eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 حضرت سیّدتنا فاطمة الزهراء ، صدیقة الشهیدة ، عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج سلام الله علیهم اجمعین، در روز یکشنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ ۲♦️ 🌷دائماً طاهر باش؛ با همه باش و بی همه باش 🔸دائماً طاهر باش و به حال خويشتن ناظر باش، عيوب ديگران را ساتر باش، با همه مهربان باش و از همه گريزان باش 🔹در عين حال خودش را در مقام توحيد هم مشاهده بايد بكند، با اجتماع همه باشد امّا در عين حال از همه گريزان باشد. 🔸به ما امر فرمود : «فَفِرُّوا اِلَی الله» يكی از خصائص اهل ايمان حقيقی اين است كه دائماً از مردم در حال فرار به سوی حق متعال است اما معنايش اين نيست كه اجتماع را رها كند، ✳️ استاد صمدی آملی، شرح نامه ها برنامه ها، جلسه یازدهم 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷 🌸بخش اول ( قسمت های اول تا سوم )
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و پنجم - سری جدید) سه‌‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت اوّل ⬇️⬇️ از اول تا دقیقه ۱۵ 🌹 سبک زندگی بر اساس طهارت ِ وضو می‌‌تواند سعادت انسانی را در تمام امور دنیوی و اخروی تامین کند. بزرگترین عواملی است که باعث می‌‌شود سالک الی الله دائماً متوجه مقام حضور باشد. 🌹 این امر موجب تعدیل در تمام شئون و حالات سالک الی الله؛ هم درکلام و هم تغذیه می‌‌شود. و هر آنچه را که موجب اِبطال وضو می‌‌شود مورد تعدیل قرار می‌‌گیرد و از افراط و تفریط می‌‌پرهیزد و بدن خود را تنظیم می‌‌کند. 🌸 یک راهِ تقویت حضور و مراقبت عمل به این دستور شریف قدسی می‌‌باشد که هر وقت محدث شد وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و از خدای متعال حضور را طلب کند‌. چون خداوند تضمین کرد که خواسته او را اجابت می‌کند. 🌸 با میزان قرار دادن این حدیث شریف و دستورالعمل مذکور، میزان حضور و مراقبت خودش را می‌سنجد.(دقیقه ۵) 💢 بعد از دستور اوّل؛ که سالک الی الله حشر با قرآن داشته باشد، حضرت علامه این روایت شریف را بیان فرمودند که به این اصل ملتزم باشید. 💢 وضو؛ اذن الله برای دخول در عبادت است. عبادت، بابُ الله است برای ورود به این منزل باید اِذن بگیرد و اِذن آن، وضو گرفتن است. یکی از لطائف وضو این است که بدون آن حق متعال اجازه تشرف به محضر خودش را که نماز است، نمی‌‌دهد. و نماز هویّت صلاتی پیدا نمی‌کند. کاَنّه وضو اذن الهی برای حضور است. بدون وضو، مراقبت محقق نمی‌شود. 🌺 اگر شخص سالک در پی ادراک مراقبت و حضور است حتماً وضو می‌‌خواهد. در اینصورت کل اعمال او شبیه نماز می‌‌شود. همانطور که بدون وضو، نماز باطل هست، حضور و مراقبت هم بدون وضو معنا ندارد. 🌺 یک پله جلوتر برویم به هر حال، عالَم که بی اَسرار نیست. حتما اَسرار عالم در تمام چیزها سریان دارد.(دقیقه ۱۰) 🌺 یکی از لطائف بحث وضو و این حدیث شریف این است که محدث شدن، یکی از بهترین عوامل برای حرکت کردن به سوی حضور و مراقبت است. 🌷 در ملائکةُالله که وجود عقلی هستند؛ بحث احداث راه ندارد. و لذا بحث وضو و غسل و تیمم و طهارت به این معنا در آن جا صدق نمی‌کند. 🌷 در حیوانات هم مطرح نیست، گرچه برای حیوان هم حدث پیش می‌آید، اما چون که سلطان قوای حیوان وَهم است. و وَهم نمی‌تواند از این احداث برای حیوانات تور شکار بسازد و به شکار ملکوت عالم بپردازد. 🌺 خداوند در انسان احداث را قرار داده " قُلْ اِنّمَا اَنَا بَشَرٌ مِثلَکُم" به مردم بگو من هم مثل شما بشر هستم. من هم می‌خورم، می‌‌آشامم، می‌‌خوابم، بیدار می‌‌شوم. و طبیعتاً اَکْلْ و شُربْ به بعضی از اَحداث منتهی می‌‌شوند. 🌺 اما خداوند همین امور را برای انسان مبدا‌‌ء و وسیله قرار می‌‌دهد که شخص بتواند به واسطه وضو و استمرار طهارت به حضور و مراقبت تامّه ای برسد که ملائکه تا این اندازه شأنیّت پیدا نمی‌‌کنند در محضر حق متعال تشرّف حضوری و شهودی داشته باشند. 💢 لذا جبرئیل امین که واسطه ی وحی الهی، و واسطه در علوم و حقایق انسانی هست، در مقابلِ تعالی انسان و مقامِ لایَقفیِ نفس ناطقه ی انسانی اظهار عجز می‌‌کند. 💢 و در محضر خاتم انبیاء با اینکه همراه حضرت به معراج می‌‌رود؛ اما در ادامه و استمرارِ راه، توقف می‌کند و حدِّ یَقِف دارد. لذا به رسول الله عرض می‌کند: "لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ"(دقیقه ۱۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و پنجم - سری جدید) سه‌‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۵ تا دقیقه ۲۵ 💢 و در محضر خاتم انبیاء با اینکه همراه حضرت به معراج می‌‌رود؛ اما در ادامه و استمرارِ راه، توقف می‌کند و حدِّ یَقِف دارد. لذا به رسول الله عرض می‌کند: "لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ"(دقیقه ۱۵) 🌸 کلمه ی "اُنْمُلِه" یعنی بند انگشت، نشان میدهد جبرئیل در مرتبه ی تمثُّلی و به وجود مِثالی است یعنی؛ وجودِ عقلی جبرئیل در مرتبه ی مثال تنَزُّل می‌کند و به صُوَر اَشکال عالَم ماده درمی‌‌آید و یا به صُوَر اَشکال عالم ماده حرف می‌‌زند. 🌸 به پیغمبر عرض می‌‌کند که اگر من بخواهم به اندازه بند انگشت، به آن مقامِ حضورِ تامِّ انسانیِ تو؛ نزدیک بشوم می‌‌سوزم. یعنی آن توان و قدرت در جبرئیل نیست. 🌷 همین حدث ها که ما فکر می‌‌کنیم خوب نیستند، وسیله برای تعالی و عروج روحیِ انسان می‌شوند. ولذا انسان از خواب بیدار می‌‌شود، وضو می‌گیرد، دو رکعت نماز می‌‌خواند و از خداوند خدا را می‌‌خواهد. "جمله ی نهایی این حدیث شریف، از بیانات حضرت علامه" 🌺 پس درعالم طبیعت هریک از متضادها و انواع اَحداث؛ اعم از خواب و دفع و ... موجب تعالی می‌‌شود. شاید برای خانمی سوال پیش بیاید که ما چرا از جنبه جسمی متّصف به چنین حدثی(حیض و ...) می‌‌شویم که با ترک نماز و روزه... از محضر فیض حق متعال بی‌‌بهره می‌‌شویم؟ 🌺 جواب این است که وقتی محدث شد(در ایام عادت) می‌‌تواند وضو بگیرد و در محل عبادت خودش بنشیند و به اندازه روزهایی که نماز پنگانه را اقامه می‌‌کرد به همان مقدار در محضر حق متعال ذاکر باشد(دقیقه ۲۰) 🌸 در واقع حدث برای شخص موجب تعالی می‌‌شود در احکام شرعی این دستور در باره بانوان هست که در ایام عادت، در وقت نماز که اِذن ورود به صلاة فقهی را ندارد اِذنِ ورود به صلاة مطلق را دارد. 🌸 صلاة مطلق یعنی ذکر الله. یک نماز اصطلاحی فقهی داریم و دیگری نماز در اصطلاح قرآن بعنوان ذکر است که فرد در محل عبادت خود بنشیند و ذکرِ حق متعال بگوید. و اذن ورود به چنین ذکری هم وضوست. 🌹 اگر جُنُب؛ در حال جنابت به دلایل متعدد، فعلاً نمی‌‌خواهد غسل کند، یا آب ندارد، یا وقت نماز نشده ... در اینصورت می‌تواند با یک وضو کراهت در هنگام خواب را برطرف کند. یا اینکه خانم‌‌ها در هنگام عادت و قبل از خواب، با گرفتن وضو می‌توانند کراهتِ خوابیدن را برطرف کنند. 🌹 بنابراین، وضو در بسیاری از جاها کراهت را دفع می‌‌کند خداوند وقتی از چیزی ناخوش است وقتی وضو بگیریم خوشحال می‌شود. وضو گرفتن در وجهُ الله و در نفس ناطقه ی انسانی موجب انبساط می‌شود. 💢 بنابراین از یک طرف نفس با یک انبساطی رو به سوی حق متعال می‌‌آورد و حق متعال هم با وضویی که شخص گرفت با یک انبساطِ وجه، به بنده ی خود روی می‌‌آورد. و سبک زندگی فرد براساس وضو تنظیم می‌‌شود. 💢 اگر انسان هر کاری در امور دنیوی و اخروی داشته باشد یا در هر رشته ی علمی تحصیل کند و یا در هر کار عملی وارد کار شود و چه زن در امور منزل که شاغل است و چه مرد که در امور خارج منزل ، هر دو طرف می‌‌توانند به بهترین وجه بر اساس سبک زندگیِ با وضو و طهارت، تمام امور خود را تنظیم کنند.(دقیقه ٢۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و پنج - سری جدید) سه‌‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۵ تا دقیقه ۳۵ 💢 اگر انسان هر کاری در امور دنیوی و اخروی داشته باشد یا در هر رشته ی علمی تحصیل کند و یا در هر کار عملی وارد کار شود و چه زن در امور منزل که شاغل است و چه مرد که در امور خارج منزل ، هر دو طرف می‌‌توانند به بهترین وجه بر اساس سبک زندگیِ با وضو و طهارت، تمام امور خود را تنظیم کنند.(دقیقه ٢۵) 🌷 اما تا جایی که موجب عُسر و حَرج و بهم خوردن کارهایش نباشد. مثل کسی که در حال کار است و از دیگری مزد می‌گیرد و نیاز است در یک ساعات خاصی از یک مبداء تا یک منتهایی کار لازم را به اندازه یه کارگر عادی انجام بدهد. 🌷 در این زمان اگر حدثی سر زد بخواهد وضو بگیرد، دو رکعت نماز بخواند شاید به کار لطمه بزند البته اگر با صاحب کار توافق کند که هر آنچه در هنگام کار موجب ضایع شدن وقت شود، در زمان بیشتری حق او را اَدا کند. 🌺 یا رئیس اداره ای هست و می‌‌خواهد به این حدیث شریف عمل کند؛ باید هماهنگی کند و حق آن مقدار زمانی را که برای رفع حاجت و بعد از آن وضو گرفتن و نماز خواندن ضایع می‌‌شود، آن حق را اَدا کند. 🌺 لذا مراعات این اصل سنگین نیازمند همّت بسیار بلندی است. به تعبیر حضرت علامه حسن زاده (حفظه الله ) یک اَبَر مردی می‌خواهد تا به این دستور عمل کند. 💢 صورت حدیث طوری است که تمام زندگی انسان را شامل می‌‌شود. مگر اینکه بخواهیم استفاده از قاعده ی ضِرار و وُسْعْ را در نظر بگیریم؛ "لَا حَرَجَ وَ لَا ضِرارَ فِی الِاسلام" ما در اسلام امر حَرَجی و صَعْبی نداریم. 💢 خداوند برای انسان برنامه سنگین ندارد که شخص قدرت حمل آن را نداشته باشد؛ "لایُکَلِّفُ اللهَ نَفْسَاً اِلّا وُسْعِها"(بقره_٢٨۷) خداوند به اندازه وُسع ، به انسان تکلیف می‌‌دهد نه به اندازه طاقت. 🌸 در اسلام حَرَج، عُسر، ضِرار و ضرر نیست اینها هر کدام یک قاعده ای است. و اگر این حدیث را در ملاحظه با قواعدی که عنوان شد در نظر بگیریم، یک نحوه تفسیر دارد‌. 🌸 اما اگر با آن احادیث در نظر نگیریم که افراد از مرتبه ی عُسر به یُسر برسند؛ بلکه از مرتبه ی تکلیف به عشق راه پیدا کنند، این نحوه رفتار، حسابش جدا می‌شود.(دقیقه ۳۰) 🌷 برای سالک الی الله راهی جز مراعات این امر نیست، و اگر این عمل برای شخص تبدیل به عشق شود از آن به بعد راحت است. 🌷 در ابتدا انسان وقتی به این امر عمل کند مقداری برای او دشوار است. مانند آنکه بخواهد از بستر خواب برخیزد، چه بسا افراد مسامحه کنند و نسبت به رفع حاجت بی‌‌اعتنا شوند اما برای این افراد، همین احتیاج به رفع حاجت، بهترین وسیله ی قرب الله است. 🌺 لذا از خواب که برمی‌خیزد تنبلی نمی‌کند ابتدا رفع حاجت می‌کند سپس وضو می‌گیرد و دو رکعت نماز می‌‌خواند و از خدا، خدا را می‌‌خواهد! پس خوابیدن موجب وصولِ اِلی الله شد! 🌺 اگر کسی وضو دارد به معنای این نیست که حتماً مراقبت هم دارد. یا اینکه کسی نماز می‌خواند حتماً در نماز ، حضور قلب دارد. 🌹 و باز اگر برای کسی حدَث پیش آمد و این دستور را انجام داد و از خدواند، چیزی را خواست؛ خداوند فرمود، اگر من به او ندهم رَبّ جفاکار می‌شوم ولی من رب جفاکار نیستم. و بخصوص اگر از خداوند، خدا را طلب کند، خداوند نمی‌‌تواند جواب او را ندهد وگرنه جفاکار می‌‌شود!! (دقیقه ۳۳) 🌹 اگر کسی بگوید که من طوری زندگی می‌‌کنم که هیچ حدثی برایم (مانند خوابیدن، رفع حاجت و غیره) پیش نیاید تا اهل حضور باشم. چه بسا هیچیک از این‌‌ها برایش پیش نیاید اما اهل حضور هم نباشد. 🌸 همه ی کسانی که نماز می‌‌خوانند اهل حضور نیستند "و هم فی صلاتهِم غافلون" اکثر نمازها با غفلت همراه است، ویا هر کسی روزه می‌‌گیرد اینطور نیست که در هنگام روزه اهل حضور باشد، چه بسا انسان دروغ هم بگوید، غیبت هم بکند. اهل حضور هرگز خطا و گناه نمی‌‌کند. 🌸 ولی خداوند حدث را وسیله قرار داد که فرد غذا بخورد و رفع حاجت هم پیدا کند، زیرا صِرف کم غذا خوردن و رفع حاجت نداشتن دلیل بر حضور نمی‌‌شود. بلکه خداوند حدث قرار داد و سپس با این دستورالعمل، خودش جواب او را می‌دهد.(دقیقه ٣۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
جلسه شانزدهم نامه‌ها برنامه‌ها.mp3
14.76M
♦️♦️ 🌸 جلسه شانزدهم « شرح نامه ها برنامه ها » 🔸ظهر دهم ماه رمضان ۱۳۸۵ ش - مسجد جامع تجریش تهران 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹