🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت شانزدهم، پیرامون مقام رضا
➖ اصل دوم در مقام رضا:
🌸 اصل دوم اینکه در سخط، خطر عظیم و ضرر و کفر و نفاق نیست مگر اینکه خداوند به وسیلهی رحمت خویش، آن را تدارک میکند.
🍀 پس در قولِ خداوند تأمّل کن که فرمود: چنین نیست، به پروردگارت سوگند که ایمان ندارند تا وقتی که تو را حاکمِ دعوای خود کنند، و به حکم تو اِعراضی نداشته باشند و کاملاً تسلیم فرمان تو باشند.
🌸 در این آیه نفی ایمان کرد و از سخط به قضای رسول الله(ص) و قسم ایراد کرد. پس چگونه خواهد بود حال کسی که قضای خدا را سخط دارد؟
🍀 پس به نَفْس خود بگوی: ای نَفْس! به ما چیزی اصابت نمیکند جز آنچه را که خداوند برای ما نوشته و حتمی کرده است. که او آقای ما است و او ما را کفایت میکند و بهترین وکیل است.
🌸 و قلب خود را آماده کن بر اینکه آنچه را خداوند برای تو حکم کرد به حال تو موافقتر و صالحتر است؛ اگرچه علم ما به کیفیت و سِرّ آن نمیرسد.
🍀 و بگو: ای نَفْس! آنچه که مقدّر شده قهراً میشود، و همّ چیز زیادی است که بیفایده است در سخط و اختیار در آنچه که خداوند انجام داده است.
🌸 پس برای سخط وجهی نخواهد بود. آیا تو مگر نمیگویی که: من به پروردگار بودنِ خدا و به اسلام به عنوان دین راضی هستم؟! پس چرا به قضای او رضایت نمیدهی؟ و حالیکه قضاء و حکم، شأنِ ربوبیّت و حقّ اوست.
🍀 لذا از بعضی از بزرگان گذشته در مورد ربوبیّت و عبودیّت سؤال شد، در جواب گفت: پروردگار حکم میکند و بنده هم راضی میشود.
🌸 اگر پروردگار حکم نماید ولی عبد به آن حکم راضی نباشد، ربوبیّت هست اما عبودیّت نیست.!
🍀 در این مطلب تأمّل کن و به خودت هم بنگر شاید که به کمک و توفیق الهی تسلیم شوی.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۸ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) :
💠 آنکه برای مبداءِ عالَم شریک قائل شد، مبداء را ناقص دانست. زیرا کُفْوْش را کمالی است که لامحاله فاقِد آن است. چنانکه کُفْوْ هم، فاقدِ کمالِ اوست.
♻️ چه قائل به اَصالتِ وجود باشی؛ که هُوَ الصّواب، یا قائل به اَصالت ماهیّت باشی. (#نکته ۵۸۶)
💠 آنچه از فیضِ اَزلی عائدِ هر موجودی شده است، نور اَقدسِ وجود است. و آن نورِ سَره (= خالص) چون به لحاظ حدود، ملحوظ گردد(= لحاظ شود)، اَسماءِ اَعیان بر آنها نهاده میشود و کَثرت پدید میآید.
♻️ و به این حدود، که همان تَعَیُّناتِ آنها است، از یکدیگر به ظاهر مُتَمَیِّز میگردند. و اختلاف در خواص پیدا میشود:
💠 که این بنفشه است، آن گل گاوزبان .... و این حدود را در لِسانِ حکماء ماهیّات گویند. و در لِسانِ عُرفا، اَعیانِ ثابته.
♻️ پس هر موجودی، را عِینِ ثابتِ خاصّی است. و آن عینِ ثابتش، منشاءِ پیدایشِ آثارِ وجودیِ اوست. و محلِّ قابلِ گرفتنِ هِبات (= جمع هِبه، بخشش) و فیوضاتِ باری تعالی.
💠 و مبداء وهّابِ فیّاض، به لِسانِ هر عینی، که همان استعداد و تقاضا و سؤالِ ذاتی او است، اِفاضه میفرماید.
♻️ و اِسنادِ اِمساک و بُخل در اِعطاءِ خواستههای اَعیان، به واجبِ مطلق، و غنیّ بِالذّات، که "يَداهُ مَبْسُوطَتان"، راه ندارد.
💠 و آنچه که از او است، اِفاضهی وجود است بِالذّات. و حدود، ناشی از اعیان است.
♻️ و به اصطلاح مجعولِ بِالذّات، وجودِ آنهاست نه ماهیّاتِ آنها که همان اَعیان باشد. (#نکته ۵۸۷)
[ ادامه دارد .....]
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۳۲ و ۳۳۳
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۷: پیرامون خوف(ترس) از خدا و امید به خداوند
🌸 مراد از خوف، لرزش در قلب است به گمان اینکه به او مکروه میرسد.فایدهی خوف آنست که تو را از گناهان زجر میدهد و از عُجْب در عبادات بازمیدارد.
🍀 ولی رجاء اِبتهاج و خوشحالی در قلب به معرفت فضلِ خداوند، و وسعتِ رحمت اوست. و فایدهی رجاء و امید آن است که تو را بر اطاعت برمیانگیزد و تحمّل شدائد و مَشِقّات را بر تو آسان میسازد.
🌸 حالا که راهی برای دوری از یأس و ناامیدی جز به رجاء نمیباشد، پس این رجاء و خوف یک امر واجبی میشود. وگرنه به عنوان مستحب خواهد بود.
🍀 البته بعد از اعتقاد تو در مورد فضل و وسعتِ رحمت خداوند است و راه خوف و رجاء به عنوان راه عدل و وسطی است، بین دو راهِ هلاکگر که یکی از آن دو، همان راهِ امن بودن، و دیگری راه ناامیدی است.
🌸 پس اگر بر تو، رجاء و امیدواری غلبه کند تا جایی که خوف از تو برود، در طریقِ امن واقع میشوی، در حالیکه از مکر خداوند جز قوم زیانکار در امن نمیافتند؛
🍀 و اگر در تو، خوف غلبه کند، تا جاییکه امیدواری برود، در طریقِ یأس و ناامیدی میافتی. در حالیکه از رَوْح و راحتیِ خدا، جز قومِ کافر مأيوس نمیشوند.
🌸 و اگر بینِ خوف و رجاء باشی، و به هردو اعتصام بجویی، راه اعتدالِ مستقیمی خواهد بود که راهِ اولیاء و اصفیایی است که خداوند بدین صورت آنان را وصف کرد و فرمود:
🍀 آنان در خیرها شتاب مینمایند و ما را به صورتِ میل و ترس میخوانند، و نسبت به ما خاشعاند.
[ ادامه دارد ....]
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۹ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)