می‌گوید خود ما با کشورهای دارای فناوری مخابراتی کاملاً هماهنگ کرده بودیم تا آن¬ها بتوانید همچنان به ایران صادرات داشته باشند و ایرانی‌ها این دست واردات را انجام دهند. او می¬گوید درباره حوزه‌ی خودرو به شدت با شرکت‌های خودرو ساز اروپایی و آسیایی صحبت می‌کردیم برای اینکه تا حد ممکن از دادن خودرو یا قطعات اصلی خودروها امتناع کنند. پانصد هزار نفر شغلی که در بخش خودرو و قطعه سازها و زنجیره‌ی خودرو سازان ایران بودند برای ما خیلی مهم بود تا نشان دهیم در آنجا اتفاق می‌افتد و به جای سه شیفت در دو شیفت کار می‌کنند و بعد دو شیفت تبدیل به یک شیفت می‌شود و بعد صفی از کارگران اخراج می‌شوند. اما نفیو درباره واردات کالاهای تجملی می¬گوید واردات کالاهای تجملی جزو مواردی بود که ما هیچ اصراری نداشتیم روی این موضوع سخت‌گیری کنیم. تمایل ما به عنوان تحریم کنندگان این بود که بخشی از ثروتمندان جامعه که می‌توانند با نرخ‌های دلار بالا همچنان کالاهای خیلی وارد کنند این کار را حتماً انجام دهند؛ برای القاء حس نابرابری درآمدی و نابرابری اجتماعی بین مردم که می‌توانست بر وخامت اوضاع روحی و روانی جامعه‌ی ایرانی بیافزاید و مردم بیشتر احساس کنند در شرایطی که نرخ رشد اقتصاد منفی است و عده¬ای شغلشان را از دست داده¬اند یا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و نمی‌توانند دارو تأمین کنند، طبقه¬ای می‌تواند محصول خیلی وارد و استفاده کنند و در منظر مردم قرار دهند. این به احساس درد در مردم خیلی کمک می‌کرد. https://eitaa.com/tahlilrahbordi_mantaghe
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
468500 کل خودروهای وارداتی از سال 90تا 97 بوده است.
بررسی کنید ببینید چند درصد از این خودروها، خودروی لوکس بودند و فقط در اختیار قشر مرفه قرار گرفته اند جهت دامن زدن به حس تبعیض و نابرابری...
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
تئوری تحریم از نظر نفیو روی دو مفهوم می‌چرخد: احساس درد، کاهش استقامت؛ هرچقدر احساس درد بیشتر و زوال
همچنین نفیو می¬گوید: این برای ما مسئله‌ی خیلی مهمی است که چه کار کنیم تا فرصت‌های شغلی مولّد هر چه بیشتر در ایران کاهش پیدا کند. وی تصریح می¬کند بررسی‌های ما نشان می‌دهد افسردگی کسانی که شاغل هستند کمتر و شادمانی آن‌ها بیشتر است، بنابراین یک روحیه‌ی همزیستی و همراهی بیشتری در زندگی جمعی دارند. دوم این که کسانی که شاغل هستند نسبت به حکومت خود همراه‌تر هستند و سومین نکته¬ای که در این زمینه مطرح می‌کند این است که آن‌ها انگیزه‌ی کمتری برای مشارکت در آشوب‌ها و اعتراض‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز دارند. لذا، هر چقدر روی فرصت‌های شغلی در ایران فشار بیشتری بیاورند این کار بستر را فراهم می‌آورد تا درد ناشی از تحریم‌ها به صورت فراگیرتری درک شود. وی درباره افزایش قیمت مرغ در دوران تحریم ها می¬گوید: درباره افزایش قیمت مرغ، این جزو برنامه‌های ما در آمریکا نبود. ما برای کار دیگری هدفگیری می‌کردیم، نرخ ارز بالا می¬رفت و منجر می¬شد اختلالی در مکانیزم توزیع کالاهای بازرگانی در ایران ایجاد شود و ما در عرض بیست و چهار ساعت متوجه شدیم صف‌های خیلی طویل و نارضایتی‌های خیلی بزرگ، فیلم‌ها و عکس‌های وسیع از ایران منتشر می‌شود و مردم می‌گویند حتی برای تهیه‌ی مرغ هم دچار مشکل شدیم و وا ماندیم. سعی می‌کردیم این ابعاد از تحریم‌ها را هر چه بیشتر دامن بزنیم برای اینکه به احساس درد اجتماعی کمک کند که به نظر خود او تا حد زیادی موفق بود و بعداً موضع مذاکره کنندگان ایرانی و دولت ایران را تغییر داد.