eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت شانزدهم، پیرامون مقام رضا ➖ اصل دوم در مقام رضا: 🌸 اصل دوم این‌که در سخط، خطر عظیم و ضرر و کفر و نفاق نیست مگر این‌که خداوند به وسیله‌‌ی رحمت خویش، آن را تدارک می‌‌کند. 🍀 پس در قولِ خداوند تأمّل کن که فرمود: چنین نیست، به پروردگارت سوگند که ایمان ندارند تا وقتی که تو را حاکمِ دعوای خود کنند، و به حکم تو اِعراضی نداشته باشند و کاملاً تسلیم فرمان تو باشند. 🌸 در این آیه نفی ایمان کرد و از سخط به قضای رسول الله(ص) و قسم ایراد کرد. پس چگونه خواهد بود حال کسی که قضای خدا را سخط دارد؟ 🍀 پس به نَفْس خود بگوی: ای نَفْس! به ما چیزی اصابت نمی‌‌کند جز آنچه را که خداوند برای ما نوشته و حتمی کرده است. که او آقای ما است و او ما را کفایت می‌‌کند و بهترین وکیل است. 🌸 و قلب خود را آماده کن بر این‌‌که آنچه را خداوند برای تو حکم کرد به حال تو موافق‌‌تر و صالح‌‌تر است؛ اگرچه علم ما به کیفیت و سِرّ آن نمی‌‌رسد. 🍀 و بگو: ای نَفْس! آنچه که مقدّر شده قهراً می‌‌شود، و همّ چیز زیادی است که بی‌‌فایده است در سخط و اختیار در آنچه که خداوند انجام داده است. 🌸 پس برای سخط وجهی نخواهد بود. آیا تو مگر نمی‌‌گویی که: من به پروردگار بودنِ خدا و به اسلام به عنوان دین راضی هستم؟! پس چرا به قضای او رضایت نمی‌‌دهی؟ و حالیکه قضاء و حکم، شأنِ ربوبیّت و حقّ اوست. 🍀 لذا از بعضی از بزرگان گذشته در مورد ربوبیّت و عبودیّت سؤال شد، در جواب گفت: پروردگار حکم می‌‌کند و بنده هم راضی می‌‌شود. 🌸 اگر پروردگار حکم نماید ولی عبد به آن حکم راضی نباشد، ربوبیّت هست اما عبودیّت نیست.! 🍀 در این مطلب تأمّل کن و به خودت هم بنگر شاید که به کمک و توفیق الهی تسلیم شوی. 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۸ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) : 💠 آن‌‌که برای مبداءِ عالَم شریک قائل شد، مبداء را ناقص دانست. زیرا کُفْوْش را کمالی است که لامحاله فاقِد آن است. چنان‌‌که کُفْوْ هم، فاقدِ کمالِ اوست. ♻️ چه قائل به اَصالتِ وجود باشی؛ که هُوَ الصّواب، یا قائل به اَصالت ماهیّت باشی. ( ۵۸۶) 💠 آنچه از فیضِ اَزلی عائدِ هر موجودی شده است، نور اَقدسِ وجود است. و آن نورِ سَره (= خالص) چون به لحاظ حدود، ملحوظ گردد(= لحاظ شود)، اَسماءِ اَعیان بر آن‌ها نهاده می‌‌شود و کَثرت پدید می‌‌آید. ♻️ و به این حدود، که همان تَعَیُّناتِ آنها است، از یکدیگر به ظاهر مُتَمَیِّز می‌‌گردند. و اختلاف در خواص پیدا می‌‌شود: 💠 که این بنفشه است، آن گل گاوزبان .... و این حدود را در لِسانِ حکماء ماهیّات گویند. و در لِسانِ عُرفا، اَعیانِ ثابته. ♻️ پس هر موجودی، را عِینِ ثابتِ خاصّی است. و آن عینِ ثابتش، منشاءِ پیدایشِ آثارِ وجودیِ اوست. و محلِّ قابلِ گرفتنِ هِبات (= جمع هِبه، بخشش) و فیوضاتِ باری تعالی. 💠 و مبداء وهّابِ فیّاض، به لِسانِ هر عینی، که همان استعداد و تقاضا و سؤالِ ذاتی او است، اِفاضه می‌فرماید. ♻️ و اِسنادِ اِمساک و بُخل در اِعطاءِ خواسته‌‌های اَعیان، به واجبِ مطلق، و غنیّ بِالذّات، که "يَداهُ مَبْسُوطَتان"، راه ندارد. 💠 و آنچه که از او است، اِفاضه‌‌ی وجود است بِالذّات. و حدود، ناشی از اعیان است. ♻️ و به اصطلاح مجعولِ بِالذّات، وجودِ آنهاست نه ماهیّاتِ آنها که همان اَعیان باشد. ( ۵۸۷) [ ادامه دارد .....] 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۳۲ و ۳۳۳ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت ۱۷: پیرامون خوف(ترس) از خدا و امید به خداوند 🌸 مراد از خوف، لرزش در قلب است به گمان این‌که به او مکروه می‌‌رسد.فایده‌‌ی خوف آنست که تو را از گناهان زجر می‌دهد و از عُجْب در عبادات بازمی‌‌دارد. 🍀 ولی رجاء اِبتهاج و خوشحالی در قلب به معرفت فضلِ خداوند، و وسعتِ رحمت اوست. و فایده‌‌ی رجاء و امید آن است که تو را بر اطاعت برمی‌‌انگیزد و تحمّل شدائد و مَشِقّات را بر تو آسان می‌‌سازد. 🌸 حالا که راهی برای دوری از یأس و ناامیدی جز به رجاء نمی‌‌باشد، پس این رجاء و خوف یک امر واجبی می‌‌شود. وگرنه به عنوان مستحب خواهد بود. 🍀 البته بعد از اعتقاد تو در مورد فضل و وسعتِ رحمت خداوند است و راه خوف و رجاء به عنوان راه عدل و وسطی است، بین دو راهِ هلاک‌‌گر که یکی از آن دو، همان راهِ امن بودن، و دیگری راه ناامیدی است. 🌸 پس اگر بر تو، رجاء و امیدواری غلبه کند تا جایی که خوف از تو برود، در طریقِ امن واقع می‌‌شوی، در حالیکه از مکر خداوند جز قوم زیانکار در امن نمی‌افتند؛ 🍀 و اگر در تو، خوف غلبه کند، تا جایی‌‌که امیدواری برود، در طریقِ یأس و ناامیدی می‌‌افتی. در حالیکه از رَوْح و راحتیِ خدا، جز قومِ کافر مأيوس نمی‌‌شوند. 🌸 و اگر بینِ خوف و رجاء باشی، و به هردو اعتصام بجویی، راه اعتدالِ مستقیمی خواهد بود که راهِ اولیاء و اصفیایی است که خداوند بدین صورت آنان را وصف کرد و فرمود: 🍀 آنان در خیرها شتاب می‌‌نمایند و ما را به صورتِ میل و ترس می‌خوانند، و نسبت به ما خاشع‌‌اند. [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۹ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)
🌷مراسم پایانی مادر شهید مفقود الاثر « حجة الله غلامی » 🌹با سخنرانی استاد صمدی آملی 🌹مداحی حاج اصغر صادق نژاد 🌷سه شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ساعت ۳ الی ۵ عصر 🌷گلزار شهدای روستای میخران